HERSTEL Kerkelijke Eenheid van de Vlaamse Gaai VACANTIEMAAR HOE vijftiende jaargang No. 9 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 28 augustus '59 MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. ,,En toen Hij de schaven weggezonden had, ging Hij de berg op om in de eenzaamheid te bidden. Bij het vallen van den avond was Hij daar alleen." Mattheüs 14 23. Het is druk om Jezus. Dan ontvlucht Hij de drukdoende scharen door de berg op te gaan. Daar wil Hij tot rust komen. Een ogenblik alleen zijn. O111 nieuwe krachten te verzamelen. Door de stilte van de avond op Zich te laten inwerken. Ja maar, bovenal door het gebed Door de gemeenschap met Zijn Vader. Wij, mensen van onze gejaagde tijd ontvluchten ook het drukke beweeg van het alledaagse gebeuren door onze vacantie door te brengen in bos of aan strand. Daar willen we dan tot onszelf komen. Temidden van de stilte der bossen. Onder het eentonig geruis der golven die onverpoosd op ons aan komen rollen en stukbreken op het verlaten strand. Och, en dan hebben we veel voor op hen voor wie het vacantie- beclrijf niet veel meer inhoudt dan razen" langs de wegen. Als we het voornaamste dan nog maar niet vergeten en dat is hetgebed. Want alleen in de gemeenschap, met God komt cle mens tot ware rust, komt de mens tot zichzelf. Als we Hem zoeken in Jezus Christus, onze Here, wordt een vrede geboren die alle verstand te boven gaat. En die vrede alleen kan de rust naar lichaam en geest zó be dauwen, dat ze vrucht draagt voor Zijn Koninkrijk. Als we daar nu maar aan toe komen Dan zijn we niet tevergeefs met vacantie geweest Arnemuiden. H. K. POELMAN Azn. Ik zou het aantal stukken wel eens bij elkaar willen zien, die bij de synode van Utrecht zijn ingekomen in verband met de vervangingsformule en de e.v. toenadering tussen gereformeerden en vrijgemaakt-gereformeerden. Vermoe delijk zal de kommissie, die deze zaak heeft voor te bereiden, wel niet precies weten hoe zij er door moet komen. Het is wel goed, om daar aan te denken. Wij hebben zo onze mening, en daar naar gaan wij te werk. De synode moet kennis nemen van allerlei gevoelen en trachten om iedereen recht te doen. Een taak, waarbij gebed en wijsheid en véél geduld nodig zijn. Ook de vereniging tot herstel van de kerkelijke eenheid der geref. belij ders zond een omvangrijk stuk in. Het zijn conclusies, waartoe men door sa- menspreking gekomen is. Ook niet- theologen hebben aan de gesprekken deelgenomen. Gereformeerden, vrijge maakt-gereformeerden en christelijk ge reformeerden waren de deelnemers. De vrucht, door deze ontmoeting geoogst, krijgt u hier te lezen. Vanzelf draagt dit alles een partiku- lier karakter. Hier was geen vertegen woordiging van Kerken, daarom moet men ook bij de beoordeling geen ge volgtrekking maken voor de één of an dere kerkelijke kring. U krijgt nu de konklusies, zoals zij bij de kerkbode binnenkwamen. KONKLUSIES geresulteerd uit sainensprekingen, welke gehouden zijn tussen leden, theologen en niet-theologen, van de Gereformeerde, Vrijgemaakt-Gerefor meerd en Christelijke Gereformeerde Kerken. I. Aangaande Belofte en Genadever- bond. a. Als uitgangspunt is genomen de overtuiging, dat in de Drie Formu lieren van Enigheid voldoende dui delijk wordt weergegeven wat de Heilige Schrift ons openbaart over: verbond, doop, belofte en wat daar mee in verband staat. b. De Kerk heeft er voor te waken, dat zij in haar uitspraken niet verder gaat dan het formuleren van dat gene, wat in de Heilige Schrift dui delijk wordt geopenbaard. c. Hieruit volgt, dat het noodzakelijk is, dat in de Kerk alleen gebonden wordt aan datgene, wat op gezag van de ITS. onbetwistbaar als norm voor het geloof kan worden gesteld. d. Ten aanzien van de in discussie ge nomen onderwerpen is het uitgangs punt, dat God Zijn verkiezend wel behagen naar Zijn vrijmacht reali seert in de weg van het verbond der genade. e. Bijzondere nadruk vraagt wat bele den wordt in Zondag 27 H.C. antw. 74, dat de belofte van het genade- verbond niet alleen aan de gelovige ouders, maar ook aan al hun kin deren toekomt, waarbij het duidelijk voor ogen dient te staan, dat tot de inhoud van die belofte ook behoort de Heilige Geest en Zijn werk in de realisering van het toegezegde heil. f. Tegen deze achtergrond en hieruit voortvloeiend, is het noodzakelijk en zinvol de kinderen der gemeente te plaatsen in hun verantwoordelijk heid en hen te roepen tot geloof en bekering in het persoonlijk aanvaar den van de belofte en roeping van het verbond. g. Zovelen die belofte gelovig aanne men en deze roeping volgen, doen dat krachtens de wederbarende ge nade van de Heilige Geest, naar Gods eeuwige verkiezing. h. Het verband tussen verkiezing en verantwoordelijkheid, tussen belofte en roeping moet de kerk niet pro beren doorzichtig te maken en in een formulering te grijpen. £ij kan en mag ,,de diepten Gods niet door zoeken" (D. Leerregels I, 12), maar kan alleen gelovig, belijdend naspre ken wat God in Zijn openbaring haar heeft gezegd. II. Aangaande de prediking in de ge meente van Christus. a. De prediking is ambtelijke bedie ning van het Woord Gods in de samenkomsten van de gemeente in gevolge de rechtstreekse opdracht van Christus. b. Naar de belofte van de Eleilige Schrift in Romeinen 10 werkt de Heilige Geest het geloof door de prediking van het Woord van Christus, het middel der genade. Zie ook de Catechismus in Zondag 7 en 25. c. De prediking van het Woord is ook bediening van de Sleutelen des Hemelrijks", waardoor het Hemel rijk wordt ontsloten en toegesloten. Zie Matth. 16:19, Joh. 21/3 en Catechismus Zondag 31. ,,Zegt den rechtvaardige dat het hem zal wel gaan, want hij zal de vrucht zijner daden eten. Wee den goddeloze het zal hem slecht gaan, want het werk zijner handen zal hem worden vergolden" (Jes. 3:10/1). d. In de prediking gaan de voortdu rende oproep en het bevel uit tot bekering en geloof (Mare. 1:15, 1 Joh. 3 23) waarbij tevens de eis tot zelfbeproeving tot haar recht dient te komen. e. De prediking brengt dus het Woord Gods in zijn volle rijkdom het heilswerk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest in zijn innige verbondenheid. Hierdoor heeft de prediking een belangrijk pastoraal (ook normatief) karakter. De Grote Herder van de kudde wil haar wei den met al haar noden en zonden en haar leiden op de weg van vreug de en dankbare dienst in deze we reld. III. Aangaande de christelijke toleran tie. Een levend functionneren van de christelijke tolerantie binnen de Kerk is van essentieel belang. Er dient ruim te te bestaan voor verschillende gevoe lens binnen het raam van Schrift en Belijdenis deze ruimte dient afgepaald te zijn tegen alles wat hiermee kenne lijk in strijd is. Wanneer dit tolerantie-begrip leeft in de kerken, zowel ten aanzien van dogmatische verschillen als van kerk rechtelijke opvattingen en visies op le vensstijl en -wandel, behoeven bij ge meenschappelijke binding aan de cen trale heilswaarheden, deze zaken geen oorzaak tot handhaving van de schei ding tussen onze kerken te zijn. Zoals u bemerkt, zijn belangrijke on derwerpen ter tafel geweest. B.v. ver kiezing en verantwoordelijkheid, de roeping der prediking, en de christe lijke verdraagzaamheid. Onder een drietal hoofden zijn de onderwerpen samengevat. Elk op zichzelf levert vol doende stof voor gesprek en benade ring van elkaar. Het is niet de bedoeling, om de ver schillende onderdelen nu reeds te be spreken. De konklusies zijn ter synode ingezonden, wij wachten liever af, wat daarvan het gevolg zal zijn. Bijzondere nieuwe en opzienbarende dingen krij gen wij in de konklusies niet te lezen. Bij een enkele vraagt men zich zelfs af, waarom nadere behandeling op dat punt nodig was. Maarhet wordt u allen ter le zing aanbevolen en ongetwijfeld wordt u-versterkt in de gedachte, dat onze synode zwaar werk te verrichten heeft. C. St. Gelukkig mogen we in Zeeuws Vlaanderen de periode na de vacantie met vrij hoopvolle gevoelens tegemoet gaan, wat betreft de vervulling der va catures. De kerk van Hoek verheugt zich in de kennismaking met haar nieuwe pre dikant, de kerk van Zaamslag mag te gemoet zien, dat haar pastorie weer spoedig wordt bevolkt en de candidaat, die het beroep naar Aardenburg aan nam, bereidt zich reeds voor op het peremptoir examen, dat D.V. op 15 september ter gewone classisvergade- ring zal worden afgenomen. Dit is een ander beeld dan voor de vacantie. Gelukkig heeft de moeilijke situatie niet te lang geduurd, want er bleek wel enige slijtage bij de collega's, die overbelast werden. Uiteraard zijn we nog niet door alle perikelen heen en vergeten we niet, dat de kerk van Terneuzen zich nog inspant om weer een eigen dienaar des Woords te kunnen beroepen, maar, classicaal bezien, is er toch geen noodsituatie meer. En waar Zaamslag aan het clas- sicale leven zelfs een predikant met veel ervaring hoopt te mogen bieden, daar zijn de donkere wolken als door een wondere hand opgelost. Slechts kleine nevels wachten nog op het verder doorzetten van de zonnekracht. Een blauwe lucht, als die van de natuur om ons heen, spreidt zich uit boven ons kerkelijke landschap. En passant mag ik melden, dat ook de werving voor abonnementen, on danks de vacantietijd enige voortgang heeft gemaakt. Aardenburg werd ver rijkt met 5 nieuwe abonné's. Ik had er tevoren twee misgesteld, zodat Aar denburg thans 19 abonnementen rijk is en daarmede al bereikt heeft het getal, dat een der grotere gemeenten arm is. Oostburg verheugt zich in het her stel der gezondheid van de vis, die als christelijk symbool haar toren siert. Het was een tijd lang maar akelig gesteld met dit dier, want het zat op zijn hoog verheven standplaats zo vast als een muur, geheel in strijd met zijn beweeg lijke aard. Nu is het weer herleefd. Er is heel wat stellagewerk nodig om zo'n reparatie te kunnen volbrengen, maar het is aan de andere kant gemakkelijk. Men geeft aan een aannemer opdracht en deze zorgt voor de rest. Hoeveel moeilijker is het op de be gane grond, waar de kerk zelf zich een levend lichaam moet betonen. Daarmee neem ik de draad op van mijn lopend verhaal. De diepste vraag naar de welstand en kracht der kerk is toch wel die naar de sterkte van haar geloofsovertuiging. Het symbool van de vis leidt onze gedachten als vanzelf terug naar de oude christelijke kerk in haar groei te midden der wereld. Nu wij op de eeuwen achter ons te rug zien, treft ons toch wel bijzonder haar grote groeikracht en haar levende wortel. Als deze levende wortel be schouw ik de diepe overtuiging, dat zij als enige de boodschap der waarheid en van het heil had. Zij bezat deze rijk dom niet in een uitgebouwd systeem. Daar was nog niet voldoende tijd voor geweest, maar als de enige troost in leven en sterven. Het leven in die troost was in die dagen niet gemakkelijk. Las ter en vijandschap knaagden als wes pen aan haar leven. De dood dreigde maar al te vaak. In haar midden had zij de belijders, die ter verantwoording hadden gestaan om hun geloof en vele martelingen standvastig hadden verdra gen. Maar al deze benauwenis werd in de schaduw gesteld door het voor uitzicht, dat men met Christus de Heer zou delen in Zijn heerlijkheid. Zijn aanwezigheid werd levend ervaren in een eenvoudig, maar enthousiast ge loof. Ook nu wil ik de schaduwkanten niet voorbij zien. De hoge heerlijkheid van het evangelie, zoals Paulus dit ver tolkt had met zijn getuigenis van de rechtvaardiging door geloof alleen, werd niet steeds in volle kracht door leefd. H^t strenge, naar het ascetische

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1