PREDIKBEURTEN „VREDERUST" CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 23 AUGUSTUS 1959. Drs Vlaardingerbroek Ds P. van Til, Zondag 39 Ds P. van Til, Zondag 39 Ds P. van Til, Zondag 39 Drs J. Vlaardingerbroek Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur 2.30 uur 5 uur (Noorderkerk) 9.30 uur 5 uur Collecte Evangelisatie in eigen stad. Luth. Kerkavond 7.30 uur geen dienst Arnemuiden 9 en 2 uur Ds D. Bouwknegt te Wolfaartsdijk Domburg 10 uur Cand. Zwaan te Amerongen 2.30 uur Ds A. J. Dondorp Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp te Nieuwdorp Gapinge 9.30 en 2 uur Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Oostkapelle 10 en 2.30 uur Serooskerke 10 en 2.30 uur St. Laurens 10 en 2.30 uur Souburg 9.30 en 2.30 uur Veere 10 en 2.30 uur Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur 7 uur Westkapelle 9.30 uur 2.30 uur Ds M. Boot Drs A. Elshout Ds P. Homburg Ds Th. Sj. de Groot Ds S. van Wouwe Drs Chr. van Ulden Ds P. A. Bohlmeijer Ds J. C. Streefkerk Ds J. Hindriks te Rotterdam Ds J. v. d. Wal Ds A. J. Dondorp Ds A. J. Dondorp Cand. Zwaan te Amerongen CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Axel 9.30 en 3 uur Breskens 10 en 2.30 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 3.30 uur Oostburg 10 en 3 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui (Chr. School) 10 CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 en 2 uur Goes (Westerkerk) 10 uur 5 uur (Oosterkerk) 9 uur 5 uur Cand. Noordhoff te Wildervank Ds G. J. Pontier te Vlissingen Ds Moens te Heerlen Ds A. J. Verbeek Ds H. J. van Bottenburg Ds D. Kloppenburg te Broek op Akkerwoude. Ds J. B. van Mechelen Ds W. v. d. Kerk te Gorkum en 2.30 uur Ds S. Oegema Leesdienst Ds J. v. d. Veen Drs A. Verschoor te Vlissingen Ds J. J. Oranje te Naarden Ds J. J. Oranje Drs A. Verschoor Collecte voor de Gen. Kas voor hulpbehoevende kerken. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kapelle 10 en 2.30 uur Kruiningen 9 en 5 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10.45 en 3 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 uur Ds Van Wijngaarden te Groningen Bevestiging. 7 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 Ds A. Veldhuijzen Ds A. P. Heiner te Ter Aar Ds J. v. d. Leek Ds H. Volten Ds E. Verburg te Winschoten Ds H. Volten te Rhenen Ds C. de Ruijter Cand. H. Makkinga te Almelo Ds J. E. Booy Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds W. Haverkamp. Intrede Ds J. Maaskant te Leiden en 4 uur Ds E. Jansen te Goes Dr B. A. Knoppers te Soest Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds W. v. d. Bos. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 8.30, 10 en 5 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 5 uur Oosterland 10 en 3 uur Renesse (Evangelisatiegebouw) Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissenkerke 10 uur Leesdienst, Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra te Kruiningen Ds W. v. d. Bos te Pijnacker Ds H. K. Poelman te Arnemuiden Ds C. A. Wielemaker Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds P. Riemersma te Leeuwarden Ds A. J. Radder Ds H. Moolhuizen te Leiden Ds H. Scholing te Zuidland Bed. H. Av. en Dankz. 7.30 uur Ds P. Melse Ds T. Kamper, Voorb. H. Av. 6 uur Ds J. C. Streefkerk te Veere Ds J. R. Goris te Apeldoorn Ds P. Melse vehikel intussen vertrokken. Te laat Da's een lelijk woord. In dit geval niet erg, want ik had de tijd. Ook had ik een uur de tijd om te peinzen over m'n lichtgelovigheid, al sproot die dan voort uit goed-vertrouwen. Zo zijn er lieden, die in 't kerkelijk leven gemakkelijk zijn over te halen door allerlei slag van wegwijzers". Al lerlei schoonschijnende redeneringen verleiden er velen. Daarom vermaant de Apostel „beproef de geesten of ze uit God zijn". Er is ook sprake van ve lerlei „wind van leer". Onvaste zielen worden er door heen en weer geslin gerd. „Zeg, je moet die man eens gaan beluisteren, het is een lust om naar te horen. En een gloed waarmee hij spreekt, 't is kostelijk Nee, daar zijn de dominé's van tegenwoordig niets bij. 't Is alles leven en beweging. Je komt er van onder de indruk, je voel je zo maar meegenomen". En „lichtgelovige", dikwijls ook lichtbewogen en lichtge voelige broeders en zusters wonen dan de bijeenkomsten van zulke „warme" sprekers bij en naar de mate de gees telijke temperatuur in 't zieleleven stijgt naar die mate daalt de liefde en de waardering voor de kerk en haar pre diking. Stromen-van-kracht-mensen, Pinkstergemeente leiders, Apostolische bezielers, winnen 't glansrijk van die gewone dominé's. En 't zijn niet al tijd de slechtste vruchten, waaraan deze „wespen" knagen. Men mist soms in de prediking iets, wat deze peper praters schijnen te brengen. Maar de „lichtgelovige" lieden moe ten goed begrijpen, dat je bij een maal tijd al gauw te veel peper hebt en al spoedig te veel zout. Maar 't is even zeer een feit, dat de beste maaltijd, be staande uit de meest kostbare spijze, ongenietbaar is, als de peper of zout geheel aan ontbreekt. Evenwel de weg, die deze „bezielers" wijzen is veelal een weg, die leidt naar een moeras. Een moeras van overge voeligheid, zwoele gezwollenheid, zie kelijke eenzijdigheid, waarbij de ge zonde leer geen herberg vindt. Immers de „gezonde" leer is de pre diking van het geloof in Christus, het geloof, dat heel het leven beheerst. Het gaat bij dit geloof niet alleen om tranen, niet alleen om 't gevoel, om aangedaan-zijn, maar om een wandelen in de wegen des Heren, om een strijden tegen de zonde in 't huiselijke, in 't gezins-, in 't politieke-, in 't sociale le ven. Nee, lichtgelovigen, we moeten niet naar 't moeras, maar naar 't vaste fundament der waarheid en de predi king daarvan in liefde tot onze Heiland zal hart en zinnen strelen van allen, die God willen dienen met geheel hun hart, met geheel hun verstand en met al hun kracht. Dit waren zo m'n overpeinzingen bij 't wachten op de bus, die ik in m'n lichtgelovigheid had gemist. Uit het oude-Vossenland. Een maand vroeger dan gewoonlijk hield de stichting „Vrederust" haar jaarlijkse toogdag. Het vorig jaar was de opmerking gemaakt, dat de augus tusmaand niet de meest geschikte tijd was, om te vergaderen, omdat de men sen dan met de oogst zitten en hoe een goed hart wij de stichting ook toedra gen, als een boer de oogst binnen moet halen, is hij nergens anders voor te por ren. Aan die opmerking had het bestuur gehoor gegeven, zodat we een maand eerder naar Bergen zijn getrokken, maar, aldus de voorzitter, wie kon den ken, dat 1959 ons zulk een uitzonder lijke zomer zou geven, zodat het eigen lijk nu weer oogsttijd was. Hoe dat nu precies zat, of onze tro pische zomer de werkzaamheden toch niet een volle maand verhaast heeft, of dat de zeeuwse bevolking voor deze keer dan toch de oogst maar eens de oogst gelaten heeft, in de overweging „er komen nog wel meer mooie dagen", aan de opkomst heeft het geen afbreuk gedaan. Het lijkt me toe, dat er ook heel wat gebeuren moet, eer onze mensen zich deze dag laten ontgaan. Daar hebben ze nog wel een offertje voor over. Je merkt het aan de blijde, opgewekte toon, die er heerst, je ziet het aan al die glundere gezichten, aan de harte lijke wijze, waarop vrienden en kennis sen worden begroet. En, laat ik er maar direct aan toevoegen het waren deze keer eens niet alleen vijftigers en oude ren, die hun dag er voor hadden vrij gemaakt. Ik zag ook verscheidene jon geren. Heeft mijn opmerking van het vorig jaar daar misschien een klein stootje toe gegeven Als dat waar mocht zijn, dan wil ik het nog wel eens herhalen laten ook onze jonge mensen hier eens een vakantiedag voor uittrek ken Ze zullen er geen spijt van hebben en ze worden geconfronteerd met een stuk christelijke barmhartigheid, dat ons allen wel na aan het hart moet liggen. Ds Swaak sprak een uitnemend wij dingswoord. Geruime tijd is hem zelf de geestelijke verzorging van psychi sche patiënten toevertrouwd geweest en ik geloof, dat deze verzorging bij hem in vertrouwde handen was. Ik be twijfel, of hij in zijn toespraak wel één maal het woord „geesteszieken" of iets dergelijks gebruikt heeft en toch wist ieder, waarover hij sprak en waarvoor hij bad. Ik noem dat een heilige kunst. Een legerpredikant moet voor zijn soldaten niet altijd spreken over de hoofdman over honderd en de geestelijk verzorger van gewone- en geesteszieken moet niet altijd stoffen kiezen, die onmiddellijk herinneren aan het speciale lijden van deze mensen. Burgers en militairen, zie ken en gezonden moet het Woord wor den gebracht, het Evangelie moet hun gepredikt, ze hebben allen dezelfde Za ligmaker nodig. Deze heilige kunst heeft Ds Swaak ongetwijfeld verstaan en in dit licht kunnen we ook het dankwoord van de voorzitter waarderen voor zijn getrouwe arbeid en konden we het mee voelen, toen hij er zijn spijt over uit sprak, dat hij nu dit werk zal moeten neerleggen. Moge er spoedig iemand gevonden worden, die met evenveel tact en liefde dit werk kan voortzetten. Het programma week wel wat af van dat van vorige jaren. We hadden nu, na het wijdingswoord, alleen maar een huishoudelijke vergadering. Meest za ken, die met hamerslag kunnen worden afgedaan, maar we hebben een voorzit ter, die de kunst verstaat, aan betrek kelijk eenvoudige zaken nog wel enige uitbreiding te geven, zodat we toch de tijd wel hebben volgepraat. We hadden nog ruimschoots gele genheid voor de rondvraag. Onze vriend uit Terneuzen was wat bezorgd, of de stichting in deze droge zomer wel voldoende groenten had en of de ver pleegden in dit opzicht geen gebrek le den. Maar hij kon worden gerustge steld. Men beschikt op „Vrederust" over alle mogelijke technische hulpmid delen en de bevloeiïng van de moestui nen was zo keurig verzorgd, dat er zelfs overvloed was. In de namiddag hebben we ons daar van kunnen overtuigen. In verschillen de groepen is een rondgang over het terrein gemaakt, onder deskundige lei ding. Ik meen echter, dat sommigen de vrijmoedigheid genomen hebben, zich in dit opzicht aan de leiding te onttrek ken, omdat ze een gemakkelijke zit plaats op een schaduwrijk plekje ver kozen boven de wandeling. Maar ver reweg de meesten hebben toch in het zweet huns aanschijns de tocht vol bracht. Ongetwijfeld zal het hun goed hebben gedaan, dat ze op die tocht ook het zwembad in aanbouw hebben ge zien. Al was het dan nog niet voor ge bruik gereed en zeker niet voor dit ge zelschap, het zien alleen al moet de wandeling moed hebben gegeven. Natuurlijk klonk ook nu weer het consigne„kom niet te .dicht bij de paviljoens, de wat onrustige patiënten hindert het", en ik ben er van over tuigd, dat dit bevel in stipte gehoor zaamheid is opgevolgd. Met het leed, dat hier geleden wordt, maakten we toch wel kennis. De lopen de patiënten vertellen het wel, alleen al door hun verschijning, hoe dit lijden lichaam en ziel aantast. Wat een overvloeiende dankbaar heid, als wij een goede gezondheid mo gen genieten. Maar tegelijk wat een taak heeft hier de gezonde voor de zieke. We zijn dankbaar, dat deze bezoch ten in deze schitterende omgeving een goede verzorging mogen genieten en dat ze die ontvangen in de naam van onze barmhartige Hogepriester. Laten wij ook hierin het beeld van Christus vertonen, dat wij met inner lijke barmhartigheid over hen bewogen zijn. K.-B. v. d. L. Uit de Zeeuwse Kerken HOEK De tweede augustus was een fijne zondag voor de gemeente van Hoek, daar zij in kand. A. J. Verbeek weer een eigen predikant mocht ontvangen. In de morgendienst had de bevesti ging plaats, waarbij Ds A. van Leeu wen van Axel voorging. Hij bediende het Woord Gods uit Ezech. 33:7: „gij nu, mensenkind, u heb Ik tot een „wachter over het huis Israëls aange steld". In de namiddagdienst deed de beves tigde predikant zijn intrede met de boodschap uit Ef. 4:16: „aan Hem „ontleent het gehele lichaam als een „welsluitend geheel en bijeengehouden „door de dienst van al zijn geledingen „naar de kracht, die elk lid op zijn wijze „oefent, deze groei des lichaams, om „zichzelf op te bouwen in de liefde". Br. B. de Putter heette de nieuwe predikant hartelijk welkom namens ker- keraad en gemeente en zegde hem alle nodige steun toe. Ds A. van Leeuwen sprak namens de classis Axel, in wier midden het getal predikanten gelukkig weer groeit. Ds van Meeuwen sprak namens de Ned. Herv. Kerk te Hoek, terwijl ook uit de kring der studenten, waartoe Ds Verbeek had behoord, een woord van gelukwens werd gesproken. Tenslotte dankte Ds Verbeek voor alle goede woorden tot hem gericht. Gezamenlijk zong men nog Gezang 46 1 en 3. NIEUWERKERK. Op zondag 9 augustus mocht de Geref. Kerk van Nieuwerkerk geden ken, hoe zij voor 60 jaar tot openba ring kwam. De plaatselijke predikant Dr. J. H. Becker heeft in de prediking hierbij stilgestaan. Hij wees in zijn pre dikatie de gemeente op de trouw van God, Die ons niettegenstaande onze zonden niet heeft vernield, maar onze gemeente deze 60 jaar heeft gedragen en gespaard. Enkele namen van predi kanten werden genoemd, die in deze 60 jaar de gemeente hebben gediend, alsmede enkele leden die 60 jaar ge leden Belijdenis des geloofs aflegden en waarvan er thans nog in leven zijn. In de middagdienst legde de predikant de nadruk op het hechte fundament Gods dat ongeschokt staat, naar aan leiding van 2 Timotheüs 2:19. Dit was de tekst waarmee Ds. van Buuren, toen predikant te Bruinisse, 60 jaar geleden te Nieuwerkerk voorging in de Dienst des Woords. Moge God ons als ge meente bij de voortduur genadig zijn. J. M. den Haan, scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3