PREDIKBEURTEN
„VREDERUST"
CLASSIS MIDDELBURG.
ZONDAG 23 AUGUSTUS 1959.
Drs Vlaardingerbroek
Ds P. van Til, Zondag 39
Ds P. van Til, Zondag 39
Ds P. van Til, Zondag 39
Drs J. Vlaardingerbroek
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur
2.30 uur
5 uur
(Noorderkerk) 9.30 uur
5 uur
Collecte Evangelisatie in eigen stad.
Luth. Kerkavond 7.30 uur geen dienst
Arnemuiden 9 en 2 uur Ds D. Bouwknegt te Wolfaartsdijk
Domburg 10 uur Cand. Zwaan te Amerongen
2.30 uur Ds A. J. Dondorp
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp te Nieuwdorp
Gapinge 9.30 en 2 uur
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur
Oostkapelle 10 en 2.30 uur
Serooskerke 10 en 2.30 uur
St. Laurens 10 en 2.30 uur
Souburg 9.30 en 2.30 uur
Veere 10 en 2.30 uur
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur
7 uur
Westkapelle 9.30 uur
2.30 uur
Ds M. Boot
Drs A. Elshout
Ds P. Homburg
Ds Th. Sj. de Groot
Ds S. van Wouwe
Drs Chr. van Ulden
Ds P. A. Bohlmeijer
Ds J. C. Streefkerk
Ds J. Hindriks te Rotterdam
Ds J. v. d. Wal
Ds A. J. Dondorp
Ds A. J. Dondorp
Cand. Zwaan te Amerongen
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 9.30 en 3 uur
Breskens 10 en 2.30 uur
Hoek 10 en 2.30 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Terneuzen 10 en 3.30 uur
Oostburg 10 en 3 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Zoutespui (Chr. School) 10
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10 en 2.30 uur
Driewegen 9.30 en 2 uur
Goes (Westerkerk) 10 uur
5 uur
(Oosterkerk) 9 uur
5 uur
Cand. Noordhoff te Wildervank
Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Ds Moens te Heerlen
Ds A. J. Verbeek
Ds H. J. van Bottenburg
Ds D. Kloppenburg
te Broek op Akkerwoude.
Ds J. B. van Mechelen
Ds W. v. d. Kerk te Gorkum
en 2.30 uur
Ds S. Oegema
Leesdienst
Ds J. v. d. Veen
Drs A. Verschoor te Vlissingen
Ds J. J. Oranje te Naarden
Ds J. J. Oranje
Drs A. Verschoor
Collecte voor de Gen. Kas voor hulpbehoevende kerken.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapelle 10 en 2.30 uur
Kruiningen 9 en 5 uur
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10.45 en 3 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 uur Ds Van Wijngaarden te Groningen
Bevestiging.
7 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10
Ds A. Veldhuijzen
Ds A. P. Heiner te Ter Aar
Ds J. v. d. Leek
Ds H. Volten
Ds E. Verburg te Winschoten
Ds H. Volten te Rhenen
Ds C. de Ruijter
Cand. H. Makkinga te Almelo
Ds J. E. Booy
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur
Ds W. Haverkamp. Intrede
Ds J. Maaskant te Leiden
en 4 uur
Ds E. Jansen te Goes
Dr B. A. Knoppers te Soest
Ds A. Koning
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds W. v. d. Bos.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 10 en 5 uur
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur
Bruinisse 10 en 5 uur
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 8.30, 10 en 5 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 en 5 uur
Oosterland 10 en 3 uur
Renesse (Evangelisatiegebouw)
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Wissenkerke 10 uur Leesdienst,
Zierikzee 10 en 5 uur
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
Ds J. Koolstra te Kruiningen
Ds W. v. d. Bos te Pijnacker
Ds H. K. Poelman te Arnemuiden
Ds C. A. Wielemaker
Ds A. Schippers
Ds H. L. van Aller
Ds P. Riemersma te Leeuwarden
Ds A. J. Radder
Ds H. Moolhuizen te Leiden
Ds H. Scholing te Zuidland
Bed. H. Av. en Dankz.
7.30 uur Ds P. Melse
Ds T. Kamper, Voorb. H. Av.
6 uur Ds J. C. Streefkerk te Veere
Ds J. R. Goris te Apeldoorn
Ds P. Melse
vehikel intussen vertrokken. Te laat
Da's een lelijk woord. In dit geval niet
erg, want ik had de tijd. Ook had ik
een uur de tijd om te peinzen over m'n
lichtgelovigheid, al sproot die dan voort
uit goed-vertrouwen.
Zo zijn er lieden, die in 't kerkelijk
leven gemakkelijk zijn over te halen
door allerlei slag van wegwijzers". Al
lerlei schoonschijnende redeneringen
verleiden er velen. Daarom vermaant
de Apostel „beproef de geesten of ze
uit God zijn". Er is ook sprake van ve
lerlei „wind van leer". Onvaste zielen
worden er door heen en weer geslin
gerd. „Zeg, je moet die man eens gaan
beluisteren, het is een lust om naar te
horen. En een gloed waarmee hij
spreekt, 't is kostelijk Nee, daar zijn
de dominé's van tegenwoordig niets bij.
't Is alles leven en beweging. Je komt
er van onder de indruk, je voel je zo
maar meegenomen". En „lichtgelovige",
dikwijls ook lichtbewogen en lichtge
voelige broeders en zusters wonen dan
de bijeenkomsten van zulke „warme"
sprekers bij en naar de mate de gees
telijke temperatuur in 't zieleleven stijgt
naar die mate daalt de liefde en de
waardering voor de kerk en haar pre
diking. Stromen-van-kracht-mensen,
Pinkstergemeente leiders, Apostolische
bezielers, winnen 't glansrijk van die
gewone dominé's. En 't zijn niet al
tijd de slechtste vruchten, waaraan
deze „wespen" knagen. Men mist soms
in de prediking iets, wat deze peper
praters schijnen te brengen.
Maar de „lichtgelovige" lieden moe
ten goed begrijpen, dat je bij een maal
tijd al gauw te veel peper hebt en al
spoedig te veel zout. Maar 't is even
zeer een feit, dat de beste maaltijd, be
staande uit de meest kostbare spijze,
ongenietbaar is, als de peper of zout
geheel aan ontbreekt.
Evenwel de weg, die deze „bezielers"
wijzen is veelal een weg, die leidt naar
een moeras. Een moeras van overge
voeligheid, zwoele gezwollenheid, zie
kelijke eenzijdigheid, waarbij de ge
zonde leer geen herberg vindt.
Immers de „gezonde" leer is de pre
diking van het geloof in Christus, het
geloof, dat heel het leven beheerst.
Het gaat bij dit geloof niet alleen
om tranen, niet alleen om 't gevoel, om
aangedaan-zijn, maar om een wandelen
in de wegen des Heren, om een strijden
tegen de zonde in 't huiselijke, in 't
gezins-, in 't politieke-, in 't sociale le
ven. Nee, lichtgelovigen, we moeten
niet naar 't moeras, maar naar 't vaste
fundament der waarheid en de predi
king daarvan in liefde tot onze Heiland
zal hart en zinnen strelen van allen, die
God willen dienen met geheel hun hart,
met geheel hun verstand en met al hun
kracht.
Dit waren zo m'n overpeinzingen bij
't wachten op de bus, die ik in m'n
lichtgelovigheid had gemist.
Uit het oude-Vossenland.
Een maand vroeger dan gewoonlijk
hield de stichting „Vrederust" haar
jaarlijkse toogdag. Het vorig jaar was
de opmerking gemaakt, dat de augus
tusmaand niet de meest geschikte tijd
was, om te vergaderen, omdat de men
sen dan met de oogst zitten en hoe een
goed hart wij de stichting ook toedra
gen, als een boer de oogst binnen moet
halen, is hij nergens anders voor te por
ren.
Aan die opmerking had het bestuur
gehoor gegeven, zodat we een maand
eerder naar Bergen zijn getrokken,
maar, aldus de voorzitter, wie kon den
ken, dat 1959 ons zulk een uitzonder
lijke zomer zou geven, zodat het eigen
lijk nu weer oogsttijd was.
Hoe dat nu precies zat, of onze tro
pische zomer de werkzaamheden toch
niet een volle maand verhaast heeft, of
dat de zeeuwse bevolking voor deze
keer dan toch de oogst maar eens de
oogst gelaten heeft, in de overweging
„er komen nog wel meer mooie dagen",
aan de opkomst heeft het geen afbreuk
gedaan.
Het lijkt me toe, dat er ook heel wat
gebeuren moet, eer onze mensen zich
deze dag laten ontgaan. Daar hebben
ze nog wel een offertje voor over. Je
merkt het aan de blijde, opgewekte
toon, die er heerst, je ziet het aan al
die glundere gezichten, aan de harte
lijke wijze, waarop vrienden en kennis
sen worden begroet. En, laat ik er maar
direct aan toevoegen het waren deze
keer eens niet alleen vijftigers en oude
ren, die hun dag er voor hadden vrij
gemaakt. Ik zag ook verscheidene jon
geren. Heeft mijn opmerking van het
vorig jaar daar misschien een klein
stootje toe gegeven Als dat waar
mocht zijn, dan wil ik het nog wel eens
herhalen laten ook onze jonge mensen
hier eens een vakantiedag voor uittrek
ken Ze zullen er geen spijt van hebben
en ze worden geconfronteerd met een
stuk christelijke barmhartigheid, dat ons
allen wel na aan het hart moet liggen.
Ds Swaak sprak een uitnemend wij
dingswoord. Geruime tijd is hem zelf
de geestelijke verzorging van psychi
sche patiënten toevertrouwd geweest
en ik geloof, dat deze verzorging bij
hem in vertrouwde handen was. Ik be
twijfel, of hij in zijn toespraak wel één
maal het woord „geesteszieken" of iets
dergelijks gebruikt heeft en toch wist
ieder, waarover hij sprak en waarvoor
hij bad.
Ik noem dat een heilige kunst. Een
legerpredikant moet voor zijn soldaten
niet altijd spreken over de hoofdman
over honderd en de geestelijk verzorger
van gewone- en geesteszieken moet niet
altijd stoffen kiezen, die onmiddellijk
herinneren aan het speciale lijden van
deze mensen. Burgers en militairen, zie
ken en gezonden moet het Woord wor
den gebracht, het Evangelie moet hun
gepredikt, ze hebben allen dezelfde Za
ligmaker nodig. Deze heilige kunst heeft
Ds Swaak ongetwijfeld verstaan en in
dit licht kunnen we ook het dankwoord
van de voorzitter waarderen voor zijn
getrouwe arbeid en konden we het mee
voelen, toen hij er zijn spijt over uit
sprak, dat hij nu dit werk zal moeten
neerleggen. Moge er spoedig iemand
gevonden worden, die met evenveel tact
en liefde dit werk kan voortzetten.
Het programma week wel wat af van
dat van vorige jaren. We hadden nu,
na het wijdingswoord, alleen maar een
huishoudelijke vergadering. Meest za
ken, die met hamerslag kunnen worden
afgedaan, maar we hebben een voorzit
ter, die de kunst verstaat, aan betrek
kelijk eenvoudige zaken nog wel enige
uitbreiding te geven, zodat we toch de
tijd wel hebben volgepraat.
We hadden nog ruimschoots gele
genheid voor de rondvraag. Onze
vriend uit Terneuzen was wat bezorgd,
of de stichting in deze droge zomer wel
voldoende groenten had en of de ver
pleegden in dit opzicht geen gebrek le
den. Maar hij kon worden gerustge
steld. Men beschikt op „Vrederust"
over alle mogelijke technische hulpmid
delen en de bevloeiïng van de moestui
nen was zo keurig verzorgd, dat er
zelfs overvloed was.
In de namiddag hebben we ons daar
van kunnen overtuigen. In verschillen
de groepen is een rondgang over het
terrein gemaakt, onder deskundige lei
ding. Ik meen echter, dat sommigen de
vrijmoedigheid genomen hebben, zich
in dit opzicht aan de leiding te onttrek
ken, omdat ze een gemakkelijke zit
plaats op een schaduwrijk plekje ver
kozen boven de wandeling. Maar ver
reweg de meesten hebben toch in het
zweet huns aanschijns de tocht vol
bracht. Ongetwijfeld zal het hun goed
hebben gedaan, dat ze op die tocht ook
het zwembad in aanbouw hebben ge
zien. Al was het dan nog niet voor ge
bruik gereed en zeker niet voor dit ge
zelschap, het zien alleen al moet de
wandeling moed hebben gegeven.
Natuurlijk klonk ook nu weer het
consigne„kom niet te .dicht bij de
paviljoens, de wat onrustige patiënten
hindert het", en ik ben er van over
tuigd, dat dit bevel in stipte gehoor
zaamheid is opgevolgd.
Met het leed, dat hier geleden wordt,
maakten we toch wel kennis. De lopen
de patiënten vertellen het wel, alleen
al door hun verschijning, hoe dit lijden
lichaam en ziel aantast.
Wat een overvloeiende dankbaar
heid, als wij een goede gezondheid mo
gen genieten.
Maar tegelijk wat een taak heeft
hier de gezonde voor de zieke.
We zijn dankbaar, dat deze bezoch
ten in deze schitterende omgeving een
goede verzorging mogen genieten en
dat ze die ontvangen in de naam van
onze barmhartige Hogepriester.
Laten wij ook hierin het beeld van
Christus vertonen, dat wij met inner
lijke barmhartigheid over hen bewogen
zijn.
K.-B. v. d. L.
Uit de Zeeuwse Kerken
HOEK
De tweede augustus was een fijne
zondag voor de gemeente van Hoek,
daar zij in kand. A. J. Verbeek weer
een eigen predikant mocht ontvangen.
In de morgendienst had de bevesti
ging plaats, waarbij Ds A. van Leeu
wen van Axel voorging. Hij bediende
het Woord Gods uit Ezech. 33:7:
„gij nu, mensenkind, u heb Ik tot een
„wachter over het huis Israëls aange
steld".
In de namiddagdienst deed de beves
tigde predikant zijn intrede met de
boodschap uit Ef. 4:16: „aan Hem
„ontleent het gehele lichaam als een
„welsluitend geheel en bijeengehouden
„door de dienst van al zijn geledingen
„naar de kracht, die elk lid op zijn wijze
„oefent, deze groei des lichaams, om
„zichzelf op te bouwen in de liefde".
Br. B. de Putter heette de nieuwe
predikant hartelijk welkom namens ker-
keraad en gemeente en zegde hem alle
nodige steun toe.
Ds A. van Leeuwen sprak namens de
classis Axel, in wier midden het getal
predikanten gelukkig weer groeit.
Ds van Meeuwen sprak namens de
Ned. Herv. Kerk te Hoek, terwijl ook
uit de kring der studenten, waartoe Ds
Verbeek had behoord, een woord van
gelukwens werd gesproken. Tenslotte
dankte Ds Verbeek voor alle goede
woorden tot hem gericht. Gezamenlijk
zong men nog Gezang 46 1 en 3.
NIEUWERKERK.
Op zondag 9 augustus mocht de
Geref. Kerk van Nieuwerkerk geden
ken, hoe zij voor 60 jaar tot openba
ring kwam. De plaatselijke predikant
Dr. J. H. Becker heeft in de prediking
hierbij stilgestaan. Hij wees in zijn pre
dikatie de gemeente op de trouw van
God, Die ons niettegenstaande onze
zonden niet heeft vernield, maar onze
gemeente deze 60 jaar heeft gedragen
en gespaard. Enkele namen van predi
kanten werden genoemd, die in deze
60 jaar de gemeente hebben gediend,
alsmede enkele leden die 60 jaar ge
leden Belijdenis des geloofs aflegden
en waarvan er thans nog in leven zijn.
In de middagdienst legde de predikant
de nadruk op het hechte fundament
Gods dat ongeschokt staat, naar aan
leiding van 2 Timotheüs 2:19. Dit was
de tekst waarmee Ds. van Buuren, toen
predikant te Bruinisse, 60 jaar geleden
te Nieuwerkerk voorging in de Dienst
des Woords. Moge God ons als ge
meente bij de voortduur genadig zijn.
J. M. den Haan, scriba.