van de Vlaamse Gaai Even stilstaan MENE - MENE Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland MEDITATIE HET AFSCHEID VAN Ds C. BOON ZEEUWSE KERKBODE VIJFTIENDE jaargang No. 8 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 21 AUGUSTUS '59 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Daniël 5. Een hand, alleen maar een Hand verscheen op de blanke muur van de Koninklijke feestzaal in Babel. Een Hand, die schreef. MN. MN, TKL, PRS. Wie zal dit schrift verklaren Babels geleerden kunnen het niet. Maar God Zelf geeft naast Zijn Woord ook dienaars des Woords, die dat Woord van God mogen verklaren en toesnijden. Daar is Daniël. Geleid door Gods Geest verklaart hij dat godde lijk schrift en past het ook toe Gewogen Nog eens gewogen - Te licht bevonden Aan het oordeel prijsgegeven. Dit wordt gezegd tegen Belzazar, de laatste Koning van het eens zo fiere Babylonische Rijk. Belzazar heeft ongetwijfeld de ge schiedenissen van Nebukadnezer gekend. Van diens dromen, van diens waanzin, van diens belijdenis bij de vurige oven. Dat wil zeggen Belzazar wist van de levende God. Heeft 't hem iets gedaan Nee integendeel. Hoewel er een overvloed van kannen en bekers in 't paleis zijn, ontheiligt hij de kannen en bekers van de Here door die te gebruiken op zijn dronkemansfeest. Wat is dat anders dan verzet openlijke godslastering Dan komt die Hand. En dat Schrift. En het Oordeel. God heeft dat leven geteld nog eens God heeft geduld gehad. Maar Gods geduld is niet eindeloos. Daniëls requisitoir is fèl. Maar de kern ligt hier Gij hebt o koning Belzazar uw hart niet verootmoedigt hoewel gij dit alles wist. En God hebt gij niet verheerlijkt. „Hoewel gij dit alles wist." Wij weten ook ,,dit alles". Gedoopt, christelijke opvoeding, christelijke school, catechisatie, kerk. Maar hebben wij onszelf verootmoedigd Hebben wij God verheerlijkt Daar gaat 't om. God ziet ons. God telt ons. Mene mene ja God heeft geduld Maar eindeloos is dat geduld toch niet Verootmoedigen. God verheerlijken. Hoe kunnen wij dat Door klein te zijn door onze zonden te belijden, door te knielen voor het kruis. Geloven in Jezus Christus en in diens ge nade, daar wordt je heel ootmoedig van. En daarin wordt God geëerd, verheerlijkt. De Vader, omdat dan Zijn Zondaarsliefde wordt aangegrepen. De Zoon, omdat op Zijn Kruisverdienste wordt gepleit. De Geest omdat Diens Kracht wordt afgesmeekt. Hoe meer een mens zich verlaat op Gods genade alleen, hoe meer God verheerlijkt wordt. En dan Dan legt Jezus al Zijn gehoorzaamheid voor u in de weegschaal. Want wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Dan worden wij wèl gewogen. Maar niet te licht bevonden. Want dit zegt Jezus „Voorwaar, voorwaar, ik zeg u wie Mijn woord hoort en Hem gelooft die Mij gezonden heeft heeft eeuwig leven, want hij is overgegaan uit de dood in het leven. Domburg. A. J. DONDORP. Een paar dingen, belangrijk genoeg om mee bezig te zijn, wil ik deze keer noemen. Dat is dan in de eerste plaats de „Kirchentag", die in Duitsland werd gehouden. Het televisie-scherm gaf er in vele kamers wat van te zien. Het is een geweldig gezicht om die duizen den en duizenden daar bijeen te zien, getrokken door het evangelie. Als wij aan andere massa-betogingen terug denken, dan is zulk een „dag der Kerken" in Duitsland zeker „een te ken". In het daar gesproken woord ontbrak ook het begrip niet voor de eigen schuld in de wereldnood. Zeker is de Kerk in de jaren na 1930 niet geestelijk sterk geweest tegenover „het grote gevaar". Misschien heeft het: „duitser-zijn" nog meer gesproken dan het „christen-zijn". Daarom is het aangrijpend, uit duitse mond temidden van zoveel duizenden, een ootmoedig getuigenis te beluiste ren. Als God daardoor Zijn werk voort zet, dan valt er nog veel te verwachten en dan hebben de christenen in andere landen meeleven te tonen. Uit Azië, Afrika waren christenen aanwezig, die hun belijdenis deden ho ren. Het was een krachtige oproep om „de mens van andere gelaatskleur!' niet in de hoek te zetten. Als gouverneur Faubus dat eens mede beluisterd had Dan hebben jongeren èn ouderen gesproken over het feit, dat heden ten dage de jongere en oudere generatie elkaar niet meer verstaan. Het was een meisje, dat hier nogal hoog van de to ren blies. Of zij billijk was De verwijten kwamen achter elkaar, als golfjes van het water. De ouderen begrijpen de jongeren niet meer De ouderen willen, dat de jongeren naar de Kerk gaan, maar de taal der Kerk begrijpen zij nietEnfin, ik begreep al gauw uit de bewogenheid van dit vrouwelijk gemoed, dat het roer om moet. Jammer genoeg vernamen wij niet, hoe het wèl moet, en dan brengt de kritiek niet veel verder. Een „oudere" erkende schuld, dat zij de jeugd wel uit het oog verloren hadden, maar hij sprak tegelijk van grote belangstelling voor de jeugd en haar vragen, en verzekerde de steun van het geslacht van gisteren voor het geslacht van heden. Verder was er een hartstochtelijke bede om de eenheid tussen Oost- en West-duitsland. Men verlangde naar de christenen èn het volk aan de an dere kant van „de lijn" en hoopte op een ontmoeting op een volgende „Kerk dag". Als bisschop Dibelius uit Oost-Ber- lijn naar voren komt, dan grijpt het aan. Een man, die om zijn geloof voor zijn leven voorzichtig moet zijn. Een verte genwoordiger van de christenheid in de verdrukking. Wat doen wij, uiterst bevoorrechte mensenMaar geen kritiek, omdat hij wat anders „ligt"..., maar dankbare erkenning, dat er zulke dienaren zijn. Er liepen meer bisschoppen rond. Dat woord „werkt" in onze kringen wel eens aanstekelijk. Maar, je schrijft het nu een beetje plezieriger neer, sinds het pleidooi weer wordt gevoerd voor een moderator, of hoe u een kerkelijk leidsman verder zoudt willen betitelen. Misschien hebt u er liever helemaal geen een. Vrijheidzelfstandigheid Eenheid voor volk en Kerk, telkens de schare op 't hart gebonden, in kort gebed gebracht tot God. Als deze eenheidsbeweging mocht slagen, dan zal dit in Europa en de wereld een belangrijke invloed uitoefe nen. Zo worden hiermee enkele zaken van deze dag der Kerken naar voren ge bracht. Op zichzelf is het al een ver schijnsel, dat te denken geeft zovele duizenden christenen bij elkaar. Zelfs werd aandacht geschonken aan het in uitzicht gestelde concilie van Johannes XXIII. Er was dus wel ruimte voor de gedachte, èn voor de fantasie. Het is te hopen, dat de kracht der Kerk voor al zal blijken in de afzonderlijke ge meenten. Daar moet een band groeien tussen de verschillende geslachten. Daar moet het gebed leven, om begrip voor elkaar en om de gemeenschap met elkaar. Van deze massa-bijeenkomst een sprong naar een heel andere vergade ring, die 25 aug. a.s. hoopt bijeen te komen in openbare zitting. Onze generale synode. In juni geopend, hebt u sedertdien niet veel meer van haar gehoord. Wel is er in de kommissies hard gewerkt, en er is een stapel gereed gekomen, klaar voor behandeling in publieke zit ting. Wij horen straks wel meer over psalmen, gezangen, formulieren, enz. Voor mij zelf trok ik even een paral lel tussen een paar zaken op de „Ker- kendag", en de synode. Ook op deze vergadering komt de vraag van de een heid aan de orde. Eenheid tussen ge reformeerde belijders. Tegenover de bewogenheid bij ons. als het over dit onderwerp gaat, stond de ijzingwekkende kalmte en kritiek in andere kring. Met groot vertrouwen mag de behandeling ter synode worden tegemoet gezien. Het gaat om zeer hoge, geestelijke belangen. Moge een samenbindende kracht door de gelederen der gereformeerden gaan, die elkaar nog altijd een beetje „vreemd" aankijken. Ja, en dan de verhouding tussen ouderen en jongeren. Deze komt wel niet opzettelijk aan de orde, maar toch speelt die een rol bij tal van onderwer pen. De jongeren hebben de kerkelijke spanningen van het verleden niet be wust meegemaakt. Zij kijken een beetje vragend rond. Waarom gaat „die ge reformeerde" rechts, en wandelt „gind se gereformeerde" links Zelfs valt het moeilijk door enige studie tot een goed inzicht te komen. Bovendien bestaat er bij ons de neiging om over die periode te zwijgen. Uit brieven, die mij telkens van vrijgemaak te zijde bereiken, bemerkt men, dat daar de historie niet vergeten wordt, en de eenzijdige kennisname gaat daar nog van vader op zoon. Zo staat een jonger geslacht anders tegenover de Kerkvragen dan de oude ren. Wij moeten dat willen verstaan, en vóór alles er voor waken, dat er verwijdering zou groeien tussen een paar generaties op grond van kerkvra gen. Deze dingen tellen mee. Dat behoeft nog niet direkt te bete kenen, dat alles naar de idee der jon geren moet verlopen. Zij zullen op hun beurt de inleiding tot de jongste ge schiedenis niet afwijzen en zeker zich wachten voor een eenzijdige voorlich ting, die maar tot één conclusie kan leiden de vrijmaking. Er mag toch wel gevraagd worden, dat wij van de kerk geschiedenis der laatste 20 jaar iets weten. Uit wat ik zo hoorde en las, de laat ste tijd, zag ik de mogelijkheid naar voren komen van een verschillend ver staan en waarderen van de feiten. Ook kerkelijke geschillen kunnen uit elkaar drijven. En wij hebben vóór al les te bewarende eenheid door de band van de vrede. Moge er veel gesproken worden over en gebeden worden voor onze generale synode C. St. Zondag 16 augustus j.l. viel het af scheid van Ds C. Boon van St. Lau rens. Hij heeft daar sinds 26 oktober 1947 gearbeid, nadat hij eerst 16 jaren de kerk van Duurswoude had gediend. 28 dienstjaren telt zijn ambtelijk leven, waarin hij de vreugden en de moeiten van het ambt heeft leren kennen. Schaduwen vielen, toen zijn leven vereenzaamde als weduwnaar. Totdat eindelijk ziekte hem aangreep, die de terugkeer naar de aktieve dienst on mogelijk maakte. Wel mocht hij aardig herstellen, maar God gaf niet meer de Men moet voorzichtig zijn met het critiseren van ons kerkelijk leven van de „goede oude tijd" uit. Dat was wel de tendens van mijn vorig artikel. Nu wil ik mij afvragen, of de inner lijke kracht van onze kerken zo groot is, dat wij in het geheel der christelijke kerken een bezielende en stuwende kracht kunnen vormen. Men begint een zaak meestal te be kijken van de buitenkant om dan naar binnen door te dringen. De veelomvat tendheid der activiteiten van onze ker- beschikking over de kracht om te pre ken en de gemeente te verzorgen. Dan gebeurt er wel het een en ander in de stilte. In de kracht van de over winning vroeg en verkreeg kollega Boon emeritaat. Vooral aan vragen inzake de kerk- regering gaf de, nu bene emeritus, zijn aandacht. Treffend was bij zijn af scheid, dat Ds Boon de hoop uitsprak op toenadering tussen de kerken. Moge hij „in ruste" er iets van zien, dat dit ideaal de verwezenlijking meer nabij komt. Collega Boon, ontvang de dank uit Zeeland voor wat u in het kerkelijk le ven hebt mogen doen. C. St. ken gezamenlijk leest men enigszins af uit de lijst van door de Generale Sy node benoemde deputaten. Het aantal deputaten is legio, zoda nig zelfs, dat ze worden onderverdeeld in groepen. De letters van het alfabet van A tot en met K zijn nodig om de groepen aan te duiden. De grootte van deze groepen varieert weer van vier tot twaalf deputaatschappen. Een front naar verschillende richtingen van niet minder dan 79 deputaatschappen. Het spreekt vanzelf, dat niet al deze

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1