Belangstelling Officiële Berichten PREDIKBEURTEN KERKNIEUWS Here na aan het hart liggen, dan gaan ze jou ook ter harte, dat weet ik". Als de Here zich over ons ontfermt, wordt er een sterke band tussen ons gelegd. Mensen, die door de Here be genadigd zijn, die door de Here op het hart gedragen worden, moeten el kaar wel zeer na zijn. Het hart van hun aller leven klopt immers bij de Here. Daarom kan Paulus nu ook zon-- der overdrijving zeggen God is mijn getuige, hoe zeer ik met de ontferming van Christus Jezus naar u allen ver lang. Wie kan het immers beter weten dan God, die zich over Paulus en over de Philippenzen heeft ontfermd en die zodoende hen bij elkaar heeft gebracht. God is Paulus' getuige, hoe zeer hij aan de Philippenzen gehecht is. Maar zijn genegenheid is volstrekt niet wereld vreemd, integendeel heel menselijk. Hij verlangt naar hen, hij wil graag weer bij hen zijn. Hij schrijft naar hen allen te verlangen met de ontferming van Christus Jezus. Er is dus wel iets eigen aardigs met zijn hartelijkheid. Het is de ontferming van Christus Jezus, een genegenheid, die gegeven is, die be paald wordt door de Here Jezus. Van daar dat ook niemand er van uitgeslo ten wordt. Paulus verlangt er naar bij de Philippenzen te zijn, maar, zoals de liefde van de Here Jezus mensen zoekt, zonder zelfzucht. Hij verlangt naar de Philippenzen om Jezus' wil en daarom ten diepste om hen zelf. Want de lief de van de Here Jezus laat een mens echt helemaal zich zelf zijn. Ook Pau lus is juist in zijn genegenheid van Christus Jezus voor de Philippenzen helemaal zich-zelf. Er is geen woord overdrijving bij wat hij schrijft. Colijnsplaat. A. S. Er is een spreekwoord, dat zegt noem mij uw vrienden en ik zal zeggen, wie gij zelf zijt. Ik geloof, dat hier veel waarheid in ligt. Zelfanalyse is niet zo gemakke lijk, maar we verraden onszelf in de wijze, waarop we onze belangstelling tonen. We tonen niet zo gauw onze ware aardons innerlijk houden we zolang mogelijk zorgvuldig voor de an der verborgen maar onze belangstel ling verraadt ons. Het gezelschap, dat we zoeken de vrienden, die we kie zen het milieu, waarin we ons thuis voelen de lectuur, die ons boeit, kort om, dat waarop onze belangstelling ge richt is, zegt ons, wie we innerlijk zijn. Stellig ook in het kerkelijk leven. Je kunt de mensen al kennen uit hun kerk gang. Er zijn nu eenmaal mensen, die burgerlijk een zeer ordentelijk leven leiden, maar die voor de kerk geen in teresse hebben. En anderen zijn er, die waarlijk niet zo breed zullen spreken over hun verborgen omgang met God, maar die zich blijkbaar in de kerk thuis voelen. Maar onder die kerkmensen kan die belangstelling ook weer zo verschillend gericht zijn. Het komt soms voor, dat we ons druk maken over het aanvangs- uur van de diensten over vrije of vaste zitplaatsen over het collecteren (met lange of korte stok), maar ik vind het altijd zo opmerkelijk, dat b.v. de cate chismus hierover met geen woord rept. Het is net, of hij zeggen wil tegen al len, die zich hierover zo druk maken bekommert u hierover niet, maar laat er u meer aan gelegen zijn, óf ge van die kerk, waar ge altijd naar toe gaat, een levend lidmaat zijt en het ook eeuwig blijven zult. En tegen hen, die zich zo druk maken over wat mag en niet mag op de zondag hoor ik hem zeggen laten we de Here maar door zijn Geest in ons werken laten en alzo de eeuwige sabbath in dit leven aan vangen. Van belangstelling gesproken, ge moet eens zien, hoe breed de catechis mus over de sacramenten spreekt, met name over het avondmaal. Dingen, waar wij ons wel eens heet om maken, gaat hij met stilzwijgen voorbij en an dere dingen, waar wij ons maar moei lijk toe kunnen opwerken, worden breed besproken. Misschien kunnen we .van onze vaderen nog wel iets leren, want het gebeurt nu wel eens, dat we op huisbezoek een heel uur hebben volge praat met ditjes en datjes, en dat we aan het avondmaal niet zijn toegekomen of dat het in één enkele opmerking werd afgedaan. Onze vaderen vonden het avondmaal toch zeker iets van groot belang, waar ze nog wel warm voor konden lopen en dat ze ook tegen dwaalleer meenden te moeten verdedigen. Ik zeg niet, dat het ons nu niet vrij zou staan, in de prediking eens een paar zondagen samen te voegen, maar die breedsprakigheid vind ik toch altijd nog prettig. Tenminste liever dan an dersom. Op huisbezoek ontmoette ik iemand, die boordevol zat met klachten. Klach ten over het leven van deze tijd en met name over de kerk, die achteruit vliegt. De klachten waren legio en ze werden voorgedragen met gloed en in grote welsprekendheid. Toen echter de woordenstroom even luwde, probeerde ik met het gesprokene mijn instemming te betuigen, door op te merken, dat dit ook gold met betrekking tot het avond maal, dat de Here Jezus ons had be volen te houden en dat wel eens werd verzuimd. Maar zie, de opgestoken storm legde zich en maakte plaats voor grote stilte. Bedoelde persoon was nl. reeds tot ge vorderde leeftijd gekomen en was nog steeds in de kinderschoenen blijven staan, door niet te komen tot openbare belijdenis. Nee, over het hart mogen we niet oordelen, maar ik kan het niet helpen, dat ik het toch liever houd met die broeder, die het allemaal wel goed vond. Uit wiens mond ik nooit een woord van kritiek heb gehoord. Die te kerk kwam, ook al zou de kerkeraad bepaald hebben, dat de diensten moes ten worden gehouden 's morgens om zeven en 's avonds om elf uur, en voor wie het avondmaal een feestgang was. Die het ook wel had begrepen, dat brood en wijn niet alleen maar een illustratie, een afbeelding zijn van het lichaam en bloed des Heren, maar dat er, zij het dan ook op verborgen wijze, toch wel is een eten en drinken van het lichaam des Heren. En dat er zo, door het avondmaal wel degelijk waar achtige gemeenschap is met de Here Jezus. Immers wiens brood men eet... Dat werd in zijn leven althans wel openbaar. Bijna zou ik zeggen hij be gon een beetje op de Here Jezus te gelijken en zijn beeld te vertonen. Een drukke prater was hij op huis bezoek niet, al had hij graag, dat de ouderlingen kwamen. En als zij dan spraken over het goede van 's Heren huis en de blijdschap in zijn dienst dan stemde onze broeder dat wel toe en dan blonken die oogjes. Nee, een re denaar is hij nooit geweest, een woor denstroom moest je van hem niet ver wachten, maar op z'n plaats in de kerk kon je hem vinden en hij wist het be langrijke van het onbelangrijke te schei den. Bij zijn verscheiden, dat even rustig was als zijn leven, heeft niemand in twijfel verkeerd, hoe de belangstelling bij deze broeder gericht was. K.-B. v. d. L. L.S. De vergadering van de kerken in de Classis Zierikzee zal D.V. worden ge houden op 2 september a.s. Stukken voor het agendum te zenden aan de eerst-ondergetekende vóór 16 augustus. Namens de roepende kerk van Scharendijke, T. KAMPER, praeses. H. KNOL, scriba. Het adres van de Geref. Kerk te Hoek is thans Ds A. J. Verbeek, Dr Leenhoutsstraat 46, Hoek (Zld.). Tel. 0 1154-239. Tweetal te Zuilichem, P. W. Mar- tijn, woonachtig te Leiden en D. G. Molenaar te Renswoude, van wie eerst genoemde is beroepen. Beroepen te West-Terschelling en Midsland, H. Lijesen, kand. te Bever wijk, die geen verdere beroepen in over weging nemen kan te Aduard, H. Torenbeek te Den Ham (O.) te Lobith, L. Zwaan, kand. te Amerongen te Buitenpost, J. N. Nammensma te Roodeschool te Schildwolde, F. H. Veenhuizen, kand. te Huizen (N.H.). Aangenomen naar Vreeland, W. H. Zuidema, kand. te Amsterdam, die be dankte voor Nigtevecht naar Haar lem-Zuid, G. Rang te Vijfhuizen, die bedankte voor Alphen a. d. Rijn en voor Oegstgeest naar Schiermonnik oog, J. A. A. de Boer, kand. te Naar- den, die bedankte voor Domburg-West- ZONDAG 9 AUGUSTUS 1959. CLASSIS MIDDELBURG. Ds J. D. Ginhoven te Westervoort. Ds J. H. de Boer te Leiden Ds J. H. de Boer Ds J. H. de Boer Ds J. D. Ginhoven Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur 2.30 uur 5 uur (Noorderkerk) 9.30 uur 5 uur Collecte Evangelisatie in eigen stad. Luth. Kerk, avond 7.30 uur geen dienst Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds Th. P. van Belzen te Mariënberg Domburg 10 uur Ds G. J. Pontier, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Gapinge Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds P. J. S. Barends te Oudeschoot Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp te Nieuwdorp Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds G. Th. Rothuizen Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds O. Bouwman te Nijverdal St. Laurens 10 uur Ds C. Boon (Bevestiging Cand. Chr. Van Ulden) 7 uur Drs Chr. Van Ulden (Intrede) Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9 30 en 5 uur Ds C. Meijer te Beverwijk Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds J. v. d. Wal 2.30 uur Ds J. D. Ginhoven Westkapelle 9.30 uur Ds A. J. Dondorp, 2.30 uur Ds G. J. Pontier CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Axel 9.30 en 3 uur Breskens 10 en 2.30 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Terneuzen 11 en 5 uur Oostburg 10 en 3 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui (Chr. School) 10 en CLASSIS GOES. Ds J. Snoeij te Waddinxveen Ds A. van Leeuwen Ds Gerritsma te Zoetermeer Ds A. J. Verbeek Ds J. Boonstra te Middelburg Ds A. van Leeuwen Ds C. Moens te Heerlen Ds J. van Henten te Zeist 2.30 uur Ds S. J. de Groot te Oostkapelle. t Baarland 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Ds J. Koolstra. Borssele 10 en 5 uur Ds H. Fransen Driewegen 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Ds H. Fransen. Goes (Westerkerk) 10 uur 5 uur (Oosterkerk) 9 uur 5 uur Ds P. Joosse te Andel Ds J. Koolstra Ds J. Koolstra Ds P. Joosse Collecte voor de Theol. Fac. der V.U. s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds A. P. Heiner te Ter Aar Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds Joh. Booy te Utrecht Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. van Wijngaarden te Treebeek Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg te Vlaardingen Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds R. D. Beukema te Doorn Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds D. Bouwknegt Yerseke CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld te Souburg. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds J. v. d. Veen te Driewegen Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur Ds D. J. Coumou te Haarlem. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds C. J. Tissink te Rijswijk (N.Br.) Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds Schout te Den Bommel Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. H. W. Nusselder Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe te Serooskerke Tholen 10 en 5 uur Cand. H. W. Nusselder te Dinxperlo CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Bruinis se Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 8.30, 10 en 5 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 5 uur Oosterland 10 en 3 uur Renesse (Evangelisatiegebouw) Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissenkerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Riemersma te Leeuwarden Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds W. v. d. Zwaan te Amersfoort Dr J. H. Becker Herdenking 60-jarig bestaan. Ds C. van Nes te Rotterdam 7.30 uur Ds P. Riemersma Ds T. Kamper Ds M. C. Kersten Ds S. Greving te Wildervank Ds A. Nagelkerke kapelle, Knijpe en voor Stad aan 't Ha ringvliet. Bedankt voor Oude- en Nieuwe Bildtdijk, F. J. van der Wal te Erica voor Huizum (Leeuwarden), R. Strijker te Emmeloord voor Boven- smilde, C. van der Giessen te Tzum. Beroepbaar. Ds. P. vafi Vliet, missionair predikant van de Geref. Kerk van Rotterdam en Purwokerto, kan niet meer naar Java terugkeren. In afwachting van andere mogelijkhe den verricht hij sinds 16 maart hulp diensten in Veenendaal tot eind sep tember. Ds. van Vliet zal gaarne een eventueel beroep in overweging nemen. Zijn adres is Pelikaanweq 15, Soest- dijk. Ds. P. JLuijendijk, die meer dan 27 jaar in Indonesië werkzaam is ge weest, is thans voor goed naar Neder land gekomen. Hij vestigt zich metter woon te Laren (N.H.), Jagerslaan 28. Ds. Luijendijk was sedert 1951 werk zaam als docent aan de Theologische Opleidingsschool op het eiland Sumba. Hardegarijp. De gekozen ambts dragers van de geïnstitueerde kerk al hier zijn door Ds. J. Melse van Oen- kerk in hun ambt bevestigd met een predikatie over Phil. 2 5. Afgevaardig den van de kerken van Bergum, Leeu warden, Oenkerk, Suawoude en Veen- woudsterwal woonden mede de dienst bij, alsook vertegenwoordigers van de Herv. Evangelisatie. Ds. J. D. Kruithof van Noordbergum, die nu ook predi kant van Hardegarijp is geworden, heeft zich aan deze gemeente verbon den, sprekende over Zach. 4:6 en 7. Scribaten. Als scriba van Haam stede is opgetreden de heer M. de Voogd, Burghsluis 4 en van O. en W. Souburg de heer W. Kruit, Vrijburg straat 1 te W. Souburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3