Belangstelling
Officiële Berichten
PREDIKBEURTEN
KERKNIEUWS
Here na aan het hart liggen, dan gaan
ze jou ook ter harte, dat weet ik".
Als de Here zich over ons ontfermt,
wordt er een sterke band tussen ons
gelegd. Mensen, die door de Here be
genadigd zijn, die door de Here op
het hart gedragen worden, moeten el
kaar wel zeer na zijn. Het hart van
hun aller leven klopt immers bij de
Here. Daarom kan Paulus nu ook zon--
der overdrijving zeggen God is mijn
getuige, hoe zeer ik met de ontferming
van Christus Jezus naar u allen ver
lang. Wie kan het immers beter weten
dan God, die zich over Paulus en over
de Philippenzen heeft ontfermd en die
zodoende hen bij elkaar heeft gebracht.
God is Paulus' getuige, hoe zeer hij aan
de Philippenzen gehecht is. Maar zijn
genegenheid is volstrekt niet wereld
vreemd, integendeel heel menselijk. Hij
verlangt naar hen, hij wil graag weer
bij hen zijn. Hij schrijft naar hen allen
te verlangen met de ontferming van
Christus Jezus. Er is dus wel iets eigen
aardigs met zijn hartelijkheid. Het is
de ontferming van Christus Jezus, een
genegenheid, die gegeven is, die be
paald wordt door de Here Jezus. Van
daar dat ook niemand er van uitgeslo
ten wordt. Paulus verlangt er naar bij
de Philippenzen te zijn, maar, zoals de
liefde van de Here Jezus mensen zoekt,
zonder zelfzucht. Hij verlangt naar de
Philippenzen om Jezus' wil en daarom
ten diepste om hen zelf. Want de lief
de van de Here Jezus laat een mens
echt helemaal zich zelf zijn. Ook Pau
lus is juist in zijn genegenheid van
Christus Jezus voor de Philippenzen
helemaal zich-zelf. Er is geen woord
overdrijving bij wat hij schrijft.
Colijnsplaat.
A. S.
Er is een spreekwoord, dat zegt
noem mij uw vrienden en ik zal zeggen,
wie gij zelf zijt.
Ik geloof, dat hier veel waarheid in
ligt. Zelfanalyse is niet zo gemakke
lijk, maar we verraden onszelf in de
wijze, waarop we onze belangstelling
tonen. We tonen niet zo gauw onze
ware aardons innerlijk houden we
zolang mogelijk zorgvuldig voor de an
der verborgen maar onze belangstel
ling verraadt ons. Het gezelschap, dat
we zoeken de vrienden, die we kie
zen het milieu, waarin we ons thuis
voelen de lectuur, die ons boeit, kort
om, dat waarop onze belangstelling ge
richt is, zegt ons, wie we innerlijk zijn.
Stellig ook in het kerkelijk leven. Je
kunt de mensen al kennen uit hun kerk
gang. Er zijn nu eenmaal mensen, die
burgerlijk een zeer ordentelijk leven
leiden, maar die voor de kerk geen in
teresse hebben. En anderen zijn er, die
waarlijk niet zo breed zullen spreken
over hun verborgen omgang met God,
maar die zich blijkbaar in de kerk thuis
voelen.
Maar onder die kerkmensen kan die
belangstelling ook weer zo verschillend
gericht zijn. Het komt soms voor, dat
we ons druk maken over het aanvangs-
uur van de diensten over vrije of vaste
zitplaatsen over het collecteren (met
lange of korte stok), maar ik vind het
altijd zo opmerkelijk, dat b.v. de cate
chismus hierover met geen woord rept.
Het is net, of hij zeggen wil tegen al
len, die zich hierover zo druk maken
bekommert u hierover niet, maar laat
er u meer aan gelegen zijn, óf ge van
die kerk, waar ge altijd naar toe gaat,
een levend lidmaat zijt en het ook
eeuwig blijven zult. En tegen hen, die
zich zo druk maken over wat mag en
niet mag op de zondag hoor ik hem
zeggen laten we de Here maar door
zijn Geest in ons werken laten en alzo
de eeuwige sabbath in dit leven aan
vangen.
Van belangstelling gesproken, ge
moet eens zien, hoe breed de catechis
mus over de sacramenten spreekt, met
name over het avondmaal. Dingen,
waar wij ons wel eens heet om maken,
gaat hij met stilzwijgen voorbij en an
dere dingen, waar wij ons maar moei
lijk toe kunnen opwerken, worden breed
besproken. Misschien kunnen we .van
onze vaderen nog wel iets leren, want
het gebeurt nu wel eens, dat we op
huisbezoek een heel uur hebben volge
praat met ditjes en datjes, en dat we
aan het avondmaal niet zijn toegekomen
of dat het in één enkele opmerking werd
afgedaan.
Onze vaderen vonden het avondmaal
toch zeker iets van groot belang, waar
ze nog wel warm voor konden lopen
en dat ze ook tegen dwaalleer meenden
te moeten verdedigen.
Ik zeg niet, dat het ons nu niet vrij
zou staan, in de prediking eens een paar
zondagen samen te voegen, maar die
breedsprakigheid vind ik toch altijd
nog prettig. Tenminste liever dan an
dersom.
Op huisbezoek ontmoette ik iemand,
die boordevol zat met klachten. Klach
ten over het leven van deze tijd en
met name over de kerk, die achteruit
vliegt. De klachten waren legio en ze
werden voorgedragen met gloed en in
grote welsprekendheid. Toen echter de
woordenstroom even luwde, probeerde
ik met het gesprokene mijn instemming
te betuigen, door op te merken, dat dit
ook gold met betrekking tot het avond
maal, dat de Here Jezus ons had be
volen te houden en dat wel eens werd
verzuimd.
Maar zie, de opgestoken storm legde
zich en maakte plaats voor grote stilte.
Bedoelde persoon was nl. reeds tot ge
vorderde leeftijd gekomen en was nog
steeds in de kinderschoenen blijven
staan, door niet te komen tot openbare
belijdenis.
Nee, over het hart mogen we niet
oordelen, maar ik kan het niet helpen,
dat ik het toch liever houd met die
broeder, die het allemaal wel goed
vond. Uit wiens mond ik nooit een
woord van kritiek heb gehoord. Die
te kerk kwam, ook al zou de kerkeraad
bepaald hebben, dat de diensten moes
ten worden gehouden 's morgens om
zeven en 's avonds om elf uur, en voor
wie het avondmaal een feestgang was.
Die het ook wel had begrepen, dat
brood en wijn niet alleen maar een
illustratie, een afbeelding zijn van het
lichaam en bloed des Heren, maar dat
er, zij het dan ook op verborgen wijze,
toch wel is een eten en drinken van
het lichaam des Heren. En dat er zo,
door het avondmaal wel degelijk waar
achtige gemeenschap is met de Here
Jezus. Immers wiens brood men eet...
Dat werd in zijn leven althans wel
openbaar. Bijna zou ik zeggen hij be
gon een beetje op de Here Jezus te
gelijken en zijn beeld te vertonen.
Een drukke prater was hij op huis
bezoek niet, al had hij graag, dat de
ouderlingen kwamen. En als zij dan
spraken over het goede van 's Heren
huis en de blijdschap in zijn dienst dan
stemde onze broeder dat wel toe en
dan blonken die oogjes. Nee, een re
denaar is hij nooit geweest, een woor
denstroom moest je van hem niet ver
wachten, maar op z'n plaats in de kerk
kon je hem vinden en hij wist het be
langrijke van het onbelangrijke te schei
den.
Bij zijn verscheiden, dat even rustig
was als zijn leven, heeft niemand in
twijfel verkeerd, hoe de belangstelling
bij deze broeder gericht was.
K.-B.
v. d. L.
L.S.
De vergadering van de kerken in de
Classis Zierikzee zal D.V. worden ge
houden op 2 september a.s.
Stukken voor het agendum te zenden
aan de eerst-ondergetekende vóór 16
augustus.
Namens de roepende kerk van
Scharendijke,
T. KAMPER, praeses.
H. KNOL, scriba.
Het adres van de Geref. Kerk te
Hoek is thans Ds A. J. Verbeek, Dr
Leenhoutsstraat 46, Hoek (Zld.). Tel.
0 1154-239.
Tweetal te Zuilichem, P. W. Mar-
tijn, woonachtig te Leiden en D. G.
Molenaar te Renswoude, van wie eerst
genoemde is beroepen.
Beroepen te West-Terschelling en
Midsland, H. Lijesen, kand. te Bever
wijk, die geen verdere beroepen in over
weging nemen kan te Aduard, H.
Torenbeek te Den Ham (O.) te
Lobith, L. Zwaan, kand. te Amerongen
te Buitenpost, J. N. Nammensma te
Roodeschool te Schildwolde, F. H.
Veenhuizen, kand. te Huizen (N.H.).
Aangenomen naar Vreeland, W. H.
Zuidema, kand. te Amsterdam, die be
dankte voor Nigtevecht naar Haar
lem-Zuid, G. Rang te Vijfhuizen, die
bedankte voor Alphen a. d. Rijn en
voor Oegstgeest naar Schiermonnik
oog, J. A. A. de Boer, kand. te Naar-
den, die bedankte voor Domburg-West-
ZONDAG 9 AUGUSTUS 1959.
CLASSIS MIDDELBURG.
Ds J. D. Ginhoven
te Westervoort.
Ds J. H. de Boer te Leiden
Ds J. H. de Boer
Ds J. H. de Boer
Ds J. D. Ginhoven
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur
2.30 uur
5 uur
(Noorderkerk) 9.30 uur
5 uur
Collecte Evangelisatie in eigen stad.
Luth. Kerk, avond 7.30 uur geen dienst
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds Th. P. van Belzen te Mariënberg
Domburg 10 uur Ds G. J. Pontier, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Gapinge
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds P. J. S. Barends te Oudeschoot
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp te Nieuwdorp
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds G. Th. Rothuizen
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds O. Bouwman te Nijverdal
St. Laurens 10 uur Ds C. Boon
(Bevestiging Cand. Chr. Van Ulden)
7 uur Drs Chr. Van Ulden (Intrede)
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer
Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 9 30 en 5 uur Ds C. Meijer te Beverwijk
Vrouwenpolder 9 en 10.30 uur Ds J. v. d. Wal
2.30 uur Ds J. D. Ginhoven
Westkapelle 9.30 uur Ds A. J. Dondorp, 2.30 uur Ds G. J. Pontier
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 9.30 en 3 uur
Breskens 10 en 2.30 uur
Hoek 10 en 2.30 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Terneuzen 11 en 5 uur
Oostburg 10 en 3 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Zoutespui (Chr. School) 10 en
CLASSIS GOES.
Ds J. Snoeij te Waddinxveen
Ds A. van Leeuwen
Ds Gerritsma te Zoetermeer
Ds A. J. Verbeek
Ds J. Boonstra te Middelburg
Ds A. van Leeuwen
Ds C. Moens te Heerlen
Ds J. van Henten te Zeist
2.30 uur Ds S. J. de Groot
te Oostkapelle. t
Baarland 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Ds J. Koolstra.
Borssele 10 en 5 uur
Ds H. Fransen
Driewegen 9.30 uur Leesdienst, 2 uur Ds H. Fransen.
Goes (Westerkerk) 10 uur
5 uur
(Oosterkerk) 9 uur
5 uur
Ds P. Joosse te Andel
Ds J. Koolstra
Ds J. Koolstra
Ds P. Joosse
Collecte voor de Theol. Fac. der V.U.
s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds A. P. Heiner te Ter Aar
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds Joh. Booy te Utrecht
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. van Wijngaarden te Treebeek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg te Vlaardingen
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds R. D. Beukema te Doorn
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds D. Bouwknegt
Yerseke
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
te Souburg.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds J. v. d. Veen te Driewegen
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 4 uur Ds D. J. Coumou
te Haarlem.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds C. J. Tissink te Rijswijk (N.Br.)
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds Schout te Den Bommel
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. H. W. Nusselder
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe te Serooskerke
Tholen 10 en 5 uur Cand. H. W. Nusselder te Dinxperlo
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur
Bruinis se
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 8.30, 10 en 5 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 en 5 uur
Oosterland 10 en 3 uur
Renesse (Evangelisatiegebouw)
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Wissenkerke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
Ds P. Riemersma te Leeuwarden
Ds A. Schippers
Ds H. L. van Aller
Ds W. v. d. Zwaan te Amersfoort
Dr J. H. Becker
Herdenking 60-jarig bestaan.
Ds C. van Nes te Rotterdam
7.30 uur Ds P. Riemersma
Ds T. Kamper
Ds M. C. Kersten
Ds S. Greving te Wildervank
Ds A. Nagelkerke
kapelle, Knijpe en voor Stad aan 't Ha
ringvliet.
Bedankt voor Oude- en Nieuwe
Bildtdijk, F. J. van der Wal te Erica
voor Huizum (Leeuwarden), R.
Strijker te Emmeloord voor Boven-
smilde, C. van der Giessen te Tzum.
Beroepbaar. Ds. P. vafi Vliet,
missionair predikant van de Geref.
Kerk van Rotterdam en Purwokerto,
kan niet meer naar Java terugkeren.
In afwachting van andere mogelijkhe
den verricht hij sinds 16 maart hulp
diensten in Veenendaal tot eind sep
tember. Ds. van Vliet zal gaarne een
eventueel beroep in overweging nemen.
Zijn adres is Pelikaanweq 15, Soest-
dijk.
Ds. P. JLuijendijk, die meer dan
27 jaar in Indonesië werkzaam is ge
weest, is thans voor goed naar Neder
land gekomen. Hij vestigt zich metter
woon te Laren (N.H.), Jagerslaan 28.
Ds. Luijendijk was sedert 1951 werk
zaam als docent aan de Theologische
Opleidingsschool op het eiland Sumba.
Hardegarijp. De gekozen ambts
dragers van de geïnstitueerde kerk al
hier zijn door Ds. J. Melse van Oen-
kerk in hun ambt bevestigd met een
predikatie over Phil. 2 5. Afgevaardig
den van de kerken van Bergum, Leeu
warden, Oenkerk, Suawoude en Veen-
woudsterwal woonden mede de dienst
bij, alsook vertegenwoordigers van de
Herv. Evangelisatie. Ds. J. D. Kruithof
van Noordbergum, die nu ook predi
kant van Hardegarijp is geworden,
heeft zich aan deze gemeente verbon
den, sprekende over Zach. 4:6 en 7.
Scribaten. Als scriba van Haam
stede is opgetreden de heer M. de
Voogd, Burghsluis 4 en van O. en W.
Souburg de heer W. Kruit, Vrijburg
straat 1 te W. Souburg.