de OPBOUW der gemeente van de Vlaamse Gaai VER OF NABIJ vijftiende jaargang No. 5 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 31 juli 1959 MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Berichten en opgaven Predikbeur- Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B, van Mechelen, Ds A, Schippers, Drs A. Verschoor Abonnementsprijs: 3,— per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. iaar (bli vooruitbetaling), aan de drukkers Littooij Olthoff,Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. Het spreekt toch haast vanzelf, dat de eredienst wel in de eerste plaats aan de orde komt, als het over de opbouw der gemeente gaat. De ,,gemeenschaps" gedachte wordt daardoor krachtig ver sterkt. De „zonen en dochters" van hetzelfde huis komen bijeen tot het zelfde doel, en dat is de zegen te on dergaan van de Vader. God daalt af, en Hij is tegenwoordig, en wil het le ven van Zijn Geest doen dóórdringen in héél de gemeente. Daarom is en blijft het gemeentelijk samenzijn van groot belang. Eer wij ons druk maken over wat wij doen in de eredienst, is het nodig om èn onszelf èn de jeugd er van te doordringen God wacht ons daar en wil Zijn genadewerk onder ons voort zetten. Zijn heil wordt verkondigd en bezongen, Zijn groet treft de gemeente, Zijn zegen wordt de gemeente geschon ken. Het is het uur van gebeden en dankzeggingen. Niemand moet komen aandragen met de opmerking maarGod let toch ook op ieder afzonderlijk Dit is waar, maar in de eredienst gaat het om iets anders. Om de beleving van de rijkdom, te zijn opgenomen in Gods bijzondere gunst. Daarin zit geen voor treffelijkheid van onze kant, maar dat is de voorkeur des Heren, die daarbij spreekt. Vanzelfsprekend hebben wij „vor men" nodig voor de eredienst. Wij kunnen dat niet op zijn beloop laten om eens te kijken wat er van zo'n sa menkomst „wordt". Alle eeuwen door heeft de Kerk zich aan vormen gehou den, zo goed als bij de eredienst in de tempel, en het vergaderen in de syna goge. In de tempel was alles sterk aan de priesterdienst gebonden. Sinds deze dienst zijn vervulling vond in het werk van Jezus Christus, is deze gebonden heid voor ons vervallen. Wij vervullen onze priesterdienst voornamelijk in het brengen van de offerande der dankzeg ging. Deze omspant het hele leven, en het middelpunt vormtde eredienst. Over deze laatste wordt veel gespro ken en geschreven. Soms krijgt men de indruk, dat wij een beetje last hebben van het bewegelijke van de tijd. Er is niets, dat het lang uithoudt. Andere vormen komen naar voren en de drang naar vernieuwing is sterker dan ooit te voren. Ook op kerkelijk gebied valt dat te merken. Er moet zo'n beetje schomme ling zijn, al brengt het ons nauwelijks verder. Denk maar aan de vergader methode van de generale synode. Tot- nutoe één dag openbare zitting maar wie zal zeggen hoeveel vergader- dagen er bij de kommissie al opzitten Er zal misschien in de eeuwen vóór ons sinds de hervorming minder ver anderd zijn in de Kerk dan de laatste dertig jaar. Nu kan er dadelijk worden opge merkt maarde vorm van de ere dienst behoort toch tot het „verander lijke" van de tijd. 't Hindert toch niet, als deze vormen plaats moeten maken voor andere Dat is juist het teken van leven in de Kerk. Zeker behoort er iets bij de eredienst tot hetgene dat teniet gedaan mag wor den. Wie wel eens prekenbundels in keek uit de tijd van de republiek, die vond citaten uit latijnse en andere schrijvers, en geleerde uiteenzettingen, dat het je duizelt bij het lezen. Bedenk dan, hoe het „volksonderwijs" in die dagen er uitzag, en ieder voelt de dwaasheid van zulk gedoe. Ook was „de lengte" der preken als regel een geducht slaapmiddel. Verder was er schriftlezing, gebed en dankzegging en psalmgezang. Zeg dus maar de elementen, die wij nu nog kennen alleen de methode van gebruik verschilt. In dat opzicht moet de Kerk steeds met haar tijd meegaan. Als u teruggaat naar de oude syna goge, dan vindt u al weer dezelfde on derdelen in de dienst. Gebed, schriftlezing, uit wet, profe ten en psalmen, en een korte toespraak. Denk aan het optreden van Jezus van Nazareth in de synagoge, en later van Paulus op de zendingsreizen. Op uit nodiging van de leider kregen zij het woord. Er heerste dus orde. De psal men, bij de diensten in gebruik, zijn nog bekend. Alweer wij gebruiken andere „vor men" dan in de synagoge. Maar, de wezenlijke punten van de eredienst blij ken een eeuwen-oude historie te heb ben. In de oude christelijke Kerk vinden wij het haast niet anders. Gebed, schriftlezing, gezang, homilie, waarbij de eucharistie een grote plaats innam. Misschien schrijf ik nog wel eens over bijzonderheden uit die tijd. Het is de moeite waard, door ernstige studie zich daarin te verdiepen. Merkwaardig, zelfs bij het Rooms- Katholicisme treffen wij in de eredienst de orde van ellende, verlossing, dank baarheid. Schriftlezing, gezang en pre diking. Helaas heeft de offerande alles overvleugeld. Maar, er zat toch wel zó veel in de dienst, dat de reformatoren daarvan gebruik maakten bij de op bouw van het kerkelijk leven. Onze eredienst steunt op de historie der eeuwen en grijpt terug naar een vér verleden. Hoeveel er naar de vorm mag zijn veranderd, het wezenlijke bleef. De Wet, het evangelie, het lied, het gebed en de dankzegging, de verkondiging en sakramentsbediening, het heeft de eeuwen door stand gehouden. Nog niet zo lang geleden heb ik er eens op ge wezen, dat meerdere sakramentsbedie ning op praktische bezwaren stuit. Per soonlijk zou ik graag aan het sakrament een grotere plaats zien ingeruimd. Maar, wij schijnen de formulieren ter inleiding zó geweldig te vinden, dat tengevolge daarvan „het eigenlijke", het genieten van de tekenen als zegel op het Woord, zo min mogelijk ge schiedt. Minstens 4 X per jaar, stond er in de Kerkorde is het niet een beetje beschamend, vooral wanneer wij het begin van Handelingen lezen Afgedacht hiervan, kunnen wij, de eeuwen door, een doorlopende lijn in de eredienst vinden. Voor het ambtelijk element in de eredienst heb ik meer malen een pleidooi gevoerd. Dat be hoef ik nu niet te herhalen. Wat mij betreftin mijn jeugd lazen de ouderlingen. Goed, dat ze het weer doen, als dat op 't ogenblik gewenst is. Men late zo gauw mogelijk de ge meente zelf de belijdenis zeggen, liefst zingend. Dat klinkt altijd meer ordelijk dan samen spreken. Verder zou ik hét principiële van de samenkomst der ge meente zó in gesprek willen brengen, dat alle jongeren het verstaanGod spreekt daar Zijn volk aan. Houdt dat liefst in de ambtelijke sfeer. De ver gader-techniek van deze tijd heeft daar niet zo heel veel mee te maken. En pas op voor vragen als waarom moet dit nu zo Inderdaad waar staat in de Bijbel, dat wij in de morgendienst de wet moeten lezen Waarom moet altijd de katechismus aan de orde blij ven Waaromzal de dominee voorlezen, als de juffrouw van de kleu terschool het véél beter kan En zo gaat u maar voort. Of liever houdt er mee op, en leer van de les der eeuwen. Tegenwoordig blijft er niet veel meer „staan", straks wordt dat wel anders. Als wij maar vasthouden aan wat „de dienst" is God zet Zijn heilshandelen voort. Dat blijft hét punt van overdenking. C. St. ver van U nabij God Psalm 73 :27, 28. In de woorden ver en nabij ligt een diepe tegenstelling. Wat kunnen we als mensen soms ver van elkaar af leven Terwijl we dicht bij elkaar moesten staan. Je bent leden van eenzelfde gemeente en toch mijlen ver van elkaar misschien Als familie-leden. Als buren. Als man en vrouw kan 't wel zijn naar het uiterlijk vlak bij elkaar levend, en toch zo ver van elkaar heen levend En daardoor is er zo veel eenzaamheid in het leven, te midden van veel drukte misschien. Zou dat ver zijn van elkander niet ontzaglijk veel te maken kunnen hebben met het ver zijn van God Want dat kan ook zo ontstellend zijnwat kunnen we als mensen soms ver van God af leven En misschien ook wel uiterlijk niet zo zichtbaar kerkelijk alles in orde, en toch zo ver van God. Dat is uite*raard ons aller kwaal van nature ver van God, eeuwig ver. En zie nu, hoe de genade-macht van Christus alles kan ver anderen. Gij, die eertijds verre waart, zijt nu nabij geworden, door het bloed van Christus. Wat 'n verandering Nu nabij. Nabij de Here. En dan begint er in ons hart wat te veranderen. Dat hart van steen wordt een hart van vlees, d.w.z. levend, ge voelig, werkzaam. En dan is voor ons dit het eerste, het hoogste nabij God te zijn. Mij aangaande, het is mij goed nabij God te zijn, zegt de dichter van psalm 73 (zie vers 28). En dan wordt ook de tegenstelling diep gevoelt van'ver of nabij. die verre van u zijn, gaan te gronde, ook het bondskind, tot wie de Here in Zijn trouw nabij was gekomen, maar dat over speling God verlaat. (Zie vers 27.) En nu werkt dat ver af zijn of dat nabij zijn ten aanzien van de Here zich uit in heel het leven. Door genade is er bewogenheid gekomen, liefde. Dan gaan we dicht bij elkaar staan, dan wordt in het gebed die en die betrokken, dan is er het liefdevol vermaan, dat vasthouden van elkander En anders dan is er dat koude hartdat harde oordeel over elkaar. Dan is er dat kwaaddenken en kwaadspreken over elkaar, in- plaats van het in liefde gaan tot elkander. Uiterlijk nabij, inner lijk ver. Dat ver weg zijn het loopt niet goed af. En die verre van U zijn, gaan ten gronde. Daartegenover het is ons zo goed nabij God te zijn, en daardoor ook nabij elkander. Want genade maakt alles nieuw, en anders, en heerlijk Nieuwerkerk (Z.) Dr J. H. BECKER. Dat Zeeuws Vlaanderen druk ker ken gebouwd heeft na de laatste oorlog, zal niemand kunnen ontkennen. Axel, Breskens, Hoek, Oostburg en Schoon- dijke bouwden nieuw, Terneuzen ver nieuwde, Schoondijke, Aardenburg en Oostburg bouwden of verbouwden aan haar jeugdgebouwen. Hiermede zijn alle activiteiten op bouwgebied niet volledig weergegeven. De maand augustus is echter de maand van Zoutespui. Voor iemand, die getrouw de Zeeuwse Kerkbode volgde, is dit in zo verre geen nieuws, dat men weten kan, dat er in Spui ge werkt wordt. In de provincie liet men zich niet onbetuigd. Bijna ƒ5100,— werd spontaan bijeengebracht om Spui te helpen. Sedert het afscheid van Ds Pestman is de geef-activiteit geslonken, maar uit de classicale kerken wordt toch nog van 5 kerken een collecte verwacht, ja met spanning verwacht, want in augustus moet men afrekenen en 7000,— kunnen neerleggen. Er is dus kennelijk nog tekort, geen geweldig be drag meer, 1900, maar het is mis schien mogelijk nog een klein zetje te geven om de zozeer gehoopte finish van 7000,— te halen. Het gironummer van de Boerenleen bank te Terneuzen (t.b.v. Kerkbouw Zoutespui) is 151219. Giro van Boek houder is 633183 t.n.v. Geref. Kerk (voor de post te adresseren Axel). Het is de moeite waard kennis te nemen van het resultaat der bouwacti viteit te Spui. Ik moet dit N doorgeven naar verslag van een geïnteresseerde derde, want als laatste predikant-in- actie ben ik het land van Cadzand uit getrokken om wat uit te rusten. Ik kan niet te ver weg, om bij eventueel voor komende gebeurtenissen desnodig pre sent te kunnen zijn. Daarom leef ik in de buurt, incognito. Het kost moeite om een vreemde, die men ontmoet, niet in het Duits aan te spreken men wordt in elk geval 8 van de 10 maal in. de taal der Oosterburen aangesproken. Ik zou mij daarom in het Ahrdal of langs de Rijn kunnen wanen, ware het niet dat langs ons kampeer terrein soms mannen trekken, nieuws gierig kijkend of enkel maar geïnteres seerd voor de arbeid in het zweet des

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1