Bijbelse Films ÉÉN JAAR UITSTEL. Kerkbouwzondag Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 17 juli 1959 MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE VIJFTIENDE jaargang No. 3 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthof f, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor onnementsprijsper ia MedewerkerDs D. J. Couvée, Bennekom. ^aar /j vooruit eta ln^' Afzonderlijke nummers 12 cent. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. Lucas 136—9. De vijgeboom uit deze gelijkenis is bevoorrecht. Hij krijgt een uitgezocht plaatsje. In de wijngaard wordt hij neergezet. Zo zijn wij bevoorrecht doordat ook wij een uitgezochte plaats hebben gekregen, een plaats in de gemeente van de Here Jezus, waar we geen recht op hebben. Des te teleurstellender is het dat de boom geen vruchten op levert. Maar de Heer heeft veel geduld. Drie maal komt hij tever geefs. Dan is zijn geduld echter ten einde. Die boom moet er uit. Op dit moment gebeurt het wonder. Een advocaat komt op voor de boom. Er komt een Voorspraak naar voren. En deze Voorspraak vraagt om ,,een geduld, dat uitgaat boven de maat van geduld". Hij vraagt om genade. Om ons deze advocaat, deze Voorspraak te tekenen vertelt Lucas deze gelijkenis. Hij wil, dat wij deze Voorspraak, die voor ons om meer dan geduld bidt, ontdekken. Dat is ook de reden, waarom deze gelijkenis niet een gewoon slot heeft. Er staat aan het einde van het verhaal niet zo iets als en de heer van de wijn gaard zei ,,goed, laat ik dan nog een jaar geduld hebben". Zo een gewoon slot ontbreekt. Want zo een slot zou ons maar doen denken kijk het geduld van die heer was toch nog niet helemaal ten einde. Maar iets dergelijks wil Lucas ons niet preken. Lucas wil alle aandacht voor de Voorspraak, die om méér dan geduld, die om genade voor ons vraagt. Zodoende staat er nu niet bij, hoe het afloopt tussen de Voor spraak en de Here. Maar dat hoeft nu ook niet meer. Die Voor spraak is bekend genoeg, de Here Jezus is machtig genoeg om veel vertrouwen in Hem en in zijn voorspraak te hebben, ook zonder dat er over de afloop van zijn werk nog iets in deze gelijkenis staat. Wel wordt er in de gelijkenis een termijn genoemd. De knecht noemt een termijn van één jaar. Maar die termijn wordt niet ge steld, omdat de voorbede niet verder zou reiken dan één jaar. Die termijn wordt niet gesteld, omdat de genade, waarom onze Voor bidder vraagt, maar voor één jaar genoeg zou zijn. Nee, juist andersom. Omdat de voorbede zo sterk is en omdat de genade, die Hij voor ons vraagt, zo geweldig is, daarom kunnen er, daarom mogen er, daarom moeten er binnen "één jaar vruchten verwacht worden. Voor een boom tenminste binnen één jaar. Een boom draagt immers maar één maal per jaar vrucht. Zo lang hoeft het bij ons niet te duren. Colijnsplaat. A. SCHIPPERS. Er is mij naar gevraagd, en daarom wil ik van wal steken. Het gaat dus niet over de film in het algemeen. Dat daarover verschil lend wordt gedacht, is niet onbekend. Men houde wel in het oog, dat de film zich uit het leven niet meer laat weg denken. Een verantwoorde filmkritiek kan zeker nuttiger werk doen dan een afwijzing zonder meer. In zijn brochure van een tiental jaren geleden heeft Dr M. Kruyswijk het pleidooi gevoerd voor .algehele onthouding", niet alleen op filmgebied, maar ook in ander op zicht. Terloops zij opgemerkt, dat dit een gemakkelijk standpunt is voor iemand, die zich werkelijk aan alles onttrekt. Van een invloed uitoefenen op onze mensen, met name onze jongeren, die aan zulk een .onthouding" zeker niet toe zijn, is hierbij geen sprake. Het is het standpunt van het langzaam maar zeker terrein verliezen in de wereld. Of dit Calvijn's ideaal was, valt te betwij felen. Bovendien is er nu bijgekomen de televisie En ik dacht, dat wij het standpunt van de geref. gemeenten niet deelden. Nu de Bijbelse film. Het vraagstuk kwam aan de orde, omdat in Zeeland gedraaid" heeft de bekende film de 10 geboden. Heel wat mensen zijn er naar toe geweest, ook uit christelijke kring. Zo'n opschrift trekt" onwillekeurig, en men denkt, dat zulk een film wel in de goede sfeer ligt. Er hebben in Zeeland meer van der gelijke films gedraaid in de loop der jaren, o.a. Simson en Delila. Men schijnt graag onderwerpen uit te kie zen, waar mogelijk iets pikants uit te halen is. Nu komt de vraag met welke be doeling worden deze films vertoond Zit hier de drang achter om voor het evangelie propaganda te maken? Of... is het juist andersom, dat men met der gelijke films meer publiek denkt te win nen voor de bioscoop Als het om propaganda voor de Bij bel gaat, dan zou men toch als eerste eis moeten stellen historische betrouw baarheid. Men moet niet, al fantase rend, gaan aanvullen en vervormen. Op die manier komt er een voorstelling, die nog wel iets te maken heeft met het Bijbels gegeven, maar dat veel te veel eigengemaakte aanvullingen biedt. Dan is het de vraag, of een mens zó onder de indruk van de Bijbelse historie wordt gebracht. Dit laatste moet worden ontkend. Er bestaan filmstroken voor het on derwijs, waarop verschillende gedeel ten uit de heilige geschiedenis naar vo ren komen. Deze kunnen goede dienst doen als hulpmiddel, maar zij vragen toch om het toelichtende woord. Dit ligt op ander terrein dan de Bijbelse film in de bioscoop. Ieder zal moeten toegeven, dat de diepe zin van het Bijbels verhaal niet door een film kan worden weergegeven. Wie b.v. na de film van de 10 geboden zou denken, dat hij nu wel weet, hoe het gegaan is in die ontmoeting van de levende God en Zijn volk, die vergist zich heel erg. Alleen het Bijbelse ver haal kan u dat zeggen, niet deze film, ook al wil deze indrukwekkende dingen uitbeelden. Waar het in de Bijbel om gaat, het komen van God, het vinden van de zondaar en het leiden van Zijn volk door verrassende genade, dat onttrekt zich aan de sfeer van de film. Het hoort er ook niet in. Vaak zal het zó zijn, dat allerlei neven-gebeurtenissen een grote nadruk krijgen, vooral wanneer daarin een dramatisch karakter ligt. Maar tot de hoofdzaak, de Bijbelse boodschap, leidt de film niet. Het heeft mij getroffen, dat ik van verscheidene jonge mensen een derge lijk oordeel vernam. Dit wijst er op, dat de kracht der christelijke opvoeding groter is dan soms wordt gedacht. Als er op dit punt bij de jeugd onderschei dingsvermogen blijkt, dan geeft dat ver trouwen voor de verdere ontwikkeling. De Bijbelse film als zodanig wijzen wij af. Als middel om te trekkeq is deze niet in gebruik. De direkties van bios copen zullen toch zeker niet beweren, dat zij zich in dienst stellen van de evangelie-verbreiding. De indruk, die totnogtoe Bijbelse films hebben ge maakt, is niet van dien aard, dat men hier kan spreken een weg tot benade ring van het geheim der genade. De fantasie speelt daarin een té grote rol. En ,,het gegeven", dat men zoekt, is meestal zó, dat er wat sensatie inzit of in wordt gelegd. Daarom willen wij onze jeugd vra gen, om voorzichtig te zijn op het ge bied van de Bijbelse film. Men kan in ,,een bespreking achteraf" een afkeu rend oordeel laten horen. Beter is, om voor het vervolg elkaar op te wekken laten wij ons daarvan maar onthouden. Het Bijbels gegeven" is van té grote waarde, dan dat wij het laten brengen in een sfeer, waar het niet hoort. Hoe meer de Bijbel zelf vormend op ons leven inwerkt, en ons grijpt, des te meer gaan wij verstaan, dat wij moe ten oppassen van het heilige en genade rijke van het Woord van God niets te verspelen. Deze films ,,doen" ook niets in de richting van de Bijbel. Dat is wel héél opmerkelijk. In de vertoning wordt het Bijbels verhaal getrokken in de gewone alle-dag-sfeer. Je kijkt er naaren gaat weer verder. Nergens hoort u er van spreken, dat er gebeurt, wat die kamerling sprak op zijn terugreis. Hij vraagt de evangelist Filippus, die daar loopt, om hem nader de Bijbel uit te leggen. Hij wil tot het geheim van de Bijbel doordringen. Tot zulke beweging gaf de Bijbelse film geen aanleiding, en dat zegt ons iets. Daarom zal „onthouding" hier een goed advies zijn. Over de passie-spelen is het oordeel ook over het algemeen afwijzend ge weest. Het uitbeelden van de offeran de, het optreden van personen in de rol der discipelen, tot van Christus toe, staat ons tegen. Heeft in feite niet héél de geschiedenis van de heilsopenbaring met deze offerande te maken Het Oude Testament geeft de voor afschaduwing van de komende offeran de, waarvan het Nieuwe Testament de vervulling brengt. De film houde zich daarbuiten, en de christelijke gemeen schap sta afwijzend tegenover de Bij belse film. C. St. JAARVERSLAG OVER 1958 VAN DE STICHTING VOOR GEREF. SOCIALE ARBEID Met een piëteitvolle herinnering aan de persoon en de arbeid van wijlen de heer A. Hofman vangt het verslag aan. Verder ontvangt u gegevens over het algemeen bestuur, en de verschillende organen en organisaties, die hier sa menwerken. In het dagelijks bestuur heeft prof. dr R. Schippers als le voor zitter de leiding. Dan leest u over het maatschappelijk werk, kinderbescherming, bejaarden zorg en verder allerlei onderwerpen, die hier van betekenis zijn. Ook deze ar beid zal aan invloed winnen, naarmate wij in het leven verder komen. Wij wensen deze stichting onder Gods ze gen een goede ontwikkeling. C. St. JAARVERSLAG „VREDERUST" Men begrijpt de afkorting wel. Het gaat natuurlijk om de vereniging, waar van Vrederust uitgaat. Het 55e jaar verslag is verschenen, waarin u leest over het verloop van zaken in het af gelopen jaar. Verschillende foto's ge ven iets te zien van het interieur, als mede van plannen die zullen uitgevoerd worden. Woensdag 22 juli a.s. zal de 55e jaarvergadering worden gehouden op de inrichting. In verschillende vakatu- res in het bestuur zal moeten worden voorzien. Wij wensen de vereniging een goe de jaarvergadering, veel medeleven uit Zeeland, en veel gezegend werk onder de geestelijk gestoorden. C. St. GEREF. SOCIAAL INSTITUUT Bij het 5-jarig bestaan van dit insti tuut is ,,het nieuws", de kwartaaluit gave, vanzelfsprekend aan dit lustrum gewijd. Prof. Dr R. Schippers, die gro te verdienste heeft voor deze sociale arbeid, bespreekt in het kort de vijf voorbijgegane jaren. Ook de verdere artikelen, o.a. van Prof. Dr R. van Dijk, zijn aan de jonge geschiedenis gewijd. Verder vindt u cijfers en feiten op het terrein van huwelijk en geboorte, en een artikel over de industrialisatie en ons volk. Een nummer, dat een belangrijke zaak onder onze aandacht brengt, die in de toekomst steeds meer betekenis zal krijgen. C. St. „ALLEEN VOOR PREDIKANTEN" De septemberconferentie voor predi kanten, uitgaande van de Stichting Centrum voor Zielszorg op Gerefor meerde grondslag, zal op 7 en 8 sep tember 1959 in het conferentiehuis „De Tempel" te Overschie (Rotterdam) ge houden worden. Thema Eenzaamheid en Communi catie. Sprekers Prof. Dr. H. R. Wijngaar den, hoogleraar aan de Vrije Univer siteit te Amsterdam Ds. J. van Buu- ren, predikant te Amsterdam Ds. Chr. W. J. Teeuwen, predikant te Diemen Ds. J. L. Wielenga, predikant te Hil versum. Programma en inlichtingen te ver krijgen bij de administratie der Stich ting, Frederik Hendriklaan 32, 's-Gra- venhage. Verslagen van vorige conferenties, voorzover in druk verschenen, zijn bij genoemde administratie verkrijgbaar. In haar vergadering van 18 juni j.l. te Utrecht besloot het bestuur der Stichting Steun Kerkbouw (S.S.K.) ge zien de nijpende kerkbouwnood in de geïndustrialiseerde gebieden een lande lijke kerkbouwactie ineens te houden in alle gereformeerde kerken. De Stichting stelt zich voor de kerkeraden te ver zoeken om zondag 18 oktober te be schouwen als speciale Kerkbouwzondag waarop van alle kerken een bijzondere collecte voor het werk der S.S.K. ge vraagd zal worden, afgezien van wat in de kerken reeds voor dit doel ge daan werd. De situatie is dermate urgent gewor den, dat de Stichting tot deze nood maatregel moet overgaan. Er zijn geen middelen meer voorhan den om steun te kunnen bieden aan die kerken, die voor een abnormale ge biedsuitbreiding staan. De Stichting zal zich tot de e.k. Ge nerale Synode wenden met het drin gend verzoek haar komende actie met haar volle gezag te steunen. Een zeer intensieve actie zal gevoerd worden, waarover binnenkort nadere medede lingen gedaan zullen worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1