Bijbelse Films
ÉÉN JAAR UITSTEL.
Kerkbouwzondag
Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 17 juli 1959
MEDITATIE
ZEEUWSE KERKBODE
VIJFTIENDE jaargang No. 3
Berichten en opgaven Predikbeur
ten tot Dinsdagsmorgens te zenden
aan de drukkers Littooij Olthof f,
Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563.
Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor onnementsprijsper ia
MedewerkerDs D. J. Couvée, Bennekom. ^aar /j vooruit eta ln^'
Afzonderlijke nummers 12 cent.
Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm.
Lucas 136—9.
De vijgeboom uit deze gelijkenis is bevoorrecht. Hij krijgt een
uitgezocht plaatsje. In de wijngaard wordt hij neergezet. Zo zijn
wij bevoorrecht doordat ook wij een uitgezochte plaats hebben
gekregen, een plaats in de gemeente van de Here Jezus, waar we
geen recht op hebben.
Des te teleurstellender is het dat de boom geen vruchten op
levert. Maar de Heer heeft veel geduld. Drie maal komt hij tever
geefs. Dan is zijn geduld echter ten einde. Die boom moet er uit.
Op dit moment gebeurt het wonder. Een advocaat komt op voor
de boom. Er komt een Voorspraak naar voren. En deze Voorspraak
vraagt om ,,een geduld, dat uitgaat boven de maat van geduld".
Hij vraagt om genade.
Om ons deze advocaat, deze Voorspraak te tekenen vertelt
Lucas deze gelijkenis. Hij wil, dat wij deze Voorspraak, die voor
ons om meer dan geduld bidt, ontdekken. Dat is ook de reden,
waarom deze gelijkenis niet een gewoon slot heeft. Er staat aan
het einde van het verhaal niet zo iets als en de heer van de wijn
gaard zei ,,goed, laat ik dan nog een jaar geduld hebben". Zo
een gewoon slot ontbreekt. Want zo een slot zou ons maar doen
denken kijk het geduld van die heer was toch nog niet helemaal
ten einde. Maar iets dergelijks wil Lucas ons niet preken.
Lucas wil alle aandacht voor de Voorspraak, die om méér dan
geduld, die om genade voor ons vraagt.
Zodoende staat er nu niet bij, hoe het afloopt tussen de Voor
spraak en de Here. Maar dat hoeft nu ook niet meer. Die Voor
spraak is bekend genoeg, de Here Jezus is machtig genoeg om veel
vertrouwen in Hem en in zijn voorspraak te hebben, ook zonder
dat er over de afloop van zijn werk nog iets in deze gelijkenis staat.
Wel wordt er in de gelijkenis een termijn genoemd. De knecht
noemt een termijn van één jaar. Maar die termijn wordt niet ge
steld, omdat de voorbede niet verder zou reiken dan één jaar. Die
termijn wordt niet gesteld, omdat de genade, waarom onze Voor
bidder vraagt, maar voor één jaar genoeg zou zijn. Nee, juist
andersom. Omdat de voorbede zo sterk is en omdat de genade,
die Hij voor ons vraagt, zo geweldig is, daarom kunnen er, daarom
mogen er, daarom moeten er binnen "één jaar vruchten verwacht
worden. Voor een boom tenminste binnen één jaar. Een boom
draagt immers maar één maal per jaar vrucht.
Zo lang hoeft het bij ons niet te duren.
Colijnsplaat. A. SCHIPPERS.
Er is mij naar gevraagd, en daarom
wil ik van wal steken.
Het gaat dus niet over de film in
het algemeen. Dat daarover verschil
lend wordt gedacht, is niet onbekend.
Men houde wel in het oog, dat de film
zich uit het leven niet meer laat weg
denken. Een verantwoorde filmkritiek
kan zeker nuttiger werk doen dan een
afwijzing zonder meer. In zijn brochure
van een tiental jaren geleden heeft Dr
M. Kruyswijk het pleidooi gevoerd
voor .algehele onthouding", niet alleen
op filmgebied, maar ook in ander op
zicht.
Terloops zij opgemerkt, dat dit een
gemakkelijk standpunt is voor iemand,
die zich werkelijk aan alles onttrekt.
Van een invloed uitoefenen op onze
mensen, met name onze jongeren, die
aan zulk een .onthouding" zeker niet
toe zijn, is hierbij geen sprake. Het is
het standpunt van het langzaam maar
zeker terrein verliezen in de wereld. Of
dit Calvijn's ideaal was, valt te betwij
felen. Bovendien is er nu bijgekomen
de televisie En ik dacht, dat wij het
standpunt van de geref. gemeenten niet
deelden.
Nu de Bijbelse film.
Het vraagstuk kwam aan de orde,
omdat in Zeeland gedraaid" heeft de
bekende film de 10 geboden. Heel wat
mensen zijn er naar toe geweest, ook
uit christelijke kring. Zo'n opschrift
trekt" onwillekeurig, en men denkt,
dat zulk een film wel in de goede sfeer
ligt.
Er hebben in Zeeland meer van der
gelijke films gedraaid in de loop der
jaren, o.a. Simson en Delila. Men
schijnt graag onderwerpen uit te kie
zen, waar mogelijk iets pikants uit te
halen is.
Nu komt de vraag met welke be
doeling worden deze films vertoond
Zit hier de drang achter om voor het
evangelie propaganda te maken? Of...
is het juist andersom, dat men met der
gelijke films meer publiek denkt te win
nen voor de bioscoop
Als het om propaganda voor de Bij
bel gaat, dan zou men toch als eerste
eis moeten stellen historische betrouw
baarheid. Men moet niet, al fantase
rend, gaan aanvullen en vervormen.
Op die manier komt er een voorstelling,
die nog wel iets te maken heeft met het
Bijbels gegeven, maar dat veel te veel
eigengemaakte aanvullingen biedt. Dan
is het de vraag, of een mens zó onder
de indruk van de Bijbelse historie wordt
gebracht.
Dit laatste moet worden ontkend.
Er bestaan filmstroken voor het on
derwijs, waarop verschillende gedeel
ten uit de heilige geschiedenis naar vo
ren komen. Deze kunnen goede dienst
doen als hulpmiddel, maar zij vragen
toch om het toelichtende woord. Dit
ligt op ander terrein dan de Bijbelse
film in de bioscoop.
Ieder zal moeten toegeven, dat de
diepe zin van het Bijbels verhaal niet
door een film kan worden weergegeven.
Wie b.v. na de film van de 10 geboden
zou denken, dat hij nu wel weet, hoe
het gegaan is in die ontmoeting van de
levende God en Zijn volk, die vergist
zich heel erg. Alleen het Bijbelse ver
haal kan u dat zeggen, niet deze film,
ook al wil deze indrukwekkende dingen
uitbeelden.
Waar het in de Bijbel om gaat, het
komen van God, het vinden van de
zondaar en het leiden van Zijn volk
door verrassende genade, dat onttrekt
zich aan de sfeer van de film. Het
hoort er ook niet in.
Vaak zal het zó zijn, dat allerlei
neven-gebeurtenissen een grote nadruk
krijgen, vooral wanneer daarin een
dramatisch karakter ligt. Maar tot de
hoofdzaak, de Bijbelse boodschap, leidt
de film niet.
Het heeft mij getroffen, dat ik van
verscheidene jonge mensen een derge
lijk oordeel vernam. Dit wijst er op,
dat de kracht der christelijke opvoeding
groter is dan soms wordt gedacht. Als
er op dit punt bij de jeugd onderschei
dingsvermogen blijkt, dan geeft dat ver
trouwen voor de verdere ontwikkeling.
De Bijbelse film als zodanig wijzen
wij af.
Als middel om te trekkeq is deze
niet in gebruik. De direkties van bios
copen zullen toch zeker niet beweren,
dat zij zich in dienst stellen van de
evangelie-verbreiding. De indruk, die
totnogtoe Bijbelse films hebben ge
maakt, is niet van dien aard, dat men
hier kan spreken een weg tot benade
ring van het geheim der genade. De
fantasie speelt daarin een té grote rol.
En ,,het gegeven", dat men zoekt, is
meestal zó, dat er wat sensatie inzit of
in wordt gelegd.
Daarom willen wij onze jeugd vra
gen, om voorzichtig te zijn op het ge
bied van de Bijbelse film. Men kan in
,,een bespreking achteraf" een afkeu
rend oordeel laten horen. Beter is, om
voor het vervolg elkaar op te wekken
laten wij ons daarvan maar onthouden.
Het Bijbels gegeven" is van té grote
waarde, dan dat wij het laten brengen
in een sfeer, waar het niet hoort.
Hoe meer de Bijbel zelf vormend op
ons leven inwerkt, en ons grijpt, des
te meer gaan wij verstaan, dat wij moe
ten oppassen van het heilige en genade
rijke van het Woord van God niets te
verspelen.
Deze films ,,doen" ook niets in de
richting van de Bijbel. Dat is wel héél
opmerkelijk. In de vertoning wordt het
Bijbels verhaal getrokken in de gewone
alle-dag-sfeer. Je kijkt er naaren
gaat weer verder.
Nergens hoort u er van spreken, dat
er gebeurt, wat die kamerling sprak op
zijn terugreis. Hij vraagt de evangelist
Filippus, die daar loopt, om hem nader
de Bijbel uit te leggen. Hij wil tot het
geheim van de Bijbel doordringen.
Tot zulke beweging gaf de Bijbelse
film geen aanleiding, en dat zegt ons
iets. Daarom zal „onthouding" hier een
goed advies zijn.
Over de passie-spelen is het oordeel
ook over het algemeen afwijzend ge
weest. Het uitbeelden van de offeran
de, het optreden van personen in de
rol der discipelen, tot van Christus toe,
staat ons tegen. Heeft in feite niet héél
de geschiedenis van de heilsopenbaring
met deze offerande te maken
Het Oude Testament geeft de voor
afschaduwing van de komende offeran
de, waarvan het Nieuwe Testament de
vervulling brengt. De film houde zich
daarbuiten, en de christelijke gemeen
schap sta afwijzend tegenover de Bij
belse film. C. St.
JAARVERSLAG OVER 1958
VAN DE STICHTING VOOR
GEREF. SOCIALE ARBEID
Met een piëteitvolle herinnering aan
de persoon en de arbeid van wijlen de
heer A. Hofman vangt het verslag aan.
Verder ontvangt u gegevens over het
algemeen bestuur, en de verschillende
organen en organisaties, die hier sa
menwerken. In het dagelijks bestuur
heeft prof. dr R. Schippers als le voor
zitter de leiding.
Dan leest u over het maatschappelijk
werk, kinderbescherming, bejaarden
zorg en verder allerlei onderwerpen, die
hier van betekenis zijn. Ook deze ar
beid zal aan invloed winnen, naarmate
wij in het leven verder komen. Wij
wensen deze stichting onder Gods ze
gen een goede ontwikkeling. C. St.
JAARVERSLAG „VREDERUST"
Men begrijpt de afkorting wel. Het
gaat natuurlijk om de vereniging, waar
van Vrederust uitgaat. Het 55e jaar
verslag is verschenen, waarin u leest
over het verloop van zaken in het af
gelopen jaar. Verschillende foto's ge
ven iets te zien van het interieur, als
mede van plannen die zullen uitgevoerd
worden.
Woensdag 22 juli a.s. zal de 55e
jaarvergadering worden gehouden op
de inrichting. In verschillende vakatu-
res in het bestuur zal moeten worden
voorzien.
Wij wensen de vereniging een goe
de jaarvergadering, veel medeleven uit
Zeeland, en veel gezegend werk onder
de geestelijk gestoorden. C. St.
GEREF. SOCIAAL INSTITUUT
Bij het 5-jarig bestaan van dit insti
tuut is ,,het nieuws", de kwartaaluit
gave, vanzelfsprekend aan dit lustrum
gewijd. Prof. Dr R. Schippers, die gro
te verdienste heeft voor deze sociale
arbeid, bespreekt in het kort de vijf
voorbijgegane jaren. Ook de verdere
artikelen, o.a. van Prof. Dr R. van Dijk,
zijn aan de jonge geschiedenis gewijd.
Verder vindt u cijfers en feiten op het
terrein van huwelijk en geboorte, en een
artikel over de industrialisatie en ons
volk.
Een nummer, dat een belangrijke
zaak onder onze aandacht brengt, die
in de toekomst steeds meer betekenis
zal krijgen. C. St.
„ALLEEN VOOR
PREDIKANTEN"
De septemberconferentie voor predi
kanten, uitgaande van de Stichting
Centrum voor Zielszorg op Gerefor
meerde grondslag, zal op 7 en 8 sep
tember 1959 in het conferentiehuis „De
Tempel" te Overschie (Rotterdam) ge
houden worden.
Thema Eenzaamheid en Communi
catie.
Sprekers Prof. Dr. H. R. Wijngaar
den, hoogleraar aan de Vrije Univer
siteit te Amsterdam Ds. J. van Buu-
ren, predikant te Amsterdam Ds. Chr.
W. J. Teeuwen, predikant te Diemen
Ds. J. L. Wielenga, predikant te Hil
versum.
Programma en inlichtingen te ver
krijgen bij de administratie der Stich
ting, Frederik Hendriklaan 32, 's-Gra-
venhage.
Verslagen van vorige conferenties,
voorzover in druk verschenen, zijn bij
genoemde administratie verkrijgbaar.
In haar vergadering van 18 juni j.l.
te Utrecht besloot het bestuur der
Stichting Steun Kerkbouw (S.S.K.) ge
zien de nijpende kerkbouwnood in de
geïndustrialiseerde gebieden een lande
lijke kerkbouwactie ineens te houden in
alle gereformeerde kerken. De Stichting
stelt zich voor de kerkeraden te ver
zoeken om zondag 18 oktober te be
schouwen als speciale Kerkbouwzondag
waarop van alle kerken een bijzondere
collecte voor het werk der S.S.K. ge
vraagd zal worden, afgezien van wat
in de kerken reeds voor dit doel ge
daan werd.
De situatie is dermate urgent gewor
den, dat de Stichting tot deze nood
maatregel moet overgaan.
Er zijn geen middelen meer voorhan
den om steun te kunnen bieden aan die
kerken, die voor een abnormale ge
biedsuitbreiding staan.
De Stichting zal zich tot de e.k. Ge
nerale Synode wenden met het drin
gend verzoek haar komende actie met
haar volle gezag te steunen. Een zeer
intensieve actie zal gevoerd worden,
waarover binnenkort nadere medede
lingen gedaan zullen worden.