CALVIJN Vlaamse Gaai Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland van de MEDITATIE Adeldom Verplicht! ZEEUWSE KERKBODE VEERTIENDE jaargang No. 51 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Mechelen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. DrukkersLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 19 JUNI 1959 Abonnementsprijs3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. ■BI'BMMB—I II. Calvijn in Genève. Er liggen een paar jaar tussen zijn vertrek uit Parijs in 1533, en zijn ver blijf in Genève in 1536. Het was het jaar, waarin zijn eerste uitgave van de institutie tot stand kwam. Op 26-jarige leeftijd maakt hij de voorrede klaar op dit werk, als 27-jarige geeft Calvijn het boek uit. De omvang was heel wat kleiner dan de institutie die wij kennen. De laatste uitgave, die hij er van bewerkte, dateert van 1559. Het was een bijzondere leiding, dat Calvijn in 1536 te Genève kwam. Hij was voor familie-zaken in Parijs ge weest. Op zijn terugreis naar Bazel had Calvijn voor één nacht logies bespro ken te Genève. Farel, een predikant uit Genève, hoorde dat Calvijn in de stad was. Da delijk gaat hij er heen. Met klem van redenen wil hij de grote hervormer overtuigen, dat hij in Genève moet blij ven. Daar had Calvijn nooit aan gedacht, en hij wees het voorstel van de hand. Farel van zijn kant bleef aanhouden en hij liep een beetje „warm". Ten slotte dreigde hij Calvijn met de straf Gods, wanneer deze toch zijn eigen zin zou doorzetten. Naar men zegt werd Calvijn tot tra nen toe bewogen. Eindelijk gaf hij zich gewonnen om in Genève te komen ar beiden. Het ging er om, de hervorming in de stad dóór te zetten, en het dagelijks leven gunstig te beïnvloeden. Calvijn heeft zich daar dadelijk toe gezet, 't Pausdom moest openlijk worden af gezworen, en het leven worden gesteld onder de tucht van het evangelie. Later heeft Calvijn er wel eens over gesproken, dat hij aanvankelijk wel wat „kras" geweest was. Het duurde maar een paar jaar of er kwam een konflikt met de overheid. Dit had de verbanning van Calvijn tengevolge, evenals van Farel. Als predikant bij de franse vluchte lingengemeente in Straatsburg heeft Calvijn toen vruchtbaar werk gedaan. Hij werkte aan kommentaren op ver schillende Bijbelboeken en heeft verder gedacht aan de psalmen voor de ge meentezang. In die tijd valt het huwelijk van Calvijn met Idelette van Buren, weduwe van een wederdoper. Slechts tot 1549 bleef deze huwelijksband be staan. Toen werd zijn echtgenote hem door de dood ontnomen. In Genève werd het er niet beter op na het vertrek van Calvijn. Er ontstond verwarring en er was geen leiding. Zo als het meer gaat, dat „leiding" pas echt gewaardeerd wordt, wanneer men het „mist", zo ging het ook in Genève. Er werd druk geroepen dat Calvijn moest terugkeren. Het duurde tot 1541 éér Calvijn aan die roep gehoor gaf. Nu stond hij sterker tegenover af wijkende stromingen. Spoedig wordt een Kerkorde ingevoerd, waarin men o.a. het pleidooi kan vinden voor het kerkelijk doktorenambtVerder wordt de kerkelijke tucht geregeld. Calvijn's ideaal was een theokratische stad van Genève te maken. Alles onderworpen aan de wil Gods Hij heeft dit niet kunnen verwezenlijken. In het huidige Genève is er van dit ideaal van Calvijn niet erg veel overgebleven, om het maar zacht te zeggen. Op het punt van de sabbatsviering was Calvijn anders dan de puriteinen. Een tochtje te paard kon er op door, mitsde dienst van God er geen schade door leed. Dit laatste was in Calvijn's gedachtenwereld heel belang rijk. Welk een plaats neemt de dienst van God in Calvijn had meer avondmaalsbedie- ning gewild dan 4 keer per jaar. In dat opzicht wilde hij terug naar de oude Kerk. Trouwens, in de liturgie vond men bij Calvijn verschillende elemen ten, die aan het verleden herinnerden. Hoe kan het anders. Dat is onder ons nog zo. Komt iemand b.v. uit Boskoop of Aarlander- veen, dan hoor je al héél gauw bij ons deden wij het zó.Dacht u dan, dat de hervormers zo maar radikaal hun verleden konden kwijt raken Geen sprake van. Als iemand blijk gaf van verachting van de eredienst, dan moest hij tot ver andering komen. Voor elk avondmaal moesten de leden der gemeente bij Cal vijn komen. De schapen dus naar de herder toe, om te vernemen, of men met vrucht het avondmaal kon houden. Op die manier wilde Calvijn dat de Kerk haar invloed op het leven zou krijgen. Intussen spreekt het wel van „scherp bewind", dat een 76 personen werden verbannen om van andere von nissen maar niet te spreken. Zo moest een man bij een gelegenheid op de markt, geknield, om vergeving vragen. Het zal wel even weinig uitgehaald hebben als de strenge boetedoening in de oude Kerk. Maarmen was nog al fel in die dagen. De kwestie Servet wordt wel té sterk tegen Calvijn uitgespeeld. Was de man maar bij de medicijnen gebleven, en de studie van het menselijk lichaam. Daar had hij goed verstand van. Maar, het „theoloogje spelen" schijnt alle eeuwen door aanwezig te zijn geweest. Servet tastte de drieëenheid aan, en dat mocht naar oud recht van vele eeuwen niet geduld worden. Daarom werd hij in Frankrijk al gezocht. Jammer genoeg kwam hij naar Ge nève en liep daar in de val. De over heid heeft hem laten terechtstellen. Cal vijn pleitte voor een mildere straf dan verbranding, maar hij heeft niet ver kondigd, dat men geestelijke bewegin gen niet op deze wijze mag straffen. Daarin was hij kind van zijn tijd. Dit is geen verontschuldiging of goed pra ten, maar een nuchter in het licht stel len van de feiten. Op de prediking heeft Calvijn zich erg toegelegd. Hij preekte hele Bijbel boeken door, ging een volgende keer verder, waar hij de laatste keer was gebleven. Op die manier wilde Calvijn de Bijbelkennis bevorderen. Een preek trant, waar je tegenwoordig wel eens van hoort, waarbij de prediker het over de tekst zelf zo min mogelijk heeft, zou de goedkeuring van Calvijn niet hebben gekregen. Hij wilde door het Woord het volk onder de indruk van God brengen, en de gemeente moest de Kerk verlaten, terwijl deze overtuiging ging spreken wij zijn het verkoren volk van God. Daarnaar moesten zij zich gedragen in het dagelijks bestaan, waarmee het genoemde kerkelijk toezicht op het le ven samenhing. Een volgende keer zien wij naar de laatste periode van Calvijn's leven en werken. C. St. Zoals ik al van te voren liet weten, is de Vlaamse Gaai een wispelturig dier. Terwijl hij met het ene bezig is, komt het andere hem al voor de geest. Ik had beloofd iets te schrijven over het Klimroos- en Ridderwerk. Intussen ging de tijd door en allerlei dingen vroegen de aandacht. Ik kreeg zo de tijd, tussen alle be drijven door, eens na te denken over mijn journalistieke bezigheden. Indien U vraagt, hoe dat mogelijk is, dan moge U bedenken, dat ik als een van mijn bezigheden, de opdracht heb om het ziekenhuis in Terneuzen te bezoeken. Als men dan zo alleen achter het .stuur zit zonder tegenliggers en zonder men sen, die men passeren moet, dan schie ten er soms velerlei dingen door je LI alleen heb Ik gekend uit alle geslachten van het aardrijkdaarom zal Ik al uw ongerechtigheden aan u bezoeken. Amos 3 2. Merkwaardig deze boodschap Gods aan Israël De HERE noemt alle geslachten, wat hier vrijwel synoniem is met volken, 'k Denk aan de machtige, geleerde en kunstzinnige Egyptenaren het weelderige Babel de strijdbare Meden en Per zen de wijsheid van verre oosterse volken de schoonheid-zoeken de Grieken het Romeinse wereldrijk een keur van volken met onderscheiden voortreffelijke begaafdheden. En toch niet deze, alleen Israël heeft de HERE gekend, dat is in liefde gekend, tot bepaalde eervolle dienst verkoren. ALLEEN ISRAEL Hoe bestaat het Stamvader Abraham werd geroe pen van de overzijde der rivier, waar ook in zijn ouderlijk huis de afgoden werden gediend. Het jonge volk Israël vinden we als zwartgeblakerde slaven in Egypte, waar ze vanwege hun harde dienst zuchtten en schreiden, mat van ellende. Dat onbeduidende, ja weerstrevende volk heeft de HERE op gezocht door wonderen bevrijd aan hen heeft Hij zich geopen baard aan hen Zijn wet gegeven de Messias, de Heiland der wereld, beloofd Hoe moest dan dit volk zich geven aan de dienst des Heren. Maar wat deden ze Ogenschijnlijk is het een weeldetijd. Jerobeam II is in het buitenland geëerd en geducht. Maar de beel dendienst van Bethel was de HERE een terging. De heerszucht der rijken de uitbuiting der sociaal-zwakken, die soms om een kleinigheid tot slaaf werden verkocht, schreide ten hemel. En dat alles deed Israël zonder blikken of blozen overtuigd, dat zij toch Gods verkoren volk waren Ze maakten van hun verkoren-zijn een rechtstitel, waardoor ze zich gevrijwaard waan den voor straf. Ja, brutaal wensten ze de nadering van Gods groot gericht. Hij stond immers aan HUN zijde De DWAZEN 1 Heel hun conclusie is fout. God rekent juist andersom Adeldom verplicht God laat, juist als HERE, God van het Verbond, boodschappen U alleen heb ik gekend uit allé geslachten van het aardrijk, DAAROM zal ik AL uw onge rechtigheden bezoeken. Heilig volk zondigt niet goedkoop Hoe duur is dan wel onze verantwoordelijkheid Gods Geest bracht ons bij Jezus' kribbe en kruis het geopende graf en de ere plaats aan Vaders rechterhand: bij Pinksterfeest en zendingsbevel. Hoe zwaar is dan onze verantwoordelijkheid Wees heilig, want Ik ben heilig Hoe moeten wij dan bidden en worstelen, opdat we Zijn gebod houden en dit gebod is, dat we GELOVEN in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus èn elkander liefhebben im mers het bewijs van onze overplaatsing uit de dood in het nieuwe, eeuwige leven. Yerseke. J. E. BOOY. hoofd. Een van die dingen is Wat moet een kerkbode eigenlijk zijn Naast allerlei andere dingen en zelfs naar mijn gedachte vóór alle dingen een orgaan om de leden der kerk op de hoogte te houden en mede te laten leven in het kerkelijk gebeuren van het gebied, dat het orgaan bestrijkt. Dus voor een redacteur in de classicale sec tor ligt hier een terrein voor de streek, die hijzelf overziet. Daarin ligt vermoedelijk ook wel een van de aantrekkelijke kanten van een kerkbode, want plaatselijk nieuws heeft voor de bewoners van een plaats en voor die van de streek altijd een waar de, die boven de absolute waarde uit gaat. Ik voor mij zie daar tenminste, wat mijn portie betreft, een taak liggen. Maarnu ben ik op de Particu liere Synode ook geweest. Dat is in onze classis niet zo'n bijzondere onder scheiding, want als we alle koppen tel len, kunnen we net mensen genoeg krijgen op de primus- en secundusplaat sen te bezetten. (Onder „mensen" ver stond ik, per ongeluk men wil dit naar ik hoop mij niet te zwaar aanreke nen alleen domineesouderlingen en diakenen zijn er gelukkig nog in overvloed.) Hierdoor hoorde ik dan, dat er wel genoeg redacteuren zijn, maar te weinig lezers. Dat is natuurlijk, voor al wat met deze kerkbode verbonden is, een nare zaak. Daar moesten we eigenlijk allemaal onze Zeeuwse zaak eens een handje bij kunnen helpen. We zouden, ik spreek hier nu maar eerst voor onze classis, bijvoorbeeld eens een ideeën bus voor deze zaak kunnen openen. Wie heeft er een goed idee om onze classis te helpen aan tenminste 100 abonné's. (Dat is een getal, dat ik van de praeses der Particuliere Synode hoorde als noodzakelijk voor het voort bestaan.) Ik wil zelf dan eens beginnen. Misschien vindt U het niets, maar dan komt U met een beter voorstel. Om dus te beginnen, zouden we moeten zorgen, dat we het nodige nieuws hebben. Vooral nieuws, dat van meer dan plaat selijk belang is, maar toch ook plaatse lijk nieuws kan belangrijk zijn. Ik denk, dat velen in Zeeland benieuwd zijn naar de vorderingen van de kerkbouw van Zoutespui, het lief en leed van onze jeugdorganisaties, vrouwen- en man- nenorganisaties gaat ons toch ook altijd ter harte, of zouden we ons minder in teresseren voor de zorg, die besteed wordt om onze ouden van dagen een goed onderdak te bezorgen. Ik doe zo maar een greep. Er is wel eerder een poging gewaagd om deze dingen via een centraal adres onder de aandacht te brengen, maar dat is niet zo goed gelukt, hoorde ik. Zou den we 't zó kunnen proberen Doch, eilaci, als dit op deze manier zou geluk ken', dan zijn we er nog niet, want dan hebben we nog maar een basis gelegd. Er moeten nog mensen komen, die het lezen. Wat denkt U van dit Als U uit de kerk komt, en U hebt het net niet over de preek, dat kan toch gebeuren, maar U hebt het over het weer of over de stand van het gewas of dergelijke, dan zoudt U aan Uw gesprekspartner

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1