CALVIJN van de Vlaamse Gaai veertiende jaargang No. so Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 12 juni 1959 MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Berichten en opgaven Predikbeur- Redacteuren Ds A. Koning, Ds J. B. van Meclielen, Ds A. Schippers, Drs A. Verschoor Abonnementsprijs: ƒ3,- per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. iaar (b;j vooruitbetaling), aan de drukkers Littooij Olthoff,Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg, DrukkersLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. VERHOORT GOD ALTIJD En lk zeg u Bidt en u zal gegeven worden. (Lucas 11:9a.) 't Is nog niet zo lang geleden, dat ergens in Nederland een zieke dame de dominee niet wilde ontvangen, omdat ze teleur gesteld was. Waarom teleurgesteld Wel, omdat ze had gebeden om genezing van haar ziekte, maar de genezing niet had gevonden. Nu accepteren de mensen in Zeeland de dominee meestal wel, ook al hebben zij gebeden om genezing die maar niet komt. Maar mis schien kunt u toch de houding van deze dame wel begrijpen. Ik althans kan het best verstaan. Alleen maar het motief van deze dame was fout. Ze had niet moeten zeggen ,,God heeft me niet willen verhoren maar ,,Ik heb bij God genezing gezocht voor mijn ziekte, maar ik heb niet aan God de totale verlossing >an mijn leven gevraagd". Want God weet beter wat wij nodig hebben dan u en ik. En zo kom ik op het probleem van de onverhoorde gebeden. Massa's artikelen, brochures en boekjes zijn er over geschreven. Maar weet u waarom God ons niet verhoort Zeker niet, omdat we teveel vragen, maar God verhoort ons niet, omdat we vaak te weinig vragen. Dat is heel de kwestie. Want als u aan God vraagt om de genezing van uw hart, om het eeuwige leven, om de eeuwige zaligheid, dan krijgt u dit alles zonder mankeren. Maar God stuurt u niet naar huis b.v. met de schijnoplossing van een genezing van ziekte, 't Is mogelijk, dat u dit hard van mij vindt en dat er ergens in u een beetje ergernis opkomt. En het zou kunnen zijn, dat u vraagt ,,is mijn gebed om genezing, mijn gebed om dit of dat, dan te vergelijken met het bidden om een schijnoplossing Ik zou het niet graag willen beweren. Maar wel vraag ik u ,,wat betekent een genezing hiér of iets anders dat u begeert tegenover het eeuwige leven, dat God u schenkt Weet u wat wij in eerster instantie nodig hebben En dan wil ik u vertellen van een ontmoeting. Ik heb eens iemand ontmoet, die mij vertelde, dat zijn gebed altijd werd verhoord. Nu, dan sta je toch wel te kijken als iemand dit pardoes zegt. En je gaat je af vragen, wat zo iemand dan wel gewend is te bidden. En je ver wacht een bepaald antwoord. B.v. ,,ik bid altijd Uw wil geschiede". Maar de man van het altijd verhoorde gebed, zei, dat hij elke morgen bad om de heilige Geest. Dat gebed had God altijd ver hoord. Er' was nooit een dag geweest, waarin hij geen contact had gehad met het hart van God en de volheid van de Here Jezus En onze tekst zégt het, dat dit gebed altijd wordt verhoord het gebed om de heilige Geest. De man, waarvan ik u vertelde, ervoer dus de waarheid van het woord van Jezus ,,Bidt en u zal gegeven worden". Welnu, deze man kan ons afhelpen van heel wat gebeds problemen. Ik dacht, dat wij er goed aan zouden doen ónze ge beden maar eens te vergelijken met het zijne. Wij bidden meestal om ,,een stil en gerust leven", om bewaring op weg en pad", om genezing van ziekte, om brood en werk. En ik zeg niet, dat dit niet mag. Maar als ik iets van onze tekst heb begrepen, dan moeten we veel meer bidden om het werkelijk groteom de heilige Geest. Want de heilige Geest brengt alles mee, die trekt de hele volheid van de Heer Jezus achter zich aan, óók een grote dosis aan genezing van ziekte en uitredding. U en ik, we moesten maar eens beginnen met elke morgen te bidden .Vader in de hemel, schenk mij vandaag uw heilige Geest". Als we dat elke morgen eens aan God vroegen. Dan konden wij elke avond zingen ,,Die nimmer mij heeft afgewezen, noch mijn gebed gehoor ontzeid Wolphaartsdijk. D. BOUWKNEGT. Het is de laatste tijd wel te merken, dat Calvijn wordt herdacht. In bladen en tijdschriften verschijnen artikelen, aan hem gewijd, terwijl verder samen komsten worden belegd, om de beteke nis van deze grote hervormer, zowel in de geschiedenis als voor onze tijd in het licht te stellen. Het is nu 450 jaar geleden, dat Cal vijn werd geboren en wel op de 10e juli, te Noyon in Picardië. Onder zijn voorgeslacht kwamen rivierschippers voor. Zijn vader kreeg een belangrijke post, laten wij zeggen als administra teur van de geestelijkheid. Zodoende was hij tot in bijzonderheden op de hoogte met wat zich in de geestelijke kringen afspeelde. Blijkbaar is de ach ting voor de geestelijkheid daardoor niet bevorderd, want de vader van Cal vijn kwam in een erg kritische verhou ding ten opzichte van de Kerk. Met een broer van Calvijn, die als geestelijke dienst deed, was dit even eens het geval. De Kerk was op de duur niet erg meer op de Calvijns ge steld. Vader heeft ook de studierichting voor zijn zoon Johannes veranderd. Hij zou eerst geestelijke worden, maar hij ging op vaders verlangen rechten stu deren. Meer belangstelling had Calvijn zelf voor theologie en wijsbegeerte en let teren, dan voor de rechten. Hij is daar dan ook niet in verder gegaan na de dood van zijn vader. Van huis uit heeft Calvijn dus enigs zins een kritische instelling tegenover de rooms-katholieke kerk meegekregen. Toch zou niemand in die eerste studie jaren in hem een toekomstig hervormer hebben gezien. Eerder was hij verrukt door de wereld van het humanisme, dan dat hij diepgaande innerlijke processen doormaakte zoals Luther. Trouwens, Calvijn laat niet zo gemakkelijk in zijn innerlijk leven kijken. Wij kunnen er naar raden, wanneer de grote omkeer in zijn leven plaats vond, maar weten doen wij het niet, terwijl ons van Luther allerlei bijzonderheden bekend zijn. Dit mogen wij wel zeggen, dat het Woord Gods op Calvijns hart heeft ingewerkt. Hij zegt ergens ik ben van dat boek geschrokken. Zo kreeg de boodschap Gods invloed op hem. In een voorrede van zijn kommentaar op de psalmen lezen wij er iets van, als mede in een brief aan een kardinaal. Dat zijn de spaarzamelijke gegevens. Men zou het echt niet kunnen „verfil men", zoals bij Luther. Alles draagt bij Calvijn een andere stijl. Man van grote beschaving en weten schap, was hij niet het type volksrede naar, dat in Luther naar voren kwam. Toch vertoont ook de stijl van Calvijn iets sprankelends. Zeker niet in alle preken. Maar Calvijn heeft zeker met zijn taal het hart van het volk geraakt. Bereidwillig was Calvijn om het een ander naar de zin te maken. Zo ge bruikte hij als gast aan tafel van spij zen, waarvan hij zeker wist,dat hij er nadelige gevolgen van zou ondervinden. Dit deed hij liever dan gastheer of gast vrouw onaangenaam te zijn. Men had toentertijd ook weinig begrip voor de methode om uit gezondheidsoogpunt zich van verschillende gerechten te ont houden. Enfin, u vergelijkt maar eens de sterfte toen en nu Calvijn, die verschillende jaren in Parijs had gestudeerd, verliet die stad, toen hoogleraar Cop aan de universi teit een rede hield, waarin men wat reformatorische geluiden dacht te ho ren. Cop moest toen vluchten, en Calvijn meende toen ook niet meer veilig te zijn. Dit vertrek kwam aan het werk der hervorming zeer ten goede. Want in Bazel, waarheen Calvijn vertrok, heeft hij zijn beroemde werk geschreven „onderwijzing in de christelijke gods dienst", het meest bekend onder de naam „institutie". Op deze eerste uitgave zijn verschil lende anderen gevolgd. In verschillende talen is het vertaald, zodat men zich gemakkelijk de inhoud kon eigen ma ken. Calvijn telde 26 jaar, toen hij dit werk schreef. Een bewijs, welk een werkzaam leven hij toen al achter de rug had. Ja, van werken gesproken Calvijn zou zich moeilijk hebben kun nen schikken in de opvattingen over de arbeid, zoals die nu opgang doen. Hij was gewoon, tot diep in de nacht te studeren, en dan versliep hij de vol gende morgen niet. Zijn eerste werk 's morgens was om het bestudeerde van de vorige avond eerst grondig te repe teren, vóór hij verder ging. Als „wer ker" heeft Calvijn zijn gelijke eigenlijk niet gehad. Een voorbeeld ter navolging kunnen wij zijn methode zeker niet noe men, want het ging bij Calvijn ten koste van zijn gezondheid. Maar, wie nagaat, wat Calvijn, die 55 jaar geworden is, voor boeken heeft uitgegeven, naast zijn preekarbeid en zijn fabelachtige korrespondentie, die moet tot de slot som komen, dat dit betrekkelijk korte leven rijker vrucht gedragen heeft dan meniq bestaan, dat veel méér jaren telde. Deze man werd verteerd van een hei lige gloed voor het Koninkrijk Gods. Hij heeft een enkel werk klaar gemaakt onder zulk een spanning, dat hij 2 X 24 uur achtereen aan de gang bleef. Zij, die al vroeg beginnen om zich af te vragen, of zij niet moe worden, zullen met het levensverhaal van Cal vijn wel een beetje verlegen worden. Wij behoeven niet alles in deze „me thode" goed te keuren, maar moeten er toch rekening mee houden, hoe Calvijn tegenover leugen en afgoderij de waar heid van het evangelie rusteloos heeft verkondigd. De nood is mij opgelegd, kon hij tot op zekere hoogte zeggen. Daar heeft hij al zijn krachten voor gegeven. Het grote werk van Calvijn is ver bonden aan Genève. Daarover de vol gende keer. C. St. HET JAARBOEK De uitgave voor 1959 is er. Wij wor den in de kennis van kerkelijke cijfers en feiten weer bijgewerkt. Al moet men rekening houden met de werkelijkheid, dat er sinds de uitgave van dit jaarboek al weer veranderingen optraden. Wij zouden dit jaarboek niet willen missen. U krijgt een overzicht over het zielen tal in onze kerken in heel ons vader land. En u kunt nagaan, waar de do minees zich bevinden. Uit de vele gegevens over het ker kelijk leven brengen wij iets naar voren uit de rubriek binnengekomen en uit gegaan. Zowel ten opzichte van de Geref. kerken (vrijgemaakt), als van de Ned. Herv. Kerk, de geref. gemeen ten, de chr. geref. kerk, de R.K. kerk, de evangel, lutherse kerk, kwamen er meer tot ons over dan dat er heengin gen. B.v. ten opzichte van de vrijge- maakten een meerder getal van 265, van de Ned. Herv. kerk een 170. Met cijfers valt niet alles te zeggen. Toch mag hier wel opgemerkt worden, dat er heus geen vluchten uit de geref. ker ken is. Stromen van kracht en de Hoeken- dijkbeweging ontvingen respektievelijk 13 en 12 gereformeerden. Het komt zelden voor, dat iemand uit een sekte overgaat naar een Kerk. Het is te be treuren, dat sommigen door deze stro mingen werden meegevoerd, al is het getal wel zeer gering. Er moet gewerkt worden, dat de gereformeerden de geesten leren beproeven. Van alle mogelijke buurtschappen kunt u nagaan, tot welke kerk zij wor den geteld. Van alle gemeenten vindt u de lijst van kerkbodes, een groot getal. Mag ik hierbij een opmerking maken Op bl. 412 staat van Goes vermeld offic. mededelingen. Dit blad bestaat al ver schillende jaren niet meer. Daarvoor in de plaats kwam „Ons Kerkblad". Bo vendien wordt mijn naam vermeld als adres van redaktie. Het geval wil, dat ik nooit redakteur van het plaatselijk blad geweest ben. Wel van het provin ciaal orgaan. Men zette voor mijn naam die van Ds E. Jansen, Rav. de Grenadier 3, Goes, en de zaak is gezond. In de rubriek „in memoriam". trof ik de levensbeschrijving van verschil lende dienaren, die ik in hun ambt heb hooggeacht. Daarbij één van Ds Zwart, met wie ik destijds studeerde. Hoe Het laatste bericht van de voort vluchtige vogel kwam uit Woudscho- ten, het bekende conferentieoord, waar naar gebruik ook Evangelisatieconfe rentie wordt gehouden. De voortvluchtigheid stond in ver band met de Classicale Diaconale Con ferentie te Breskens, waaraan schrijver dezes voortijdig ontsnapte, om nog laat in de avond het Woudschoterbos bin nen te vallen. Er zijn kort na Pinksteren immers talrijke aanverwante samenkomsten, waarop men zou kunnen, volgens an deren, zou moeten aanwezig zijn. Daar gauw kan onze dienst voorbij zijn Het overzicht van Ds F. C. Meyster moet u zelf lezen. Hij kijkt voor u ver schillende kanten uit, en geeft dan zijn beschrijving, pittig en leerzaam. Een goed jaarboek, door de uitgever Oosterbaan en le Cointre N.V. te Goes, goed uitgevoerd, 't Is al de 42e jaar gang. Als de voorafgaande 41 u zijn voor bijgegaan, tast dan toe en bestel deze gids. C. St. dit niet mogelijk is, doet men keus en vlucht haastig van de ene, voor dat deze is afgelopen, naar de andere, nadat deze reeds enige tijd aan de gang is. Het was deze botsing van plichten, maar zeker niet enige mindere hoeda nigheid van de classicale conferentie, die tot afscheid noopte. Integendeel, de kleine kerk van Breskens bood een ge zellige vergadergelegenheid t.a.v. de kerkrechtelijke kwestie betreffende de al of niet juistheid van kerkelijke garan ties aan interkerkelijke instellingen be stond een ontroerende eenparigheid na het gedegen advies van Ds Grashoff,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1