!ee^c i Zending KERKNIEUWS waat Als ik dichter was, zou ik een lofzang op de vrouw kunnen houden. Maar het hoeft niet, want vele dichters hébben het al gedaan. Als ik goed luister, was er in de jubel, waarmee Adam zijn eigen vrouw uit Gods hand ontving, ook al iets dichterlijks. Laten we aan nemen, dat veel mannen hem hierin zijn gevolgd, ook al komen hun namen niet voor in de rij der poëten. Nu, ze verdienen het, bezongen te worden, want een goede vrouw is een kostelijke gave uit de hand van de he melse Vader. We horen al iets van dat lied in de allereerste bladzijden van de bijbel, maar ook later treffen we weer gedeelten, waar haar lof gezongen wordt. Wel bizonder het laatste hoofdstuk van Spreuken. We noemen dat hoofd stuk haast altijd de lofzang op de deug delijke huisvrouw. Maar het is opmer kelijk, dat deze vrouw eigenlijk veel meer is, dan huisvrouw. Uit de beschrij ving blijkt wel, dat zij ook het schone ambacht verstaat en dat ook de han delsgeest haar niet vreemd is. We me nen wel eens, dat het eigenlijk iets is van de moderne tijd, dat de vrouw zich ook op het publieke terrein beweegt, maar ik geloof, dat dat mis is. Vroeger konden zij ook al meer dan eten koken en schoonmaken. In ieder geval blijkt het wel, dat de begaafdheden en de kwaliteiten van de vrouw niet strikt tot het huishouden beperkt blijven. En zo is het dan ook helemaal niet vreemd, als we zien, dat er inderdaad vrouwen zijn, die zich ten- volle kunnen ontplooien in het maat schappelijke leven. We hebben haar zich een plaats zien veroveren in wel haast alle takken van het publieke le ven, ook in wetenschap en bestuur, tot in de katheder en de ministerraad toe. En het moet gezegd met ere. Misschien voelt u wel, dat dit alles maar een aanloopje is, want deze week gaan onze gedachten (onze eigen vrou wen moeten het voor deze keer maar eens niet kwalijk nemen) nu eens bi zonder uit naar één Vrouw, H.M. Ko ningin Juliana, die deze week haar 50e verjaardag mocht vieren. Dat vrouwen een plaats in het pu blieke leven innemen, zijn we in Neder land wel gewend. Want onze God heeft het zö geleid, dat onze konings kroon nu al meer dan 60 jaar door een vrouw gedragen wordt. En alweer moet ik zeggen met ere Met ziet er naar uit, dat dit ook in de toekomst wel zo blijven zal, maar waar we ook bezorgd over zijn, hierover niet. Onze God heeft onze Landsvrouwe met schone gaven gesierd. Zij is een edele telg uit ons doorlucht stamhuis van Oranje-Nassau. De beste tradities van ons vorstenhuis zet zij voort en zij leeft als een Moeder in haar eigen ge zin, maar niet minder in het midden haars volks. We zijn heel hartelijk dankbaar, dat zij deze week haar 50e verjaardag vie ren mocht en we bidden de Here, dat Hij over haar kostbaar leven wil wa ken. En over haar Huis. Als regerend Vorstin heeft zij nog geen oorlog gekend, terwijl haar Moe der er twee over het hoofd zijn ge stormd. Moge het koningin Juliana be spaard blijven. God geve, dat zij in vrede over ons regeren mag en dat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. ,,Bij de gratie Gods" gelijk het im mers luidt in de aanhef van alle publi caties en wetten. Ja, in de gunst onzes Gods, want het blijft door Mij regeren de koningen. En dan ook ..gratie" in de zin van bevalligheid. Het is onze hartelijke bede, dat ook bij de voortduur op haar koningskroon iets mag liggen en van haar Persoon iets mag afstralen van de goedheid en de genade Gods. We eren onze koningin en we zijn hartelijk blij met alles, wat ons in haar gegeven is, maar dan willen we Haar zien als een goede gave Gods. Ik begon zoéven met te zeggen, dat er vrouwen zijn, die een lofzang waard zijn. Maar ik geloof toch, dat ik even herstellen moet, want of het nu Adam is, die zingt, of Lemuël, of dat ons hart in deze week tot zingen dringt, die lof zang geldt toch eigenlijk alleen de grote Gever, van wie alle goede gaven af dalen. Daarom, in deze feestweek, Vader in de hemel, wij danken U. K.-B. v. d. L. Het is wel treffend, dat bijna 2000 jaren na Christus en dat na ruim 150 jaren van enorme zendingsactiviteit in de 19de en 20e eeuw ineens de kriti sche vraag weer gesteld wordtWat is Zending Deze vraag dient niet zozeer aan de Universiteiten of op Zendingscursussen in de eerste paragraaf van de inleiding op die colleges en lessen want dat zou ik niet „treffend" willen noemen. Dat ligt nog al voor de hand, dat men met die vraag gaat beginnen. Dat zal men ook de jaren door altijd gedaan hebben. Het treffende is, dat mensen die jaar en dag in het zendingswerk bezig zijn zich in verband met de recente ontwik keling van het Zendingswerk de kriti sche vraag gaan stellen Wat is Zen ding Eigenlijk formuleert men de vraag nog iets anders, n.l. Wat is nog Zen ding In de discussie over deze vraag wordt alles nog veel concreter gemaakt door zelfs te zeggen Is hetgeen wij momen teel in Indonesië nog doen eigenlijk nog wel Zending U begrijpt dat aan de beantwoording van deze vraag ter stond practische consequenties verbon den worden. Het ligt voor de hand dat ingeval wij géén Zending meer drijven in dat land de vele gelden die van de mensen hiervoor gevraagd worden niet meer onder dekking van de vertrouwde vlag der Zending kunnen gevraagd worden. Hoogstens zal men nog een navordering voor de liquidatie moeten doen, maar de zaak der Zending daar is dan op een oor na gevild. De pogingen die door de Gerefor meerde Zending worden ondernomen om elders in de wereld Zendingswerk te entameren, zal men dan moeten be schouwen als een erkenning, dat het in Indonesië bekeken is. Als ik het goed begrepen heb is dit het standpunt dat Prof. Dr. Zuidema in zijn artikelen (waarvan er één is opgenomen in ons blad) inneemt. Die artikelen reageren op een stand punt in deze kwestie, dat de Generale deputaten onzer kerken innemen en dat dus blijkt de vraag of hetgeen in Indo nesië gedaan wordt nog Zending is, meer bevestigend te beantwoorden. Het lijkt mij wel belangrijk, alvorens op dit standpunt in te gaan, iets te ci teren uit „The International Review of Missions", het orgaan van de Interna tionale Zendingsraad. In het januarinummer pleegt men ieder jaar een overzicht te geven van de Zendingsactiviteit over de gehele wereld en daarbij komt ook Indonesië ter sprake. Men vertelt ons dan dat de nationale raad van kerken in Indonesië „aan alle hollandse Zendingsarbeiders heeft geschreven, dat de maatregelen tegen de hollanders hen leed doen en ze spreken de hoop uit, dat de holland- se zendelingen hun werk zouden voort zetten en verzekeren, dat zij alles in het werk zullen stellen om dit mogelijk te maken. De nationale raad herinnert alle kerkleden aan hun verantwoordelijkheid voor het welzijn van de Zendelingen, welke gekomen zijn naar Indonesië op verzoek van de kerken daar". Ze schrij ven tenslotte„Momenteel is er een betere kans om de visa voor de predi kanten veilig te stellen, dan voor de artsen, onderwijzers en hulpdiensten". Hieruit blijkt wel duidelijk, dat wij een critieke situatie doormaken in In donesië niet alléén onze Zending, maar ook die van andere kerken. Maar het kan u toch niet ontgaan, dat de kerken van Indonesië zeer duidelijk zijn in hun begeerte dat niet alléén maar wat nederlands geld daarheen gestuurd wordt, maar dat ook nederlandse Zen dingsarbeiders daar blijven werken. En zolang het zó is en ook de gerefor meerde Zending beleeft deze werke lijkheid nog dagelijks gaat het mij te ver om te zeggen dat de Zending in Indonesië als beëindigd beschouwd kan worden. Het is niet doenlijk om in één arti keltje de hele problematiek te raken en duidelijk te tekenen, laat staan tot op lossing te brengen. Ik zal dat bij wel zijn in volgende nrs. van ons blad hier op nader ingaan. Ds P. VAN TIL, Voorzitter Zuiderzending. ZONDAG 3 MEI 1959. HEMELVAARTSDAG 7 MEI 1959. CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur 2.30 uur 5 uur (Noorderkerk) 9.30 uur 5 uur Ds Hemelvaartsdag (Hofpleinkerk) 9.30 Arnemuiden 10 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 10 uur Domburg 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp. Ds J. Ytsma, Zondag 27 Ds J. v. d. Wal Ds P. A. Bohlmeijer Ds P. A. Bohlmeijer J. Ytsma, Zondag 27 Ds J. Ytsma Ds H. K. Poelman Ds H. K. Poelman uur Hemelvaartsdag 10.30 uur Grijpskerke 10 en 2.30 uur Gapinge 9.30 en 2 uur Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 9.30 uur Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Oostkapelle 10 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 10 uur Serooskerke 10 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 10 uur Ds A. J. Dondorp Drs J. Vlaardingerbroek Ds M. Boot Ds P. van Til Drs A. Elshout Ds M. E. van Heesen Ds Th. Sj. de Groot Ds Th. Sj. de Groot Ds S. van Wouwe Ds S. van Wouwe St. Laruens 10 en 2.30 uur Cand. G. A. Westerveld te Slagharen Hemelvaartsdag 10 uur Cand. K. Bisschop te Utrecht Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld Hemelvaartsdag 9.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. Homburg Hemelvaartsdag 9 uur Ds P. Homburg Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds C. J. Tissink te Giessen-Rijswijk Hemelvaartsdag 10 uur Drs A. Verschoor Westkapelle 9.30 uur Ds A. J. Dondorp, 2.30 uur Ds P. Homburg Hemelvaartsdag 9 uur CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Hemelvaartsdag 10 uur Axel 10 en 3 uur Breskens 10 en 3 uur Ds A. J. Dondorp Ds M. Grashoff Ds M. Grashoff Ds A. van Leeuwen Ds J. B. van Mechelen Voormiddag Openbare belijdenis. Ds J. B. van Mechelen Ds Van Helsdingen te Voorschoten Ds H. A. van Bottenburg Ds Mulder te Vlaardingen Ds H. Pestman Namiddag Afscheid. Ds A. van Leeuwen Ds M. C. Kersten te Wissenkerke Ds G. Aalbersberg te Vlaardingen Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds E. Brunsting te Baarn CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Bed. H. Av. en Dankz. Hemelvaartsdag 9.30 uur Ds A. Veldhuijzen Borssele 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 en 2 uur Goes (Westerkerk) 10 uur 5 uur (Oosterkerk) 10 uur 5 Hemelvaartsdag 9 uur Hoek 10 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 10.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 5.30 uur Hemelvaartsdag 11 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 9 uur uur Ds J. D. Koers te 's-Gravenhage Ds E. Jansen, Zondag 43 Ds E. Jansen Ds J. D. Koers, Zondag 42 Collecte hulpbehoevende kerken in de classis. s-Gravenpolder 10 uur Dr C. Stam, 2.30 uur Ds E. Jansen. Hemelvaartsdag 10 uur Dr C. Stam Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Kapelle 10 en 2.30 uur Ds C. Boerma te Bergen op Zoom Hemelvaartsdag 10 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 9.15 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 10 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Ds J. Koolstra Ds J. v. d. Leek Ds de Bruyne te Zaandam Ds A. F. Goedendorp Ds A. F. Goedendorp Ds C. de Ruijter Ds D. Bouwknegt Hemelvaartsdag 10 uur Cand. A. J. Verbeek te 's-Gravenhage Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy Hemelvaartsdag 9.30 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN, Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uurDs v. d. Elskamp te Bennekom Hemelvaartsdag 10 uur Ds G. D. L. Brederveld te Souburg Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds J. L. Bakker te Laren Hemelvaartsdag 9.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel Hoogerheide (Schapendreef 21) 10 en 3 uur Ds A. G. v. d. Stoel Bed. H. Av. en Dankz. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Drs A. Elshout te Koudekerke Oud-Vossemeer' 10 en 6.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds A. G. Baaijen te Zuid-Beierland Hemelvaartsdag 11 uur Tholen 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 10 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 10 uur Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 5 uur Hemelvaartsdag 9 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 5 uur Hemelvaartsdag 10 uur Oosterland 10 en 3 uur Ds J. v. d. Klaauw Hemelvaartsdag 9 uur Renesse (Evangelisatiegebouw) 7.30 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissenkerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur Hemelvaartsdag 10 uur Cand. W. Schenk te Rotterdam Leesdienst Ds C. A. Wielemaker Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds Wielemaker te Silvolde Ds T. Kamper Ds A. J. Radder Dr J. H. Becker Dr J. H. Becker Ds P. Melse Voormiddag Voorber. H. Av. Ds C. A. Wielemaker Ds Wielemaker Ds T. Kamper Ds Y. J. Tiemersma Ds R. de Vries te 's-Gravenhage Ds P. Melse Beroepen te Hoek (Z.), A. J. Ver beek, kand. te 's-Gravenhage te Avereest, Joh. Dijkstra te Schermer- horn te Holwerd, W. ten Kate, kand. te Utrecht te Rijswijk (Z.H.) (3de pred. pl.), O. Jager te Almelo te Borne, A. E. van der Woude, kand. te Amsterdam te Oude-Pekela, F. J. van der Wal te Erica (Dr.). Almelo. Hier en daar zijn onmis kenbaar tekenen van een betere ver houding tussen Gereformeerden en vrij- gemaakt-gereformeerden. Zo heeft Ds. W. G. Raven in de Geref. kerk van de kansel een bewogen toespraak ge houden tot zijn jubilerende collega, Ds. A. J. W. Vogelaar, waarvan het thema was Vrede zij eindelijk over Israël Ds. Raven merkte op, dat hij niet het woord voerde om de feestvreugde te

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3