RAPPORT Rome Reformatie vi. Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 24 april 1959 Oecumeniciteit en Pluriformiteit MEDITATIE RIJKDOM ZEEUWSE KERKBODE VEERTIENDE jaargang No. 43 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds A. Koning, Ds. H. Pestman, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,per halt jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Door de generale synode van Leeu warden werden op 27 sept. 1955 in één van haar zittingen deputaten benoemd, die over het bovenvermelde vraagstuk te zijner tijd zouden rapporteren. Daar bij moesten verschillende, bij haar in gekomen vragen en opmerkingen wor den beantwoord. Persoonlijk heb ik alleen de eerste opzet en de verdeling van het werk kunnen meemaken. Daarna moest ik, wegens ziekte, deze arbeid loslaten. Dr L. Praamsma trok overzee naar Canada, zodat er wijziging kwam in de kring der deputaten. Dr P. G. Kunst werd praeses, scriba br. A. Kuiper. Verder namen aan de arbeid deel dr F. L. Bakker, prof. dr. G. C. Berkouwer, prof. dr. A. D. R. Polman en ds E. N. van Loo. Het resul taat van hun arbeid hebben deputaten neergelegd in een rapport, waarvan dr P. G. Kunst de samensteller was. Om het belang van de zaak gaan wij de inhoud van dit rapport bespreken. Het gaat over het „wereld-omvatten de", de Kerk in de wereld, en verder over de vraag van de verschillende vor men, waaronder de Kerk zich in deze wereld voordoet. Dit ter toelichting van de twee vreemde namen, die boven het rapport staan. Het is begrijpelijk, dat onze Kerken zich met deze vragen moeten bezig hou den. Wij kunnen wel zeggen, dat sinds de tweede wereldoorlog heel dit pro bleem naar voren komt en ook om een beantwoording roept. Dat het, vlak na de oorlog, met de verhouding tot de oecumenische raad in ons land niet erg mooi verlopen is, kunt u lezen in het rapport op bl. 9. Dat verhinderde echter niet, om het groot belang van de zaak der oecumene te blijven zien. Er is wel kontakt tussen vele geref. kerken in de wereld maar wanneer het onderling overleg en verkeer daar toe beperkt blijft, dan zijn er grote de len van de bewoonde wereld, die buiten onze gezichtskring blijven. Het rapport behandelt vrij breed de geschiedenis inzake het vraagstuk van de oecumene onder ons. Het blijkt, dat sinds 1946 er geen synode voorbijging, waar de zaak niet aan de orde is ge weest. Naast de wereldraad van ker ken zijn er ook andere bewegingen, die zich graag van de bijstand onzer Ker ken willen voorzien. Temidden van de veelheid van Ker ken blijft de belangrijke vraag naar ,.de éne Kerk". De simplistische oplossing, die hiervoor in sommige kringen gevon den is, kan moeilijk erkenning ontvan gen. Hoe moeten wij met de Kerk, in de verschillende landen, soms ernstig gedeformeerd, en toch nog onder de volken het evangelie brengend Het is een uitnemende gedachte van deputaten geweest, om aan de vraag van de Kerk afzonderlijke aandacht te besteden. Uit het Nieuwe Testament wordt naar voren gebracht, hoe de een heid in de veelheid moet spreken en hoe er ernstig werd gewaarschuwd te gen diepgaande scheuringen. Uitgangspunt moet blijven de open baring in het Nieuwe Testament aan gaande het wezen der Kerk, terwijl elke oecumenische vraag daaraan moet on derworpen worden. De vraag van de pluriformiteit wordt in verband met de Ned. Gel. Bel. be sproken, met name de artikelen 27—29. Het reformatorisch beginsel, dat de breuk met Rome als plicht stelde, was ruim in de waardering van de Kerken, die het evangelisch geloof belijden in de verschillende landen. Calvijn, Farel, Beza. a Lasco, de Brés en Datheen worden hierbij vermeld. Bij de breuk in het protestantse leven dach ten zij er niet aan, uit te gaan van de gedachte waar - vals. Wat dan altijd betekentwij zijn de ware Kerk, en de andere zijn de valse. Dit is in het rap port de overweging waard. Er is in ons land wel eens een Calvijn ten tonele gebracht, die niet de Calvijn uit zijn werken was, maar gezien door de bril van een ander. Inzake het kerkprobleem kan men in de tijd van de hervorming veel leren, dat voor onze dagen van veel belang is. Deze twee gedeelten, over de Kerk en de pluriformiteit, maken het rapport al waardevol. Het is te hopen, dat wij daarbij ons allen geroepen weten tot Bijbelse en theologische bezinning. Wanneer wij hier naar deputaten willen luisteren, dan zal dat zeker ten goede komen aan ons inzicht bij de be langrijke vragen, die aan de orde zijn. Wij zullen dan straks meeleven met de synode, wanneer deze samenkomt en bij de behandeling van dit rapport. Wij krijgen in hoofdstuk 6 een over zicht van de geref. kerken in Neder land en de oecumenische beweging. Het is bekend, dat er veel te doen is geweest over de basisformule, die de wereldraad heeft gesteld. U vindt hierover in het rapport een oriënterende bespreking. Dan volgt in hoofdstuk 7 een bespre king van de oecumenische organisaties, waarbij de behandeling van de gege vens over de wereldraad een ruime plaats innemen. Er wordt ook melding gemaakt van de beslissing der geref. kerken in Indonesië, om tot de wereld raad toe te treden, terwijl de verant woording over deze aansluiting wordt opgenomen. Daarna worden besproken de I.C.C.C. (International Council of Christian Churches), en de World Presbyterian Alliance (W.P.A.). Bij beide bewegingen hebben onze Kerken geen aansluiting gezocht. De eerste be weging sluit volstrekt allen uit, die bij de wereldraad behoren, en is niet uit sluitend kerkelijk. De tweede beweging laat vrijzinnigen in volle rechten toe, zodat deze aansluiting niet zonder be zwaar zou zijn. Eindelijk volgen nog een paar bij lagen, bespreking van enkele Kerken in het buitenland, terwijl tenslotte de voor stellen worden vermeld, die bij de sy node zullen worden ingediend. Maar, daarover moeten wij een volgende keer maar handelen. C. St. (slot) De vraag of de „nieuwe theologie" in het r.k. denken een wettige plaats kan innemen, houdt vele roomse ge leerden bezig en heeft natuurlijk ook van onze zijde bijzondere belangstelling. Zoals gezegd zijn er felle bestrijders, die heel deze nieuwe beweging als puur „modernisme" kerkelijk veroordeeld zouden willen zien. Deze kritiek is vooral beducht voor een onderschatting van de betekenis der menselijke rede Zal de nieuwe theologie" een kans krijgen en voor een inruilen van de objectieve waarheid voor een subjectieve waar heid. Men is bevreesd dat de vaste be gripsvorming van het verstand verdron gen wordt door de wisselende benade ring van de waarheid door de intuïtie. Dit alles hangt samen met het beeld dat men zich vormt van de mens en van de plaats die de rede in dit mens beeld inneemt. Is de mens in de eerste plaats een redelijk wezen, dat zich door Er zijn echter nog vele dingen, die Jezus gedaan heeftindien deze één voor één beschreven wer den, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken, die geschreven werden, niet kunnen bevatten. Joh. 21 25. Wanneer we zo het bovenstaande slot van het Evangelie naar Johannes lezen, dan vragen we hem onwillekeurig ,,Kom nu, Johannes, nu overdrijft U toch wel een beetje. Plaatst Uw Evan gelie nu eens ergens tussen de boeken van een grote bibliotheek, tussen boekenseries van vele delen en probeer het dan eens de volgende dag terug te vinden het is in de menigte van lectuur, die het mensdom dagelijks produceert, geheel verdwenen". Lijkt Johannes niet een beetje op die candidaat, die bij de intrede in zijn eerste gemeente beweerde, dat de Universiteit hem zoveel had meegegeven, dat hij zijn hele leven wel stof te over had om over te preken Een wijze onder zijn verhoor hoopte voor hem, dat zijn gemeente dat over een half jaar nog kon bevestigen. Gaat Johannes zich hier niet te buiten aan een overdrijving, die hij niet meer waar kan maken Ja, inderdaad, naar de letter genomen wel. Wanneer Jezus' leven en Zijn werken in haar geheel beschreven zouden worden, dan zou er al lang, voordat de wereld vol was een grens bereikt zijn. Maar zo bedoelt Johannes het ook niet. Johannes doet niet mee met de mensen, die alleen maar overdrijven kunnen om hun woorden kracht bij te zetten, maar die het niet waar kunnen maken, omdat zij innerlijk zo leeg zijn als het maar kan. Johannes wil ons ook hier niet aan het meten en tellen zetten hij wil met ons dieper hij wil ons aan het denken zetten. Immers het gaat in het leven van de Here Jezus niet om dingen, die wij alleen maar registreren moeten, vastleggen op papier en dan tevreden zijn. Dan zouden we spoedig klaar zijn. Maar het gaat er om, dat we Jezus' woorden en daden peilen op hun diepe heilsbetekenis, en dan raakt geen geslacht uitgedacht en moegeschreven over Zijn werk. Zo zegt Dr. Bouma het in zijn korte verklaring van deze tekst en dat is ook de bedoeling van Johannes' schrijven de lezers aan het nadenken zetten over alles, wat het Evangelie biedt. Het is niet genoeg, om na lezing van het Evangelie te zeggen ziezo, dat weten we weer. Het is niet vol doende om na de cyclus van feestdagen te menen dat was alle maal bekende stof en nu moeten maar eens wat meer onbekende teksten uit de Bijbel behandeld worden. Wie zó spoedig klaar is met het Evangelie van de Here Jezus, die is er in feite nog helemaal niet aan begonnen die kan zijn armoede niet duidelijker demon streren, dan op deze manier. Johannes heeft Jezus gedurende 3 jaar meegemaaktHem aan 't werk gezien, Hem horen spreken en Johannes heeft vermoedelijk beter geluisterd, dan welke andere discipel ook. Johannes heeft er een heel leven overheen laten gaan, voordat hij op hoge leeftijd zich aan het schrijven van zijn Evangelie zet. En dan nog gevoelt hij, hoe hij tekort schiet om alles in haar volle diepte te omvatten dan nog voelt en belijdt hij, dat hij nog maar heel weinig gezegd heeft, ook al heeft hij juist het meer in de diepte gezocht, dan in de veelheid van feiten. Johannes gevoeltJezus' doen en spreken is niet uit te putten. En dat behoeft Johannes ook niet alleen te doen. Hij mag zijn evangelie-boodschap toevertrouwen aan de kerk der eeuwen en laat die kerk der eeuwen dan Johannes' werk maar voortzetten. En de kerk is aan het werk gegaan geleerden en eenvoudigen hebben nagedacht over de boodschap van Gods genade in Jezus Christus schrijvers hebben het te boek gesteld. Neen, alle com mentaren, meditaties en preken hebben de wereld nog niet vol- gemaakt, maar dit is toch wel de eindconclusie van alle denken en schrijven er is geen einde aan. Bent U ook al zóver Zo ja, dan hebt U iets begrepen van het „O diepte des rijkdoms" van Paulus. Dan bent U rijk, rijk in Uw Heiland. Baarland. A. VELDHUIJZEN. verstandsoverwegingen moet laten lei den Of is de mens een met de historie wisselend wezen, in andere tijden tel kens anders en spelen naast het ver stand vooral ook de wil en de intuïtie een rol Wanneer dat laatste het geval is, kan men dan nog wel van een onver anderlijke waarheid blijven spreken Daarover maakt men zich bij zijn kri tiek op de „nieuwe theologie" uitermate bezorgd. Nu staat het vast, dat volgens di verse pauselijke uitspraken, ook uit de jongste tijd, Thomas van Aquino als DE leraar der kerk moet worden be schouwd. M.a.w. deze middeleeuwse theoloog zal toonaangevend blijven voor de R.K. leerontwikkeling. De vraag komt dus op of de „nieuwe theo logie" een afwijking van Thomas is. Als men haar dat verwijten kan, valt zij automatisch onder de kerkelijke ver oordeling. Maar nu doet zich het merk waardige feit voor dat juist de verte genwoordigers van de nieuwe richting tot geen prijs van Thomas zouden wil len afwijken. Zakelijk zijn ze het ge heel met hem eens. Het is volgens hen maar de vraag hoe met de erfenis van de middeleeuwen moet worden omge gaan. Het kan toch niet om een slaafse na volging van Thomas te doen zijn. Dat kan de bedoeling van de pauselijke uit spraken niet zijn. Reeds paus Leo XIII ■gaf in dit opzicht veel vrijheid. Laat de theologie van Thomas rich tinggevende norm zijn, men kan in de lijn van Thomas blijven en tegelijk de .katholieke waarheid op een moderne

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1