Voor volk en maaltijd
Christelijke Politiek
veertiende jaargang No. 36 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 6 maart 1959
MEDITATIE
Neem God als voorbeeld
ZEEUWSE KERKBODE
Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563.
Berichten en opgaven Predikbeur- Redacteuren: Ds A. Koning, Ds. H. Pestman, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor Abonnementsprijs: ƒ3, per half-
ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bentfekom. iaar bjvooruitbetaling),
aan de drukkers Littooij Olthoff, Afzonderlijke nummers 12 cent.
Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm.
,,Weest dan navolgers Gods,-als geliefde kindeven,
en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft
liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als
offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende
reuk." (Ef. 5:1 en 2)
Je kunt meestal goed aan de jongelui merken, welk voorbeeld
zij thuis van vader zien. ,,Uit welk gezin ze komen", zeggen we dan.
Is het aan ons als mensen van de kerk ook goed te zien dat
wij God als Vader gekregen hebben Dat moet toch, tenslotte
anders zijn wij geen echte kinderen van God. Ze moeten het alle
maal merken uw buren, uw "vrienden, uw kollega's, noemt u maar
op. Ze moeten allemaal zien dat wij veranderde mensen zijn „een,
nieuwe schepping".
Paulus heeft al zijn best moeten doen om zijn bekeerlingen uit
hun heidense wereld los te werken. Dat viel niet mee, want zij
zagen niet direkt zó zuiver de konsekwenties die hun bekering mee
bracht. Wij hoeven niet meer losgemaakt te worden uit een hei
dense achtergrond maar soms wel uit onze traditionele houding
die maar goed vindt wat „men" goed vindt.
Paulus had voor de nieuwe levenshouding steeds dat ene woord
klaar, dat voor hem bijna een toverwoord met magische kracht
schijnt geweest te zijn de liefde. Die werpt alles omver wat tot
nu toe vast scheen te staan, en schept nieuwe waarden waar een
mens nooit van gedroomd had. Die heeft hij in Christus gezien.
Welnu, wie bij Christus hoort, „wandelt in die liefde".
En als wij zó leven, dan pas vieren wij Jezus' lijdenstijd.
Je kunt zó maar niet tevreden zijn over je christelijke leven. Je
moet niet denken dat het wel goed is als je binnen de geijkte per
ken blijft. Dan lijk je nog veel te weinig op Jezus, en op God, je
Vader.
Moeilijk Ja, dat was het voor Jezus ook. Maar Hij deed het,
en verbrak daarmee de ban van de duivel. Daarmee zorgde Hij
ook voor üw vrijheid. En laat nu de vernieuwing van uw leven
niet in de kiem gesmoord worden door dat stopwoord „Het is
zo moeilijk". Het is mógelijk. Dat heeft Jezus getoond. Dat was
zijn overwinning.
't Liep voor Hèm uit op zijn offer voor ons. Dat was het blijk
van Gods liefde.
Neem God tot voorbeeld. Dan wordt ook uw leven een offer.
Gapinge. M. BOOT.
Het zal niet véél zijn voorgekomen,
dat de biddag voor het gewas zo nauw
verbonden was aan de verkiezingen
voor de volksvertegenwoordiging.
Daarom zal het feit, dat de biddag
wordt gevolgd door de verkiezingsdag,
tot ons allen moeten spreken.
Wat altijd aan de orde is op de bid
dag, de zegen Gods in de natuur, de
gave èn zorg Gods voor de maaltijd,
dat kan dit jaar niet het enige onder
werp zijn. Het mag niet. Wij leven
toch ook het leven van ons volk mee
Dat zal ook hieruit spreken, dat wij
onze vragen voor de samenstelling van
volksvertegenwoordiging en straks ook
onze nieuwe regering, voor Gods aan
gezicht brengen.
Zeker zal ons gebed opgaan voor
regen en zonneschijn. Voor mogelijk
heid om te arbeiden. Voor een oplos
sing voor het werkloosheidsprobleem.
Voor een hart, dat in de stilte God
zoekt, uitgestreden, als wij aan het ar
beidsproces door ziekte of om andere
reden niet mogen deelnemen.
De afhankelijke mens nadert God,
en roept om Zijn hulp, voor akker en
maatschappij, voor zaaien en opvoeden.
Die afhankelijkheid strekt zich uit over
héél de linie van het leven. Nergens
komt het schepsel klaar door eigen
hulp.
Daarom is ook de gemeente op de
biddag voor het gewas tot een getuige
nis in de wereld. Velen, ook in ons
volksleven, kennen die afhankelijkheid
van God niet, en rekenen er ook niet
mee.
Maar, de Kerk bidt om haar brood,
om ons brood, waaronder ook begrepen
is het brood van de naaste, ook als die
naaste zélf naar God niet vraagt.
Ons bidden om brood en werk, en
alles wat daaronder valt, mag niet gaan
alléén voor de eigen kring. Maar, in
de geestelijke nood van ons volk is het
tegelijk een voorbede voor anderen.
Dit is dus een belangrijk deel van
onze taak op woensdag 11 maart a.s.
Het is goed, dat wij elkaar dit eens
vooraf zeggen. Daar wordt onze bid
dag rijker door.
Daarnaast valt dan voor dit jaar de
belangrijke roeping, dat wij denken aan
de dag van de stembus. U zult er toch
zeker al eerder aan gedacht hebben
U hebt toch de samenkomsten bijge
woond, waar gewezen is op de bete
kenis van de christelijke politiek. De
hoop leeft, dat er een samenstelling van
een christelijke regering straks mogelijk
zal zijn. Het kiezerskorps van Neder
land zal in dit opzicht beslissende ar
beid verrichten.
Wanneer de uitslag der verkiezingen
vrijwel gelijk zou zijn aan de huidige
samenstelling van de tweede kamer,
dan kunnen er geen machtige verande
ringen komen.
Nu gaat dit niet buiten medewerking
van het volk om. Het volk wordt op
geroepen naar de stembus en moet dan
weten, welke keuze de meest verant
woorde is.
Partijen zijn er al weer genoeg. U
hebt een boerenpartij kunnen horen
voor de radio. Mooie idealen, daar niet
van. De spreker zelf was voor enkele
jaren nog C.H.U. Jammer toch
Er zijn altijd nog mensen, die menen
dat „kerk" in de zin van christelijke
levensgemeenschap en „politiek"
niets met elkaar te maken hebben. Bij
„kerk" denken ze aan een heel andere
„wereld" dan bij „politiek". Dat er
verband tussen die „werelden" bestaat
ontgaat hun. Zij zijn er juist op uit
die „werelden" gescheiden te houden.
In feite is er echter maar één wereld.
De échte wereld.
En op die echte wereld leven ménsen.
Jammer, dat de belangen van het le
ven in de politiek zo'n rol spelen. Straks
staan zij zelf voor grote teleurstellin
gen. Enige kennis van de politieke ge
schiedenis van ons land zou dat al kun
nen leren. Intussen is op deze wijze
weer versplintering van kracht bewerkt.
Ook op christelijk politiek terrein
maakt men dat mee „om des beginsels
wil". Heeft ons voorgeslacht dat niet
anders ènbeter gezien Samen
blijven tegenover elke politieke stro
ming, die uit andere bronnen leeft dan
het evangelie.
Dat zal nu bij deze komende verkie
zing een rol van betekenis spelen. En,
daartoe hebben de christelijke politieke
partijen gezorgd voor goede en oprech
te voorlichting.
Nee, het ligt er niet aan, dat er geen
inspanning was, om u, en met u vele
anderen te bereiken. Ja, als iemand zelf
niet voor de dag kwamen hij zit
thuis een beetje ontevreden af te geven
op ministers of kamerleden, dan ligt het
aan hemzelf, als hij niet op de hoogte
is. Kijkt u dan nog maar goed naar de
verkiezingsborden, waar o.a. de A.R.
u uitnodigt op lijst 3 uw stem uit te
brengen. Die stem van u moet verant
woord zijn In de stilte uitgebracht, is
uw stem straks deel uitmakend van een
bepaald getuigenis.
Dit getuigenis mag niet in tegen
spraak zijn met wat wij in de Kerk be
lijden. Wanneer iemand dan zou zeg
gen, dat wij toch in de Kerk geen po
litieke belijdenis hebben, dan is dit voor
een deel waar. Niet helemaal, li be
lijdt ook art. 36, over de overheid, li
belijdthet Koninkrijk Gods, en dat
komt ook in het volle leven, in de staat
kundige verhoudingen, door de begin
selen, die wij op politiek terrein belij
den. Wanneer wij geloven, dat de ar
beid van de chr. politieke partijen hier
bij belangrijk is, dat God Zich daarvan
kan bedienen om het Koningschap van
Christus in de staat te laten uitkomen,
dan ligt hier onze taak om die chris
telijke politiek te helpen bevorderen.
Om de invloed daarvan in de volks
samenleving te doen toenemen. En dan
komen wij zó tot de keuze bij de stem
bus.
Wie op 12 maart nog zou vragen
wie moet ik nou stemmen die is schul
dig. Die heeft in geestelijke zin zijn
roeping verwaarloosd. Ook het uitbren
gen van onze stem behoort tot uw be
lijden in deze wereld. En daar zullen
wij op de biddag aan denken.
Zeker, de Kerk maakt geen propa
ganda voor een bepaalde politieke par
tij. Maar, de Kerk hoort het beginsel
zó te verkondigen, dat het bij haar le
den tot de gewenste politieke keuze
komt. Anderen mogen gerust van ons
weten, wat wij op 12 maart zullen
doen. De Kerk moet in prediking en
gebed dit stimuleren. Dan gaan wij,
afhankelijk van God ook voor politiek
en volk, ter stembus, nadat wij Hem
gevraagd hebben, dat Hij ons geve,
dienstbaar te zijn aan de waarheid, op
de belangrijke verkiezingsdag In al de
bewogenheid van deze dagen zullen wij
voor Hem uitkomen, Die eindelijk het
recht bestelt. C. ST.
Om die mensen en hun geschiedenis
gaat het.
Die mensengeschiedenis is de we
reldgeschiedenis.
Die geschiedenis moet gevórmd wor
den. En die wórdt gevormd. Dagelijks
Door ménsen, die verantwoordelijkheid
dragen voor hun streven en doen.
Nu zijn alle mensen gelijk wat hun
herkomst uit de afval betreft. Maar
alle mensen zijn niét gelijk wat hun
geest en streven naar de toekomst be
treft.
Daarin gaan ze gescheiden wegen.
Zij hebben niet dezelfde idealen
voor de wereld, maar ze hebben tegen
gestelde idealen voor de wereld en
haar toekomst.
Dat komt door de tegenstelling die
er is tussen de harten van die mensen.
Daar zijn er, die nog altijd feest
vieren om de afval van het mensen
leven van God. Zij willen die afval tot
het uiterste drijven. Zij willen een ge
schiedenis der wereld zonder God, té
gen God.
Zij staan op het standpunt van de
autonomie des mensen. Dat wil zeggen
dat de mens zijn eigen wetgever en zijn
eigen rechter is. Hij heeft het recht zijn
leven in eigen hand te nemen en daar
zelf een bestemming aan te geven.
Maar er zijn andere mensen, die de
afval van het mensenleven van God
hebben leren betreuren, diep betreuren
en die daarover een hartelijk berouw
in zich omdragen. Zij willen die afval
niet tot het uiterste drijven, maar zij
willen het tegendeel. Zij willen naar
God terug, met heel het hart en heel
het leven naar God terug. Zij willen
geen geschiedenis der wereld zónder
God, maar mét God. Liever nog ón
der God. Onder het gezag van Gods
liefde. Want die liefde Gods heeft
Zich in Jezus Christus over deze we
reld ontfermd. Daarom is het mogelijk
te willen wat deze mensen willen. Ze
willen niet het onmogelijke, maar het
mogelijke.
Een mogelijkheid, die in de openba
ring van de genade Gods, in de ver
zoening der zonde, gegéven is. Wij
kunnen en mógen terugkeren tot God.
Dat wil dan zeggen dat wij breken
met de waan der menselijke autonomie
en met de hoogmoed der afvallige zelf
genoegzaamheid en zelfbestemming des
mensen.
Zo is er dus wél één wereld. Eén
echte, ware wereld, waar wij met twee
benen op rondlopen. Maar onder de
mensen, uit één bloed en uit één zondi
ge herkomst, bestaat tweeërlei „geest".
De geest, die uit God is, die uitgaat van
Zijn werk en van Zijn liefde, met haar
recht op en gezag over het mensenle
venèn de geest, die uit de afval,
uit de duivel is, die van dat werk Gods
niets hebben moet, die het haat, die
het uit de geschiedenis der wereld wil
uitdrijven. Van een recht Gods en van
een gezag der genade Gods over het
mensenleven mag geen sprake wezen.
Die twee geesten kunnen maar niet
tot elkaar komen
Gelukkig maar.
Daarom is er links en rechts niet al
leen in het verkeer op straat, maar er
is „links" en „rechts" in heel het men
senleven ook in de politiek.
En nu kunnen we het geloof er wel
„buiten" willen houden. Maar dat is
een operatie, die nog niet mogelijk is.
Men kan wel Uw vlésen hart voor
een ogenblik buiten werking stellen,
maar Uw geestelijk „hart" uitschakelen
valt buiten de mogelijkheden. Of ge
moet een lafhartig toeschouwer willen
worden in de geestelijke strijd, zo dat
•ge zegtik zal wel zien wat „ze" doen
of wat „er" van zal komen.
Vanuit ons hart ontspringen al onze
adiviteiten. Als ons hart den Here toe
behoort, zullen onze activiteiten daar
van het stempel dragen.
Wil het geloof geen overtollige en
daarom nutteloze wimpel zijn, dan zal
het het vaandel moeten zijn in de strijd.
Een strijd waarbij het gaat om de
vorming der historie in de naaste toe-
Jcomst. Totdat HIJ komt
We zullen ons aan de geestelijke
strijd niet kunnen onttrekken. De eis
blijft tegenover de afval van God
in het politieke leven christelijke
politiekA. V.