Voor volk en maaltijd Christelijke Politiek veertiende jaargang No. 36 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 6 maart 1959 MEDITATIE Neem God als voorbeeld ZEEUWSE KERKBODE Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Berichten en opgaven Predikbeur- Redacteuren: Ds A. Koning, Ds. H. Pestman, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor Abonnementsprijs: ƒ3, per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bentfekom. iaar bjvooruitbetaling), aan de drukkers Littooij Olthoff, Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. ,,Weest dan navolgers Gods,-als geliefde kindeven, en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk." (Ef. 5:1 en 2) Je kunt meestal goed aan de jongelui merken, welk voorbeeld zij thuis van vader zien. ,,Uit welk gezin ze komen", zeggen we dan. Is het aan ons als mensen van de kerk ook goed te zien dat wij God als Vader gekregen hebben Dat moet toch, tenslotte anders zijn wij geen echte kinderen van God. Ze moeten het alle maal merken uw buren, uw "vrienden, uw kollega's, noemt u maar op. Ze moeten allemaal zien dat wij veranderde mensen zijn „een, nieuwe schepping". Paulus heeft al zijn best moeten doen om zijn bekeerlingen uit hun heidense wereld los te werken. Dat viel niet mee, want zij zagen niet direkt zó zuiver de konsekwenties die hun bekering mee bracht. Wij hoeven niet meer losgemaakt te worden uit een hei dense achtergrond maar soms wel uit onze traditionele houding die maar goed vindt wat „men" goed vindt. Paulus had voor de nieuwe levenshouding steeds dat ene woord klaar, dat voor hem bijna een toverwoord met magische kracht schijnt geweest te zijn de liefde. Die werpt alles omver wat tot nu toe vast scheen te staan, en schept nieuwe waarden waar een mens nooit van gedroomd had. Die heeft hij in Christus gezien. Welnu, wie bij Christus hoort, „wandelt in die liefde". En als wij zó leven, dan pas vieren wij Jezus' lijdenstijd. Je kunt zó maar niet tevreden zijn over je christelijke leven. Je moet niet denken dat het wel goed is als je binnen de geijkte per ken blijft. Dan lijk je nog veel te weinig op Jezus, en op God, je Vader. Moeilijk Ja, dat was het voor Jezus ook. Maar Hij deed het, en verbrak daarmee de ban van de duivel. Daarmee zorgde Hij ook voor üw vrijheid. En laat nu de vernieuwing van uw leven niet in de kiem gesmoord worden door dat stopwoord „Het is zo moeilijk". Het is mógelijk. Dat heeft Jezus getoond. Dat was zijn overwinning. 't Liep voor Hèm uit op zijn offer voor ons. Dat was het blijk van Gods liefde. Neem God tot voorbeeld. Dan wordt ook uw leven een offer. Gapinge. M. BOOT. Het zal niet véél zijn voorgekomen, dat de biddag voor het gewas zo nauw verbonden was aan de verkiezingen voor de volksvertegenwoordiging. Daarom zal het feit, dat de biddag wordt gevolgd door de verkiezingsdag, tot ons allen moeten spreken. Wat altijd aan de orde is op de bid dag, de zegen Gods in de natuur, de gave èn zorg Gods voor de maaltijd, dat kan dit jaar niet het enige onder werp zijn. Het mag niet. Wij leven toch ook het leven van ons volk mee Dat zal ook hieruit spreken, dat wij onze vragen voor de samenstelling van volksvertegenwoordiging en straks ook onze nieuwe regering, voor Gods aan gezicht brengen. Zeker zal ons gebed opgaan voor regen en zonneschijn. Voor mogelijk heid om te arbeiden. Voor een oplos sing voor het werkloosheidsprobleem. Voor een hart, dat in de stilte God zoekt, uitgestreden, als wij aan het ar beidsproces door ziekte of om andere reden niet mogen deelnemen. De afhankelijke mens nadert God, en roept om Zijn hulp, voor akker en maatschappij, voor zaaien en opvoeden. Die afhankelijkheid strekt zich uit over héél de linie van het leven. Nergens komt het schepsel klaar door eigen hulp. Daarom is ook de gemeente op de biddag voor het gewas tot een getuige nis in de wereld. Velen, ook in ons volksleven, kennen die afhankelijkheid van God niet, en rekenen er ook niet mee. Maar, de Kerk bidt om haar brood, om ons brood, waaronder ook begrepen is het brood van de naaste, ook als die naaste zélf naar God niet vraagt. Ons bidden om brood en werk, en alles wat daaronder valt, mag niet gaan alléén voor de eigen kring. Maar, in de geestelijke nood van ons volk is het tegelijk een voorbede voor anderen. Dit is dus een belangrijk deel van onze taak op woensdag 11 maart a.s. Het is goed, dat wij elkaar dit eens vooraf zeggen. Daar wordt onze bid dag rijker door. Daarnaast valt dan voor dit jaar de belangrijke roeping, dat wij denken aan de dag van de stembus. U zult er toch zeker al eerder aan gedacht hebben U hebt toch de samenkomsten bijge woond, waar gewezen is op de bete kenis van de christelijke politiek. De hoop leeft, dat er een samenstelling van een christelijke regering straks mogelijk zal zijn. Het kiezerskorps van Neder land zal in dit opzicht beslissende ar beid verrichten. Wanneer de uitslag der verkiezingen vrijwel gelijk zou zijn aan de huidige samenstelling van de tweede kamer, dan kunnen er geen machtige verande ringen komen. Nu gaat dit niet buiten medewerking van het volk om. Het volk wordt op geroepen naar de stembus en moet dan weten, welke keuze de meest verant woorde is. Partijen zijn er al weer genoeg. U hebt een boerenpartij kunnen horen voor de radio. Mooie idealen, daar niet van. De spreker zelf was voor enkele jaren nog C.H.U. Jammer toch Er zijn altijd nog mensen, die menen dat „kerk" in de zin van christelijke levensgemeenschap en „politiek" niets met elkaar te maken hebben. Bij „kerk" denken ze aan een heel andere „wereld" dan bij „politiek". Dat er verband tussen die „werelden" bestaat ontgaat hun. Zij zijn er juist op uit die „werelden" gescheiden te houden. In feite is er echter maar één wereld. De échte wereld. En op die echte wereld leven ménsen. Jammer, dat de belangen van het le ven in de politiek zo'n rol spelen. Straks staan zij zelf voor grote teleurstellin gen. Enige kennis van de politieke ge schiedenis van ons land zou dat al kun nen leren. Intussen is op deze wijze weer versplintering van kracht bewerkt. Ook op christelijk politiek terrein maakt men dat mee „om des beginsels wil". Heeft ons voorgeslacht dat niet anders ènbeter gezien Samen blijven tegenover elke politieke stro ming, die uit andere bronnen leeft dan het evangelie. Dat zal nu bij deze komende verkie zing een rol van betekenis spelen. En, daartoe hebben de christelijke politieke partijen gezorgd voor goede en oprech te voorlichting. Nee, het ligt er niet aan, dat er geen inspanning was, om u, en met u vele anderen te bereiken. Ja, als iemand zelf niet voor de dag kwamen hij zit thuis een beetje ontevreden af te geven op ministers of kamerleden, dan ligt het aan hemzelf, als hij niet op de hoogte is. Kijkt u dan nog maar goed naar de verkiezingsborden, waar o.a. de A.R. u uitnodigt op lijst 3 uw stem uit te brengen. Die stem van u moet verant woord zijn In de stilte uitgebracht, is uw stem straks deel uitmakend van een bepaald getuigenis. Dit getuigenis mag niet in tegen spraak zijn met wat wij in de Kerk be lijden. Wanneer iemand dan zou zeg gen, dat wij toch in de Kerk geen po litieke belijdenis hebben, dan is dit voor een deel waar. Niet helemaal, li be lijdt ook art. 36, over de overheid, li belijdthet Koninkrijk Gods, en dat komt ook in het volle leven, in de staat kundige verhoudingen, door de begin selen, die wij op politiek terrein belij den. Wanneer wij geloven, dat de ar beid van de chr. politieke partijen hier bij belangrijk is, dat God Zich daarvan kan bedienen om het Koningschap van Christus in de staat te laten uitkomen, dan ligt hier onze taak om die chris telijke politiek te helpen bevorderen. Om de invloed daarvan in de volks samenleving te doen toenemen. En dan komen wij zó tot de keuze bij de stem bus. Wie op 12 maart nog zou vragen wie moet ik nou stemmen die is schul dig. Die heeft in geestelijke zin zijn roeping verwaarloosd. Ook het uitbren gen van onze stem behoort tot uw be lijden in deze wereld. En daar zullen wij op de biddag aan denken. Zeker, de Kerk maakt geen propa ganda voor een bepaalde politieke par tij. Maar, de Kerk hoort het beginsel zó te verkondigen, dat het bij haar le den tot de gewenste politieke keuze komt. Anderen mogen gerust van ons weten, wat wij op 12 maart zullen doen. De Kerk moet in prediking en gebed dit stimuleren. Dan gaan wij, afhankelijk van God ook voor politiek en volk, ter stembus, nadat wij Hem gevraagd hebben, dat Hij ons geve, dienstbaar te zijn aan de waarheid, op de belangrijke verkiezingsdag In al de bewogenheid van deze dagen zullen wij voor Hem uitkomen, Die eindelijk het recht bestelt. C. ST. Om die mensen en hun geschiedenis gaat het. Die mensengeschiedenis is de we reldgeschiedenis. Die geschiedenis moet gevórmd wor den. En die wórdt gevormd. Dagelijks Door ménsen, die verantwoordelijkheid dragen voor hun streven en doen. Nu zijn alle mensen gelijk wat hun herkomst uit de afval betreft. Maar alle mensen zijn niét gelijk wat hun geest en streven naar de toekomst be treft. Daarin gaan ze gescheiden wegen. Zij hebben niet dezelfde idealen voor de wereld, maar ze hebben tegen gestelde idealen voor de wereld en haar toekomst. Dat komt door de tegenstelling die er is tussen de harten van die mensen. Daar zijn er, die nog altijd feest vieren om de afval van het mensen leven van God. Zij willen die afval tot het uiterste drijven. Zij willen een ge schiedenis der wereld zonder God, té gen God. Zij staan op het standpunt van de autonomie des mensen. Dat wil zeggen dat de mens zijn eigen wetgever en zijn eigen rechter is. Hij heeft het recht zijn leven in eigen hand te nemen en daar zelf een bestemming aan te geven. Maar er zijn andere mensen, die de afval van het mensenleven van God hebben leren betreuren, diep betreuren en die daarover een hartelijk berouw in zich omdragen. Zij willen die afval niet tot het uiterste drijven, maar zij willen het tegendeel. Zij willen naar God terug, met heel het hart en heel het leven naar God terug. Zij willen geen geschiedenis der wereld zónder God, maar mét God. Liever nog ón der God. Onder het gezag van Gods liefde. Want die liefde Gods heeft Zich in Jezus Christus over deze we reld ontfermd. Daarom is het mogelijk te willen wat deze mensen willen. Ze willen niet het onmogelijke, maar het mogelijke. Een mogelijkheid, die in de openba ring van de genade Gods, in de ver zoening der zonde, gegéven is. Wij kunnen en mógen terugkeren tot God. Dat wil dan zeggen dat wij breken met de waan der menselijke autonomie en met de hoogmoed der afvallige zelf genoegzaamheid en zelfbestemming des mensen. Zo is er dus wél één wereld. Eén echte, ware wereld, waar wij met twee benen op rondlopen. Maar onder de mensen, uit één bloed en uit één zondi ge herkomst, bestaat tweeërlei „geest". De geest, die uit God is, die uitgaat van Zijn werk en van Zijn liefde, met haar recht op en gezag over het mensenle venèn de geest, die uit de afval, uit de duivel is, die van dat werk Gods niets hebben moet, die het haat, die het uit de geschiedenis der wereld wil uitdrijven. Van een recht Gods en van een gezag der genade Gods over het mensenleven mag geen sprake wezen. Die twee geesten kunnen maar niet tot elkaar komen Gelukkig maar. Daarom is er links en rechts niet al leen in het verkeer op straat, maar er is „links" en „rechts" in heel het men senleven ook in de politiek. En nu kunnen we het geloof er wel „buiten" willen houden. Maar dat is een operatie, die nog niet mogelijk is. Men kan wel Uw vlésen hart voor een ogenblik buiten werking stellen, maar Uw geestelijk „hart" uitschakelen valt buiten de mogelijkheden. Of ge moet een lafhartig toeschouwer willen worden in de geestelijke strijd, zo dat •ge zegtik zal wel zien wat „ze" doen of wat „er" van zal komen. Vanuit ons hart ontspringen al onze adiviteiten. Als ons hart den Here toe behoort, zullen onze activiteiten daar van het stempel dragen. Wil het geloof geen overtollige en daarom nutteloze wimpel zijn, dan zal het het vaandel moeten zijn in de strijd. Een strijd waarbij het gaat om de vorming der historie in de naaste toe- Jcomst. Totdat HIJ komt We zullen ons aan de geestelijke strijd niet kunnen onttrekken. De eis blijft tegenover de afval van God in het politieke leven christelijke politiekA. V.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1