DE LIJDENSWEKEN Hier is Vlaanderen Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland MEDITATIE Wat een domme Discipelen ZEEUWSE KERKBODE VEERTIENDE jaargang No. 34 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds A. Koning, Ds. H. Pestman, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 20 FEBRUARI 1959 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. In de tijd, welke ons nog scheidt van Pasen, zal de gemeente bijzonder stil staan bij het lijden van Christus. Overgangen als bij het Rooms-Katho- licisme van karnaval tot vastentijd, zijn ons gelukkig onbekend. Dat wil niet zeg gen, dat er ook in ons binnenste geen drang gevonden wordt, om uit do band te springen en te laten zien, welke bange mogelijkheden het menselijk leven bevat. Dat zit er bij ons evengoed in. Bij deze eerlijke bekentenis is het dan toch wel goed, dat de gelegenheid tot uitspatting- niet wordt uitgebuit, maar liever tegen gegaan. Want.het krijgt toch een wonder lijk karakter, nog met de trekken van vermoeidheid op het gezicht vanwege het gefuif, de vasten in te gaan. Zou het niet beter zijn, wanneer het leven als regel is: een dankbaar gebruik maken van alle goede gaven, die God schenkt? Meent iemand in bepaalde om standigheden, dat hij zich tijdelijk ergens van dient te onthouden, b.v. tot oefening- in het gebedniets op tegen. Maar voor kerkelijke regels zal men hier altijd voorzichtig moeten blijven. Misschien zou het in onze tijd meer verwondering dan instemming krijgen. Als de kerk metterdaad lééft uit de rijkdom van het volbrachte verzoenings werk, dan valt het moeilijk, om, achter Christus, terug te grijpen naar Oud-Tes- tamentische toestanden. Het kan dan ook de bedoeling niet zijn, om in de lijdensweken de houding aan te nemen, alsof er nog voor onze zonden genoegdoening moet plaats heb ben. Dat zou zo ongeveer worden het afleggen van een weg „op hoop van ze gen". Maar dit komt de eer des Heren te na! Wij zouden op die manier tonen, dat wij van de genade in de Nieuw-Tes- tamentische kerk weinig verstaan hebben. Wanneer van week tot week nu de verschillende gebeurtenissen van de lij densweg naar voren komen in de predi king, dan is dat, om ons des te dieper te leren danken voor dit grote heil, dat God eens voor altijd in Christus geschonken heeft. Juist door stil te staan bij bijzon derheden op de lijdensweg, wordt het Messiasgeheim voor de gemeente spre kender. Er was een heilig moeten en een liefdevol willen. Er is een voortdurende bedreiging om aan het vrijwillig offer afbreuk te doen; en er is een voortdu rende overgave van de Zoon des mensen Ik kom, om Uw wil te doen, o God. Dit getuigenis van de lijdensweg- is het volle evangelie, dat tot blijdschap en dankbaarheid brengt. Het leert ons, dat er werkelijk bevrijding is van al onze zonden. Het maakt ons tot kinderen dei- opstanding in al die zorg en de vreemd heid van dit leven. Daarom moeten wij het gebed bidden uit het gezangleer mij, o Heer, Uw lijden recht betrachten. Beter, dan dat wij het zoeken in aller lei onthoudingen, die weinig of niets zeg gen, is dit recht beschouwen van het lij den van Christus. Tot deze geestelijke oefening worden wij vanzelfsprekend allen geroepen. Want, wij willen immers naar Pasen toe, naar het feest van het lichtIn dit licht kunnen wij alléén zijn, wanneer wij geloven, dat het duis ter is overwonnen, en wanneer wij in dit geloof weer sterker zijn geworden. Als het kerkelijk leven in de lijdens weken daar iets toe bijdraagt, dan heeft het rijke vrucht gedragen. C. St. EEN KLEINE AANVULLING In het laatste artikel over de psalmen noemde ik een paar bedragen, die niet kloppen. Ik schreef dit artikel, terwijl ik niet in de gelegenheid was om alles even na te gaan. U moet een vol pakje sigaretten offeren, want het psalmboekje kost 95 cent. Zulke dure sigaren gebrui ken we ook dagelijks niet. Dus, met de prijs was ik even in de war. Niet zo erg. Eén pakje sigaretten minder komt de gezondheid nog méér ten goedeEn duur kunt u dit proef bundeltje heus niet noemen. Het is mij een raadsel, hoe men in sommige kringen kan redeneren van ver warring, enwe hebben toch al zoveel moeten aanschaffen. Zeg dan eens: hoe véél psalmbundels behalve onze gebrui kelijke? Laten wij toch nuchter en eer lijk zijn! Het gaat er om, dat er eens een nieu we psalmberijming zal tot stand komen. In het voorbereidende werk doet óók de gemeente mee! Dat moet toch ieder op prijs stellen? Als dan de gemeente mee kan doen, dan zegge niemand: 't is te duur, ofwe worden er zo zenuwach tig van. Nee, laat nu de stem van het volk weerklinken, eerst bij het „beproe ven", daarna bij het uitspreken van de mening. Altijdgedragen door de begeerte: dat de christenen gemeenschap pelijk een psalmbundel zullen hebben C. St. EENZAAM, MAAR NIET ALLEEN Ieder begrijpt, dat wij het nu willen hebben over het pas verschenen werk van H.K.H. Prinses Wilhelmina. Eu, ieder verstaat ook, dat deze zeldzame uitgave niet in de gebruikelijke zin aan een re censie wordt onderworpen. Dit boek is iets aparts. Historiebe schrijving Nee, dat is het zeker niet. Telkens komen enkele episoden voor het voetlicht. Misschien is het boek wel eens breed in het verhalen van omstandighe den, die door een historiker in korter be stek zouden zijn afgedaanterwijl het omgekeerd min of meer stilzwijgend voorbijgaat aan jaartallen, waar een his toriker zeker interesse voor gehad zou hebben. Daarentegen verneemt u uit de intie me levenssfeer allerlei bijzonderheden, die juist aan dit werk het bepaalde ka rakter geven. Omdat alles hier zo per soonlijk is, nadert ge met respekt en ge luistert alleen maar. Prinses Wilhelmina leert u de moeite en de vreugde kennen van een vorstenkind. Zij vertelt van de waarde van het ouderlijk huis, van de beklemming, die de voorbereiding tot èn de aanvaarding van de regeringstaak met zich mede brengen. En zij verkondigt, wat geloof en Kerk in haar vorstelijk le ven mochten betekenen. Dan stelt de Prinses u in de crisis van de mobilisatietijd 19141918, in de eco nomische moeilijkheden van de periode tussen de twee wereldoorlogen, en de ramptijd 19401945, met daarna de be vrijding van ons land. Over de moeiten en vreugden in de kring van het Oranje huis leest u bijzonderheden, die ge met stille aandacht in u opneemt. Tenslotte is dit het bijzondere in dit boekhet „niet alleen zijn" hangt samen met hogere ver bondenheid. Dat Prinses Wilhelmina hierover haar persoonlijk getuigenis geeft, doet ons dit boek op aparte wijze aanvaarden. Het zal straks in zeer veel gezinnen aanwezig zijn. Ook de mooie en vele illustraties dragen daartoe bij. U wilt het hebben, om het telkens weer ter hand te nemen en dan te bewaren als kostbare gave van onze vroegere Landsvrouwe, aan wie wij zoveel te danken hebben. C. St. Luc. 18:81,. Laten die discipelen nu niet begrijpen, waarover Jezus spreekt. Hij heeft het toch zo duidelijk gezegd, het was toch geen raadsel of een rebus, die ze niet op konden lossen. Wij gaan naar Jeruzalem. Dat is een volkomen duidelijk woord. En al wat door de profeten ge schreven is, zal aan de Zoon des mensen volbracht worden. En mochten ze nog twijfelen aan de inhoud van dit geschreven profetie: Want Hij zal overgeleverd, bespot, gesmaad en bespuwd worden en zij zullen Hem geselen en doden, en ten derde dage zal Hij opstaan Met dat doel voor ogen gaat Jezus naar Jeruzalem. Nu zou men kunnen denken, om dus dat schouwspel, dat evenement te gaan aan schouwen. Hoe vreemd is het dan echter dat de discipelen er nog niet van hebben gehoord. Zij begrijpen niet wat Jezus bedoeld. Jeruzalem en de diepste vernedering van de mensenzoon. Hoe weet Jezus dat? Bedoelt Hij Zichzelf? Dan wordt het nog veel vreemder. Nu zien wij vandaag wel dwars door die woorden heen. Jezus sprak in onze oren een taal wel te verstaan. Maar zij begrepen er niets van, het woord bleef hen duister en zij wisten niet waarvan gesproken werd. Hoe kunnen zij nog denken aan de dood van Hem, die zo wel gemoed de reis naar Jeruzalem aanvaardt. Dan zouden ze wel ver uit de buurt blijven, als ze wisten dat hen dat boven het hoofd hing. Naar Jeruzalem om een moord te zien of om zichzelf om het leven te laten brengen. Hun nuchter verstand en ook hun gevoel verzet zich daartegen. Dat kan niet! Onmogelijk. Toch zegt Jezus het in Wie zij het volste vertrouwen hebben. Zij wisten niet waarvan gesproken werd Wat toch domme discipelenZe konden toch in de bijbel lezen Ze kennen toch de profeet Jesaia. Maar Jezus, de wonderdoener en 'zij zullen Hem doden', dat spreekt elkaar tegen. Daar zijn ze nog niet aan toe. De Zoon des mensen, de Middelaar en plaatsvervanger der mensheid, daar weten ze van. Ze kennen het zondoffer en de zondebok. Ook weten ze van zoenbloed en zoendeksel. Is dan nu de vervulling in zicht? In Jezus? De discipelen hebben het pas begrepen, toen ze tot rust waren ge komen en konden denken. En dan kunnen we wel laagdunkend op de discipelen neer kijken, maar hebben wij het begrepen? Jezus op weg naar Jeruzalem om Zichzelf te O, we weten een boel, massa's. Maar wat geeft ons die kennis als we niet begrijpen! Dan zijn wij de domme discipelen. Dan moeten wij er even rustig bij gaan zitten om te overdenken, wat Jezus deed! Als een lam werd Hij ter slachting geleid. En dan zullen we wel licht ontdekken dat Hij de mensen-Zoon is, die in mijn plaats zich liet slachten'! Die om mij naar Jeruzalem trok en niet uit angst daar zo ver mogelijk vandaan bleef Hij gingVoor u en voor mij Begrijpt u Hem? Begrijpt u alles? Weet u dan ook hoe lief Hij u wel moest hebben om het voor u te doen? Neen wij begrijpen het niet! Toch is het waar! Dan gaat onze verwachting nu ook uit naar het Leven, dat Hij door Zijn Dood voor ons heeft verworven en dat wij eens geheel en al bezitten mogen. 'en ten derde dage zal Hij opstaan.' Zo ging Jezus naar Jeruzalem om te sterven en om op te staan. Voor Zichzelf? Neen voor de mens! Ook voor u? Oostkapelle. TH. SJ. DE GROOT. Eenzaam maar niet alleen. Door Wil helmina. Uitg. W. ten Have, N.V., Kal verstraat, Amsterdam. Met een dankbetuiging aan de heer Th. Booy, en zijn echtgenote. Prijs 13^75. Ook thans weer heb ik verschillende bijdragen voor de kerkbouw te Zoutespui te verantwoorden. Ik zal ze eerst maar noemen. Ik ontving dan van N.N. te A. ƒ25,— P. M. v. S. te V. ƒ10,— J. d. K. te K. 10,Geref. Kerk te St. L. (gift, gevonden in de collecte) 2,50; C. D. v. W. te T. ƒ5,— J. B. te II. 2,50; J. v. d. P. te S. ƒ6,F. D. te H. ƒ25,— W. G. te N. ƒ10,— P. H. v. B. te A. f2,— J. V. te G. ƒ5,— B. te B. ƒ2,50; N.N. te H. ƒ10,— N. N. te N. ƒ5,— J. T. te B. ƒ5,— J. B. te M. ƒ5,— W. d. F. te O. ƒ10,— N.N. te 's H. H. K. ƒ5,— C. F. te A. ƒ25,— N.N. te V. ƒ2,50; M. L. v. G. te M. ƒ1,— A. J. te IC. ƒ2,50; J. J. R. te U. ƒ1,72; C. B. te Z. ƒ3,50; W. S. te H. 10,— Wed. A. C. C. te A. 10,Geref. Vr. Ver. te Z. 20,— N.N. te S. ƒ2.— J. K. te D. 10,L. v. S. te O.W. S. 5, C. V. v.m.s. „R" ƒ5,S. d. V. te S. ƒ2,50. Zo, dat zijn ze voor ditmaal. De vo rige verantwoording bereikte het bedrag van in totaal ƒ1416,50; nu is het ge stegen tot f 1662,72. Echter, daar blijft het niet bij! Want meer dan één Kerk heeft reeds een col lecte gehouden voor het kleine Spui. De Classis Axel besloot in haar laatste ver gadering alle kerken op te wekken, te collecteren voor dit mooie doel. En dat terwijl de 9 kerken uit deze Classis, waar van er immers 5 hulpbehoevend zijn, al zoveel doen voor de kleine zusterkerken Zondag j.l. is er reeds in Terneuzen voor gecollecteerd, dus in mijn eigen gemeen te, en deze collecte bracht op rond 804,Bovendien kreeg ik 'n telefoon tje uit mijn eerste gemeente Grijpskerke. waar men die dag eveneens voor Spui had gecollecteerd, en daar was het prach tige resultaat bereikt van rond 236, Dat wil dus zeggen: op die ene zondag van slechts 2 kerken ruim f 1000, Ook in andere kerken uit Zeeland werd

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 1