DE LIJDENSWEKEN
Hier is Vlaanderen
Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland
MEDITATIE
Wat een domme Discipelen
ZEEUWSE KERKBODE
VEERTIENDE jaargang No. 34
Berichten en opgaven Predikbeur
ten tot Dinsdagsmorgens te zenden
aan de drukkers Littooij Olthoff,
Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563.
Redacteuren: Ds A. Koning, Ds. H. Pestman, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor
Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom.
Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280
VRIJDAG 20 FEBRUARI 1959
Abonnementsprijs: ƒ3,per half
jaar (bij vooruitbetaling).
Afzonderlijke nummers 12 cent.
Advertentiën 12 cent per mm.
In de tijd, welke ons nog scheidt van
Pasen, zal de gemeente bijzonder stil
staan bij het lijden van Christus.
Overgangen als bij het Rooms-Katho-
licisme van karnaval tot vastentijd, zijn
ons gelukkig onbekend. Dat wil niet zeg
gen, dat er ook in ons binnenste geen
drang gevonden wordt, om uit do band
te springen en te laten zien, welke bange
mogelijkheden het menselijk leven bevat.
Dat zit er bij ons evengoed in. Bij deze
eerlijke bekentenis is het dan toch wel
goed, dat de gelegenheid tot uitspatting-
niet wordt uitgebuit, maar liever tegen
gegaan.
Want.het krijgt toch een wonder
lijk karakter, nog met de trekken van
vermoeidheid op het gezicht vanwege het
gefuif, de vasten in te gaan.
Zou het niet beter zijn, wanneer het
leven als regel is: een dankbaar gebruik
maken van alle goede gaven, die God
schenkt? Meent iemand in bepaalde om
standigheden, dat hij zich tijdelijk ergens
van dient te onthouden, b.v. tot oefening-
in het gebedniets op tegen. Maar
voor kerkelijke regels zal men hier altijd
voorzichtig moeten blijven.
Misschien zou het in onze tijd meer
verwondering dan instemming krijgen.
Als de kerk metterdaad lééft uit de
rijkdom van het volbrachte verzoenings
werk, dan valt het moeilijk, om, achter
Christus, terug te grijpen naar Oud-Tes-
tamentische toestanden.
Het kan dan ook de bedoeling niet
zijn, om in de lijdensweken de houding
aan te nemen, alsof er nog voor onze
zonden genoegdoening moet plaats heb
ben. Dat zou zo ongeveer worden het
afleggen van een weg „op hoop van ze
gen". Maar dit komt de eer des Heren
te na! Wij zouden op die manier tonen,
dat wij van de genade in de Nieuw-Tes-
tamentische kerk weinig verstaan hebben.
Wanneer van week tot week nu de
verschillende gebeurtenissen van de lij
densweg naar voren komen in de predi
king, dan is dat, om ons des te dieper te
leren danken voor dit grote heil, dat God
eens voor altijd in Christus geschonken
heeft. Juist door stil te staan bij bijzon
derheden op de lijdensweg, wordt het
Messiasgeheim voor de gemeente spre
kender. Er was een heilig moeten en een
liefdevol willen. Er is een voortdurende
bedreiging om aan het vrijwillig offer
afbreuk te doen; en er is een voortdu
rende overgave van de Zoon des mensen
Ik kom, om Uw wil te doen, o God.
Dit getuigenis van de lijdensweg- is het
volle evangelie, dat tot blijdschap en
dankbaarheid brengt. Het leert ons, dat
er werkelijk bevrijding is van al onze
zonden. Het maakt ons tot kinderen dei-
opstanding in al die zorg en de vreemd
heid van dit leven.
Daarom moeten wij het gebed bidden
uit het gezangleer mij, o Heer, Uw
lijden recht betrachten.
Beter, dan dat wij het zoeken in aller
lei onthoudingen, die weinig of niets zeg
gen, is dit recht beschouwen van het lij
den van Christus. Tot deze geestelijke
oefening worden wij vanzelfsprekend
allen geroepen. Want, wij willen immers
naar Pasen toe, naar het feest van het
lichtIn dit licht kunnen wij alléén
zijn, wanneer wij geloven, dat het duis
ter is overwonnen, en wanneer wij in dit
geloof weer sterker zijn geworden.
Als het kerkelijk leven in de lijdens
weken daar iets toe bijdraagt, dan heeft
het rijke vrucht gedragen. C. St.
EEN KLEINE AANVULLING
In het laatste artikel over de psalmen
noemde ik een paar bedragen, die niet
kloppen. Ik schreef dit artikel, terwijl
ik niet in de gelegenheid was om alles
even na te gaan. U moet een vol pakje
sigaretten offeren, want het psalmboekje
kost 95 cent. Zulke dure sigaren gebrui
ken we ook dagelijks niet. Dus, met de
prijs was ik even in de war. Niet zo erg.
Eén pakje sigaretten minder komt de
gezondheid nog méér ten goedeEn
duur kunt u dit proef bundeltje heus niet
noemen.
Het is mij een raadsel, hoe men in
sommige kringen kan redeneren van ver
warring, enwe hebben toch al zoveel
moeten aanschaffen. Zeg dan eens: hoe
véél psalmbundels behalve onze gebrui
kelijke? Laten wij toch nuchter en eer
lijk zijn!
Het gaat er om, dat er eens een nieu
we psalmberijming zal tot stand komen.
In het voorbereidende werk doet óók de
gemeente mee! Dat moet toch ieder op
prijs stellen? Als dan de gemeente mee
kan doen, dan zegge niemand: 't is te
duur, ofwe worden er zo zenuwach
tig van. Nee, laat nu de stem van het
volk weerklinken, eerst bij het „beproe
ven", daarna bij het uitspreken van de
mening. Altijdgedragen door de
begeerte: dat de christenen gemeenschap
pelijk een psalmbundel zullen hebben
C. St.
EENZAAM, MAAR NIET ALLEEN
Ieder begrijpt, dat wij het nu willen
hebben over het pas verschenen werk van
H.K.H. Prinses Wilhelmina. Eu, ieder
verstaat ook, dat deze zeldzame uitgave
niet in de gebruikelijke zin aan een re
censie wordt onderworpen.
Dit boek is iets aparts. Historiebe
schrijving Nee, dat is het zeker niet.
Telkens komen enkele episoden voor het
voetlicht. Misschien is het boek wel eens
breed in het verhalen van omstandighe
den, die door een historiker in korter be
stek zouden zijn afgedaanterwijl het
omgekeerd min of meer stilzwijgend
voorbijgaat aan jaartallen, waar een his
toriker zeker interesse voor gehad zou
hebben.
Daarentegen verneemt u uit de intie
me levenssfeer allerlei bijzonderheden,
die juist aan dit werk het bepaalde ka
rakter geven. Omdat alles hier zo per
soonlijk is, nadert ge met respekt en ge
luistert alleen maar. Prinses Wilhelmina
leert u de moeite en de vreugde kennen
van een vorstenkind. Zij vertelt van de
waarde van het ouderlijk huis, van de
beklemming, die de voorbereiding tot èn
de aanvaarding van de regeringstaak met
zich mede brengen. En zij verkondigt,
wat geloof en Kerk in haar vorstelijk le
ven mochten betekenen.
Dan stelt de Prinses u in de crisis van
de mobilisatietijd 19141918, in de eco
nomische moeilijkheden van de periode
tussen de twee wereldoorlogen, en de
ramptijd 19401945, met daarna de be
vrijding van ons land. Over de moeiten
en vreugden in de kring van het Oranje
huis leest u bijzonderheden, die ge met
stille aandacht in u opneemt. Tenslotte
is dit het bijzondere in dit boekhet „niet
alleen zijn" hangt samen met hogere ver
bondenheid.
Dat Prinses Wilhelmina hierover haar
persoonlijk getuigenis geeft, doet ons dit
boek op aparte wijze aanvaarden. Het
zal straks in zeer veel gezinnen aanwezig
zijn. Ook de mooie en vele illustraties
dragen daartoe bij. U wilt het hebben,
om het telkens weer ter hand te nemen
en dan te bewaren als kostbare gave van
onze vroegere Landsvrouwe, aan wie wij
zoveel te danken hebben. C. St.
Luc. 18:81,.
Laten die discipelen nu niet begrijpen, waarover Jezus spreekt. Hij
heeft het toch zo duidelijk gezegd, het was toch geen raadsel of een
rebus, die ze niet op konden lossen. Wij gaan naar Jeruzalem. Dat
is een volkomen duidelijk woord. En al wat door de profeten ge
schreven is, zal aan de Zoon des mensen volbracht worden. En mochten
ze nog twijfelen aan de inhoud van dit geschreven profetie: Want
Hij zal overgeleverd, bespot, gesmaad en bespuwd worden en zij zullen
Hem geselen en doden, en ten derde dage zal Hij opstaan
Met dat doel voor ogen gaat Jezus naar Jeruzalem. Nu zou men
kunnen denken, om dus dat schouwspel, dat evenement te gaan aan
schouwen. Hoe vreemd is het dan echter dat de discipelen er nog niet
van hebben gehoord. Zij begrijpen niet wat Jezus bedoeld. Jeruzalem
en de diepste vernedering van de mensenzoon.
Hoe weet Jezus dat? Bedoelt Hij Zichzelf? Dan wordt het nog
veel vreemder.
Nu zien wij vandaag wel dwars door die woorden heen. Jezus sprak
in onze oren een taal wel te verstaan. Maar zij begrepen er niets van,
het woord bleef hen duister en zij wisten niet waarvan gesproken
werd. Hoe kunnen zij nog denken aan de dood van Hem, die zo wel
gemoed de reis naar Jeruzalem aanvaardt.
Dan zouden ze wel ver uit de buurt blijven, als ze wisten dat hen
dat boven het hoofd hing.
Naar Jeruzalem om een moord te zien of om zichzelf om het leven
te laten brengen. Hun nuchter verstand en ook hun gevoel verzet
zich daartegen.
Dat kan niet! Onmogelijk. Toch zegt Jezus het in Wie zij het
volste vertrouwen hebben.
Zij wisten niet waarvan gesproken werd
Wat toch domme discipelenZe konden toch in de bijbel lezen
Ze kennen toch de profeet Jesaia. Maar Jezus, de wonderdoener en
'zij zullen Hem doden', dat spreekt elkaar tegen. Daar zijn ze nog
niet aan toe.
De Zoon des mensen, de Middelaar en plaatsvervanger der mensheid,
daar weten ze van. Ze kennen het zondoffer en de zondebok. Ook
weten ze van zoenbloed en zoendeksel.
Is dan nu de vervulling in zicht? In Jezus?
De discipelen hebben het pas begrepen, toen ze tot rust waren ge
komen en konden denken. En dan kunnen we wel laagdunkend op de
discipelen neer kijken, maar hebben wij het begrepen?
Jezus op weg naar Jeruzalem om Zichzelf te
O, we weten een boel, massa's. Maar wat geeft ons die kennis als
we niet begrijpen! Dan zijn wij de domme discipelen. Dan moeten
wij er even rustig bij gaan zitten om te overdenken, wat Jezus deed!
Als een lam werd Hij ter slachting geleid. En dan zullen we wel
licht ontdekken dat Hij de mensen-Zoon is, die in mijn plaats zich
liet slachten'!
Die om mij naar Jeruzalem trok en niet uit angst daar zo ver
mogelijk vandaan bleef
Hij gingVoor u en voor mij
Begrijpt u Hem? Begrijpt u alles?
Weet u dan ook hoe lief Hij u wel moest hebben om het voor u
te doen? Neen wij begrijpen het niet! Toch is het waar!
Dan gaat onze verwachting nu ook uit naar het Leven, dat Hij
door Zijn Dood voor ons heeft verworven en dat wij eens geheel en
al bezitten mogen.
'en ten derde dage zal Hij opstaan.'
Zo ging Jezus naar Jeruzalem om te sterven en om op te staan.
Voor Zichzelf? Neen voor de mens!
Ook voor u?
Oostkapelle.
TH. SJ. DE GROOT.
Eenzaam maar niet alleen. Door Wil
helmina. Uitg. W. ten Have, N.V.,
Kal verstraat, Amsterdam. Met een
dankbetuiging aan de heer Th. Booy,
en zijn echtgenote. Prijs 13^75.
Ook thans weer heb ik verschillende
bijdragen voor de kerkbouw te Zoutespui
te verantwoorden. Ik zal ze eerst maar
noemen. Ik ontving dan van N.N. te A.
ƒ25,— P. M. v. S. te V. ƒ10,— J.
d. K. te K. 10,Geref. Kerk te St. L.
(gift, gevonden in de collecte) 2,50;
C. D. v. W. te T. ƒ5,— J. B. te II.
2,50; J. v. d. P. te S. ƒ6,F. D.
te H. ƒ25,— W. G. te N. ƒ10,— P.
H. v. B. te A. f2,— J. V. te G. ƒ5,—
B. te B. ƒ2,50; N.N. te H. ƒ10,—
N. N. te N. ƒ5,— J. T. te B. ƒ5,—
J. B. te M. ƒ5,— W. d. F. te O.
ƒ10,— N.N. te 's H. H. K. ƒ5,—
C. F. te A. ƒ25,— N.N. te V. ƒ2,50;
M. L. v. G. te M. ƒ1,— A. J. te IC.
ƒ2,50; J. J. R. te U. ƒ1,72; C. B. te
Z. ƒ3,50; W. S. te H. 10,— Wed.
A. C. C. te A. 10,Geref. Vr. Ver.
te Z. 20,— N.N. te S. ƒ2.— J. K.
te D. 10,L. v. S. te O.W. S. 5,
C. V. v.m.s. „R" ƒ5,S. d. V. te S.
ƒ2,50.
Zo, dat zijn ze voor ditmaal. De vo
rige verantwoording bereikte het bedrag
van in totaal ƒ1416,50; nu is het ge
stegen tot f 1662,72.
Echter, daar blijft het niet bij! Want
meer dan één Kerk heeft reeds een col
lecte gehouden voor het kleine Spui. De
Classis Axel besloot in haar laatste ver
gadering alle kerken op te wekken, te
collecteren voor dit mooie doel. En dat
terwijl de 9 kerken uit deze Classis, waar
van er immers 5 hulpbehoevend zijn, al
zoveel doen voor de kleine zusterkerken
Zondag j.l. is er reeds in Terneuzen voor
gecollecteerd, dus in mijn eigen gemeen
te, en deze collecte bracht op rond
804,Bovendien kreeg ik 'n telefoon
tje uit mijn eerste gemeente Grijpskerke.
waar men die dag eveneens voor Spui
had gecollecteerd, en daar was het prach
tige resultaat bereikt van rond 236,
Dat wil dus zeggen: op die ene zondag
van slechts 2 kerken ruim f 1000,
Ook in andere kerken uit Zeeland werd