Officiële Berichten
PREDIKBEURTEN
Dr. Niemöller over de positie van
de gemeente van Christus in de
wereld van vandaag
Giften en legaten. De kerk van
Leeuwarden-W. ontving een gift van
1000,voor het bouwfonds. De
kerk van Valkenburg (Z.H.) ontving een
legaat groot 1000,Voor Nieuw -
Guinea ontving de Geref. zending een
gift van 1000,—. De kerk van
Augustinusga-Surhuizum ontving een
legaat groot 500,De kerk van
Tilburg ontving een legaat groot 500,—
van een overleden Jodin uit dankbaarheid
voor wat Ds. P. Visser als predikant
van Vijfhuizen voor haar in de bezet
tingsjaren heeft gedaan.
VACATUREBEURTEN
CLASSIS AXEL
MEI—SEPTEMBER 1959.
Breskens: 31 mei: Grashof f; 28 juni:
v. Mechelen; 27 sept. v. Leeuwen.
Hoek: 31 mei: v. Mechelen; 28 juni:
v. Bottenburg27 sept.Pestman.
Zoutespui: 31 mei: v. Leeuwen; 28 juni:
Pestman; 27 sept.: Grashof f.
Het adres van de scriba van de Geref.
Kerk van Vrouwenpolder is veranderd
en geworden: Joh. Maas, Oranjezonweg
3, Serooskerke (W.).
AGENDUM vergadering van de Classis
Zierikzee van de Geref. Kerken D.V.
op woensdag 11 febr. 1959, St. Do-
musstraat, Zierikzee. Aanvang 10.30
uur.
1. Opening door de roepende kerk van
Nieuwerkerk.
2. Nazien van de credentialen.
3. Constitueren van de vergadering.
ModeramenDs H. L. Aller, Prae-
ses; Ds C. A. Wielemaker, Asses
sor; Ds Y. J. Tiemersma, Scriba.
4. Vaststellen der notulen.
5. Ingekomen stukken.
6. Instructies.
7. Rapporten.
8. Rondvraag naar art. 41 D.K.O.
9. Regeling der vacaturebeurten.
10. Algemene rondvraag.
11. Vaststellen van het persverslag.
12. Aanwijzing van de roepende kerk
en de tijd van de volgende verga
dering.
13. Sluiting.
Namens de roepende kerk van
Nieuwerkerk,
J. H. BECKER, Praeses.
J. M. DEN HAAN, Scriba.
De gemeente van Jezus Christus heeft
te waken tegen het compromis. Niemand
kan twee heren dienen. Dat is de bood
schap geweest, die Kirchen-prasident dr.
Martin Niemöller dezer dagen heeft wil
len brengen op een samenkomst van de
Christlicher Verein Junger Manner te
Bocholt (Duitsland). In een boeiende
rede, waarvan het thema was „Gemeinde
Jesu Christi heute", heeft dr. Niemöller
de positie van de gemeente van Christus
in de wereld van heden geschetst en hij
is daarbij ook uitvoerig ingegaan op de
verhouding van christendom en commu
nisme. Tientallen Nederlanders uit de
Gelderse Achterhoek waren zondags
avonds naar de Duitse stad Bocholt ge
togen en hebben daar ongeveer vijf kwar
tier geluisterd naar wat deze bekende
Duitse predikant over de gemeente van
Christus te zeggen had.
Er wordt tegenwoordig veel gesproken
over het Christendom, zo begon dr. Nie
möller zijn toespraak. Vele geestelijke
machten bezweken in de laatste jaren,
maar het Christendom bood betrekkelijk
lang weerstand. Het is de laatste reserve.
Het communisme is het laatste mense
lijke idealisme. Buiten het communisme
vindt men geen idealen meer, waarvoor
men offers brengt. Hebben wij men
sen in de niet-communistische landen
nog idealen? Willen wij nog iets? Wij
zijn ook materialisten geworden, maar
helaas zonder doel. De' mensen wenden
zich echter tot het Christendom en vra
gen: is daar nog iets? Men ziet op de
kerk, op de gemeente van Jezus Christus,
men vraagt of zij houden kan wat zij
belooft. Van de christelijke gemeente
verwacht men dat zij de krachten voort
brengt, die de wereld mobiliseren tegen
de wereldbeschouwing van het commu
nisme.
Dr. Niemöller merkte op, dat hij eens
een preek had gehoord, die hem altijd
bijgebleven was. De predikant die deze
preek had gehouden, had de gemeente
verteld dat er zeventien knopen aan zijn
toga zaten. Wanneer ik nu de eerste
knoop in het tweede knoopsgat stop, en
dan verder mijn toga dicht doe, aldus
deze prediker, dan kom ik verkeerd uit.
Hebben wij, zo vroeg ds. Niemöller zijn
gehoor, werkelijk de eerste knoop in het
eerste gat geknoopt?
Wanneer wij nadenken over de ge
meente van Jezus Christus heden, dan
moeten wij ons op het Evangelie zelf
bezinnen. Wat houdt ons bij elkaar? Op
het Evangelie is de kerk gevestigd. Als
onze gemeenschappelijke basis breekt,
dreigt er gevaar. Als het Evangelie niet
onze gemeenschappelijke basis is, helpt
alle menselijke overeenstemming niet.
Het Evangelie is niet dat wij iets doen,
of dat wij ja zeggen, maar dat er iets
met ons gebeurt. Christus heeft ja ge
zegd.
Belangrijk voor de gemeente is dat Je
zus Christus het werk van de duivel ver
stoort. Het werk van de duivel is nog
steeds dat hij ons, als eenmaal in het
paradijs, ervan tracht te overtuigen dat
wij zelfstandig zijn, dat wij zelf kunnen
beslissen. Jezus Christus verkondigt het
tegendeel. Jezus Christus predikt ons
en dat is Evangelie dat ons geluk niet
is dat wij onze eigen heer zijn, maar dat
er een Vader is. Die Vader behoort gij
toe, zegt Jezus. Gij zijt Gods kinderen
en niet, zoals de duivel in het paradijs
zei, Gods concurrenten. De weg terug
naar Gods huis is open, dat is de blijde
boodschap. God zelf is onder ons en
probeert ons ervan te overtuigen dat hij
ons toch liefheeft en ons ons weglopen
niet toerekent.
De gemeente van Jezus Christus, dat
zijn degenen, die op weg naar huis zijn.
Die gemeente wordt gehaat door de we
reld, die nog niet verlost is. Jezus zegt
dat duidelijk: Gij zult gehaat worden.
Dat is dus een normale toestand in de
gemeente. Niet dat zij geliefd is, is nor
maal, maar dat zij gehaat wordt. Zie, Ik
zend .u als schapen te midden der wol
ven, zegt Jezus. Dat is toch eigenlijk een
onmogelijkheid, schapen onder de wol
ven. Een onmogelijk bestaan leidt de ge
meente dus en wel „omdat Ik uw Heer
ben". En toch leeft de Christelijke kerk.
Logisch geredeneerd moest zij reeds lang
uitgestorven zijn, want de wereld heeft
haar altijd gehaat. Het is een wonder dat
er na tweeduizend jaar nog een gemeen
te van Christus is. Al veertig jaar lang
heeft het communisme haar regime uit
geoefend en nog klaagt het dat de kerk
aantrekkingskracht op de jongeren heeft.
Maar de Christelijke gemeente leeft van
geloofniemand zal hen uit mijn hand
rukken. Zelfs de poorten der hel kunnen
de gemeente niet overweldigen. De ge
meente sterft niet aan de haat der wereld.
Er is nog een dreigingde vijandschap
in het geheim. Er zijn namelijk valse
profeten, wolven in schaapskleren. De
antichrist is niet het bolsjewisme. De
antichrist, die als wolf optreedt, is niet
gevaarlijk. Het communisme is niet de
verzoeking, maar de wolf in schaapskle
ren. Er dreigt het gevaar verleid te wor
den. Er zijn goddelijke bedreigingen en
vrome verleidingen voor de Christelijke
gemeente.
De opgave voor de Christelijke ge
meente is en blijft dat zij licht verspreidt.
De gemeente van Christus moet temid
den van de wolven naar Zijn stem luis
teren. Nooit moet zij haar toevlucht zoe
ken tot het compromis. Niemand kan
twee heren dienen. Dat heeft de kerk
wel vaak gedaan. Zij heeft een kussen
op haar schouder willen leggen, opdat
het kruis niet al te zwaar zou drukken.
In dit verband ging dr. Niemöller uit
voerig in op het communisme. De Chris
telijke gemeente moet zich daarover be
raden. Wat ons scheidt en scheiden moet,
is niet de maatschappijvorm. De kapita
listische maatschappijvorm is niet meer
bijbels dan de communistische. De eerste
Christelijke' gemeente was communis
tisch georganiseerd. Maar het gaat om
de vraag naar de waarde van de mens.
Volgens het communisme is die waarde
gelegen in wat de mens doet. De mens
moet „functioneren". De vraag wie hij
verder is, speelt geen rol. Dat mag geen
Christen en geen Christelijke gemeente
nazeggen. Want het Evangelie zegt: de
mens die geen waarde heeft, krijgt waar
de toegewezen van God. Voor hem die
niets waard is, geeft God Zijn enigen
Zoon. God wil mij hebben en niet mijn
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9
2.30 uur
5 uur
(Noorderkerk) 9.30 uur
5 uur
Collecte: geestelijke verz.
Luth. Kerk 7.30 uur
Arnemuiden 10 en 2.30 uur
Domburg 10 uur Leesdienst,
Grijpskerke "9.30 uur
2.30 uur
Gapinge 9.30 en 2 uur
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur
Oostkapelle 10 en 2.30 uur
Serooskerke 10 en 2.30 uur
St. Laurens 11 en 2.30 uur
Souburg 9.30 en 2.30 uur
V eer e 9.30 en 2.30 uur
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 10.45 uur
7 uur
JVestkapelle 10 uur Ds A. J.
CLASSIS AXEL
ZONDAG 8 FEBRUARI 1959.
.30 uur Ds J. Ytsma, Zondag 24
Ds R. A. Flinte'rman te den Haag
Ds R. A. Flinterman
Ds R. A. Flinterman
Ds J. Ytsma, Zondag 24
Zeevarenden Koopvaardij en Kustvaart
geen dienst
Ds H. K. Poelman
2.30 uur Ds A. J. Dondorp.
Drs J. Vlaardingerbroek
Drs A. Verschoor
Ds M. Boot
Drs A. Elshout
Ds M. E. van Heesen
Ds Th. Sj. de Groot
Ds S. van Wou we
Drs J. Vlaardingerbroek
Ds G. D. L. Brederveld
Ds J. C. Streefkerk
Drs A. Verschoor
Ds J. C. Streefkerk
Ds J. v. d. Leek te Kapelle
Dondorp, 2.30 uur Ds J. Ytsma.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 10 en 3 uur
Breskens 10 en 3 uur Cand.
Hoek 10 en 2.30 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Terneuzen 10 en 3 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Zaamslag 9.30 en 5 uur
Zoutespui (Chr. School) 10 en
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 uur Leesdienst,
Borssele 10 en 2.30 uur
Driezvegen 9.30 uur Leesdienst,
Goes, Westerkerk, 10 uur
5 uur
Oosterkerk, 10 uur
5 uur
s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapelle 10 en 2.30 uur
Kruiningen 10 en 2.30 uur
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
12 februari 2.45 uur
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Hoogerheide, Schapendreef 21, 10 en 4
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds
T hol en 10 en 5 uur
CLASSIS ZIERIKZEE
Ds M. Grashoff
Ds A. van Leeuwen
de Vries, hulpprediker te Oostzaan
Cand. G. van Driel te Utrecht
Ds H. A. van Bottenburg
Ds H. Pestman
Ds J. B. van Mechelen
Ds M. de Regt te Nieuwendijk
2.30 uur Ds J. Goris te Apeldoorn
2 uur Ds E. Jansen.
Ds A. F. Goedendorp
2 uur Ds P. A. Bohlmeijer te Souburg
Ds P. A. Bohlmeijer
Ds E. Jansen, .Zondag 33
Ds E. Jansen
Ds P. A. Bohlmeijer, Zondag 32
Collecte eigen Emeritaatsfonds.
Ds J. v. d. Veen
Ds N. H. Pleiner
Ds J. v. d. Leek
Ds J. Koolstra
Ds A. Veldhuijzen
Ds S. Oegema
Ds C. de Ruijter
Ds D. Bouwknegt
Ds J. E. Booy
Ds J. E. Booy, Huwelijksbevestiging
Cand. S. Polman te Kampen
Ds A. G. v. d. Stoel
uur Ds H. Moolhuizen, Leiden
Ds J. v. d. Klaauw
Bed. PI. Av. en Dankz.
Ds A. Koning
Ds P. van Til.
E. D. Kraan te Vlaardingen
Ds P. van Til te Middelburg
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds P.
Bruinisse 10 en 5 uur
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 10 en 3 uur Cand.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 en 3 uur
Oosterland 10 en 2.30 uur
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds
Wissenkerke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
de Feijter te N.-Lekkerland
Ds C. A. Wielemaker
Ds A. Schippers
Ds H. L. van Aller
W. Haverkamp te Kampen
Ds A. J. Radder
Dr J. H. Becker
Ds T. Kamper
Ds P. Melse
L. v. d. Linde te Rijnsburg
Ds M. C. Kersten
Ds Y. J. Tiemersma
Ds P. Melse
prestatie. Dat is het Evangelie en dat
gaat niet samen met de theorie over de
mens die „functioneren" moet. In de
praktijk kijken wij ook vaak naar de
prestatie, al zeggen wij het niet. Bij de
waarde van de mens sluit zich de vrijheid
van de mens aan. Vrijheid is dat ik ver
antwoordelijk ben. Als God de mens
vraagtAdam, waar zijt gij dan kan
de mens niet zeggen: mijn kerk of mijn
partij. God wil mijn eigen antwoord.
Hebt gij mij lief, vraagt Hij. Dat is onze
vrijheid, dat wij een Heer hebben, die
slechts met ons antwoord tevreden is. In
het nationaal socialisme gold: Uw volk
denkt voor u. Het communisme kent en
wil deze vrijheid ook niet en daarom
kunnen wij met het communisme geen
compromis sluiten. Dat wil niet. zeggen
cjat wij ons niet om de communisten be
kommeren. Ook voor hen is Christus ge
storven.
Als men twee heren probeert te dienen,
dan benadeelt men de Heer, op Wie het
aankomt. Gandhi, die in de praktijk
Christelijk leefde, wilde geen Christen
worden, omdat hij dan niet Christelijk
leven mochthet compromisPlet Chris
tendom heeft twee heren willen dienen.
De gemeente van Jezus Christus mag
geen compromis met goddeloze en vrome
wolven sluiten. Jezus kwam om te die
nen en wij zijn verlost van de slaven
dienst der afgoden. Als wij van ons zelf
verlost zijn, dan zijn wij vrij. God wil
van ons als vrije kinderen ons eigen ant
woord hebben. Laat u, zo besloot dr. Nie
möller zijn toespraak, niet onder het juk
der dienstbaarheid brengen. N. S.
(Overgenomen uit „Kerknieuws")