Officiële Berichten PREDIKBEURTEN Dr. Niemöller over de positie van de gemeente van Christus in de wereld van vandaag Giften en legaten. De kerk van Leeuwarden-W. ontving een gift van 1000,voor het bouwfonds. De kerk van Valkenburg (Z.H.) ontving een legaat groot 1000,Voor Nieuw - Guinea ontving de Geref. zending een gift van 1000,—. De kerk van Augustinusga-Surhuizum ontving een legaat groot 500,De kerk van Tilburg ontving een legaat groot 500,— van een overleden Jodin uit dankbaarheid voor wat Ds. P. Visser als predikant van Vijfhuizen voor haar in de bezet tingsjaren heeft gedaan. VACATUREBEURTEN CLASSIS AXEL MEI—SEPTEMBER 1959. Breskens: 31 mei: Grashof f; 28 juni: v. Mechelen; 27 sept. v. Leeuwen. Hoek: 31 mei: v. Mechelen; 28 juni: v. Bottenburg27 sept.Pestman. Zoutespui: 31 mei: v. Leeuwen; 28 juni: Pestman; 27 sept.: Grashof f. Het adres van de scriba van de Geref. Kerk van Vrouwenpolder is veranderd en geworden: Joh. Maas, Oranjezonweg 3, Serooskerke (W.). AGENDUM vergadering van de Classis Zierikzee van de Geref. Kerken D.V. op woensdag 11 febr. 1959, St. Do- musstraat, Zierikzee. Aanvang 10.30 uur. 1. Opening door de roepende kerk van Nieuwerkerk. 2. Nazien van de credentialen. 3. Constitueren van de vergadering. ModeramenDs H. L. Aller, Prae- ses; Ds C. A. Wielemaker, Asses sor; Ds Y. J. Tiemersma, Scriba. 4. Vaststellen der notulen. 5. Ingekomen stukken. 6. Instructies. 7. Rapporten. 8. Rondvraag naar art. 41 D.K.O. 9. Regeling der vacaturebeurten. 10. Algemene rondvraag. 11. Vaststellen van het persverslag. 12. Aanwijzing van de roepende kerk en de tijd van de volgende verga dering. 13. Sluiting. Namens de roepende kerk van Nieuwerkerk, J. H. BECKER, Praeses. J. M. DEN HAAN, Scriba. De gemeente van Jezus Christus heeft te waken tegen het compromis. Niemand kan twee heren dienen. Dat is de bood schap geweest, die Kirchen-prasident dr. Martin Niemöller dezer dagen heeft wil len brengen op een samenkomst van de Christlicher Verein Junger Manner te Bocholt (Duitsland). In een boeiende rede, waarvan het thema was „Gemeinde Jesu Christi heute", heeft dr. Niemöller de positie van de gemeente van Christus in de wereld van heden geschetst en hij is daarbij ook uitvoerig ingegaan op de verhouding van christendom en commu nisme. Tientallen Nederlanders uit de Gelderse Achterhoek waren zondags avonds naar de Duitse stad Bocholt ge togen en hebben daar ongeveer vijf kwar tier geluisterd naar wat deze bekende Duitse predikant over de gemeente van Christus te zeggen had. Er wordt tegenwoordig veel gesproken over het Christendom, zo begon dr. Nie möller zijn toespraak. Vele geestelijke machten bezweken in de laatste jaren, maar het Christendom bood betrekkelijk lang weerstand. Het is de laatste reserve. Het communisme is het laatste mense lijke idealisme. Buiten het communisme vindt men geen idealen meer, waarvoor men offers brengt. Hebben wij men sen in de niet-communistische landen nog idealen? Willen wij nog iets? Wij zijn ook materialisten geworden, maar helaas zonder doel. De' mensen wenden zich echter tot het Christendom en vra gen: is daar nog iets? Men ziet op de kerk, op de gemeente van Jezus Christus, men vraagt of zij houden kan wat zij belooft. Van de christelijke gemeente verwacht men dat zij de krachten voort brengt, die de wereld mobiliseren tegen de wereldbeschouwing van het commu nisme. Dr. Niemöller merkte op, dat hij eens een preek had gehoord, die hem altijd bijgebleven was. De predikant die deze preek had gehouden, had de gemeente verteld dat er zeventien knopen aan zijn toga zaten. Wanneer ik nu de eerste knoop in het tweede knoopsgat stop, en dan verder mijn toga dicht doe, aldus deze prediker, dan kom ik verkeerd uit. Hebben wij, zo vroeg ds. Niemöller zijn gehoor, werkelijk de eerste knoop in het eerste gat geknoopt? Wanneer wij nadenken over de ge meente van Jezus Christus heden, dan moeten wij ons op het Evangelie zelf bezinnen. Wat houdt ons bij elkaar? Op het Evangelie is de kerk gevestigd. Als onze gemeenschappelijke basis breekt, dreigt er gevaar. Als het Evangelie niet onze gemeenschappelijke basis is, helpt alle menselijke overeenstemming niet. Het Evangelie is niet dat wij iets doen, of dat wij ja zeggen, maar dat er iets met ons gebeurt. Christus heeft ja ge zegd. Belangrijk voor de gemeente is dat Je zus Christus het werk van de duivel ver stoort. Het werk van de duivel is nog steeds dat hij ons, als eenmaal in het paradijs, ervan tracht te overtuigen dat wij zelfstandig zijn, dat wij zelf kunnen beslissen. Jezus Christus verkondigt het tegendeel. Jezus Christus predikt ons en dat is Evangelie dat ons geluk niet is dat wij onze eigen heer zijn, maar dat er een Vader is. Die Vader behoort gij toe, zegt Jezus. Gij zijt Gods kinderen en niet, zoals de duivel in het paradijs zei, Gods concurrenten. De weg terug naar Gods huis is open, dat is de blijde boodschap. God zelf is onder ons en probeert ons ervan te overtuigen dat hij ons toch liefheeft en ons ons weglopen niet toerekent. De gemeente van Jezus Christus, dat zijn degenen, die op weg naar huis zijn. Die gemeente wordt gehaat door de we reld, die nog niet verlost is. Jezus zegt dat duidelijk: Gij zult gehaat worden. Dat is dus een normale toestand in de gemeente. Niet dat zij geliefd is, is nor maal, maar dat zij gehaat wordt. Zie, Ik zend .u als schapen te midden der wol ven, zegt Jezus. Dat is toch eigenlijk een onmogelijkheid, schapen onder de wol ven. Een onmogelijk bestaan leidt de ge meente dus en wel „omdat Ik uw Heer ben". En toch leeft de Christelijke kerk. Logisch geredeneerd moest zij reeds lang uitgestorven zijn, want de wereld heeft haar altijd gehaat. Het is een wonder dat er na tweeduizend jaar nog een gemeen te van Christus is. Al veertig jaar lang heeft het communisme haar regime uit geoefend en nog klaagt het dat de kerk aantrekkingskracht op de jongeren heeft. Maar de Christelijke gemeente leeft van geloofniemand zal hen uit mijn hand rukken. Zelfs de poorten der hel kunnen de gemeente niet overweldigen. De ge meente sterft niet aan de haat der wereld. Er is nog een dreigingde vijandschap in het geheim. Er zijn namelijk valse profeten, wolven in schaapskleren. De antichrist is niet het bolsjewisme. De antichrist, die als wolf optreedt, is niet gevaarlijk. Het communisme is niet de verzoeking, maar de wolf in schaapskle ren. Er dreigt het gevaar verleid te wor den. Er zijn goddelijke bedreigingen en vrome verleidingen voor de Christelijke gemeente. De opgave voor de Christelijke ge meente is en blijft dat zij licht verspreidt. De gemeente van Christus moet temid den van de wolven naar Zijn stem luis teren. Nooit moet zij haar toevlucht zoe ken tot het compromis. Niemand kan twee heren dienen. Dat heeft de kerk wel vaak gedaan. Zij heeft een kussen op haar schouder willen leggen, opdat het kruis niet al te zwaar zou drukken. In dit verband ging dr. Niemöller uit voerig in op het communisme. De Chris telijke gemeente moet zich daarover be raden. Wat ons scheidt en scheiden moet, is niet de maatschappijvorm. De kapita listische maatschappijvorm is niet meer bijbels dan de communistische. De eerste Christelijke' gemeente was communis tisch georganiseerd. Maar het gaat om de vraag naar de waarde van de mens. Volgens het communisme is die waarde gelegen in wat de mens doet. De mens moet „functioneren". De vraag wie hij verder is, speelt geen rol. Dat mag geen Christen en geen Christelijke gemeente nazeggen. Want het Evangelie zegt: de mens die geen waarde heeft, krijgt waar de toegewezen van God. Voor hem die niets waard is, geeft God Zijn enigen Zoon. God wil mij hebben en niet mijn CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9 2.30 uur 5 uur (Noorderkerk) 9.30 uur 5 uur Collecte: geestelijke verz. Luth. Kerk 7.30 uur Arnemuiden 10 en 2.30 uur Domburg 10 uur Leesdienst, Grijpskerke "9.30 uur 2.30 uur Gapinge 9.30 en 2 uur Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Oostkapelle 10 en 2.30 uur Serooskerke 10 en 2.30 uur St. Laurens 11 en 2.30 uur Souburg 9.30 en 2.30 uur V eer e 9.30 en 2.30 uur Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 10.45 uur 7 uur JVestkapelle 10 uur Ds A. J. CLASSIS AXEL ZONDAG 8 FEBRUARI 1959. .30 uur Ds J. Ytsma, Zondag 24 Ds R. A. Flinte'rman te den Haag Ds R. A. Flinterman Ds R. A. Flinterman Ds J. Ytsma, Zondag 24 Zeevarenden Koopvaardij en Kustvaart geen dienst Ds H. K. Poelman 2.30 uur Ds A. J. Dondorp. Drs J. Vlaardingerbroek Drs A. Verschoor Ds M. Boot Drs A. Elshout Ds M. E. van Heesen Ds Th. Sj. de Groot Ds S. van Wou we Drs J. Vlaardingerbroek Ds G. D. L. Brederveld Ds J. C. Streefkerk Drs A. Verschoor Ds J. C. Streefkerk Ds J. v. d. Leek te Kapelle Dondorp, 2.30 uur Ds J. Ytsma. Aardenburg 10 en 3 uur Axel 10 en 3 uur Breskens 10 en 3 uur Cand. Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 3 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Zaamslag 9.30 en 5 uur Zoutespui (Chr. School) 10 en CLASSIS GOES Baarland 9.30 uur Leesdienst, Borssele 10 en 2.30 uur Driezvegen 9.30 uur Leesdienst, Goes, Westerkerk, 10 uur 5 uur Oosterkerk, 10 uur 5 uur s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kapelle 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur 12 februari 2.45 uur CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Hoogerheide, Schapendreef 21, 10 en 4 Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds T hol en 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE Ds M. Grashoff Ds A. van Leeuwen de Vries, hulpprediker te Oostzaan Cand. G. van Driel te Utrecht Ds H. A. van Bottenburg Ds H. Pestman Ds J. B. van Mechelen Ds M. de Regt te Nieuwendijk 2.30 uur Ds J. Goris te Apeldoorn 2 uur Ds E. Jansen. Ds A. F. Goedendorp 2 uur Ds P. A. Bohlmeijer te Souburg Ds P. A. Bohlmeijer Ds E. Jansen, .Zondag 33 Ds E. Jansen Ds P. A. Bohlmeijer, Zondag 32 Collecte eigen Emeritaatsfonds. Ds J. v. d. Veen Ds N. H. Pleiner Ds J. v. d. Leek Ds J. Koolstra Ds A. Veldhuijzen Ds S. Oegema Ds C. de Ruijter Ds D. Bouwknegt Ds J. E. Booy Ds J. E. Booy, Huwelijksbevestiging Cand. S. Polman te Kampen Ds A. G. v. d. Stoel uur Ds H. Moolhuizen, Leiden Ds J. v. d. Klaauw Bed. PI. Av. en Dankz. Ds A. Koning Ds P. van Til. E. D. Kraan te Vlaardingen Ds P. van Til te Middelburg Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds P. Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Cand. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 3 uur Oosterland 10 en 2.30 uur Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds Wissenkerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur de Feijter te N.-Lekkerland Ds C. A. Wielemaker Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller W. Haverkamp te Kampen Ds A. J. Radder Dr J. H. Becker Ds T. Kamper Ds P. Melse L. v. d. Linde te Rijnsburg Ds M. C. Kersten Ds Y. J. Tiemersma Ds P. Melse prestatie. Dat is het Evangelie en dat gaat niet samen met de theorie over de mens die „functioneren" moet. In de praktijk kijken wij ook vaak naar de prestatie, al zeggen wij het niet. Bij de waarde van de mens sluit zich de vrijheid van de mens aan. Vrijheid is dat ik ver antwoordelijk ben. Als God de mens vraagtAdam, waar zijt gij dan kan de mens niet zeggen: mijn kerk of mijn partij. God wil mijn eigen antwoord. Hebt gij mij lief, vraagt Hij. Dat is onze vrijheid, dat wij een Heer hebben, die slechts met ons antwoord tevreden is. In het nationaal socialisme gold: Uw volk denkt voor u. Het communisme kent en wil deze vrijheid ook niet en daarom kunnen wij met het communisme geen compromis sluiten. Dat wil niet. zeggen cjat wij ons niet om de communisten be kommeren. Ook voor hen is Christus ge storven. Als men twee heren probeert te dienen, dan benadeelt men de Heer, op Wie het aankomt. Gandhi, die in de praktijk Christelijk leefde, wilde geen Christen worden, omdat hij dan niet Christelijk leven mochthet compromisPlet Chris tendom heeft twee heren willen dienen. De gemeente van Jezus Christus mag geen compromis met goddeloze en vrome wolven sluiten. Jezus kwam om te die nen en wij zijn verlost van de slaven dienst der afgoden. Als wij van ons zelf verlost zijn, dan zijn wij vrij. God wil van ons als vrije kinderen ons eigen ant woord hebben. Laat u, zo besloot dr. Nie möller zijn toespraak, niet onder het juk der dienstbaarheid brengen. N. S. (Overgenomen uit „Kerknieuws")

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3