Kerknieuws KLEINE VOSSEN Wat deed die S. S. K. nou geeft ons dus het directe beeld van het leven daarginds. We weten ook, dat de levensgewoonten in het Oosten zó sta biel zijn, dat veel dingen er nu nog pre cies zo zijn als vóór eeuwen. In ieder geval is de Jordaan nog dezelfde als voor zoveel eeuwen. Welnu, we hebben de Jordaan gezien en toen dacht ik: daar is Jezus door Johannes gedoopt. En zo is het eigenlijk heel de film door. Je wandelt heel het land Kanaan door en telkens denk je: „daar heeft Je zus ook gelopen". Dat land was zijn land, die mensen waren zijn volksgeno ten, die gewoonten en gebruiken, daar heeft Hij onder verkeerd. Je ziet de zee van Galilea, je ziet het vissersbedrijf en de mensen bezig met vissen en hun net ten spoelen en boeten. Dat heeft Jezus meegemaakt, zulke vissers heeft Hij tot zijn apostelen gemaakt, om ze vissers van mensen te maken. Je ziet de bootjes dobberen op de golven. In zulke bootjes (laten ze in de loop der eeuwen mogelijk iets zijn veranderd en gemoderniseerd, maar zoveel zal dat niet zijn) heeft Jezus ook meermalen het meer overgevaren. In zulk een bootje stak,Hij een eindje van de wal af en leerde zo de schare. Hoewel de persoon van Jezus haast nooit op het doek komt, zien we Hem in gedachten overal. Wél b.v. in de vlucht naar Egypte. Dan zien we een man en een ezeltje en een vrouw met haar kind, maar in zijn volwassenheid is Hij niet afgebeeld. Zeer terecht. Wie zou in een film ook voor Jezus kunnen „spelen Een enkele maal zie je iemand in een rode mantel en ik kreeg de in druk, dat met die persoon Jezus bedoeld moet zijn. Maar dan zie je eigenlijk al leen maar de mantel, de figuur, en niet zijn aangezicht en ook niets van zijn handelen. Maar wèl zie je een bruiloft en het gaat er vrolijk toe. En weer denk je: op zulk een bruiloft is Jezus ook ge weest en Hij heeft er voor gezorgd, dat het feest nog ongestoord voort kon gaan. Als Hij daar met zijn moeder en zijn discipelen geweest is en de bruidegom zo direct uit de verlegenheid heeft geholpen, dat is Jezus zeker geen vijand van het gewone leven geweest. Je ziet er de rouw en de blijdschap. Ja, ook de rouw en je hoort en ziet het misbaar van hen „die verstand van ker men hebbn", de beroepsrouwklagers. Geen wonder, dat Jezus in het huis van Jaïrus zei: „houdt daar maar mee op". Je ziet er de spelende en ravottende kin deren, echte robbedoesen, vuil en vrolijk. Wat heeft Jezus ze liefgehad en tot Zich getrokken en ze de schare ten voorbeeld gesteld. Wat heeft Hij naar hun spel staan kijken, als ze begrafenisje en brui loft je speelden. In die wereld heeft Jezus geleefd, de kale woestijn van judea, de bloeiende vlakte van Saron, het Jordaandal en het Galilese land. Hij zag de leliën des velds en de bloemenpracht, het koren en de zee, en het diende Hem alles tot beelden in toespraken en gelijkenissen. Er is een klein rijmpje, dat zegt: „wie de dichter wil verstaan, die moet naar 's dichters land toe gaan". Nu, het is net, of het onderwijs van Jezus je veel nader komt, als je dit alles ziet. Je weet nu, wat Hij bedoeld heeft, als Hij zijn gelijkenissen sprak en de schare leerde en hoe Hij daar in Kanaan heeft ge leefd en gewandeld én de mensen heeft gekend en liefgehad. Hoe Hij met inner lijke ontferming is bewogen geweest over alle ellende en nood in die mensenwereld. En daarbij klonk ook voortdurend het gesproken woord, dat wel niet altijd was te verstaan, maar toch ook dikwijls het beeld weer duidelijker deed spreken. Aan het eind van de avond hebben we onze God hartelijk mogen danken, dat Hij de filmtechniek op deze wijze dienstbaar heeft willen maken tot de ar beid in zijn koninkrijk. Het heeft mij altijd een ideaal geleken, om nog eens een reis te mogen maken naar Kanaan en met eigen ogen de wereld te mogen zien, waar onze Heiland heeft verkeerd en het Woord des levens heeft gespro ken. Daar zal wel niet meer van komen, maar op deze manier komt het land naar óns toe en kunnen we er toch een kijkje nemen. Het heeft mij tot grote dankbaarheid gestemd. K.-B. v. d. L. zich toch verheugen moeten, dat onze Stichting er is. Stelt u eens voor, dat zij er niet was. Hoe zou het er dan in onze kerken uitzien Dan zou er allerwege gemopper zijn, dat de synode niets deed. Dat hebben de oprichters der S.S.K. reeds in '54 voorzien. Zij hebben begre pen, dat een synode zonder het initiatief uit de kerken zelf feitelijk met machte loosheid geslagen is. En met de niet genoeg te waarderen morele steun der synoden hebben zij in Gods kracht het enorme werk dan maar aangepakt. Met innige dankbaarheid kan zij alleen maar zeggen, dat God haar niet be schaamd heeft. En omdat het om Zijn kerk gaat, zal God haar ook niet beschamen. De S.S.K. weet van hulp en uitred dingen boven bidden en denken. Meermalen stond zij voor een blinde muur. Zij kon niet verder. En telkens was in haar vergaderingen weer grote blijdschap. Er zijn nog mensen in den lande, die de zaak van Christus' kerk centraal stel len in hun leven. Mensen, die uit het diepe geloofsbe wustzijn leven: de kerk gaat vóór! Aangrijpende blijken van steun heeft de S.S.K. mogen boeken. Van predikan ten en kerkeraden, die toonden met hel dere blik de kerkelijke situatie van het moment te kunnen peilen en te overzien. Van eenvoudigen, die gegeven hebben van hun nooddruft. Van welgestelden, die de kerk des Heren meer achten dan hun eigen welvaart. En onze vurige propagandist, br. H. H. Spoelstra, trok er op uit. Nooit is deze hartelijke Fries een offer van tijd en kracht teveel geweest. Men zag hem in kerkeraadsvergaderingen en gemeen telijke bijeenkomsten. Urenlang bepreek te hij dominees en commissieleden. Hij beklom, als het dan moest, na zijn hart gesticht te hebben aan de zondagspreek, zelf met het olijkste gezicht de kansel (waarom niet?) en hij bracht een paar sloepen van de zilvervloot binnen. Als propagandist moest hij wegens huiselijke omstandigheden aftreden. En, of het hem ter harte ging! Dat hij tot permanent adviserend lid van het Dage lijks Bestuur benoemd werd, sprak van zelf. Thans gaat de heer A. Th. Besselaar uit Amsterdam-Zuid, het werk van hem overnemen. Geen sinecure. Maar Spoel- stra heeft zijn pad gebaand en heel wat toedeuren opengebroken. Want het valt niet altijd mee als bedelaar van Christus een voet tussen een drempel en een kerk deur te krijgen. Maar het is de moeite waard. Verheugend is, dat er momenteel maar heel weinig classes niets, of bijna niets deden. Toch is het nog geen pinkster- storm van offervaardigheid. Het gewone kerklid moet nog veel meer wakker worden. Want tegenover de ruim drie ton, die aan collecten binnenkwam, staat een be drag van twee en een halve ton aan par ticuliere giften. Enis dat gereformeerd? Gereformeerd isde laatste cent uit je zak voor de S.S.K., wie je ook bent. Mogen de girootjes op nummer 640833 het weer bewijzen. Beroepen te Appingedam, H. Pestman te Ter neuzen te Winschoten (vac. R. J. de Jong), Jac. Boonstra te Zwaag- westeinde te Niezijl, G. van Driel, kand. te Utrecht. Aangenomen naar Aalten (vac. L. Blij- dorp), G. Morsink te Huizum (Fr.). Bedankt voor Borne, A. IJkema te Tweede Exloërmond. Examens. De classis Groningen heeft praeparatoir geëxamineerd en be roepbaar verklaard de heer L. J. Wolt huis, kand. te Groningen. Zijn adres is Paterswoldseweg 81a, Groningen. Aan de V.U. slaagden voor het kandi daatsexamen de heren A. Heuzeveldt te Amsterdam en H. E. Smid te Haarlem. Afscheid en intrede. Wegens be komen emeritaat nam Ds. G. D. Kuiper afscheid als miss. predikant van de kerk van Delft met Openb. 5:9. Na be vestiging door zijn vader, Ds. K. v. d. Meulen van Landsmeer met 2 Cor. 45 en 6, deed kand. J. D. B. v. d. Meulen, gekomen van Amsterdam, intrede te Emmer-Compascuum met Rom. 116. Na bevestiging door Ds. J. H. Donner van Broek op Langendijk met Joh. 16 en 7, deed Ds. D. Middelkoop, gekomen van Zaamslag, intrede te Workum met Zondag 1 van de H. Catechismus. Kand. G. H. v. d. Berg te Hilversum is voornemens 22 febr. intrede te doen te Lollum en Waaxens, na bevestiging door Ds. J. Thomas van Hilversum. Ds. A. de Bruinverbonden aan de lectuurdiensten in Djakarta is met ver lof in nederland gearriveerd. Zijn adres is v. Stolkweg 9b te 's-Gravenhage. Ds. de Bruin werd in het bezit gesteld van een re-entry-permit en hoopt na zes maanden weer naar Indonesië te kunnen vertrekken. Ds G. K. Geerds te Buenois Aires, met verlof hier te lande, mag op medisch advies niet meer naar Argentinië terug keren. Ook mevr. Geerds mag dit niet. Ds. Geerds, die in 1916 geboren werd, werd in jan. 1946 predikant te Drijber. In 1949 vertrok hij naar Gent (België) en 5 sept. 1954 verbond hij zich aan de kerk van Buenos Aires. Ds. J. C. J. Kuiper te 's-Graven hage, die reeds enige tijd ongesteld is en nu hoopte na enige tijd van rust zijn arbeid te mogen hervatten, ziet zich daar in teleurgesteld. De kwaal die hem reeds zovele jaren hindert, betert niet vlug en de doctoren hebben hem nu volstrekte rust voorgeschreven, die wel eens een paar maanden zou kunnen duren. Hij moet nu alle arbeid laten rusten. Ds. IT. Banning fIn een rusthuis te Emmen is in de ouderdom van ruim 81 jaar overleden Ds. H. Lanning, eme ritus-predikant der Geref. kerken. De overledene werd 14 nov. 1877 te Zweelo, waar zijn vader landbouwer was, gebo ren. Hij was enkele jaren in het bedrijf van zijn vader werkzaam en ging op 21-jarige leeftijd studeren. Hij deed dit zowel aan de Theologische Hogeschool als aan de Vrije Universiteit en werd in 1910 kandidaat. 7 mei 1911 aanvaardde hij zijn ambt te Baarland, waar wijlen Ds. J. Koele wijn hem bevestigde. Ds. Lanning diende de kerken van Dwinge- loo, Nieuw-Weerdinge, Siddeburen en tenslotte nog 15 jaar die van Fijnaart, waar hij 6 mei 1943 met emeritaat ging. Daarna was hij nog 8 jaar als hulppre diker werkzaam te Poortvliet, den Bom mel, Stad aan 't Haringvliet, Stellendam en Oud-Vossemeer. Ds. Lanning heeft toen hij te Siddeburen stond te Tjuchem het evangelisatiecentrum „Berea" ge sticht. Zijn stoffelijk overschot is in zijn geboorteplaats ter ruste gelegd. Ds. T. Lopers te Nieuw-Amster- dam is voor een behandeling in het ge laat ter verpleging in het Academisch ziekenhuis te Groningen opgenomen. Ds. J. M. Spier te Sneek, auteur van verschillende werken over de Calvi nistische wijsbegeerte en de wijsbegeerte der wetsidee ziet thans een van zijn boe ken in het Koreaans vertaald. Prof. Yang Sool Tohe, hoogleraar aan de Presbyte riaanse Theologische Hogeschool te Se oul in Zuid-Korea is bezig met een van de in het engels geschreven wijsgerige boeken van Ds. Spier, n.l. „What is Cal- vinistic Philosophy" ten behoeve van zijn studenten als leerboek in het Koreaans te vertalen. Het is nog maar zelden voor gekomen, dat een nederlands predikant een van zijn werken in deze taal zag overgebracht. Ds. C. L. Timmers is verhuisd naar Keizer Karelweg 355 te Amstelveen. Ds. W. A. Wymengaf. Na een langdurige ziekte is te Willemstad op Curasao in de ouderdom van 55 jaar overleden Ds. W. A. Wymenga. De over ledene was een zoon van wijlen Ds. P. J. Wymenga, die van 18991913 pre dikant is geweest te Amsterdam. 16 jan. 1904 werd de overledene in de hoofdstad geboren. Hij studeerde aan de V.U., waar hij ook in 1931 zijn doctoraal exa men deed. In 1932 werd hij predikant te Jutrijp-Hommerts, vanwaar hij in 1937 naar Uithuizen vertrok. In 1940 werd hij predikant te Leeuwarden en in 1946 vlootpredikant. 1 sept. 1948 ging hij naar Curaqao als predikant van 's-Gravenhage-West, waar de kerk 1 sept. 1948 zelfstandig werd. Ds. Wy menga heeft meermalen de aandacht ge trokken door wat hij in zijn kerkbode op markante wijze schreef. Apeldoorn. Een gemeentelid, dat onbekend wenst te blijven, schonk vier broodschalen van zilver voor het avond- maalsgereedschap van de Brinklaankerk. Heiloo. Het ligt in de bedoeling met ingang van 1 maart a.s. alhier een zelfstandige gemeente te institueren. De gereformeerden alhier ressorteren nu onder de kerk van Alkmaar. Koog a. d. Zaan. Het ligt in het voornemen donderdag 12 febr. a.s. het nieuwe kerkgebouw in gebruik te nemen. Nijver dal. Het kerkgebouw zal grondig worden gerestaureerd onder lei ding van de heer D. Egberts, architect te Hilversum. De ingang wordt geheel vernieuwd. Ook het interieur ondergaat een algehele restauratie. In je jeugd leer je op de lagere school bepaalde psalmverzen, doorgaans veel- gezongene. Vele kinderen krijgen op hun rapport een 10 voor 't leren van een psalmversje. Maar dan ga je met die psalmversjes het leven in en 't kan ge beuren, dat een mens z'n hele leven werk heeft om b.v. 't overbekende „opent uwen mond" zó te leren, dat onze hemel se Meester ons een 7 of 8 toekent. O, die „hardleersheid" 't Was vorige zomer ergens in Zuid- Holland, dat ik deze vos „hardleersheid" betrapte. Ik bezocht onder meer een voor mij uit m'n jongensjaren niet-onbekende familie. Ik héb namelijk een lastig ge brek: ik kan oude betrekkingen moeilijk loslaten. Die mensen waren oud geworden en het was hun in het leven niet voor de wind gegaan, ja, ze waren aan lager wal geraakt. Voorheen beheerde vader en móeder een renderende zaak, veel klandizie en de leden van het gezin gingen er naar gekleed, zó, dat anderen, vooral de jonge dames, er jaloers op waren. Maar of ze nu boven hun stand geleefd hebben of dat de zaken terugliepen, ik weet dat zo niet, in ieder geval, ik vond ze, na jaren, in nijpende nood; 't was armoe! 'k Had medelijden met hen en 't was verre van mij om me te verkneuteren over hun nedergang leedvermaak is duivels Weer later ontmoette ik dat gezin weer en nu waren de gezinsleden wat opgemonterd door de A.O.W. Toch bleef op hen drukken 't gevoel van vernede ring, ze konden 't nog steeds niet ver kroppen, dat ze hun mooie stadswoning hadden moeten verruilen voor een heel eenvoudig huisje. In onze gesprekken schemerde telkens die gekrenkte trots door en uitten ze zich telkens over de ondervonden verdriete lijkheden, soms in niet aan bitterheid ge speende bewoordingen. Ik trachtte, voorzichtig, hen onder 't oog te brengen, iets wat ze tientallen ja ren lang onder de prediking gehoord hadden, dat tegenspoed, tegenslag, tegen vallen soms meer kan afwerpen dan voorspoed, dat God Zijn kinderen kas tijdt tot hun welzijn. Maar 't hielp niet veel; ze zaten met de wrange ervaring, dat het anderen, veel slechter dan zij, 't toch maar best ging en altijd geluk hadden; en met verbeten heid noemden ze namen van dergelijke bevoorrechte minderwaardigen. Zo, zei ik, jullie doen op 't ogenblik niet anders dan Ps. 7315 opzeggen en ik dacht er bij: daar hebben jullie vroeger zeker een 10 voor gehad van de meester, maar van de hemelse Meester krijgen jullie geen 2. Kijk, zei ik, nu zeggen jullie gemakkelijk 't eerste deel van Ps. 73 op, maar je moet die Psalm helemaal leren en niet halfweg blijven steken. En ik weet zeker, dat jullie vroe ger in de kerk menigmaal gezongen heb ben: ,,'k Zal dan gedurig bij U zijn in al mijn noden, angst en pijn" en „Wien heb ik nevens U omhoog, wat zou m'n hart, wat zou m'n oog", enzo voort, tot: „bezwijkt dan ooit in bittre smart en bange nood mijn vlees en hart, dan zult Gij zijn voor mijn gemoedmijn rots, mijn deel, mijn eeuwig goed". O, wat waren ze hardleers geweest en nog. Toen ik heenging waarschuwde ik ze: nu hebben we 't eerste deel van die Psalm gehoord en 't klonk lelijk maar volgend jaar hoop ik weer te komen en dan wil ik Ps. 73: 12, 13, 14 horen wat zal dat mooi klinkenen de hemelse Meester geeft dan een 8 of 9, want vol- maakt-goed zingen we 't nog niet. Uit het oude-Vossenland. De S.S.K. houdt er geen geheime boek houding op na. Als men vraagt wat zij tot dusver in de vijf jaren van haar bestaan nu eigen lijk gedaan heeft, dan durft zij vrij en frank voor de dag te komen. De S.S.K heeft niet minder dan 11 kerken haar noodzakelijke kerkbouw mo gelijk gemaakt. Hier volgen de adressen Amsterdam West, Hoogvliet, Slikker veer, 's-Gravenhage-Loosduinen, Utrecht, Gorinchem, 't Harde, Valkenswaard, Papendrecht, Schiebroek-Hillegersberg, Rotterdam-Zuidwijk. Flier komt nog bij, dat aan 2 kerken reeds toezegging gedaan is's-Gravenhage-Moerwijk en Rhoon. En als men dan nog weet, dat er niet minder dan 19 aanvragen ter tafel liggen, waarvan 13 onder de doelstelling der Stichting vallen, dan zal ieder kerklid

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 2