Tweeërlei Weg
Kleine Vossen
KERKNIEUWS
oorlog en scheuring zwaar getroffen,
Zeeuws Vlaanderen, hebben nu de ker
ken van Breskens, Schoondijke, Oost
burg, Hoek en Axel weer mooie gebou
wen voor de Eeredienst. Het kleine Zou-
tespui dreigde te worden vergeten. Maar,
Gode zij dank, nu wordt het niet meer
vergeten. Dankbaar en bewogen consta
teren de leden het. Ze hebben nieuwe
moed gegrepen. Blij stralen hun gezich
ten als ze, nu nóg, kerken tussen de vale
muren met de afbladderende verf.
Want„deez' ellenden gaan volen
den.
Welaan, daar gaat dan nu weer de
nieuwe verantwoording. Het is of mijn
schrijfmachine iets voelt van de vreugde,
die z'n „bespeler" thans bezielt, want in
blijde cadans tikt hij deze regels en hel
der klinkt z'n waarschuwend belletje, als
het einde van de regel nadert. Ik ontving
dan van: N.N. te Z. ƒ6,— J. J. H.
te T. 10,— N.N. te N. 5,— G. d. J.
te S. ƒ10,— A. L. C. te M. ƒ15,—
X. te X. ƒ100,— Fam. d. K. te M.
10,— J. C. te O. 10,— N.N. te D.
25,J. A. v. F. te Z. 10,Fam.
T. te G. ƒ2,— W. J. K. te O. 2,50;
Zr. S. te O. 2,50; C. P. O. te H.
ƒ2,50; Fam. D. te T. f 10,J. d. N.
te W. 5,— D. B. te M. ƒ2,50; A. C.
I. te M. ƒ5,P. A. R. te M. 25,
H. J. d. H. te K. ƒ10,— J. C. N. te
W. ƒ5,Geref. Kerk te G. ƒ135,
N.N. te S. 10,— P. d. K. te M. 5,—
R. B. te K. 5,— S. C. K. te M. 5,—.
Zo, dat waren ze. En dat wil dan zeg
gen, dat het totaaldat de vorige keer
was ƒ983,50, is opgelopen tot
Uil 6,50.
De eerste duizend is dus vol en reeds
behoorlijk overschreden
En nu de bijschriften. Misschien hebt
u reeds ontdekt, dat er ditmaal 'n gift
was van 'n hele Kerk. Dat was de op
brengst van 'n collecte! Daarom geloof
ik, dat de verantwoording voor dit geval
iets duidelijker mag zijn en ik u vertellen
mag, dat het de Kerk van Gapinge was,
die Zoutespui op deze koninklijke wijze
van haar meeleven deed blijken. Even
heb ik in het Jaarboek gekeken en ge
zien, dat deze zusterkerk telt246
zielenWat 'n prachtig gebaar van deze,
zelf ook kleine, kerkHet is, dat St.
Laurens reeds 'n collecte heeft toegezegd,
anders zou ik willen schrijven„Van
Gapinge begint de victorie!" De boek
houder maakte de opbrengst van de col
lecte per giro over enschreef aan
de achterzijde van de strook„Zoutespui
zit in het'nauw met ƒ7000,voor haar
kerkbouw. Gapinge heeft dit ook ver
nomen en we zijn hier overeengekomen
voor dit doel te collecteren, om onze mil
de Gever te eren, Die zijn Woord en
goederen geeft om door te geven aan
wie naast ons leeft.Dat dit bedrag
iets moge helpen bij uw streven om
Spui hun eigen kerk te geven!"
Is het niet om stil van te worden
Hartelijk, hartelijk dank, broeders en
zusters van Gapinge! Ik denk, dat de
mensen in Spui wel even 'n brok in hun
keel voelen als ze dit lezen
P. A. R. te M. (hallo, oud-catechisant,
wat deed het mij goed, ook jouw naam
te lezen!) schreef de volgende ontboeze
ming: „Reeds begonnen met het werk
aan de bouw van Zoutespui's Kerk.
Dan geef ik met hart en ziel hier aan
ook drie pro mille!" Nu, dan is dat „drie
pro mille" toch wel ruim gerekend! Fijn!
J. C. N. te W. schreef„Vele klein
tjes maken één grote!" Dit oude spreek
woord belooft ook in dit geval weer be
vestigd te worden. Want.... ruim
1400,dat begint toch al op iets
groots te lijken.
Maar onmogelijk kan ik alles wat men
mij schreef over deze zaak, hier over
nemen. Laat ik mogen verzekeren, dat
ik alles met grote aandacht lees en dat
de „post", die telkens weer mijn bus
vult, met gretigheid wordt nagezien. Het
is 'n zeldzaamheid als er niet iets voor
Spui bij is.
'n Fijne brief met de toezegging van
'n bepaald bedrag ontving ik uit A. Het
bedrag zelf kan ik nog niet verantwoor
den, omdat het op dit ogenblik nog niet
in mijn bezit is. Maar voor de inhoud
van dat schrijven ben ik bijzonder dank
baar. Ja, wanneer iemand zélf het kruis
kent in z'n leven, maakt hem dit altijd
gevoeliger voor de nood van anderen.
De christin,over wier begrafenis ik de
vorige maal schreef, zou zo dankbaar
zijn, als ze kon weten, dat haar heengaan
nog 'n middel in Gods hand was geweest
om 'n medemens tot nadenken te stem
men en tot verdieping van zijn geeste
lijke leven.
God geve, dat in ons aller leven „het
ene nodige" de voornaamste, ja, feitelijk
de enige plaats inneemt, dan zal het voor
ons eenmaal eeuwig Eredienst zijn!
En nu. u kent het devies: IN 'T
NIEUWE JAAR, HUN KERK KANT
EN KLAARMijn gironummer is nu
wel bekend 166159. Het leven is druk,
ik weet het. Liet is soms alleen 'n kwes
tie van „even doen" en van „niet uitstel
len".
Er zijn geen prijzen aan verbonden..
Althansniet voor - deze aarde
H. P.
Het bijbels motief van de twee wegen,
treffen we ook aan in het nieuwe tes
tament. Met name in het onderwijs van
onze Heiland.
Hij handelt in de zgn. Bergrede over
de brede en de smalle weg. Ook spreekt
Hij van een wijde poort, die tot de brede
weg toegang geeft en van een enge poort,
die tot de smalle weg entree verschaft.
Voorts blijkt dat de brede weg „tot
het verderf leidt", terwijl de smalle weg
„ten leven leidt". En eindelijk wordt er
gesproken over de „velen", die hun ver
derf tegemoet gaan, omdat zij via de
wijde poort de brede weg betraden, ter
wijl het „weinigen" zijn, die door de
enge poort de weg ten leven vinden.
Ook hier dus „twee levenswegen", die
uitéén wijken. Ze zijn niet tot elkaar te
brengen. Tweeërlei levensopvatting en
tweeërlei levenspraktijk. Evenals in de
eerste psalmde weg der rechtvaardigen,
die door den HERE „gekend" wordt en
de weg der goddelozen, die „vergaat"
Nu krijgt dit alles in het onderwijs
van de Here Jezus een bijzonder reliëf.
Het gaat om het ingaan in Gods Ko
ninkrijk. Dat doet men niet en „massa".
Hier is een persoonlijke beslissing no
dig, een persoonlijke overgave aan de
Heiland. Met alle zelfverloochening, die
daarbij nodig is.
Wie achter MIJ wil komen, die ver-
loochene zichzelf, neme zijn kruis op en
volge Mij. Daar gaat het om in deze
beeldspraak van de Heiland.... Achter
MIJVandaar een enge poort en een
smalle weg.
In hetzelfde verband spreekt de Llei-
land van de valse profeten, die wel in
schapenvacht gekleed gaan, er zéér on
schuldig uitzien, maar ze zijn in werke
lijkheid roofgierige wolven. ZIJ verlei
den het volk in massa. Zij zijn er ver
antwoordelijk voor, dat zo velen NIET
achter Jezus willen gaan. Vandaar dat
zij verantwoordelijk zijn voor het ver
derf, het verloren gaan, van die velen,
(II)
die zich aan hun leiding toevertrouwen.
Evenals in héél de Bergrede, zal men
hier op de achtergrond het conflict tussen
Jezus en de farizeérs moeten zien.
Valse profeten, die, overschattend de
betekenis van eigen wetsgehoorzaamheid,
het volk van de genade Gods in Jezus
Christus vervreemdden.
Hoe zijn we rechtvaardig voor God?
Door alles wat wij in de dienst van God
doen en presteren? Dat meent het fari
zeïsme. En de massa is in hun valse pro
fetie verstrikt.
Maar hoe anders Alleen door een
waar geloof in Jezus Christus. Vandaar
het dringend vermaan van de Heiland
Maak U los uit de massa, die, steunend
op eigen gerechtigheid het verderf tege
moet gaat. Maak U los uit de greep der
valse profetie. En kom tot de persoon
lijke geloofsbeslissing, om het alleen van
Mij te verwachten.
Want alleen wie achter Jezus aangaat,
hoe eng de poort ook zijn mag en hoe
smal de weg ook is, koos de weg die ten
leven leidt.
Door een enge poort kan men niet met
velen tegelijk. Daar moeten we ieder af
zonderlijk door. Vandaar dat we zon
der beeldspraak over een persoonlijke
geloofsbeslissing spraken. En op een
smalle weg moet men bij elke stap uit
kijken, waar men de voet neerzet. Nu,
dat is juist Gods bedoeling. De verant
woordelijkheid voor elke stap, die we
zetten, is in het christelijk leven gróót.
Bij al wat we denken of zeggen of
ondernemen, weet wat ge doet, want ge
gaat achter Jezus aan. In ZIJN gezel
schap is niéts onverschillig.
Maar de spanning van deze christelijke
verantwoordelijkheid kan alleen dan een
vreugdevolle opdracht zijn, wanneer we
eenmaal de enge poort van de persoon
lijke overgave aan de Heiland gepasseerd
zijn.
Dan zien we alléén Jezus, die de over
ste leidsman en voleinder van ons geloof
is en wezen zal. Dan gaan we op een
„weg", door God „gekend".
Dan zal de liefde Gods, om Christus'
wil ons geschonken, ons in onze christe
lijke levenskeus, -houding en -richting
zegenend vergezellen.
Achter Jezus aan. Er is geen andere
weg om het Koninkrijk Gods binnen te
gaan. Dan roepen we maar niet „Here,
Heremaar doen we de wil van de
Vader. Dit is de wil van God, dat gij
gelóóft in Hem, die Hij gezonden heeft.
Zo zal men niét beleven, dat Hij eens
zou moeten zeggen„Ik heb U nooit
gekend"A. V.
Op m'n vele tochten door Nederland
kwam ik in een bus te zitten naast een
dame, met wie ik onwillekeurig een ge
sprek aanknoopte, 't Was maandagmor
gen en niet bepaald mooi weer, maar
triestig en miezerig.
Vele mensen hangen dan meer dan
zitten, lusteloos en wezenloos, 't Lijkt
wel, alsof de zondag alle fut en fleur
heeft weggezogen. Niet bepaald een te
ken van de weldadige invloed, die er, in
een kerkse streek althans, van de predi
king moet uitgaan.
Ik heb dat al meer opgemerktdie
tegenstelling tussen de lof zeggende me
nigte met haar„de vreugd", die af
straalt van haar wangen" en dat lodde
rig, luierig, lummelig maandagmorgen-
publiek.
Maar die dame zat er opgewekt bij
al pratende kwam ik er spoedig achter
ja, 't is misschien niet netjes van me,
maar graag weet ik met wat voor soort
mensen ik reis hoe ze over 't kerke
lijk en geestelijk leven dacht.
Ik zei zohet is niet zulk mooi weer
als gisteren, toen reed ik per auto ja,
niet met een eigen exemplaar langs
een door de zon beschenen weg. Zo, zei
ze. Ja, zei ik, hoe vind U dat op zondag-
er op uit te trekken? Nu, antwoordde
ze, ik zou er nu niet bepaald de zondag-
voor uitkiezen.
Zo, dat vind ik ook, maar ik ging voor
een goed doel ik ging namelijk ergens
in de buurt preken
Ja, dat verandert. Dus, dat merk ik
al wel, U acht dus de zondag meer be
doeld voor de kerk? Ja, zeker.
Zo en hebt U dan gisteren wat aan de
prediking gehad
Och, ik voel me in de kerk eigenlijk
nog niet zo thuis, want ik ben heilsoldate
En, U gaat ter kerk, hoe is uw oordeel
over de prediking?
Nu, ik vind de preken over 't algemeen
vrij dor, weinig opwekkend en te dog
matisch.
Zo, vind U dat, U zou meer Evangelie
willen horen.
Juist, ik voel me in de kerk nog weinig
thuis, alleen in de Geref. kerk ergens
vind ik ze niet zo bekrompen.
Het deed me toch weldadig aan dit
te horen, hoewel sommigen zullen zeg
gen ziet U wel, een heilsoldaat voelt
zich thuis in de Geref. kerk. Ik moet U
eerlijk zeggen, dat ik het heerlijk vind,
wanneer een gelovig kind van God, ook
al is hij nu heilsoldaat of evangelisch of
darbist, in de prediking de warmte van
het Evangelie gevoelt.
Er is een zekere bekrompenheid of
starheid, die in de prediking naar voren
kan komen, waarbij 't schijnt, alsof men
meer de vormen, schotels en allerlei keu
kengerei laat zien, dan dat men het heer
lijk voedsel te smaken krijgt.
Achter elke preek schuilt dogmatische
bezinning, ja, maar dat geraamte moet
schuil gaan achter 't welgevormde vlees.
'k Wou, dat ik zó kon preken, dat de
hoorders moeten zeggen: wat is Jezus
toch liefelijk en wat groot en heerlijk is
Gods genade voor zondaren! Dan is de
bekrompenheid er uit, en wordt het
Evangelie zó ruim, dat we oog krijgen,
niet alleen voor eigen zaligheid, maar
voor 't heil der wereld, gelijk de Heiland
als laatste opdracht gaf predik het Evan
gelie aan alle mensen en maak alle vol
ken tot Mijn discipelen. Al zijn we 't
met vele beschouwingen van het heils
leger niet eens, daarom kan een heilsol
daat toch wel genieten van onze predi
king! 't Was niet kwaad in de bus; er
kwam warmte in m'n hart vanwege de
warmte, die er toch in onze kerken blijk
baar kan uitgaan van de prediking.
En ik zeide in m'n hart „halleluja"
ook al droeg die dame geen halleluja-
hoed meer.
Uit het oude-Vossenland.
Beroepen te Beverwijk (2de pr. pl.),
J. Ykema te Tweede Exloërmond te
Ouddorp, G. van Driel, kand. te Utrecht.
Aangenomen naar Echten (Fr.), W.
R. Barkema, kand. te Groningen te
Heerlen (2de pred. pl.) (2de beroep),
A. ter Hoeve te West-Terschelling
naar Anna Jacobapolder, W. Haverkamp,
kand. te Kampen, die bedankte voor
Dussen, Godlinze, Harmeien en voor
Ten Post (Grom).
Bedankt voor Nordhorn (Duitsland),
LI. Tien te Nijkerk voor 's-Graven-
hage-Oost (vac. F. E. Lloekstra) en voor
Utrecht-Oost (vac. H. W. H. van An-
del), J. Wilschut te Zeist.
Afscheid en intrede. Kand. J. B. D.
v. d. Meulen te Amsterdam is voorne
mens a.s. zondag intrede te doen te
Emmer-Compascuum. Ds. G. de
Zeeuw is voornemens 15 febr. afscheid
te nemen van Schoonoord, om 22 febr.
d.o.v. intrede te doen te Ezinge, na be
vestiging door zijn voorganger, Ds. A.
v. d. Kooy van Woerden.
Ds. L. Bech is verhuisd naar Laan
tje van Iperen 9 te Leerdam.
Ds. D. Visch is verhuisd naar van
Starkenborghstraat 47 te Groningen.
Dr. E. D. Kraan, de nestor van de
predikanten van Vlaardingen, is voorne
mens a.s. najaar als hij de 70-jarige leef
tijd zal hebben bereikt, met emeritaat te
gaan. Dr. Kraan, LIagenaar van geboor
te, studeerde en promoveerde aan de
V.U., werd in 1921 predikant te Zuilen
(U.) en staat sedert 1924 te Vlaardingen.
Hij is een bekend figuur in het kerkelijk
leven, maakte bij herhaling deel uit van
de generale synode, had een en andermaal
zitting in haar moderamen en vervult
voor haar ook verschillende deputaat-
schappen. In boek en blad heeft hij tal
van publicaties gegeven. Dr. Kraan is
officier in de orde van Oranje-Nassau.
Examens. De classis Coevorden
heeft peremptoir geëxamineerd en toe
gelaten tot de dienst des Woords en der
Sacramenten kand, J. B. D. v. d. Meulen
te Amsterdam, beroepen predikant te
Emmer-Compascuum.
Drachten. Gehoord de gemeente
vergadering, heeft de kerkeraad besloten
over te gaan tot verbouw en restauratie
van de Noorderkerk, de stichting van
een bouwfonds voor een derde kerk en
het plaatsen van een orgel in de Zuider-
kerk. De Noorderkerk dateert van 1844
en is in 1884 en in 1901 gerestaureerd.
Met een ingrijpende verbouwing en res
tauratie is een bedrag van 140.000,
gemoeid. Er komt een galerij over de
gehele breedte van het gebouw, die aan
300 kerkgangers plaats zal bieden. De
preekstoel zal kleiner worden en in het
liturgisch .centrum komen een avond
maalstafel en een doopvont. Men wil de
kerk een luidklok en een verlicht kruis
geven. Wat een nieuwe kerk betreft,
daarvoor heeft men reeds optie gekregen
op een terrein ten oosten van de Noor-
derdwarsstraat, 30 van de nieuw in
komenden is gereformeerd en daarom zal
men in 1962 met de bouw van een derde
kerk moeten beginnen. De kerk zal 700
zitplaatsen krijgen en de kosten worden
geraamd op 350.000,In de nog res
terende jaren zal de gemeente 100.000,-
bijeen moeten brengen. Restauratie
van het orgel in de Zuiderkerk zal op
28.000,komen. Het instrument zal
twee klavieren met aangekoppelde pedaal
krijgen, alsmede 17 stemmen. Desge
wenst kan later op eenvoudige wijze een
vrij pedaal bijgebouwd worden.
'sGravenhage-Moerwijk. De ge
meente, die in de Mirtekerk zondags vier
diensten houdt, zal nu ook gaan verga
deren, zolang er nog geen tweede kerk
is gebouwd, in de aula van de nieuwe
H.B.S. aan het Westho venplein in O ver
voorde, die met een paar maanden ge
reed zal zijn.
Leidschendam. De gemeente heeft
in het met bloemen versierd kerkgebouw
op feestelijke wijze haar gouden jubileum
gevierd. De bijeenkomst stond onder lei
ding van de pastor-loci, Ds. G. L. R.
Riphagen. Een op de band vastgelegde
gelukwens van Prof. Dr. J. H. Kroeze,
hoogleraar te Potchefstroom, de oudste
van de nog in leven zijnde oud-predikan
ten, werd ten gehore gebracht, waarna
mej. G. Wassenaar een humoristisch his
torisch overzicht gaf, waarin zij herin
nerde aan de groei van 60 tot 800 zielen.
Woorden van gelukwens werden gespro
ken door de oud-predikanten Ds. H. J.
van Koningsveld, em. predikant te Ede
en Ds. A. J. Bos te Berküm, Ds. R. A.
Flinterman namens de classis 's-Graven-
hage, J. v. d. Vlis van Pijnacker namens
de genabuurde kerken, Ds. J. v. Leusden,
namens de LIerv. gemeente ter plaatse,
Jhr. Mr. A. Feith, namens het gemeente
bestuur van Voorburg en wethouder J.
ten Heuvelhof, namens dat van Leid
schendam. Het kerkkoor der gemeente
luisterde de samenkomst op. Van de oud-