Tweeërlei Weg Kleine Vossen KERKNIEUWS oorlog en scheuring zwaar getroffen, Zeeuws Vlaanderen, hebben nu de ker ken van Breskens, Schoondijke, Oost burg, Hoek en Axel weer mooie gebou wen voor de Eeredienst. Het kleine Zou- tespui dreigde te worden vergeten. Maar, Gode zij dank, nu wordt het niet meer vergeten. Dankbaar en bewogen consta teren de leden het. Ze hebben nieuwe moed gegrepen. Blij stralen hun gezich ten als ze, nu nóg, kerken tussen de vale muren met de afbladderende verf. Want„deez' ellenden gaan volen den. Welaan, daar gaat dan nu weer de nieuwe verantwoording. Het is of mijn schrijfmachine iets voelt van de vreugde, die z'n „bespeler" thans bezielt, want in blijde cadans tikt hij deze regels en hel der klinkt z'n waarschuwend belletje, als het einde van de regel nadert. Ik ontving dan van: N.N. te Z. ƒ6,— J. J. H. te T. 10,— N.N. te N. 5,— G. d. J. te S. ƒ10,— A. L. C. te M. ƒ15,— X. te X. ƒ100,— Fam. d. K. te M. 10,— J. C. te O. 10,— N.N. te D. 25,J. A. v. F. te Z. 10,Fam. T. te G. ƒ2,— W. J. K. te O. 2,50; Zr. S. te O. 2,50; C. P. O. te H. ƒ2,50; Fam. D. te T. f 10,J. d. N. te W. 5,— D. B. te M. ƒ2,50; A. C. I. te M. ƒ5,P. A. R. te M. 25, H. J. d. H. te K. ƒ10,— J. C. N. te W. ƒ5,Geref. Kerk te G. ƒ135, N.N. te S. 10,— P. d. K. te M. 5,— R. B. te K. 5,— S. C. K. te M. 5,—. Zo, dat waren ze. En dat wil dan zeg gen, dat het totaaldat de vorige keer was ƒ983,50, is opgelopen tot Uil 6,50. De eerste duizend is dus vol en reeds behoorlijk overschreden En nu de bijschriften. Misschien hebt u reeds ontdekt, dat er ditmaal 'n gift was van 'n hele Kerk. Dat was de op brengst van 'n collecte! Daarom geloof ik, dat de verantwoording voor dit geval iets duidelijker mag zijn en ik u vertellen mag, dat het de Kerk van Gapinge was, die Zoutespui op deze koninklijke wijze van haar meeleven deed blijken. Even heb ik in het Jaarboek gekeken en ge zien, dat deze zusterkerk telt246 zielenWat 'n prachtig gebaar van deze, zelf ook kleine, kerkHet is, dat St. Laurens reeds 'n collecte heeft toegezegd, anders zou ik willen schrijven„Van Gapinge begint de victorie!" De boek houder maakte de opbrengst van de col lecte per giro over enschreef aan de achterzijde van de strook„Zoutespui zit in het'nauw met ƒ7000,voor haar kerkbouw. Gapinge heeft dit ook ver nomen en we zijn hier overeengekomen voor dit doel te collecteren, om onze mil de Gever te eren, Die zijn Woord en goederen geeft om door te geven aan wie naast ons leeft.Dat dit bedrag iets moge helpen bij uw streven om Spui hun eigen kerk te geven!" Is het niet om stil van te worden Hartelijk, hartelijk dank, broeders en zusters van Gapinge! Ik denk, dat de mensen in Spui wel even 'n brok in hun keel voelen als ze dit lezen P. A. R. te M. (hallo, oud-catechisant, wat deed het mij goed, ook jouw naam te lezen!) schreef de volgende ontboeze ming: „Reeds begonnen met het werk aan de bouw van Zoutespui's Kerk. Dan geef ik met hart en ziel hier aan ook drie pro mille!" Nu, dan is dat „drie pro mille" toch wel ruim gerekend! Fijn! J. C. N. te W. schreef„Vele klein tjes maken één grote!" Dit oude spreek woord belooft ook in dit geval weer be vestigd te worden. Want.... ruim 1400,dat begint toch al op iets groots te lijken. Maar onmogelijk kan ik alles wat men mij schreef over deze zaak, hier over nemen. Laat ik mogen verzekeren, dat ik alles met grote aandacht lees en dat de „post", die telkens weer mijn bus vult, met gretigheid wordt nagezien. Het is 'n zeldzaamheid als er niet iets voor Spui bij is. 'n Fijne brief met de toezegging van 'n bepaald bedrag ontving ik uit A. Het bedrag zelf kan ik nog niet verantwoor den, omdat het op dit ogenblik nog niet in mijn bezit is. Maar voor de inhoud van dat schrijven ben ik bijzonder dank baar. Ja, wanneer iemand zélf het kruis kent in z'n leven, maakt hem dit altijd gevoeliger voor de nood van anderen. De christin,over wier begrafenis ik de vorige maal schreef, zou zo dankbaar zijn, als ze kon weten, dat haar heengaan nog 'n middel in Gods hand was geweest om 'n medemens tot nadenken te stem men en tot verdieping van zijn geeste lijke leven. God geve, dat in ons aller leven „het ene nodige" de voornaamste, ja, feitelijk de enige plaats inneemt, dan zal het voor ons eenmaal eeuwig Eredienst zijn! En nu. u kent het devies: IN 'T NIEUWE JAAR, HUN KERK KANT EN KLAARMijn gironummer is nu wel bekend 166159. Het leven is druk, ik weet het. Liet is soms alleen 'n kwes tie van „even doen" en van „niet uitstel len". Er zijn geen prijzen aan verbonden.. Althansniet voor - deze aarde H. P. Het bijbels motief van de twee wegen, treffen we ook aan in het nieuwe tes tament. Met name in het onderwijs van onze Heiland. Hij handelt in de zgn. Bergrede over de brede en de smalle weg. Ook spreekt Hij van een wijde poort, die tot de brede weg toegang geeft en van een enge poort, die tot de smalle weg entree verschaft. Voorts blijkt dat de brede weg „tot het verderf leidt", terwijl de smalle weg „ten leven leidt". En eindelijk wordt er gesproken over de „velen", die hun ver derf tegemoet gaan, omdat zij via de wijde poort de brede weg betraden, ter wijl het „weinigen" zijn, die door de enge poort de weg ten leven vinden. Ook hier dus „twee levenswegen", die uitéén wijken. Ze zijn niet tot elkaar te brengen. Tweeërlei levensopvatting en tweeërlei levenspraktijk. Evenals in de eerste psalmde weg der rechtvaardigen, die door den HERE „gekend" wordt en de weg der goddelozen, die „vergaat" Nu krijgt dit alles in het onderwijs van de Here Jezus een bijzonder reliëf. Het gaat om het ingaan in Gods Ko ninkrijk. Dat doet men niet en „massa". Hier is een persoonlijke beslissing no dig, een persoonlijke overgave aan de Heiland. Met alle zelfverloochening, die daarbij nodig is. Wie achter MIJ wil komen, die ver- loochene zichzelf, neme zijn kruis op en volge Mij. Daar gaat het om in deze beeldspraak van de Heiland.... Achter MIJVandaar een enge poort en een smalle weg. In hetzelfde verband spreekt de Llei- land van de valse profeten, die wel in schapenvacht gekleed gaan, er zéér on schuldig uitzien, maar ze zijn in werke lijkheid roofgierige wolven. ZIJ verlei den het volk in massa. Zij zijn er ver antwoordelijk voor, dat zo velen NIET achter Jezus willen gaan. Vandaar dat zij verantwoordelijk zijn voor het ver derf, het verloren gaan, van die velen, (II) die zich aan hun leiding toevertrouwen. Evenals in héél de Bergrede, zal men hier op de achtergrond het conflict tussen Jezus en de farizeérs moeten zien. Valse profeten, die, overschattend de betekenis van eigen wetsgehoorzaamheid, het volk van de genade Gods in Jezus Christus vervreemdden. Hoe zijn we rechtvaardig voor God? Door alles wat wij in de dienst van God doen en presteren? Dat meent het fari zeïsme. En de massa is in hun valse pro fetie verstrikt. Maar hoe anders Alleen door een waar geloof in Jezus Christus. Vandaar het dringend vermaan van de Heiland Maak U los uit de massa, die, steunend op eigen gerechtigheid het verderf tege moet gaat. Maak U los uit de greep der valse profetie. En kom tot de persoon lijke geloofsbeslissing, om het alleen van Mij te verwachten. Want alleen wie achter Jezus aangaat, hoe eng de poort ook zijn mag en hoe smal de weg ook is, koos de weg die ten leven leidt. Door een enge poort kan men niet met velen tegelijk. Daar moeten we ieder af zonderlijk door. Vandaar dat we zon der beeldspraak over een persoonlijke geloofsbeslissing spraken. En op een smalle weg moet men bij elke stap uit kijken, waar men de voet neerzet. Nu, dat is juist Gods bedoeling. De verant woordelijkheid voor elke stap, die we zetten, is in het christelijk leven gróót. Bij al wat we denken of zeggen of ondernemen, weet wat ge doet, want ge gaat achter Jezus aan. In ZIJN gezel schap is niéts onverschillig. Maar de spanning van deze christelijke verantwoordelijkheid kan alleen dan een vreugdevolle opdracht zijn, wanneer we eenmaal de enge poort van de persoon lijke overgave aan de Heiland gepasseerd zijn. Dan zien we alléén Jezus, die de over ste leidsman en voleinder van ons geloof is en wezen zal. Dan gaan we op een „weg", door God „gekend". Dan zal de liefde Gods, om Christus' wil ons geschonken, ons in onze christe lijke levenskeus, -houding en -richting zegenend vergezellen. Achter Jezus aan. Er is geen andere weg om het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Dan roepen we maar niet „Here, Heremaar doen we de wil van de Vader. Dit is de wil van God, dat gij gelóóft in Hem, die Hij gezonden heeft. Zo zal men niét beleven, dat Hij eens zou moeten zeggen„Ik heb U nooit gekend"A. V. Op m'n vele tochten door Nederland kwam ik in een bus te zitten naast een dame, met wie ik onwillekeurig een ge sprek aanknoopte, 't Was maandagmor gen en niet bepaald mooi weer, maar triestig en miezerig. Vele mensen hangen dan meer dan zitten, lusteloos en wezenloos, 't Lijkt wel, alsof de zondag alle fut en fleur heeft weggezogen. Niet bepaald een te ken van de weldadige invloed, die er, in een kerkse streek althans, van de predi king moet uitgaan. Ik heb dat al meer opgemerktdie tegenstelling tussen de lof zeggende me nigte met haar„de vreugd", die af straalt van haar wangen" en dat lodde rig, luierig, lummelig maandagmorgen- publiek. Maar die dame zat er opgewekt bij al pratende kwam ik er spoedig achter ja, 't is misschien niet netjes van me, maar graag weet ik met wat voor soort mensen ik reis hoe ze over 't kerke lijk en geestelijk leven dacht. Ik zei zohet is niet zulk mooi weer als gisteren, toen reed ik per auto ja, niet met een eigen exemplaar langs een door de zon beschenen weg. Zo, zei ze. Ja, zei ik, hoe vind U dat op zondag- er op uit te trekken? Nu, antwoordde ze, ik zou er nu niet bepaald de zondag- voor uitkiezen. Zo, dat vind ik ook, maar ik ging voor een goed doel ik ging namelijk ergens in de buurt preken Ja, dat verandert. Dus, dat merk ik al wel, U acht dus de zondag meer be doeld voor de kerk? Ja, zeker. Zo en hebt U dan gisteren wat aan de prediking gehad Och, ik voel me in de kerk eigenlijk nog niet zo thuis, want ik ben heilsoldate En, U gaat ter kerk, hoe is uw oordeel over de prediking? Nu, ik vind de preken over 't algemeen vrij dor, weinig opwekkend en te dog matisch. Zo, vind U dat, U zou meer Evangelie willen horen. Juist, ik voel me in de kerk nog weinig thuis, alleen in de Geref. kerk ergens vind ik ze niet zo bekrompen. Het deed me toch weldadig aan dit te horen, hoewel sommigen zullen zeg gen ziet U wel, een heilsoldaat voelt zich thuis in de Geref. kerk. Ik moet U eerlijk zeggen, dat ik het heerlijk vind, wanneer een gelovig kind van God, ook al is hij nu heilsoldaat of evangelisch of darbist, in de prediking de warmte van het Evangelie gevoelt. Er is een zekere bekrompenheid of starheid, die in de prediking naar voren kan komen, waarbij 't schijnt, alsof men meer de vormen, schotels en allerlei keu kengerei laat zien, dan dat men het heer lijk voedsel te smaken krijgt. Achter elke preek schuilt dogmatische bezinning, ja, maar dat geraamte moet schuil gaan achter 't welgevormde vlees. 'k Wou, dat ik zó kon preken, dat de hoorders moeten zeggen: wat is Jezus toch liefelijk en wat groot en heerlijk is Gods genade voor zondaren! Dan is de bekrompenheid er uit, en wordt het Evangelie zó ruim, dat we oog krijgen, niet alleen voor eigen zaligheid, maar voor 't heil der wereld, gelijk de Heiland als laatste opdracht gaf predik het Evan gelie aan alle mensen en maak alle vol ken tot Mijn discipelen. Al zijn we 't met vele beschouwingen van het heils leger niet eens, daarom kan een heilsol daat toch wel genieten van onze predi king! 't Was niet kwaad in de bus; er kwam warmte in m'n hart vanwege de warmte, die er toch in onze kerken blijk baar kan uitgaan van de prediking. En ik zeide in m'n hart „halleluja" ook al droeg die dame geen halleluja- hoed meer. Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Beverwijk (2de pr. pl.), J. Ykema te Tweede Exloërmond te Ouddorp, G. van Driel, kand. te Utrecht. Aangenomen naar Echten (Fr.), W. R. Barkema, kand. te Groningen te Heerlen (2de pred. pl.) (2de beroep), A. ter Hoeve te West-Terschelling naar Anna Jacobapolder, W. Haverkamp, kand. te Kampen, die bedankte voor Dussen, Godlinze, Harmeien en voor Ten Post (Grom). Bedankt voor Nordhorn (Duitsland), LI. Tien te Nijkerk voor 's-Graven- hage-Oost (vac. F. E. Lloekstra) en voor Utrecht-Oost (vac. H. W. H. van An- del), J. Wilschut te Zeist. Afscheid en intrede. Kand. J. B. D. v. d. Meulen te Amsterdam is voorne mens a.s. zondag intrede te doen te Emmer-Compascuum. Ds. G. de Zeeuw is voornemens 15 febr. afscheid te nemen van Schoonoord, om 22 febr. d.o.v. intrede te doen te Ezinge, na be vestiging door zijn voorganger, Ds. A. v. d. Kooy van Woerden. Ds. L. Bech is verhuisd naar Laan tje van Iperen 9 te Leerdam. Ds. D. Visch is verhuisd naar van Starkenborghstraat 47 te Groningen. Dr. E. D. Kraan, de nestor van de predikanten van Vlaardingen, is voorne mens a.s. najaar als hij de 70-jarige leef tijd zal hebben bereikt, met emeritaat te gaan. Dr. Kraan, LIagenaar van geboor te, studeerde en promoveerde aan de V.U., werd in 1921 predikant te Zuilen (U.) en staat sedert 1924 te Vlaardingen. Hij is een bekend figuur in het kerkelijk leven, maakte bij herhaling deel uit van de generale synode, had een en andermaal zitting in haar moderamen en vervult voor haar ook verschillende deputaat- schappen. In boek en blad heeft hij tal van publicaties gegeven. Dr. Kraan is officier in de orde van Oranje-Nassau. Examens. De classis Coevorden heeft peremptoir geëxamineerd en toe gelaten tot de dienst des Woords en der Sacramenten kand, J. B. D. v. d. Meulen te Amsterdam, beroepen predikant te Emmer-Compascuum. Drachten. Gehoord de gemeente vergadering, heeft de kerkeraad besloten over te gaan tot verbouw en restauratie van de Noorderkerk, de stichting van een bouwfonds voor een derde kerk en het plaatsen van een orgel in de Zuider- kerk. De Noorderkerk dateert van 1844 en is in 1884 en in 1901 gerestaureerd. Met een ingrijpende verbouwing en res tauratie is een bedrag van 140.000, gemoeid. Er komt een galerij over de gehele breedte van het gebouw, die aan 300 kerkgangers plaats zal bieden. De preekstoel zal kleiner worden en in het liturgisch .centrum komen een avond maalstafel en een doopvont. Men wil de kerk een luidklok en een verlicht kruis geven. Wat een nieuwe kerk betreft, daarvoor heeft men reeds optie gekregen op een terrein ten oosten van de Noor- derdwarsstraat, 30 van de nieuw in komenden is gereformeerd en daarom zal men in 1962 met de bouw van een derde kerk moeten beginnen. De kerk zal 700 zitplaatsen krijgen en de kosten worden geraamd op 350.000,In de nog res terende jaren zal de gemeente 100.000,- bijeen moeten brengen. Restauratie van het orgel in de Zuiderkerk zal op 28.000,komen. Het instrument zal twee klavieren met aangekoppelde pedaal krijgen, alsmede 17 stemmen. Desge wenst kan later op eenvoudige wijze een vrij pedaal bijgebouwd worden. 'sGravenhage-Moerwijk. De ge meente, die in de Mirtekerk zondags vier diensten houdt, zal nu ook gaan verga deren, zolang er nog geen tweede kerk is gebouwd, in de aula van de nieuwe H.B.S. aan het Westho venplein in O ver voorde, die met een paar maanden ge reed zal zijn. Leidschendam. De gemeente heeft in het met bloemen versierd kerkgebouw op feestelijke wijze haar gouden jubileum gevierd. De bijeenkomst stond onder lei ding van de pastor-loci, Ds. G. L. R. Riphagen. Een op de band vastgelegde gelukwens van Prof. Dr. J. H. Kroeze, hoogleraar te Potchefstroom, de oudste van de nog in leven zijnde oud-predikan ten, werd ten gehore gebracht, waarna mej. G. Wassenaar een humoristisch his torisch overzicht gaf, waarin zij herin nerde aan de groei van 60 tot 800 zielen. Woorden van gelukwens werden gespro ken door de oud-predikanten Ds. H. J. van Koningsveld, em. predikant te Ede en Ds. A. J. Bos te Berküm, Ds. R. A. Flinterman namens de classis 's-Graven- hage, J. v. d. Vlis van Pijnacker namens de genabuurde kerken, Ds. J. v. Leusden, namens de LIerv. gemeente ter plaatse, Jhr. Mr. A. Feith, namens het gemeente bestuur van Voorburg en wethouder J. ten Heuvelhof, namens dat van Leid schendam. Het kerkkoor der gemeente luisterde de samenkomst op. Van de oud-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 2