PREDIKBEURTEN ZUID-AMERIKA of AFRIKA LEESTAFEL ZONDAG 25 JANUARI 1959 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. F. Mantz te Rozenburg 2.30 uur Ds P. van Til, Zondag 22 5 uur Ds P. van Til, Zondag 22 (Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 22 5 uur Ds J. F. Mantz Collecte: Evangelisatie in België. Luth. Kerk geen dienst Arnemuiden 10 en 2.30 uur Cand. Th. P. van Belzen ber. pred. te Mariënberg. Domburg 10 uur Drs A. Elshout, 2.30 uur Ds J. v. d. Wal. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds J. Maaskant te Leiden Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs A. Verschoor Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld V eer e 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 11 uur Ds G. D. L. Brederveld, 5 uur Ds P. A. Bohlmeijer Vrouzvenpolder 10 en 2.30 uur Ds A. J. Dondorp Westkapelle 10 uur Ds J. v. d. Wal, 2.30 uur Drs A. Elshout. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds E. Brunsting te Baarn Axel 10 en 3 uur Ds G. J. Grafe te Epe Breskens 10 en 3 uur Ds M. Grashoff Hoek 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg Terneuzen 10 en 3 uur Ds H. Pestman Oostburg 10 en 2.30 uur Ds A. van Egmond te Oosterbeek Zaamslag 9.30 en 5 uur Ds W. v. d. Kerk te Gorinchem Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds A. van Leeuwen CLASSIS GOES Baarland 10 en 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen, Voorber. H. Av. 28 jan. 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen, Huwelijksbevestiging Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Goes, Westerkerk, 10 uur Ds J. van der Klaauw 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 31 Oosterkerk, 10 uur Ds E. Jansen 5 uur Ds J. van der Klaauw, Zondag 30 Collecte voor de hulpbehoevende kerken in de Classis. s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer te Souburg Kapelle 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds P. Homburg te Vlissingen Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Bed. PI. Av. en Dankz. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds D. Bouwknegt Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy 29 jan. 2.45 uur Ds J. E. Booy, Huwelijksbevestiging CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Cand. Westerveld te Slagharen Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds C. Kapteijn te Amsterdam Hoogerheide, Schapendreef 21, 10 en 4 uur Ds J. van der Leek te Kapelle-Biezelinge. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. Ytsma te Middelburg Oud-V os seme er 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Bed. PI. Av. en Dankz. Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds PI. v. d. Elskamp. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen Tholen 10 en 5 uur Ds H. v. d. Elskamp te Bennekom CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 2.30 uur Dr J. H. Becker Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker Colijnsplaut 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 3 uur Ds W. v. d. Zwaan te Amersfoort Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds Y. J. Tiemersma. Oosterland 10 en 2.30 uur Ds J. Ribberink te Overschie Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds W. v. d. Zwaan Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds M. C. Kersten Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma, Bed. H. Av. en Dankz. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse, Bed. H. Av. en Dankz. UIT DE PERS Nu Ds. Gilhuis en Rullmann als waar nemers naar Zuid-Amerika vertrokken zijn om te onderzoeken, of onze Kerken daar misschien kunnen deelnemen aan het zendingswerk is het niet onaardig de stem te laten horen van één, die in Bra zilië geweest is en zijn mening geeft over deze toekomstplannen. Ds. Hegger, momenteel met studieverlof, heeft een ieis door Zuid-Afrika gemaakt en ver gelijkt nu deze beide terreinen uit het oogpunt van geschiktheid voor ons zen dingswerk. Allereerst Zuid-Amerika Daar is reeds het front in volle bewe ging. De berichten daarover dringen door in de wereldpers. Brazilië dreigt een protestants land te worden, zo schrijven de rooms-katholieke bladen. Van alle kanten worden priesters naar dit be dreigde gebied gezonden. Het is een beweging van binnen uit. Het Braziliaanse protestantisme ontvangt nauwelijks steun van het buitenland. Er is ook, voorzover mij bekend, weinig ge brek aan predikanten. Je hebt er uit stekende theologische faculteiten met in ternaten, waar de studenten gedurende hun opleiding verblijven. Daar worden inlandse predikanten gevormd, wat altijd toch beter is dan de export van buiten. Heeft het nu veel zin om naar zulk een front Nederlandse predikanten te zenden? Lijkt het niet alsof onze predi kanten daar achter de grote opmars ko men aanhollen? Ik vraag me af, of onze Nederlandse gereformeerde aard wel voldoende zou passen in het zuidamerikaanse klimaat. Zijn wij niet al te zwaar dogmatisch be laden Hebben wij voldoende soepelheid Zijn wij mobiel genoeg? Kunnen wij het tempo van de Braziliaanse protes tantse opmars bijhouden of komen we overal achteraan sukkelen, zodat we hoogstens wat achterhoedegevechten kun nen leveren? Dan Afrika Ligt Afrika eigenlijk niet veel meer voor de hand? Daar is de oogst groot, maar werklieden zijn er veel te weinig. Daar hebben onze gereformeerden zeker een roeping met hun goede kerkopbouw. Daar waar alles nog in wording is, kan het leggen van stevige fundamenten van groot belang zijn. In Afrika zijn er momenteel ongeveer 30 miljoen christenen op een bevolking van bij benadering 200 miljoen. In die 30 miljoen zijn dan alle christenen in gesloten. De protestantse, de rooms- katholieke en de koptische christenen. De grootste nieuwe christelijke gemeen schappen vindt men in West-Afrika, waar het christendom zeer snel toeneemt, in de Congo, Oeganda, waar de angli caanse kerk alleen al een gemeenschap van een half miljoen opgebouwd heeft en dan natuurlijk in Zuid-Afrika, waar twee en een half miljoen blanke chris tenen zijn en reeds meer dan drie mil joen niet blanke christenen. Daartegenover staat dan een moham medaans front van meer dan zestig mil joen mensen. En ofschoon het moham medanisme zijn grote vestingen heeft in Noord-Afrika en Egypte en sterke cen tra in Oost-Afrika, heeft het toch ook vooruitgeschoven posten in haast elk deel van Afrika. De grote eenheidsbewe ging onder het mohammedaanse volk in het midden-oosten en Egypte is van gro te betekenis voor heel Afrika. Zouden onze zendingspredikanten niet uitstekend gebruik kunnen maken van hun kennis en ervaring omtrent het mo hammedanisme, die ze in Indonesië heb ben opgedaan? De voorslag van Ds. Hegger, die theo logie (maar dan R.-K.) gedoceerd heeft in Brazilië zijn in ieder geval de over weging waard. Maar blijkens een notitie in het Centraal Weekblad, waaraan we het bovenstaande ontnemen is de be slissing over toekomstige zendingster reinen nog geheel een opèn zaak. We zijn benieuwd naar het rapport van de verspieders. Door de relletjes in de Belgische Con go hebben velen verleden week aan dit werelddeel in opkomst gedacht. Vooral de Rooms-Katholieke missieposten zijn blijkens de berichten het voorwerp van deze acties geweest. Ook dit is weer een signaal dat de tijd voor rustige westerse uitbouw, als voogdij over de zwarte ne gerkinderen niet meer als vanzelfspre kend geaccepteerd wordt. Ook hier moet dus een omschakeling naar het werken met inheemse krachten gebeuren. (Geref. Weekblad) J. T. Bakker. UW AANDACHT GEVRAAGD VOOR DE „POSTCLUB". Een „Postclub" is een club van lang durige zieken van 1025 jaar. Een club bestaat uit 5 tot 7 leden, die zoveel mo gelijk naar leeftijd zijn ingedeeld. Deze leden wonen overal verspreid in Nederland. Maandelijks wordt met hen contact onderhouden door middel van een rondschrijfbrief, die door de leiders en leidsters met behulp van een speciaal orgaan „De Postkoets" wordt samenge steld. Persoonlijk contact is er ook, want minstens éénmaal per jaar bezoekt de leider/ster zijn/haar clubleden. De kosten voor deze aktie onder de langdurige zieken worden gedragen door de drie gereformeerde jeugdbonden. De medewerking van de h.h. predi kanten en de kerkeraden is onmisbaar. Van U wordt gevraagd per briefkaart naam, adres en leeftijd van deze patiën ten op te geven aan het Bondsbureau van de G.J.O., Malie straat la, Utrecht. No teert U dit adres in elk geval, want mis schien komt U later nog iemand tegen, die graag wat meer contact met andere zieken wil hebben, maar die zelf dit con tact niet kan vinden. Hij/zij zal U er dankbaar voor zijn. Bob Aran, O, mens! Uitgeverij van Keu len, N.V., Den Haag. Een roman, die de tragedie brengt in een domineesleven. Uit heel eenvoudige kring voortgekomen, heeft Willem Koert het gebracht tot het ambt. En, hij maakt daarin een goed figuur. Binnen een be paald aantal jaren is hij in een stads gemeente met verscheidene mede-diena ren. Daar is het, dat hij, zeg maar, op een toppunt van zijn roemvalt. In het eerste deel lijkt mij de beschrij ving van de karakters rondom Koert meer geslaagd dan van Koert zelf. Hij krijgt het meisje, dat hij graag wil heb ben en toch blijven beide in dit kinder loze huwelijk voor elkaar vreemden. Met een meisje, dat met de bedoeling komt om dominee bij te staan in het pastoraat, loopt het dan helemaal mis. Men zegt, dat de roman „speelt" in hervormd mi lieu. Wat hiervan te zeggen? Dat het voor komt, weten wij maar al te goed. Maar, wat is nu de bedoeling van dit mooi uit gegeven boek, waarin „het verhaal" ge geven wordt, terwijl wij tenslotte de man in kwestie vinden in grote armoede. Plet huwelijk blijft in stand. Bedoelt het te zijn een hartekreet, dat dominees zonder behoorlijk geestelijke verzorging zijn? Wordt hier de spiegel ons voorgehouden ofwaar gaat het nu eigenlijk om Persoonlijk geloof ik niet, dat zó het leven van de geestelijken in de litteratuur moet komen en prijs ik die kerken, waar men daarover waakt. Of het boek goed geschreven is? O ja, daar niet van. Maar aan het eind van het boek blijf ik met de vraag zitten: wat doen wij hiermee. Intussen denk ik wel, dat het nogal zal gelezen worden. C. St. Ds G. N. Lammens, Dr H. Kakes, Ds E. Pijlman en Ds H. Vollenhoven. Volg mij. Om hen op weg te helpen, die Christus willen volgen. N.V. Gebr. Zomer en Keunings Uitg. Maatschappij, Wageningen. Meditaties, die gelezen zullen worden. Met telkens een illustratie, waarin ons treft, dat Ds Pijlman, de tekenaar, be slist kunstgaven bezit. Het boekje is „nieuw", van deze tijd, en heeft toch niet dat „gewilde", dat soms een belem mering vormt voor het aanvaarden. Het gaat hier steeds centraal over Christus, het Lam, de goede Herder, de ware wijnstok, de priester, de leraar, en Hij wordt geplaatst in het volle leven. Velen zullen deze mooie uitgave willen bezitten en wij kunnen die van harte aanbevelen. C. St. WC. F. Scheps. De Kerk en wij wij en de Kerk. Uitg. Geref. Ver. voor drankbestrijding, Prinsesselaan 8, Apeldoorn. In deze brochure geeft de bekende journalist uit Den Haag de inhoud van een door hem gehouden referaat in ge wijzigde vorm. Het eerste deel is voor namelijk refererend, waaruit wij horen hoe door vooraanstaande personen op het gevaar van het drankmisbruik werd gewezen. Dit gebeurt bij een bespreking van het rapport van de generale synode van de Ned. Herv. Kerk. Daarna komt het rapport van Assen onzer kerken aan de orde. De heer Scheps toont zich dank baar voor de gedane uitspraken en acht het van belang, dat de kerkelijke verga deringen zich met dit vraagstuk hebben bezig gehouden. Verder maant hij tot voorzichtigheid in de propaganda. Men leze deze duidelijke en sprekende brochure. C. St. Ds P. Visser. Naar de eis van het ver bond. Uitg. J. H. Kok, N.V.Kam pen. Ja, deze dominee doet hetzelfde als Ds Bouwmeester, alleen in wat andere vorm. Hij volgt de vraag- en antwoord- methode, die meer aanleiding geeft tot uit het hoofd leren. Voor een belijdenis catechisatie in deze tijd zou ik daar nu niet meer de voorkeur aan geven. De stof wordt goed behandeld en de cate chisant goed ingeleid. Men make zelf nu maar een keus, wanneer men tot deze methode overgaat. C. St. Mr. WC. D. Hoogendijk Jr. Het libe ralisme van de V.V.D. Uitg. J. H. Kok, N.V., Kampen. Nu wij in de verkiezingsaktie zitten, kan deze brochure van de bibliothecaris van de Dr A. Kuyperstichting goede diensten bewijzen. De zaak wordt hier principiëel behandeld. C. St. Ds G. Bouwmeester. Voor de belijdenis- catechisatie. Uitg. J. H. Kok, N.V., Kampen. Ds Bouwmeester volgt de methode, en meerderen met hem, om op een belijde niscatechisatie uit te gaan van de vragen bij de openbare belijdenis. Hij geeft daarop telkens een brede toelichting, ook met historische bijzonderheden. Dit boek je is zeker aan te bevqlen als geslaagd. C. St.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 3