PREDIKBEURTEN
ZUID-AMERIKA of
AFRIKA
LEESTAFEL
ZONDAG 25 JANUARI 1959
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. F. Mantz te Rozenburg
2.30 uur Ds P. van Til, Zondag 22
5 uur Ds P. van Til, Zondag 22
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 22
5 uur Ds J. F. Mantz
Collecte: Evangelisatie in België.
Luth. Kerk geen dienst
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Cand. Th. P. van Belzen
ber. pred. te Mariënberg.
Domburg 10 uur Drs A. Elshout, 2.30 uur Ds J. v. d. Wal.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds J. Maaskant te Leiden
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
St. Laurens 10 en 2.30 uur Drs A. Verschoor
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
V eer e 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 11 uur Ds G. D. L. Brederveld, 5 uur Ds P. A. Bohlmeijer
Vrouzvenpolder 10 en 2.30 uur Ds A. J. Dondorp
Westkapelle 10 uur Ds J. v. d. Wal, 2.30 uur Drs A. Elshout.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds E. Brunsting te Baarn
Axel 10 en 3 uur Ds G. J. Grafe te Epe
Breskens 10 en 3 uur Ds M. Grashoff
Hoek 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg
Terneuzen 10 en 3 uur Ds H. Pestman
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds A. van Egmond te Oosterbeek
Zaamslag 9.30 en 5 uur Ds W. v. d. Kerk te Gorinchem
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds A. van Leeuwen
CLASSIS GOES
Baarland 10 en 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen, Voorber. H. Av.
28 jan. 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen, Huwelijksbevestiging
Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz.
Goes, Westerkerk, 10 uur Ds J. van der Klaauw
5 uur Ds E. Jansen, Zondag 31
Oosterkerk, 10 uur Ds E. Jansen
5 uur Ds J. van der Klaauw, Zondag 30
Collecte voor de hulpbehoevende kerken in de Classis.
s-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds P. A. Bohlmeijer te Souburg
Kapelle 10 en 2.30 uur
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds P. Homburg te Vlissingen
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
Bed. PI. Av. en Dankz.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds D. Bouwknegt
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
29 jan. 2.45 uur Ds J. E. Booy, Huwelijksbevestiging
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Cand. Westerveld te Slagharen
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds C. Kapteijn te Amsterdam
Hoogerheide, Schapendreef 21, 10 en 4 uur Ds J. van der Leek
te Kapelle-Biezelinge.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. Ytsma te Middelburg
Oud-V os seme er 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Bed. PI. Av. en Dankz.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds PI. v. d. Elskamp.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Tholen 10 en 5 uur Ds H. v. d. Elskamp te Bennekom
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Dr J. H. Becker
Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker
Colijnsplaut 10 en 2.30 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 3 uur Ds W. v. d. Zwaan te Amersfoort
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds Y. J. Tiemersma.
Oosterland 10 en 2.30 uur Ds J. Ribberink te Overschie
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds W. v. d. Zwaan
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds M. C. Kersten
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma, Bed. H. Av. en Dankz.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse, Bed. H. Av. en Dankz.
UIT DE PERS
Nu Ds. Gilhuis en Rullmann als waar
nemers naar Zuid-Amerika vertrokken
zijn om te onderzoeken, of onze Kerken
daar misschien kunnen deelnemen aan
het zendingswerk is het niet onaardig de
stem te laten horen van één, die in Bra
zilië geweest is en zijn mening geeft
over deze toekomstplannen. Ds. Hegger,
momenteel met studieverlof, heeft een
ieis door Zuid-Afrika gemaakt en ver
gelijkt nu deze beide terreinen uit het
oogpunt van geschiktheid voor ons zen
dingswerk.
Allereerst Zuid-Amerika
Daar is reeds het front in volle bewe
ging. De berichten daarover dringen door
in de wereldpers. Brazilië dreigt een
protestants land te worden, zo schrijven
de rooms-katholieke bladen. Van alle
kanten worden priesters naar dit be
dreigde gebied gezonden.
Het is een beweging van binnen uit.
Het Braziliaanse protestantisme ontvangt
nauwelijks steun van het buitenland. Er
is ook, voorzover mij bekend, weinig ge
brek aan predikanten. Je hebt er uit
stekende theologische faculteiten met in
ternaten, waar de studenten gedurende
hun opleiding verblijven. Daar worden
inlandse predikanten gevormd, wat altijd
toch beter is dan de export van buiten.
Heeft het nu veel zin om naar zulk
een front Nederlandse predikanten te
zenden? Lijkt het niet alsof onze predi
kanten daar achter de grote opmars ko
men aanhollen?
Ik vraag me af, of onze Nederlandse
gereformeerde aard wel voldoende zou
passen in het zuidamerikaanse klimaat.
Zijn wij niet al te zwaar dogmatisch be
laden Hebben wij voldoende soepelheid
Zijn wij mobiel genoeg? Kunnen wij
het tempo van de Braziliaanse protes
tantse opmars bijhouden of komen we
overal achteraan sukkelen, zodat we
hoogstens wat achterhoedegevechten kun
nen leveren?
Dan Afrika
Ligt Afrika eigenlijk niet veel meer
voor de hand? Daar is de oogst groot,
maar werklieden zijn er veel te weinig.
Daar hebben onze gereformeerden zeker
een roeping met hun goede kerkopbouw.
Daar waar alles nog in wording is, kan
het leggen van stevige fundamenten van
groot belang zijn.
In Afrika zijn er momenteel ongeveer
30 miljoen christenen op een bevolking
van bij benadering 200 miljoen. In die
30 miljoen zijn dan alle christenen in
gesloten. De protestantse, de rooms-
katholieke en de koptische christenen.
De grootste nieuwe christelijke gemeen
schappen vindt men in West-Afrika,
waar het christendom zeer snel toeneemt,
in de Congo, Oeganda, waar de angli
caanse kerk alleen al een gemeenschap
van een half miljoen opgebouwd heeft
en dan natuurlijk in Zuid-Afrika, waar
twee en een half miljoen blanke chris
tenen zijn en reeds meer dan drie mil
joen niet blanke christenen.
Daartegenover staat dan een moham
medaans front van meer dan zestig mil
joen mensen. En ofschoon het moham
medanisme zijn grote vestingen heeft in
Noord-Afrika en Egypte en sterke cen
tra in Oost-Afrika, heeft het toch ook
vooruitgeschoven posten in haast elk
deel van Afrika. De grote eenheidsbewe
ging onder het mohammedaanse volk in
het midden-oosten en Egypte is van gro
te betekenis voor heel Afrika.
Zouden onze zendingspredikanten niet
uitstekend gebruik kunnen maken van
hun kennis en ervaring omtrent het mo
hammedanisme, die ze in Indonesië heb
ben opgedaan?
De voorslag van Ds. Hegger, die theo
logie (maar dan R.-K.) gedoceerd heeft
in Brazilië zijn in ieder geval de over
weging waard. Maar blijkens een notitie
in het Centraal Weekblad, waaraan we
het bovenstaande ontnemen is de be
slissing over toekomstige zendingster
reinen nog geheel een opèn zaak. We
zijn benieuwd naar het rapport van de
verspieders.
Door de relletjes in de Belgische Con
go hebben velen verleden week aan dit
werelddeel in opkomst gedacht. Vooral
de Rooms-Katholieke missieposten zijn
blijkens de berichten het voorwerp van
deze acties geweest. Ook dit is weer een
signaal dat de tijd voor rustige westerse
uitbouw, als voogdij over de zwarte ne
gerkinderen niet meer als vanzelfspre
kend geaccepteerd wordt. Ook hier moet
dus een omschakeling naar het werken
met inheemse krachten gebeuren.
(Geref. Weekblad) J. T. Bakker.
UW AANDACHT GEVRAAGD
VOOR DE „POSTCLUB".
Een „Postclub" is een club van lang
durige zieken van 1025 jaar. Een club
bestaat uit 5 tot 7 leden, die zoveel mo
gelijk naar leeftijd zijn ingedeeld.
Deze leden wonen overal verspreid in
Nederland. Maandelijks wordt met hen
contact onderhouden door middel van
een rondschrijfbrief, die door de leiders
en leidsters met behulp van een speciaal
orgaan „De Postkoets" wordt samenge
steld.
Persoonlijk contact is er ook, want
minstens éénmaal per jaar bezoekt de
leider/ster zijn/haar clubleden.
De kosten voor deze aktie onder de
langdurige zieken worden gedragen door
de drie gereformeerde jeugdbonden.
De medewerking van de h.h. predi
kanten en de kerkeraden is onmisbaar.
Van U wordt gevraagd per briefkaart
naam, adres en leeftijd van deze patiën
ten op te geven aan het Bondsbureau van
de G.J.O., Malie straat la, Utrecht. No
teert U dit adres in elk geval, want mis
schien komt U later nog iemand tegen,
die graag wat meer contact met andere
zieken wil hebben, maar die zelf dit con
tact niet kan vinden.
Hij/zij zal U er dankbaar voor zijn.
Bob Aran, O, mens! Uitgeverij van Keu
len, N.V., Den Haag.
Een roman, die de tragedie brengt in
een domineesleven. Uit heel eenvoudige
kring voortgekomen, heeft Willem Koert
het gebracht tot het ambt. En, hij maakt
daarin een goed figuur. Binnen een be
paald aantal jaren is hij in een stads
gemeente met verscheidene mede-diena
ren. Daar is het, dat hij, zeg maar, op
een toppunt van zijn roemvalt.
In het eerste deel lijkt mij de beschrij
ving van de karakters rondom Koert
meer geslaagd dan van Koert zelf. Hij
krijgt het meisje, dat hij graag wil heb
ben en toch blijven beide in dit kinder
loze huwelijk voor elkaar vreemden. Met
een meisje, dat met de bedoeling komt
om dominee bij te staan in het pastoraat,
loopt het dan helemaal mis. Men zegt,
dat de roman „speelt" in hervormd mi
lieu.
Wat hiervan te zeggen? Dat het voor
komt, weten wij maar al te goed. Maar,
wat is nu de bedoeling van dit mooi uit
gegeven boek, waarin „het verhaal" ge
geven wordt, terwijl wij tenslotte de man
in kwestie vinden in grote armoede. Plet
huwelijk blijft in stand.
Bedoelt het te zijn een hartekreet, dat
dominees zonder behoorlijk geestelijke
verzorging zijn? Wordt hier de spiegel
ons voorgehouden ofwaar gaat
het nu eigenlijk om
Persoonlijk geloof ik niet, dat zó het
leven van de geestelijken in de litteratuur
moet komen en prijs ik die kerken, waar
men daarover waakt.
Of het boek goed geschreven is? O
ja, daar niet van. Maar aan het eind van
het boek blijf ik met de vraag zitten:
wat doen wij hiermee. Intussen denk ik
wel, dat het nogal zal gelezen worden.
C. St.
Ds G. N. Lammens, Dr H. Kakes, Ds
E. Pijlman en Ds H. Vollenhoven.
Volg mij. Om hen op weg te helpen,
die Christus willen volgen. N.V.
Gebr. Zomer en Keunings Uitg.
Maatschappij, Wageningen.
Meditaties, die gelezen zullen worden.
Met telkens een illustratie, waarin ons
treft, dat Ds Pijlman, de tekenaar, be
slist kunstgaven bezit. Het boekje is
„nieuw", van deze tijd, en heeft toch
niet dat „gewilde", dat soms een belem
mering vormt voor het aanvaarden. Het
gaat hier steeds centraal over Christus,
het Lam, de goede Herder, de ware
wijnstok, de priester, de leraar, en Hij
wordt geplaatst in het volle leven.
Velen zullen deze mooie uitgave willen
bezitten en wij kunnen die van harte
aanbevelen. C. St.
WC. F. Scheps. De Kerk en wij
wij en de Kerk. Uitg. Geref. Ver.
voor drankbestrijding, Prinsesselaan
8, Apeldoorn.
In deze brochure geeft de bekende
journalist uit Den Haag de inhoud van
een door hem gehouden referaat in ge
wijzigde vorm. Het eerste deel is voor
namelijk refererend, waaruit wij horen
hoe door vooraanstaande personen op
het gevaar van het drankmisbruik werd
gewezen. Dit gebeurt bij een bespreking
van het rapport van de generale synode
van de Ned. Herv. Kerk. Daarna komt
het rapport van Assen onzer kerken aan
de orde. De heer Scheps toont zich dank
baar voor de gedane uitspraken en acht
het van belang, dat de kerkelijke verga
deringen zich met dit vraagstuk hebben
bezig gehouden. Verder maant hij tot
voorzichtigheid in de propaganda.
Men leze deze duidelijke en sprekende
brochure. C. St.
Ds P. Visser. Naar de eis van het ver
bond. Uitg. J. H. Kok, N.V.Kam
pen.
Ja, deze dominee doet hetzelfde als
Ds Bouwmeester, alleen in wat andere
vorm. Hij volgt de vraag- en antwoord-
methode, die meer aanleiding geeft tot
uit het hoofd leren. Voor een belijdenis
catechisatie in deze tijd zou ik daar nu
niet meer de voorkeur aan geven. De
stof wordt goed behandeld en de cate
chisant goed ingeleid. Men make zelf
nu maar een keus, wanneer men tot deze
methode overgaat. C. St.
Mr. WC. D. Hoogendijk Jr. Het libe
ralisme van de V.V.D. Uitg. J. H.
Kok, N.V., Kampen.
Nu wij in de verkiezingsaktie zitten,
kan deze brochure van de bibliothecaris
van de Dr A. Kuyperstichting goede
diensten bewijzen. De zaak wordt hier
principiëel behandeld. C. St.
Ds G. Bouwmeester. Voor de belijdenis-
catechisatie. Uitg. J. H. Kok, N.V.,
Kampen.
Ds Bouwmeester volgt de methode, en
meerderen met hem, om op een belijde
niscatechisatie uit te gaan van de vragen
bij de openbare belijdenis. Hij geeft
daarop telkens een brede toelichting, ook
met historische bijzonderheden. Dit boek
je is zeker aan te bevqlen als geslaagd.
C. St.