Officiële Berichten Zuiderzending KERKNIEUWS daar de begroting wel weer een tekort aanwijst, maar aan het eind van het jaar komt het heus wel weer goed. Er zal wel haast geen kerk zijn, die van haar ver mogen leeft. We moeten het altijd hebben van de lopende inkomsten. En dan blijkt de gemeente altijd weer bereid te geven, wat gevraagd wordt. Daarom zal ook de kerkeraad, natuurlijk na rijp beraad, moeten vaststellen, wat er tot de rechte gang van het kerkelijk leven nodig is. Niet eerst afwachten, wat er binnenkomt en daarnaar de uitgaven regelen, maar eerst het bedrag van de uitgaven vast stellen en dan dit bedrag van de ge meente vragen. Ik weet wel, dat dit precies het omge keerde is van wat we in het gewone maatschappelijk leven hebben. Daar die nen we de tering naar de nering te zet ten. Daar zullen we met grote voorzich tigheid onze uitgaven moettn regelen naar de inkomsten. Wie het niet doet, maakt brokken. Dat zal hij vroeg of laat wel aan den lijve ondervinden. Maar in het kerkelijk leven is het an ders. Wat dat aangaat neemt de kerk dan ook misschien wel een uitzonderings positie in in het leven. Als de kerkeraad (meestal hierin wel geadviseerd door de C. v. B.) de eerlijke overtuiging heeft, dat er zó en zóveel nodig is, dan mag hij ook met vrijmoedigheid aan de ge meente vragen, in deze behoefte te voor zien. Dit financiële praatje brengt me iets te binnen, waar ik tegelijk iets van zeg gen wil. De laatste tijd zien we telkens in onze bladen mededelingen van ontvangen gif ten, waaronder soms vrij belangrijke. Ik bedoel dan: financiëel belangrijk, omdat in Gods oog het kleine bedrag van de dagloner en het penninkske van de we duwe immers niet minder belangrijk is. En als we lezen van giften van enige duizenden, dan zullen die natuurlijk ko men van welgestelde lieden. Zij zullen dit stellig wel hebben kunnen missen, zonder zichzelf tekort te doen, maar het hart was toch gewillig, om het te geven voor de dienst des Heren. Ik wil daar m'n grote blijdschap over uitspreken. Het stemt werkelijk tot milde dank, alweer-allereerst aan de Here, die ZOU HET KUNNEN? Het Kerkblad de Zeeuwse Kerk bode van 26 september ligt voor mij. Zij is net binnengekomen. Het heeft wel een beetje lang geduurd, eer zij in Blora komt. Maar ja, wij mogen al dankbaar wezen, dat zij komt. Eén ding heeft mij diep getroffen: dat waren de inleidende woorden van Ds. van Til, de voorzitter van de Zuider zending. Woorden, die des te meer een waarde hebben, nu wij zelfstandig deze arbeid moeten aanpakken. U had vroeger een speciaal hierover; iemand, die werkelijk tijd en gelegen heid had om geregeld met de Zuiderzen ding te corresponderen. De zaak ligt nu een beetje anders. Van Uw secretaris kunt U dat niet zeggen. Zijn dagelijkse taak is leiding ge ven aan de Christelijke S.M.P. (ULO) te Blora (325 leerlingen). Daarnaast moet hij ook nog tijd zoe ken (en vinden, dat is het voornaamste) om ook de zendingsbelangen te beharti gen. U moet het ons en speciaal hem niet kwalijk nemen, als de correspondentie zo nu en dan lijkt te stoppen. Het lijkt maar zo. Daar zijn altijd ogenblikken, waar de kracht te kort schiet om nog iets te doen, al is de wil nog zo groot. Wij willen U graag van alles op de hoogte houdenvan de vreug den, maar ook van de teleurstellingen in onze gemeenschappelijke zendingsarbeid. Om het niet al te lang te maken, willen wij dit keer beginnen metKunduran. Kunduran is een plaats 25 km. bewes ten Blora. Als U eens de gelegenheid had om met de zendingsauto er naar toe te gaan, moest U het beslist niet nalaten. Dan weet U, wat het betekent op een slechte weg te rijden. Maar dit mag geen teleurstelling we zen. Zaak isU kunt er met de auto ko men; een beetje stoffig misschien, dat geeft niet. Er is toch water genoeg en trouwens, wie kijkt nou naar een stoffige reiziger? Het is daar zo gewoon. U krijgt er nog grijze haren bij van de stof wel te verstaan. In Kunduran hebben wij een pracht van een gebouw 4 lokalen. Het 3e en 4e lokaal is net maar afgebouwd (Rp. 25000,kregen wij hiervoor van de ACSIS de grote in Nederland ge- het hart neigde en de middelen daartoe gaf, maar ook aan deze mensen zelf. Gelukkig komt het wel meer voor, maar ik meen, dat onze kerken in dit opzicht toch niet bepaald verwend zijn. De giften en legaten zijn meest niet zo talrijk. Dat is in de Roomse kerk anders. Die ontvangen vrij geregeld belangrijke schenkingen. In sommige roomse kringen behoort het tot de goede gewoonten, om vooral bij testamentaire beschikking al lereerst aan de kerk te denken. Als de vermelding van vrij aanzien lijke giften vooral in de jongste tijd mochten wijzen op een gunstige veran dering in deze, dan zou ik me over deze doorbraak heel hartelijk verheugen. Waar ik ook met vrijmoedigheid de opwekking aan toevoeg: laat het zo blij ven. Het lijkt een wat kies onderwerp, maar waarom zouden we het niet vrij moedig en open zeggen tot onze rijken „deelt gaarne mee?" Als er bizondere aanleiding is, b.v. 40 of 50-jarig huwe lijk en God zegende ons met aardse goederen en Hij gaf ons een mild hart, waarom zouden we dan niet onder hen, die we willen gedenken ook, of liefst allereerst aan de kerk denken Of ook bij testamentaire beschikking. Het spreekwoord zegt„we kunnen niets meenemen". Inderdaad, alleen het groot ste goed wordt van ons niet weggenomen, maar reikt tot over dood en graf. Maar ja, het stoffelijke, dat zullen we aan and'ren overlaten. Misschien komt het in sommige gevallen aan verre neven, na ruime aftrek van de fiscus. Nu is het familieleven een kostelijk goed in de wereld, maar het is toch niet onredelijk onderscheid te maken tussen naë en verre familie? En wie is er meer dan „moeder"? Die kerk, die ons lief was, waaraan we ons verbonden wisten, waarin we zijn gedoopt, die ons heeft gekoesterd met haar zorg, waarin we het Woord des levens hebben gehoord en waar we de gemeenschap des Heren zo menigmaal aan zijn tafel genoten heb ben Waarom zouden we „moeder" verge ten K.-B. y. d. L. houden collecte ten bate van onze scho len). Vroeger was het een Sekolah Rakjat, een Chr. Lagere school. Vier jaren lang hebben wij het volgehouden, maar de groei wou er niet in komen. Het leek net alsof al de moeite en kosten voor niets waren. Toen in juli 1958 in Sala- tiga een onderwijzersconferentie werd gehouden, besloten wij op advies van de broeders van Salatiga, de Sekolah Rak jat te sluiten en een andere type school op te richten: de S.M.E.P. Sekolah Menengah Ekonomie Pertama Kristen. Dat is een soort Handelsschool (4- jarig). Besprekingen werden direct gehouden met de plaatselijke overheden: De Tja- mat (ass. wedono), de Schoolopziener en andere belangrijke personen in Kundu ran en omgeving. Iedereen was er mee opgetogen. Sinds lang vroeg men in Kunduran om een christelijke school. Een lang gekoesterde wens werd nu eindelijk vervuld. Alles werd goed voorbereid, al was het een beetje laat. Begin augustus kon de school al beginnen: 23 leerlingen met 2 christe lijke leerkrachten. Plet kon niet beter. Maar de teleurstellingen bleven ook niet uit. Het beraamde schoolgeld (Rp. 12.50 per maand) bleek boven de draag kracht te wezen van deze dessabevolking. De helft van de klas kan (nog) niet op tijd betalen. Maar toch moeten wij doorgaan, on danks deze teleurstelling. Vroeger hadden wij in Kunduran een guru indjil (evangelist). Plij is overge gaan tot de Salatiga-zendingnu is Kun duran een verlaten post voor ons. Toch mogen wij niet alles opgeven. De school staat er nog. Zal zij een voorpost worden en blijven of moet zij ook het veld ruimen? Wij kunnen het niet zeggen. Er zijn nog altijd mogelijkheden. Ook dit jaar wordt het feest van Christus' geboorte gevierdde ouders komen ook het wordt een echte zaai- avond. Wij gaan door, ondanks de vele te leurstellingen. Wilt U ons hierin steunen? SOEJONO, sekretaris zendingsdeputaten. Blora, december 1958. Tweetal te Middelburg (vac. J. H. de Boer), Jac. Boonstra te Z waag westeinde en P. L. Smilde te Nieuwleusen. Beroepen te Middelburg (vac. J. H. de Boer), Jac. Boonstra te Zwaagwest- einde te Borne, A. Ykema te Tweede Exloërmond te Oosterend (Fr.), R. van den Berg, kand. te Arnhem te Heerlen (2de pred. pl.) (2de maal), A. ter Hoeve te West-Terschelling te Harmeien, W. Haverkamp, kand. te Kampen te Vancouver (Canada) (vac. Dr. A. PI. Oussoren), G. Groen boer te Acton (Ontario, Canada) (voor heen te Weesp). Aangenomen naar Hijlaard, P. Wa- melink, kand. te Apeldoorn naar Nieuwlande, C. Bruning te Siegerswou- de naar Vollenhove-Sint Janskloos ter, PI. J. ten Brink te Vriezenveen naar Woodstock (Ontario, Canada), W. Feenstra te Haney (Brits Columbia) naar Assen (vac. G. P. Hartvelt), K. A. Fir et te Overschie naar Bergen (N.H.), R. van den Berg, kand. te Arn hem, die bedankte voor Dirkshorn en voor Oosterend (Fr.). Bedankt voor Aduard, W. Struys te Krommenie voor Beverwijk (2e pred. pk), H. B. Weyland te Nieuwer-Amstel- Noord Examens. De classis Hardenberg heeft praeparatoir geëxamineerd en be roepbaar verklaard de heer G. A. Wes ter veld, kand. te Slagharen (O.) Aan de V.U. slaagde voor het doctoraal examen theologie de heer W. S. Smith, Zachary, Louisiana, U.S.A. Ds. P. B. Lengkeek. Naar wij ver nemen heeft de classis Kollum der Geref. Kerken in haar gisteren gehouden ver gadering besloten Ds. P. B. Lengkeek te ontslaan uit de bediening van zijn ambt bij de Geref. Kerk te Eestrum met dien verstande, dat hij het recht op en de eer van het ambt van Dienaar des Woords bij de Geref. Kerken in Neder land behoudt. Dit impliceert, dat Ds. Lengkeek beroepbaar is. Afscheid en intrede. Wegens ver trek naar Groningen-West nam Ds. L. Blijdorp afscheid van Aalten met 2 Petr. 3:13. Na bevestiging door Ds. E. J. Oomkes van Schiedam met Col. 4:3, deed Ds. L. Bech, gekomen van Olde- markt, intrede te Leerdam met 2 Cor. 4:7. Na bevestiging door Ds. G. Toornvliet van Bloemendaal met Jes. 3: 14 en 15, deed kand. A. v. d. Deijl, gekomen van Overveen, intrede te Dalf- sen met Ps. 1271 en 2. Ds. D. Visch is voornemens a.s. zondag afscheid te ne men van Emmen wegens vertrek naar Groningen. Kand. J. Niemantsverdriet te Barendrecht is voornemens 15 febr. intrede te doen te Nieuwerkerk a. d. Ys- sel, na bevestiging door Ds. J. PI. Sille- vis Smitt, hoofdvlootpredikant te 's-Gra- venhage. Kand. J. H. Nawijn te Kat wijk aan Zee is voornemens 22 februari intrede te doen te Moordrecht, na be vestiging door zijn vader, Ds. E. I. F. Nawijn van Katwijk aan Zee. - Ds. C. B. Bavinck te Amsterdam-O. heeft van zijn kerkeraad een verlof ont vangen van drie weken teneinde een reis naar Israël te maken, omdat het sub sidie aan het zendingshospitaal te Tibe rias met ingang van 1 april a.s. zal ver vallen, nu de regering in de omgeving van deze plaats een hospitaal bouwen zal. Ds. Bavinck zal als lid van het de- putaatschap voor de zending onder Is raël moeten pogen hier een bevredigende oplossing te vinden. Dr. J. v. d. Berg te Zutphen heeft de benoeming tot lector aan de V.U. aangenomen en zal mitsdien met emeri taat gaan. De kerkeraad gaat het beroe- pingswerk onmiddellijk ter hand nemen, en de gemeenteleden hebben reeds ge legenheid gehad namen voor de groslijst voor te dragen. Ds. M. v. d. Werffdie een half jaar met verlof in Nederland verbleef, is 15 januari j.l. per K.L.M. weer naar Indonesië vertrokken teneinde zijn ar beid op Soemba voort te zetten. Zijn gezin blijft voorlopig in ons land. - Alphen a. d. Rijn. Na een gehou den gemeentevergadering besloot de ker keraad de Noorderkerk nu definitief te verkopen en het bouwproject, waarvan de kosten op 500.000,worden be groot, te doen uitvoeren behoudens en kele zonder schade voor het gehele pro ject in te voeren bezuinigingen. Daarbij zal ook aan het verlangen van de jeugd naar vermogen tegemoet gekomen wor den. De Bilt. De gemeente mocht haar duizendste lid door geboorte inschrijven. Aan de ouders van het borelingske heeft de kerkeraad een spaarbankboekje doen aanbieden met ƒ25,met de bedoeling dat t.z.t. daarvoor zich een kerkboek zal aanschaffen. Delft. Ds. P. van Strien heeft de eerste steen gelegd voor de bouw van de Immanuël-kerk in de Wippolder. Tevo ren vond in de Maranathakerk een bij eenkomst plaats waarin Ds. van Strien als predikant van de Zuider-parochie het woord voerde over de betekenis van dit gebeuren. Nadat de gemeente staande gezongen had Gez. 23: 1,. trok men ge meenschappelijk naar het bouwterrein, waar Ds. van Strien onder een fikse sneeuwbui zich van zijn taak kweet. 's-Gravenhage-W est. Welk een grote afstand de gemeente nog van het ene offer in de eredienst zoals men dat in Winterswijk en andere kerken kent, verwijderd is, blijkt wel uit het feit, dat de kerkeraad op voorstel van de com missie van beheer de vierde collecte in de dienst heeft ingevoerd t.a.v. een aan tal collecten. Men was n.l. van gevoelen, dat er geen andere mogelijkheid is. Bo vendien moet een tekort over 1958 wor den aangezuiverd. De kerkeraad zond een voorstel tot herziening van de pre- dikantstractementen door naar de wijk- kerkeraden. Oldekerk. Het verenigingsgebouw „Ons Centrum" dat tegen de kerk is aangebouwd, is onder grote belangstelling officiéél in gebruik genomen. De voor zitter van de bouwcommissie, de heer H. G. Ligterink droeg het gebouw over aan Ds. H. de Zwart als voorzitter van de kerkeraad. Plet gebouw heeft een zaal met podium voor 250 bezoekers. Deze zaal kan bovendien in tweeën worden gesplitst. De zaal is in moderne frisse kleuren gehouden. Het werk is voor een groot deel door vrijwilligers gebeurd, ter wijl van de gekochte afbraak van de Herv. pastorie veel kon worden gebruikt. Ymuiden. De gemeente zal a.s. woensdagavond de Petruskerk officiéél in gebruik nemen. Zeist. De kerkeraad van de Chr. Geref. kerk zond bericht, dat hij het verzoek van de kerkeraad om samen te spreken over alles wat bindt en wat ge scheiden houdt voorshands niet zal in willigen, omdat hij wachten wil op een in uitzicht gestelde uitspraak van de ge neral e synode der Chr. Geref. kerken omtrent zulke samensprekingen op ker- keraadsniveau. Scribaten. Als scriba van Aarden burg is opgetreden A. N. Quaak, St. Annastraat 54 te Sluis en van Fleerde de heer J. H. Haverkamp, Roggeweg 24. Ouderlingenconferentie. De Frie- sche ouderlingenconferentie zal 11 febr. a.s. in de Noorderkerk te Leeuwarden worden gehouden. Als referenten zullen optreden de heren Prof. Dr. A. D. R. Polman van Kampen met het onderwerp „Onze omgang met elkander", en Ds. C. v. d. Woude van Leeuwarden, onder werp: „Kerk en wereld". Giften en legaten. Te Grootegast en te Kralingen kwamen giften in van ƒ2000,- Te Baarn kwamen giften in van 1250,en ƒ750,Te Delft kwam een gift in van 1000, voor het orgel in de nieuwe kerk. Te Heusden en te Kralingen werden gif ten ontvangen van 500, Als scriba van de Geref. kerk te Dom burg treedt op Chr. Louws, Steynshof- straat 1. Met ingang van 15 januari is het adres van de nieuwe scriba van de Geref. Kerk te Aardenburg Dhr. A. N. Quaak, St. Annastraat 54, Sluis. Namens de kerkeraad, aftr. scriba, J. v. Liere, 't Zwin H 6, Sluis. VERGADERING van de classis Tholen der Geref. kerken, te houden D.V. woensdag 4 februari 1959, des voor- middags te 9 uur in de Geref, kerk van Bergen op Zoom, AGENDUM 1. Opening. 2. Nazien der credentiebrieven en in structies. 3. Notulen. 4. Zaken uit de notulen. 5. Mededeling en behandeling van in gekomen stukken en gevoerde cor respondentie. 6. Behandeling instructies. 7. Bespreking voorstellen en steunaan vragen op de P.S. te brengen. 8. Rapporten. 9. Rondvraag naar art. 41 K.O. 10. Inning en verantwoording van col lecten en quota. 11Algemene rondvraag. 12. Vaststelling volgende vergadering. 13. Lezing persverslag. 14. Sluiting. De scriba, Mr. J. J. VERSLUYS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1959 | | pagina 2