Officiële Berichten
Zuiderzending
KERKNIEUWS
daar de begroting wel weer een tekort
aanwijst, maar aan het eind van het jaar
komt het heus wel weer goed. Er zal wel
haast geen kerk zijn, die van haar ver
mogen leeft. We moeten het altijd hebben
van de lopende inkomsten. En dan blijkt
de gemeente altijd weer bereid te geven,
wat gevraagd wordt. Daarom zal ook de
kerkeraad, natuurlijk na rijp beraad,
moeten vaststellen, wat er tot de rechte
gang van het kerkelijk leven nodig is.
Niet eerst afwachten, wat er binnenkomt
en daarnaar de uitgaven regelen, maar
eerst het bedrag van de uitgaven vast
stellen en dan dit bedrag van de ge
meente vragen.
Ik weet wel, dat dit precies het omge
keerde is van wat we in het gewone
maatschappelijk leven hebben. Daar die
nen we de tering naar de nering te zet
ten. Daar zullen we met grote voorzich
tigheid onze uitgaven moettn regelen
naar de inkomsten. Wie het niet doet,
maakt brokken. Dat zal hij vroeg of laat
wel aan den lijve ondervinden.
Maar in het kerkelijk leven is het an
ders. Wat dat aangaat neemt de kerk
dan ook misschien wel een uitzonderings
positie in in het leven. Als de kerkeraad
(meestal hierin wel geadviseerd door de
C. v. B.) de eerlijke overtuiging heeft,
dat er zó en zóveel nodig is, dan mag
hij ook met vrijmoedigheid aan de ge
meente vragen, in deze behoefte te voor
zien.
Dit financiële praatje brengt me iets
te binnen, waar ik tegelijk iets van zeg
gen wil.
De laatste tijd zien we telkens in onze
bladen mededelingen van ontvangen gif
ten, waaronder soms vrij belangrijke. Ik
bedoel dan: financiëel belangrijk, omdat
in Gods oog het kleine bedrag van de
dagloner en het penninkske van de we
duwe immers niet minder belangrijk is.
En als we lezen van giften van enige
duizenden, dan zullen die natuurlijk ko
men van welgestelde lieden. Zij zullen
dit stellig wel hebben kunnen missen,
zonder zichzelf tekort te doen, maar het
hart was toch gewillig, om het te geven
voor de dienst des Heren.
Ik wil daar m'n grote blijdschap over
uitspreken. Het stemt werkelijk tot milde
dank, alweer-allereerst aan de Here, die
ZOU HET KUNNEN?
Het Kerkblad de Zeeuwse Kerk
bode van 26 september ligt voor mij.
Zij is net binnengekomen. Het heeft wel
een beetje lang geduurd, eer zij in Blora
komt. Maar ja, wij mogen al dankbaar
wezen, dat zij komt.
Eén ding heeft mij diep getroffen:
dat waren de inleidende woorden van
Ds. van Til, de voorzitter van de Zuider
zending. Woorden, die des te meer een
waarde hebben, nu wij zelfstandig deze
arbeid moeten aanpakken.
U had vroeger een speciaal hierover;
iemand, die werkelijk tijd en gelegen
heid had om geregeld met de Zuiderzen
ding te corresponderen.
De zaak ligt nu een beetje anders.
Van Uw secretaris kunt U dat niet
zeggen. Zijn dagelijkse taak is leiding ge
ven aan de Christelijke S.M.P. (ULO)
te Blora (325 leerlingen).
Daarnaast moet hij ook nog tijd zoe
ken (en vinden, dat is het voornaamste)
om ook de zendingsbelangen te beharti
gen.
U moet het ons en speciaal hem niet
kwalijk nemen, als de correspondentie zo
nu en dan lijkt te stoppen.
Het lijkt maar zo. Daar zijn altijd
ogenblikken, waar de kracht te kort
schiet om nog iets te doen, al is de wil
nog zo groot. Wij willen U graag van
alles op de hoogte houdenvan de vreug
den, maar ook van de teleurstellingen in
onze gemeenschappelijke zendingsarbeid.
Om het niet al te lang te maken, willen
wij dit keer beginnen metKunduran.
Kunduran is een plaats 25 km. bewes
ten Blora.
Als U eens de gelegenheid had om met
de zendingsauto er naar toe te gaan,
moest U het beslist niet nalaten. Dan
weet U, wat het betekent op een slechte
weg te rijden.
Maar dit mag geen teleurstelling we
zen. Zaak isU kunt er met de auto ko
men; een beetje stoffig misschien, dat
geeft niet. Er is toch water genoeg en
trouwens, wie kijkt nou naar een stoffige
reiziger? Het is daar zo gewoon. U krijgt
er nog grijze haren bij van de stof
wel te verstaan.
In Kunduran hebben wij een pracht
van een gebouw 4 lokalen. Het 3e en
4e lokaal is net maar afgebouwd (Rp.
25000,kregen wij hiervoor van de
ACSIS de grote in Nederland ge-
het hart neigde en de middelen daartoe
gaf, maar ook aan deze mensen zelf.
Gelukkig komt het wel meer voor,
maar ik meen, dat onze kerken in dit
opzicht toch niet bepaald verwend zijn.
De giften en legaten zijn meest niet zo
talrijk.
Dat is in de Roomse kerk anders. Die
ontvangen vrij geregeld belangrijke
schenkingen. In sommige roomse kringen
behoort het tot de goede gewoonten, om
vooral bij testamentaire beschikking al
lereerst aan de kerk te denken.
Als de vermelding van vrij aanzien
lijke giften vooral in de jongste tijd
mochten wijzen op een gunstige veran
dering in deze, dan zou ik me over deze
doorbraak heel hartelijk verheugen.
Waar ik ook met vrijmoedigheid de
opwekking aan toevoeg: laat het zo blij
ven. Het lijkt een wat kies onderwerp,
maar waarom zouden we het niet vrij
moedig en open zeggen tot onze rijken
„deelt gaarne mee?" Als er bizondere
aanleiding is, b.v. 40 of 50-jarig huwe
lijk en God zegende ons met aardse
goederen en Hij gaf ons een mild hart,
waarom zouden we dan niet onder hen,
die we willen gedenken ook, of liefst
allereerst aan de kerk denken
Of ook bij testamentaire beschikking.
Het spreekwoord zegt„we kunnen niets
meenemen". Inderdaad, alleen het groot
ste goed wordt van ons niet weggenomen,
maar reikt tot over dood en graf.
Maar ja, het stoffelijke, dat zullen we
aan and'ren overlaten. Misschien komt
het in sommige gevallen aan verre neven,
na ruime aftrek van de fiscus.
Nu is het familieleven een kostelijk
goed in de wereld, maar het is toch niet
onredelijk onderscheid te maken tussen
naë en verre familie? En wie is er meer
dan „moeder"? Die kerk, die ons lief
was, waaraan we ons verbonden wisten,
waarin we zijn gedoopt, die ons heeft
gekoesterd met haar zorg, waarin we
het Woord des levens hebben gehoord en
waar we de gemeenschap des Heren zo
menigmaal aan zijn tafel genoten heb
ben
Waarom zouden we „moeder" verge
ten
K.-B. y. d. L.
houden collecte ten bate van onze scho
len).
Vroeger was het een Sekolah Rakjat,
een Chr. Lagere school. Vier jaren lang
hebben wij het volgehouden, maar de
groei wou er niet in komen. Het leek
net alsof al de moeite en kosten voor
niets waren. Toen in juli 1958 in Sala-
tiga een onderwijzersconferentie werd
gehouden, besloten wij op advies van de
broeders van Salatiga, de Sekolah Rak
jat te sluiten en een andere type school
op te richten: de S.M.E.P. Sekolah
Menengah Ekonomie Pertama Kristen.
Dat is een soort Handelsschool (4-
jarig).
Besprekingen werden direct gehouden
met de plaatselijke overheden: De Tja-
mat (ass. wedono), de Schoolopziener en
andere belangrijke personen in Kundu
ran en omgeving.
Iedereen was er mee opgetogen. Sinds
lang vroeg men in Kunduran om een
christelijke school. Een lang gekoesterde
wens werd nu eindelijk vervuld. Alles
werd goed voorbereid, al was het een
beetje laat. Begin augustus kon de school
al beginnen: 23 leerlingen met 2 christe
lijke leerkrachten. Plet kon niet beter.
Maar de teleurstellingen bleven ook
niet uit. Het beraamde schoolgeld (Rp.
12.50 per maand) bleek boven de draag
kracht te wezen van deze dessabevolking.
De helft van de klas kan (nog) niet
op tijd betalen.
Maar toch moeten wij doorgaan, on
danks deze teleurstelling.
Vroeger hadden wij in Kunduran een
guru indjil (evangelist). Plij is overge
gaan tot de Salatiga-zendingnu is Kun
duran een verlaten post voor ons.
Toch mogen wij niet alles opgeven.
De school staat er nog. Zal zij een
voorpost worden en blijven of moet zij
ook het veld ruimen?
Wij kunnen het niet zeggen.
Er zijn nog altijd mogelijkheden.
Ook dit jaar wordt het feest van
Christus' geboorte gevierdde ouders
komen ook het wordt een echte zaai-
avond.
Wij gaan door, ondanks de vele te
leurstellingen.
Wilt U ons hierin steunen?
SOEJONO,
sekretaris zendingsdeputaten.
Blora, december 1958.
Tweetal te Middelburg (vac. J. H. de
Boer), Jac. Boonstra te Z waag westeinde
en P. L. Smilde te Nieuwleusen.
Beroepen te Middelburg (vac. J. H.
de Boer), Jac. Boonstra te Zwaagwest-
einde te Borne, A. Ykema te Tweede
Exloërmond te Oosterend (Fr.), R.
van den Berg, kand. te Arnhem te
Heerlen (2de pred. pl.) (2de maal), A.
ter Hoeve te West-Terschelling te
Harmeien, W. Haverkamp, kand. te
Kampen te Vancouver (Canada)
(vac. Dr. A. PI. Oussoren), G. Groen
boer te Acton (Ontario, Canada) (voor
heen te Weesp).
Aangenomen naar Hijlaard, P. Wa-
melink, kand. te Apeldoorn naar
Nieuwlande, C. Bruning te Siegerswou-
de naar Vollenhove-Sint Janskloos
ter, PI. J. ten Brink te Vriezenveen
naar Woodstock (Ontario, Canada), W.
Feenstra te Haney (Brits Columbia)
naar Assen (vac. G. P. Hartvelt),
K. A. Fir et te Overschie naar Bergen
(N.H.), R. van den Berg, kand. te Arn
hem, die bedankte voor Dirkshorn en
voor Oosterend (Fr.).
Bedankt voor Aduard, W. Struys te
Krommenie voor Beverwijk (2e pred.
pk), H. B. Weyland te Nieuwer-Amstel-
Noord
Examens. De classis Hardenberg
heeft praeparatoir geëxamineerd en be
roepbaar verklaard de heer G. A. Wes
ter veld, kand. te Slagharen (O.)
Aan de V.U. slaagde voor het doctoraal
examen theologie de heer W. S. Smith,
Zachary, Louisiana, U.S.A.
Ds. P. B. Lengkeek. Naar wij ver
nemen heeft de classis Kollum der Geref.
Kerken in haar gisteren gehouden ver
gadering besloten Ds. P. B. Lengkeek
te ontslaan uit de bediening van zijn
ambt bij de Geref. Kerk te Eestrum
met dien verstande, dat hij het recht op
en de eer van het ambt van Dienaar des
Woords bij de Geref. Kerken in Neder
land behoudt. Dit impliceert, dat Ds.
Lengkeek beroepbaar is.
Afscheid en intrede. Wegens ver
trek naar Groningen-West nam Ds. L.
Blijdorp afscheid van Aalten met 2 Petr.
3:13. Na bevestiging door Ds. E. J.
Oomkes van Schiedam met Col. 4:3,
deed Ds. L. Bech, gekomen van Olde-
markt, intrede te Leerdam met 2 Cor.
4:7. Na bevestiging door Ds. G.
Toornvliet van Bloemendaal met Jes.
3: 14 en 15, deed kand. A. v. d. Deijl,
gekomen van Overveen, intrede te Dalf-
sen met Ps. 1271 en 2. Ds. D. Visch
is voornemens a.s. zondag afscheid te ne
men van Emmen wegens vertrek naar
Groningen. Kand. J. Niemantsverdriet
te Barendrecht is voornemens 15 febr.
intrede te doen te Nieuwerkerk a. d. Ys-
sel, na bevestiging door Ds. J. PI. Sille-
vis Smitt, hoofdvlootpredikant te 's-Gra-
venhage. Kand. J. H. Nawijn te Kat
wijk aan Zee is voornemens 22 februari
intrede te doen te Moordrecht, na be
vestiging door zijn vader, Ds. E. I. F.
Nawijn van Katwijk aan Zee.
- Ds. C. B. Bavinck te Amsterdam-O.
heeft van zijn kerkeraad een verlof ont
vangen van drie weken teneinde een
reis naar Israël te maken, omdat het sub
sidie aan het zendingshospitaal te Tibe
rias met ingang van 1 april a.s. zal ver
vallen, nu de regering in de omgeving
van deze plaats een hospitaal bouwen
zal. Ds. Bavinck zal als lid van het de-
putaatschap voor de zending onder Is
raël moeten pogen hier een bevredigende
oplossing te vinden.
Dr. J. v. d. Berg te Zutphen heeft
de benoeming tot lector aan de V.U.
aangenomen en zal mitsdien met emeri
taat gaan. De kerkeraad gaat het beroe-
pingswerk onmiddellijk ter hand nemen,
en de gemeenteleden hebben reeds ge
legenheid gehad namen voor de groslijst
voor te dragen.
Ds. M. v. d. Werffdie een half
jaar met verlof in Nederland verbleef,
is 15 januari j.l. per K.L.M. weer naar
Indonesië vertrokken teneinde zijn ar
beid op Soemba voort te zetten. Zijn
gezin blijft voorlopig in ons land.
- Alphen a. d. Rijn. Na een gehou
den gemeentevergadering besloot de ker
keraad de Noorderkerk nu definitief te
verkopen en het bouwproject, waarvan
de kosten op 500.000,worden be
groot, te doen uitvoeren behoudens en
kele zonder schade voor het gehele pro
ject in te voeren bezuinigingen. Daarbij
zal ook aan het verlangen van de jeugd
naar vermogen tegemoet gekomen wor
den.
De Bilt. De gemeente mocht haar
duizendste lid door geboorte inschrijven.
Aan de ouders van het borelingske heeft
de kerkeraad een spaarbankboekje doen
aanbieden met ƒ25,met de bedoeling
dat t.z.t. daarvoor zich een kerkboek zal
aanschaffen.
Delft. Ds. P. van Strien heeft de
eerste steen gelegd voor de bouw van de
Immanuël-kerk in de Wippolder. Tevo
ren vond in de Maranathakerk een bij
eenkomst plaats waarin Ds. van Strien
als predikant van de Zuider-parochie het
woord voerde over de betekenis van dit
gebeuren. Nadat de gemeente staande
gezongen had Gez. 23: 1,. trok men ge
meenschappelijk naar het bouwterrein,
waar Ds. van Strien onder een fikse
sneeuwbui zich van zijn taak kweet.
's-Gravenhage-W est. Welk een
grote afstand de gemeente nog van het
ene offer in de eredienst zoals men dat
in Winterswijk en andere kerken kent,
verwijderd is, blijkt wel uit het feit, dat
de kerkeraad op voorstel van de com
missie van beheer de vierde collecte in
de dienst heeft ingevoerd t.a.v. een aan
tal collecten. Men was n.l. van gevoelen,
dat er geen andere mogelijkheid is. Bo
vendien moet een tekort over 1958 wor
den aangezuiverd. De kerkeraad zond
een voorstel tot herziening van de pre-
dikantstractementen door naar de wijk-
kerkeraden.
Oldekerk. Het verenigingsgebouw
„Ons Centrum" dat tegen de kerk is
aangebouwd, is onder grote belangstelling
officiéél in gebruik genomen. De voor
zitter van de bouwcommissie, de heer
H. G. Ligterink droeg het gebouw over
aan Ds. H. de Zwart als voorzitter van
de kerkeraad. Plet gebouw heeft een zaal
met podium voor 250 bezoekers. Deze
zaal kan bovendien in tweeën worden
gesplitst. De zaal is in moderne frisse
kleuren gehouden. Het werk is voor een
groot deel door vrijwilligers gebeurd, ter
wijl van de gekochte afbraak van de
Herv. pastorie veel kon worden gebruikt.
Ymuiden. De gemeente zal a.s.
woensdagavond de Petruskerk officiéél
in gebruik nemen.
Zeist. De kerkeraad van de Chr.
Geref. kerk zond bericht, dat hij het
verzoek van de kerkeraad om samen te
spreken over alles wat bindt en wat ge
scheiden houdt voorshands niet zal in
willigen, omdat hij wachten wil op een
in uitzicht gestelde uitspraak van de ge
neral e synode der Chr. Geref. kerken
omtrent zulke samensprekingen op ker-
keraadsniveau.
Scribaten. Als scriba van Aarden
burg is opgetreden A. N. Quaak, St.
Annastraat 54 te Sluis en van Fleerde
de heer J. H. Haverkamp, Roggeweg 24.
Ouderlingenconferentie. De Frie-
sche ouderlingenconferentie zal 11 febr.
a.s. in de Noorderkerk te Leeuwarden
worden gehouden. Als referenten zullen
optreden de heren Prof. Dr. A. D. R.
Polman van Kampen met het onderwerp
„Onze omgang met elkander", en Ds.
C. v. d. Woude van Leeuwarden, onder
werp: „Kerk en wereld".
Giften en legaten. Te Grootegast
en te Kralingen kwamen giften in van
ƒ2000,- Te Baarn kwamen giften
in van 1250,en ƒ750,Te
Delft kwam een gift in van 1000,
voor het orgel in de nieuwe kerk.
Te Heusden en te Kralingen werden gif
ten ontvangen van 500,
Als scriba van de Geref. kerk te Dom
burg treedt op Chr. Louws, Steynshof-
straat 1.
Met ingang van 15 januari is het adres
van de nieuwe scriba van de Geref. Kerk
te Aardenburg Dhr. A. N. Quaak, St.
Annastraat 54, Sluis.
Namens de kerkeraad, aftr. scriba,
J. v. Liere, 't Zwin H 6, Sluis.
VERGADERING van de classis Tholen
der Geref. kerken, te houden D.V.
woensdag 4 februari 1959, des voor-
middags te 9 uur in de Geref, kerk
van Bergen op Zoom,
AGENDUM
1. Opening.
2. Nazien der credentiebrieven en in
structies.
3. Notulen.
4. Zaken uit de notulen.
5. Mededeling en behandeling van in
gekomen stukken en gevoerde cor
respondentie.
6. Behandeling instructies.
7. Bespreking voorstellen en steunaan
vragen op de P.S. te brengen.
8. Rapporten.
9. Rondvraag naar art. 41 K.O.
10. Inning en verantwoording van col
lecten en quota.
11Algemene rondvraag.
12. Vaststelling volgende vergadering.
13. Lezing persverslag.
14. Sluiting.
De scriba,
Mr. J. J. VERSLUYS.