CASSETTES
Mijndetector
de nieuwste modellen
Kerknieuws
GOUDSWAARD
Er zijn enige boekjes in omloop aan
de hand van de gebedsgenezer T. L. Os-
born. Met name heb ik de lof horen be
zingen van één van die boekjes „Zeven
stappen om genezing van Christus te
ontvangen" en ik merk, dat de bijbeltek
sten die zo suggestief naar voren ge
bracht worden, in het gesprek van de dag
over deze dingen, als heldere lampen
branden.
Osborn vertelt dat hij het Evangelie
al zeven jaar had gepredikt en toen
iemand hoorde zeggen, dat de ziekte van
de Satan is.
Deze verklaring trok zijn aandacht en
hij begon de Schrift er op na te slaan.
Toen heeft hij feiten ontdekt, welke hij
nimmer tevoren gepredikt had.
Job 27 legde eerst beslag op zijn aan
dacht: „Toen ging Satan uiten
sloeg Job met boze zweren".
Hoe Osborn dan bij Job 2:7 terecht
gekomen is vertelt hij er niet bij. Jam
mer! In elk geval is hij niet langs Job 1
gegaan en is zelfs over Job 2:6 heen ge
buiteld, om maar bij Job 2:7 terecht te
komen.
Misschien heeft die iemand hem Job 2 :7
direct op een notitievelletje meegegeven.
Er zijn van die mensen die de bijbel ge
bruiken als een militair een mijndetector.
Dat hele apparaat is zo geconstrueerd,
dat de wijzer uitslaat als het een landmijn
tegenkomt. Het zoekt mijnen en vindt
ook niets anders. En de menselijke geest
is wel zo verdorven, dat als het eenmaal
gegrepen is door een gedachte, hij die
gedachte ook in de bijbel vindt en niets
anders dan dat.
Zo moet het gebeurd zijn met Osborn,
dat Job 27 alléén beslag op zijn aan
dacht heeft gelegd en Job 2:6, waar
staat: En de HERE zeide tot de Satan:
Zie, hij zij in Uw macht; alléén spaar
zijn leven, hem ontging.
Osborn heeft verder in Job niets meer
van zijn gading aangetroffen, blijkbaar
omdat Gods doen met Job in zijn lijden
en herstel het thema is van het gehele
boek.
Ik zei zo juist, dat hij Job 1 links heeft
laten liggen. De duivel wordt immers
niet alléén 't instrument in Gods hand
om Job ziek te maken, maar ook om hem
van zijn bezittingen en kinderen te be
roven. Job 112.
Van gebedsgenezing zou hij moeten
voortgaan tot het terugbidden van ver
loren gegane bezittingen, omdat de dui
vel in dat verloren gaan ook de hand
heeft gehad.
Er wordt in deze dagen een krampach
tige poging gedaan om de ziekten als
van de duivel en de andere rampen als
van God afkomstig voor te stellen. Maar
een dergelijke onderscheiding vindt in
die gedeelten van het boek Job, die welis
waar niet beslag op Osborn's aandacht
hebben gelegd, maar toch duidelijk ook
in de bijbel staan, géén steun. Zowel God
als Satan spelen in de rampen en ziekten
van Job een rol.
Trouwens heel de bijbel is vol van die
(slot hier is Vlaanderen')
delde Amerikaanse gezin vijf uur per
dag naar de televisie-uitzending wordt
gekeken. En wie denkt u, dat daar de
grooste televisie-consumenten zijn? De
kinderen van 4 tot 11 jaar en de „teena
gers" Zondags wordt daar zelfs de helft
van de tijd besteed aan dat „kijken".
Natuurlijk hebben ze allemaal voorkeur
voor het één of andere programma en
als ouderen soms 'n ander programma
aanzetten, protesteren ze heftig.
Zeker, Amerika is geen Nederland,
doch het is goed ons er rekenschap van
te geven dat het hier óók zo worden kan
en dat het wellicht reeds in vele van onze
gezinnen, voor zover de kijk-mogelijk-
heden er hier zijn althans, zo is. En het
is goed, ons van de gevaren van zulk 'n
houding rekenschap te geven, waarbij ik
dan nog niet eens denk aan de aard van
het gebodene, maar louter aan de kost
bare tijd, die er aan besteed wordt en
aan de verslappende werking, die er uit
moet gaan van het domweg maar uren
en uren kijken, het maar over-zich-laten-
komen.
Meen nu niet, dat ik 'n vijand van te
levisie ben. In 't geheel niet. Ik geloof
zelfs dat we ook hierin hebben te zien
(als indertijd in de radio) 'n gave Gods,
waardoor Hij allerlei mogelijkheden
heeft geschapen voor de verbreiding van
Zijn Evangelie. Alleen maar, omdat „kij
ken" nog fascinerender is dan „horen",
zullen we, nog sterker dan dit bij de ra
dio het geval is, over zóveel zelfzucht
moeten beschikken, dat we de „moed"
hebben, de televisie af te zetten en ver
schillende avonden zelfs geheel onge
bruikt te laten. Maar dat is dan ook het
combinatie. Als God vertoornd is over
Israël geeft Hij hen over in de handen
der Midianieten, Filistijnen en Ammo
nieten totdat Hij Assyrië en Babel macht
over hen geeft.
En als de Assyrische koningen pochen
op hun grote overwinningen, die ze op
beeldhouwwerk of op kleitabletten laten
inschrijven tot hun glorie, dan protesteert
God door zijn profeet Jesaja (10: 5 ev.)
„Wee Assur, die de roede van mijn toorn
is en in welks hand mijn gramschap is
als een stok. Tegen een godvergeten volk
zal Ik dien koning zenden, en tegen
de natie waarover Ik verbolgen ben, zal
Ik hem ontbieden om buit te behalen en
roof te plegen en om het volk te ver
trappen als slijk der straten. Doch hij
zelf (dat is dus Assur) bedoelt dit niet
zo en zijn hart beraamt dat niet zó, want
hij heeft in den zin te verdelgen en tal
loze volken uit te roeien".
Ik zou trouwens wel eens willen horen
wie beslist heeft over de plagen in Egyp
te; daar waren ook veel boze zweren bij.
Amos ziet Gods hand zo duidelijk in
alle rampen die er over een mens komen,
dat hij rhetorisch uitroeptIs er een
kwaad in de stad dat de HERE niet doet.
Het gaat toch in dit alles niet om de
kwestie, welke de middellijke oorzaken
zijn, waardoor iemand het leed krijgt in
zijn leven, maar om de vraag of het
God is of de Satan die het leed over
ons beschikt.
Niemand mag ontkennen meen ik, dat
ook de duivel wel eens instrument in Gods
hand is om ziekten te' brengen, even
als de duivelen de zwijnen van Gadara
gek gemaakt hebben, zodat ze proestend
en snotterend ondergingen in het meer
van Galilea. Maar als iemand u met zijn
bromfiets of auto van de sokken rijdt
in roekeloosheid, dan zegt u terecht dat
hij, die man (of die vrouw. de
schuldige is. Als u dan in 't ziekenhuis
ligt weet u echter dat de HERE dit
over u heeft beschikt.
Dat hier de kern van de zaak ligt
wordt mij overduidelijk, als ik Osborn
hoor vertellen dat hij William Branham
iets over ziekte heeft horen uitleggen,
dat hij nog nooit in zijn leven gehoord
had. Het was zo redelijk (ik onder
streep) en het hielp Osborn de genezings
bediening zo duidelijk te verstaan, dat
zijn gehele leven en bediening in een paar
uur tijds veranderd werd.
„Iedere kwaal, zegt Brauham, heeft
„een leven een kiem. Die kiem is van
„Satan, omdat hij vernietigt. Het is wat
„Jezus noemt de geest der krankheid.
„Die kiem maakt dat de kwaal groeit,
„juist zoals de levenskiem onzer ontvan
genis maakt dat wij groeien en een
„menselijk lichaam verkrijgen.
„Wanneer deze laatste levenskiem ons
„verlaat zal ons lichaam sterven. Het zal
„ontbinden en tot stof terugkeren. Even-
„zo wanneer de geest van een kwaal weg-
„gaat, sterft de kwaal en zal vergaan en
„verdwijnen.
„Wij hebben macht over de geest van
belangrijkste punt, waar hier «tenslotte
alles om draait: de zelftucht! En nu is
dat het juist, waarin wij ons als chris
tenen hebben te onderscheiden. Als chris
tenen, d.w.z. als mensen, die het geleerd
hebben, dat ze met hun tijd maar niet
mogen „doen wat ze willen". Die weten:
ook mijn tijd is 'n gave van God, die ik
tot Zijn eer heb te gebruiken.
Zelftucht moeten we reeds vroeg le
ren. Vandaar dan ook dat ik hierboven
schreef, dat er 'n taak is van het gezin
t.a.v. het huiswerk-maken van het kind.
We moeten het kind wennen aan orde
en tucht. Als er op 'n bepaald ogenblik
ergens iets te „kijken" of op andere wijze
te beleven valt, 'n fuifje is of wat dan
ookj maar het toegeven aan het verlangen
daarnaar zou de plicht tot de arbeid in
't gedrang doen komen, dan moeten
ouderen „neen" „durven" zeggen, maar
dan hebben zij de roeping ook, er de
jongen of het meisje op te wijzen, dat
ook zij „neen" moeten durven zeggen
tegen zichzelf.
Dat zal in deze wintermaanden ook
weer vaak gezegd moeten worden met
het oog op het volgen van de catechisa
tie Het uur daarvan zal als 'n vast „punt
van roeping" op het agendum van onze
jongeren dienen te staan. En het zal al
ontzaglijk belangrijk moeten zijn, wat
hen daarvan zal mogen terughouden.
Ouderen en jongeren, wij moeten
waarschijnlijk allemaal weer leren, wat
zelftucht betekent. Daartoe zullen we
dicht bij Christus moeten leven want.
zonder Hem zal het zeker niet gaan. Mo
gen wij allen in de komende tijd de chris
telijke sport van de zelftucht beoefenen.
Ik geloof, dat die vandaag belangrijker
is dan welke andere sport ook 1 H. P.
„de duivel welke ziekte veroorzaakt, om-
„dat Jezus zeiIn mijn naam zult gij dui
kelen uitwerpen. In Zijn naam hebben
„wij absolute autoriteit om het leven van
„ziekte te gebieden te verdwijnen en het
„moet ons gehoorzamen. Wanneer het
„weg gaat, sterft de ziekte en het gevolg
„er van verdwijnt.
„Kanker heeft bijvoorbeeld een leven
„in zich. Dat leven is van den duivel,
„omdat het vernietigt en doodt.
„Zolang als dat leven daar is, zal die
„kanker zijn werk van vernietiging voort
zetten, maar wanneer dat kankerleven,
„in de naam van Jezus, geboden is weg
„te gaan, moet het gaan; de kanker is
„dan dood. Hij zal verrotten en uit het
„lichaam verdwijnen en de zieke persoon
„zal herstellen."
Toen Osborn dit hoorde wist hij dat hij
de geest van de ziekte schelden kan in
de naam van Jezus en gebieden te ver
dwijnen.
Simple comme bonjour! U ziet het
zelf.
Eigenlijk vreemd dat pas Branham dit
onlangs heeft ontdekt.
Nu moet ik zeggen, dat die theorie
van Branham. mij niet zo vreemd in de
oren klinkt als Osborn destijds.
De oude Babyloniërs zeiden ook reeds
dat „alle ziekte, alle verdriet hier op aar
de het werk is van daemonen en duivels.
De geneeskunde was in de eerste plaats
magie: de daemonen moest men uitdrij
ven, door stoffelijke middelen of door
dreiging en bezwering (Exorcisme).
Van der Leeuw, Godsdiensten, I 135.
Ook de Chinezen vochten tegen de
geesten om ziekten uit te drijven.
Zo geheel nieuw klinkt Branhams the
orie niet in mijn oren.
Zelfs schrik ik niet, als ik Osborn
hoor uitroepen„Dit wetende, ben ik
„zover gekomen om te verstaan, dat God
„wil dat u gezond bent; en dat de Satan
„alléén wil dat u lijdt".
Zo dualistisch hebben alle heidenen
gedacht; is het dan een wonder dat ge
lovigen door deze sterke, algemeen men
selijke, wind van leer worden meege
zogen
Wij houden ons echter vast aan Gods
openbaring, waarbij niet Satan de dienst
uitmaakt, maar God. Hij is de God van
oordeel en strenge tucht zowel als van
genade en levensherstel.
Hij slaat en zijne handen helen.
En als God de gelovigen als zijn mede
arbeiders gebruikt voor zijn gericht (b.v.
over Kanaan in Jozua's dagen), evenals
van zijn genade (b.v. Mozes, die de zee
splijt), dan is Hij de souvereine God al
léén.
Niet ons geloof neemt God de leiding-
uit handen, maar als het recht geoefend
wordt dan ontvangt het geloof Gods da
den uit zijn handen. Wij lopen met onze
gebeden God niet vooruit maar ach
ter Hem aan en bedden al onze gebeden
in het „Uw wil geschiede".
Wij zullen dan ook niet zo doen als
Osborn, als hij op pag. 33 1 Joh. 514
citeert en dan alléén „Hij ons verhoort"
met koeieletters laten drukken wij
vinden dat „dat zo wij iets bidden naar
Zijn wil" ook recht heeft op een ereplaats
in onze gedachten en laten de mijndetec
tor maar liever achterwege bij onze exe
gese van de bijbel. Van zo'n instrument
komen beslist ongelukken.
Ds P. VAN TIL.
Beroepen te Oude-Pekela, G. de Zeeuw
te Schoonoord te Tholen-Poortvliet,
J. D. B. van der Meulen, kand. te Am
sterdam te Vroomshoop, W. P. H.
Pouwels te Wommels te Bussum (vac.
J. L. van der Wolf), L. Ringnalda te
Borne te Garijp en te De Glind, P. B.
Suurmond, laatstelijk predikant te So-
rong (Nieuw-Guinea) te Reitsum c.a.,
A. van der Beyl, kand. te Overveen
te Anna Jacobapolder, J. D. B. van der
Meulen, kand. te Amsterdam.
Aangenomen naar Oud-Beijerland, J.
PI. Meijer te Plaamstede naar Leer
dam, L. Bech te Oldemarkt.
Benoemd tot hulpprediker te Hil
versum, L. W. Korvinus, laatstelijk pre
dikant te Medan (Sumatra), die deze be
noeming ook aannam.
Bedankt voor benoeming tot hulp
prediker te Hilversum, P. B. Suurmond,
laatstelijk predikant te Sorong (Nieuw-
Guinea)
Examens. Aan de V.U. zijn ge
slaagd voor het kandidaatsexamen theo
logie de heren Th. Booy te Yerseke, L.
Buitenhuis te Arnhem, J. F. Heemskerk
te 's-Gravenhage en J. G. Los te Zwijn-
drecht.
De zaak A. ALeenhouts. De clas
sis Plaarlem heeft het verzoek van de
heer A. A. Leenhouts, leraar M.O. te
Amsterdam en voordien predikant te
Castricum, om herstel in het ambt afge
wezen, omdat hij a. zijn ambt zonder
ontheffing te vragen heeft neergelegd
om over te gaan tot een andere staat des
levens en b. omdat hij ondanks zijn ge
geven belofte om de eenheid der kerk
van Castricum te bewaren bij voortduur
zondags blijft voorgaan in samenkom
sten, die niet van de Geref. kerken uit
gaan, zowel in Castricum als daarbuiten.
De heer Leenhouts gaat reeds sedert
maanden geregeld voor in Vrije-Evange-
lische diensten. Van een afscheid nemen
van de gemeente op 4 sept. j.l. is geen
sprake, want de kerkeraad en de meeste
gemeenteleden weten van deze bijeen
komsten niets af, terwijl onjuist is het
persbericht als zouden daarbij vertegen
woordigers van omliggende Geref. ker
ken vertegenwoordigd zijn geweest. Se
dert 7 sept. houdt de heer Leenhouts
thans in Castricum eigen diensten in een
bioscoop. Een kleine groep gemeentele
den is met hem meegegaan en enkelen
daarvan komen niet meer in de Geref.
kerkdiensten van Castricum. De heer
Leenhouts is thans verhuisd van Castri
cum naar Amsterdam.
Afscheid en intrede. Wegens ver
trek naar Wolvega nam Ds J. PI. Meule-
man afscheid van Steenwijk met 1 Tom.
112 en 17. Wegens vertrek naar
Denderleeuw nam Ds P. L. Schudde-
beurs afscheid van Brouwershaven met
Gen. 28:15. Wegens vertrek naar
Penguin en Ulverstone nam Ds J. v. d.
Staal afscheid van Vroomshoop met Ps.
1229.
Ds. BI. G. Meynen, gekomen van
Soerabaja, woont thans Valtherlaan 87
te Emmen, tel. K 59101352.
Ds. J. H. Meideman is verhuisd van
Steenwijk naar Kerkstraat 49 te Wolve
ga, tel. K 5260352.
Ds. P. L. Schuddeheurs is verhuisd
van Brouwershaven naar Guido Gezelle-
straat 48 te Denderleeuw (België), tel.
66096.
Ds. R. Zijlstra is verhuisd van
Grouw naar Margrietlaan 7 te Ede
(Geld.), tel. 9679.
Dr. A. Troost is verhuisd van Koot
wijk naar 's-Gravendijkwal 40a te Rot
terdam.
Goor. Onder grote belangstelling en
in tegenwoordigheid van tal van genodig
den heeft de gemeente haar zilveren ju
bileum gevierd. De pastor-loei, Ds. PI.
M. Poelger, sprak een welkomstwoord en
gaf een historisch overzicht, waarin hij
de voortrekkers herdacht. Plet woord
werd gevoerd door de heren Ds. O.
Bonman van Nijverdal namens de classis
Deventer, burgemeester C. P. v. Essen,
namens de plaatselijke overheid, pastoor
J. A. M. Hartman, namens het R.K.
kerkbestuur, Ds. F. O. Kleinman, na
mens de Herv. gemeente, H. J. Wibbe-
link die namens de gemeente een nieuwe
kanselbijbel met opdracht en een spaar
bankboekje voor het nieuwe orgel over
handigde, Ds. G. v. 't Riet van Lioes-
sens, oud-voorganger van de kerk van
Goor, Ds. W. S. Schenk namens de kerk
van Enter en J. Reef namens de evange
lisatiecommissie. Ds. Ploeger sprak een
dankwoord en bood de eveneens in het
zilver jubilerende organist een couvert
met inhoud aan. Verschillende gelukwen
sen waren ingekomen, w.o. een couvert
met inhoud van de jeugdverenigingen.
Ook Ds. R. A. Hoogkamp van Holten
woonde de plechtigheid bij.
Hoogvliet. De gemeente mocht haar
nieuwe kerkgebouw, verrezen aan de
Haffaweg officieel in gebruik nemen.
De nieuwe kerk, die een opvallend vier
kante vorm heeft, bevat 630 zitplaatsen. -
Onder de kerk is een zaal met toneel en
twee kleine vergaderzalen. De pastorie
is met een vleugel aan de kerk verbon
den, de kosterswoning is achter de kerk.
De bankenrijen in de kerkzaal zetten
zich naar achteren voort op een balkon
tegen de achterwand waarop het pijpor
gel een plaats zal krijgen. Voor in de
kerk is een liturgisch centrum. De kerk
is gebouwd onder architectuur van de
heer A. Nicolai en werd in een plech
tige samenkomst door de heer P. v. d.
Steen als voorzitter van de bouwcom
missie aan de kerkeraad overgedragen
van de bekende
KONINKLIJKE BEGEER
FABRIEKEN
in grote verscheidenheid met
onbeperkte garantie
Eerste kwaliteit en tóch voordeliger
in prijs
Komt deze eens zien bij
Korte Noordstraat 6, Middelburg