CASSETTES Mijndetector de nieuwste modellen Kerknieuws GOUDSWAARD Er zijn enige boekjes in omloop aan de hand van de gebedsgenezer T. L. Os- born. Met name heb ik de lof horen be zingen van één van die boekjes „Zeven stappen om genezing van Christus te ontvangen" en ik merk, dat de bijbeltek sten die zo suggestief naar voren ge bracht worden, in het gesprek van de dag over deze dingen, als heldere lampen branden. Osborn vertelt dat hij het Evangelie al zeven jaar had gepredikt en toen iemand hoorde zeggen, dat de ziekte van de Satan is. Deze verklaring trok zijn aandacht en hij begon de Schrift er op na te slaan. Toen heeft hij feiten ontdekt, welke hij nimmer tevoren gepredikt had. Job 27 legde eerst beslag op zijn aan dacht: „Toen ging Satan uiten sloeg Job met boze zweren". Hoe Osborn dan bij Job 2:7 terecht gekomen is vertelt hij er niet bij. Jam mer! In elk geval is hij niet langs Job 1 gegaan en is zelfs over Job 2:6 heen ge buiteld, om maar bij Job 2:7 terecht te komen. Misschien heeft die iemand hem Job 2 :7 direct op een notitievelletje meegegeven. Er zijn van die mensen die de bijbel ge bruiken als een militair een mijndetector. Dat hele apparaat is zo geconstrueerd, dat de wijzer uitslaat als het een landmijn tegenkomt. Het zoekt mijnen en vindt ook niets anders. En de menselijke geest is wel zo verdorven, dat als het eenmaal gegrepen is door een gedachte, hij die gedachte ook in de bijbel vindt en niets anders dan dat. Zo moet het gebeurd zijn met Osborn, dat Job 27 alléén beslag op zijn aan dacht heeft gelegd en Job 2:6, waar staat: En de HERE zeide tot de Satan: Zie, hij zij in Uw macht; alléén spaar zijn leven, hem ontging. Osborn heeft verder in Job niets meer van zijn gading aangetroffen, blijkbaar omdat Gods doen met Job in zijn lijden en herstel het thema is van het gehele boek. Ik zei zo juist, dat hij Job 1 links heeft laten liggen. De duivel wordt immers niet alléén 't instrument in Gods hand om Job ziek te maken, maar ook om hem van zijn bezittingen en kinderen te be roven. Job 112. Van gebedsgenezing zou hij moeten voortgaan tot het terugbidden van ver loren gegane bezittingen, omdat de dui vel in dat verloren gaan ook de hand heeft gehad. Er wordt in deze dagen een krampach tige poging gedaan om de ziekten als van de duivel en de andere rampen als van God afkomstig voor te stellen. Maar een dergelijke onderscheiding vindt in die gedeelten van het boek Job, die welis waar niet beslag op Osborn's aandacht hebben gelegd, maar toch duidelijk ook in de bijbel staan, géén steun. Zowel God als Satan spelen in de rampen en ziekten van Job een rol. Trouwens heel de bijbel is vol van die (slot hier is Vlaanderen') delde Amerikaanse gezin vijf uur per dag naar de televisie-uitzending wordt gekeken. En wie denkt u, dat daar de grooste televisie-consumenten zijn? De kinderen van 4 tot 11 jaar en de „teena gers" Zondags wordt daar zelfs de helft van de tijd besteed aan dat „kijken". Natuurlijk hebben ze allemaal voorkeur voor het één of andere programma en als ouderen soms 'n ander programma aanzetten, protesteren ze heftig. Zeker, Amerika is geen Nederland, doch het is goed ons er rekenschap van te geven dat het hier óók zo worden kan en dat het wellicht reeds in vele van onze gezinnen, voor zover de kijk-mogelijk- heden er hier zijn althans, zo is. En het is goed, ons van de gevaren van zulk 'n houding rekenschap te geven, waarbij ik dan nog niet eens denk aan de aard van het gebodene, maar louter aan de kost bare tijd, die er aan besteed wordt en aan de verslappende werking, die er uit moet gaan van het domweg maar uren en uren kijken, het maar over-zich-laten- komen. Meen nu niet, dat ik 'n vijand van te levisie ben. In 't geheel niet. Ik geloof zelfs dat we ook hierin hebben te zien (als indertijd in de radio) 'n gave Gods, waardoor Hij allerlei mogelijkheden heeft geschapen voor de verbreiding van Zijn Evangelie. Alleen maar, omdat „kij ken" nog fascinerender is dan „horen", zullen we, nog sterker dan dit bij de ra dio het geval is, over zóveel zelfzucht moeten beschikken, dat we de „moed" hebben, de televisie af te zetten en ver schillende avonden zelfs geheel onge bruikt te laten. Maar dat is dan ook het combinatie. Als God vertoornd is over Israël geeft Hij hen over in de handen der Midianieten, Filistijnen en Ammo nieten totdat Hij Assyrië en Babel macht over hen geeft. En als de Assyrische koningen pochen op hun grote overwinningen, die ze op beeldhouwwerk of op kleitabletten laten inschrijven tot hun glorie, dan protesteert God door zijn profeet Jesaja (10: 5 ev.) „Wee Assur, die de roede van mijn toorn is en in welks hand mijn gramschap is als een stok. Tegen een godvergeten volk zal Ik dien koning zenden, en tegen de natie waarover Ik verbolgen ben, zal Ik hem ontbieden om buit te behalen en roof te plegen en om het volk te ver trappen als slijk der straten. Doch hij zelf (dat is dus Assur) bedoelt dit niet zo en zijn hart beraamt dat niet zó, want hij heeft in den zin te verdelgen en tal loze volken uit te roeien". Ik zou trouwens wel eens willen horen wie beslist heeft over de plagen in Egyp te; daar waren ook veel boze zweren bij. Amos ziet Gods hand zo duidelijk in alle rampen die er over een mens komen, dat hij rhetorisch uitroeptIs er een kwaad in de stad dat de HERE niet doet. Het gaat toch in dit alles niet om de kwestie, welke de middellijke oorzaken zijn, waardoor iemand het leed krijgt in zijn leven, maar om de vraag of het God is of de Satan die het leed over ons beschikt. Niemand mag ontkennen meen ik, dat ook de duivel wel eens instrument in Gods hand is om ziekten te' brengen, even als de duivelen de zwijnen van Gadara gek gemaakt hebben, zodat ze proestend en snotterend ondergingen in het meer van Galilea. Maar als iemand u met zijn bromfiets of auto van de sokken rijdt in roekeloosheid, dan zegt u terecht dat hij, die man (of die vrouw. de schuldige is. Als u dan in 't ziekenhuis ligt weet u echter dat de HERE dit over u heeft beschikt. Dat hier de kern van de zaak ligt wordt mij overduidelijk, als ik Osborn hoor vertellen dat hij William Branham iets over ziekte heeft horen uitleggen, dat hij nog nooit in zijn leven gehoord had. Het was zo redelijk (ik onder streep) en het hielp Osborn de genezings bediening zo duidelijk te verstaan, dat zijn gehele leven en bediening in een paar uur tijds veranderd werd. „Iedere kwaal, zegt Brauham, heeft „een leven een kiem. Die kiem is van „Satan, omdat hij vernietigt. Het is wat „Jezus noemt de geest der krankheid. „Die kiem maakt dat de kwaal groeit, „juist zoals de levenskiem onzer ontvan genis maakt dat wij groeien en een „menselijk lichaam verkrijgen. „Wanneer deze laatste levenskiem ons „verlaat zal ons lichaam sterven. Het zal „ontbinden en tot stof terugkeren. Even- „zo wanneer de geest van een kwaal weg- „gaat, sterft de kwaal en zal vergaan en „verdwijnen. „Wij hebben macht over de geest van belangrijkste punt, waar hier «tenslotte alles om draait: de zelftucht! En nu is dat het juist, waarin wij ons als chris tenen hebben te onderscheiden. Als chris tenen, d.w.z. als mensen, die het geleerd hebben, dat ze met hun tijd maar niet mogen „doen wat ze willen". Die weten: ook mijn tijd is 'n gave van God, die ik tot Zijn eer heb te gebruiken. Zelftucht moeten we reeds vroeg le ren. Vandaar dan ook dat ik hierboven schreef, dat er 'n taak is van het gezin t.a.v. het huiswerk-maken van het kind. We moeten het kind wennen aan orde en tucht. Als er op 'n bepaald ogenblik ergens iets te „kijken" of op andere wijze te beleven valt, 'n fuifje is of wat dan ookj maar het toegeven aan het verlangen daarnaar zou de plicht tot de arbeid in 't gedrang doen komen, dan moeten ouderen „neen" „durven" zeggen, maar dan hebben zij de roeping ook, er de jongen of het meisje op te wijzen, dat ook zij „neen" moeten durven zeggen tegen zichzelf. Dat zal in deze wintermaanden ook weer vaak gezegd moeten worden met het oog op het volgen van de catechisa tie Het uur daarvan zal als 'n vast „punt van roeping" op het agendum van onze jongeren dienen te staan. En het zal al ontzaglijk belangrijk moeten zijn, wat hen daarvan zal mogen terughouden. Ouderen en jongeren, wij moeten waarschijnlijk allemaal weer leren, wat zelftucht betekent. Daartoe zullen we dicht bij Christus moeten leven want. zonder Hem zal het zeker niet gaan. Mo gen wij allen in de komende tijd de chris telijke sport van de zelftucht beoefenen. Ik geloof, dat die vandaag belangrijker is dan welke andere sport ook 1 H. P. „de duivel welke ziekte veroorzaakt, om- „dat Jezus zeiIn mijn naam zult gij dui kelen uitwerpen. In Zijn naam hebben „wij absolute autoriteit om het leven van „ziekte te gebieden te verdwijnen en het „moet ons gehoorzamen. Wanneer het „weg gaat, sterft de ziekte en het gevolg „er van verdwijnt. „Kanker heeft bijvoorbeeld een leven „in zich. Dat leven is van den duivel, „omdat het vernietigt en doodt. „Zolang als dat leven daar is, zal die „kanker zijn werk van vernietiging voort zetten, maar wanneer dat kankerleven, „in de naam van Jezus, geboden is weg „te gaan, moet het gaan; de kanker is „dan dood. Hij zal verrotten en uit het „lichaam verdwijnen en de zieke persoon „zal herstellen." Toen Osborn dit hoorde wist hij dat hij de geest van de ziekte schelden kan in de naam van Jezus en gebieden te ver dwijnen. Simple comme bonjour! U ziet het zelf. Eigenlijk vreemd dat pas Branham dit onlangs heeft ontdekt. Nu moet ik zeggen, dat die theorie van Branham. mij niet zo vreemd in de oren klinkt als Osborn destijds. De oude Babyloniërs zeiden ook reeds dat „alle ziekte, alle verdriet hier op aar de het werk is van daemonen en duivels. De geneeskunde was in de eerste plaats magie: de daemonen moest men uitdrij ven, door stoffelijke middelen of door dreiging en bezwering (Exorcisme). Van der Leeuw, Godsdiensten, I 135. Ook de Chinezen vochten tegen de geesten om ziekten uit te drijven. Zo geheel nieuw klinkt Branhams the orie niet in mijn oren. Zelfs schrik ik niet, als ik Osborn hoor uitroepen„Dit wetende, ben ik „zover gekomen om te verstaan, dat God „wil dat u gezond bent; en dat de Satan „alléén wil dat u lijdt". Zo dualistisch hebben alle heidenen gedacht; is het dan een wonder dat ge lovigen door deze sterke, algemeen men selijke, wind van leer worden meege zogen Wij houden ons echter vast aan Gods openbaring, waarbij niet Satan de dienst uitmaakt, maar God. Hij is de God van oordeel en strenge tucht zowel als van genade en levensherstel. Hij slaat en zijne handen helen. En als God de gelovigen als zijn mede arbeiders gebruikt voor zijn gericht (b.v. over Kanaan in Jozua's dagen), evenals van zijn genade (b.v. Mozes, die de zee splijt), dan is Hij de souvereine God al léén. Niet ons geloof neemt God de leiding- uit handen, maar als het recht geoefend wordt dan ontvangt het geloof Gods da den uit zijn handen. Wij lopen met onze gebeden God niet vooruit maar ach ter Hem aan en bedden al onze gebeden in het „Uw wil geschiede". Wij zullen dan ook niet zo doen als Osborn, als hij op pag. 33 1 Joh. 514 citeert en dan alléén „Hij ons verhoort" met koeieletters laten drukken wij vinden dat „dat zo wij iets bidden naar Zijn wil" ook recht heeft op een ereplaats in onze gedachten en laten de mijndetec tor maar liever achterwege bij onze exe gese van de bijbel. Van zo'n instrument komen beslist ongelukken. Ds P. VAN TIL. Beroepen te Oude-Pekela, G. de Zeeuw te Schoonoord te Tholen-Poortvliet, J. D. B. van der Meulen, kand. te Am sterdam te Vroomshoop, W. P. H. Pouwels te Wommels te Bussum (vac. J. L. van der Wolf), L. Ringnalda te Borne te Garijp en te De Glind, P. B. Suurmond, laatstelijk predikant te So- rong (Nieuw-Guinea) te Reitsum c.a., A. van der Beyl, kand. te Overveen te Anna Jacobapolder, J. D. B. van der Meulen, kand. te Amsterdam. Aangenomen naar Oud-Beijerland, J. PI. Meijer te Plaamstede naar Leer dam, L. Bech te Oldemarkt. Benoemd tot hulpprediker te Hil versum, L. W. Korvinus, laatstelijk pre dikant te Medan (Sumatra), die deze be noeming ook aannam. Bedankt voor benoeming tot hulp prediker te Hilversum, P. B. Suurmond, laatstelijk predikant te Sorong (Nieuw- Guinea) Examens. Aan de V.U. zijn ge slaagd voor het kandidaatsexamen theo logie de heren Th. Booy te Yerseke, L. Buitenhuis te Arnhem, J. F. Heemskerk te 's-Gravenhage en J. G. Los te Zwijn- drecht. De zaak A. ALeenhouts. De clas sis Plaarlem heeft het verzoek van de heer A. A. Leenhouts, leraar M.O. te Amsterdam en voordien predikant te Castricum, om herstel in het ambt afge wezen, omdat hij a. zijn ambt zonder ontheffing te vragen heeft neergelegd om over te gaan tot een andere staat des levens en b. omdat hij ondanks zijn ge geven belofte om de eenheid der kerk van Castricum te bewaren bij voortduur zondags blijft voorgaan in samenkom sten, die niet van de Geref. kerken uit gaan, zowel in Castricum als daarbuiten. De heer Leenhouts gaat reeds sedert maanden geregeld voor in Vrije-Evange- lische diensten. Van een afscheid nemen van de gemeente op 4 sept. j.l. is geen sprake, want de kerkeraad en de meeste gemeenteleden weten van deze bijeen komsten niets af, terwijl onjuist is het persbericht als zouden daarbij vertegen woordigers van omliggende Geref. ker ken vertegenwoordigd zijn geweest. Se dert 7 sept. houdt de heer Leenhouts thans in Castricum eigen diensten in een bioscoop. Een kleine groep gemeentele den is met hem meegegaan en enkelen daarvan komen niet meer in de Geref. kerkdiensten van Castricum. De heer Leenhouts is thans verhuisd van Castri cum naar Amsterdam. Afscheid en intrede. Wegens ver trek naar Wolvega nam Ds J. PI. Meule- man afscheid van Steenwijk met 1 Tom. 112 en 17. Wegens vertrek naar Denderleeuw nam Ds P. L. Schudde- beurs afscheid van Brouwershaven met Gen. 28:15. Wegens vertrek naar Penguin en Ulverstone nam Ds J. v. d. Staal afscheid van Vroomshoop met Ps. 1229. Ds. BI. G. Meynen, gekomen van Soerabaja, woont thans Valtherlaan 87 te Emmen, tel. K 59101352. Ds. J. H. Meideman is verhuisd van Steenwijk naar Kerkstraat 49 te Wolve ga, tel. K 5260352. Ds. P. L. Schuddeheurs is verhuisd van Brouwershaven naar Guido Gezelle- straat 48 te Denderleeuw (België), tel. 66096. Ds. R. Zijlstra is verhuisd van Grouw naar Margrietlaan 7 te Ede (Geld.), tel. 9679. Dr. A. Troost is verhuisd van Koot wijk naar 's-Gravendijkwal 40a te Rot terdam. Goor. Onder grote belangstelling en in tegenwoordigheid van tal van genodig den heeft de gemeente haar zilveren ju bileum gevierd. De pastor-loei, Ds. PI. M. Poelger, sprak een welkomstwoord en gaf een historisch overzicht, waarin hij de voortrekkers herdacht. Plet woord werd gevoerd door de heren Ds. O. Bonman van Nijverdal namens de classis Deventer, burgemeester C. P. v. Essen, namens de plaatselijke overheid, pastoor J. A. M. Hartman, namens het R.K. kerkbestuur, Ds. F. O. Kleinman, na mens de Herv. gemeente, H. J. Wibbe- link die namens de gemeente een nieuwe kanselbijbel met opdracht en een spaar bankboekje voor het nieuwe orgel over handigde, Ds. G. v. 't Riet van Lioes- sens, oud-voorganger van de kerk van Goor, Ds. W. S. Schenk namens de kerk van Enter en J. Reef namens de evange lisatiecommissie. Ds. Ploeger sprak een dankwoord en bood de eveneens in het zilver jubilerende organist een couvert met inhoud aan. Verschillende gelukwen sen waren ingekomen, w.o. een couvert met inhoud van de jeugdverenigingen. Ook Ds. R. A. Hoogkamp van Holten woonde de plechtigheid bij. Hoogvliet. De gemeente mocht haar nieuwe kerkgebouw, verrezen aan de Haffaweg officieel in gebruik nemen. De nieuwe kerk, die een opvallend vier kante vorm heeft, bevat 630 zitplaatsen. - Onder de kerk is een zaal met toneel en twee kleine vergaderzalen. De pastorie is met een vleugel aan de kerk verbon den, de kosterswoning is achter de kerk. De bankenrijen in de kerkzaal zetten zich naar achteren voort op een balkon tegen de achterwand waarop het pijpor gel een plaats zal krijgen. Voor in de kerk is een liturgisch centrum. De kerk is gebouwd onder architectuur van de heer A. Nicolai en werd in een plech tige samenkomst door de heer P. v. d. Steen als voorzitter van de bouwcom missie aan de kerkeraad overgedragen van de bekende KONINKLIJKE BEGEER FABRIEKEN in grote verscheidenheid met onbeperkte garantie Eerste kwaliteit en tóch voordeliger in prijs Komt deze eens zien bij Korte Noordstraat 6, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 2