Beelden en Eredienst Hier is,,, Vlaanderen De vrouw des huizes vrijdag 3 oktober 1958 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland veertiende jaargang no. 14 MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE Hoofdredacteur-: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Berichten en opgaven Predikbeur- Redacteuren: Ds A. Koning, Ds. H. Pestman, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor Abonnementsprijs3,- per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Jaar (bli vooruitbetaling), aan de drukkers Littooij Olthoff,Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. DrukkersLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. En zij, die thuis bleef, verdeelde de buit. Ps. GS: 13. Wij begroeten met vreugde de vrijwording van de vrouw, naar christelijk beginsel, op ieder levensgebied, en verbazen ons over het feit, dat men, zelfs in de naam van Christus, de vrouw zoveel eeuwen lang achteruit heeft durven zetten, en haar het recht van meespreken heeft durven ontzeggen. We zouden er ook niet het minste bezwaar tegen hebben, dat de vrouw ook in het kerkelijk leven méér naar voren trad dan tot dusver. Maar.Vast staat, en vast moet blijven staan, dat de vrouw het grootst is in het huisgezin. Daar ligt haar speciale roeping. Daarvoor heeft ze haar bizondere gave. Daar heeft de vrouw ook de meeste invloed. Wie is het „bezielend middelpunt" in het huisgezin? Wie schept daar de sfeer, niet alleen van gezelligheid, maar ook van geestelijkheid? Wie zorgt, dat het gezin nog iets meer en iets hoger is dan een ge meubelde mensenstal Dat doet de vrouw! En niemand kan haar daarin Vervangen, ook niet de vroomste en knapste man. Zó gewichtig is het voorbeeld, zó dóórdringend de invloed van de vrouw Ten kwade! Denk aan Eva. Maar, Gode zij dank, niet minder ten goede. De oude kerkvaders waren niet best te spreken over de vrouw. Tertullianus scheldt haar: janua diaboli (deur, waardoor de duivel binnenkomt). Maar dit is eenzijdig en onrechtvaardig. De vrouw is heel dikwijls, juist andersom, de deur, waardoor engelen binnenkomen. Leeft de vrouw in het gezin in de vreze Gods, dan zet ze gewoonlijk op heel het gezinsleven het stempel van de godsvrucht. Dat is nu ook wat bedoeld wordt in het psalmwoord„En zij, die thuis bleef, verdeelde de buit". Als het op vechten aankomt, doet de vrouw niet 't eerst mee. De vrouw kan beter de narduskruik dragen dan het zwaard. Maar wie heeft het meest profijt van de overwinning? Wie oogst het meest de vruchten van de triomf De vrouw, die thuis bleef. Thuis boog zij haar knieën, opdat God de arbeid en de strijd van de mannen zou zegenen. De zegepralende held droeg naar huis de vruchten van de strijd, en de moeder, op haar beurt, distribueerde deze vruchten aan alle leden van het gezin. De grote Overwinnaar is de Christus Gods, die Zijn Geest uitgiet op alle vlees, niet 't minst op de vrouw. Na Zijn opstanding verscheen Jezus het eerst aan de vrouwen, die 't laatst bij Zijn graf vertoefd hadden. De vrouw, die discipelin van Jezus is, is koningin in het Koninkrijk- Gods. Zij kan het ook zijn in het mannen- en kinderhart. Niet door commando's en krachttermen, maar door een geest van vroomheid en zachtmoedigheid zal zij het huisgezin maken tot een tempel des Heren. Kruiningen. J. KOOLSTRA. Het gebeurt meer, dat iemand een ker kelijke kring heeft verlaten, en toch nog telkens allerlei zaken van die Kerk aan roert. Het is niet gemakkelijk om het verleden gehéél kwijt te raken. Dat schijnt ook het geval te zijn bij Dr H. B. Visser te Nijmegen. Jarenlang heeft hij in onze Kerken als predikant gediend. Toen volgde zijn overgang naar het Rooms-Katholicisme. Toch richt hij nog wel het oog op wat er in geref. kring voorvalt. Een bewijs daarvoor levert een artikel van zijn hand in „de Linie", enige tijd geleden geschre ven. Hij spreekt over „venster op het protestantisme". Daaronder staat„de beelden treden al buiten de Kerk". Dat dit speciaal slaat op wat er in onze geref. kerken gebeurt, wordt dui delijk uit verdere opmerkingen. In de Herv. Kerk fungeert de Heidelb. Kate- chismus niet meer als belijdenisgeschrift, en de andere Kerken van geref. denomi natie zijn niet zo „progressief" als wij. Dr Visser ziet die belijdenis van de Ka- techimus lelijk in gedrang komen in ver band met de beelden, die al buiten de Kerk worden uitgestald. Vermoedelijk zult u met even grote verbazing hiervan kennis nemen als ik op mijn beurt deed. Is het dan al zóver gekomen, dat de gereformeerden, hun begeerten naar beelden niet langer kun nende bedwingen, deze nu maar buiten de Kerk opstellen, wijl zij in de eredienst niet worden geduld, zelfs niet als boeken der leken? Dr Visser weet er het een en ander over te vertellen. Leest u maar „Wie in de weken na Pasen voorbij „de gereformeerde Westerkerk in „Utrecht gekomen is, heeft buiten bij „de ingang een beeldengroepje kunnen „opmerken, geplaatst in een vitrine, „die 's avonds ook verlicht is. Men zag „daar het geopende grafaan de ene „kant de engel, aan de andere kant de „vrouwenop de achtergrond de kruis- „heuvel met de kruisen op de top. Het „gebeuren van Pasen komt even op „duidelijke wijze in de aandacht van „de voorbijgangers. „Dit feit staat niet alleen. Onlangs „is op Walcheren een gereformeerd „kerkgebouw in gebruik genomen, „waar ook buiten bij cle ingang een „godsdienstige voorstelling was aange bracht". Persoonlijk ben ik omstreeks Pasen niet in Utrecht geweest. Wel weet ik, dat de meerderheid van geref. predikan ten uit het hele land daar heeft vertoefd. Wanneer zich daar iets „héél afwij kends" had voorgedaan, op een plaats, waar zij ongeveer langs kwamen, dan is het toch wel „opvallend stil" gebleven na die tijd. Temeer verwonderlijk, omdat op de predikanten vergade ring de vragen van de liturgie aan de orde kwamen. Mogelijk heeft men, uit een oogpunt van evangelisatie, van Pasen laten zien, wat tal van platen onder ons eveneens vertonen. De engel bij het graf, de vrou wen, de kruisen op de heuvel. De omslag van de Paasboodschap voor Het middelbaar en voorbereidend ho ger onderwijs moet het in onze dagen „stellen" met zeer vele niet volledig be voegde krachten, zoals algemeen bekend mag worden verondersteld. Eén dezer dagen maakte ik een vergadering mee van 'n curatorium, waarvan ik cle eer heb deel uit te maken, en daar hoorden we het nog eens van de rector van het lyceum, dat hij bij zijn lerarencorps niet minder dan negen van zulke „onbevoeg den" had. Dit was dan ook de reden, dat er in de cursus 1958'59 niet meer dan vijf dagen per week les zou worden ge geven, waarbij dus de school de gehele de zieken, uitgegeven door cle deputaten van G(er.) V(erzorging van) Z(ieken), oftewel G.V.Z., gaf ook een voorstelling van hét Kruis op de heuveltop, en het open graf. Zonder engelengedaantc. Sincls wanneer is het verkeerd genoemd, om een engelenvoorstelling te geven En, cle vrouwen bij het grafHebt u' er echt nooit een voorstelling van gezien Ik kan het moeilijk aannemen. In „van Golgotha naar Jeruzalem", van wijlen prof. P. Biesterveld en Dr B. Wielenga, bij Kok uitgegeven in 1910, komt een treffende afbeelding voor van de engel en cle vrouwen bij het graf. Is dat „beeldendienst" als men dit ta fereel sprekend wilde maken U kunt voor die methode al of niet gevoelen, dat is een aparte kwestie, maar hier wor den toch geen beelden naar buiten ge bracht De nieuwere methode van evan gelisatie wil het aanschouwelijke, wat is daarop tegen Is het nu geooorloofd, op dergelijke wijze cle geref. kerken „in het nieuws" te brengen, wanneer het dui delijk is, dat er geen opzet naar voren komt, om zich van beelden voor de ere dienst te bedienen? Wat clie godsdienstige voorstelling op Walcheren betreft, bij cle in gebruik name van een nieuwe Kerk, eerlijk ge zegd nooit van gehoordWas het een „leke-spel", of een voorstelling van tempel of tabernakel? Waarom zulke „vage" termen gebruikt, waar men ver schillende kanten mee uit kan Het is toch wel merkwaardig, dat we in geref. kring over deze feiten vrijwel niets hoorden, terwijl Dr Visser er zo veel in „zag". Het wil mij voorkomen, dat hij in vroeger jaren, bij de behande ling van het tweede gebod, anders is te werk gegaan. Onder het kerkgezag bij Rome leerde hij zich al goed schikken. Als .het over het tweede gebod gaat, voegt hij daar aan toe: (volgens Katholieke telling tweede deel van het eerste gebod). Daar mee schijnt de zaak afgedaan. Van het „dualisme" tussen het bedrijf op cle kansel, waar het tweede gebod wordt uitgelegd (geen beelden!), en de praktijk buiten het kerkgebouw, waar de zin voor beelden aan het licht treedt, valt nog niet veel te bemerken. De „wens" zou hier de vader van de gedachte kunnen zijn. Als Dr Visser het heeft over beeldhouwwerk aan preekstoe len, waar Bijbelse figuren en taferelen op voorkomen, als hij spreekt over cle Statenbijbel vol met platen, dan gaat het mij schemeren. Zou dit een symptoom zijn van drang om het beeld meer eer bied toe te kennen. Of.... wil hij zeg gen: als je zondag 35 van cle Katechis- mus handhaaft, dan al die platen uit de Statenbijbel! Dit laatste kan ik nauwe lijks geloven, want clan heeft Dr Visser zondag 35 nooit goed gelezen Hij levcre andere bijdragen over de ontwikkeling van het geref. leven, waar bij hij tal van studies over liturgie te genkomt. Die gaan bepaald niet de kant uit, welke de schrijver denkt, of hoopt, dat de gereformeerden zullen inslaan. C. St. zaterdag gesloten zal zijn. Uiteraard ver valt nu de vrije woensdagmiddag. Eén en ander werd uitvoerig in cle curatoren vergadering besproken. Algemeen was men van oordeel dat deze regeling voor de leerlingen verschillende bezwaren meebracht. Immers, het wordt nu één inspannende ruk van de maandagmorgen naar de vrijdagavond, zonder de vrije woensdagmiddag, die juist als ontspan ning, als gelegenheid om even op adem te komen, zo bijzonder welkom was. Maar tenslotte moest ieder zwichten voor cle onmogelijkheid om ook op za terdagmorgen les te geven omdat de nog niet geheel bevoegde krachten op die dag zélf les moeten nemen voor het, ook hen nog wachtende, examen. En van de zijde van ministerie en inspectie wordt er op aangedrongen, het lesrooster zó in te richten, dat zij in cle gelegenheid zijn verder te studeren. Want „het zal het onderwijs ten goede komen als zij straks geheel bevoegd zullen zijn". Wat nu dit laatste betreft, men zou zeggen: dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Echter, wanneer men let op de re sultaten van het onderwijs, door cle be doelde krachten gegeven, dan moet men zeggen, dat deze nog niet zo slecht zijn. En zo komt men tot cle vraag: worden de eisen, aan de candidaten voor cle mid delbare acten gesteld, niet te hoog opge schroefd Deze mensen toch hebben cle taak, leerlingen van 12 tot 18 jaar de eerste beginselen van de verschillende vakken bij te brengen. En tenslotte gaat het om de gave van „mee te delen". We kennen allen nog wel het rijmpje van, ik meen, De Génestet„Professor is ge leerd, maar droog; hij heeft geen gaaf om mee te delen; zeer goede pijlen heeft hij velen: 'n volle koker, maar.... geen boog Doch dit terloops. Want waar ik eigen^ lijk op wilde wijzen, is op de taak van het gezin t.a.v. het huiswerk-maken van het kind. We weten allemaal, dat hier mee 'n probleem is aangeroerd, dat al heel wat verdrietigs in cle woningen van velen heeft aangericht. Het was namelijk n.a.v. het lesrooster, niet van zes maar van vijf dagen, dat in de bovengenoemde vergadering werd gesproken over het „met werk overladen zijn" van cle kin deren. Nu weet ik heel goed, dat dit, vooral in cle perioden die vooraf gaan aan de rapporten, inderdaad erg kan zijn. Echter.... laten velen van onze jonge ren het eigenlijke, ingespannen werken niet wachten tot cle repetities? Met alle nare gevolgen daarvan natuurlijk. Want dan komen cle zuchten als „ze vragen tegenwoordig toch ook zó veel; het is gewoon niet bij te benenMaar als men let op de vele uren, die vandaag ook jonge mensen doorbrengen b.v. bij de televisie, dan vragen ouderen, die zich nog hun eigen H.B.S.- of Gymnasiumtijd herinneren, zich met verbazing af, hoe ze daar toch allemaal tijd voor hebben Ik las in „Lezen of Kijken" door Dr. J. M. L. Peters, dat twee jaar geleden reeds drie van cle vier Amerikaanse ge zinnen een televisietoestel bezaten en dat 'n deel van de Amerikaanse school jeugd bijna evenveel tijd doorbrengt voor het televisietoestel als in cle schoolban ken, nl20 tot 30 uur per week Nu weten wij wel, dat het Amerikaan se onderwijsstelsel anders is clan het onze. Daar toch begint men veel vroeger met cle schifting en met de specialisatie en dit kan, en zal wel, meebrengen, dat cle schoolprogramma's niet zo overladen zijn. Maar toch, daarin alléén kan het niet zitten. Neen, maar de tijd, die onze kinderen aan het kijken naar de televisie besteden, wordt meer en meer 'n pro bleem, ook in ons eigen land, waar cle bezitters van televisietoestellen steeds groter in aantal worden. In het bedoelde boekje kan men lezen, dat in het gemid-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 1