Wat lezen wij? Hier is,,. Vlaanderen Handen omhoog Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag 26 september 58 De provinciale Toogdag der Gerei:Vrouwen MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE VEERTIENDE jaargang No. 13 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. PloofdredacteurDr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds A. Koning, Ds. H. Pestman, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor Medewerker: Ds D. J. Couvée, Bennekom. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Abonnementsprijs: ƒ3,per halt jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Boeken verschijnen er in grote hoe veelheid. Bij ogenblikken komt het u haast onbegrijpelijk voor, dat een schrij vers- of schrijfstersgeest zó vruchtbaar is. De persen van de uitgevers leveren maar af, en het publiek verslindt de lek- tuur. U moet immers kunnen zeggen dat boek, o ja, dat heb ik gelezen hoor. Dat klinkt zo echt „bij", ziet u. Iets moei lijker wordt het, als iemand nu eens pre cies van u wil weten, waar het in dat boek over ging. Maar.dat doen wij niet zo vaak meer. Wij leven zo snel, en wij krijgen zoveel te verwerken, dat je dit niet uit elkaar kunt houden. In ieder gevalop het gebied van christelijke lektuur is er nog al „kans". Er blijft echter nog een ander terrein over, en daar willen wij eens over praten. Over „het krantje" op uw tafel. Omstreeks deze tijd van het jaar wordt propaganda gemaakt voor onze jeugd- arbeid. De jeugd heeft een paar week bladen voor zich. Maar, heeft het gezin, ieder christelijk gezin, ook een dagelijkse krant op tafel, waarvan wij kunnen zeg gen hier is overeenstemming tussen wat het gezin wil, en wat de krant geeft U wilt toch iets, als gezin? U wilt goed voor de dag komen, góed voor uw kinderen zijn, en vooral ziet u ze graag goed terecht komen. Ik stel het mij zó voor, dat u het gezinsleven zó wilt leiden, dat u verantwoording kunt afleggen voor God. Dat u, zelfs in die gevallen, waarin het „mis" ging. toch voor God durft verklaren, dat u zich hebt ingezet om de christelijke vorming van het leven te zoeken De keus is soms zo gauw gemaakt: de gymnastiek vóór de katechisatie. Wanneer later het inzicht ontbreekt, mopper dan op uzelf! Zo moet li ook de jonge garde leren krant lezen. Ja, gerust ook een kerkelijke krant. Lach nu niet een beetje smalend wat staat daar nu in.... Vindt u El sevier soms zo „geweldig" van inhoud Zeker drie-kwart kan als waardeloos pa pier opzij gelegd. Verder is het nu niet bepaald een „vormende" voorlichting- voor onze jeugd. Dat is met het dagblad ook zo. Zeker, daar is véél nieuws, dat u praktisch in alle bladen vindt. Daarover loopt het ook niet. Ook met een krant wordt een bepaalde bedoeling nagejaagd. Dat zit in „de be schouwingen", die een dagblad geeft. Op politiek gebied, bij maatschappelijke vra gen, over het kerkelijk leven, enz. Daar zijn dagbladen, waarin het kerkelijk nieuws erg spaarzaamlijk wordt ver strekt. Daarentegen kunt u er elke dag- uit leren, wat er in alle mogelijke kaba- rets te doen is. Daaruit spreekt een be paalde geesteshouding. Sommige doen het „anders". Die heb ben de ene pagina voor het kabaret, de andere voor een „stichtelijk stukje". Elk wat wils, wat zegt u er van? En, je blijft neutraal, en kunt tegen allen: onze krant geeft ieder „zijn gewicht". Van zulke dingen gaat méér invloed uit dan wij denken. Wanneer dan daarbij komt, dat men in de geest van onze tijd, het „christelijk partijleven en organisa tieleven niet van zo groot belang acht, dan is die neutrale houding van „alle kanten kunnen uitgaan", bepaald beden kelijk. Daarom moet u terdege op uw krant toezien, in welke richting die krant u wil vormen. In veel opzichten is de strijd voor het recht van het 'christelijk leven, de vorige eeuw krachtig ingezet, door ons overge nomen en voortgezet. Denkt u maar aan het christelijk onderwijs. Op het gebied van de christelijke pers waren wij lang niet zo op onze hoede als ons voorgeslacht. Wij hebben bestaan de christelijke bladen soms laten worste len, en hadden nog kritiek op de koop toe. Het moest zó zijn, dat men verbaasd kon staan over de toeloop tot de christe lijke pers. Hoe meer het christelijk gezin daarvoor openstaat, des te beter kan de krant worden, die u ontvangt. Dan moogt u gerust uw opmerkingen hebben. Breng ze daar, waar ze horen en waar ze wat resultaat kunnen afwer pen. Wij zouden haast aan een „doe-mee" aktie kunnen denken. Zonder dat wij kans lopen, een bromfiets of een televi sietoestel te winnen. Een bepaald niet- christelijke mentaliteit, om ..het gewin" in aanmerking te nemen. Zonder meer moet de christelijke pers onze voorkeur hebben. Wat is er een kracht uitgegaan inder tijd van Kuyper's persarbeidZulke journalistieke gaven gaan zo maar niet over op een ander. Dat is in later jaren bij Kuyper's lijfblad ook wel gebleken. Maar, getrouw aan de opzet, hebben an deren de verantwoordelijke taak van de voorlichting van ons volk voortgezet. In dat spoor gaat onze christelijke pers. Mensen aantrekken, die de lezerskring- met belangstelling naar de krant doen grijpen, zult u zeggen. U hebt gelijk. Als u er enkele wéét. noeiu gerust namen aan direktie en redaktie van welk chris telijk dagblad. Zij zullen er heel blij mee zijn, bij bepaalde vakatures te weten waar zij heen moeten. In de eerste plaats: lees de christelijke pers. Laat u niet „nemen" door het neu traliteitsbegrip, het „twee kanten tege lijk" uit kunnen gaan. Zo'n krant stuurt u geen enkele leant uit, helpt u totaal niet om in christelijke zin 't dagelijks leven, het wereldgebeuren, te leren bekijken. Krant en Bijbel moeten samengaan. De opdracht voor de christelijke pers is mooi. Ons aller opdracht ismaak ge bruik van dit vormingswerk, en houdt de christelijke pers hoog! C. St. Op dinsdag 30 september a.s. willen onze geref. vrouwen weer haar jaarlijkse provinciale dag houden. Deze vergade ring is belegd in Goes, in „de Prins van Oranje", Nieuwstraat 14. Aangezien eerder een andere plaats genoemd is, worden allen vriendelijk ver zocht hiervan goede nota te nemen. 's Morgens om 10 uur begint het sa menzijn. Dat er die dag veel gezongen zal worden, spreekt vanzelf. Verder hoopt Ds Tiemersma van Zierikzee te spreken over: leven of geleefd worden. In de middagdienst, die om 2 uur be gint, wil mevr. A. HegrsinkBeekman uit Vroomshoop spreken over: de sfeer van ons gezin. Zowel 's morgens als 's middags mo gen er vragen gesteld worden. Verder een kollekte, waarvan de inhoud alle overige verenigingen (als: mannen e.d.) tot jaloersheid moet verwekken. U draagt allen een goed humeur bij. En wij wensen deze vrouwen-bondsdag een prachtig slagenC. St. En ivanncer Mozes zijn hand ophief, had Israël de overhand, maar wanneer hij zijn hand liet zakken had Amalck de overhand. Ez. 17: 11. Het begin van de strijd, die Israël zal moeten voeren voor z'n bestaan is er. Amalek heeft onverhoeds de achterhoede van Israël aangevallen en zich daarna weer teruggetrokken, wellicht zich voor bereidend op een tweede aanval. Maar dan zal Israël klaar staan om strijd te leveren, een strijd met het zwaard en een strijd met de staf. En deze laatste blijkt de belangrijkste te zijn. Aan de stand van Mozes' handen, waarin de staf is, hangt het verloop van de strijd af. Als Mozes zijn handen maar omhoog hield dan was er overwinning voor Israël en geen overgave, verlies. Dat was er als de handen van Mozes daalden en de staf zakte. Hieruit blijkt maar al te duidelijk hoe belangrijk het is, hoe wij onze strijd voeren, hoe wij daarbij onze handen houden. Mozes moet z'n handen omhoog houden als in een voortdurend gebed tot God om hulp en bijstand in de strijd. Plij mocht daar om wat voor reden ook, nooit in verslappen, want dat had z'n terugslag op de strijd. Als wij 't hebben over „handen omhoog" dan verbinden we daarmee gelijk de gedachte van: 't verloren hebben, de strijd op moeten geven. Nu vraagt ook God van u de handen omhoog te steken en ze zó te houden, want daarin ligt dan voor u de overwinning, omdat u zo op deze wijze, die de enig juiste is, uw strijd voert. Als u 't niet meer weet, als u geen uitzicht meer ziet omdat u weet, hoe fel de strijd is en hoe sterk uw tegenstander, dan niet met uw handen in uw schoot gaan zitten, dan maar niet lijdzaam afwachten wat er met u zal gebeuren, nee, strijden moet u. U moet uw handen vouwen en deze gevouwen handen opheffen tot uw God, want als u dit doet dan krijgt u deel aan Christus' over winning en dan kunt u vanuit deze overwinning weer uw strijd voeren en dan is de uitslag niet twijfelachtig. Handen omhoog ofu verspeelt uw overwinning. God wil ge beden zijn, God wil onze geheven handen zien, omdat wij daarmee te kennen geven het zelf niet meer te kunnen, omdat wij daarmee belijden al onze hulp alleen maar van Hem te verwachten. En dan is het goed, dan zal God verhoren, omdat God Zijn eenmaal gegeven belofte gestand doet. God wil daaraan door ons herinnerd worden, want dan herinnert Plij Zich de doorboorde handen van Zijn Zoon, Die de strijd heeft gestreden en daarin overwonnen heeft, omdat Hij het contact met Zijn Vader nooit heeft verloren, omdat Hij Zijn handen nooit heeft laten hangen, maar altijd geheven heeft gehouden en God dit gebed heeft verhoord. Daaromhanden omhoog, want als u dat niet doet, bent u inder daad verloren, is het uit met u. Daaromvoer uw strijd en daarbijhanden omhoog. Ileinkenszand. N. H. PLEINER. Kort geleden werd er in Terneuzen een merkwaardig jubileum gevierd. Toen namelijk bestond de Vereniging voor christelijk nationaal onderwijs honderd jaar. Het-feit werd herdacht met een receptie van het bestuur én de hoofden van de lagere en de ulo-school (die van de genoemde,Vereniging uitgaan) en een herdenkingsavond in het Concertgebouw. Door deze opmerkelijke, immers hon derdste, verjaardag werden wij nog eens bijzonder bepaald bij de zaak van het christelijke onderwijs in onze tijd. Wij zullen waakzaam moeten blijvenIm mers, de voorstanders van het openbare onderwijs zitten niet stil. Propaganda voor dit laatste wordt op allerlei manie ren gevoerd, waarbij aan de mensen van het christelijke onderwijs wordt verwe ten, dat zij de jonge kinderen reeds van hun jeugd af aan wennen aan wat men noemt de heilloze verzuiling van ons volk. En, zoals bekend, daarbij ontvangen de liberalen, die van huis uit het openbaar onderwijs prefereren, steun van de door braakmensen, die zich voor hun stand punt menen te kunnen beroepen op de „Jezus van de Bergrede", die de gelovi ge het zout der aarde noemde, en daar om van mening zijn, dat wij, als christe nen, in geen enkel opzicht „apart" mo gen gaan staan, zoals men zout immers ook niet naast het voedsel legt. ITet is niet mijn bedoeling deze ziens wijze hier te gaan weerleggen, te wijzen op andere uitspraken van de Heiland in de Bergrede, als b.v. dat de gelovigen het licht der wereld zijn, 'n stad boven op 'n berg liggende, waardoor wij wel zeer voorzichtig dienen te zijn met het exegetiseren van afzonderlijke woorden uit die rede en nooit mogen vergeten, dat de Here hier zijn onderwijs dikwijls goot in de vorm van de, bij de rabbijnen zijner dagen zo geliefde, masjaal-vorm, waarin slechts één zijde van 'n bepaalde waarheid zeer sterk naar voren werd ge bracht, waarop ons indertijd o.m. Her man Ridderbos in zijn dissertatie gewe zen heeft. Doch ik wil nu slechts be klemtonen, dat wij t.a.v. ons christelijk onderwijs zeer op onze hoede dienen te zijn. De finantiële gelijkstelling is er sinds jaren, zeer zeker, maar dat bete kent niet, dat het verzet'tegen dit onder wijs verdwenen is. Neen, maar juist van daag, door factoren als de bovengenoem de, is dat verzet groeiende. Door factoren als de bovengenoemde, ja, maar zou het in dé laatste jaren ook weer niet gegroeid zijn door de versnip pering, die ook op onderwijs-gebied is gekomen? Ik geloof het zeker. Neem nu de plaats mijner woning. Zoals ik mee deelde, vierde daar Me Vereniging voor christelijk nationaal onderwijs haar hon derdjarig bestaan. Echter, in de loop dei- tijden is hier ook 'n Hervormde school gekomen en één van de Gereformeerde Gemeente. En, ik weet het, in andere plaatsen in ons vaderland is de verdeeld heid nog groter, als b.v. ook dè Gerefor meerden van art. 31 er 'n eigen school op na houden. En al deze scholen steu-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 1