Hier is... Vlaanderen Kerknieuws Officiële Berichten Kleine Vossen Gisteravond ben ik op de Haagse Maliebaan geweest, waar de bekende Amerikaanse evangelist Osborn 'n gene zingssamenkomst hield. Er waren op het uitgestrekte grasveld zeer vele mensen. Boven het podium was 'n spandoek aan gebracht, waarop met grote letters stond „Jezus Christus is gisteren en heden De zelfde". De vlakte was door vele schijn werpers verlicht en overal stonden luid sprekers, waardoor ieder aanwezige dui delijk het gesprokene kon horen. Ik had 'n plaats vlakbij de tent, waarin vele zie ken zaten of lagen. Osborn sprak eerst ongeveer ander half uur, waarbij hij vertelde van allerlei genezingen, die in andere landen gedu rende de samenkomsten hadden plaats gevonden en waarin hij op eenvoudige wijze het Evangelie verkondigde. Zijn woorden werden in 't Nederlands ver taald door 'n predikant. Hij sprak op suggestieve wijze, en telkens weer het zelfde inhamerené, zichzelf en zijn hoor ders opzwepend, kennelijk heenwerkend naar 'n climax. Zijn vertaler stokte nu en dan even en op zulk 'n moment hoor den we hen door de luidspreker zacht samenpraten, waarbij Osborn 'n keer zei „We kunnen geen woord missen". Ik dacht: „inderdaad, bij deze aanpak kan geen woord gemist worden, wil het ef fect niet in gevaar worden gebracht". Het geheel deed mij denken aan samen komsten, zoals ze indertijd gehouden werden in het nationaal-socialistische Duitsland, waar heel de régie en heel de woordkeus er op was gericht, het publiek in extase te brengen. Ook dacht ik aan de rustige en vanzelfsprekende wijze, waarop de Heiland zijn genezingswonde- ren verrichtte. Tenslotte had de spreker zijn hoogte punt bereikt en zei hij telkens weer „Nu, nu is het ogenblik gekomenGooi weg uw krukken en ga gewoon als ieder ander mens met de tram naar huisIn de ziekentent, waar ik naast stond, be gon beweging te komen. Enkele lijders trachtten op te staan en sommigen kwa men overeind om dan, ondersteund door twee of drie naasten, 'n eindje voort te strompelen, 'n Jonge man moest haastig weer in 'n stoel worden neergedrukt, 'n Bejaarde verpleegster, met veel ander verplegend personeel meegekomen om bijstand te verlenen, hief de handen om hoog en riep angstig om 'n dokter 'n Vader en moeder in Urkse kleder dracht zaten te huilen bij het bed, waarop hun kind lag met starende ogen in 'n wa terhoofd. Vlak naast ons zat 'n jong halfbloed meisje met 'n zeer devoot ge zichtje, 'n kruk over haar schoot. Eén van Osborns helper zei: „Toe nou, sta op! Waarom blijf je nu zitten?" Het meisje antwoordde: „Ik kan niet", waar op de helper weer: „Wat heb je dan eigenlijk?" Het meisje antwoordde: „Ik heb maar één beenwaarop de hel per alleen maar zei: „O" en zich af wendde. Dit gebeuren sneed ons door de ziel, evenals dat van die beide jonge ouders, die vertwijfeld probeerden of hun kindje, dat 'n misvormd beentje had, (vervolg V.V.V.) Na een preek zou ik het tenminste niet kunnen verdragen en wat was psalm 103 anders, toen het ons op deze wijze werd voorgezongen Wat een rijkdom, om vocaal en instrumentaal zo de godsge dachten te vertolken! „Die al uw krankheden geneest", moes ten we niet denken aan de ontferming Gods, ook over deze bezochten? En de vergankelijkheid van het leven „zijn dagen zijn als het gras en haar plaats kent haar niet meer", met als te genstelling de onveranderlijke trouw des Heren en zijn goedertierenheid, die van eeuwigheid is, met het machtig slotac- coord„Looft de Here" het heeft ons stil gemaakt. Hier was alleen maar te danken. Zo hebben we tegelijk ook gezien, wat de patiënten, ook op cultureel gebied, geboden wordt. Fijn, dat zij zelf ook mee konden luisteren. Zij konden natuurlijk onmogelijk allen in de kerk komen, maar door de microfoon is alles uitgezonden naar de verschillende paviljoens. Was het dan alles zo mooi Och nee, er vielen ook klachten. Er was een aan zienlijke groei aan ledental en contribu anten, maar deze groei werd bijna teniet gedaan, doordat in 72 afdelingen een ledenverlies van 365 moest worden ge meld. U is het toch met me eens: dat hoeft toch niet! Vooral nu het bestuur het voorstel, om de minimum contributie te verhogen (gezien de zo sterk vermin derde koopkracht van ons betaalmiddel) verworpen heeft en op één gulden heeft nu lopen kon. Ik dacht: mensen als Os born gaan uit van de leuze: „Er zijn geen grenzen aan Jezus' macht", maar waarom trekken ze dan zelf in de prak tijk wél grenzen door hun genezingsac tiviteit niet te richten op zulke als hier boven genoemde gevallen? Waarom zijn het altijd weer genezingen van kwalen, die, naar elke medicus weet, nauw sa menhangen met het zenuwstelsel van de mens? Ook vroeg ik mij af, waarom die tent met zulke „zware" gevallen zo heel ver van het podium verwijderd stond. Eerlijk wil ik bekennen, dat ik die avond heb staan slikken en huilen, neen, niet van ontroering om 'n groots geestelijk gebeuren, maar om de zichtbare wan hoop van al die geslagenen in die tent. -Zeker, er werd op het podium triomfan telijk 'n gipscorset getoond, dat 'n dame had uitgetrokken, er kwamen ouderen en jongeren vertellen, dat ze van asthma, hardhorendheid e.d. genezen waren, maar mijn overtuiging is vast geworden, dat de stroom van weedom, die Osborn ach ter zal laten, veel breder en veel dieper zal zijn dan het spoor van geluk. Ik had tegen dat arme halfbloed meisje willen zeggen: „kind, je kunt in de Here Jezus ook met je ene been wondergelukkig zijn, want Zijn eerste en voornaamste beteke nis is anders dan hier vanavond is voor gesteld." Want, ja dat is het erge, dat op samenkomsten als deze het Evangelie vervormd wordt en dat daardoor de men sen op '11 dwaalspoor worden gebracht. De methode van suggestie en hypnose wordt gebruikt en, als die in vele geval len wel móét mislukken, danzijn de arme zielen verder van de Heiland voor zondaren af dan ooit. Natuurlijk, als iemand door 'n sug gestieve kracht van de één of andere kwaal kan worden bevrijd, dan is dat voor de betrokkene heerlijk, maar laat men dit dan eerlijk als 'n methode van genezing zien en daarbij niet het Evan gelie misbruiken. Trouwens, men zou de „genezingen" altijd moeten kunnen keu ren, de betrokken artsen er over moeten' kunnen vragen en, vooral ook, moeten kunnen nagaan of ze stand hielden. Ik denk maar aan Johannes de Doper, de grootste profeet van alle tijden, naar het woord van de Here Jezus „de groot ste onder die van vrouwen geboren zijn", doch van wie de mensen later getuigden „hij deed geen enkel teken'. En zegt men: „maar door zulke won deren zullen de mensen tot bekering ko men", dan hoor ik Abraham zeggen tot de rijke man in de pijn: „Al ware het dat er iemand opstond uit de doden, zij zouden zich nog niet bekeren". Natuurlijk, God kan wonderen doen, ook nog in onze tijd, en Hij dóét dat nog vaak, maar dit te erkennen is nog iets anders dan Hem daartoe langs 'n bepaalde weg te willen dwingen. Ik houd het maar bij mijn oude Cate chismus: „krankheid en gezondheid ko men ons niet toe bij geval, maar van Zijn vaderlijke hand". Ik huiver nog als ik denk aan dat sensationele, Amerikaanse gebeuren op het Malieveld. H. P. gelaten. Dan kan toch ieder „Vrederust" ook financiëel wel helpen? En verder: werkende handen. Ik hoor het onze onvergetelijke vroegere voorzit ter Ds de Vries nog zeggen„geef ons handen, geef ons handen". Er is een per manent tekort aan verplegend personeel, mannen, maar vooral vrouwen. Wat weer tot noodzakelijk gevolg heeft, dat zij, die er zijn, overbelast zijn. Mag ik daarom dit episteltje besluiten met de dringende oproep tot onze jonge meisjes, om op „Vrederust" de helpende hand te bieden? Die 20-jarige had gelijk, ze was een witte raaf, wat haar leeftijd aangaat. En ze had ook gelijk: waarom komen hier geen jonge mensen? Mag ik die belangstelling proberen te wekken Het is zo'n prachtwerk. Als ik daarin geslaagd mocht zijn, dan ben ik dankbaar, dat ik dit stukje ge schreven heb. K.-B. v. d. L. Ergens heb ik een goede vriend, die heel veel goede eigenschappen heeft van rechtschapenheid, eerlijkheid, betrouw baarheid; z'n woord is zo secuur als de Bank van Engeland. Maar deze vriend heeft last van een vosje, dat ik zou willen betitelen met de naam „boekhouderij". Daar m'n vriend heel veel rond z'n oren heeft en heel veel heeft vast te leggen in allerlei kas boeken, is hij er toe gekomen om ook een lijstje bij te houden van gebreken, verkeerde handelingen, gesprekken, op merkingen van iemand, die hij niet mag. De goede eigenschap van nauwkeurig- boekhouden van al zijn veelsoortige be sognes, heeft hem gebracht tot „boek houderij", waarbij hij dus alle debetpos- ten in het gedrag van zijn minder-ge- waardeerde naaste vastlegt. Ik heb hem aangeraden dit boekje te verscheuren, maar tot op heden is hij daar, geloof ik, nog niet toe gekomen, want hij is bang, dat hij dan bepaalde misstappen, verkeerde handelingen, aan vechtbare verklaringen van zijn „vijand" zou vergeten. Je weet nooit, hoe 't te pas kan komen. Hij houdt er dus een geheim dossier op na, een lijst van „zwarte" daden, om die bij gelegenheid uit de la te voorschijn te halen. Nu is het in de handel en allerlei transacties wel nodig om allerlei slag van mensen op de vingers te zien en niet sullig met zich te laten spelen. Er zijn onbetrouwbare figuren, met wie men nu eenmaal geen zaken kan doen, wil men niet bedrogen uitkomen. Vroomheid en godzaligheid is niet 't zelfde als goed- zakkerij, over-je-heen-laten-lopen. Men heeft als christen ogen en oren de kost te geven'om de mensen, met wie men in handel en zaken te maken heeft, te doorgronden, hen op hun betrouwbaar heid te taxeren. Niet voor niets zijn er informatiebureau's, waar men terecht kan om iemands verleden, gedrag, be trouwbaarheid te leren kennen. Daar is dus een zekere voorzichtigheid en om zichtigheid nodig in het verkeer met de naaste en wij dragen allen in ons geheu gen mee onze beoordelingen van de naas te op grond van gedragingen in het ver leden. Maar om daar nu een soort „boekhou derij" van te houden gaat toch te ver, wanneer dit niets te maken heeft met handel en zaken, maar alleen om toch maar goed de gebreken en misvattingen en feilen te kunnen vasthouden. Dan is dat een „boekhouderij", waarbij de dui vel onze klerk is, die er op uit is om de vaak vermeende verkeerde eigenschappen van onze mingeëerde naas te te onderstrepen. Als christen past ons zulk een „boek houderij" niet; want we roemen in de prediking de „schulddelging", het „uit wissen van de zonde-posten" door het bloed van Christus. Willen we roemen in de deling van onze grote schuld bij God, dan moeten we bereid zijn de kleine schuld tegen over ons gaarne uit ons boek te schrap pen. En hoe velen lopen er met zo'n kasboekje rond vol posten van schuld, die de naaste bij ons heeftverscheur ze, verbrand ze en laat uw geheugen op dit punt lek slaan, opdat we roemen mo gen in de schulddelging door de hemelse Schuldeiser. Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Workum, T. de Boer te Driesum te Nieuwerkerk a. d. IJssel, G. de Jong, kand. te Nijega (Fr.) te Echten (Fr.), D. Kloppenburg, kand. te Barendrecht te Halle, L. Weerman, kand. te Emmen. Aangenomen naar Woerden (vac. P. de Bruijn), A. van der Kooij te Ezinga (Gron.). Bedankt voor Nieuwerbrug a. d. Rijn, D. Bremmer te Numansdorp voor Nieuw-Vennep, A. Broek te Groningen- Noord. Geen verdere beroepen. Kandidaat G. J. van der Burgh verzoekt ons mede te delen, dat hij geen verdere beroepen in overweging nemen kan. Afscheid en intrede. Wegens ver trek naar Drachten nam Ds. H. E. Wijn- ja afscheid van Godlinze met 1 Tim. 112. Na bevestiging door Ds. C. W. Keur van Scheveningen, deed Ds. G. W. H. Peddemors, gekomen van Dirkshorn, intrede te Heerde met Matth. 24: 14. Ds. H. D. Bakker is voornemens a.s. zondag afscheid te nemen van Tholen, om 14 sept. d.o.v. intrede te doen te Hillebersberg-Terbregge, na bevestiging door Ds. A. G. v. d. Stoel van Bergen op Zoom. Ds. R. J. de Jong heeft zich met terwoon gevestigd Hoornsediep 144 te Groningen, tel. K 590026757. Ds. G. D. Kuiper, laatstelijk docent aan de Theologische Academie te Jogja karta, is in het vaderland gearriveerd en voornemens binnenkort met emeritaat te gaan. Dr. J. v. d. Linden, miss. predikant van Semarang-Utrecht, is j.l. zondag met het s.s. „Drenthe" uit Indonesië te Rot terdam aangekomen. Het is niet de be doeling, dat hij na genoten verlof weer naar Indonesië zal terugkeren. Ds. G. v. 't Riet te Lioessens zal, aangezien het vertrek van het contigent Ned. troepen naar Nieuw-Guinea voor onbepaalde tijd is uitgesteld, voorlopig ook niet naar Nieuw-Guinea vertrekken. Ds. G. Ringnalda te Oudehorne is voornemens 8 okt. a.s. met een K.L.M. vliegtuig naar Canada te vertrekken. PIij zal de eerste predikant zijn van de Chr. Ref. Church of Lindsay, nadat hij eerst in Canada coll. doctum zal hebben ge daan. Voorschoten. De gerestaureerde kerk en de nieuwe gebouwen zullen vrij dagavond 5 sept. a.s. in een speciale bij eenkomst worden overgedragen aan de kerkeraad. Giften en legaten. De diaconie van Rotterdam-Zuid ontving een gift van 500,De kerk van Schoonoord ont ving een schuldbekentenis groot 500, - Ds. LI. Mooihuizen, em. predikant te Leiden, is thans tel. aangesloten onder no. K 1710—33477. In militaire dienst. J.l. maandag zijn 18 predikanten voor de tijd van een jaar en zes weken in militaire dienst ge gaan als reserve-legerpredikant. Daarvan behoren er twaalf tot de Gereformeerde kerken, n.l. F. J. Bil te Oudega (W.), F. R. M. Elders te Amsterdam, J. Gou- mare te Hilversum, G. v. Plalsema te Fijnaart, G. Leene, laatstelijk te Djakar ta, I. Meijer te Westerlee (Gron.), S. Oegema te Lewedorp, G. Padmos te Geesteren-Gelselaar, Ph. Stoffels te Ril- land-Bath,.. M. G. Ton te Dordrecht, S. v. d. Veen te Arum en N. Wijngaarden te Wijskei (Fr.). Geref. zendingsseminarium. Plet docentencorps van het Zendingssemina rium te Baarn is weer uitgebreid. Als ge wone docenten zijn benoemd de heren Dr. J. v. Baal, oud-gouverneur van Ne derlands Nieuw-Guinea, Dr. J. Blauw, secr. van de Ned. zendingsraad en Dr. J. M. Vlijm te Voorburg. Als gasten- docenten x treden op de heer en mevr. v. Brummelen te Hilversum, Prof. Dr. J. v. d. Linde te Zeist en Ds. F. Visser te Amsterdam. Thans zijn er 16 docen ten en 5 gast-docenten aan het semina rium verbonden. 2 oktober a.s. zullen de colleges officiéél worden geopend door de president-curator, Prof. Dr. J. H. Bavinck, waarna de rector, Prof. Dr. H. Bergenia, de rectorale oratie houden zal. Een nieuzve stichting. Naar wij vernemen is op initiatief van de Geref. evangelisatie-predikanten in de grote ste den een stichting „Lectuurarbeid" in het leven geroepen, die evangelisatiebladen voor verschillende categoriën van evan gelisatie-contacten wil gaan uitgeven. Als eerste uitgave verschijnt een veertien daags blad „Onderweg" dat bestemd is voor die buitenkerkelijken, die geheel van het evangelie vervreemd zijn. Als hoofd redacteur treedt op Ds. E. Pijlman te Kralingen, destijds hoofdredacteur van „De Zaaier" in Indonesië, terwijl als re dacteuren fungeren mej. E. E. Ebling, evangeliste te Delfshaven, Dr. J. M. van Minnen, studenten-predikant te Utrecht en de evangelisatie-predikanten Dr. K. J. Kraan te Rotterdam, Ds. J. H. Baas te 's-Gravenhage-W. en Ds. Jac. Jonker te Amsterdam-Z. Voorzitter van het stich tingsbestuur is Dr. K. J. Kraan. De ar tistieke verzorging van het blad, dat in een omvang van twaalf pagina's en twee kleuren zal verschijnen, is gelegd in han den van de bekende illustrator Bart Bouwman en de zakelijke leiding in han den van de heer E. J. Holtrust, fabri kant te Harderwijk. Men hoopt dat de nieuwe organisatie op den duur zal uit groeien tot een kerkelijke stichting. Het nieuwe blad wil de methode van de to tale benadering toepassen en dus in onze steeds meer verstedelijkte en geïndustria liseerde samenleving het licht van het evangelie laten schijnen niet alleen maar over meer persoonlijke problemen, maar ook over vragen van cultuur en maat schappij, van huwelijks- en gezinsleven. ORGANISTEN IN AXEL BIJEEN. Onder leiding van dhr. Suurmond (Middelburg) kwam de Kring Zeeland der G.O.V. weer in vergadering bijeen, ditmaal te Axel. Naast huishoudelijke zaken werd het onderwerp „Orgelregisters" ingeleid door dhr. Meyer (Terneuzen), met daarbij een toelichting aan de speeltafel door dhr. Brakman (Axel). Na de koffiemaaltijd hield dhr. Brak man een orgelbespeling. Vertolkt werden werken van Cornet, Sweelinck, Scheidt, Butehude en J. S. Bach. Voor alle aanwezigen was het een mooie en leerzame dag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 2