Hier is... Vlaanderen Kerknieuws Kleine Vossen Nieuws uit de Zeeuwse Kerken In de vacantie leest 'n mens niet zo regelmatig de krant en luistert hij niet zo geregeld naar de nieuwsberichten als hij dit thuis pleegt te doen. Zo wist ik nog „van niets" toen ik bij 'n kapper binnen liep om m'n haar te laten fatsoe neren. Er waren meerdere mensen in de zaak en er heerste (wat vooral bij 'n kapper opvalt) diepe stilte. D.w.z. in diepe stilte luisterde men naar 'n extra uitzending van de nieuwsdienst, waarin werd meegedeeld, dat nog steeds geen teken van leven was ontvangen van de K.L.M.-Superconstellation ,,Hugo de Groot", die 99 mensen aan boord had. Het ergste werd gevreesd. Toen de stem door de radio zweeg, bleven alle mensen in de winkel zwijgen. Ieder was met z'n gedachten kennelijk bij die 99. 'n Stem zei in ons allen: „dat zou ontzettend zijn". Later op de dag werd dit ontzettende bevestigd: 99 mensen, ouderen en jon geren, volkomen onverwacht naar de eeuwigheid Ook de allermodernste techniek biedt geen volkomen veiligheid. Men dacht het in de dagen van de „Titanic" en men vergiste zich, maar ook in onze tijd wordt de wereld er soms plotseling op schok kende wijze aan herinnerd. Doch de tweede gedachte, die zich bij dit aangrijpend gebeuren aan ons op dringt, is die wordt weergegeven in het bekende„De mens wikt, God beschikt". Al die mensen aan boord van de „Hugo de Groot" hadden hun plannen. Zelfs was er 'n jong paar aan boord, dat z'n huwelijksreis maaktede trouwfoto zag ik vandaag ergens in 'n krant en als men zo iets ziet, wordt men weer stil. In dezelfde krant stond ook de foto van 'n jong meisje, dat slechts twee da gen tevoren van de K.L.M. bericht ont ving, dat ze met 'n ander vliegtuig zou moeten reizen. Nu is zij veilig bij haar ouders in New York.... Het probleem van de Voorzienigheid Gods! Dat ene meisje moest niet mee! Zij mocht blij ven levenWaarom Inderdaadde mens wikt, God be schikt, dat blijkt ook telkens weer in vacantietijd. Gisteren ontving ik 'n brief van 'n gemeentelid van mij. Hij was met vrouw en kinderen op vacantiereis in Duitsland, blij er eens „uit" te zijn, want in zijn gewone leven heeft hij het heel druk. Doch, zie, zijn vrouw werd in het vreemde land plotseling heel ziek en moest snel geopereerd worden. Enige dagen was haar toestand zeer ernstig, doch nu kon hij melden, dat God de ge beden had verhoord en dat zij, voorzover (slot artikel Gewoon doorgaan") aan één stuk op m'n tenen staan? Dat houd ik nooit vol. Een paar dagen geleden las ik aan ta fel in het gezin van de jonge Samuël. Dat is toch wel een merkwaardige ge schiedenis. U weet wel, van die stem, die hij hoorde, en dat hij dacht, dat het Eli was, die hem riep. Straks wordt het Eli duidelijk, dat het de stem des Heren was en dat de Iiere voor Samuël stellig een bizondere boodschap had. Daarom zegt hij, dat Samuël maar goed moet luisteren, wat de Here te zeggen heeft. Dat heeft hij gedaan ook en zo jong als hij was, maar hij heeft wel begrepen, dat het een boodschap was van gewel dige inhoud. Hij zal ook wel hebben be grepen, dat hijzelf voortaan de plaats van Eli zou moeten innemen en dat hij onder Israël een man van groot gezag zou gaan worden. Maar daar maakt de jonge Samuël zich niet door van streek. Allereerst wordt ons verteld, dat hij na hei: ont vangen van die boodschap rustig op z'n bed blijft tot de morgen. En verder, dat hij de deuren van het huis des Heren opende. Dat was blijkbaar zo z'n gewone werk 's morgens. Hij zal dat wel elke morgen hebben gedaan. En op de morgen na zijn geweldige roeping wijkt hij daarvan niet af. Nu moeten we met de bijbel altijd voorzichtig zijn, want daar worden ons van de groten in de dienst des Heren ook wel verkeerde dingen verteld, maar in dit verhaal merk ik niets van enige afkeuring, waaraan ik vrijmoedigheid ontleen, te zeggenmisschien mogen wij ons die jonge Samuël wel tot een voor beeld stellen. Je hebt ook van die mensen, die zich tot een grootse taak geroepen weten en maar onmiddellijk hard van stapel lo pen. Ze zijn zo vervuld van hun bizon dere opdracht, dat ze ook maar direct aan de slag gaan, om bizondere dingen te doen. Ik weet van mensen, die zo van de evangelisatieijver gegrepen wa- het zich liet aanzien, buiten levensgevaar was. Nu ligt zij in 'n ziekenhuis in den vreemde. Dit gezin ging met vacantie, menend: op weg naar de blijdschap en naar de verkwikkingDe mens wikt, God beschikt! Maar velen sterven plotseling als ze met vacantie zijndenk b.v. aan broeder Hofman, de ijverige directeur van het Centraal Diaconaal Bureau, en aan zo vele anderen. En hoe vaak klinkt in vacantietijd niet 'n S.O.S.-bericht door de radio, waarin vacantiegangers met spoed naar huis worden teruggeroepen, omdat vader, moeder, kind ernstig ziek is. Door al die dingen wordt ons wel zeer bijzonder op het hart gebonden, dat wij ten allen tijde bereid moeten zijn om voor God te verschijnen en dat wij be zitten moeten als niet-bezittende. En 'n predikant beseft bij zulke berichten op nieuw, dat de ernst van de waarschuwing in zijn prediking niet mag ontbreken. Ach, neen, dit heeft niets te maken met somberheid of met 'n pessimistische inslag, maar wel met verantwoordelijk heid. Trouwens, wie ernstig wijst op de noodzakelijkheid van het geloof in de Here Jezus Christus, die mag en die moet er toch ook tegelijkertijd aan toe voegen, dat 'n gelovige weten mag te/ leven in de bedeling der vreugde, waarin 'n man als Paulus kon opwekken„Ver blijdt u ten allen tijde!" De mens wikt, God beschikt, dat is voor 'n gelovige geen sombere waarheid, die hem de vreugde ontneemt, maar in tegendeel 'n rustgevende zekerheid, die hem niet tot lijdelijkheid verleidt, maar hem wel tot lijdzaamheid leidt. Tot lijd zaamheid, d.i. tot stille overgave van de eigenlijke leiding van zijn leven aan de Vader van Zijn Heiland, die daarvan ook zijn Vader is. En, schijnen hun Zijn wegen duister, neen, dan vraagt hij niet „Waarom maar dan weet hij„Een maal zie ik al Uw luister, als ik in Uw hemel kom". Als er gelovigen in de „Hugo de Groot" geweest zijn, dan zijn zij door 'n Vaderhand, in één ogenblik, uit dit woelige, gevaarlijke leven overgezet in de heerlijkheid van de hemel. Sommigen van hen gingen emigreren, d.w.z. waren op weg naar 'n nieuw va derland, maar, als zij discipelen waren van de Heiland, bracht dit vliegtuig, in strument in Gods hand, hen naar het allerbeste Vaderland dat bestaat, waar geen enkele teleurstelling zal zijn. H. P. ren, dat ze zich geen tijd gunden, om te eten en te slapen. Weer anderen wa ren zó doordrongen van hun roeping, om 's Pieren getuigen te zijn, dat ze hun eigen zaken niet behartigden en hun eigen gezin verwaarloosden. Maar de jonge Samuël begint z'n eer ste dag maar heel gewoon, terwijl hij toch wel geweten heeft van zijn gewel dige opdracht. Nu wil ik de vergelijking maar niet te ver doortrekken, maar in ieder geval mag een dominee zich toch een dienaar weten in het huis des Heren. En dan kon het voor hem, als hij na de vakantie z'n werk weer moet aanvat ten, misschien een goed advies zijnmaar goed luisteren naar het Woord des Pie ren en dat Woord getrouw doorgeven, maar verder maar heel gewoon door gaan. Of de Plere ons dan tot grote dingen gebruiken wil, laten we Plem over. K.-B. v. d. L. Een vacantie-mens kan prachtige din gen zien en horen. Velen bewonderen hedendaags op de Expo de indrukwek kende prestaties, de vindingrijkheid, de kundigheid van de moderne mens. 't Spijt me, dat ik daarvan geen deelgenoot kon zijn, daar deze adem-benemende wereld tentoonstelling wellicht te veel van m'n krachten zou vergen en ik juist kracht moet zamelen voor een heel drukke win ter, die voor de deur staat. Ja, ja, een dorpsdominétje kan het óók druk heb ben Andere lieden zoeken inspiratie en verheviging van gedachten door zich te vermeien in de aanschouwing van Alpen, Pyreneën of Vogezen en trachten in drukken op te doen van majesteit en trotsheid van de zich ten hemel heffende rotsgevaarten en huiveringwekkendheid door te staan aan de rand van gapende afgronden. Deze belevenissen kunnen zeer wenselijk en dus aanbevelenswaar dig zijn voor hen, die geroepen zijn tel kens weer de hoogheid, majesteit, ver hevenheid van God en Zijn werken te tekenen. Deze schilders-met-het-woord nemen nieuwe, verse verven op hun pa let om straks te schoner de heerlijkheden van het Koninkrijk Gods te malen. Zo niet, dan is het uitgegeven vacan- tiegeld weggegooid en ware 't beter ge weest deze sommen gestort te hebben in de veelsoortige kassen, waarvan men doorgaans de bodem zien kan. Ik stel me voor, dat Predikanten-berg- bestijgers de eerste zondagen na de va cantie preken over Ps. 104 of 148, 149. Wat is het gelukkig, wanneer een mens een sterke verbeeldingskracht bezit en hij door de beschouwing van schilder stukken, schetsen, tekeningen van berg landschappen zich de indrukwekkende beelden en tafrelen zó duidelijk voor de geest kan roepen als ware hij zelf met eigen oog aanschouwer geweest, 't Gaat toch tenslotte om verrijking, verbreding, verhoging, verdieping van de geest. En dan kan een mens binnen 's lands grenzen zulke verheven dingen zien!-Zo geviel 't mij, dat ik ergens in een klein stadje een bezoek moest afleggen bij een familielid in een ziekenhuis. Op dezelfde zaal lag een heel oud vrouwtje, dat ont zettend leed, pijn, benauwdheid, dode lijke vermoeidheid. Uiteraard spraken we samen even en droeg ik, zittend aan haar bed ze was hardhorend de nood, het lijden, de smart, en ook de verlangens van de zie ken op aan de enige Pleelmeester. En tijdens het gebed wanneer er een troost woord, een belofte uit Gods Woord oor en hart van die zwaar-wor- stelende zuster trof, jubelde het luid-op: „Halleluja" of „ja, Plere" of iets der gelijks. Ploogte, noch diepte, pijn noch benauwdheid, konden dit kind van God scheiden van de heerlijkheid van Gods vertroostende genade in Christus. Enkele dagen later stierf ze en ging uit dit tranendal over naar de plaats van ongestoorde zaligheid enik had ge staan bij de afgronden van ellende en de daaruit oprijzende grootsheid van Gods weldadigheên Dit „berglandschap" is verhevener dan alle natuurtafreien, die de aarde biedt, want deze zijn slechts beeld van wat God in Zijn Woord ons bekent. Ja, ja, de Alpen zijn dikwijls dichter bij dan men vermoedt. Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Haulerwijk, R. D. Beu- kema te Doorn te Harlingen, J. Snel te Reitsum (Fr.) te Gees (Dr.) en te Neede, G. de Jong, kand. te Nijega (Small.) te Schagen, G. J. van den Burgh, kand. te 's-Gravenhage te Nieuwlande (Dr.), D. Bouwknegt te Wolphaartsdijk te Maassluis (vac. PI. Vollenhove), L. H. Kwast te Plooge- veen te Tholen, S. van der Linden te Lemele (O.). Aangenomen naar Emmen (3de pred. pk), W. Wiersinga te Bleiswijk naar Meeden, H. Dijkslag, kand. te Epe (Geld.), die bedankte voor Echten (Fr.), Houwerzijl, Niezijl, Oosterend (Fr.) en voor Oudehorne. Bedankt voor Aduard, A. Nagelkerke te Zweeloo voor Leeuwarden-West (3de pred. pk), S. van Bekkum te Mon ster voor Vollenhove-Sint Janskloos ter, G. de Zeeuw te Schoonoord. Afscheid en intrede. Ds. H. J. Hegger is voornemens wegens bekomen studieverlof 8 sept. afscheid te nemen van Denderleeuw (België). Ds. G. Ringnalda is voornemens wegens vertrek naar Canada 14 sept. afscheid te nemen van Oudehorne. Geen sterke argumenten. De ker keraad van Wapenveld heeft op het ver zoek van de afdeling van de Ned. Prot. Bond ter plaatse om het kerkgebouw te mogen gebruiken voor haar eredienst af wijzend beschikt. De kerkeraad voerde daarvoor als argumenten aan, dat het kerkgebouw geen verenigingsgebouw is (een argument dat slaat als een tang op een zeker beest) en dat hij het kerkge bouw geen prediking wil toelaten, die lijnrecht staat t.o. de eigen prediking, die de boodschap van Gods Woord be vat. Het is maar goed, dat de Remon strantse kerkeraad te 's-Gravenhage toen de Geref. kerk van 's-Gravenhage-O. enkele jaren geleden vroeg om het kerk gebouw te mogen gebruiken, omdat de Westerkerk werd gerestaureerd, niet een zelfde, weinig broederlijk standpunt, in nam. Overigens is het standpunt van de kerkeraad van Vaassen Rooms, want het gaat hier om een gebruik van een ge bouw zonder meer Overbelasting van predikanten. De kerkeraad van Roermond heeft zich be zig gehouden met de oorzaken van de oververmoeidheid van predikanten, een zaak, die in de classis Maastricht actueel is geweest. Daarom heeft hij zijn predi kanten van een aantal bijbaantjes ontlast en besloten dat deze voortaan om de veertien dagen één dienst in Weert zal waarnemen. Geref. zielszorg. De stichting cen trum voor zielszorg op Geref. grondslag zal 29 en 30 sept. a.s. in het Conferen tieoord Heerewegen te Zeist een confe rentie houden, waarvan het thema zal zijnMan en vrouw. Als sprekers zullen optreden de heren Ds. Th. Delleman, studentenpredikant te Groningen, Dr. J. G. Fernhout, leider van bureaus voor levensmoeilijkheden te 's-Gravenhage, Dr. A. Plijmans, sexuoloog te Rotter dam, Prof. Dr. R. Schippers, hoogleraar aan de V.U. en Dr. L. Zielhuis van Baflo. De Witte Hei. Het Geref. Jeugd centrum „De Witte Hei" te Huis ter Heide bestaat tien jaar. Honderden con ferenties zijn in die periode aldaar ge houden en het conferentieoord is voor het Geref. jeugdwerk van grote beteke nis gebleken. Er rust op de stichting nog schuld en daarom zal een actie worden gevoerd om in nov. a.s. een bedrag van 200.000,bijeen te brengen ten be hoeve van De Witte Hei. Daarbij gaat men uit van een kwartje per (Geref.) ziel. „In en om de Kerk", het veertiendaags contactorgaan van de Geref. Kerk te Vlissingen bericht, dat op zaterdagmid dag 13 september in het openlucht-theater „Toorenvliedt" te Middelburg een sa menkomst zal worden gehouden, die ten doel heeft de activering van het geeste lijk en kerkelijk leven. Ds. P; Homburg en Drs. Okke Jager zullen de sprekers zijn. Diverse zangkoren en muziekensem- bles verlenen hun medewerking. m Middelburg. Op zondag 7 september a.s. hoopt Ds. J. Ytsma des avonds in de Noorderkerk intrede te doen, na des ochtends beves tigd te zijn door Ds. E. J. Wassink te Zwolle. Op zondag 5 oktober hoopt Ds. J. H. de Boer des avonds afscheid te nemen in de Noorderkerk. Zondag 19 oktober doet hij intrede te Leiden, na bevestigd te zijn door Prof. Dr. K. Dijk. Souburg. Ds. P. A. Bohlmeijer hoopt zondag 7 september a.s. afscheid te nemen van de Geref. Kerk te Wilnis en zondag 14 sep tember a.s., des middags om half drie, intrede te doen als tweede gereformeerd predikant te Oost- en West-Souburg, na des morgens bevestigd te zijn door Ds. G. L. D. Brederveld. De nieuwe predi kant zal in Souburg de nieuw gestichte tweede predikantsplaats bezetten. Ds. Bohlmeijer werd op 4 juli 1922 te Am sterdam geboren. Nadat hij het Chris telijk lyceum te Hilversum bezocht had, was hij in de bezettingsjaren werkzaam op een kantoor te Amsterdam. Na de bevrijding ging de heer Bohlmeijer weer aan de studie. Na het voltooien van zijn theologische studie aan de Vrije Univer siteit, waar hij op 2 april 1954 zijn kan didaatsexamen deed, werd hij eind april 1954 beroepbaar gesteld. Op 19 septem ber 1954 werd hij door Ds. B. G. Mees ten Oever te Wageningen in zijn eerste standplaats Wilnis in de classis Breuke- len in het ambt bevestigd. Tijdens zijn ambtsperiode in Wilnis was Ds. Bohl meijer ruim een jaar legerpredikant. We lezen in het „Kerkelijk Medede lingenblad van Krabbendijke en Rilland- Bat h" Reis- ervaringen. Alles wisselt en verandertdat vers schiet mijn gedachten nog al eens te binnen. Het is veel toepasselijk, ook op onze tijd. Deze hunkering naar wisseling gaat in vele dingen op. In de mode, in het reizen en trekken, een ook wel in de kerkgang. Men wil het wel eens anders! Soms heb ik het voorrecht om in een geheel ander omgeving te kerken. Dat doet mijn verkenningsgeest goed. Ik vind het een voorrecht om te ontdekken dat de Gemeente des Fleren veel wijder en groter is dan eigen omgeving. Maar ook met die dingen raak je vlug verzeild in de sfeer van sensatie. Ik moest dit ondervinden toen ik een jaar geleden ter kerk ging in het oosten van ons land. Het was een kleine gemeen schap, zonder eigen predikant. Flet orgel

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 2