PREDIKBEURTEN Kerknieuws Kleine Vossen ZONDAG 10 AUGUSTUS 1958. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. D. van Ginhoven te Wester voort. 2.30 uur Ds C. Meijer te Beverwijk 5 uur Ds C. Meijer (Noorderkerk) 9.30 uur Ds C. Meijer 5 uur Ds J. D. van Ginhoven Collecte Evangelisatie in eigen stad. Luth. Kerkavond 7.15 uur geen dienst Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. M. Dercksen te Barneveld Domburg 10 en 2.30 uur Ds J. P. Dondorp te Hattem Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds M. E. van Heesen Gapinge 9.30 en 2.30 uur Ds M. Boot Koudek'erke 9.30 en 2.30 uur Dr A. Dondorp te Heemstede Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot Se? ooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe St. Laurens 11 uur Ds M. Boot, 7 uur Dr A. Dondorp te Heemstede Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld Veere^ 10 en 2.30 uur Ds R. Oosterhoff te Sliedrecht Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds L. de Nood te Papendrecht Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds G. T. Rothuizen Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds Popma te Laren CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds M. Grashof f Axel 10 en 3 uur Ds A. van Leeuwen Breskens 10 en 3 uur Ds Steunenberg te Rotterdam Hoek 10 en 2.30 uur Cand. R. de Boer te Ermelo Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg Tc?~neuzen 10 en 3.30 uur Ds G. W. van Houte te Ulrum Oostburg 10 en 3 uur Ds A. A. Oostenbrink te Varsseveld Z'aamslag 9 en 2.30 uur Ds G. Torenbeek te Vrijhoeve-Capelle Zoutcspui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds Moens te Heerlen CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2.30 uur Ds P. van Til te Middelburg Boi'ssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen Driewegen 9.30 en 2 uur Ds Van Haeringen Goes, Westerkerk, 10 uur Dr C. Stam 5 uur Ds C. J. Tissink te Giesen-Rijswijk Oosterkerk,10 uur Ds C. J. Tissink 5 uur Ds J. v. d. Leek Collecte voor hulpbehoevende kerken in de provincie. 's-Gravenpoldcr 10 en 2.30 uur Ds C. J. Pontier te Vlissingen Heink ens zand 10 en 2.30 uur Kapelle 10 en 5 uur Ds M. C. Kersten te Wissenkerke Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds P. Joosse te Andel Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds S. Oegema Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds W. Steunenberg te Rotterdam Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds L. v. d. Linde te Rijnsburg Yerseke 9.30 en 2 uur CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2 uur Ds Kr. Smit Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds Streefkerk te Oldebroek Hoogerheide, Schapendreef 21, 9.30 en 4 uur Krabbendijkc 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw Bed. H. Av. en Dankz." Oud-Vossemecr 10 uur Leesdienst, 6.30 uur Ds J. v. d. Klaauw Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. S. v. d. Linde. Rilland-Bath 10 en 4 uur Ds Ph. Stoffels T hol en 10 en 5 uur Cand. S. v. d. Linde te Lemele CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds K. Spoelstra, em. pred. te Groningen. Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 9, 10.30 en 5 uur Dr M. J. Arntzen te 's-Gravendeel 7.30 uur Jeugdgebouw Ds P. L. Schuddebeurs (Ev. Gottesdienst) Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds P. Melse Nieuwerkerk 10 en 5 uur Ds C. Brilman te Treebeek Oosterland 10 en 3 uur Ds T. Kamper Renesse, Evangelisatiegebouw, 7.30 uu Ds F. J. B. Schiebaan Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds F. J. B. Schiebaan te De Krim Wissenkerke 10 uur Leesdienst, 5.30 uur Ds P. Melse. Zierikzee (Chr. Geref. Kerk) 8.30 en 2.30 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs eigenlijk bijna overal is scheefgegroeid. We proberen er dan nog aan te doen, wat maar mogelijk is, we proberen het scheve nog wat recht te zetten en voorts, als ze het oog eenmaal sluiten, hopen we maar op Gods barmhartigheden, dat ze toch naar het Vaderhuis gaan. Inderdaad trekt ook het kromme het meest de aandacht. Telkens moet het ons weer verbazen, dat er bij mensen, die toch hun leven lang verkeerd heb ben onder de rechte prediking van het Woord van God, nog zulk een gebrek kig inzicht is in de weg der zaligheid. Dat ze de meest eenvoudige en duidelijke uitspraken van de Schrift nog misver staan en zo maar steeds leven in de donkerheid en de twijfel, dat er van een gezond geestelijk leven schier geen sprake is, dat de zekerheid en de blij moedigheid des geloofs schier geheel ontbreekt, om maar niet te spreken van een verder opwassen in de genade en een zich voortdurend verblijden in de God onzes heils. De zwakheid is er bij jongeren en ouderen. Waarlijk niet bij onze jonge mensen alleen. Als de ouderen zo licht geneigd zijn, het grijze hoofd te schud den over opgroeiende jongens en meis jes, „de jeugd van tegenwoordig", over hun wereldgelijkvormigheid en opper vlakkigheid enz. enz., dan is er alle aan leiding, dat deze critici met die klachten tot zichzelf inkeren. Want de opper vlakkigheid neemt bizonder onder de ouderen soms grote afmetingen aan. Het kan vaak met droefheid vervullen, dat een leven van 40, 50 jaar onder de ge nademiddelen nog zo weinig vrucht deed openbaar worden. En wat die zogezegde wereldgelijkvormigheid dan aangaat, och het neemt op wat gerijpte leeftijd een beetje andere vormen aan, maar laten we er maar niet over twisten, wie het meest aan de wereld gehecht zijn, oude ren of jongeren. Gelukkig zijn er onder hen, die de kroon der grijsheid dragen, sappige vruchten in de hof des Pieren, geen ver dorde halmen op de akker des levens, maar rijpe schoven, die de maaiers straks vreugdevol zullen dragen in hemelse schuren. Maar wie menen zou, dat het bij jon ge mensen enkel maar wat dartelheid en oppervlakkigheid wezen zou en dat de waarachtige vreze des Heren daar schier geheel ontbreekt, die miskent het werk des Heren en doet de Geest des Heren droefheid aan. Tiny was in de volle bloei van haar zonnige jeugd. Waarlijk een juweel van een jong meisje, gezond en sterk, vro lijk en vlug, met haar zonnige lach en gulle scherts. Werken dat ze kon, tegen een manskerel op. Zij was er zo eentje, die het leven aandurft en die de zon in het gezicht ziet, zodat dan ook de zon weer afstraalt van heel haar wezen. Maar Tiny werd ziek, heel plotseling en ook heel ernstig. Al direct bij het begin dreigde levensgevaar. Het gezin was verslagen. Eerst niet, omdat ze niet begrepen, 't Leek alles zo onwezenlijk, het kón haast niet. Maar toen later de ernst van de toestand tot hen doordrong, leefden ze als in een droom en wandel den ze als schimmen, die vader en die moeder, dan weer op zaal, dan weer in de gang van het grote ziekenhuis. Natuurlijk heb ik haar bezocht, dat mócht. (Wat is men de laatste jaren in de ziekenhuizen veel toeschietelijker geworden voor ambtelijk bezoek.). Maar ik moest een lange, witte jas aan, mocht haar geen hand geven en moest aan het voeteneind van het bed blijven staan. Maar het heeft maar enkele dagen geduurd en toen kwam het einde. En toen ben ik een beetje ondeugend ge weest, want het voorschrift van dokter en zuster heb ik genegeerd door vlak bij haar te gaan zitten en haar hand te vat ten. En zo hebben we samen gesproken en gebeden, als voor de poort der eeuwig heid. Ze- moest nog twintig worden en had juist de belijdeniscatechisatie gevolgd. We spraken over alles, wat we in de winter zo hadden doorgepraat. „Wat vond ik het altijd fijn", zei ze met een glunder gezicht. En daarna, wat zachter „wat is de Here Jezus lief voor ons ge weest". En even later: „weet u, wat ik zo jammer vind, dat ik nu niet met u het avondmaal heb kunnen houden, maar dan doe ik het boven maar, bij de Plere Jezus". Toen kwam het ogenblik van afscheid, dat me nog ontroert, zo vaak ik er aan denk. Ze greep mijn hand met haar beide Handen stevig vast, als was ik haar beste vriend: „nu dag hoor, nu ga ik naar Jezus toe en wilt u dat aan alle mensen zeggen? En vader en moe der mogen niet bedroefd zijn. Boven is het veel heerlijker, dan hier". Tot de deur van de ziekenzaal zag ze me na. De laatste ogenblikken behoorden vader en moeder toe, maar het heeft niet lang meer geduurd. Ook met alle hulpmid delen moest het hart de strijd opgeven. Toen hebben we haar ter ruste ge legd, dit mooie leven, in de knop ge broken. Wat onder ons niet vaak voor komt een schat van bloemen dekte de baar. Ze had, door haar werk en door haar persoon, ook zo vele vrienden, ook heel veel buitenkerkelijke. En met haar plotseling heengaan was ieder bewogen. De ouders hadden eerst wel moeite, om heel die bloemenhulde te aanvaar den. Ze wilden die eerst beslist afwij zen, maar toen er steeds maar meer wer den gebracht, stapten ze er eindelijk overheen. Ik hoor het de moeder nog zeggen, een beetje naïef„och, toe dan maar, ze komt er ook hier niet meer aan toe, we zullendan maar rekenen, dat ze de bruid van Jezus is". De begrafenis werd een dag van diepe droefheid, maar ook van grote vertroos ting en rijke zegen. Wat een pracht- gelegenheid om de mensen te spreken van Gods genade, in dit jonge leven ver heerlijkt. O nee, het is niet waar, gelukkig niet, dat er onder onze jonge mensen alleen maar wat luchthartigheid wezen zou. In dit leven althans kon jeugd en gods vrucht, vrolijkheid en vroomheid, samen gaan. Plet werd een blijde dag. Voor zover de stemmen het toelieten (en al was dat gebrekkig, het zingen was er niet minder „zuiver" om) hebben we nog gezongen van 's Heren gunst en trouw, die rust op hen, die zijn verbond niet trouweloos schenden, noch van zijn wet afkerig d' oren wenden, maar die ook in hun jonge leven in blijde geloofsgehoorzaamheid wandelen en de Here Jezus reeds jong hartelijk liefhebben. K.-B. v. d. L. Op m'n speurtocht door Nederland, heb ik veel stof tot ootmoed opgedaan, bijzonder ten aanzien van de eisen, die aan de preek worden gesteld. Als van zelf begon het bij me te rijmelen naar de wijs van Vader Cats, als nagalm op al de gehoorde bemerkingen op de kan selheren de Preek in Prediker be hoort te zijn Niet al te kort, niet al te breed, Niet al te zacht, niet al te wreed, Niet al te zoet, niet al te zout, Niet al te heet, niet al te koud, Niet al te traag, niet al te gauw, Niet al te flink, niet al te flauw, Niet al te goed, niet al te kwaad, Niet al te vroeg, niet al te laat, Niet al te druk, niet al te droog, Niet al te diep, niet al te hoog, Niet al te plomp, niet al te fraai, Niet al te dol, niet al te saai, Niet al te wijs, niet al te dom, Niet al te recht, niet al te krom, Niet al te kaal, niet al te bont, Niet al te scherp, niet al te rond, Niet al te week, niet al te hard, Niet al te wit, niet al te zwart, Niet al te licht, niet al te zwaar, Niet al te dof, niet al te klaar, Niet al te mooi, niet al te ruw, Niet al te kras, niet al te schuw, Niet al te loom, niet al te heftig, Niet te gewoon, niet al te deftig, Niet te vermoeiend, Niet al te boeiend, Vooral niet loeiend Teksten-verknoeiend. O, Vader Cats, houd nu toch op, Of 'k zet geheel 't preken stop; Met zóveel critiek weet ik geen raad, Dan deugt er aan 't kanselwerk geen draad Maar, toen sprak ik mij zelve toe: Prediker, heb goede moed, Hoe je 't zegt en hoe je 't doet, Predik het WOORD, dan IS het goed! Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Opperdoes, S. van der Linde, kand. te Lemele te Wijckel, D. Kloppenburg, kand. te Barendrecht te Leeuwarden-West (3de pr. pl.), S. van Bekkum te Monster te Nee den, Oosterend (Fr.) en te Oudehorne, H. Dijkslag, kand. te Epe te Vollen- hove-Sint Jansklooster, G. de Zeeuw te Schoonoard te Lexmond, G. J. van den Burgh, kand. te 's-Gravenhage. Aangenomen naar Oenkerk, J. Melse te Mariënberg naar Engwierum, D. C. van Geest, kand. te Naaldwijk. Bedankt voor Garijp, E. J. Duursema te Vorden voor Workum, A. Wier- singa te 's-Graveland voor IJssel- monde, A. Nagelkerke te Zweeloo. Op 1 sept, is het 40 jaar geleden, dat de Heer C. Goulooze zijn arbeid als koster van de kerk van Kamperland heeft aangevangen. De heer Goulooze heeft, met zijn echtgenote als onontbeer lijke hulp, dit werk steeds met toewij ding verricht. Hij is thans 70 jaar en het werk als koster heeft nog steeds de liefde van zijn hart. Afscheid en intrede. Wegens ver trek naar Helpman nam Ds. W. M. de Bakker afscheid van Maasdijk met Jac. 519 en 20. Ds. J. Ytsma, laatstelijk Vrij-Evang. predikant te Bussum, is voornemens 7 sept. intrede te doen te Middelburg. Wegens vertrek naar Diever nam Ds. R. Akkerman afscheid van Echten (Fr.) met Openb. 11:3, 7, 8, 11 en 12. Ds. J. H. Meuleman is voornemens wegens vertrek naar Wol- vega 21 sept. afscheid te nemen van Steenwijk, om 5 okt. do.v. in zijn nieu we gemeente intrede te doen. Ds. A. T. Besselaar te Eindhoven is voor enkele uren per week benoemd tot godsdienstonderwijzer aan het Prot. Lyceum ter plaatse. Ds. A. Bolwijn heeft zich metter woon gevestigd Hertog Arnoldweg 18 te 5t Harde (Geld.). Ds. G. v. 't Riet te Lioessens zal half augustus a.s. met een contingent militairen als geestelijk verzorger mee gaan naar Nieuw-Guinea. Half oktober hoopt Ds. v. 't Riet, die ook als leger- predikant in Indonesië werkzaam was, weer in het vaderland terug te zijn. Ds. H. Heide te Leiden, die met vakantie in zijn oude gemeente Beekber gen vertoefde, werd door een ongesteld heid overvallen, waarom hij in het zie kenhuis te Apeldoorn ter observatie is opgenomen. Ds. Heule heeft een gal blaasaandoening. Ds. J. Weggemans te Hilversum is verhuisd naar Joh. Geradtsweg 161 al daar. Rev. J. Rook te Toronto, Canada, voorheen predikant te Epe, heeft zich thans metterwoon gevestigd 17921 Car- pinter, Bellflower, Californië, U.S.A. Ds. A. B. W. M. Kok, em. predi kant te Rossum, woont thans Kerkstraat 24 aldaar. Ds. J. van Harmeien te Ontario, Canada, voorheen predikant te Assen, is verhuisd naar R. R. Witby, Ontario, Canada. GEVONDEN VOORWERP In de Hofpleinkerk werd na de mid- dagdienst een bankbiljet gevonden. Hij of zij, die een biljet zijn kwijtgeraakt, kunnen zich wenden tot de koster G. Drost, Wagenaarstraat 8, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 3