PREDIKBEURTEN Het inzamelen der collecten enkele gezinsverzorgsters en gezinshelpsters. CLASSIS MIDDELBURG ZONDAG 29 JUNI 1958 Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. van Dalen te Nieuw-Loosdrecht. 2.30 uur Ds P. van Til 5 uur Ds P. van Til (Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. H. de Boer 5 uur Ds J. van Dalen Collecte Ver. voor Geref. Gezinszorg alhier. Lutli. Kerk, avond 7.15 uur geen dienst Arncmuidcn 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman Domburg 10 uur Ds A. J. Dondorp, 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot Grijpskerkc 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot Koudakerke 9.30 en 2.30 uur Ds H. H. van Kapel te Rhoon Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. Vreugdenhil te Ruinerwold Oostkapelle 11 uur Ds Th. Sj. de Groot, Voorher. H. Av. 7 uur Drs J. Vlaardingerbroek Diensten in eigen kerkgebouw. Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds W. F. M. Lindeboom te Zwijndrecht Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor Vrouzvenpolder 10 en 2.30 uur Drs A. Elshout Westkapellc 9.30 uur Ds Th. Sj. de Groot, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds L. Ringnalda te Borne Axel 10 en 3 uur Ds D. Middelkoop Breskens 10 en 3 uur Ds M. Grashoff Hoek 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Meclielen, Bed. H. Av. en Dankz. Schoondijke 9.30 uur Cand. J. Slomp te Hoorn 2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg, Voorb. PI. Av. Ter neuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman Oostburg 10 en 3 uur Ds PI. Volten, Stud. pred. te Rhenen Z aam slag 9.30 en 2.30 uur Ds R. Bakker te Doorn Zoutcspui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom. CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds J. v. d. Veen, Voorb. H. Av. Driewegen 9.30 uur Ds J. v. d. Veen, 2 uur Leesdienst. Goes, Westerkerk, 10 uur Ds E. Jansen 5 uur Ds J. Koolstra te Kruiningen, Zondag 2 Oosterkerk, 10 uur Dr C. Stam, 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 1 Collecte voor het Streekziekenhuis. 's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. E. Booy Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner Kapelle 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lczvedorp 9 en 2.30 uur Ds S. Oegema, Bed. H. Av. en Dankz. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds D. Bouwknegt Yerseke 9.30 en 2 uur Ds W. v. d. Bos te Pijnakker CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2 uur Ds Kr. Smit Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds H. Pol te 's-Gravenhage Hoogcrheidc, Schapendreef 21, 4 uur Ds PI. Pol Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds D. Bakker. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels Tholen 10 en 5 uur Ds D. Bakker CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 5 uur Ds J. H. Meijer Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker Oosterland 10 en 3 uur Ds J. Spoelstra te Tilburg Rencsse, Evangelisatiegebouw, 7.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds M. C. Kersten Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse kan uitgaan van de vaste stelregel: wan neer er ondersteund moet worden neemt de diaconie b.v. steeds 20 de over heid steeds 80% van de ondersteuning- voor haar rekening. Assen heeft dit nog eens onderstreept. Dit houdt natuurlijk niet in, dat men in een bepaald geval niet kan komen tot de gedragslijn: hier draagt de diaconie zo veel bij, terwijl ook de steun van over heidswege een vast bedrag is aan de hand waarvan men de diaconale ondersteuning- mede bepaald. Maar geval voor geval zal men telkens opnieuw moeten bekijken. Een tweede punt was: de plaats van de diakenen in de meerdere vergaderin gen. Een zaak waarover reeds veel te doen geweest is. In Rotterdam is enkele jaren geleden het besluit genomen, dat de diakenen slechts zouden meespreken in louter diaconale aangelegenheden. Na dat er verschillende verzoeken waren binnengekomen om dit besluit te wijzi gen, is nu in Assen uitgesproken „dat de diakenen niet alleen in zaken, betrek king hebbende op de dienst der barmhar tigheid, maar ook in zaken die de alge mene leiding van de Kerk betreffen, be halve die betrekking hebben op het op zicht en de tucht,'de belijdenis, de woord dienst, mede zullen beraadslagen en be slissen." Ten derde: de omschrijving van de taak der diakenen in de nieuwe Kerk orde. Het was wel hard nodig, dat hier nieuwe woorden gevonden werden. Want de oude Kerkorde sprak slechts van het verzamelen en uitdelen van de aalmoezen en andere armengoederenalsmede van het vertroosten der benauwden. En we kunnen toch moeilijk zeggen, dat de taak "voor vandaag daarmee is aangegeven. De nieuwe formulering ziet er dan ook heel wat anders uit: „De taak der dia kenen is, aan de leden der gemeente die in stoffelijke of maatschappelijke nood verkeren, of daarin dreigen te geraken, de christelijke barmhartigheid te bewij zen; hen met raad en daad bij te staan, en tevens aan anderen in dergelijke om standigheden deze barmhartigheid te be wijzen". UIT DE PERS Omdat naar onze ervaring steeds meer gemeenteleden zich ergeren aan de stijl loosheid van de soms tot in het absurde opgevoerde vermeerdering van het aan tal collecten, kunnen we niet dan met vreugde kennisnemen van de pogingen, die verricht worden om uit deze ellende te raken. Her en der in kerkelijk Neder land blijken vierde collectes geen uitzon dering, maar bijkans regel te zijn, hoe wel men dan vaak wel zoveel mensen kennis heeft, dat de laatste niet naar haar getal wordt aangediend, maar als collecte bij de uitgang.... In Winters wijk is na een periode van proefneming thans definitief beslist over te gaan tot het ene offer. Mede ter overweging voor kerkeraadsleden geven we U hierbij eni ge opmerkingen van Prof. Nauta, over genomen uit het Ouderlingenblad. Er is aanleiding om een artikel te wij den aan het inzamelen der collecten. De vraag werd ons namelijk voorgelegd, hoe wij moeten denken over de invoering van wat men aanduidt als het ene offer. In sommige van onze kerken is men in de laatste tijd daartoe overgegaan. On der het ene offer wordt dan verstaan de methode om in de kerkdiensten, van een bepaalde zondag slechts één collecte te houden, welke collecte dan beurtelings bestemd wordt voor de instandhouding van de eredienst, voor de diakonie en voor verschillende bijzondere doeleinden. Natuurlijk kan men dit aantal van die bestemmingen nog uitbreiden of ten aan zien daarvan een andere rubricering aan brengen. Maar dat is een kwestie van bijkomstige aard, waardoor het principe van deze methode niet wordt aangetast. De vraag is, of de hier bedoelde methode als zodanig al dan niet aanbeveling ver- dienst. Met de toepassing van deze methode ben ik persoonlijk niet van nabij bekend. Alleen uit mededelingen in de pers weet ik er iets van af. Maar het laat zich verstaan, hoe men er toe gekomen is op de bedoelde wijze te handelen. De over weging zal niet in de allereerste plaats zijn geweest, dat het rondlopen van col lectanten door het kerkgebouw voor het inzamelen van de verschillende collecten als hinderlijk moet worden beschouwd voor een rustig en geconcentreerd mee maken van alle onderdelen van de kerk dienst en daarom geheel dient te ver dwijnen. Maar toch is dit een factor, die bij onze beoordeling van de zaak mag Een vierde zaak is de oprichting van een Algemeen Diaconaal Bureau. Het onbevredigende van de situatie zoals die tot nu toe bestond was, dat men wel cle beschikking had over een Centraal Co mité, maar dat was te weinig in de ker kelijke sfeer getrokken. Allerlei initiatie ven, als b.v. het uitschrijven van de wa tersnoodcollecte enkele jaren geleden, waren teveel persoonlijk, en te weinig uitgaande van een kerkelijke instantie. Een Algemeen Diaconaal Bureau zal nu worden opgericht, waardoor de diakenen een belangrijke steun krijgen in het ver vullen van hun taak, terwijl we ook mo gen verwachten, dat door dit bureau het ambtelijk karakter van allerlei werk dat buiten de kerkelijke grenzen dreigde te geraken, zuiver zal worden bewaard. Tenslotte werd er te Assen gesproken over de oprichting van kerkelijke stich tingen. Het gaat hier om zuiver Geref. stichtingen, dus niet die lichamen waarin b.v. ook Hervormden of Luthersen mee werken. Bepaald werd, dat de Kerken geen stichtingen zullen oprichten voor werk dat geen uitgesproken kerkelijk ka rakter draagt. Wel is het wenselijk dat de diaconieën in stichtingen die naast een kerkelijk een duidelijk maatschappe lijk karakter dragen, een woordje mee spreken. (Denk aan de Geref. Stichting- voor maatschappelijk werk.) Aan de kerkelijke afgevaardigden zal dan het veto-recht moeten worden verleend. Deze voorwaarde van het veto-recht kan op het eerste gezicht misschien wat hard lijken, maar de practijk heeft de noodzaak hiervan reeds uitgewezen. Het is te begrijpen, dat er intens ge luisterd werd naar deze zaken die door Ds van der Stoel werden naar voren ge bracht. En van de gelegenheid die er was om vragen te stellen, werd ruim schoots gebruik gemaakt. En dat was dan nog maar de morgen- vergadering. 's Middags kwam Ds van Nes uit Rotterdam aan het woord over de bejaardenzorg. Maar daarover een volgende keer meer. Ds H. D. Bakker. meewegen. Wanneer er slechts één col lecte wordt gehouden, wordt vanzelf sprekend dat hinderlijke tot het uiterste beperkt. De mogelijkheid ontstaat zelfs om de collecte op zodanig moment te doen houden en in zo korte tijd te doen verlopen, dat zij niet als hinderlijk wordt ervaren en integendeel als een eigen, waardevol element in het geheel van de kerkdienst kan opgenomen worden. De gemeente kan die collecte in werkelijk heid zien als het offer, dat uit dank baarheid wordt gebracht en, om zo te zeggen, neergelegd voor Gods aangezicht. Er is echter, wanneer ik mij niet ver gis, een andere overweging, welke bij het invoeren van de bedoelde methode vooral van invloed is geweest. Bij de bestaande praktijk zien wij het telkens weer gebeuren, dat er vlak achter elkan der wordt gecollecteerd eigenlijk voor hetzelfde doeleinde. Er is dan b.v. een collecte voor de instandhouding van de eredienst en een collecte voor het tekort van de kerk; een collecte voor de diako nie en een collecte ten behoeve van de voorziening in brandstoffen voor de ge- steunden door de diakonie; een collecte voor de kerk en een collecte voor de ver zorging van de emeriti-predikanten enz. enz. Hiermede hangt het samen, dat een kerkeraad, wanneer hij bemerkt, dat de inkomsten in een bepaald opzicht niet voldoende zijn, niet tracht de bestaande collecte verhoogd te krijgen, maar be sluit daarnaast een nieuwe collecte uit te schrijven. Men kent namelijk het ge middeld bedrag, dat een collecte pleegt op te brengen. Door dus een nieuwe collecte uit te schrijven, acht men zich verzekerd ongeveer datzelfde bedrag te zullen ontvangen. Met andere woorden, het is op deze manier met het inzamele- len van de collecten een soort van reken som geworden. Het is niet de vraag, of de leden der gemeente zich bij het uit reiken van hun gaven bewust zijn voor welk doel die gaven bestemd zijn en hoe groot die gaven behoren te zijn om in de desbetreffende nood te voorzien. Maar men gaat er van uit, dat als de kerke raad maar een collecte uitschrijft, deze zonder missen, min of meer automa tisch, een vast bedrag in het laad je zal brengen. Het zal duidelijk zijn, dat dit ver schijnsel misschien wijst op een bepaalde trouw van de zijde der gemeente, maar aan de andere kant toch in de hand werkt een tekort aan verantwoordelijkheidsbe sef. Dit meent men nu te kunnen kweken en versterken, door van de gemeente te vragen haar gaven in één collecte te storten en dan zo dat op de ene zondag deze collecte is bestemd alleen voor de instandhouding van de eredienst, en de volgende zondag ten behoeve van de ar men der gemeente en voor allerlei an dere arbeid der diakenen, en op de derde zondag voor allerlei andere arbeid die van de kerken gemeenschappelijk uit gaat. Men neemt dan aan, dat alle leden der gemeente er van op de hoogte zijn en met alle aandacht er zich rekenschap van hebben gegeven, welke op die be paalde zondag de behoeften zijn, waarin door de collecten moet worden voorzien. Het bedrag, dat in de collecte wordt gedaan, moet niet elke keer hetzelfde zijn. Ieder heeft er zich terdege van te doordringen, dat de gave welke hij in de collecte doet, voor wat zijn aandeel betreft toereikend is om op afdoende wijze te voorzien in het doel waarvoor die bepaalde collecte is ingesteld. Hiermede meen ik de strekking te hebben aangegeven van wat men bedoelt met het invoeren van het ene offer. Wanneer men nu vraagt, of deze metho de aanbeveling verdient, kan ik die vraag niet anders dan in bevestigende zin be antwoorden. Er zijn daaraan allerlei voordelen verbonden, voordelen waaraan de vraagsteller in het bijzonder schijnt te hebben gedacht, namelijk de bespa ring van tijd bij het inzamelen der ga ven in de kerkdienst, het rustiger ver loop van de kerkdienst, de mogelijkheid om zich met sterkere aandacht te con centreren op het zingen, en dergelijke voordelen meer. Maar zelf zou ik vooral hierop de nadruk willen leggen, dat bij de bedoelde methode het geven van onze gaven veel beter tot zijn recht komt en De Stichting „Geref. Gezins zorg Westland" vraagt Salaris en vacantie volgens Rijksregeling. Prettige werk kring. Br. aan Mej. N. van Hartingsveldt, Dijkweg 37, Naaldwijk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 3