PREDIKBEURTEN
Het inzamelen
der collecten
enkele gezinsverzorgsters
en gezinshelpsters.
CLASSIS MIDDELBURG ZONDAG 29 JUNI 1958
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. van Dalen
te Nieuw-Loosdrecht.
2.30 uur Ds P. van Til
5 uur Ds P. van Til
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. H. de Boer
5 uur Ds J. van Dalen
Collecte Ver. voor Geref. Gezinszorg alhier.
Lutli. Kerk, avond 7.15 uur geen dienst
Arncmuidcn 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman
Domburg 10 uur Ds A. J. Dondorp, 2.30 uur Ds Th. Sj. de Groot
Grijpskerkc 10 en 2.30 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds M. Boot
Koudakerke 9.30 en 2.30 uur Ds H. H. van Kapel te Rhoon
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. Vreugdenhil te Ruinerwold
Oostkapelle 11 uur Ds Th. Sj. de Groot, Voorher. H. Av.
7 uur Drs J. Vlaardingerbroek
Diensten in eigen kerkgebouw.
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds W. F. M. Lindeboom te Zwijndrecht
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor
Vrouzvenpolder 10 en 2.30 uur Drs A. Elshout
Westkapellc 9.30 uur Ds Th. Sj. de Groot, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds L. Ringnalda te Borne
Axel 10 en 3 uur Ds D. Middelkoop
Breskens 10 en 3 uur Ds M. Grashoff
Hoek 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Meclielen, Bed. H. Av. en Dankz.
Schoondijke 9.30 uur Cand. J. Slomp te Hoorn
2.30 uur Ds H. A. van Bottenburg, Voorb. PI. Av.
Ter neuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman
Oostburg 10 en 3 uur Ds PI. Volten, Stud. pred. te Rhenen
Z aam slag 9.30 en 2.30 uur Ds R. Bakker te Doorn
Zoutcspui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel
te Bergen op Zoom.
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen
Borssele 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds J. v. d. Veen, Voorb. H. Av.
Driewegen 9.30 uur Ds J. v. d. Veen, 2 uur Leesdienst.
Goes, Westerkerk, 10 uur Ds E. Jansen
5 uur Ds J. Koolstra te Kruiningen, Zondag 2
Oosterkerk, 10 uur Dr C. Stam, 5 uur Ds E. Jansen, Zondag 1
Collecte voor het Streekziekenhuis.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. E. Booy
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds N. H. Heiner
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds A. F. Goedendorp
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lczvedorp 9 en 2.30 uur Ds S. Oegema, Bed. H. Av. en Dankz.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruijter
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds D. Bouwknegt
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds W. v. d. Bos te Pijnakker
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2 uur Ds Kr. Smit
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds H. Pol te 's-Gravenhage
Hoogcrheidc, Schapendreef 21, 4 uur Ds PI. Pol
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds D. Bakker.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels
Tholen 10 en 5 uur Ds D. Bakker
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs
Bruinisse 10 en 5 uur Ds C. A. Wielemaker
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 5 uur Ds J. H. Meijer
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker
Oosterland 10 en 3 uur Ds J. Spoelstra te Tilburg
Rencsse, Evangelisatiegebouw, 7.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper
Wissenkerke 10 en 2.30 uur Ds M. C. Kersten
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. Melse
kan uitgaan van de vaste stelregel: wan
neer er ondersteund moet worden neemt
de diaconie b.v. steeds 20 de over
heid steeds 80% van de ondersteuning-
voor haar rekening.
Assen heeft dit nog eens onderstreept.
Dit houdt natuurlijk niet in, dat men in
een bepaald geval niet kan komen tot de
gedragslijn: hier draagt de diaconie zo
veel bij, terwijl ook de steun van over
heidswege een vast bedrag is aan de hand
waarvan men de diaconale ondersteuning-
mede bepaald. Maar geval voor geval
zal men telkens opnieuw moeten bekijken.
Een tweede punt was: de plaats van
de diakenen in de meerdere vergaderin
gen. Een zaak waarover reeds veel te
doen geweest is. In Rotterdam is enkele
jaren geleden het besluit genomen, dat
de diakenen slechts zouden meespreken
in louter diaconale aangelegenheden. Na
dat er verschillende verzoeken waren
binnengekomen om dit besluit te wijzi
gen, is nu in Assen uitgesproken „dat
de diakenen niet alleen in zaken, betrek
king hebbende op de dienst der barmhar
tigheid, maar ook in zaken die de alge
mene leiding van de Kerk betreffen, be
halve die betrekking hebben op het op
zicht en de tucht,'de belijdenis, de woord
dienst, mede zullen beraadslagen en be
slissen."
Ten derde: de omschrijving van de
taak der diakenen in de nieuwe Kerk
orde. Het was wel hard nodig, dat hier
nieuwe woorden gevonden werden. Want
de oude Kerkorde sprak slechts van het
verzamelen en uitdelen van de aalmoezen
en andere armengoederenalsmede van
het vertroosten der benauwden. En we
kunnen toch moeilijk zeggen, dat de taak
"voor vandaag daarmee is aangegeven.
De nieuwe formulering ziet er dan ook
heel wat anders uit: „De taak der dia
kenen is, aan de leden der gemeente die
in stoffelijke of maatschappelijke nood
verkeren, of daarin dreigen te geraken,
de christelijke barmhartigheid te bewij
zen; hen met raad en daad bij te staan,
en tevens aan anderen in dergelijke om
standigheden deze barmhartigheid te be
wijzen".
UIT DE PERS
Omdat naar onze ervaring steeds meer
gemeenteleden zich ergeren aan de stijl
loosheid van de soms tot in het absurde
opgevoerde vermeerdering van het aan
tal collecten, kunnen we niet dan met
vreugde kennisnemen van de pogingen,
die verricht worden om uit deze ellende
te raken. Her en der in kerkelijk Neder
land blijken vierde collectes geen uitzon
dering, maar bijkans regel te zijn, hoe
wel men dan vaak wel zoveel mensen
kennis heeft, dat de laatste niet naar
haar getal wordt aangediend, maar als
collecte bij de uitgang.... In Winters
wijk is na een periode van proefneming
thans definitief beslist over te gaan tot
het ene offer. Mede ter overweging voor
kerkeraadsleden geven we U hierbij eni
ge opmerkingen van Prof. Nauta, over
genomen uit het Ouderlingenblad.
Er is aanleiding om een artikel te wij
den aan het inzamelen der collecten. De
vraag werd ons namelijk voorgelegd, hoe
wij moeten denken over de invoering
van wat men aanduidt als het ene offer.
In sommige van onze kerken is men in
de laatste tijd daartoe overgegaan. On
der het ene offer wordt dan verstaan
de methode om in de kerkdiensten, van
een bepaalde zondag slechts één collecte
te houden, welke collecte dan beurtelings
bestemd wordt voor de instandhouding
van de eredienst, voor de diakonie en
voor verschillende bijzondere doeleinden.
Natuurlijk kan men dit aantal van die
bestemmingen nog uitbreiden of ten aan
zien daarvan een andere rubricering aan
brengen. Maar dat is een kwestie van
bijkomstige aard, waardoor het principe
van deze methode niet wordt aangetast.
De vraag is, of de hier bedoelde methode
als zodanig al dan niet aanbeveling ver-
dienst.
Met de toepassing van deze methode
ben ik persoonlijk niet van nabij bekend.
Alleen uit mededelingen in de pers weet
ik er iets van af. Maar het laat zich
verstaan, hoe men er toe gekomen is op
de bedoelde wijze te handelen. De over
weging zal niet in de allereerste plaats
zijn geweest, dat het rondlopen van col
lectanten door het kerkgebouw voor het
inzamelen van de verschillende collecten
als hinderlijk moet worden beschouwd
voor een rustig en geconcentreerd mee
maken van alle onderdelen van de kerk
dienst en daarom geheel dient te ver
dwijnen. Maar toch is dit een factor, die
bij onze beoordeling van de zaak mag
Een vierde zaak is de oprichting van
een Algemeen Diaconaal Bureau. Het
onbevredigende van de situatie zoals die
tot nu toe bestond was, dat men wel cle
beschikking had over een Centraal Co
mité, maar dat was te weinig in de ker
kelijke sfeer getrokken. Allerlei initiatie
ven, als b.v. het uitschrijven van de wa
tersnoodcollecte enkele jaren geleden,
waren teveel persoonlijk, en te weinig
uitgaande van een kerkelijke instantie.
Een Algemeen Diaconaal Bureau zal nu
worden opgericht, waardoor de diakenen
een belangrijke steun krijgen in het ver
vullen van hun taak, terwijl we ook mo
gen verwachten, dat door dit bureau het
ambtelijk karakter van allerlei werk dat
buiten de kerkelijke grenzen dreigde te
geraken, zuiver zal worden bewaard.
Tenslotte werd er te Assen gesproken
over de oprichting van kerkelijke stich
tingen. Het gaat hier om zuiver Geref.
stichtingen, dus niet die lichamen waarin
b.v. ook Hervormden of Luthersen mee
werken. Bepaald werd, dat de Kerken
geen stichtingen zullen oprichten voor
werk dat geen uitgesproken kerkelijk ka
rakter draagt. Wel is het wenselijk dat
de diaconieën in stichtingen die naast
een kerkelijk een duidelijk maatschappe
lijk karakter dragen, een woordje mee
spreken. (Denk aan de Geref. Stichting-
voor maatschappelijk werk.) Aan de
kerkelijke afgevaardigden zal dan het
veto-recht moeten worden verleend.
Deze voorwaarde van het veto-recht
kan op het eerste gezicht misschien wat
hard lijken, maar de practijk heeft de
noodzaak hiervan reeds uitgewezen.
Het is te begrijpen, dat er intens ge
luisterd werd naar deze zaken die door
Ds van der Stoel werden naar voren ge
bracht. En van de gelegenheid die er
was om vragen te stellen, werd ruim
schoots gebruik gemaakt.
En dat was dan nog maar de morgen-
vergadering. 's Middags kwam Ds van
Nes uit Rotterdam aan het woord over
de bejaardenzorg. Maar daarover een
volgende keer meer.
Ds H. D. Bakker.
meewegen. Wanneer er slechts één col
lecte wordt gehouden, wordt vanzelf
sprekend dat hinderlijke tot het uiterste
beperkt. De mogelijkheid ontstaat zelfs
om de collecte op zodanig moment te
doen houden en in zo korte tijd te doen
verlopen, dat zij niet als hinderlijk wordt
ervaren en integendeel als een eigen,
waardevol element in het geheel van de
kerkdienst kan opgenomen worden. De
gemeente kan die collecte in werkelijk
heid zien als het offer, dat uit dank
baarheid wordt gebracht en, om zo te
zeggen, neergelegd voor Gods aangezicht.
Er is echter, wanneer ik mij niet ver
gis, een andere overweging, welke bij
het invoeren van de bedoelde methode
vooral van invloed is geweest. Bij de
bestaande praktijk zien wij het telkens
weer gebeuren, dat er vlak achter elkan
der wordt gecollecteerd eigenlijk voor
hetzelfde doeleinde. Er is dan b.v. een
collecte voor de instandhouding van de
eredienst en een collecte voor het tekort
van de kerk; een collecte voor de diako
nie en een collecte ten behoeve van de
voorziening in brandstoffen voor de ge-
steunden door de diakonie; een collecte
voor de kerk en een collecte voor de ver
zorging van de emeriti-predikanten enz.
enz. Hiermede hangt het samen, dat een
kerkeraad, wanneer hij bemerkt, dat de
inkomsten in een bepaald opzicht niet
voldoende zijn, niet tracht de bestaande
collecte verhoogd te krijgen, maar be
sluit daarnaast een nieuwe collecte uit
te schrijven. Men kent namelijk het ge
middeld bedrag, dat een collecte pleegt
op te brengen. Door dus een nieuwe
collecte uit te schrijven, acht men zich
verzekerd ongeveer datzelfde bedrag te
zullen ontvangen. Met andere woorden,
het is op deze manier met het inzamele-
len van de collecten een soort van reken
som geworden. Het is niet de vraag, of
de leden der gemeente zich bij het uit
reiken van hun gaven bewust zijn voor
welk doel die gaven bestemd zijn en hoe
groot die gaven behoren te zijn om in
de desbetreffende nood te voorzien. Maar
men gaat er van uit, dat als de kerke
raad maar een collecte uitschrijft, deze
zonder missen, min of meer automa
tisch, een vast bedrag in het laad je zal
brengen.
Het zal duidelijk zijn, dat dit ver
schijnsel misschien wijst op een bepaalde
trouw van de zijde der gemeente, maar
aan de andere kant toch in de hand werkt
een tekort aan verantwoordelijkheidsbe
sef.
Dit meent men nu te kunnen kweken
en versterken, door van de gemeente te
vragen haar gaven in één collecte te
storten en dan zo dat op de ene zondag
deze collecte is bestemd alleen voor de
instandhouding van de eredienst, en de
volgende zondag ten behoeve van de ar
men der gemeente en voor allerlei an
dere arbeid der diakenen, en op de derde
zondag voor allerlei andere arbeid die
van de kerken gemeenschappelijk uit
gaat. Men neemt dan aan, dat alle leden
der gemeente er van op de hoogte zijn
en met alle aandacht er zich rekenschap
van hebben gegeven, welke op die be
paalde zondag de behoeften zijn, waarin
door de collecten moet worden voorzien.
Het bedrag, dat in de collecte wordt
gedaan, moet niet elke keer hetzelfde
zijn. Ieder heeft er zich terdege van te
doordringen, dat de gave welke hij in
de collecte doet, voor wat zijn aandeel
betreft toereikend is om op afdoende
wijze te voorzien in het doel waarvoor
die bepaalde collecte is ingesteld.
Hiermede meen ik de strekking te
hebben aangegeven van wat men bedoelt
met het invoeren van het ene offer.
Wanneer men nu vraagt, of deze metho
de aanbeveling verdient, kan ik die vraag
niet anders dan in bevestigende zin be
antwoorden. Er zijn daaraan allerlei
voordelen verbonden, voordelen waaraan
de vraagsteller in het bijzonder schijnt
te hebben gedacht, namelijk de bespa
ring van tijd bij het inzamelen der ga
ven in de kerkdienst, het rustiger ver
loop van de kerkdienst, de mogelijkheid
om zich met sterkere aandacht te con
centreren op het zingen, en dergelijke
voordelen meer. Maar zelf zou ik vooral
hierop de nadruk willen leggen, dat bij
de bedoelde methode het geven van onze
gaven veel beter tot zijn recht komt en
De Stichting „Geref. Gezins
zorg Westland" vraagt
Salaris en vacantie volgens
Rijksregeling. Prettige werk
kring. Br. aan Mej. N. van
Hartingsveldt, Dijkweg 37,
Naaldwijk.