Kerknieuws Officiële Berichten KLEINE VOSSEN Diaconale Conferentie vader niet goed was, trouwens over het hart komt ons het oordeel niet toe, maar hij leefde niet uit het geloof. Een enkele maal was zijn plaats in de kerk ook wel eens zonder noodzaak onbezet en ook tot het avondmaal kwam hij vrij ongeregeld. Op huisbezoek was alles wel goed, maar de samenspreking over het geestelijk le ven bleef stroef. De blijdschap en de vrijmoedigheid des geloofs ontbrak zo goed als geheel. Met de moeder was het heel anders. Hier was het geloof de dragende kracht van haar leven. Het was haar voortdu rende, onuitputtelijke bron, die haar kracht gaf en troost en waardoor zij, ook in zorg en moeite, het hoofd omhoog kon heffen. Zij was ook zo diep bedroefd, maar bij haar was er de rustige, stille overgave, omdat zij wist, dat God het had gedaan. Persoonlijk leefde zij zo dicht bij de Here en daar was geen twij fel aan: Hans was nu in de hemel. Vier dagen later was er begrafenis. Pas in de namiddag. Het gezin moest dus eerst nog de koffiemaaltijd gebruiken. Na afloop zouden ze „lezen", zoals ge bruikelijk in onze gezinnen. Toen (de vader heeft het me later zelf verteld) terwijl ze nu vlak vóór de droeve plech tigheid stonden, vroeg vader aan moeder, wat hij nu zou moeten lezen. En toen kWam van de andere kant van de tafel het antwoordlees dan maar Psalm 62 mijn ziel is immers stil tot God. „Ik heb het gedaan", vertelde hij me later, „maar het was, of ik een klap in m'n gezicht kreeg." Daarna heb ik natuurlijk in die treu rende. familie mijn ambtelijk werk ge daan en hebben we samen die lieve, kleine Hans uitgeleide gedaan naar z'n laatste rustplaats. Daarvan herinner ik me niet veel meer, maar het .gesprek met die vader (waar ik nu al iets van ver telde) vergeet ik niet licht. Het leven ging nu verder rustig voort. Het meest aangrijpende sterfgeval staat meest al weer zo vlug achter ons. Een poosje wordt er nog over gepraat, over gedacht misschien nog wat langer, maar straks worden de indrukken weer door Wanneer een christen Op reis gaat, kan hij onmogelijk z'n belijdenis thuis laten. Er zijn reizigers, heb ik wel eens gehoord, die thuis trouwe kerkgangers zijn, plechtstatig met 't kerkzak je rond gaan, misschien wel leden zijn van een evangelisatiecommissie of dito-van-de- zending, die, als ze enkele kilometers uit de omtrek van hun dorp of stad zijn, opeens van gedaante verwisselen je herkent ze gewoonweg niet meer; zoals de wind waait, waait m'n jasje. 'k Heb me in m'n jeugd laten vertel len van een soort insekt, dat de kleur aanneemt van de omgeving, waarin 't zich bevindt. Zit het op een groen blad, dan is de Kameleon 't is toch een insekt, nee, 't is een soort hagedis, dus een insekten- eter groen, zet hij zich neer op een rozenblad, een rode roos dan, dan ver toont hij zich rood, neemt hij plaats op een lelie, dan is hij wit als sneeuw. Zo luidde het verhaal, maar of 't zó erg is, gelo'of ik niet. In ieder geval, dit diertje kan wel enigszins van kleur veranderen en zo gelijken sommige kerklieden wel Kame leons. In de kerk nemen ze de vurige kleur aan van overtuiging en geestdrift; thuis zien ze bleek van kleur, de laat-maar- lopen-tint; zitten ze in de trein, dan zijn ze volstrekt kleurloos, niet te onderschei den van alle geslachten, talen en natiën van het reizend publiek. En in een kring van ongelovigen zien ze er grauw en grijs uit en steken in geen enkel opzicht af. Deze kerk-Kameleons zijn dus listige lieden, ze weten zich overal aan te pas sen; in de kerk vroom, op 't dorp ge woon, in 't café bier-bruin, in zaken vuur-rood, maar in 't getuigen pier-dood. Op m'n reis door 9 provincies dacht ik aan de Kameleon en overlegde ik denk er om dominétje, dat ze niet van je zeggen: op de preekstoel vol gloed, in de trein zonder moed, bij 't ziekbed vol zalf, onderweg stug als een kalf. Dezelfde vurige predikheer kan buiten de kerk soms zo onbewogen z'n weg gaan, dat je zegt, is die kille kerel nu die warme, bewogen spreker, die telkens op 't punt stond in tranen uit te barsten. Nee, overlegde ik, je hebt overal iets van de preekstoel-warmte te laten uitstralen, al was 't bij een ijscomannetje, bij rus tende oudjes op een rijtje op een bank bij een vijver, zoals ik dat in Meppel andere uitgewist. En tenminste, als er gens een klein kindje overleden is, is alles zo gauw voorbij, hoewel het lege plaatsje in het gezin altijd gevoeld wordt. Maar met het kerk-gaan van vader werd het allengs wat beter. En ook de viering van het avondmaal werd door hem niet meer verzuimd, 't Was net, of er een verandering ten goede was inge treden. Het was aan allerlei, soms maar kleine dingen, merkbaar. Enige tijd daarna was er weer het ge wone huisbezoek. Maar wat een stuk an ders dan voorheen. Wat een prettige en hartelijke samenspreking. Wat een open heid en vertrouwelijkheid, nu ook van vaders kant. Het uur was veel te kort. Maar aan het eind heb ik toch nog even tijd gevonden voor een kleine vraag „zeg broeder, hoe is het nu met Hans?" Maar het antwoord liet niet lang op zich wachten. „O, dominee, die is in de hemel, daar twijfel ik geen ogenblik meer aan." Dat antwoord maakte het toch al zo prettige huisbezoek nu helemaal goed. Hier had God een lammetje genomen, om een afdwalend schaap tot zijn kudde terug te brengen. Was Hans z'n plaats nu plotseling ver anderd Weineen immers. Maar de va der was veranderd. Als wijzelf niet met onze beide voeten staan in het verbond der genade, hoe zouden we dan de schat ten van dat verbond voor onze kinderen aanvaarden Hier hangt alles aan het: „Uw God en de God van uw zaad". En als wij aan het eerste twijfelen, hoe zouden we zekerheid hebben aangaande het tweede Maar als we zelf in kinderlijk geloof voor de Here leven, dan durven we Hem ook houden aan zijn belofte voor onze kinderen. Zodat ik herhaal, dat onze vaderen hun woorden in de D.L. wel met zorg gekozen hebben. De troost van het genade-verbond hangt ten nauwste samen met de leven digheid en de activiteit van ons persoon lijk geloof. K.-B. v. d. L. had. Ik sprak met die oude heertjes, maar 'k geloof, dat ik in m'n gesprek met hen toch te kort geschoten ben. Er is altijd wel iets te zeggen, zonder van vroomheid te druipen, aangaande de schoonheid van de schepping en de heer lijkheid van 't leven des geloofs. Een christenmens geniet oneindig meer van de rust, van 't zicht op bergen en rivie ren, van een tocht door de lage landen van Friesland, zowel als van een reis door 't meer heuvelachtig Limburg. En van die christenvreugde moet iets voor de dag komen! Een geurende roos geeft altijd heerlijke reuk, of je er nu 's morgens aan ruikt of 's namiddags welnu er moet van de christen thuis, op reis, in z'n werk, op 't kantoor steeds iets uitgaan van rust, van blijdschap, van opgewektheid, zodat anderen bemerken die reiziger, die zakenman, die fabrieks arbeider is een christenWeg met al die Kameleons Uit het oude-Vossenland. Tweetal te 's-Gravenhage-West (vac. W. Reeskamp), C. P. T. Rijper te Wa tergraafsmeer en Dr. J. M. Vlijm, laat stelijk missionair predikant te Semarang, van wie eerstgenoemde is beroepen. Beroepen te Groningen-Zuid (vac. Dr. L. Praamsma), J. M. Vlaming te Gouda te Oenkerk, H. R. Zijlstra te Koude kerk te Oude-Pekela, B. Berends te Beetsterzwaag te Amstelveen (2de pr. pi.C. L. Timmers te Sint Pancras te Lexmond, H. Peper, kand. te Haar lem te Dirkshorn en te Heer-Hugo- waard, R. de Boer, kand. te Rotterdam te Oegstgeest, P. Visser te Tilburg te Groningen-West (vac. Dr. L. van der Zanden) en te Leiden (5de pred. pl.), J. H. de Boer te Middelburg te Lind say, G. Ringnalda te Oudehorne te Aduard en te Garijp, J. Ytsma, laatste lijk Vrij Evang. predikant te Bussum te Oosthem c.a., G. van Ziel, kand. te Soest te Winschoten (vac. R. J. de Jong), W. P. H. Pouwels te Wommels (Fr.) te Schiedam (vac. G. Brink man), Dr. J. M. Vlijm, laatstelijk mis sionair predikant te Semarang te Gorredijk en te Leeuwarden-West (3de pred. pl.), J. Ytsma, v.h. Vrij Evang. pred. te Bussum. Aangenomen naar Sorong (Nieuw- Guinea) (Evang. Chr. Kerk), S. S. van Dijk te Witmarsum naar Utrecht- West (3de pred. pl.), A. C. Kersten te Bodegraven naar Willemstad (N.Br.), H. Peper, kand. te Haarlem, die bedank te voor Dal fsen, Lexmond, Oosterend (Fr.), Opperdoes, Schagen en voor Wijckel (Fr.). Bedankt voor Avereest, H. Bade te Valthermond voor Amsterdam (vac. R. C. Harder), Dr. C. Gilhuis te 's-Gra- venhage-Oost. Examens. Aan de V.U. zijn ge slaagd voor het propaedeutisch examen de heren D. Bakker te Laren, P. van den Berg te 's-Gravenhage, K. Dijk te Am sterdam, E. Hoogerwerf te Delft, G. Maneschijn te Hengelo (O.), G. Snel te Nieuwveen, R. C. Tamboer te Am sterdam, A. Wessels te Amsterdam en D. Sloot te Amsterdam en mej. R. van der Kolff. Generale Synode. De leden van de Generale Synode waren tegen j.l. don derdagmorgen in de Westerkerk te Utrecht geconvoceerd voor een vergade ring ter behandeling van een voorstel van generale evangelisatie-deputaten in betrekking tot het benoemen van een 2de evangelisatiepredikant in algemene dienst. Afscheid en intrede. Wegens ver trek naar Orillio (Canada) nam Ds. J. Kuntz afscheid van Schoonebeek met Filipp. 1:6. Na bevestiging door zijn voorganger, Ds. Mr. C. Brouwer van 's-Hertogenbosch met een gedeelte van Matth. 9, deed Ds. H. Riezebos, geko men van Hijlaard, intrede te Luttelgeest met Gal. 1:11 en 12. Ds. H. E. Wijnja te Godlinze is voornemens 31 augustus intrede te doen te Drachten. Kand. A. Segger te Bunde is voor nemens 14 september intrede te doen te Zoutkamp. Ds. G. Leene. Naar wij vernemen is Ds. G. Leene, voorheen Geref. predi kant te Djakarta, naar Nederland gere patrieerd. Zijn vrouw en kinderen deden dit reeds eind januari. Het adres van Ds. Leene is Stationsstraat 141, Ermelo. Prof. Dr. K. Dijk. Te laat voor ons vorige nummer bereikte ons het verheu gende bericht, dat Prof. Dr. K. Dijk, die enkele weken geleden in het Luth. Diaconessenhuis te Amsterdam zulk een ingrijpende operatie onderging, weer naar zijn woning mocht terugkeren. De ge nezing is wonderbaarlijk snel gegaan en geen enkele complicatie is opgetreden. Prof. Dijk, die j.l. zondag zijn 73e ver jaardag vieren mocht, moet de e.k. maan den volstrekte rust houden, die hij elders zal doorbrengen. Hij mag ook nog geen bezoeken ontvangen. Ds. M. v. d. Werff, miss. predikant in Bondo Kodi op West-Soemba is met zijn gezin met verlof in ons land ge arriveerd. Zijn adres is v. Hoornstraat 51 te Hilversum. Prof. Dr. J. Verkuyl te Djakarta is per vliegtuig in ons land met verlof gearriveerd en heeft zich bij zijn gezin gevoegd. Zijn adres is Leeuwerikstraat 10 te Badhoevedorp. Door een knie-bles sure zal Prof. Verkuyl voorlopig niet in de gelegenheid zijn preek- of spreekbeur ten te vervullen. Dordrecht. De kerkeraad heeft zich op verzoek van de Jeugdhaven garant gesteld voor een geldlening groot 100.000,Bericht kwam in, dat in de kantine van de Fa. v. Wijnen ge durende een jaar kerkdiensten kunnen worden gehouden. De diensten zullen 31 aug. a.s. een aanvang nemen. Gorinchem. Ds. A. C. Mooy heeft Het was de Westerkerk in Goes, die de 18de juni openstond voor de diake nen, om daar hun 31ste jaarlijkse confe rentie te houden. En het mag direct ge zegd, dat het uit de goede opkomst bleek, hoe het door deze ambtsdragers op prijs wordt gesteld om gezamenlijk ingeleid te worden in, en te spreken over de vra gen die in de diaconale wereld van van daag aan de orde zijn. Omdat mij werd verzocht, in onze Kerkbode iets te schrijven over deze con ferentie, wil ik in het onderstaande trach ten U een indruk van de vergadering te geven. Hoeveel problemen er juist vandaag voor onze diakenen zijn, kwam reeds tot uiting in het openingswoord van de voor zitter, br. de Poorte, die de vinger legde bij de vraagstukken waarmee de diaco nieën van onze plaatselijke Kerken te maken hebben, en bij de problemen, die opduiken in breder verband. De zorg voor de bejaarden is één van de dingen waar men de handen aan vol heeft. In de noodzakelijkheid om op de onder grote belangstelling de eerste steen gelegd voor de nieuwe Johanneskerk, die in de Haarwijk zal verrijzen. Decentralisatie. Het moderamen van de kerkeraad van Amsterdam-Zuid ontving opdracht om van advies te die nen over de vraag of en zo ja op welke wijze het vraagstuk van de kerksplitsing in studie moet worden genomen. Kerkvisitatoren hebben de kerkeraad van Delf shaven hun bevreemding kenbaar gemaakt dat de gemeente die bijna zes duizend zielen telt slechts door zes en wat het wijkwerk betreft maar door vijf predikanten wordt bewerkt. In het licht van de besprekingen op de jongste gene rale synode hebben zij de dringende noodzaak geaccentueerd, dat een kerk als die van Delfshaven zal worden gesplitst. Als men dit niet tijdig doet wordt de rand al groter, want men doorbreekt het massale tenslotte nergens meer en de le den worden schapen zonder herder. Kerk en onderwijs. De kerkeraad van Baarn heeft zich bezig gehouden met de vraag naar welke school ambts dragers hun kinderen behoren te zenden, waarbij het speciaal ging over de vraag of men die naar een Herv. Chr. school zenden mocht inplaats van naar een Ge reformeerde school. De kerkeraad oor deelde, dat het niet tot zijn taak behoort te beslissen aan welke Christelijke school de kinderen hun opleiding dienen te ont vangen. Hij is wel van oordeel, dat de Kon. Wilhelminaschool te Baarn de voorkeur verdient, maar als er ambts dragers zijn, die om bijzondere redenen besluiten hun kinderen naar laatstge noemde school te zenden hun deze vrij heid te laten, een regel waarnaar reeds jaren gehandeld wordt. Particuliere ressorten. De classes Gorinchem en Rotterdam zijn losgemaakt van de P.S. van Z. Holland-Z. en vor men nu met de classes Gouda en Woer den die tot de P.S. van Z.-Holland-N. behoorden een nieuwe P.S. Z.-Holland- O. De nieuwe P.S. van Z. Holland-Z. besloot voor de verkiezing van een mo deramen voortaan een andere methode toe te passen. De vier classes zullen voortaan naar toerbeurt uit haar afge vaardigden naar de P.S. een praeses, assessor, eerste- en tweede scriba kiezen. Op een droogje. Ter bezuiniging besloot de kerkeraad van Apeldoorn op voorstel van de commissie van beheer ter kerkeraadsvergadering geen koffie meer te doen serveren. - Vacantie-toeslag. De P.S. van N. Brabant-Limburg besloot aan de kerken in haar ressort dringend te adviseren zo mogelijk ingaande 1 januari a.s. aan de predikanten een jaarlijkse vacantie-toe- slag van 4 pCt. van het voor hen geldend minimum-tractement uit te keren, een methode, die bijkans overal gevolgd wordt en die de P.S. in hoge mate "wen selijk acht. Giften en legaten. De kerk van Sleen ontving een legaat groot 5633, De kerk van Groningen-Oost ontving een gift van 550,voor het tekort van de diaconie. De classis Axel roept op ter vergade ring op 1 juli te Schoondijke. Aanvang 2 uur. Namens de roepende kerk van Breskens, P. ZEGERS, Praeses. C. BOTH, Scriba. hoogte te zijn van een uitgebreide so ciale wetgeving vindt U weer iets anders waarover de diakenen zouden kunnen struikelen. En wanneer deze twee facet ten hier even naar voren gehaald wor den geldt nog altijd: de helft is U niet aangezegd. Van de huidige problematiek kwam ook het één en ander aan de orde in de causerie, door Ds van der Stoel in de morgenvergadering gehouden. Hij sprak over de handelingen van de Generale Synode inzake diaconale aangelegenhe den. Vijf punten werden in het bijzonder door hem naar voren gebracht, en het lijkt me, dat ik niet beter kan doen dan ze stuk voor stuk in het kort aan te snijden. Ten eerste dan de verhouding diaconie- overheid. De Synode van Leeuwarden heeft indertijd al uitgesproken, dat het onjuist zou zijn om hier een standaard regeling aan te houden voor alle geval len, waarin ondersteuning moet worden verleend. Dat betekent dus, dat men niet

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 2