Kerknieuws
Officiële Berichten
KLEINE VOSSEN
Diaconale Conferentie
vader niet goed was, trouwens over het
hart komt ons het oordeel niet toe, maar
hij leefde niet uit het geloof. Een enkele
maal was zijn plaats in de kerk ook wel
eens zonder noodzaak onbezet en ook tot
het avondmaal kwam hij vrij ongeregeld.
Op huisbezoek was alles wel goed, maar
de samenspreking over het geestelijk le
ven bleef stroef. De blijdschap en de
vrijmoedigheid des geloofs ontbrak zo
goed als geheel.
Met de moeder was het heel anders.
Hier was het geloof de dragende kracht
van haar leven. Het was haar voortdu
rende, onuitputtelijke bron, die haar
kracht gaf en troost en waardoor zij, ook
in zorg en moeite, het hoofd omhoog kon
heffen. Zij was ook zo diep bedroefd,
maar bij haar was er de rustige, stille
overgave, omdat zij wist, dat God het
had gedaan. Persoonlijk leefde zij zo
dicht bij de Here en daar was geen twij
fel aan: Hans was nu in de hemel.
Vier dagen later was er begrafenis.
Pas in de namiddag. Het gezin moest dus
eerst nog de koffiemaaltijd gebruiken.
Na afloop zouden ze „lezen", zoals ge
bruikelijk in onze gezinnen. Toen (de
vader heeft het me later zelf verteld)
terwijl ze nu vlak vóór de droeve plech
tigheid stonden, vroeg vader aan moeder,
wat hij nu zou moeten lezen. En toen
kWam van de andere kant van de tafel
het antwoordlees dan maar Psalm 62
mijn ziel is immers stil tot God.
„Ik heb het gedaan", vertelde hij me
later, „maar het was, of ik een klap in
m'n gezicht kreeg."
Daarna heb ik natuurlijk in die treu
rende. familie mijn ambtelijk werk ge
daan en hebben we samen die lieve,
kleine Hans uitgeleide gedaan naar z'n
laatste rustplaats. Daarvan herinner ik
me niet veel meer, maar het .gesprek met
die vader (waar ik nu al iets van ver
telde) vergeet ik niet licht.
Het leven ging nu verder rustig voort.
Het meest aangrijpende sterfgeval staat
meest al weer zo vlug achter ons. Een
poosje wordt er nog over gepraat, over
gedacht misschien nog wat langer, maar
straks worden de indrukken weer door
Wanneer een christen Op reis gaat,
kan hij onmogelijk z'n belijdenis thuis
laten. Er zijn reizigers, heb ik wel eens
gehoord, die thuis trouwe kerkgangers
zijn, plechtstatig met 't kerkzak je rond
gaan, misschien wel leden zijn van een
evangelisatiecommissie of dito-van-de-
zending, die, als ze enkele kilometers uit
de omtrek van hun dorp of stad zijn,
opeens van gedaante verwisselen je
herkent ze gewoonweg niet meer; zoals
de wind waait, waait m'n jasje.
'k Heb me in m'n jeugd laten vertel
len van een soort insekt, dat de kleur
aanneemt van de omgeving, waarin 't
zich bevindt.
Zit het op een groen blad, dan is de
Kameleon 't is toch een insekt, nee,
't is een soort hagedis, dus een insekten-
eter groen, zet hij zich neer op een
rozenblad, een rode roos dan, dan ver
toont hij zich rood, neemt hij plaats op
een lelie, dan is hij wit als sneeuw.
Zo luidde het verhaal, maar of 't zó
erg is, gelo'of ik niet.
In ieder geval, dit diertje kan wel
enigszins van kleur veranderen en zo
gelijken sommige kerklieden wel Kame
leons.
In de kerk nemen ze de vurige kleur
aan van overtuiging en geestdrift; thuis
zien ze bleek van kleur, de laat-maar-
lopen-tint; zitten ze in de trein, dan zijn
ze volstrekt kleurloos, niet te onderschei
den van alle geslachten, talen en natiën
van het reizend publiek. En in een kring
van ongelovigen zien ze er grauw en
grijs uit en steken in geen enkel opzicht
af.
Deze kerk-Kameleons zijn dus listige
lieden, ze weten zich overal aan te pas
sen; in de kerk vroom, op 't dorp ge
woon, in 't café bier-bruin, in zaken
vuur-rood, maar in 't getuigen pier-dood.
Op m'n reis door 9 provincies dacht
ik aan de Kameleon en overlegde ik
denk er om dominétje, dat ze niet van
je zeggen: op de preekstoel vol gloed,
in de trein zonder moed, bij 't ziekbed
vol zalf, onderweg stug als een kalf.
Dezelfde vurige predikheer kan buiten
de kerk soms zo onbewogen z'n weg
gaan, dat je zegt, is die kille kerel nu
die warme, bewogen spreker, die telkens
op 't punt stond in tranen uit te barsten.
Nee, overlegde ik, je hebt overal iets van
de preekstoel-warmte te laten uitstralen,
al was 't bij een ijscomannetje, bij rus
tende oudjes op een rijtje op een bank
bij een vijver, zoals ik dat in Meppel
andere uitgewist. En tenminste, als er
gens een klein kindje overleden is, is
alles zo gauw voorbij, hoewel het lege
plaatsje in het gezin altijd gevoeld wordt.
Maar met het kerk-gaan van vader
werd het allengs wat beter. En ook de
viering van het avondmaal werd door
hem niet meer verzuimd, 't Was net, of
er een verandering ten goede was inge
treden. Het was aan allerlei, soms maar
kleine dingen, merkbaar.
Enige tijd daarna was er weer het ge
wone huisbezoek. Maar wat een stuk an
ders dan voorheen. Wat een prettige en
hartelijke samenspreking. Wat een open
heid en vertrouwelijkheid, nu ook van
vaders kant. Het uur was veel te kort.
Maar aan het eind heb ik toch nog even
tijd gevonden voor een kleine vraag
„zeg broeder, hoe is het nu met Hans?"
Maar het antwoord liet niet lang op
zich wachten. „O, dominee, die is in de
hemel, daar twijfel ik geen ogenblik meer
aan."
Dat antwoord maakte het toch al zo
prettige huisbezoek nu helemaal goed.
Hier had God een lammetje genomen,
om een afdwalend schaap tot zijn kudde
terug te brengen.
Was Hans z'n plaats nu plotseling ver
anderd Weineen immers. Maar de va
der was veranderd. Als wijzelf niet met
onze beide voeten staan in het verbond
der genade, hoe zouden we dan de schat
ten van dat verbond voor onze kinderen
aanvaarden
Hier hangt alles aan het: „Uw God
en de God van uw zaad". En als wij
aan het eerste twijfelen, hoe zouden we
zekerheid hebben aangaande het tweede
Maar als we zelf in kinderlijk geloof
voor de Here leven, dan durven we Hem
ook houden aan zijn belofte voor onze
kinderen.
Zodat ik herhaal, dat onze vaderen
hun woorden in de D.L. wel met zorg
gekozen hebben.
De troost van het genade-verbond
hangt ten nauwste samen met de leven
digheid en de activiteit van ons persoon
lijk geloof.
K.-B. v. d. L.
had. Ik sprak met die oude heertjes,
maar 'k geloof, dat ik in m'n gesprek
met hen toch te kort geschoten ben.
Er is altijd wel iets te zeggen, zonder
van vroomheid te druipen, aangaande de
schoonheid van de schepping en de heer
lijkheid van 't leven des geloofs. Een
christenmens geniet oneindig meer van
de rust, van 't zicht op bergen en rivie
ren, van een tocht door de lage landen
van Friesland, zowel als van een reis
door 't meer heuvelachtig Limburg. En
van die christenvreugde moet iets
voor de dag komen! Een geurende roos
geeft altijd heerlijke reuk, of je er nu
's morgens aan ruikt of 's namiddags
welnu er moet van de christen thuis, op
reis, in z'n werk, op 't kantoor steeds
iets uitgaan van rust, van blijdschap, van
opgewektheid, zodat anderen bemerken
die reiziger, die zakenman, die fabrieks
arbeider is een christenWeg met al
die Kameleons
Uit het oude-Vossenland.
Tweetal te 's-Gravenhage-West (vac.
W. Reeskamp), C. P. T. Rijper te Wa
tergraafsmeer en Dr. J. M. Vlijm, laat
stelijk missionair predikant te Semarang,
van wie eerstgenoemde is beroepen.
Beroepen te Groningen-Zuid (vac. Dr.
L. Praamsma), J. M. Vlaming te Gouda
te Oenkerk, H. R. Zijlstra te Koude
kerk te Oude-Pekela, B. Berends te
Beetsterzwaag te Amstelveen (2de pr.
pi.C. L. Timmers te Sint Pancras
te Lexmond, H. Peper, kand. te Haar
lem te Dirkshorn en te Heer-Hugo-
waard, R. de Boer, kand. te Rotterdam
te Oegstgeest, P. Visser te Tilburg
te Groningen-West (vac. Dr. L. van der
Zanden) en te Leiden (5de pred. pl.),
J. H. de Boer te Middelburg te Lind
say, G. Ringnalda te Oudehorne te
Aduard en te Garijp, J. Ytsma, laatste
lijk Vrij Evang. predikant te Bussum
te Oosthem c.a., G. van Ziel, kand. te
Soest te Winschoten (vac. R. J. de
Jong), W. P. H. Pouwels te Wommels
(Fr.) te Schiedam (vac. G. Brink
man), Dr. J. M. Vlijm, laatstelijk mis
sionair predikant te Semarang te
Gorredijk en te Leeuwarden-West (3de
pred. pl.), J. Ytsma, v.h. Vrij Evang.
pred. te Bussum.
Aangenomen naar Sorong (Nieuw-
Guinea) (Evang. Chr. Kerk), S. S. van
Dijk te Witmarsum naar Utrecht-
West (3de pred. pl.), A. C. Kersten te
Bodegraven naar Willemstad (N.Br.),
H. Peper, kand. te Haarlem, die bedank
te voor Dal fsen, Lexmond, Oosterend
(Fr.), Opperdoes, Schagen en voor
Wijckel (Fr.).
Bedankt voor Avereest, H. Bade te
Valthermond voor Amsterdam (vac.
R. C. Harder), Dr. C. Gilhuis te 's-Gra-
venhage-Oost.
Examens. Aan de V.U. zijn ge
slaagd voor het propaedeutisch examen
de heren D. Bakker te Laren, P. van den
Berg te 's-Gravenhage, K. Dijk te Am
sterdam, E. Hoogerwerf te Delft, G.
Maneschijn te Hengelo (O.), G. Snel
te Nieuwveen, R. C. Tamboer te Am
sterdam, A. Wessels te Amsterdam en
D. Sloot te Amsterdam en mej. R. van
der Kolff.
Generale Synode. De leden van de
Generale Synode waren tegen j.l. don
derdagmorgen in de Westerkerk te
Utrecht geconvoceerd voor een vergade
ring ter behandeling van een voorstel
van generale evangelisatie-deputaten in
betrekking tot het benoemen van een 2de
evangelisatiepredikant in algemene dienst.
Afscheid en intrede. Wegens ver
trek naar Orillio (Canada) nam Ds. J.
Kuntz afscheid van Schoonebeek met
Filipp. 1:6. Na bevestiging door zijn
voorganger, Ds. Mr. C. Brouwer van
's-Hertogenbosch met een gedeelte van
Matth. 9, deed Ds. H. Riezebos, geko
men van Hijlaard, intrede te Luttelgeest
met Gal. 1:11 en 12. Ds. H. E.
Wijnja te Godlinze is voornemens 31
augustus intrede te doen te Drachten.
Kand. A. Segger te Bunde is voor
nemens 14 september intrede te doen te
Zoutkamp.
Ds. G. Leene. Naar wij vernemen
is Ds. G. Leene, voorheen Geref. predi
kant te Djakarta, naar Nederland gere
patrieerd. Zijn vrouw en kinderen deden
dit reeds eind januari. Het adres van
Ds. Leene is Stationsstraat 141, Ermelo.
Prof. Dr. K. Dijk. Te laat voor ons
vorige nummer bereikte ons het verheu
gende bericht, dat Prof. Dr. K. Dijk,
die enkele weken geleden in het Luth.
Diaconessenhuis te Amsterdam zulk een
ingrijpende operatie onderging, weer naar
zijn woning mocht terugkeren. De ge
nezing is wonderbaarlijk snel gegaan en
geen enkele complicatie is opgetreden.
Prof. Dijk, die j.l. zondag zijn 73e ver
jaardag vieren mocht, moet de e.k. maan
den volstrekte rust houden, die hij elders
zal doorbrengen. Hij mag ook nog geen
bezoeken ontvangen.
Ds. M. v. d. Werff, miss. predikant
in Bondo Kodi op West-Soemba is met
zijn gezin met verlof in ons land ge
arriveerd. Zijn adres is v. Hoornstraat
51 te Hilversum.
Prof. Dr. J. Verkuyl te Djakarta
is per vliegtuig in ons land met verlof
gearriveerd en heeft zich bij zijn gezin
gevoegd. Zijn adres is Leeuwerikstraat
10 te Badhoevedorp. Door een knie-bles
sure zal Prof. Verkuyl voorlopig niet in
de gelegenheid zijn preek- of spreekbeur
ten te vervullen.
Dordrecht. De kerkeraad heeft zich
op verzoek van de Jeugdhaven garant
gesteld voor een geldlening groot
100.000,Bericht kwam in, dat
in de kantine van de Fa. v. Wijnen ge
durende een jaar kerkdiensten kunnen
worden gehouden. De diensten zullen 31
aug. a.s. een aanvang nemen.
Gorinchem. Ds. A. C. Mooy heeft
Het was de Westerkerk in Goes, die
de 18de juni openstond voor de diake
nen, om daar hun 31ste jaarlijkse confe
rentie te houden. En het mag direct ge
zegd, dat het uit de goede opkomst bleek,
hoe het door deze ambtsdragers op prijs
wordt gesteld om gezamenlijk ingeleid
te worden in, en te spreken over de vra
gen die in de diaconale wereld van van
daag aan de orde zijn.
Omdat mij werd verzocht, in onze
Kerkbode iets te schrijven over deze con
ferentie, wil ik in het onderstaande trach
ten U een indruk van de vergadering
te geven.
Hoeveel problemen er juist vandaag
voor onze diakenen zijn, kwam reeds tot
uiting in het openingswoord van de voor
zitter, br. de Poorte, die de vinger legde
bij de vraagstukken waarmee de diaco
nieën van onze plaatselijke Kerken te
maken hebben, en bij de problemen, die
opduiken in breder verband.
De zorg voor de bejaarden is één van
de dingen waar men de handen aan vol
heeft. In de noodzakelijkheid om op de
onder grote belangstelling de eerste steen
gelegd voor de nieuwe Johanneskerk, die
in de Haarwijk zal verrijzen.
Decentralisatie. Het moderamen
van de kerkeraad van Amsterdam-Zuid
ontving opdracht om van advies te die
nen over de vraag of en zo ja op welke
wijze het vraagstuk van de kerksplitsing
in studie moet worden genomen.
Kerkvisitatoren hebben de kerkeraad van
Delf shaven hun bevreemding kenbaar
gemaakt dat de gemeente die bijna zes
duizend zielen telt slechts door zes en
wat het wijkwerk betreft maar door vijf
predikanten wordt bewerkt. In het licht
van de besprekingen op de jongste gene
rale synode hebben zij de dringende
noodzaak geaccentueerd, dat een kerk als
die van Delfshaven zal worden gesplitst.
Als men dit niet tijdig doet wordt de
rand al groter, want men doorbreekt het
massale tenslotte nergens meer en de le
den worden schapen zonder herder.
Kerk en onderwijs. De kerkeraad
van Baarn heeft zich bezig gehouden
met de vraag naar welke school ambts
dragers hun kinderen behoren te zenden,
waarbij het speciaal ging over de vraag
of men die naar een Herv. Chr. school
zenden mocht inplaats van naar een Ge
reformeerde school. De kerkeraad oor
deelde, dat het niet tot zijn taak behoort
te beslissen aan welke Christelijke school
de kinderen hun opleiding dienen te ont
vangen. Hij is wel van oordeel, dat de
Kon. Wilhelminaschool te Baarn de
voorkeur verdient, maar als er ambts
dragers zijn, die om bijzondere redenen
besluiten hun kinderen naar laatstge
noemde school te zenden hun deze vrij
heid te laten, een regel waarnaar reeds
jaren gehandeld wordt.
Particuliere ressorten. De classes
Gorinchem en Rotterdam zijn losgemaakt
van de P.S. van Z. Holland-Z. en vor
men nu met de classes Gouda en Woer
den die tot de P.S. van Z.-Holland-N.
behoorden een nieuwe P.S. Z.-Holland-
O. De nieuwe P.S. van Z. Holland-Z.
besloot voor de verkiezing van een mo
deramen voortaan een andere methode
toe te passen. De vier classes zullen
voortaan naar toerbeurt uit haar afge
vaardigden naar de P.S. een praeses,
assessor, eerste- en tweede scriba kiezen.
Op een droogje. Ter bezuiniging
besloot de kerkeraad van Apeldoorn op
voorstel van de commissie van beheer ter
kerkeraadsvergadering geen koffie meer
te doen serveren.
- Vacantie-toeslag. De P.S. van N.
Brabant-Limburg besloot aan de kerken
in haar ressort dringend te adviseren zo
mogelijk ingaande 1 januari a.s. aan de
predikanten een jaarlijkse vacantie-toe-
slag van 4 pCt. van het voor hen geldend
minimum-tractement uit te keren, een
methode, die bijkans overal gevolgd
wordt en die de P.S. in hoge mate "wen
selijk acht.
Giften en legaten. De kerk van
Sleen ontving een legaat groot 5633,
De kerk van Groningen-Oost ontving
een gift van 550,voor het tekort van
de diaconie.
De classis Axel roept op ter vergade
ring op 1 juli te Schoondijke. Aanvang
2 uur.
Namens de roepende kerk van
Breskens,
P. ZEGERS, Praeses.
C. BOTH, Scriba.
hoogte te zijn van een uitgebreide so
ciale wetgeving vindt U weer iets anders
waarover de diakenen zouden kunnen
struikelen. En wanneer deze twee facet
ten hier even naar voren gehaald wor
den geldt nog altijd: de helft is U niet
aangezegd.
Van de huidige problematiek kwam
ook het één en ander aan de orde in de
causerie, door Ds van der Stoel in de
morgenvergadering gehouden. Hij sprak
over de handelingen van de Generale
Synode inzake diaconale aangelegenhe
den.
Vijf punten werden in het bijzonder
door hem naar voren gebracht, en het
lijkt me, dat ik niet beter kan doen dan
ze stuk voor stuk in het kort aan te
snijden.
Ten eerste dan de verhouding diaconie-
overheid. De Synode van Leeuwarden
heeft indertijd al uitgesproken, dat het
onjuist zou zijn om hier een standaard
regeling aan te houden voor alle geval
len, waarin ondersteuning moet worden
verleend. Dat betekent dus, dat men niet