Over Dominees en Preken Kerknieuws Officiële Berichten 3Cleine ^'Uoóóen Zoals men weet houden we in deze rubriek een praatje met de jeugd over onderwerpen die door hen zijn aange sneden op de ouderlingenconferentie. Ook over het bovengenoemde thema „dominees en preken" lieten onze jonge vrienden zich uit. Het resultaat was „gemengd". Rake opmerkingen naast onzin, heerlijk-jonge klinkklare nonsens. Dat geeft helemaal niets. Als je jong bent mag je buitelin gen maken en niemand doet je wat. Maar dat een dominee op een school meester lijkt, daar geloof ik niets van. Dat zou ik voor beide partijen jammer vinden. Een prekende schoolmeester is een mislukking in de klas en een school meesterende dominee op de preekstoel al evenzeer. Nu moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat er één bepaald punt ge noemd werd, waarin beide categorieën vergeleken werden, nl. het feit dat ze niet zouden worden tegengesproken Daar zit wat in. Het gevolg kan zijn dat er een eigenwijs mensentype ontstaat. Maar ik geloof toch dat dat nog wel wat meevalt. Inderdaad, tijdens de lesuren en tij dens het preken is er geen tegenspraak. Maar als de school uit is en het ver slag van de leerling over de lessen thuis wordt uitgebracht? En als de kerk uit gaat en het oordeel op de drempel geveld wordt en bij de koffie de critiek los breekt? Dat weten de onderwijzers heus wel en dat weten de dominees ook wel, dat zij de méést becritiseerde mensen van onze samenleving behoren. Wanneer er dus gezegd werd dat zij „nooit kritiek krijgen", dan is dat er wel een paar hon derd mijlen naast. De kritiek is niet van de lucht, zou ik willen zeggen. Helaas komt de kritiek niet altijd op liefdevolle wijze onder hun aandacht. Nog wél eens op liefdeloze wijze. Trouwens ik praat nu alléén maar over dominees, de onderwijzers kunnen hun eigen boontjes wel doppende kritiek zélf is een kous apart. Wanneer is kritiek op de prediking gewettigd Niét als ik niet te horen krijg wat ik graag zou willen horen, maar alleen als ik niet te horen krijg wat er door de Géést in dié tekst tot de gemeenten wordt gezégd. M.a.w. als de prediking het Woord van Gód niet trouw vertolkt. Dan, en dan alléén, is de kritiek gewet tigd. Want het gaat in de prediking niet M'n verhaaltje over de tuinarbeid was maar geen praatje, wegens gebrek aan stof. Nee, nee, dan zou ik zelf als- jager spoedig m'n pensioen krijgen, maar dan zonder enige uitkering De toepassing is overigens zeer door zichtbaar, daar de H. Schrift de gemeen te meermalen vergelijkt bij een akker, bij een wijngaard of bij een tarweveld. Achteraf ben ik blij, dat m'n tuinman het opgaf, want nu was ik genoodzaakt zelf m'n moestuin te bewerken. En daarbij deed ik onmisbare leringen op. 1°. dat het zonderzweet niet gaat, 2°. dat je met veel wijsheid en overleg moet zaaien, niet te dik, niet te diep, niet te oppervlakkig, 3°. dat je je niet te gauw moet verblijden, als je pas be zaaide bedje met worteltjes groenig gaat worden, want bij nader toezien, blijkt 't meer woekerende muurt dan worteltjes te zijn, 4°. dat je als landman geduld, veel geduld moet oefenen en niet moet verwachten, dat er wonderbomen van Jona zullen opschieten, 5°. dat je enig verstand moet hebben van kruid en on kruid, wil je 't goede zaaisel niet mét 't onkruid uittrekken, 6°. dat je voorzich tig en met gevoel de plantjes moet ver zorgen, want een plant schijnt ook ge voel te hebben voor de behandeling, 7°. dat je je niet al te veel moet aantrekken van toekijkers, want de een zegt, dat het voor spinazie nog te vroeg is, terwijl een ander beweert, dat hij ze al boven de grond heeft, 8°. dat je niet jaloers moet zijn, wanneer je buurman al heerlijk sla eët, terwijl in eigen tuin een mol de pie terige slaplantjes uit de grond heeft ge woeld, 9°. dat je ook verstand moet heb ben van kunstmest, want dat je anders voor de verrassing komt te staan, dat je edele vruchten verbranden, 10°. dat je heel nederig moet blijven, daar je niet één boontje of erwtje kunt laten gedijen, vooral niet, wanneer mussen en spreeu wen dit gewas bedreigen, 10°. dat je vol verwondering moet blijven over 't na tuurgeheim, dat elk soort zaadje naar om een mensenwoord, maar om Gods Woord. En wat dat Woord van God in een gegeven tekstverband is, is voor ieder die lezen kan, controleerbaar. Krijgt een dominee kritiek op de preek, dan mag verwacht worden dat hij met de Schrift in de hand die kritiek kan iveerleggen. Kan hij dat niet of, wat nog erger is, probeert hij dat zelfs niet dan heeft de critiek gelijk gehad. Kan hij het wél en blijkt het dat de prediking op zuivere wijze aan de gegeven tekst en con-tekst (d.i. de omgeving, het verband waarin de tekst voorkomt) récht gedaan heeft, dan had de kritiek ongelijk en gaat de predikant, als dienaar van Gods Woord, vrij uit. DIT is het criterium om een preek onbevooroordeeld te beoorde len. Maar vaak spelen in de kritiek op de prediking heel andere factoren hun duistere rol. En dan is er maar één die in zijn vuist lacht: de duivel. Maar een predikant, die in zijn prediking schrift- getrouw is, mag zijn rechtvaardiging van zijn Heer verwachten. Die Heer is uit eindelijk de énige aan Wie hij verant woording schuldig is. Met deze restric tie, dat de kerkeraad verplicht is op ge wetensvolle wijze het opzicht op de leer uit te oefenen. Dit college zal dus naar bovengenoemd criterium in zijn vergaderingen over de dienst des Woords hebben te oordelen. En indien er reden is tot vermaan, dan zal dat, zoals de kerkenorde voorschrijft, bij de zgn. „censura morum" op „vrien delijke" wijze moeten gebeuren. Het gaat er dus niet om elkaar te kapittelen of het leven zuur te maken. Maar het gaat er alleen om dat het geïnspireerde Woord van God (en geen mènsenwoord) op de kansel wordt bediend, op een zvijze, die aan dat Woord van God volle récht laat wedervaren. Jullie zien wel, dat als predikanten en kerkeraden in dezen trouw zijn, de wol ven in de schaapskooi van Christus wei nig kans hebben. Anders wordt het wanneer predikan ten en/of kerkeraden hun plicht gaan verzaken. Dan ziet het er voor de kerk van Christus niet te best uit. Want dan zou de prediking wel eens eigenwillige wegen kunnen gaan, waardoor het kerk volk eerder van de Bijbel vervreemd wordt, dan aan de Schriften, die wijs maken tot zaligheid, gekoppeld en ver bonden. En alleen het laatste kan toch de bedoeling van schriftuurlijke predi king zijn. A. V. eigen wetten, wetten van de Schepper, zich ontwikkelt. Dus elf kleine vossen, zal je zeggen, want die dominé gaat een preek houden met elf puntenHedendaags gaat dat niet meer, ja, er zijn dominé's, die hele maal geen punten meer hebben. Wij, mensen van de 20ste eeuw, kunnen 't niet zo licht uit elkaar houden, als ons voorgeslacht. Ik las eens van een predi ker, die een preek hield met 7 punten en 74 onderverdelingen en van een hoor- deres, die in staat was er 80 van te ont houden; één punt was haar ontschoten! Nee, we zullen 't met een paar keer afdoen, willen we niet vervelend worden. Allereerst dan dat zweetAls aanko mend hovenier, gezel-tuinman, leerde ik, dat je in de hof niets verwachten moet zonder inspanning, zonder noeste vlijt. Uiteraard moet ik me zelf op tijdrant- soen zetten, opdat m'n eigenlijke „hof" niet worde verwaarloosd. Straks zou ik heerlijke doperwtjes van eigen grond eten, terwijl ik m'n zieken en ouden-van- dagen vergeten had. 'k Geloof, dat ze slecht zouden smaken. In de wijngaard des Heren behoort de wijngaardenier de hitte des daags en de koude des nachts gaarne willen verdragen. De H. Schrift moet worden doorspoelt, de belijdenis dei- kerk worden nagespeurd, opdat de „landman" wete, wat voor„zaad" hij moet zaaien en hoe de ontwikkeling daay- van is. Hij dient zijn „akker" te kennen, z'n -mensen te leren verstaan en begrij pen, de structuur van het zieleleven te onderscheiden en nog zoveel meer en dat kost zweet, veel inspanning, ook al zit hij rustig op z'n studeerkamer en wandelt hij rustig langs de huizen. Die z'n zweet spaart, zal weinig of niets oog sten. Ho, dat is punt één. Wat moet cfat worden met nog 10 punten! Geen enkele pastorie mag „zweet-vlucht" haten, cjat heb ik al geleerd. ;j Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Exeter (Ontario, Canada) (Chr. Ref. Church), L. de Nood te Pa- pendrecht te Londen (Ontario, Ca nada) (Chr. Ref. Church), G. Bouma te Essex (Ontario, Canada) (voorheen te Capelle a. d. IJssel), die dit beroep ook aannam te Forest (Ontario, Canada), J. Kuiper te Zevenhuizen te Strathroy (Ontario, Canada) (Chr. Ref. Church), H. de Moor te Enschedé te Ulver- stone en te Penguin (Tasmanië) (Ref. Church), J. van der Staal te Vrooms- hoop te Workum, A. Nagelkerke te Zweeloo te Broek onder Akkerwoude, P. Huisman, kand. te Utrecht te Bus- sum (vac. J. L. van der Wolf), P. Hei- nen te Noordwijk-Binnen te Iiarlin- gen, M, N. de Wolf te Kalienaveen. Aangenomen naar Kampen (vac. J. L. Wielenga), G. Brinkman te Schiedam naar Zoutkamp, A. Segger, kand. te Gö- lenkamp (Kreis Bentheim, Did.), die bedankte -voor Emmercompascuum en voor Meeden naar Drachten (2e pr. pl.),- H. E. Wijnja te Godlinze (Gron.), die bedankte voor Winschoten. Bedankt voor Oenkerk, J. van den Berg te Ermelo voor Delft (vac. E. de Vries), P. Pleinen te Noordwijk-Bin nen voor Appingedam (vac. A. J. Janssens), B. Berends te Beetsterzwaag. Geen verdere beroepen. De heer P. Huisman, kand. te Utrecht, verzoekt ons mede te delen, dat hij geen verdere beroepen in overweging nemen kan. Bedankt voor de benoeming tot leraar godsdienstonderwijs Chr. PI.B.S. te Middelburg en Chr. Lyceum te Goes, J. Noordmans, Ned. Herv. predikant te Tjamsweer (Gr.). Examens. Voor het zendingsexa men te Baarn is geslaagd de heer O. Plartojo te Zwolle. Aan de V.U. is geslaagd voor het doctoraal examen theo logie Ds. S. A. Boonstra te Woerden. Afscheid en intrede. Ds. PI. Veen- stra te Veenwoudsterwal is voornemens 15 juni a.s. intrede te doen te Urk, na bevestiging door Ds. J. Wolven aldaar. Ds. J. Wessel te Neede is voornemens 29 juni intrede te doen te Rotterdam- Feyenoord, na bevestiging door Ds. H. van Minnen van Eibergen. Ds. S. A. Boonstra te Woerden slaagde aan de V.U. voor het doctoraal examen theologie. - Hardegarijp. Onder grote belang stelling is aan de rijksstraatweg te Har degarijp het prachtige bejaardencentrum „Bennema-State" verrezen op initiatief van de kerken van Bergum, Berlikum, Garijp, Huizum, Noordbergum. Oen- kerk, Suawoude, Wanswerd en Wirdum officiéél in gebruik genomen. Bij de plechtige opening heeft de voorzitter de heer A. Boomama van Berlikum een groot aantal autoriteiten het welkom mo gen toeroepen. Reeds vonden 70 bejaar den hier een woonplaats. De leiding van het centrum berust bij het echtpaar Hoogland. Onder de vrolijke tonen van het chr. muziekcorps heeft burgemees ter, Mr. W. J. Oppedijk na zijn toe spraak de vlag gehesen. Ds. G. Morzink van Huizum sprak namens de negen sa menwerkende kerken, Ds. J. D. Kruithof van Noordbergum als geestelijk verzor ger, de heer J. J. Stiensma van Leeuwar den als architect onder aanbieding mede namens de hoofdaannemers van een aan tal ramen met Christusmotieven, burge meester G. A. Bontekoe van Ooststel lingwerf onder aanbieding van een tegel tableau, Ds. S. E. Wesbonk van Leeu warden namens de prov. diaconale con ferentie en „It Griff. Sintrum" en nog enkele anderen. De bewoners boden een gedenkalbum en een bloemstuk aan. Hoogeveen. De kerkeraad heeft het pand Ventinckslaan 20e aangekocht als pastorie voor de te beroepen vierde pre dikant. De regering verleende bouwvolu me voor een derde kerk onder voor waarde, dat nog dit jaar met de bouw wordt begonnen. Voor het bouwfonds werd in 1956 ƒ250.000,toegezegd, te betalen in 5 jaar. Reeds is daarvan 100.000,binnen. De pastorie, de te bouwen kerk en de te beroepen predikant maken het noodzakelijk, dat de jaarlijkse bijdragen met ƒ41.000,zullen stijgen. Daartoe zal een rondgang door de ge meente worden gemaakt. - Roermond. Het feit dat de kerke raad bij de jongste bisschopswisseling in het bisdom Roermond de gaande en de komende man een schrijven van resp. afscheid en gelukwens heeft gezonden, leidde er toe, dat er een uitnodiging kwam tot een gesprek in het bisschoppe lijk paleis. De nieuwe bisschop de heer msgr. dr. J. M. J. A. Hanssen wilde de wederzijdse zorgen en verwachtingen eerlijk en openlijk uitspreken. De ker keraad oordeelde aan deze uitnodiging zich niet te mogen onttrekken en vaar digde zijn predikant, Ds. M. D. Geleijse en twee ouderlingen af. Het gebruik van de Bijbel in het persoonlijk en kerkelijk leven en de Mariologie hebben onder werp van discussie gevormd. De kerke raad heeft de gemeente van één en an der officiéél in kennis gesteld. Zuidlaren. De kerken van Gassel- ternijveen, Veenhuizen, Vries, Wilder- vank en Zuidlaren hebben het gemeente huis met bijhorende conciërgewoning al hier aangekocht voor 65.000,ten einde daarin een verzorgingshuis voor bejaarden onder te brengen. Dit regio naal verzorgingscentrum uitgaande van de Stichting Bejaardenzorg in regionaal verband, komt naast de eenvoudige ge rieflijke bejaarden woningen, zoals er bijv. binnenkort alhier zestien zullen worden gebouwd. Het centrum zal na verbouwing 28 bedden bevatten, waarvan 5 voor het personeel. Voor de financie ring van een en ander zal een obli gatielening worden uitgeschreven van 150.000,rentende 5 met een looptijd van 30 jaar. - Abusievelijk e cijfers. Het zo pas uitgekomen Jaarboek van de Geref. ker ken bevat enkele onjuistheden, die wij op verzoek rectificeren. .Zo moet het te lefoonnummer van Ds. J. H. Baas te 's-Gravenhage-West zijn K 1700-393330 en van Ds. B. G. de Valk te Heerenveen K 5130—2170. - Scribaten. Als scribae zijn opge treden van Huizum J. Tiegelaar, Hobbe- mastraat 38 te Leeuwarden van Rijns burg G. v. Egmond Nzn., Burg. Her mansstraat 8 en van Spijkenisse J. L. Ronner, Wiekstraat 18. Arnhem. De scriba de heer J. v. d. Broek is verhuisd naar Past. v. d. Loo- laan 31. Ds. H. J. Kouwenhoven te Wage- ningen woont thans Nieuweweg 16. INGEZONDEN MEDEDELING <zDe oude -Qgyptenaren gebruikten reeds de opwek kende bestanddelen van de pepermuntplant. Tegenwoordig gebruikt men ditzelfde middel ter opwekking en verkwikking, maar dan in veredelde vorm. Men gebruikt thansKing-pepermunt. King is lekker en gezond. AGENDA van de Particuliere Synode van de Gereformeerde Kerken in Zeeland, te houden D.V. op WOENSDAG 4 juni 1958, in de Gereformeerde Kerk (Westerkerk) te Goes. 1. Opening namens de roepende kerk van Goes. 2. Onderzoek van de credentiebrieven. 3. Verkiezing van het moderamen. 4. Vaststelling van de notulen der vergadering d.d. 5 juni 1957. 5. Mededeling inzake de gevoerde correspondentie. 6. Ingekomen stukken: a. van de Classis Axel, protestschrij- ven. inzake het op P.S. 1957, afhandelen van de voorlopig vastgestelde nieuwe kerkorde. b. Van de Classis Middelburg, verzoek om advies inzake deelname van een harer leden, aan het Pleilig Avondmaal in „Vrederust", belegd door de N.H. Ker keraad van Bergen op Zoom. c. Van Scriba II, van de Gen. Synode, richtlijnen bij het afgeven van, een attes tatie met aantekening. d. Van de Gereformeerde Stichting voor Maatschappelijk Werk in de Pro vincie Zeeland, toezending van de statu ten dier stichting. e. Van de Gereformeerde Kerk van Goes, antwoordschrijven, inzake het pro deo beschikbaar stellen van een kerkge bouw, voor het houden van recrutenda- gen. f. Van de Classis Axel, voordracht te benoemen deputaten. g. Van de Classis Goes, idem. h. Van de Classis Middelburg, idem. i. Van de Classis Zierikzee, idem. j. Schrijven van Dr. C. Stam te Goes. 7. Rapporten: a. Van Deputaten ad art. 11 D.K.O. b. Van Deputaten ad art. 13 D.K.O. c. Van Deputaten ad art. 19 D.K.O. d. Van Deputaten ad art. 49 D.K.O. e. Van Deputaten onderlinge steun der Diaconieën.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 2