Jaarboek alluna Rapport Oorlogsvraagstuk dertiende jaargang No. 48 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vRÏJDAG 30 ME1 ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur- Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Abonnementsprijs: ƒ3,— per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. jaar (bij vooruitbetaling). aan de drukkers Littooij Olthoff,Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. Een van de belangrijke vragen, waar over de Generale Synode een oordeel had te geven, betrof het oorlogsvraag stuk. Tegenwoordig is dit nog al in gesprek. Er zijn protesten tegen vestiging van raket-basis, omdat men het gebruik van atoomwapenen radicaal afwijst. Hoe ver men nu de synode daarin wilde betrek ken, kan hier buiten beschouwing blijven. Van haar kant heeft de synode de gren zen van haar taak terdege in acht ge nomen. Het is goed, dat het rapport van de- putaten met het commissie-rapport, al gemeen verkrijgbaar is gesteld. Alle le den der Kerk kunnen er nu kennis van nemen. Dat is inderdaad nodig, want er zal over dit rapport wel gesproken en geschreven worden. Door middel van het Zeeuws Dagblad zult U wel begrepen hebben, dat er in de Geref. kerkbode van Delft harde no ten gekraakt zijn over rapport en synode beslissing. Plet kan zijn nut hebben, om nog eens letterlijk over te nemen, wat de heer I. Keekstra de Delftenaren voor zette. Hij schrijft dan: „Toen ik de uitspraak van de sy- „node las, heb ik mij in gemoede af gevraagd of ik gek was of de synode. „De puntsgewijze leuterende uitspraak „van professorendom en suppoosten- geleerdheid heeft zich wel volledig in „het betoog verloren. De vraag rijst, „in hoeverre de synodeleden met hun „godgeleerde adviseurs exponenten „zijn van een wauwelende middelmaat, „die van toeten noch blazen weet. „Wie maar enigszins op de hoogte „is met de verschrikkelijke gevolgen, „welke een atoomoorlog met zich mee brengt, kan niet anders dan huiveren „voor het nameloze leed, dat over onze „evennaaste zal komen. Een kerk die „vandaag zwijgt, is morgen apert „schuldig aan 't gebod, dat wij onze „naaste zullen liefhebben als onszelf." Tot zover de heer Keekstra. Ik neem aan, dat hij bij uitstek des kundige is op het gebied van toepassing van atoom. Zijn gave om zich behoorlijk uit te drukken, lijkt me niet zo erg ont wikkeld. Wat hij schrijft is toch ver be neden de maat en zégt overigens weinig. Alleen, hij heeft zijn hart eens „ge lucht" over de synode, blijkbaar onder handgeklap van Ds. J. C. Jonkers van Delft, die een m.i. héél onjuiste toepas sing van Jona bij Ninevé er aan toe voegt. Blijkbaar hebben deze schrijvers nogal de beschikking over „explosieve stoffen", zodat in vredestijd een hele synode het moet ontgelden. Wat heeft de synode nu gedaan? Zij heeft aanvaard het rapport, dat begint met een omschrijving van roe ping en taak der overheid, waaronder ook valt de bescherming tegen de kwaden, en in bepaalde gevallen de verdrijving van de kwaden. Vandaar de plicht tot in standhouding van een leger. Tegenover anti-militairistische propaganda moet de Kerk de jongeren onderwijzen en wijzen op de plicht tot gehoorzamen inzake landsverdediging enz. Dat wisten we al, kunt U zeggen. Het is echter zó, dat deze dingen voortdurend „onder vuur" genomen wor den door verdedigers van de vrede. Daar om is dit geen overbodige zaak. Daarbij kan het voorkomen, dat de overheid op aarde zó onder daemonische invloeden handelt, dat gehoorzamen onmogelijk is. Echter, dit is zeker geen reden, om ten I. opzichte van overheidsmaatregelen in 's lands belang, in een rechtsstaat, een afwijzende houding aan te nemen. Het rapport wijst er verder op, dat in de volken-rechtelijke verhoudingen de toestand nu zó is, dat een staat maar niet onbeperkt en naar willekeur van machtsmiddelen gebruik kan maken. Hoe meer het volkenrecht tot ontwikkeling komt, en de Veiligheidsraad een macht ter beschikking zal hebben, waarvan naar algemeen geldend recht gebruik kan wor den gemaakt, hoe beter het is. De Kerk heeft een taak, in deze van voorlichting te dienen en dit recht onder de volken voor te staan. Dan komt de kwestie van de toepas sing van atoom. Vreselijknooit doen.zeggen sommigen. Ook al. zou een volk er toe overgaan, nooit toepas sen. Dan liever alle risiko's „nemen", dan zulk. een, in de gevolgen, funeste handeling. Zij, die in hoofdzaak hun gevoel la ten spreken, zullen zich in deze redene ring wel kunnen vinden. Maar, bij zulk een gevoelsreaktie ver geet men als regel, zich in te denken, wat er gebeuren kan, wanneer een e.v. tegenpartij vrij spel heeft. Als een overheid een volk prijs geeft aan de willekeur van anderen, hoe zal die overheid dat tegenover God moeten verantwoorden? Dit punt komt bij de gevoelsreaktie feitelijk nooit ter sprake en dat bewijst een gemis aan ernst! Buiten het geval van Japan heeft men geen ervaring van atoomoorlog. Inder daad is de uitwerking van die bom in 1945 ontzettend geweest. Maar.heeft men er wel eens bij stil gestaan, koevele mensenlevens door die bom gespaard ble ven? Wanneer de vernietiging niet bo ven Duitsland gewoed had als de laatste maanden van de oorlog, dan had het Nazi-dom het nog niet opgegeven, en aan de millioenen slachtoffers nog vele anderen toegevoegdIn Japan was het zeker niet anders gegaan. Allen, die te rugkeerden uit de kampen, zouden wij nooit teruggezien hebben zonder die bom. Talloze soldaten hadden hun bloed nog moeten geven. Nu heeft men, na ernstig overleg, gezegdennu een voor beeld in Japan zelfwat er kan gebeuren, als zij hun goddeloos bedrijf niet laten varen! Dat heeft geholpen. De beslissing kwam. Ik tel de gevolgen waarlijk niet licht. In Rotterdam heb ik bombardementen genoeg van nabij meegemaakt. Atoom kan nog veel erger gevolgen hebben. Elke ingreep in oorlogstijd is gruwelijk. In deze gebroken wereld zal helaas dit kwaad niet kunnen uitgeroeid worden. Kijk maar naar jongens-ruzie op straat, naar felle polemiek in de pers, naar haat en nijd in huwelijk en familie leven Nu is het best mogelijk, dat zo'n ra ketbasis, hier en ginds aangelegd, een ander een teugel aanlegt, waardoor hij in toom gehouden wordt. Deze kant van de zaak mag men ook niet uit het oog verliezen. Hierbij behoeft geen sprake te zijn van een agressieve geest, die een gevaar betekent voor een ander. Wanneer Europa en de wereld in 1940 beter klaar geweest waren, zou de ge schiedenis wel een heel ander verloop gehad hebben. Wanneer de volken, ook ons eigen volk, uit de fouten van het verleden willen leren, dan geeft dat re den tot erkenning van overheden, die de onderdanen willen beschermen terwijl het nog tijd is. Wat het rapport betreft, daarover vol gende week verder. C. St. Het nieuwe jaarboek voor 1958 is weer verschenen. Liefst 480 bladzijdenWel een bewijs, dat er rondom ons kerkelijk leven heel wat de vermelding waard is. Het jaaroverzicht, door Ds F. C. Meyster verzorgd, moet U zelf lezen. Dan krijgt U bewondering voor de fijne manier, waarop deze bekende figuur over kerkelijke zaken weet te schrijven. De gegevens uit de gemeenten zijn zo veel mogelijk bijgewerkt. Medewerking van de Kerken is hier een eerste vereiste. Het Kerkelijk Bureau kan zonder die hulp van alle kanten dit voortreffelijk werk niet klaar krijgen. Wij gaan daar nu niet over spreken. Uit de tabel van „ingekomeiien" bij onze Kerken en die vertrokken, valt op, dat van art. 31 het aantal ingekomenen 416 bedroeg in 1956daarentegen zij, die gingen, waren 147 in getal. Alzo een Wanneer men dan ook de Schriften raadpleegt in spreken èn zwijgen over de kerkelijke practijk van die eerste tijd, wie zou dan, zónder kennis van de latere kerkhistorie, rechtstreeks uit die bijbelse gegevens kunnen afleiden ónze kerkera den met hun „diakenen", óns „beroe- pingswerk", ónze classicale vergaderin gen, ónze provinciale en generale lands- synoden, ondanks 't wat breder Dor drecht van 16181619, nooit echt oecu menisch. 8) Met de bijbel in de hand zou men iets beters, iets grootsers hebben verwacht dan die allerwegen verbrokkelde kerk. v Hoeveel van ons „gereformeerd" kerk recht zou misschien nooit zelfs maar zijn bedacht, ware 't niet uit reactie op het Middeleeuwse Rome, dat, als 'n steeds meer ontaarde moeder, haar kinderen had tot wanhoop gebracht. De forse poging de scheef gegroeide plant weer recht te buigen is slechts ge deeltelijk gelukt en kan de misgroei niet geheel ongedaan maken. Elke reformatie verraadt de sporen van vroegere deformatie, en doet vanzelf de slinger van de klok verder doorslaan, dan wanneer het uurwerk altijd op de juiste plaats was blijven staan. Ook Scheiding en Doleantie ontkwa men niet aan dit euvel. De laatste o.m. in de overschatting van het recht der plaatselijke kerken, begrij pelijk om destijds het „synodale juk" te kunnen afwerpen, maar gevaarlijk voor de nu bekende toekomst, waarin het mo gelijk bleek dat één of andere nauwelijks volwassen dominee soms 'n halve ge meente en 'n heel kerkgebouw aan de wettige kerk ontfutselde. En dat zou dan „naar de Schrift" mogelijk moeten zijn Hoeveel goddeloze eerzucht van plaat selijke autoriteitjes verbergt zich achter de schone schijn van het recht der plaat selijke kerk. beduidend aantal meer van teruggekeer den, dan van uitgetogenen. Ten opzichte van de Herv. Kerk vin den we deze getallenverhoudingover gekomen 1354, vertrokken 1424, alzo enkele meer verdwenen dan verschenen. Uit de Chr. Geref. Kerk kwamen er meer naar ons toe, dan er van ons gin gen; 251 en 183. Uit de R. Kerk kwa men 115 zielen en 66 gingen er naar toe. Deze getallen wijzen er op, dat trouwe kerkelijke arbeid nodig blijft, zal de meerdere kerkelijke rijkdom blijven spre ken. Er is vanzelf veel meer uit het jaar boek te halen. B.v. over het aantal ge meenten, predikanten, mededelingen van de zendingsterreinen, enz. Men neme het jaarboek, voor de prijs van 3,50 (ing.) of ƒ4,10 gekartonneerd. Een eresaluut aan de werkers van het Kerkelijk Bureau bij deze verschijning en aan de uitgevers Oosterbaan le Cointre, N.V., Goes. C. St. (Slot) Hoeveel plaatselijke pausjes dekken zich met de zuivere leer van „Christus alléén Hoofd der kerk," om zélf 'n rol te kunnen spelen, die ze niet eens aan kunnen. De „zuiver-Schriftuurlijke" kerkorde is nooit zo zuiver-Schriftuurlijk als de dravers menen. Tijdelijk-bepaald, antithetisch zich af zettend tegen bepaalde misstanden be hoeft ze, méér nog dan de veel beter doordachte belijdenis, telkens correctie, die pas kan aantonen of het ons nu ernst is met Christus alléén Hoofd van Zijn kerken.niet wij „De Gereformeerde institutaire vorm is volstrekt niet enkel positief uit de Heilige Schrift genomen, maar tevens antithetisch door de afdwaling der hiër archie beheerscht", schreef Kuyper in zijn Encyclopaedic.10) 8) Men noeme toch het z.g. apostel convent van Hdl. 15 geen „synode" of zelfs maar 'n „meerdere" vergadering van alle kerken. Eer is het 'n saamkomst van énkele apostelen en oudsten, niet in generaal comité. Paulus en Barnabas be geven zich tot „de apostelen en oudsten te Jeruzalem naar aanleiding", over één, zeer bepaalde vraag. Wel „ontvangt de gemeente" hen. Maar alleen de aanwezige „apostelen en oudsten vergaderden om deze aangelegenheid te overwegen." (Hdl 15:6.) Twee apostelen spreken en naar hun oordeel wordt te Jeruzalem be sloten voor geheel Syrië en 'Cicilië, die geen enkele „kerk" vertegenwoordigd zagen! Hoeveel „onderhouders" van art. 31 lazen dit art. ooit, gezwegen van be studeerden het? Hoeveel „bezwaarden" foeteren tegen de „Vervangingsformule", zonder die ooit eens werkelijk te toetsen. Vraag eens naar één enkele uitdrukking daaruit 10) a.w. III blz. 263. Sommigen in de gemeente

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 1