De Gereformeerde Kerken in Indonesië dertiende jaargang No. 44 Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland vRJJAG *3Cerk en cfeugd De verjaardag van onze Koningin ZEEUWSE KERKBODE Berichten en opgaven Predikbeur- Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Abonnementsprijs: ƒ3,— per half- ten tot Dinsdagsmorgens te zenden Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. jaar (bij vooruitbetaling). aan de drukkers Littooij Olthoff, Afzonderlijke nummers 12 cent. Spanjaardstraat 47, Middelburg. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Advertentiën 12 cent per mm. Het is wel bekend, dat deze kerken onlangs in synode bijeen geweest zijn, onder leiding van Ds J. J. Oranje te Djakarta. In verband met de acta van die synode heeft het zendingscentrum een overzicht gegeven, dat in de bladen reeds is gepubliceerd. Men komt wel onder de indruk van de moeilijkheden, die in het kerkelijk le ven in Indonesië zijn èn worden door gemaakt. Niet minder dan 3 van de 7 kerken worden opgeheven. Zo zal de kerk van Bandoeng wel overgaan naar een ander kerkverband, n.l. de „geredja keristen indonesia", oftewel de christe lijke kerk van Indonesië. De Indonesi sche taal zal dan de voertaal zijn. Het wordt uit de stukken niet helemaal duidelijk, welk kerkverband deze „chris telijke kerk" nu betekent. In Soerabaja gebeurt iets dergelijks. Daar blijven 50 zielen over. Ook daar zal men naar hetzelfde kerkverband over gaan en het Nederlands als voertaal ver dwijnt uit de dienst. De „verstrooiden" op Balikpapan sturen hun attestatie naar Djakarta. Wat hiervan in de praktijk zal groeien, moet met recht de tijd leren. De kerk van Medan zal, naar verwacht wordt, ook met enkele maanden moeten opgeheven worden. De Javaanse predi kant van Medan zal gevraagd worden, om als consulent op te treden. Of deze predikant ook behoort tot de christelijke kerk van Indonesië, wordt uit de ver strekte papieren niet duidelijk. Bandoeng, Soerabaja, Medan, drie na men, in de geschiedenis van het kerkelijk leven in Indonesië overbekend, verdwij nen van de kerkelijke kaart. Dit zegt meer, dan in woorden valt uit te drukken. Wel is ter synode dankbaar geconstateerd, dat er 4 kerken overble ven, en het kerkverband kon blijven be staan maar als er zegge 4 kerken tot zo'n verband behoren, dan mogen wij wel voortdurend bidden om de bijzondere hulp van God. Bovendien, die overblij vende kerken zijn ook niet bepaald sterk. Van Djakarta lezen wij geen cijfers na de repatriëring. MaarMakassar telt 24, Semarang 158 en Palembang ruim 120 zielen. Ik weet wel, dat wij geen Nederlandse maatstaf mogen aan leggen, maar het zal toch wel voor ieder duidelijk zijn, dat het kerkelijk leven al daar zwaar in de crisis is. Uit de aantekeningen uit de acta krijgt men niet de indruk, dat er, door de re patriëring van de Indonesische Neder landers, veel leden aan het kerkelijk le ven zijn onttrokken. Evenmin als wij in ons land horen van veel gereformeerden, die tot ons overkwamen uit de warme oost. Mag ik het eens openlijk neerschrij- Zoals ik in een artikeltje over de ge houden ouderlingen-conferentie beloofd heb, zou ik nog eens afzonderlijk terug komen op datgene wat jonge mensen, die daar als gasten waren genodigd, naar voren brachten over de vraag„Wat ver wacht de jeugd van de kerk?" Al is het niet gebruikelijk een derge lijke vraag door de jeugd zelf te laten beantwoorden op een conferentie van ouderlingen, de vraag zelf is zo oud als de christelijke kerk, zodat er zeker geen nieuw probleem aan de orde was. Natuurlijk is bij elke generatie, die aantreedt, een zekere verwachting aan wezig. Een verwachting ten aanzien van heel het leven, waarop men zich voor bereidt, waarvan de jonge christen be seft dat het van God is en vóór de Here geleeft moet worden. In dat gehele le ven, dat aan de dienst van God gewijd ven Voor mij lag hier een teleurstelling. Ik had mij altijd verblijd in berichten, die over zegen op de arbeid in Indonesië spraken. Over toetreding tot de christe lijke kerk. Maar, nu las ik onlangs een artikel van Ds v. d. Brink van Makassar, dat de begeerte naar het gereformeerde leven in Idonesië uiterst gering was. Men trok meer naar de „protestantse" kerk. De zaak van de repatriëring overwegen de, ben ik geneigd om Ds v. d. Brink gelijk te geven. Mocht dit niet het geval zijn, dan hoop ik, dat men mij met de feiten nader zal onderwijzen. De aansluiting bij de Wereldraad blijft gehandhaafd. Destijds gaven de (7) kerken hierover gezamenlijk een verantwoording uit. Daarin treden wij voor dit ogenblik niet. Elke band kan mogelijk in de uitzonderlijke toestand in Indonesië bepaalde waarde hebben. Wat me echter wèl opviel, dat was een opmerking aan het slot. Zover mij be kend, heeft onze kerkelijke pers daar nog niet op gewezen. Het gaat n.l. hier om, dat de evangelisch-christelijke kerk in Nederl. Nieuw-Guinea verzocht aan de geref. kerken van Indonesië, om met haar in correspondentie te treden. Dat is een (héél ruime) vorm van toenade ring tot elkaar. De synode in Indonesië ging daar echter niet op in, omdat zij bezwaren had tegen „de formulering van de grondslag" van de evang. chr. kerk in Nederl. Nieuw-Guinea. Er zal nog nadere opheldering worden gevraagd. Dat heeft me even doen terugdenken aan onze synode in Leeuwarden, die juist zo dankbaar was, dat christenen uit ver schillende kerkelijke kring daar in die éne evang. clfristel. kerk zoeken te be lijden en te beleven de gemeenschap in Jezus Christus. Het is al gebleken, dat de gereformeerden, die zich daarbij ge voegd hebben, belangrijk mochten mee werken om die kerk geestelijk te helpen bouwen. En, nu komt de synode van Indonesië, die aansluiting bij de Wereldraad zoekt èn verkrijgt, met bezwaren, confessionele bezwaren tegen deze kerk in Ned. Nieuw- Guinea, waar men juist in het oprecht zoeken van eenheid, vele kerken vooruit isHierover zou men nu graag in Neder land enige opheldering wensen, want dit is allerminst duidelijk. Iemand fluisterde mij inzou mis schien die naam: Nederl. Nieuw-Gui neamaar daar wil ik helemaal niet aan denken. Dat zou politiek in de kerk zijn, en daar zijn wij tegenwoordig erg tegen gekant! We wachten maar, tot hier opklaring komt. En herhalen onze bedeGod ge- denke het kerkelijk leven in Indonesië. C. St. moet worden, neemt het kerkelijk leven een eigen plaats in. Vanzelfsprekend dat men ook van het kerkelijk leven bepaalde verwachtingen heeft, die al dan niet in vervulling gaan. Het gevolg daarvan is in het eerste ge val .enthousiast deelnemen, in het andere 'geval teleurstelling. In de praktijk zal het wel zo zijn, dat sommige verwachtingen vervuld worden, andere weer niet, zodat ook het enthou siasme wel nooit onvermengd zal zijn. Maar wat hebben onze jongeren nu naar voren gebracht? Goede en minder goede geluiden over de kerk. Goede en minder goede getui genissen over de jeugd. Voorts een aan tal verlangens en wensen. En enkele „kreten". Over de kerk werd gezegd ik som nu maar op, zonder namen te noemen dat zij te weinig een eigen Woensdag 30 april is in onze volks kring met opgewektheid herdacht, dat Koningin Juliana haar 49e verjaardag beleefde, met haar gemaal en de prin sessen. De band tussen het Oranjehuis en ons volk is van bijzondere aard. Men kan zelfs zeggen, dat deze tijdens de rege ringsperiode van Koningin Juliana nog is verstevigd. Er is sprake van een op recht en hartelijk meeleven met ons volk, zowel bij onze vorstin als Z.K.H. Prins Bernhard, terwijl ook de kroonprinses en de andere prinsessen niet voorbijgaan aan wat het Nederlandse volk raakt. stijl weet te bewaren, dat er een gebrek is aan spontaneïteit dat de leiding van de ouderen wat betreft hun leven en voor beeld te kort schiet, dat daarin teveel is dat „niet klopt", dat dat laatste ook ge zegd kan worden van wat men soms over kerkeraadsvergaderingen te horen krijgt, dat de kerkeraden te weinig het jeugd werk stimuleren, dat men niet zorgt voor gezellige lokalen, dat de wereld de kerk veroordeelt op haar daden (niet op haar belijdenis), dat de kerkelijke leiding te veel blijft hangen aan de tijd van hun eigen jeugd, dat de kerk op de praktijk gericht onderwijs moet geven, géén dog matiek en kerkgeschiedenis, dat de kerk gebouwen meer moeten worden aange kleed, bijv. met muurschilderingen, even tueel een kerstboom met kerstfeest, ge vraagd werd of de Geref. kerk zich te goed voelt voor aansluiting aan de we reldraad van kerken, dat de kerk de jon ge leden pas meetelt als zij belijdenis wil len doen, dat de gemeentezang achterop komt, waarom geen nieuwe psalmberij ming?, dat de preken direct en zakelijk moeten zijn, zo nodig niet meer dan een kwartier als men uitgepraat is, dat de catechismus uit de tijd is voor prediking en catechisatie, ongeschikt om te leren, dat de geestelijke frontlijnen anders lo pen, dat de dominees niet overal moeten spreken, ze moeten goede psychologen en oprechte mensen zijn, zij lijken teveel op de schoolmeesters, ze worden niet tegen gesproken en krijgen nooit kritiek, dat de kerkleden elkaar niet genoeg steunen in allerlei levensomstandigheden, dat men de omgang met niet-kerkelijken schuwt of verwaarloost, men doet of er „niets aan de hand is" met hen, dat de eenheid van de kerk door splinter-verschillen in de weggestaan wordt, de veelheid wordt kunstmatig in leven gehouden, dat de kerk zich niet teveel met de politiek moet bemoeien, dat de kerk voor het besef van de mensen alleen uit dominee en kerke- raad bestaat, dat de dominees niet meer het volle evangelie op verstaanbare wijze brengen, dat de kerk teveel „arrivé" is, te weinig strijdende kerk, dat de kerk de grootste stap maar moet doen op de weg naar de jeugd, dat er te weinig blijdschap en humor is, dat de stijl van de catechismus verouderd is, dat de cul turele opvoeding verwaarloosd is, dat uit de vraag naar jeugddiensten blijkt dat de gewone diensten voor de jeugd niet voldoen Over de jeugd werd gezegd dat velen het antwoord op de vraag wat zij van de kerk verwachten schuldig blijven, zij denken er niet of nog niet over na of hebben geen belangstelling voor dergelijke vragen; men ziet soms teveel naar de hervormde kerk, waar de kerk allerlei activiteiten organiseert, men wil ontvangen zonder zelf iets te geven of zich ergens voor in te spannende jeugd is niet altijd uit op allerlei ver anderingen, ouderen die op die manier menen de jeugd te kunnen winnen, ge ven zich wel vaak uit als vertegenwoor digers van de jeugd, maar ze zijn het niet, de jeugd wenst geen kloof tussen twee generaties, ze maakt zelf deel uit van de kerk, zoals die nu bestaat, de jeugd schuwt onwaarachtigheid, de jeugd kent vooral op het platteland allerlei pro blemen rond bioscoop en dans, het jeugd werk zelf ligt op ander vlak dan vroe- Wanneer een volgend jaar onze Ko ningin een halve eeuw mag tellen, zullen er ongetwijfeld bij die gelegenheid groot se volksfeesten worden georganiseerd. Dit jaar zullen mogelijk de bestedings beperking, de werkloosheid en andere oorzaken tot kalmer feestbetoon roepen. Misschien dat daarbij de taal van het hart nog duidelijker zal spreken. Wij hopen, dat God onze Koningin en haar huis zal gedenken en dat haar, tot welzijn van het Nederlandse volk, nog vele, goede, regeringsjaren zullen ge schonken worden. C. St. ger: men krijgt meer oog voor culturele vragen naast principiële bezinning, de fi guur van de jeugdouderling is niet meer de gewenste oplossing, de jeugd meet haar verwachtingen van de kerk af aan haar behoeften in verband met wat zij van de wereld verwacht, de onkerkelijke jeugd schijnt zich gemakkelijker te be wegen in de wereld, zij verwacht niéts van de kerk, de jeugdverenigingen zijn uit de tijd, al is er onder de jongere lei ding enige vernieuwing te constateren (uiteraard kwam deze opmerking niet van de zijde van de georganiseerde jeugd in J.V. en M.V.de jeugd beschouwt zich niet als staande buiten, maar in de kerk, er zijn geen twee partijen, zoals de gestelde vraag misschien doet denken een winstpunt voor de na-oorlogse jeugd is haar openheid en eerlijkheid, soms doet de jeugd alsof zij geen leiding van ouderen begeert (maar dit is een „mas ker"), er zit iets „tussen" de ouderen en de jeugd, er moet toenadering- van beide kanten komen, de jeugd is het belang rijkste, want zij wordt straks de kerk. Wat de verlangens en wensen betreft: Veel kan al uit het bovenstaande wor den afgeleid. Maar het volgnde werd uit drukkelijk naar voren gebracht: de jeugd verlangt naar een „levende kerkgemeenschap", naar meer eigen ge reformeerde levensstijl, naar meer voor beeldig leven van de ouderen. Zij ver wacht van de kerk meer stimulering van het jeugdwerk, meer liefde en belangstel ling, meer offers gezellige lokalen! De kerk moet als een moeder luisteren: begrip geduld en liefde opbrengen voor haar jeugd. Dit niet alleen met woorden, maar met dadenDe jeugd verwacht van de kerk een waarachtig kerk-zijnbe trouwbaarheid temidden van alle onbe trouwbaarheid in de wereld. De jeugd verwacht begrip voor haar moderne pro blemen, vooral op het terrein van film en dans (dit schijnt vooral voor de plat telands jeugd een urgent probleem te zijn). De jeugd verlangt een open ge sprek en wil volwaardig meedoen in het werk van de kerk. Zij heeft behoefte aan morele en materiële steun. De jeugd ver langt van de kerk dat ze „gelijke tred" houdt met de tijd waarin wij leven. Ze verlangt van de kerk liefde en verdraag zaamheid. Alleen in de liefde ligt een zegen. De jeugd schreeuwt om „contact". Laten kerk en jeugd elkaar in liefde zoe ken en dit gesprek ook plaatselijk voort zetten. Dit is zo ongeveer wat ter conferentie werd geserveerd. Heel wat, zoals u ziet. Er staan uitstekende dingen in, die zeker waard zijn dat ze ons allen bezig hou den. De kerk, de jeugd en wat men ver langt veel wat er over gezegd is, is de overweging waard. We moeten eerst dit geheel maar eens wat op ons laten inwerken. Dan gaan we er eens enkele dingen uitlichten om die wat nader te bekijken. Want we blijven nog wat met elkaar in gesprek. In dit artikeltje heb ik onze jonge vriendinnen en vrienden het volle pond gegeven. Zonder commen taar. Maar jullie vinden het wel goed, als ik de vrijheid neem de volgende week enkele kanttekeningen te maken bij alles wat jullie naar voren hebben gebracht? Ik meen dat dat toch de bedoeling is. A. V.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 1