<v, Kerknieuws erne Uoóóen Wanneer je plaats neemt in het alle daags vervoermiddel, zie je jonge kerels binnenstappen, soms met handen als ploegscharen. En dan kan ik een lichte ergernis niet onderdrukken, wanneer die gespierde, breed-bladige knuisten in een boekje of aantekenschrift zitten te frutselen. Dan komt er een kriebeling in m'n ouderwets gemoed, waar ik, ten platte- lande geboren en getogen, voorheen niet anders gezien heb dan stoere werkvuis- ten, die willig grepen naar zeis,riek, hooi vork, kruiwagen, ploeg, spade, juk met emmers, voorhamers, blokschaven enz. enz. En dan zitten daar die sterke knullen, met handen als spaden, een dicteetje te ontcijferen, een algebra-som vol a-tjes en b-tjes te beredeneren, om met 'n zak kammetje af en toe de wilde haren naar 't achterhoofd te schuiven. Eerlijk, ik heb er vaak medelijden mee, want die boekjes en schriften zijn, dik wijls, voor hun hersenen zwaarder, dan zeis en spa en voorhamer zouden zijn voor hun uitgegroeide werkhanden. Maar ja, wat moeten ze anders! Vele van ge noemde werktuigen zijn uit de boeren schuur naar 't museum verhuisd! Waar vroeger zwaar-gespierde vuisten voor nodig waren, doe je nu met je pink op knopjes drukken, handles overscha kelen, met de voet op pedalen trappen en je ogen en hersens gebruiken. Vergeleken bij de vroeger doorkerfde, doorploegde, vereelde werkhanden, ge lijken nu de handen van vele sterke jonge kerels meer op welverzorgde, nagel-ge lakte dameshandjes. Je zou zo zeggen, dat, nu de handen goeddeels werkeloos geworden zijn, nu meer overgeschakeld zou zijn op gedach- tenarbeid. Wanneer we een foto konden nemen van de hersenen en de gedachten- 10 jaren preken voor hetzelfde gehoor. Op 21 maart was het precies tien jaar geleden, dat Ds. Pestman als predikant van Terneuzen werd bevestigd. De jubi laris is in al die tien jaren niet één zon dag verhinderd geweest zijn dienstwerk te verrichten. Ds. Pestman merkt in „Meeleven" op, dat 10 jaren preken voor hetzelfde gehoor een opgave is, waarvan de zwaarte alleen verstaan wordt door hen, die dezelfde taak hebben. Ds. Goedendorp wordt brandweerman. In „Van het Kerkplein" vertelt de pas tor van Nieuwdorp, dat hij van 14 april t.m. 13 mei de militairen van het onder deel M,C. 2 geestelijk gaat verzorgen. M.C. 2 of „brandweer-coilonne". Ds. wereld van de jeugdmens, zou je mogen verwachten, dat er bewonderens-waardi- ge gedachtenbouwsels te voorschijn kwa men, waarbij de inhoud van de hoofden van onze zwaar-zwoegende ouders maar bouwvallen geleken. Nu is 't wel zeker, dat er in veler hoofd heel wat opgestapeld is, wat voor heen totaal onbekend was aan ons voor geslacht, bergen kennis aangaande tech niek, wiskunde, economie enz., maar ze ker is ook, dat hoeveelheden kennis aan gaande Gods Woord en belijdenis maar molshopen gelijken, bij wat vroeger 't geestelijk bezit van vele slovende arbei ders was. Terwijl de gespierde handen, noodge dwongen, in letterlijke zin in de schoot zijn gelegd, schijnen de hersenen werke loos te zijn ten aanzien van het bedenken en zich bezinnen op de geestelijke goe deren. Begrijpelijkerwijs zoeken de tot wer keloosheid gedoemde handen schadever goeding in sport en spel, maar deze pres taties, hoe noodzakelijk ook, gaan veelal ten koste van de ontwikkeling van de Geest, wat betreft de bestudering van Gods Woord. Doordat ik in aanraking kom met jongens uit 't gehele land, kan ik een beetje oordelen over de mate van die kennis en dan is 't me soms verbijs terend, tot hoe laag peil de parate kennis van Gods Woord en de belijdenis ge daald is. Naar de mate dat de handen werkeloos geworden zijn, schijnt 't, dat de vos „geestelijke traagheid" zijn intrede deed. De eenzijdige inspanning van de geest laat bij velen blijkbaar weinig ruimte meer voor het zich bezinnen op de gees telijke goederen, die toch onmisbaar zijn voor een vruchtbaar luisteren naar de prediking. We hebben hier met een wolf, dan met een vosje te doen. Uit het oude-Vossenland. Goedendorp zegt hieroverU zit natuur lijk met de vraag wat een Ds. bij de brandweer doet. Ze horen immers niet bij elkaar. De brandweer doet niets lie ver dan vuurtjes blussen en een dominee heeft maar wat graag dat hij vuurtjes kan stoken. Hij ziet tenminste met vreug de dat er vuurtjes branden in de harten van groten en kleinen, die vlammen van de liefde tot God en Zijn dienst. Ds. v. d. Stoel kon rustig na het eten naar huis. In het „Kerkelijk Mededelingenblad" van Wemeldinge wordt verteld „Er was op de laatste classisvergade- ring 'n aardig voorval. Het examen van cand. Heiner was vlot verlopen. Half één waren we klaar. Toen maakte één van de provinciale deputaten voor de exa mens bezwaar tegen een zinsnede in de beroepsbrief. Daar stond, dat de beroe pen dominee op „de geschikte tijd" ca techisatie moest geven. „Wat betekent dat vroeg Ds. van der Stoel. Het bleek, dat cand. Heiner catechisatie zou moeten geven zolang er catechisanten kwamen. Kwamen die pas met October dan be ginnen we met october; en kwamen ze na Biddag niet meer, dan er mee ophou den. Hoelang hij dus zou catechiseren, zou vast zitten op de interesse van de catechisanten. Ds. van der Stoel ging daar niet mee accoord. Dat moest veranderd worden. Hij had haast: in Bergen op Zoom is veel te doen. Daarom wilde hij wel graag eerst mee-eten, maar daarna direct met de trein van kwart voor twee naar huis. Maar wanneer die zinsnede uit de be roepsbrief niet veranderd werd, zou hij beslist na 't eten terugkomen om alsnog zijn gevoelen door te zetten. „De synode heeft gezegdhet minimum aantal cat.- uren is dertig. Dat moet doorgaan, of de catechisanten nu willen of niet. 't Is voor hun eigen bestwil. En ze moeten het maar leren om te komen." Hij kreeg zijn zin. De classis beloofde, dat hij na 't eten rustig naar huis kon, en dat alle kerken in de classis zouden aansturen op dertig uren catechisatie. Aldus de meerdere vergaderingen. En dat moet voor vast en bondig gehouden worden. Derhalve gaan wij door tot eind april. Momenteel zitten er 25 uren op. Daar moeten nog vijf bij. De ouders zul len het begrijpen. En 'k weet dat de jon gens zullen komen. En dan ieder jaar een maand erbijTot we catechiseren van sept, tot sept. Kerkbouw in Zeelands hoofdstad, Middelburgs kerkeraad gaat de kwes tie van grondaankoop voorleggen aan een gemeentevergadering. Verschillende fac toren dwingen tot kerkbouw. Daar is de „Noorderkerk", het bekende kerkgebouw der doleantie, dat zo langzamerhand aan vervanging toe is. Voorts doet zich in Middelburg het verschijnsel voor, dat er een volksverhuizing plaats vindt uit de binnenstad naar het Zuidwesten, het zgn 't Zand. De tijd, dat men b.v. vanuit Grijpskerke in Middelburg kwam kerken is reeds lang voorbij. Nu is het devies: breng de kerk bij de mensen. Vandaar dat Middelburgs bouwcommissie bezig is aan een gedurfd project van kerkbouw van twee kerken, die beide eerlang de Noorderkerk moeten vervangen. Een in het Zuiden, de ander in het Noorden en als centrumkerk „De Hofplein". Het eerst zal dan worden begonnen met de bouw van een kerk aan de B ree weg hoek Koninginnelaan, een terrein dat valt binnen het uitbreidingsplan van de gemeente. Maar eerst moet de grond nog worden gekocht en daarover zullen de gemeenteleden zich op 22 april uitspre ken Vergadermoeheid en vergaderspreiding. Wie zou denken dat de vergader woede alleenin de steden zijn slachtoffers, maakt, zal misschien door een noodkreet uit Baarland daar anders over gaan den ken. Ds. Veldhuijzen schrijft daarover: Vergaderspreidingvoorzover mij be kend, wel geen woord dat in „Van Dalen" voorkomt, .maar ieder die wel eens van vakantiespreiding gehoord heeft, kan be grijpen wat ik met dat woord bedoel. Ik hoor zo wel eens klagen, dat er „bij ons" nu nooit eens „wat" te beleven valt, maar dit gaat in ieder geval niet op wat betreft de maanden januari tot en met maart. Dan gaat er bijna geen week voorbij, dat er niet 2 of meer vergaderingen op ons agendum staan. In die weken kan een mens ook wel eens teveel van het goede krijgen. Ik ga alle vergaderingen niet op sommen, maar U weet het zelf wel. Nu is mijn vraag bij dezen aan alle verenigingen, die in het nawinterseizoen een dergelijke avond organiseren: Is het niet mogelijk om Uw jaarvergaderingen e.d. een beetje over het gehele jaar te „spreiden"? Ik doe enkele suggesties, en begin dan maar bij de kerkeraad (die maakt zich ook aan het veroorzaken van vergadermoeheid schuldig)de contact avond zou beter in b.v. november ge pland kunnen worden, dan één week voor de ledenvergadering. Verder: zouden de jeugdverenigingen hun „openbare" vergaderingen niet liever eens in de jeugdweek kunnen doen val len (in september), dan is er gelijk een goede mogelijkheid van propaganda te genover hen, die nog geen lid zijn en vormt deze samenkomst een goede start voor het winterseizoen. Nog een suggestie: zou onze school vereniging de „ouderavond" niet eens in juli houden vóór de grote vakantie, als afsluiting van het schooljaar en tegelijk als afscheid van die leerlingen, die de school gaan verlaten (die worden dan ook uitgenodigd). Zo zouden we door kunnen gaan, maar deze voorbeelden mogen genoeg zijn. Laten we er nu eens allen aan meewer ken, dan is er het hele jaar door „wat" te doen en zal de animo ook groter zijn mijns inziens. Beroepen te Den Burg (Texel), kand. S. de Lange te Rotterdam. Bedankt voor Oost- en West-Souburg, B. Berends te Beetsterzwaag voor Rotterdam-IJsselmonde, C. Ch. Griffi oen te Voorthuizen voor Diever, W. H. J. de Boer te Heerenveen. Benoemd tot hulpprediker te Silixen (Lippe, Did.), kand. A. Klaassen te Ech- telerveld (Did.). Afscheid en intrede. Wegens ver trek naar Groningen-O., nam Ds W. Reeskamp afscheid van 's-Gravenhage- W. met Luk. 24: 19. Wegens vertrek naar Deventer nam Ds. C. W. de Vries afscheid van Lollum met Philipp. 212b en 13. Kand. G. Assies te Finsterwol- de doet a.s. zondag intrede als evangeli satie-predikant te Oostwold (Old.), na bevestiging door Ds. I. Meijer van Wes ter lee (Gron.). Ds. H. Th. v. Munster te Gorin- chem moet op medisch advies een maand rust nemen, terwijl hij in het belang van zijn stembanden aan stemoefeningen moet doen. Ds. W. Reeskamp heeft zich met terwoon gevestigd Petrus Campersingel 223 te Groningen. Ds. F. L. Schalkwijk te Baarn slaagde aan het zendingsseminarie aldaar voor het zendingsexamen. Examens. De classis Deventer heeft peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot de dienst des Woords en der Sacra menten de heer A. J. Aaftink, kand. te Amsterdam en beroepen predikant te Hellendoorn. Delft. De kerkeraad heeft besloten, gezien de ingekomen namen, de nieuwe zuiderkerk de naam te geven van Im- manuëlkerk. Dokkum. Ten aanzien van de ver bouwing van de Noorderkerk heeft de kerkeraad besloten een nieuw groot plan, waarmede minstens 150.000,zou ge moeid zijn, niet uit te voeren. De zaak zal nog nader in behandeling komen. Emmen. De financiële rondgang door de gemeente heeft een totaal bedrag aan vaste bijdragen opgeleverd van 56.000,wat nog 4000,beneden de raming van de kerkeraad is. Dit werd veroorzaakt doordat 25 van de gemeenteleden de bijdrage niet verhoog de. Wat het gebruik van het Ichtus- gebouw voor niet-kerkelijke doeleinden betreft, oordeelde de kerkeraad, dat elke aanvrage apart moet worden beschouwd. Het gebruik mag nooit strijdig zijn met Gods Woord en de Chr. zeden en enig risico mag daarbij niet genomen worden. Gent (België). De kerkeraad heeft de Rabotkerk aangekocht voor de ere dienst. De besprekingen werden gevoerd (vervolg de liefde tot het leven) gen„Wie zijn broeder haat, is een dood slager". Zijt niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben. Wie de ander liefheeft heeft de wet vervuldWie, buiten Jezus Christus, kan zeggen schuldvrij te zijn en de wet in deze zin „vervuld" te hebben Volmaakt in de liefde is de Hei land alleen. We kunnen niet zeggen dat wij geen moordenaars zijn, wanneer er nooit bloed kleefde aan onze handen. Was het maar een kwestie van bloed alleen. Maar het leven van de naaste is méér dan zijn huid. Ook zijn positie, zijn naam, zijn werk, zijn omgang, enz. enz., behoren tot zijn leven. En wie hem daar in liefdeloos aantast, doet een poging tot doodslag, zonder dat er één druppel bloed aan te pas komt. Men kan iemands leven aanranden, men kan iemand dode lijk treffen, zonder dat er messen aan te pas komen, ja zelfs zonder dat men een vinger naar hem uitsteekt. Ook een las terlijke tong kan dodelijk zijn. Men kan met allerlei intriges iemands leven on dermijnen, men kan iemands levens vreugde doven, door hem in zijn plaats en positie niet de erkenning te geven die hem toekomt, enz. enz. Er zijn tal van mogelijkheden om iemand de ontplooiing van zijn leven onmogelijk te maken, door haat, nijd, afgunst. Zo werpen sommige ouders een be lemmerend net over het leven en de toe komst van hun kinderen. Vaak uit naam van de „liefde", maar dan een liefde, die in werkelijkheid egoïsme is. Wat speelt zich in de kleine wereld van het gezin veel „doodslag" afelkaar de pas afsnijden, elkaar voor de voeten lopen, elkaar het geluk niet gunnen, el kaar op alle mogelijke manieren dwars zitten. Als eenmaal de liefdeloosheid haar spaak in het wiel steekt, wordt het prach tige spel van het mensenleven in deze kleine wereld wreed verstoord. Datzelfde vinden we in de maatschap pij, in de staat, in de kerk: moordende liefdeloosheid, die nérgens voor terug deinst Ik denk aan oneerlijke concurrentie, uitbuiting, tyrannisering van het leven, hoog-kerkelijk optreden, waarbij kerke lijke ambtsdragers hun verantwoordelijk heid jegens, de Koning der kerk niet meer zien. Dit alles brengt doodslag mee, knechting van het leven. Daarom is het, dat er hete tranen worden geschreid. Daarom zijn er, die „hongeren en dorsten" naar „de" gerech tigheiddie „uiteindelijke" gerechtigheid, die Christus in Zijn komst aanbrengen zal in deze wereld, waarbij alle liefdeloze knechting van het leven, tot in de kerk toe, geoordeeld zal worden en het leven van Gods kinderen in volle eer en vrij heid wordt hersteld. Dat neerslaan van het léven zal eens ophoudenals alle tyrannie verbroken wordt, als alle gezag binnen zijn eigen grenzen zal worden teruggedreven, als alle gezagsdragers in gezin, bedrijf, staat en kerk ter verantwoording wor den geroepen. Als liefde en gerechtigheid elkaar zullen kussen! Dan zal de zin van het zesde wetwoord vervuld zijn, als er zelfs geen schijn van enige dreiging tot doodslag zal zijn. In de liefdedie dan integraal zal héérsen, zal het leven zijn volle vrede en veiligheid vinden. „Men zal nergens leed doen, noch verderven op de ganse berg Mijner heiligheid, want de aarde zal vol zijn van de kennis des Heren, gelijk de wateren de bodem der zee bedekken." A. V.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 2