het JOijdeti de Beslissing Getuigen Zijner Opstanding Qa/luna Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland MEDITATIE ZEEUWSE KERKBODE DERTIENDe jaargang No. 39 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 28 MAART 1958 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. De Kerk komt in deze weken aan het einde van de overdenking van het lijden van Christus. In bepaalde gevallen telt men 7 Zondagen vóór Pasen. Men moet er dan erg in hebben, dat de gemeente 8 maal wordt opgeroepen tot de verkon diging van het lijden. Goede Vrijdag kan daar ook bij geteld. Enkele jaren geleden hebben wij dat eens in een artikel bekeken, en daarom gaan wij daar nu niet op in. Wat de laatste weken opviel, dat is de praktijk, die een enkele kerkeraad wil volgen, om in de z.g. stille week, de week vóór Pasen, geen huwelijksbevestiging toe te staan. Men vond de vreugd rondom een huwelijk weinig passend bij de stilte, die deze week behoort mee te brengen. Ook was daar het bericht van een an dere kerk, waar in deze weken de lofzang- in de liturgie, met name rondom de wet, niet zou worden gehoord. Of dat nu een kerkeraadsbesluit was, dan wel een ex periment van een dominee, viel niet uit te maken. In het laatste geval ware een enkele vingerwijzing niet ongepast. Met experi menteren moet men voorzichtig zijn. Waarom de lofzang in deze weken min der zou passen, dan anders, werd niet medegedeeld; Mogelijk heeft men in de kring van het rooms-katholicisme méér waardering- voor zulke dingen dan bij ons. Ook in de lijdensweken worden wij niet geroe pen om de klok terug te zetten, maar te leven uit het volbrachte werk van Chris tus, dat altijd reden geeft tot loven. Ook vermag ik niet in te zien, waarom een huwelijk in de stille week minder passend is dan b.v. in de vierde of vijfde lijdensweek. Het wil mij toch voorkomen, dat wij in deze dingen onze kracht niet moeten zoeken. Wanneer wij het borgtochtelijk lijden benaderen, zoals dit ons past, dan heeft het geloof de overhand. Boven het sen timent U weet, dat de Heiland Zelf de tranen afwees bij de vrouwen van Jeruzalem. Er was anders wel reden om te huilen. Dat was immers niet aan te zien, zoals Jezus na de geseling werd weggeleid. Toch wil Hij die gevoelsreaktie niet, en voegt er aan toe: u moet over uzelf huilen en over uw kinderen. Omdat voor haar, en voor de zondaren, deze vrese lijke lijdensgang nodig was. Omdat een mens dan pas doordringt tot het heilge- heim van de weg der smarten, wanneer hij Jezus ziet uitwijzen als zijn plaats vervanger! Nu komt het bittere einde op de zonde. De volle last van de toorn Gods zal wor den gedragen, weggedragen naar het kruis en het graf. Wat ons de eeuwige dood zou aandoen, dat neemt Hij vrij willig op Zich. Daartoe heeft de Vader Zijn enigge boren Zoon overgegeven, om ons uit de ellende en wanhoop te leiden op de weg van het licht. Maar, dan wordt het voor Hemzelf héél donker. Bij elke stap, de duisternis in, is er voor ons reden tot stil en blijmoedig zin gen. Tot volop zingen, zeker. Want elke stap des Heren in de smarten bracht ons er uit. In de lijdensweken benaderen wij dat niet als een strijd, die aan de gang is. Wij beleven in die zin niet de herhaling- van de gebeurtenissen. Maar vanuit de dankbare erkenning van het volbrachte werk komen wij tot het ons weer inden ken van alles, wat Hem trof, opdat he.t ons zou ontgaan. De enkele gezangen over het lijden, die aan onze bundel zijn toegevoegd, laten ook niet na om die danktoon uit te spre ken. Dat past stellig in onze eredienst en wij moeten elkaar bewaren, om niet in de wateren van een ongezonde mystiek te gaan varen. Dan krijgt het sentiment tijdelijk zijn zin, maar in werkelijkheid ligt daarin geen winst. Het is wat merkwaardig, zulke symp tomen op te merken, als hierboven ge noemd. Het is ook een bewijs, dat wij nodig hebben ons te verdiepen in de vra gen aangaande de liturgie. Er valt hier nog veel te leren, wat tot de volmaking der Kerk mede kan dienen. Maar hier is vooreerst diep-gaande Schriftstudie no dig en vervolgens serieuze kennis van de historie, zowel van de oude Kerk als van de hervorming. Bij-de worsteling, die het uittreden uit Rome tot gevolg had, stonden de refor matoren voor grote moeilijkheden. Dan treft het ons, uit hun nagelaten geschrif ten, tot welk gezond inzicht zij kwamen tot het geestelijk welzijn der Kerk. Daar in gaf het sentiment niet de doorslag, maar zij zochten de kracht van het le vende Woord Dat heeft hen ook bewaard voor een soort kultus rondom het lijden, gelijk de middeleeuwen die hebben gekend, maar die zeker niet navolgenswaardig moet heten. Het is van groot belang,in de Bijbelse gedachtengang te blijven. Dan zingt u, in de weken van de overdenking van het lijden, dat eens en voor altijd plaats vond, evenzeer reden tot blij en dankbaar zin gen, wijl Christus u heeft verlost van de vloek der wet, en niet bezig is op dit ogenblik, om die verlossing tot stand te brengen. Wij volgen niet angstig, hoe het af zal lopen, maar dankbaar, dat Eén ge vonden werd, Die alles dragen kon èn gedragen hééft! Zulk een dankbare overdenking van het volbrachte lijden geeft een heerlijke voorbereiding voor een blijde Paasdag! Laat ons die in kinderlijk geloof tege moet gaan. C. St. Bij alle werkers in de evangelisatie leeft de sterke overtuiging, dat er alleen maar vrucht op hun arbeid verwacht mag worden als alle kerkleden achter hen staan en deze ook zelf getuigen van Jezus Christus willen zijn". Als wij de mensen bewegen willen tot het geloof en hen oproepen zich voor 't eerst of opnieuw te wenden tot Jezus Christus en Zijn kerk, dan moeten wij wel bovenal spreken van de nodigende Christus, maar hen toch ook kunnen ver wijzen naar een kerk, die graag een thuis wil zijn voor ieder, die Zijn uitnodiging- aanneemt. Alleen een levende gemeente kan zulk een thuis bieden en zal iedere nieuw-bin- nenkomende met hartelijkheid in haar kring opnemen. Want zo'n gemeente is met Christus gestorven, zij zoekt zichzelf niet meer, maar le,eft uit en voor haar Heiland. Laat ons op de Paasdagen niet verge ten, dat wie in Christus leeft, ook ge tuige van Zijn opstanding wordt. Dan komt het met de Paascollecte voor het evangelisatiewerk onzer kerken ook goed. De generale deputaten voor de evangelisatie en 't Evangelisatie-centrum te Baarn staan voor nieuwe opdrachten, die ook finantiëel veel zullen vragen. Ook dit centrale, landelijke werk zal alleen vruchtbaar zijn, als een getuigende en biddende gemeente zich daarachter stellen wil. Moge de opbrengst van deze Paas collecte ons dankbaar doen zien, dat dit werkelijk het geval is. Namens generale deputaten voor de evangelisatie, Ds P. G. Kunst, Amsterdam, praeses. Ds J. C. Hagen, Leeuwarden, scriba. En Pilatus beslistedat aan hun eis moest worden voldaan. Lucas 23: 2J±. De beslissing van Pilatus is een afgedwongen beslissing. Lang heeft hij geaarzeld tussen recht en belang, zijn belang dan, wel te verstaan. Maar realist als hij is, beslist hij tot voldoen aan de eis der Joden, zijn belang. Het geschreeuw, dat Jezus moest gekruisigd worden, was al sterker geworden. Tenslotte te machtig en Pilatus geeft er aan toe. Van rechtspraak is in deze beslissing niets te vinden. Het is een uitspraak onder pressie. Een toegeven aan geweld. De onschuld van Jezus komt er te duidelijker door naar voren. Hij staat daar onschuldig voor de schuldigen, de Joden en Pilatus, en wordt door schuldigen ter dood verwezen. En ik? Ik doe daar telkens weer aan mee, zo dikwijls mij niet leidt het goddelijk recht. Maar de Joden stellen hun eis met beroep op goddelijk recht. Zij hebben hun verwachting van het koninkrijk Gods. In verband daarmee eisen zij de kruisdood voor Jezus. Deze Jezus, zo zeggen zij, is niet de Christus, de lang verwachte. Hij kan het niet wezen. Zijn koninkrijk zou dan zijn verschenen, zoals het door hen zo hartstochtelijk werd verbeid. Zijn pretentie de Christus te zijn eist daarom als sententie de dood. Weg met Hem! Hij moet aan het kruisPlij moet voor God een smaad en vloek zijn. Zij roepen het luid. God zal het horen en zo met Hem handelen. Hoor, Here, Uw knechten spreken. Verblinde vroomheid, die als vervulling der Schriften alleen maar die van eigen verwachting kan aanmerken. Uitzinnige vermetelheid, gespeend aan de ootmoed: spreek, Here, Uw knecht hoort, maar die slechts weet van de betuiging: hoor, Here, Uw knecht spreekt. En ik? Leer mij, Here, Uw Woord en werken recht betrachten, doordat ik mijn ziel heb stilgezet en mij verloochend naar Uw wet. God hoort en beslist. Maar niet om het spreken dezer knechtelijke lieden. God hoort en beslist, omdat Zijn ware Knecht zwijgt. Als Jezus onschuldig wordt veroordeeld, stelt God Zijn heilig recht in gang. Er gebeurt wat in Gods koninkrijk. Daar is Gods eis, die wordt voldaan. Jezus moet een plaats bekleden, die niemand anders kan vervullen. Hij moet een schuld boeten, die anderen niet kunnen delgen. En als Jezus zwijgt bij Pilatus' afgedwongen beslissing, omdat Plij aan Gods eis zich overgeeft, dan komt Hij aan het kruis, het kruis der verzoening door voldoening aan Gods eis. De beslissing. Geen afgedwongen beslissing. God nam die bij Zichzelf, geheel vrij, om redenen uit Zichzelf genomen. De diepte van Gods rijke innerlijke barmhartigheid. - Gods eis is voldaan. Vandaar gaat de verzoening uit voor allen, die geloven. Weet voorzeker, dat in die beslissing het al is beslist. En wie van daaruit in ootmoed spreekt, mag vrijmoedigheid hebben te weten, dat God hoort. Serooskerke. S. VAN WOUWE. Plaats, tijd en manier. Terwijl wij de Roomse oorbiecht af wezen, beriepen wij ons op de heilige Schrift en enkele duidelijke wenken van onze grote Reformatoren, om aan te dringen op meer dan de onder ons ge bruikelijke openheid tegenover onze her ders en leraars in het bijzonder. Die openheid immers, wordt al te spaarzamelijk bereikt bij het officiële huisbezoek. Ten eerste, omdat men er meestal met velen bij elkaar zit,waardoor de harten niet durven. Er zou toch ook te weinig- tijd zijn om met ieder apart te handelen. Ten tweede, omdat de vertrouwelijk heid niet toeneemt tegenover telkens weer andere wijkouderlingen. Ten derde, omdat heel dikwijls de gro te spanningen in ons leven niet precies saamvallen met dit jaarlijks huisbezoek. Daarom acht ik, naast het gewenste gezinsbzzobk, dat de dingen meer gene raal en dus minder fijn kan behandelen noodzakelijker nog het spreekuur van de predikant, die, met name in de week vóór het heilig Avondmaal, te vinden moet zijn voor ieder, die met zichzelf in de knoop zit. Theoretisch geldt nog steeds, dat naar oorspronkelijk bedoelen, elk gezin vóór iedere avondmaalsviering aan huis daar toe zou worden opgewekt.1) Zo deed het nog de Hervormde domi nee in de Pastory van Masthmd. Vandaag is 't in onze kerken al mooi, wanneer niemand in 'n heel jaar wordt overgeslagen met het traditionele bezoek. Het wórdt nu, meestal los van het Avondmaal, gebracht, behalve dan bij ge- censureerden, die helaas ook lang niet overal vóór elke sacramentsviering wor den opgezocht, ten spijt al weer van de visitatie-vraag daarover. Het lijkt mij dan ook in de geest van dit oorspronkelijk streven naar huisbe zoek vóór elk Avondmaal, dat er opzet telijk gelegenheid gegeven wordt de zie- leherder te bezoeken in de week vóór de overdenking van 's Pieren dood. Maar, dan moet de herder op vaste tijd en plaats ook te vinden zijn. Niet om de gemeenteleden van de pijn lijke eis van Mattheüs 18 af te helpen en aan dominee over te dragenJa, menigeen zou zijn herder willen gebruiken als of ficier van justitie jegens derden, die hij te laf of te lui is om zelf broederlijk te vermanen. Doch om ieder met raad en daad bij te staan, die met zichzelf moeilijkheden heeft. De vraag rest dus, waar en hoe dit spreekuur van de predikant, vooral in de steden, zal worden gehouden zó dat de verwaarloosde sleutelmacht in 's Heren naam opnieuw werken ga Zonder mijn langdurige ervaring, zou ik vroeger gezegd hebben: natuurlijk in de pastorie, in het studeervertrek. Er bestaan daarover zeer aandoenlijke verhalen, die ik jaren geleden eens las in de N. Rott. Ct en thans nóg meer ge- idealiseerd in menige Amerikaanse ro man: de allesbegrijpende dominee met secretaresse en al

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 1