Stichtelijk
Kerknieuws
Misschien denkt deze of gene bij het
lezen van dit opschriftha, hier is dan in
Ons Kerkelijk Leven eindelijk eens een ru
briek voor de ziel, hier wordt nu tenminste
eens een stichtelijk woord geboden.
Wie met deze gedachte op het woord
„stichtelijk" afvliegt, zal bij het verder le
zen wel teleurgesteld worden.
„Stichtelijk" of „stichting", we kennen
deze termen in het kerkelijk spraakgebruik
nog steeds, maar velen zijn met de eigen
lijke betekenis niet meer op de hoogte.
Een candidaat die een „stichtelijk
woord" tot de gemeente mag richten, ach
ten we dan in staat enkele dierbare waar
heden uit Gods Woord toepasselijk te ma
ken.
„Tot stichting der gemeente uitrichten"
uit het Doopsformulier kreeg een soortge
lijke betekenis.
De woorden klinken ons ouderwets in
de oren en doen denken aan grootmoeders
kamferkist, muf en duf. Of wel we ver
staan er onder het ver van de wereld bezig
zijn met de geestelijke dingenmet een
boekje in het beroemde hoekje.
Het is de verdienste van het Gerefor
meerd Weekblad dat het onze aandacht in
een speciaal nummer vestigde op de eigen
lijke betekenis van de woorden „stichte
lijk" en „stichting".
Het gaat daarbij om niets minder dan
de opbouw van het geestelijk leven, en dat
niet zozeer van ieder gelovige afzonderlijk,
maar van de gemeente als geheel.
De theologische studenten in Kampen
hebben van hun professoren een aantal col
lege's gekregen over het onderwerp „ge
meente-opbouw'
En het lijkt me van groot belang, dat
bij de opleiding der a.s. predikanten aan
deze praktische zijde van het ambt alle
aandacht wordt gegeven.
Dit is te lang verwaarloosd.
Mogelijk denkt u nuwaarom wordt
daar nu in O.K.L. over geschreven. Laten
de dominé's de artikelen in het Geref.
Weekblad, die een neerslag zijn van de
college's te Kampen gegeven, maar goed
ter harte nemen.
Zij zijn immers samen met de anderen
ambtsdragers de „opbouwers" der gemeen
te bij uitstek.
Zij moeten „stichten" dat is bouwen.
Maar wie dit zegt, moet hoognodig het
bijzonder instructieve en leerzame artikel
van Prof. Dr. Herman Ridderbos gaan le
zen. Zonder aan de verdienste der overige
scribenten in dit blad (het is van 10 jan.
1958) tekort te doen, meen ik dat hij
ons allen hier veel materiaal biedt uit
het Nieuwe Testament, waarbij overdui
delijk blijkt, dat de opbouw der gemeente
niet maar een zaak is van de ambtsdragers
alleen, maar van heel de gemeente.
Het artikel is doorspekt met texten uit
het Nieuwe Testament en er zullen er zijn,
die het om die reden onleesbaar vinden.
We zijn in deze tijd erg gemakkelijk ge
worden en ons inspannen om te verstaan
wat het Woord zelf zegt, is ons spoedig
te veel.
Wat de dominé er van terecht brengt,
hoe hij de dingen opdient, vinden we, ten
onrechte, veel belangrijker. Tot schade
overigens van ons geestelijk leven.
Wanneer het zelf-onderzoeken van de
Schrift achterwege blijft en we zijn alleen
maar een hoor-kerk geworden, kan men
straks de gemeente van alles wijs maken,
zonder op tegenstand te stuiten.
Dan verarmt de kerk en brokkelt ze af.
Ik ben wel eens bang dat het onder ons
die kant uitgaat.
Tegenover dit afbrokkelen van de ge
meenschap wil prof. R. ons dan het gezon
de kerkelijk besef bij brengen. Hij wijst
dan op een 5-tal punten waarvan we ons
bewust moeten zijn.
Ik ga dat alles hier niet in den brede
beschrijven, men leze daarvoor dit blad
zelf maar eens. Maar de grote lijn, die hier
zichtbaar wordt is deze De gemeente is
een bouwwerk, dat fiiet alleen maar door
de ambtsdragers gebouwd moet worden,
maar dat ook zichzelf, onderling moet op
bouwen.
Die fatale gedachte, die wijlen Ds. Veld
kamp zo uitdruktede kerkeraad is de
locomotief, die onze trein ten hemel moet
trekken en wij zitten rustig in de coupés
uit te kijken, die gedachte moet volledig
uitgeroeid worden.
Een bouwwerk is dan tenslotte nog een
dood ding, maar als de Schrift spreekt van
levende stenen, moeten wij toch wel op
passen wat wij doen. En vooral als zij
zegt, dat ieder moet toezien hoe hij bouwt
op het fundament Jezus Christus dat ge
legd is.
Het beeld van het bouwwerk wisselt
daarom in de bijbel ook steeds weer af
met dat andere van de gemeente als li
chaam van Christus
We zijn samen van Christus
We staan niet maar op ons zelf meer,
zoals de A, B en C gemeenten hier ter
stede tot 1917 op zichzelf bestonden. (Zijn
daar nog kruimeltjes van overgebleven
We zijn toch geen individuen die een
maaltje voor ons buikje zoeken, ieder voor
zich.
Stichting is opbouw, is samenbundeling,
is taak-verdeling, is niet aan één broe
der alle mogelijke ambten en bestuursfunc
ties opdragen,, maar is zoveel mogelijk
mensen bij de ene zaak betrekken, niet als
houthakkers en waterputters, maar als vol
waardige leden van het ene lichaam van
Christus, naar de kracht die elk lid op
zijn wijze oefentEfeze 4:16.
De B.
Overgenomen uit „Ons Kerkelijk Leven"
Bloemen in de kerk.
Dit schijnt voor onze Vlissingse brs en
zrs geen strijdvraag meer te vormen, ge
tuige de oproep in het plaatselijk kerk
blad om geldelijke bijdragen voor dit doel.
De bloemen worden na de kerkdienst
bij verschillende zieken gebracht, wat
door hen bizonder op prijs wordt gesteld.
Er gaat een verhaal over een niet onver
maarde gemeente in ons land, wier ker
keraad bij wijze van concessie had toege
staan, dat een plant bij de kansel mocht
worden geplaatst. Maar het wilde, dat
deze naar haar natuurdrang een bloem
gaf. Dat was teveel en plant met bloem
moest worden verwijderd. In hoeverre dit
een kerkelijke anecdote is, laten we in het
midden, dat er nog gemeenten zijn die
bloemen in de eredienst niet „passend"
vinden, is helaas werkelijkheid.
Arbeid onder de militairen.
In „Ons Kerkelijk Leven", orgaan van
de Kerk te Middelburg, wordt de opmer
king gemaakt, dat de ouderlingen voor de
militairen geen gemakkelijke taak hebben.
Het is alsof militairen in een andere we-
moeten deze brs. tastend een zekere aan
sluiting trachten te vinden. In Middelburg
werden drie contact-avonden gehouden,
reld leven dan de „burgers". Hieraan
waaraan 50% van de aldaar gelegerde
militairen deelnam. Voorts werd gerap
porteerd, dat het catechisatiebezoek door
militairen niet bevredigend genoemd kon
worden. Ook te Vlissingen voelt men wel
iets van deze moeilijkheden. Het kerke-
raadsverslag vermeldt dan ook, dat be
sloten werd de militaire zaken in drieën
te splitsen en elk deel daarvan te geven
aan een wijkouderling die met militaire
zaken enigszins op de hoogte is. Dit lijkt
dus op een zgn. militaire wijkraad, zoals
we die hebben in alle grote garnizoens
kerken. Eén ouderling voor de COAK-
militairen, één ouderling neemt de mili
tairen die in dienst gaan voor zijn reke
ning en nog een andere ouderling wordt
belast met het werk onder de marine.
Statistiek, ter overdenking.
De Pastor van Baarland schrijft: Van
morgen heb ik weer de jaarlijkse gege
vens voor de kerkelijke statistiek moeten
invullen. En een van de dingen die daarbij
ook gevraagd worden is het aantal en
percentage van kerkgangers in de morgen
en middagdienst over het afgelopen jaar.
Voor dit jaar waren deze getallen voor
de morgendienst 47 en voor de mid
dagdienst 53 Daarnaast heb ik eens de
moeite genomen uit te rekenen, hoeveel
leden in werkelijkheid de kerkdiensten
zouden kunnen bezoeken. Toen kwam ik
op 70%. We zijn dus als gemeente van
Baarland wel ver van het ideaal af. Waar
aan de vraag zou kunnen worden toege
voegd alleen in Baarland?
Kerkbouw.
Een paar plaatselijke kerkbodes melden
iets over kerkbouw of wat daarmee ver
band houdt. Om te beginnen: heel voor
zichtig spreekt het Vlissings kerkeraads-
verslag in verband met een opwekking
van het moderamen der Gen. Synode om
aan S.S.K. 1,50 per ziel bij te dragen,
dit niet te kunnen met het oog op „in
grijpende voorzieningen in de toekomst
op eigen erf". De verandering van de
naam collecte voor extra-aflossing in die
van een collecte voor „Bouwfonds" wij
zen in de richting van die ingrijpende
voorzieningen. In Middelburg is men iets
minder vaag. Daar kon de bouwcommis
sie aan de kerkeraad berichten, dat de
autoriteiten officieus toe hadden gezegd,
dat de door de kerkeraad gewenste plaats
voor kerkbouw strookte met de ontwor
pen uitbreidingsplannen voor dit gedeelte
van Middelburg. Wat voor die gemeente
betekent, dat binnen enkele maanden een
flink bedrag voor grond-aankoop zal
moeten worden geofferd. Rilland Bath is
weer een stap verder. Daar heeft de stu-
cadoor al een heel stuk van het werk ge
daan. Ze hebben daarbij geholpen dooi
de schilders het interieur van de kerk een
heel ander aanzien gegeven. De muren zijn
nu wit. De grote dakspanten en de gor
dingen eveneens. De dakplaten zijn don
kerblauw. Aan de laatste kleur zullen we
even moeten wennen. Ik heb het ook ge
moeten, maar nu vind ik het prachtig. Er
komt daardoor ruimte in het gebouw. De
rioleringen zijn voor een groot deel ge
legd. Over de tuinaanleg wordt beraad
slaagd. O ja, ik laat maar vast wat
voorbarig zijn. Straks zullen we dus een
mooie kerk hebben, met een klein parkje
er om heen.
In het Kerkelijk Mededelingenblad van
Wemeldinge wordt gejubeld over een
nieuwe verwarming, die aangebracht is.
Verdwenen zijn die lelijke, oude zwarte
mannen met hun lange kromrrie armen.
Verdwenen zijn die nikkers, die je warm
aankeken, als je er bij zat, maar zwart
en koud in 'n verre hoek. Maar die nieu
we verwarming kost een slordige 4800,-.
Hiervoor kwam een gift binnen van
1500,Voor de resterende ƒ3300,
plaatst de kerkeraad een lening tegen
5 die ze in eigen gemeente plaatst in
stukken van 25,50,en 100,
Huisbezoek-commissies.
In Middelburg zijn plannen in een ver
gevorderd stadium, om in iedere wijk een
huisbezoek-commissie te vormen, die tot
taak heeft de thuiszittenden, langdurige
ziêken en eenzamen regelmatig te bezoe
ken. De commissies zullen worden ge
vormd door brs. die geen deel uitmaken
van de kerkeraad, terwijl ook zusters
hieraan deel nemen. Ze zullen werken in
nauw contact met de betrokken wijkpre-
dikant. Men wil trachten „over-organisa-
tie" te vermijden. Als dqel van deze ar
beid denkt men zich, dat de nu meest
eenzame, de gemeenschap der heiligen
zal ervaren.
Ja, een kerkeraad is wel een zeer bi
zonder iets. Br. L. Pr. laat dit in de
Haamsteedse Kerkbode in een paar re
gels goed uitkomen
Gemakk'lijk doelwit voor gewilde spot:
wat sleept het spreken vaak langdradig
en omslachtig,
zwaarwichtig zijn d' eerwaarde broeders,
maar onmachtig
tot snel beraad, tot hand'len fiks en vlot.
Toch is het de vergadering van God!
Hij heeft geen eed'le mensen uitgekozen,
prachtig in 't preken,
en in luisterrijke daden machtig,
maar zondaars, overtreders van 't gebod,
dwazen, gemeten naar der wereld maat.
Zij zitten in de rij van prins en vorsten,
naar Gods bestel regeren zij Zijn kerk.
Alleen door Gods genade zijn zij sterk,
alleen zolang zij naar Zijn zegen dorsten
en hongeren naar 't goed, dat niet vergaat.
Veracht, o volk, uw ouderlingen niet.
U ziet ze elke Zondag statig prijken
in 't zwarte pak, het moet toch ook
wat lijken,
als 't oog van heel de schare naar hen
ziet.
Maar God alleen kent het gekrookte riet,
PI ij weet, hoe vaste bergen soms
bezwijken,
Hij kent de sidderingen van de eiken.
Veracht, o volk, uw ouderlingen niet.
De last der kerk weegt op hun
schouders zwaar,
avond aan avond gaan zij langs de wegen,
weerbarstig is het mens'lijk materiaal.
Gods schatten dragen ze broos is
de schaal.
Gods schatten dragen ze met zichzelf
verlegen.
Ambtsdragers, ja, maar door hun
Middelaar.
Beroepen te Avereest, G. Hengeveld
te Woubrugge te Leeuwarden (vac.
3de pred. pl.), C. W. Thijs te Voorburg
te Broek onder Akkerwoude, A. J.
Aeftink, kand. te Amsterdam te Oost-
hem c.a. en te Ouddorp, P. Boonstra,
kand. te Marum (Gron.) te Leiden
(vac. G. F. Hajer) en te Strathroy (On
tario, Canada) (Chr. Ref. Church), C.
L. Timmers te Sint-Pancras te Forest
en te Orillia (beiden Ontario, Canada)
(Chr. Ref. Church), J. Kuntz te Schoo-
nebeek.
Bedankt voor Delft (vac. E. de Vries),
G. W. H. Peddemors te Dirkshorn
voor Goes, J. van Dalen te Nieuw Loos-
drecht.
Afscheid en intrede. Ds. F. van
Zuthem te Hollum op Ameland is voor
nemens 9 maart intrede te doen te Enu-
matil, na bevestiging door Ds. L. F. Stolk
van Putten. Ds. W. Reeskamp is voor
nemens 20 april afscheid te nemen van
's-Gravenhage-W„ om 4 mei d.o.v. in
trede te doen te Groningen-Oost.
Dr. B. M. Blok fIn de ouderdom
van 67 jaar is overleden Dr. B. M. Blok,
rustend leraar aan het Chr. Lyceum te
Arnhem, die tal van jaren voorzitter is
geweest van de diaconie van de kerk van
Arnhem. PIij was ook bestuurslid van en
een der oprichters van de Ds. J. C. Sik
kelstichting voor Geref. maatschappelijk
werk en nam een vooraanstaande plaats
in in het prov. comité Gelderland van
diaconieën van de Geref. kerken. Dr.
Blok was na zijn pensionnering nog werk
zaam als leraar aan de chr. lycea te Al
melo en Dordrecht, alsook aan de Chr.
H.B.S. te Aalten. Woensdag 29 januari
j.l. gaf hij les in Aalten en donderdag in
Dordrecht. Daar werd hij tijdens de les
ongesteld en .^verleed kort daarna in zijn
hotel te Dordrecht. J.l. dinsdag is zijn
stoffelijk overschot onder grote belang
stelling te Arnhem naar zijn laatste rust
plaats gedragen.
Ds. J. v. d. Mculen, em. predikant
van 's-Hertogenbosch, die de kerk van
Kockengen als hulpprediker is gaan die
nen, werd aldaar door Ds. J. Ubels, em.
predikant te Baambrugge in het ambt van
ouderling bevestigd, waarna hij zich aan
dé kerk van Kockengen verbond, spreken
de over Jes. 40:610.
Ds. H. JOldemans te de Glind, is
door de classis Apeldoorn losgemaakt van
zijn gemeente. Ds. Oldemans werd 11
maart 1916 geboren te Vlissingen en stu
deerde aan de R.U. te Utrecht. In april
1942 slaagde hij cum laude voor het prop.
ex. bij het Plerst. Evang. Luth. kerkge
nootschap en daarna werd hij hulppredi
ker te Amsterdam. 30 mei 1943 aanvaard
de hij het predikambt bij de Luth. ge
meente van Zwolle. In 1946 vertrok hij
naar den Helder. Hier ging hij over tot
de Geref. kerken en 1 aug. 1948 werd hij
te Lekkerkerk in het predikambt beves
tigd. In nov. 1951 vertrok hij naar Beek
bergen en 20 juni 1954 deed hij intrede
in de kerk van De Glind. Van mei 1956
tot juni 1957 deed Ds. Oldemans dienst
als reserve-legerpredikant.
Kandidaten. De classis Bolsward
heeft peremptoir geëxamineerd en toege
laten tot de dienst des Woords en der
Sacramenten, kand. A. Riddersma te
Huizum, beroepen predikant te Schettens
en Longerhou. De classis Apeldoorn
heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer N. J. Goris te Apel
doorn, kand. aan de Theol. Hogeschool
te Kampen, die een e.v. beroep terstond
in overweging nemen zal. Zijn adres is
Loolaan 52a te Apeldoorn. De classis
Groningen examineerde praeparatoir de
heer H. L. Hoving te Groningen, even
eens kand. aan de Theol. Hogeschool, en
eveneens terstond beroepbaar. Zijn adres
is Radijsstraat 82a te Groningen. Aan
de V.U. is geslaagd voor het prop. ex.
theologie de heer G. Dijkstra te Amster
dam.
Baarn. De Geref. jeugdverenigingen
hebben een serie lezingen georganiseerd
over het onderwerp: „Waarom ben ik.
Ds. W. Ruiter heeft reeds gesproken
over: „Waarom ben ik Christelijk Gere
formeerd?", 16 februari zal pastoor I. P.
J. Kaarsgaren spreken over: „Waarom
ben ik Rooms-Katholiek Ds. J. A. J.
Vermaat spreekt 2 maart over„Waarom
ben ik Ned. Hervormd" en Ds. G. Zeijl
zal 16 maart de rij sluiten met een spreek
beurt over„Waarom zijn wij Gerefor
meerd
Rotterdam-Charlois. De kerkeraad
heeft een commissie benoemd, die zowel
de mogelijkheid van verdere decentralisa
tie van de gemeentelijke arbeid zal over
wegen, als de wegen die moeten worden
bewandeld om te komen tot een betere be
leving van de gemeenschap der heiligen.
De decentralisatie zelve heeft reeds jaren
de aandacht van de kerkeraad. De secties
kregen grotere bevoegdheid en het werk
van de smalle kerkeraad werd daardoor
sterk ingekrompen. Sedert 1 januari 1957
kent men nu ook een z.g. voorkerkeraad,
bestaande uit afgevaardigden van de sec
ties en vergadert na de smalle kerkeraad.
Het agendum van de grote kerkeraad is
wel veel meer ingekrompen, maar nog
veel te groot, en het lichaam doordat het
meer dan honderd leden telt, nog veel te
log. De commissie zal nu e.v. verdere mo
gelijkheden nader onder ogen zien en
daarover rapporteren.
Sleeuwijk. Aangezien enkele jonge
leden blijk geven niet voldoende ernst te
maken met hun belijdenis blijkend uit on
trouw kerkbezoek en verachting van de
sacramenten, alsook door een lichtvaardig
overgaan naar een ander kerkformatie,
heeft de kerkeraad besloten voortaan bij
het onderzoek naar de beweegredenen
om te komen tot het doen van belijdenis
de vragen wat scherper te stellen en niet
tevreden te zijn met halfslachtige ant
woorden.