Stichtelijk Kerknieuws Misschien denkt deze of gene bij het lezen van dit opschriftha, hier is dan in Ons Kerkelijk Leven eindelijk eens een ru briek voor de ziel, hier wordt nu tenminste eens een stichtelijk woord geboden. Wie met deze gedachte op het woord „stichtelijk" afvliegt, zal bij het verder le zen wel teleurgesteld worden. „Stichtelijk" of „stichting", we kennen deze termen in het kerkelijk spraakgebruik nog steeds, maar velen zijn met de eigen lijke betekenis niet meer op de hoogte. Een candidaat die een „stichtelijk woord" tot de gemeente mag richten, ach ten we dan in staat enkele dierbare waar heden uit Gods Woord toepasselijk te ma ken. „Tot stichting der gemeente uitrichten" uit het Doopsformulier kreeg een soortge lijke betekenis. De woorden klinken ons ouderwets in de oren en doen denken aan grootmoeders kamferkist, muf en duf. Of wel we ver staan er onder het ver van de wereld bezig zijn met de geestelijke dingenmet een boekje in het beroemde hoekje. Het is de verdienste van het Gerefor meerd Weekblad dat het onze aandacht in een speciaal nummer vestigde op de eigen lijke betekenis van de woorden „stichte lijk" en „stichting". Het gaat daarbij om niets minder dan de opbouw van het geestelijk leven, en dat niet zozeer van ieder gelovige afzonderlijk, maar van de gemeente als geheel. De theologische studenten in Kampen hebben van hun professoren een aantal col lege's gekregen over het onderwerp „ge meente-opbouw' En het lijkt me van groot belang, dat bij de opleiding der a.s. predikanten aan deze praktische zijde van het ambt alle aandacht wordt gegeven. Dit is te lang verwaarloosd. Mogelijk denkt u nuwaarom wordt daar nu in O.K.L. over geschreven. Laten de dominé's de artikelen in het Geref. Weekblad, die een neerslag zijn van de college's te Kampen gegeven, maar goed ter harte nemen. Zij zijn immers samen met de anderen ambtsdragers de „opbouwers" der gemeen te bij uitstek. Zij moeten „stichten" dat is bouwen. Maar wie dit zegt, moet hoognodig het bijzonder instructieve en leerzame artikel van Prof. Dr. Herman Ridderbos gaan le zen. Zonder aan de verdienste der overige scribenten in dit blad (het is van 10 jan. 1958) tekort te doen, meen ik dat hij ons allen hier veel materiaal biedt uit het Nieuwe Testament, waarbij overdui delijk blijkt, dat de opbouw der gemeente niet maar een zaak is van de ambtsdragers alleen, maar van heel de gemeente. Het artikel is doorspekt met texten uit het Nieuwe Testament en er zullen er zijn, die het om die reden onleesbaar vinden. We zijn in deze tijd erg gemakkelijk ge worden en ons inspannen om te verstaan wat het Woord zelf zegt, is ons spoedig te veel. Wat de dominé er van terecht brengt, hoe hij de dingen opdient, vinden we, ten onrechte, veel belangrijker. Tot schade overigens van ons geestelijk leven. Wanneer het zelf-onderzoeken van de Schrift achterwege blijft en we zijn alleen maar een hoor-kerk geworden, kan men straks de gemeente van alles wijs maken, zonder op tegenstand te stuiten. Dan verarmt de kerk en brokkelt ze af. Ik ben wel eens bang dat het onder ons die kant uitgaat. Tegenover dit afbrokkelen van de ge meenschap wil prof. R. ons dan het gezon de kerkelijk besef bij brengen. Hij wijst dan op een 5-tal punten waarvan we ons bewust moeten zijn. Ik ga dat alles hier niet in den brede beschrijven, men leze daarvoor dit blad zelf maar eens. Maar de grote lijn, die hier zichtbaar wordt is deze De gemeente is een bouwwerk, dat fiiet alleen maar door de ambtsdragers gebouwd moet worden, maar dat ook zichzelf, onderling moet op bouwen. Die fatale gedachte, die wijlen Ds. Veld kamp zo uitdruktede kerkeraad is de locomotief, die onze trein ten hemel moet trekken en wij zitten rustig in de coupés uit te kijken, die gedachte moet volledig uitgeroeid worden. Een bouwwerk is dan tenslotte nog een dood ding, maar als de Schrift spreekt van levende stenen, moeten wij toch wel op passen wat wij doen. En vooral als zij zegt, dat ieder moet toezien hoe hij bouwt op het fundament Jezus Christus dat ge legd is. Het beeld van het bouwwerk wisselt daarom in de bijbel ook steeds weer af met dat andere van de gemeente als li chaam van Christus We zijn samen van Christus We staan niet maar op ons zelf meer, zoals de A, B en C gemeenten hier ter stede tot 1917 op zichzelf bestonden. (Zijn daar nog kruimeltjes van overgebleven We zijn toch geen individuen die een maaltje voor ons buikje zoeken, ieder voor zich. Stichting is opbouw, is samenbundeling, is taak-verdeling, is niet aan één broe der alle mogelijke ambten en bestuursfunc ties opdragen,, maar is zoveel mogelijk mensen bij de ene zaak betrekken, niet als houthakkers en waterputters, maar als vol waardige leden van het ene lichaam van Christus, naar de kracht die elk lid op zijn wijze oefentEfeze 4:16. De B. Overgenomen uit „Ons Kerkelijk Leven" Bloemen in de kerk. Dit schijnt voor onze Vlissingse brs en zrs geen strijdvraag meer te vormen, ge tuige de oproep in het plaatselijk kerk blad om geldelijke bijdragen voor dit doel. De bloemen worden na de kerkdienst bij verschillende zieken gebracht, wat door hen bizonder op prijs wordt gesteld. Er gaat een verhaal over een niet onver maarde gemeente in ons land, wier ker keraad bij wijze van concessie had toege staan, dat een plant bij de kansel mocht worden geplaatst. Maar het wilde, dat deze naar haar natuurdrang een bloem gaf. Dat was teveel en plant met bloem moest worden verwijderd. In hoeverre dit een kerkelijke anecdote is, laten we in het midden, dat er nog gemeenten zijn die bloemen in de eredienst niet „passend" vinden, is helaas werkelijkheid. Arbeid onder de militairen. In „Ons Kerkelijk Leven", orgaan van de Kerk te Middelburg, wordt de opmer king gemaakt, dat de ouderlingen voor de militairen geen gemakkelijke taak hebben. Het is alsof militairen in een andere we- moeten deze brs. tastend een zekere aan sluiting trachten te vinden. In Middelburg werden drie contact-avonden gehouden, reld leven dan de „burgers". Hieraan waaraan 50% van de aldaar gelegerde militairen deelnam. Voorts werd gerap porteerd, dat het catechisatiebezoek door militairen niet bevredigend genoemd kon worden. Ook te Vlissingen voelt men wel iets van deze moeilijkheden. Het kerke- raadsverslag vermeldt dan ook, dat be sloten werd de militaire zaken in drieën te splitsen en elk deel daarvan te geven aan een wijkouderling die met militaire zaken enigszins op de hoogte is. Dit lijkt dus op een zgn. militaire wijkraad, zoals we die hebben in alle grote garnizoens kerken. Eén ouderling voor de COAK- militairen, één ouderling neemt de mili tairen die in dienst gaan voor zijn reke ning en nog een andere ouderling wordt belast met het werk onder de marine. Statistiek, ter overdenking. De Pastor van Baarland schrijft: Van morgen heb ik weer de jaarlijkse gege vens voor de kerkelijke statistiek moeten invullen. En een van de dingen die daarbij ook gevraagd worden is het aantal en percentage van kerkgangers in de morgen en middagdienst over het afgelopen jaar. Voor dit jaar waren deze getallen voor de morgendienst 47 en voor de mid dagdienst 53 Daarnaast heb ik eens de moeite genomen uit te rekenen, hoeveel leden in werkelijkheid de kerkdiensten zouden kunnen bezoeken. Toen kwam ik op 70%. We zijn dus als gemeente van Baarland wel ver van het ideaal af. Waar aan de vraag zou kunnen worden toege voegd alleen in Baarland? Kerkbouw. Een paar plaatselijke kerkbodes melden iets over kerkbouw of wat daarmee ver band houdt. Om te beginnen: heel voor zichtig spreekt het Vlissings kerkeraads- verslag in verband met een opwekking van het moderamen der Gen. Synode om aan S.S.K. 1,50 per ziel bij te dragen, dit niet te kunnen met het oog op „in grijpende voorzieningen in de toekomst op eigen erf". De verandering van de naam collecte voor extra-aflossing in die van een collecte voor „Bouwfonds" wij zen in de richting van die ingrijpende voorzieningen. In Middelburg is men iets minder vaag. Daar kon de bouwcommis sie aan de kerkeraad berichten, dat de autoriteiten officieus toe hadden gezegd, dat de door de kerkeraad gewenste plaats voor kerkbouw strookte met de ontwor pen uitbreidingsplannen voor dit gedeelte van Middelburg. Wat voor die gemeente betekent, dat binnen enkele maanden een flink bedrag voor grond-aankoop zal moeten worden geofferd. Rilland Bath is weer een stap verder. Daar heeft de stu- cadoor al een heel stuk van het werk ge daan. Ze hebben daarbij geholpen dooi de schilders het interieur van de kerk een heel ander aanzien gegeven. De muren zijn nu wit. De grote dakspanten en de gor dingen eveneens. De dakplaten zijn don kerblauw. Aan de laatste kleur zullen we even moeten wennen. Ik heb het ook ge moeten, maar nu vind ik het prachtig. Er komt daardoor ruimte in het gebouw. De rioleringen zijn voor een groot deel ge legd. Over de tuinaanleg wordt beraad slaagd. O ja, ik laat maar vast wat voorbarig zijn. Straks zullen we dus een mooie kerk hebben, met een klein parkje er om heen. In het Kerkelijk Mededelingenblad van Wemeldinge wordt gejubeld over een nieuwe verwarming, die aangebracht is. Verdwenen zijn die lelijke, oude zwarte mannen met hun lange kromrrie armen. Verdwenen zijn die nikkers, die je warm aankeken, als je er bij zat, maar zwart en koud in 'n verre hoek. Maar die nieu we verwarming kost een slordige 4800,-. Hiervoor kwam een gift binnen van 1500,Voor de resterende ƒ3300, plaatst de kerkeraad een lening tegen 5 die ze in eigen gemeente plaatst in stukken van 25,50,en 100, Huisbezoek-commissies. In Middelburg zijn plannen in een ver gevorderd stadium, om in iedere wijk een huisbezoek-commissie te vormen, die tot taak heeft de thuiszittenden, langdurige ziêken en eenzamen regelmatig te bezoe ken. De commissies zullen worden ge vormd door brs. die geen deel uitmaken van de kerkeraad, terwijl ook zusters hieraan deel nemen. Ze zullen werken in nauw contact met de betrokken wijkpre- dikant. Men wil trachten „over-organisa- tie" te vermijden. Als dqel van deze ar beid denkt men zich, dat de nu meest eenzame, de gemeenschap der heiligen zal ervaren. Ja, een kerkeraad is wel een zeer bi zonder iets. Br. L. Pr. laat dit in de Haamsteedse Kerkbode in een paar re gels goed uitkomen Gemakk'lijk doelwit voor gewilde spot: wat sleept het spreken vaak langdradig en omslachtig, zwaarwichtig zijn d' eerwaarde broeders, maar onmachtig tot snel beraad, tot hand'len fiks en vlot. Toch is het de vergadering van God! Hij heeft geen eed'le mensen uitgekozen, prachtig in 't preken, en in luisterrijke daden machtig, maar zondaars, overtreders van 't gebod, dwazen, gemeten naar der wereld maat. Zij zitten in de rij van prins en vorsten, naar Gods bestel regeren zij Zijn kerk. Alleen door Gods genade zijn zij sterk, alleen zolang zij naar Zijn zegen dorsten en hongeren naar 't goed, dat niet vergaat. Veracht, o volk, uw ouderlingen niet. U ziet ze elke Zondag statig prijken in 't zwarte pak, het moet toch ook wat lijken, als 't oog van heel de schare naar hen ziet. Maar God alleen kent het gekrookte riet, PI ij weet, hoe vaste bergen soms bezwijken, Hij kent de sidderingen van de eiken. Veracht, o volk, uw ouderlingen niet. De last der kerk weegt op hun schouders zwaar, avond aan avond gaan zij langs de wegen, weerbarstig is het mens'lijk materiaal. Gods schatten dragen ze broos is de schaal. Gods schatten dragen ze met zichzelf verlegen. Ambtsdragers, ja, maar door hun Middelaar. Beroepen te Avereest, G. Hengeveld te Woubrugge te Leeuwarden (vac. 3de pred. pl.), C. W. Thijs te Voorburg te Broek onder Akkerwoude, A. J. Aeftink, kand. te Amsterdam te Oost- hem c.a. en te Ouddorp, P. Boonstra, kand. te Marum (Gron.) te Leiden (vac. G. F. Hajer) en te Strathroy (On tario, Canada) (Chr. Ref. Church), C. L. Timmers te Sint-Pancras te Forest en te Orillia (beiden Ontario, Canada) (Chr. Ref. Church), J. Kuntz te Schoo- nebeek. Bedankt voor Delft (vac. E. de Vries), G. W. H. Peddemors te Dirkshorn voor Goes, J. van Dalen te Nieuw Loos- drecht. Afscheid en intrede. Ds. F. van Zuthem te Hollum op Ameland is voor nemens 9 maart intrede te doen te Enu- matil, na bevestiging door Ds. L. F. Stolk van Putten. Ds. W. Reeskamp is voor nemens 20 april afscheid te nemen van 's-Gravenhage-W„ om 4 mei d.o.v. in trede te doen te Groningen-Oost. Dr. B. M. Blok fIn de ouderdom van 67 jaar is overleden Dr. B. M. Blok, rustend leraar aan het Chr. Lyceum te Arnhem, die tal van jaren voorzitter is geweest van de diaconie van de kerk van Arnhem. PIij was ook bestuurslid van en een der oprichters van de Ds. J. C. Sik kelstichting voor Geref. maatschappelijk werk en nam een vooraanstaande plaats in in het prov. comité Gelderland van diaconieën van de Geref. kerken. Dr. Blok was na zijn pensionnering nog werk zaam als leraar aan de chr. lycea te Al melo en Dordrecht, alsook aan de Chr. H.B.S. te Aalten. Woensdag 29 januari j.l. gaf hij les in Aalten en donderdag in Dordrecht. Daar werd hij tijdens de les ongesteld en .^verleed kort daarna in zijn hotel te Dordrecht. J.l. dinsdag is zijn stoffelijk overschot onder grote belang stelling te Arnhem naar zijn laatste rust plaats gedragen. Ds. J. v. d. Mculen, em. predikant van 's-Hertogenbosch, die de kerk van Kockengen als hulpprediker is gaan die nen, werd aldaar door Ds. J. Ubels, em. predikant te Baambrugge in het ambt van ouderling bevestigd, waarna hij zich aan dé kerk van Kockengen verbond, spreken de over Jes. 40:610. Ds. H. JOldemans te de Glind, is door de classis Apeldoorn losgemaakt van zijn gemeente. Ds. Oldemans werd 11 maart 1916 geboren te Vlissingen en stu deerde aan de R.U. te Utrecht. In april 1942 slaagde hij cum laude voor het prop. ex. bij het Plerst. Evang. Luth. kerkge nootschap en daarna werd hij hulppredi ker te Amsterdam. 30 mei 1943 aanvaard de hij het predikambt bij de Luth. ge meente van Zwolle. In 1946 vertrok hij naar den Helder. Hier ging hij over tot de Geref. kerken en 1 aug. 1948 werd hij te Lekkerkerk in het predikambt beves tigd. In nov. 1951 vertrok hij naar Beek bergen en 20 juni 1954 deed hij intrede in de kerk van De Glind. Van mei 1956 tot juni 1957 deed Ds. Oldemans dienst als reserve-legerpredikant. Kandidaten. De classis Bolsward heeft peremptoir geëxamineerd en toege laten tot de dienst des Woords en der Sacramenten, kand. A. Riddersma te Huizum, beroepen predikant te Schettens en Longerhou. De classis Apeldoorn heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer N. J. Goris te Apel doorn, kand. aan de Theol. Hogeschool te Kampen, die een e.v. beroep terstond in overweging nemen zal. Zijn adres is Loolaan 52a te Apeldoorn. De classis Groningen examineerde praeparatoir de heer H. L. Hoving te Groningen, even eens kand. aan de Theol. Hogeschool, en eveneens terstond beroepbaar. Zijn adres is Radijsstraat 82a te Groningen. Aan de V.U. is geslaagd voor het prop. ex. theologie de heer G. Dijkstra te Amster dam. Baarn. De Geref. jeugdverenigingen hebben een serie lezingen georganiseerd over het onderwerp: „Waarom ben ik. Ds. W. Ruiter heeft reeds gesproken over: „Waarom ben ik Christelijk Gere formeerd?", 16 februari zal pastoor I. P. J. Kaarsgaren spreken over: „Waarom ben ik Rooms-Katholiek Ds. J. A. J. Vermaat spreekt 2 maart over„Waarom ben ik Ned. Hervormd" en Ds. G. Zeijl zal 16 maart de rij sluiten met een spreek beurt over„Waarom zijn wij Gerefor meerd Rotterdam-Charlois. De kerkeraad heeft een commissie benoemd, die zowel de mogelijkheid van verdere decentralisa tie van de gemeentelijke arbeid zal over wegen, als de wegen die moeten worden bewandeld om te komen tot een betere be leving van de gemeenschap der heiligen. De decentralisatie zelve heeft reeds jaren de aandacht van de kerkeraad. De secties kregen grotere bevoegdheid en het werk van de smalle kerkeraad werd daardoor sterk ingekrompen. Sedert 1 januari 1957 kent men nu ook een z.g. voorkerkeraad, bestaande uit afgevaardigden van de sec ties en vergadert na de smalle kerkeraad. Het agendum van de grote kerkeraad is wel veel meer ingekrompen, maar nog veel te groot, en het lichaam doordat het meer dan honderd leden telt, nog veel te log. De commissie zal nu e.v. verdere mo gelijkheden nader onder ogen zien en daarover rapporteren. Sleeuwijk. Aangezien enkele jonge leden blijk geven niet voldoende ernst te maken met hun belijdenis blijkend uit on trouw kerkbezoek en verachting van de sacramenten, alsook door een lichtvaardig overgaan naar een ander kerkformatie, heeft de kerkeraad besloten voortaan bij het onderzoek naar de beweegredenen om te komen tot het doen van belijdenis de vragen wat scherper te stellen en niet tevreden te zijn met halfslachtige ant woorden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1958 | | pagina 2