Ons verstand te hoog
„Kleine Vossen"
Officiële Berichten
Kerknieuws
Eén van de problemen, waar vooral
onze jonge mensen altijd weer komen te
staan, is wel het probleem van de oor
sprong der zonde. Ik denk, dat wel ieder,
die de godsdienstige opvoeding van jonge
mensen is toevertrouwd, zich menigmaal
voor die vraag zag gesteld.
Waar komt nu de zonde vandaan God
had toch de wereld rein en goed gescha
pen? Toen de schepping voltooid was,
zag Hij immers alles wat Hij gemaakt
had en ziet, het was zeer goed. En in die
zes dagen heeft Hij geschapen hemel en
aarde en al hun heir. Dus al wat op die
aarde leeft en wriemelt, maar ook alles,
wat in de hemel is. Dus ook de engelen.
En satan is immers ,een afgevallen en
gel. Maar als dan ook deze engel goed
geschapen was, hoe werd hij dan boos
Als hij dienaar was van de grote Koning,
hoe werd hij dan rebel?
De gedachte, dat God hem op de een
of andere manier tot het kwade heeft
aangezet, willen we. in ons verstand niet
toelaten. We voelen, dat we dat niet mo
gen denken. God is heilig en Hij heeft
een afschuw van het kwade. Hij kan de
zonde niet zien. Hij kan ook met de zon
de niet samenwonen, waarom de satan
dan ook aanstonds na zijn val uit de he
mel werd weggezonden.
Maar hoe kwam hij dan ten val? Als
er ergens een smetteloos kleed is of een
smetteloos blad papier, dan kan ik dat
bezoedelen of beduimelen. Er zijn aller
lei manieren, waarop ik dat kleed of dat
blad papier vuil kan maken, maar als er
nu geen vuil is, nergens, in heel de we
reld niet, hoe kan het vuil, het boze, dan
in de reine hemel binnendringen en. post
vatten in het hart van die ene engel, zo
dat hij tegen God opstond?
Het zijn waarlijk niet alleen jonge men
sen, die hier moeite hebben. Ik denk, dat
er wel geen enkele oudere is, die hier een
bevredigend antwoord geven kan.
We blijven hier staan voor een onop
losbaar raadsel. De zonde laat geen ver
klaring toe, ze is ir-rationeel.
Gelijk ze het trouwens nóg altijd is.
Er zal wel niemand zijn, die voor eigen
zonde een bevredigende oplossing vindt.
Want diep in z'n hart zal ieder er van
overtuigd zijn, dat ze ons nooit voordeel
brengt. We spannen er altijd het paard
mee achter de wagen. De genieting der
zonde mag in het eerst wel zoet lijken,
straks laat ze toch wel een heel wrange
nasmaak na.
We schieten er heus niets mee op.
Door een leugentje of door oneerlijke
praktijken kunnen we onszelf misschien
tijdelijk wat voordeel bezorgen, diep in
z'n hart zal ieder er .wel van overtuigd
zijn, dat eerlijk toch het langst duurt.
We praten het onszelf wel voor, dat het
niet erg is en dat we er ons maar dóór
moeten slaan, straks breekt het ons op
de een of andere manier lelijk op en we
trekken toch aan 't kortste end.
Gods kinderen zullen vroeg of laat tot
het inzicht van hun dwaasheid komen en
Onlangs had ik een dag van vergenoe
ging. Niet, dat ik anders onvergenoegd
door het leven ga, want ik heb alle reden
dankbaar te zijn, gezien 't vele goede,
dat God mij schenkt. Maar ja, er zijn
van die dagen in 't leven, dat je opge
wektheid opeens een geduchte knauw kan
krijgen. Helder schijnt 't zonnetje, je gaat
glimlachend je pad, je ziet overal bloe
metjes, je mag hier en daar wat licht
ontsteken in verdonkerde harten, je zingt
en springt van levenslusten
daar ineens schuift er een zwarte wolk
voor de zonDie wolk bezorgde me de
postbode, die een brief in de bus stopte,
die me met de ban sloeg't Jonge, wat
schrok ik van die brief. Daarin werd m'n
edel, eerbiedwaardig persoontje uitge
kleed tot alleen het Adamscostuum over
bleef. Daar stond ik, als ons aller voor
vader, maar niet in een paradijs; 't was
alles doorn en distel voor m'n voet. M'n
eergevoel was gehavend, m'n goede be
doelingen ontbladerd, m'n ambtsheerlijk
heid ontluisterdals 't waar was, wat
er in dat epistel stond, was ik niet waard
langer de titel van V.D.M. (bedienaar
des Goddelijk Woords) te voeren.
'k Was erg verdrietigboos was ik niet,
wel geraakt, gewond tot in m'n ziel. Was
er nu maar iets geweest, waardoor ik oor
zaak had gegeven voor deze „ontkleding",
dan kon ik me schamen; maar bij eer
lijke zelftoetsing op dit punt, kon ik niets
vinden.
De brief brandde in m'n gemoed en
dreigde de hoogachting, de liefde tot de
schrijver te verteren en dat mocht
niet
Dus zat ik onder de jeneverboom, ver
hun zonde leren bewenen, maar ook de
kinderen der wereld zullen er geen be
vrediging in hebben. Laten zij zich een
poos-lang groot houden en zich beroemen,
maar eens komt de tijd, dat zij dan wel:
niet tot berouw komen, maar wel tot de
erkenning, dat zij een grote dwaasheid
deden.
De zonde laat heus nooit een bevre
digende verklaring toe. Ze is alleen maar
kwaad, volop dwaasheid. En wat naar
zijn aard dwaas is, verdraagt geen ver
klaring. Ze draagt nooit anders dan bit
tere en wrange vrucht.
Inderdaad blijkt het, dat de zonde mo
gelijk was. De eerste zonde van die ene
afgevallen engel en nog steeds de zonde
van goddelozen en vromen.
Maar ik weet niet, hoe.
Ik geloof ook niet, dat wij ons denken
mogen toelaten, dat God toch op de een
of andere manier de schuld gaat dragen.
Dat Hij de mogelijkheid van de zonde
gesteld heeft en toen de mens gesteld
heeft op de tweesprong en Zich heeft
omgekeerd, zodat die mens zelf maar
zien moest, wat hij deed en welke weg
hij koos.
De letter van het proefgebod in Gene
sis 2 en de weg des levens en de weg des
doods in Deuteronomium 30 schijnen wel
in die richting te wijzen, maar het is ten
minste zeker niet waar, dat God zelf zich
daarbij terugtrok en de mens alleen voor
die keuze liet staan of ongeïnteresseerd
stond toe te zien. Met de meeste aan
drang en de diepste ernst is het de mens
altijd op het hart gebonden, de weg der
dwaasheid niet te kiezen.
Er is geen sprake van, dat God zou
zeggen„hier zijn de twee wegen en kies
nu maar zelf, ge moet het zelf maar we
ten".
Nee, de mens mag het zelf niet willen
weten. Deze Vader zal zelf wel voor zijn
kinderen kiezen. „Hier, hier moet ge we
zen, dit is de weg" en met biddende ernst
waarschuwt Hij hen„doe het toch niet,
doe het toch niet".
En als die mens dan toch de weg dei-
dwaasheid gaat, tegen alle dringende raad
en ernstige waarschuwing in, dan is het,
alsof die hemelse Vader zelf zijn hoofd
schudt en zegt: hoe is het mogelijk. Nu
had Ik het hun zó gezegd. Wat heb Ik
ze niet gebeden en laten bidden„doe het
niet, om Uws levens wil en ze doen het
toch".
En als die grote en al wij ze God het
hoofd schudt, zouden wij het dan niet
doen
Zouden wij een oplossing proberen tcj
zoeken in dingen, die God zelf niet be-!
grijpt?
Nee, wij weten het niet en wij zullen
het nooit weten, evenmin hoe het moge
lijk is, dat er uit die zonde ook nog een
weg tot behoud is. Dat er nog een moge*
lijkheid is, dat we van de weg der dwaas
heid weer terugkomen.
We zullen hier wel nooit verder kun
nen komen, dan dat wij God God laten
endat wij in aanbidding knielen.
K.-B. v. d. L.
slagen en gehavend. Velerlei vossen,
woestijnvossen, slopen rond m'n leger:
ergernis, wraakzucht: 'k zal-je-wel-krij-
gen; leer-om-leer gedachten enz. enz.
Maar 'k heb ze gelukkig op een afstand
weten te houden, gedachtig aan de vijfde
bede van het „Onze Vader"geen spoed-
brief teruggeschreven, m'n inkt werd niet
tot alsem en m'n pen werd niet tot pijl.
Was ik alleen met m'n „vlees" te rade
gegaan, ik zou als een vulcaan zijn uit*
gebarsten en als een kannibaal m'n tegen
stander levend hebben verslonden!
Wat ben ik nu dankbaar, dat ik de
„oude mens" aan de teugel heb kunnen
houden, want wat is er geschied
Enkele dagen later bezorgt me de post
bode weer een brief als ik dadelijk de
inhoud geweten had, had ik de man om
helsd. In dit tweede schrijven werd de
eerste brief achterhaald, alle beschuldi
gingen ingetrokken, radicaal erkend, dat
de schrijver op een indruk was afgegaan
en was voortgehold op een lichtvaardig-
aanvaard geruchtverontschuldiging werd
dringend gevraagd, ja zelfs om verge
ving.
Wat een opluchting alle vossen vlo
gen en renden weg naar alle kanten; de
jeneverboom werd mij een Elmi, 't ge
laat des aardrijks was veranderd als bij
toverslag en ik was weer als voorheen,
naar ik hoop nog voorzichtiger. Want,
terwijl genoemde vossen de woestijn in
vluchtten, kwam er toch weer eentje stie-
kum achter de tent geslopen, een zeer ge
vaarlijke zelfgenoegzaamheidje-bent-
toch-maar-een-brave-kerelDe eerste
brief hij kwam uit verre oorden
heb ik vernietigd, de tweede bewaar ik
nog als een lauwerkrans om de slapen,
maar als ik bemerk, dat m'n hoofd er van
gaat duizelen, gaat hij de weg van de eer
ste. Ja, 't was een dag van vergenoeging
door dankbaarheid. Maar 'k heb weer
gemerkt, dat m'n hart nog lang niet vos-
vrij is!
Uit het oude-Vossenland.
Bergen op Zoom heeft op waardige
wijze herdacht het „Honderjaar Gerefor
meerd kerkelijk leven" in die stad.
Op Dinsdag 26 November werd een
gemeentevergadering gehouden, waarbij
het kerkgebouw, waarvan het vorig num
mer van de Zeeuwse Kerkbode een mooie
foto gaf, geheel gevuld was. De leiding
berustte bij Ds. A. G. v. d. Stoel, die in
zijn openingswoord wees op het noodza
kelijke van „niet vergeten", naar aanlei
ding van de opdracht aan Jozua om een
gedenkteken in de Jordaan op te richten,
wijzend op en herinnerd aan de hulp
Gods in de woestijn en bij de overtocht.
Hoogtepunt van de avond was de over
dracht van het nieuwe orgel en het be
spelen daarvan door Feike Asma. Het
oude orgel was onbruikbaar en onherstel
baar verklaard. Een paar maal reeds was
een rondgang door de gemeente gedaan
en een Vrouwencomité bood nu een in
gezameld bedrag van 4000,aan, zo
dat alles bij elkaar een schuldvrij nieuw
orgel door de Commissie van Beheer bij
monde van haar voorzitter Br. C. S. Sak-
ko aan de kerkeraad kon worden aange
boden, als geschenk op deze herdenkings
dag. Ds. v. d. Stoel aanvaardde heel dank
baar namens de kerkeraad dit prachtig
cadeau. Feike Asma bespeelde in een zes
tal nummers, gevarieerd en populair ge
kozen, het nieuwe instrument en begelei
de verder de gemeentezang.
Door de heer J. J. Boon werd een
„eeuw-overzicht" gegeven uit de rijke
historie der kerk.
Ds. A. Koning sprak namens de Clas
sis Tholen, Burgemeester Ir. Peeters als
hoofd van de gemeente,. Ds. C. Elseman
namens de Ned. Herv. Kerk en Ds. W.
M. Ie Cointre. als oud-predikant.
Zondag 1 Dec. werd in de morgen
dienst dit feit herdacht. Ds. v. d. Stoel
bediende het Woord uit Efeze 3: 17, 18
en 19, en wees op „de liefde van Chris
tus als fundament der kerk".
Een koortje zong voor en na de dienst
met het nieuwe orgel, afgewisseld met de
gemeente een vijftal toepasselijke gezan
gen.
ZIERIKZEE.
Met ingang van 4 Dec. j.l. worden van
wege de automatisering, alle telefoonnum
mers veranderd.
Deze worden als volgt:
Ds. Y. J. Tiemersma No. 2230,
J. C. van den Doel, Scriba, No. 2300,
J. W. Capelle, Diaconie, No. 2679,
J. W. van den Doel, Boekhouder, No.
2016.
Tweetal te Rotterdam-Kralingen (vac.
4de pred. pk), C. L. Timmers te Sint
Pancras en H. Vollenhoven te Maassluis
te 's-Gravenhage-Zuid (vac. 3de pk),
J. H. Baas te Hillegersberg-Terbregge
en P. Visser te Tilburg.
Beroepen te Bennebroek en te Nieu-
werbrug a. d. Rijn, H. A. van Botten-
burg, kand. te Hilversum te Diever,
H. Veenstra te Veen woudster wal te
Middelburg, P. C. de Vriés te IJssel-
monde.
Bedankt voor Groningen-Oost (vac. F.
Vroon), H. van der Wey te Emmen
voor Leek (Gron.), H. Veenstra te Veen-
woudster wal voor Harlingen, G. W.
LI. Peddemors te Dirkshorn voor
Leerdam, G. Hengeveld te Woubrugge
voor Delft (vac. E. de Vries), H. D.
Bakker te Tholen-Poortvliet.
Geen verdere beroepen. Kandidaat
H. A. van Bottenburg te Hilversum kan
geen verdere beroepen in overweging ne
men.
Kandidaten. De classis Beilen heeft
peremptoir geëxamineerd en toegelaten
tot de dienst des Woords en der Sacra
menten de heer W. H. M. Reinders, kand.
te Apeldoorn en beroepen predikant te
Hijken. De classis Apeldoorn heeft
praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer W. Bos te Apeldoorn,
kand. aan de Theol. Hogeschool te Kam
pen. Hij zal gaarne na 15 dec. een e.v.
beroep in overweging nemen. Zijn adres
is Langeweg 4 te Apeldoorn.
Afscheid en intrede. Na bevestiging
door Ds. G. Veeneman aldaar met 2 Tim.
4: 1, 2 en 5, deed Ds. R. Ypma, gekomen
van Emmen, intrede te Amersfoort met
2 Tim. 1:7. Ds. A. de Korte is voor
nemens 15 dec. afscheid te nemen van
Ooltgensplaat, om 22 dec. d.o.v. intrede
te doen te Woldendorp, na bevestiging
door Ds. H. de Moor van Enschedé.
De bevestiging van Ds. S. J. Verveld te
Scharnegoutum op 22 dec. zal plaats vin
den door Ds. P. J. Lambooy, em. pred.
te Enschedé. Ds. K. Spoelstra is voor
nemens wegens bekomen emeritaat 29
dec. afscheid te preken van Meeden.
Ds. J. v. Herksen te Ermelo, heeft
blijkens een mededeling aan zijn kerke
raad zich teruggetrokken als medewerker
aan het blad „Waarheid en Eenheid".
Ds. L. Zwanenburg te Groningen,
heeft zich metterwoon gevestigd Rosen-
steinlaan 22, aldaar.
Leiden. De kerkeraad zal maandag
30 dec. het kerkgebouw aan de Heren
gracht overdragen aan de Geref. kerk on
derhoudende artikel 31 K.O. hier ter ste
de.
Maasdijk. De kerkeraad besloot tot
aankoop van de tuin van de heer P. v. d.
Lugt, om op die grond in de toekomst de
nieuwe kerk te bouwen.
Winterswijk. De beide vrouwenver
enigingen hebben voor de diensten in het
Jeugdgebouw prachtig avondmaalslinnen
aangeboden, waarvoor zij de gelden in de
gemeente hebben verzameld.
Woubrugge. 23 dec. hoopt de ge
meente haar nieuwe kerkgebouw officiéél
in gebruik te nemen.
Zaandam. De Oude kerk in de Sta
tionsstraat, zo nauw met de geschiedenis
van de Geref. kerk hier ter plaatse ver
weven, verkeert in bouwvallige toestand.
De kerkeraad besloot het gebouw te doen
restaureren met behoud van het eigen ka
rakter en aangepast aan de moderne tijd.
De hinderlijke ramen naast de preekstoel
zullen dan o.m. verdwijnen. De kerkeraad
besloot een restauratiefonds te stichten
in de verwachting, dat de gemeente daarin
de benodigde gelden storten zal zonder
dat de financiering van de kerkelijke
huishouding daarbij in het gedrang ko
men zal.
Theologische Hogeschool. De af
getreden rector, Prof. Dr. A. D. R. Pol
man, is voornemens woensdag 11 dec.
a.s. het rectoraat over te dragen aan zijn
opvolger, Prof. Dr. J. L. Koole. De
plechtigheid zal 's avonds om half acht
in de grote aula plaats vinden. Na afloop
zal de nieuwe rector in de kleine aula
recipiëren.
Giften en legaten. De diaconie van
Zeist ontving een gift van 500,
Ds J. v. Eerden, f In de ouderdom
van 49 jaar is in het ziekenhuis „Bethes-
da" te Hoogeveen, waar hij wegens een
hartaandoening werd verpleegd, overle
den Ds. J. v. Eerden te Nieuwlande(Dr.).
Ds. v. Eerden werd 15 febr. 1908 te Gro
ningen geboren en aanvaardde 22 nov.
1942 het predikambt te Schettens en Lon-
gerhou. In 1947 vertrok hij naar Dracht-
stercompagnie, om zich 4 april 1954 aan
de kerk van Nieuwlande te verbinden.
Zijn stoffelijk overschot is te Nieuwlan
de teraardebesteld.
Ds. K. Spoelstra te Meeden, heeft
van de classis Winschoten, in verband
met het bereiken van de 70-jarige leef
tijd, eervol emeritaat ontvangen. Ds.
Spoelstra werd 20 dec. 1887 te De Krim,
waar zijn vader, wijlen Ds. J. Spoelstra,
predikant was, geboren. Hij werd 17 mei
1925 te Meeden zijn eerste en enige
gemeente in het ambt bevestigd. Het
emeritaat zal 1 jan. a.s. ingaan.
Leeuwarden. De kerkeraad besloot,
dat het presidium van zijn college voort
aan inplaats van om de maand, om de
twee maanden wisselen zal, wijl hem dit
voor de goede gang van zaken gewenster
voorkomt.
Middelburg. Bij de bespreking van
het rapport van de beroepingscommissie
heeft de kerkeraad zich ook bezig gehou
den met de kwestie van de leeftijd van
de predikanten die waren voorgesteld. De
kerkeraad sprak uit, dat de leeftijd „in
het algemeen" geen bezwaar vormt, maar
dat men elk geval afzonderlijk moet be
zien.
Scheveningen. De kerkeraad heeft
zich bezig gehouden met het opmerkelijk
verschijnsel van het groot aantal onttrek
kingen. Een enkel gezin gaat over naai
de Chr. Geref. kerken, een groter aantal
wordt Hervormd, terwijl de opmars dei-
sekten, zo zegt het kerkeraadsverslag in
de plaatselijke kerkbode, steeds doorgaat.
„Al is er niet enkel een heengaan en komt
ook wel eens een gezin of een alleenstaand
persoon tot de Geref. kerk over, zoals de