Ons verstand te hoog „Kleine Vossen" Officiële Berichten Kerknieuws Eén van de problemen, waar vooral onze jonge mensen altijd weer komen te staan, is wel het probleem van de oor sprong der zonde. Ik denk, dat wel ieder, die de godsdienstige opvoeding van jonge mensen is toevertrouwd, zich menigmaal voor die vraag zag gesteld. Waar komt nu de zonde vandaan God had toch de wereld rein en goed gescha pen? Toen de schepping voltooid was, zag Hij immers alles wat Hij gemaakt had en ziet, het was zeer goed. En in die zes dagen heeft Hij geschapen hemel en aarde en al hun heir. Dus al wat op die aarde leeft en wriemelt, maar ook alles, wat in de hemel is. Dus ook de engelen. En satan is immers ,een afgevallen en gel. Maar als dan ook deze engel goed geschapen was, hoe werd hij dan boos Als hij dienaar was van de grote Koning, hoe werd hij dan rebel? De gedachte, dat God hem op de een of andere manier tot het kwade heeft aangezet, willen we. in ons verstand niet toelaten. We voelen, dat we dat niet mo gen denken. God is heilig en Hij heeft een afschuw van het kwade. Hij kan de zonde niet zien. Hij kan ook met de zon de niet samenwonen, waarom de satan dan ook aanstonds na zijn val uit de he mel werd weggezonden. Maar hoe kwam hij dan ten val? Als er ergens een smetteloos kleed is of een smetteloos blad papier, dan kan ik dat bezoedelen of beduimelen. Er zijn aller lei manieren, waarop ik dat kleed of dat blad papier vuil kan maken, maar als er nu geen vuil is, nergens, in heel de we reld niet, hoe kan het vuil, het boze, dan in de reine hemel binnendringen en. post vatten in het hart van die ene engel, zo dat hij tegen God opstond? Het zijn waarlijk niet alleen jonge men sen, die hier moeite hebben. Ik denk, dat er wel geen enkele oudere is, die hier een bevredigend antwoord geven kan. We blijven hier staan voor een onop losbaar raadsel. De zonde laat geen ver klaring toe, ze is ir-rationeel. Gelijk ze het trouwens nóg altijd is. Er zal wel niemand zijn, die voor eigen zonde een bevredigende oplossing vindt. Want diep in z'n hart zal ieder er van overtuigd zijn, dat ze ons nooit voordeel brengt. We spannen er altijd het paard mee achter de wagen. De genieting der zonde mag in het eerst wel zoet lijken, straks laat ze toch wel een heel wrange nasmaak na. We schieten er heus niets mee op. Door een leugentje of door oneerlijke praktijken kunnen we onszelf misschien tijdelijk wat voordeel bezorgen, diep in z'n hart zal ieder er .wel van overtuigd zijn, dat eerlijk toch het langst duurt. We praten het onszelf wel voor, dat het niet erg is en dat we er ons maar dóór moeten slaan, straks breekt het ons op de een of andere manier lelijk op en we trekken toch aan 't kortste end. Gods kinderen zullen vroeg of laat tot het inzicht van hun dwaasheid komen en Onlangs had ik een dag van vergenoe ging. Niet, dat ik anders onvergenoegd door het leven ga, want ik heb alle reden dankbaar te zijn, gezien 't vele goede, dat God mij schenkt. Maar ja, er zijn van die dagen in 't leven, dat je opge wektheid opeens een geduchte knauw kan krijgen. Helder schijnt 't zonnetje, je gaat glimlachend je pad, je ziet overal bloe metjes, je mag hier en daar wat licht ontsteken in verdonkerde harten, je zingt en springt van levenslusten daar ineens schuift er een zwarte wolk voor de zonDie wolk bezorgde me de postbode, die een brief in de bus stopte, die me met de ban sloeg't Jonge, wat schrok ik van die brief. Daarin werd m'n edel, eerbiedwaardig persoontje uitge kleed tot alleen het Adamscostuum over bleef. Daar stond ik, als ons aller voor vader, maar niet in een paradijs; 't was alles doorn en distel voor m'n voet. M'n eergevoel was gehavend, m'n goede be doelingen ontbladerd, m'n ambtsheerlijk heid ontluisterdals 't waar was, wat er in dat epistel stond, was ik niet waard langer de titel van V.D.M. (bedienaar des Goddelijk Woords) te voeren. 'k Was erg verdrietigboos was ik niet, wel geraakt, gewond tot in m'n ziel. Was er nu maar iets geweest, waardoor ik oor zaak had gegeven voor deze „ontkleding", dan kon ik me schamen; maar bij eer lijke zelftoetsing op dit punt, kon ik niets vinden. De brief brandde in m'n gemoed en dreigde de hoogachting, de liefde tot de schrijver te verteren en dat mocht niet Dus zat ik onder de jeneverboom, ver hun zonde leren bewenen, maar ook de kinderen der wereld zullen er geen be vrediging in hebben. Laten zij zich een poos-lang groot houden en zich beroemen, maar eens komt de tijd, dat zij dan wel: niet tot berouw komen, maar wel tot de erkenning, dat zij een grote dwaasheid deden. De zonde laat heus nooit een bevre digende verklaring toe. Ze is alleen maar kwaad, volop dwaasheid. En wat naar zijn aard dwaas is, verdraagt geen ver klaring. Ze draagt nooit anders dan bit tere en wrange vrucht. Inderdaad blijkt het, dat de zonde mo gelijk was. De eerste zonde van die ene afgevallen engel en nog steeds de zonde van goddelozen en vromen. Maar ik weet niet, hoe. Ik geloof ook niet, dat wij ons denken mogen toelaten, dat God toch op de een of andere manier de schuld gaat dragen. Dat Hij de mogelijkheid van de zonde gesteld heeft en toen de mens gesteld heeft op de tweesprong en Zich heeft omgekeerd, zodat die mens zelf maar zien moest, wat hij deed en welke weg hij koos. De letter van het proefgebod in Gene sis 2 en de weg des levens en de weg des doods in Deuteronomium 30 schijnen wel in die richting te wijzen, maar het is ten minste zeker niet waar, dat God zelf zich daarbij terugtrok en de mens alleen voor die keuze liet staan of ongeïnteresseerd stond toe te zien. Met de meeste aan drang en de diepste ernst is het de mens altijd op het hart gebonden, de weg der dwaasheid niet te kiezen. Er is geen sprake van, dat God zou zeggen„hier zijn de twee wegen en kies nu maar zelf, ge moet het zelf maar we ten". Nee, de mens mag het zelf niet willen weten. Deze Vader zal zelf wel voor zijn kinderen kiezen. „Hier, hier moet ge we zen, dit is de weg" en met biddende ernst waarschuwt Hij hen„doe het toch niet, doe het toch niet". En als die mens dan toch de weg dei- dwaasheid gaat, tegen alle dringende raad en ernstige waarschuwing in, dan is het, alsof die hemelse Vader zelf zijn hoofd schudt en zegt: hoe is het mogelijk. Nu had Ik het hun zó gezegd. Wat heb Ik ze niet gebeden en laten bidden„doe het niet, om Uws levens wil en ze doen het toch". En als die grote en al wij ze God het hoofd schudt, zouden wij het dan niet doen Zouden wij een oplossing proberen tcj zoeken in dingen, die God zelf niet be-! grijpt? Nee, wij weten het niet en wij zullen het nooit weten, evenmin hoe het moge lijk is, dat er uit die zonde ook nog een weg tot behoud is. Dat er nog een moge* lijkheid is, dat we van de weg der dwaas heid weer terugkomen. We zullen hier wel nooit verder kun nen komen, dan dat wij God God laten endat wij in aanbidding knielen. K.-B. v. d. L. slagen en gehavend. Velerlei vossen, woestijnvossen, slopen rond m'n leger: ergernis, wraakzucht: 'k zal-je-wel-krij- gen; leer-om-leer gedachten enz. enz. Maar 'k heb ze gelukkig op een afstand weten te houden, gedachtig aan de vijfde bede van het „Onze Vader"geen spoed- brief teruggeschreven, m'n inkt werd niet tot alsem en m'n pen werd niet tot pijl. Was ik alleen met m'n „vlees" te rade gegaan, ik zou als een vulcaan zijn uit* gebarsten en als een kannibaal m'n tegen stander levend hebben verslonden! Wat ben ik nu dankbaar, dat ik de „oude mens" aan de teugel heb kunnen houden, want wat is er geschied Enkele dagen later bezorgt me de post bode weer een brief als ik dadelijk de inhoud geweten had, had ik de man om helsd. In dit tweede schrijven werd de eerste brief achterhaald, alle beschuldi gingen ingetrokken, radicaal erkend, dat de schrijver op een indruk was afgegaan en was voortgehold op een lichtvaardig- aanvaard geruchtverontschuldiging werd dringend gevraagd, ja zelfs om verge ving. Wat een opluchting alle vossen vlo gen en renden weg naar alle kanten; de jeneverboom werd mij een Elmi, 't ge laat des aardrijks was veranderd als bij toverslag en ik was weer als voorheen, naar ik hoop nog voorzichtiger. Want, terwijl genoemde vossen de woestijn in vluchtten, kwam er toch weer eentje stie- kum achter de tent geslopen, een zeer ge vaarlijke zelfgenoegzaamheidje-bent- toch-maar-een-brave-kerelDe eerste brief hij kwam uit verre oorden heb ik vernietigd, de tweede bewaar ik nog als een lauwerkrans om de slapen, maar als ik bemerk, dat m'n hoofd er van gaat duizelen, gaat hij de weg van de eer ste. Ja, 't was een dag van vergenoeging door dankbaarheid. Maar 'k heb weer gemerkt, dat m'n hart nog lang niet vos- vrij is! Uit het oude-Vossenland. Bergen op Zoom heeft op waardige wijze herdacht het „Honderjaar Gerefor meerd kerkelijk leven" in die stad. Op Dinsdag 26 November werd een gemeentevergadering gehouden, waarbij het kerkgebouw, waarvan het vorig num mer van de Zeeuwse Kerkbode een mooie foto gaf, geheel gevuld was. De leiding berustte bij Ds. A. G. v. d. Stoel, die in zijn openingswoord wees op het noodza kelijke van „niet vergeten", naar aanlei ding van de opdracht aan Jozua om een gedenkteken in de Jordaan op te richten, wijzend op en herinnerd aan de hulp Gods in de woestijn en bij de overtocht. Hoogtepunt van de avond was de over dracht van het nieuwe orgel en het be spelen daarvan door Feike Asma. Het oude orgel was onbruikbaar en onherstel baar verklaard. Een paar maal reeds was een rondgang door de gemeente gedaan en een Vrouwencomité bood nu een in gezameld bedrag van 4000,aan, zo dat alles bij elkaar een schuldvrij nieuw orgel door de Commissie van Beheer bij monde van haar voorzitter Br. C. S. Sak- ko aan de kerkeraad kon worden aange boden, als geschenk op deze herdenkings dag. Ds. v. d. Stoel aanvaardde heel dank baar namens de kerkeraad dit prachtig cadeau. Feike Asma bespeelde in een zes tal nummers, gevarieerd en populair ge kozen, het nieuwe instrument en begelei de verder de gemeentezang. Door de heer J. J. Boon werd een „eeuw-overzicht" gegeven uit de rijke historie der kerk. Ds. A. Koning sprak namens de Clas sis Tholen, Burgemeester Ir. Peeters als hoofd van de gemeente,. Ds. C. Elseman namens de Ned. Herv. Kerk en Ds. W. M. Ie Cointre. als oud-predikant. Zondag 1 Dec. werd in de morgen dienst dit feit herdacht. Ds. v. d. Stoel bediende het Woord uit Efeze 3: 17, 18 en 19, en wees op „de liefde van Chris tus als fundament der kerk". Een koortje zong voor en na de dienst met het nieuwe orgel, afgewisseld met de gemeente een vijftal toepasselijke gezan gen. ZIERIKZEE. Met ingang van 4 Dec. j.l. worden van wege de automatisering, alle telefoonnum mers veranderd. Deze worden als volgt: Ds. Y. J. Tiemersma No. 2230, J. C. van den Doel, Scriba, No. 2300, J. W. Capelle, Diaconie, No. 2679, J. W. van den Doel, Boekhouder, No. 2016. Tweetal te Rotterdam-Kralingen (vac. 4de pred. pk), C. L. Timmers te Sint Pancras en H. Vollenhoven te Maassluis te 's-Gravenhage-Zuid (vac. 3de pk), J. H. Baas te Hillegersberg-Terbregge en P. Visser te Tilburg. Beroepen te Bennebroek en te Nieu- werbrug a. d. Rijn, H. A. van Botten- burg, kand. te Hilversum te Diever, H. Veenstra te Veen woudster wal te Middelburg, P. C. de Vriés te IJssel- monde. Bedankt voor Groningen-Oost (vac. F. Vroon), H. van der Wey te Emmen voor Leek (Gron.), H. Veenstra te Veen- woudster wal voor Harlingen, G. W. LI. Peddemors te Dirkshorn voor Leerdam, G. Hengeveld te Woubrugge voor Delft (vac. E. de Vries), H. D. Bakker te Tholen-Poortvliet. Geen verdere beroepen. Kandidaat H. A. van Bottenburg te Hilversum kan geen verdere beroepen in overweging ne men. Kandidaten. De classis Beilen heeft peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot de dienst des Woords en der Sacra menten de heer W. H. M. Reinders, kand. te Apeldoorn en beroepen predikant te Hijken. De classis Apeldoorn heeft praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer W. Bos te Apeldoorn, kand. aan de Theol. Hogeschool te Kam pen. Hij zal gaarne na 15 dec. een e.v. beroep in overweging nemen. Zijn adres is Langeweg 4 te Apeldoorn. Afscheid en intrede. Na bevestiging door Ds. G. Veeneman aldaar met 2 Tim. 4: 1, 2 en 5, deed Ds. R. Ypma, gekomen van Emmen, intrede te Amersfoort met 2 Tim. 1:7. Ds. A. de Korte is voor nemens 15 dec. afscheid te nemen van Ooltgensplaat, om 22 dec. d.o.v. intrede te doen te Woldendorp, na bevestiging door Ds. H. de Moor van Enschedé. De bevestiging van Ds. S. J. Verveld te Scharnegoutum op 22 dec. zal plaats vin den door Ds. P. J. Lambooy, em. pred. te Enschedé. Ds. K. Spoelstra is voor nemens wegens bekomen emeritaat 29 dec. afscheid te preken van Meeden. Ds. J. v. Herksen te Ermelo, heeft blijkens een mededeling aan zijn kerke raad zich teruggetrokken als medewerker aan het blad „Waarheid en Eenheid". Ds. L. Zwanenburg te Groningen, heeft zich metterwoon gevestigd Rosen- steinlaan 22, aldaar. Leiden. De kerkeraad zal maandag 30 dec. het kerkgebouw aan de Heren gracht overdragen aan de Geref. kerk on derhoudende artikel 31 K.O. hier ter ste de. Maasdijk. De kerkeraad besloot tot aankoop van de tuin van de heer P. v. d. Lugt, om op die grond in de toekomst de nieuwe kerk te bouwen. Winterswijk. De beide vrouwenver enigingen hebben voor de diensten in het Jeugdgebouw prachtig avondmaalslinnen aangeboden, waarvoor zij de gelden in de gemeente hebben verzameld. Woubrugge. 23 dec. hoopt de ge meente haar nieuwe kerkgebouw officiéél in gebruik te nemen. Zaandam. De Oude kerk in de Sta tionsstraat, zo nauw met de geschiedenis van de Geref. kerk hier ter plaatse ver weven, verkeert in bouwvallige toestand. De kerkeraad besloot het gebouw te doen restaureren met behoud van het eigen ka rakter en aangepast aan de moderne tijd. De hinderlijke ramen naast de preekstoel zullen dan o.m. verdwijnen. De kerkeraad besloot een restauratiefonds te stichten in de verwachting, dat de gemeente daarin de benodigde gelden storten zal zonder dat de financiering van de kerkelijke huishouding daarbij in het gedrang ko men zal. Theologische Hogeschool. De af getreden rector, Prof. Dr. A. D. R. Pol man, is voornemens woensdag 11 dec. a.s. het rectoraat over te dragen aan zijn opvolger, Prof. Dr. J. L. Koole. De plechtigheid zal 's avonds om half acht in de grote aula plaats vinden. Na afloop zal de nieuwe rector in de kleine aula recipiëren. Giften en legaten. De diaconie van Zeist ontving een gift van 500, Ds J. v. Eerden, f In de ouderdom van 49 jaar is in het ziekenhuis „Bethes- da" te Hoogeveen, waar hij wegens een hartaandoening werd verpleegd, overle den Ds. J. v. Eerden te Nieuwlande(Dr.). Ds. v. Eerden werd 15 febr. 1908 te Gro ningen geboren en aanvaardde 22 nov. 1942 het predikambt te Schettens en Lon- gerhou. In 1947 vertrok hij naar Dracht- stercompagnie, om zich 4 april 1954 aan de kerk van Nieuwlande te verbinden. Zijn stoffelijk overschot is te Nieuwlan de teraardebesteld. Ds. K. Spoelstra te Meeden, heeft van de classis Winschoten, in verband met het bereiken van de 70-jarige leef tijd, eervol emeritaat ontvangen. Ds. Spoelstra werd 20 dec. 1887 te De Krim, waar zijn vader, wijlen Ds. J. Spoelstra, predikant was, geboren. Hij werd 17 mei 1925 te Meeden zijn eerste en enige gemeente in het ambt bevestigd. Het emeritaat zal 1 jan. a.s. ingaan. Leeuwarden. De kerkeraad besloot, dat het presidium van zijn college voort aan inplaats van om de maand, om de twee maanden wisselen zal, wijl hem dit voor de goede gang van zaken gewenster voorkomt. Middelburg. Bij de bespreking van het rapport van de beroepingscommissie heeft de kerkeraad zich ook bezig gehou den met de kwestie van de leeftijd van de predikanten die waren voorgesteld. De kerkeraad sprak uit, dat de leeftijd „in het algemeen" geen bezwaar vormt, maar dat men elk geval afzonderlijk moet be zien. Scheveningen. De kerkeraad heeft zich bezig gehouden met het opmerkelijk verschijnsel van het groot aantal onttrek kingen. Een enkel gezin gaat over naai de Chr. Geref. kerken, een groter aantal wordt Hervormd, terwijl de opmars dei- sekten, zo zegt het kerkeraadsverslag in de plaatselijke kerkbode, steeds doorgaat. „Al is er niet enkel een heengaan en komt ook wel eens een gezin of een alleenstaand persoon tot de Geref. kerk over, zoals de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1957 | | pagina 2