Laatste Jïxehria De opleiding tot het ambt Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland MEDITATIE Belangrijk rapport verkrijgbaar ZEEUWSE KERKBODE DERTIENDE jaargang No. 19 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 8 NOVEMBER 1957 Abonnementsprijs3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 12 cent per mm. Daar is geschreven Matth. 4-'4, 7, 10. Wanneer niemand minder dan Jezus Christus in eigen persoon, in antwoord op verzoeking, gewoon een bijbelwoord citeert, hoeveel te meer is dat dan voor ons de weg Jezus gaat geen redeneringen houden met de vijand. Dat had Hij kunnen doen. Maar dat doet Christus niet. Enkel maar antwoorden: dit zegt de Schrift. En dan zijn het citaten uit het boek Deuteronomium. Ik zie daar een voorbeeld in ook voor onze strijdwijze tegen Satan, tegen verzoeking tegenover dwalingen. Meer nogeen voorbeeld voor heel ons gedrag. Niet redeneren met een sterke vijand, want dan kon je 't wel eens verliezen. Maar het Woord hanteren, als het zwaard van de Geest. 'k Meen dat wij nog veel meer gewoon met ons bijbeltje bij ons, op stap moeten, en dat moeten laten spreken, ook tegenover anderen. En zelf er allereerst bij moeten leven natuurlijk. Zelf het Woord vasthoudend. Anderen het Woord vóórhoudend, 't Zal bijvoorbeeld gaan over onze kerkgang. Daar kunnen we veel over discussiëren, 1 X of 2 X. Eindeloos. Daar is ons bijbeltje. Hebr. 10:25. Daar staat geschreven: „Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen". Waar was u, toen de gemeente bijeen kwam? U was er niet. Was u ziek? Een tweede voorbeeld. De arbeid in het R.K. Zuiden. Daar is de Mariaverering. Het Feest van de onbevlekte ontvangenis. Daar is weer ons bijbeltje. Daar staat geschreven, dat Maria zeide: mijn geest heeft zich verblijd over God, mijn Heiland (S.V.Zalig maker). Ze heeft dus ook een Heiland nodig, als zondares. Hoort u, R.K. medechristen? Daar staat geschreven! Zich beroepen op het Woord! Naief 't Hindert mij niet, hoe ge 't noemt. Maar het is de eenvoud van het geloof. Het is het enig houvast. De enige weg. Trouwens, ons enige behoud. Immers, wat moet ge aan met uw ontzaglijke nood, anders dan af te gaan op het: Daar staat geschreven: Roep Mij aan. Ik zal u uit helpen. (Ps. 50: 15) Wat met uw zonde Gelukkigdaar staat geschrevenBij U, o God is vergeving (Ps. 130). Wat met uw kinderen? Daar staat geschreven: U komt de belofte toe en uw kinderen. En wie tot genade zoekt te komen, laat hij, of zij 't maar zeggen, o Here, daar staat geschreven: Wie de Naam des Heren zal aan roepen, zal zalig worden En Uw Woord komt altijd uit. Nieuwerkerk (Z.) J. H. BECKER. Het wordt er niet gemakkelijker op voor degenen, die zich willen voorberei den om straks predikant te worden. Nog niet zo lang geleden hoorden we, dat er in Engeland over gedacht wordt, om ontwikkelde gemeente-leden maar te belasten met de geestelijke verzorging van kleine gemeenten. Zij krijgen dan „even" een minimumopleiding, en dan zal verder de praktijk moeten uitwijzen, of een dergellijke noodoplossing al dan niet voldoet. Maar, zo denken wij er in onze krin gen niet over. Wie de verslagen gevolgd heeft van de Synode van Assen, weet, dat daar de opleiding ter sprake is ge weest. Niet voor het eerst. Op vroegere Synodes kwam dit ook al ter sprake. Plet resultaat van de besprekingen in Assen is nu, dat de voorbereiding tot het ambt weer iets omvangrijker is geworden. Men moet straks ook een bewijs kunnen tonen, dat men naast de studie voor het kandidaats, ook met vrucht gevolgd heeft een opleiding, die zich meer rechtstreeks richt op de uitoefening van de ambtelijke praktijk. De tekst van dit Synodebesluit is ge publiceerd, zodat allen er kennis van kun nen nemen. Het is dus niet de bedoeling, dat de wetenschappelijke opleiding wordt inge krompen en er meer ruimte komt voor het praktische. Dit zou op de duur niet anders dan schadelijk kunnen werken. De enkele ja ren van akademische opleiding moeten de a.s. predikant inleiden in de problemen van de bestudering der theologie. De be langstelling moet worden gewekt voor de vragen rond het Oude- of het Nieuwe Testament; op hoop, dat in het verdere leven de predikant zal voortarbeider. Want, hij verlaat de akademie toch slechts met een minimum, en moet in die jaren verstaan hebben, dat hij altijd moet blij ven onderzoeken. Op die manier worden de rijkdommen gevonden. Naast de wetenschappelijke toerusting tot het ambt komt nu als aanvulling een op de praktijk gerichte vorming. Wat dat precies zal omvatten, is misschien nog niet in allen dele uitgewerkt. Maar, daar onder zullen zeker vallen: de prediking, de catechese, en de zielszorg. Men voelt in de tegenwoordige tijd, dat de overgang van school naar leven nogal ingrijpend is. Daarom moet men in de opleidingsjaren op het leven worden ingesteld, en enig begrip krijgen van de moeilijkheden, waarvoor het leven plaatst. Het geven van een catechisatie is wel wat anders dan een „boom" met elkaar over een of ander onderwerp. De kunst om te leven is vooral in de praktijk van het ambt van grote betekenis. Wie zich dan ook later op de praktijk kan werpen, na dat hij eerst op die praktijk speciaal is gewezen, die heeft daarin een voordeel boven vroegere geslachten. De Herv. Kerk kent nu al enige tijd naast enkele maanden seminarie, het vi cariaat. Dit laatste wil zeggen, dat iemand in een bepaalde gemeente de praktijk in gaat, liefst onder toezicht van een wat ervaren dienaar. Zodoende komt daar niemand tot een beroep, of hij heeft reeds met de ambtelijke praktijk van nabij ken nis gemaakt. Het is nog niet te zeggen, tot hoever de praktische opleiding ten onzent zich zal uitstrekken, of zal gaan uitstrekken. In de regel is het zó, wanneer een nieuwe zaak op gang komt, dat de tijd, er aan besteed, eerder meer dan minder wordt. Van belang op dit moment is, dat de Sy node om de wil van de Kerken, hiertoe is overgegaan. Het gaat er om, dat de Kerken zo goed mogelijk zullen verzorgd worden. Natuurlijk blijft ook bij de beste op leiding het persoonlijke verschil bestaan. De aanleg is met onderscheid aanwezig, en dat zal zich ook in de praktijk doen gelden. Wanneer echter iemand zich zijn leven lang wil blijven inspannen, en aan het werken het bidden paart, dan is het zó, dat van een opleiding, waarin met al les rekening wordt gehouden, ook de bes te resultaten zijn te verwachten. Maar, intussen worden de opleidings jaren steeds meer gespannen, en zal de tijd, waarin men klaar kan komen, niet te krap moeten genomen worden. De stu dent moet het ook kunnen verwerken. Toch is het heel wat beter, wanneer in de kring der Kerken men zich zó af vraagt, wat of de beste opleiding zal zijn, dan dat men van gedachte zou wezen, dat we met een beetje minder ook wel toe kunnen. Om de belangrijke taak van de leiding van de gemeente des Heren moet èn we- tenschappellijk, èn praktisch, gestreefd worden naar het beste. Het is te hopen, dat de nu genomen besluiten een belangrijke stap in deze richting betekenen. C. St. Het rapport van deputaten voor bestu dering van het film- en bioscoopvraag stuk, en daarbij gevoegd het rapport van de commissie ter Generale Synode, zijn, voorzover de voorraad strekt, verkrijg baar bij het Alg. Kerkelijk Bureau, Wil- helminapark 2, Utrecht. De prijs is tach tig cent. Voor kerkeraden een reden, om haastig hiervan gebruik te maken. U kunt aan dit rapport veel hebben. Gemeenteleden eveneens. Straks een onderwerp op wijkavonden, enz. Bestellen op postrekening no. 513153 van het Alg. Kerkelijk Bureau. Doe het spoedig. C. St. Open brief. Waarde Heer Chroestsjev, Natuurlijk heeft ieder ook hier in Ne derland respekt voor de verwezenlijking van de eerste kunstmaan. 'n Pracht resultaat van stoutmoedige verbeelding en volhardend vernuft. Dat ik u over deze Russische prestatie schrijf, is niet om aan de mode of aan de angst van vandaag mee te doen. Integendeel gaat het mij om 'n inval, die ik niet op papier zou hebben gezet, indien ik die elders reeds zou hebben ont dekt. Want mijn bewondering voor de kunst maan, die met haar gewicht van minder dan 90 kilo nu al weken rondom onze oude aarde draait, sprong opeens over op.die andere, echte maan, die met haar gewicht van millioenen tonnen nu reeds 'n ons onbekend aantal eeuwen (volgens üw geleerden millioenen jaren zelfs) rondom de aarde wentelt, zonder 'n moment van dreigen te vallen Indien eer gegeven moet worden aan wie eer toekomt en het kleinzielig zou zijn, als Amerikanen uit jalousie nu Rus sische geleerden het verschuldigde hulde onthielden, hoe zou het dan zijn, indien gij of ik de eer zouden onthouden, die toekomt aan de allereerste Uitvinder van de echte maan? En het is juist over Hem, dat ik, met alle respekt voor menselijke vinders, in al die m^wsverheerlijkende artikelen en in het algemeen in de Prawda, nooit iets las. Gij zijt zo hebben wij Nederlanders met groot genoegen vernomen, toen ge uw vroegere kameraad Stalin na zijn dood afkraaktet gij zijt tegen per soonsverheerlijking ontwaakt. Dat lijkt mij 'n realistisch standpunt, overeenstemmend met het feit, dat één alleen op welk gebied ook nooit veel be duidt of vermag. Ook bij het lanceren van de kunstmaan, heeft het ook u zeker getroffen, hoevele bekende en onbekende mannen en vrou wen, eigenlijk eeuwen lang hebben ge peinsd, gezwoegd, geprobeerd, elkander geraden, geholpen, verraden, omgekocht en tegengewerkt, om dan nu ten langen leste dat dingske van 'n 80 killo tot bo ven de atmosfeer in te slingeren langs 'n baan, dieer helemaal niet zou zijn, indien die oer-Vinder niet vooraf de mo gelijkheid daartoe had geschapen Wie toch heeft u aan al die grondstof fen, nodig voor de fabricatie, geholpen Wie heeft Icarus en Jules Verne en al die andere zoekers, inspirators en vin ders op hun nu eindelijk verwezenlijkte denkbeelden gebracht? Wie aan geslatht op geslacht het on misbare iritellekt verschaft en de wil om het te volbrengen? Tegenover dit heirleger van naamlozen en beroemden staatHij alléén Terwijl het onmogelijk zou zijn om het aandeel van ieder mens apart vast te stel len, van mijnwerker tot hoofdingnieur, slingert Hij, volgens uw eigen geleerden, nu reeds millioenen jaren, al die zware hemelbollen bij milliarden tegelijk door Zijn helal enontvangt daarvoor in uw partijbladen weinig eer Is dat nu, waarde heer Partij-secretaris, wel billijk? Of want dat raakt u well- licht dieper logisch? Mogelijk werpt gij mij tegen zoals atheïsten zonder veel variatie sedert De- mocritus geef mij bewijs dat uw God dat heeft gedaan en in stand houdt. Zou ik u mogen vragen: gij, die met uw materialistische geleerden alles binnen het „bewijsbare" zoudt willen houden, kunt gij „bewijzen", dat zeg enkel maar de echte maan we praten dan maar niet over al die andere milliarden sterren of uw eigen hart of oog dat de echte maan er zonder Iemand geko men is? Stel eens dat enig Amerikaan thans zou beweren: die kunstmaan, die \s van zelf ontstaan. Die zogenaamde Russische uitvinder bestaat niet. Larie. Helemaal ook niet nodig. Langs de weg van me chanische staat en druk is die kunstmaan vanzelf geëvolueerd. Zoudt ge zulk 'n tegenspreker niet zon der meer negeren en, indien hij bleek serius te zijn, in één van uw vele pas sende inrichtingen opsluiten Welnu, geeft het niet te denken, dat bij u zelfs 'n aparte verenigingen bestaan, die zich nu al veertig jaar hees schreeu wen om uw mede-Russen aan te tonen dat niet Iemand de aarde en de zon en het heelal geschapen heeft? Waarvoor maakt men zich bij u druk, als Hij toch niet bestaat? Heer Chroestsjev, wij moeten realist zijn. Daarom erkent ieder normaal mens de realiteit van uw kunstmaan èn van haar heirleger van uitvinders en vervaardigers, van wie zeg Jules Verne in 1865 de eer ste is geweest met zijn „De la terre a la lune". De O er-Bedenker, de Maker van de eerste echte maan, lijkt zonder enig mis lukt probeersel, zelfs zonder raket of bat terij, het al eeuwen en eeuwen te hebben volgehouden. Hij alléén „Wie bestuurde de Geest des Heren en onderrichtte Hèm als zijn raadsman vroeg reeds één van Israëls profeten en ook wij vragen: wie? Soms 'n Rus? „Zie volken zijn geacht als 'n druppel aan 'n emmer en als 'n stofje aan 'n weegschaal." En nu gij in uw land, niet geheel over bodig, de persoonsverheerlijking ik zal niet zeggen onder de knie heeft, maar dan toch mondelings hebt afgekeurd en in anderen bestreden, zoudt gij nu niet als communist, d.i. toch gemeenschaps mens, ook het aandeel van al die anderen, Duitse, Engelse, Amerikaanse, misschien mede Nederlandse theoretici en practici, die alle tesdmen hebben gearbeid en nóg arbeiden om, zwoegend en ploeterend, na te denken de mogelijkheden die niet de Natuur (wat is dit nu eigenlijk voor 'n irreëel gedachten ding?) doch die dui zend maal dood verklaarde Iemand heeft

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1957 | | pagina 1