„Kleine Vossen"
VARIA
PREDIKBEURTEN
zoveel gerucht makende, „apartheidspoli
tiek"
Maar ik zie, dat ik mij moet beperken
en dat ik onmogelijk, in het bestek van
dit artikel, alle kwesties, die deze week
de Synode bezig hielden, zal kunnen „be
handelen". Dat is trouwens ook niet de
bedoeling van deze artikelen. Immers, de
bedoeling daarvan is alleen déze, dat u
blijft meeleven en vooral mee-bidden en
dat u althans enig inzicht hebt in de gang
van het synodale „bedrijf".
Ja, dat synodale „bedrijf"! Daar is, nu
even louter formeel gezien, ook het één
en ander over gezegd. Het feit, dat onze
Kerken haar arbeid uitstrekken over zo
menig ander terrein dan vroeger het ge
val was, brengt natuurlijk mee, dat er
veel meer werk te doen valt, ook admi
nistratief, om het nu zó even te noemen.
Daarom is de Synode er toe over gegaan
de mogelijkheid te scheppen van de aan
stelling van 'n vaste functionaris, waar
over ik u reeds in 'n vorig artikel inlicht
te. Dat ging ook „zo maar" niet! Neen,
maar daar zijn heel wat woorden aan
besteed. Sommigen huiverden. Anderen
wilden meteen vaststellen, dat deze func
tionaris ook lid van de Synode en zelfs
van het Moderamen zal kunnen zijn.
'n Derde vroeg, of er voor zo iemand wel
voldoende arbeid zou zijn voor 'n heel
jaar. Maar tenslotte heeft de Synode, als
ik mij goed herinnermet algemene stem
men, besloten, dat er 'n vaste functiona
ris dient te komen, doch dat deze géén
lid van de Synode zal kunnen zijn en ook
haar comitézittingen niet zal mogen bij
wonen. De huidige 1ste Scriba, Ds. v. An-
del, heeft tot dit besluit het zijne bijge
dragen, door ons eens even „achter de
schermen" te laten kijken, waardoor we
'n beter inzicht krègen in wat er allemaal
te doen valt, waarvan noodzakelijkerwijze
nu nog veel op z'n „janboerefluitjes"
moet worden afgehandeld. En dus nu
maar eens afwachten, wié het worden
zalHet zal niet gemakkelijk zijn, zo
iemand te vinden, vooral niet als het
iemand dient te wezen, die, zoals Prof.
Nauta het uitdrukte, èn theologsch èn ju
ridisch geschoold zal dienen te zijn
Ook heel belangrijk was het debat naar
aanleiding van de besluiten der Synode
van Leeuwarden, rakende de verhouding
van Diaconie en Overheid, doch dat is 'n
apart artikel waard, waar deze zaak im
mers ook op onze jaarlijkse provinciale
diakonale Conferentie, dit jaar te Mid
delburg gehouden (de „drie-kruisjes
conferentie"), ons zo bijzonder heeft be
zig gehouden.
Ik wil dit artikel besluiten met te me
moreren, dat de zaken van de herziening
der Kerkenorde op de voortgezette zit
tingen der Asser Synode aan de orde zul
len komen. Om die zittingen 'n vlotter
verloop te doen hebben, zal de synodale
commissie, aan welke deze zaak in han
den is gesteld, vooraf aan de leden der
Synode haar rapport doen toekomen (dit
zal ongeveer zijn in de maand februari),
waarna de leden dan schriftelijk eventuele
amendementen kunnen in dienen, 'n gang
van zaken, die de behandeling op de Sy-^
node zélf uiteraard alleen maar kan be-*
spoedigen.
En dan hopen we volgende week deze,
eerste, zitting te kunnen beëindigen. Dan
gaan we dus naar huis tot, ja, dat is nog
niet vastgesteld, maar ik vermoed, dat
het wel april 1958 zal worden.
Dan gaan we weer allen aan ons „ge
wone" werk, dat echter (en laat ons dat
vooral niet vergetenhet allerbelang
rijkste is!
Maar ongetwijfeld zullen we allemaal
juist voor dat „gewone" werk veel ge
leerd hebben en er onze winst mee kun
nen doen.
God gevetot heil van onze Kerken
H. PESTMAN.
Heel wat gewichtig-doenerij is ons de
laatste jaren van de schouders gegleden.
Natuur en waarheid hebben 't van liever
lee gewonnen van veel kerk-aanstellerij.
We hadden 't kerkleven, dat is de uiter
lijke vorm van Godsverering in en buiten
de kerk, zó wanstaltig en smakeloos aan
gekleed, dat er van verhevenheid en sier
lijkheid weinig was overgebleven.
Eerbied en aanstellerij liggen immers
hemelsbreed uit elkander. Plechtig en ge
maakt èveneens. Bijgehouden vormen uit
een vroeger tijdperk maakten dikwijls een
potsierlijke indruk.
Wat voorheen inderdaad plechtig, sta
tig, deftig stond, is nu lachwekkend. Ver
onderstel, dat een dominé in plechtig
zwart, zwarte jas, zwarte das, zwarte
hoge hoed, plechtstatig een legerplaats be
trad, de soldaten zouden zeker denken èn
zeggen: mensen, machten, mogendheden,
wat is dat voor een voorwereldlijk schep
sel, die komt zo maar stappen uit de al
bum van m'n overgrootvader die man
is zeker per ongeluk achtergebleven van
een vorige generatieEn als deze „gees
telijke" dan zalvend begon te spreken in
de „tale Kanaans", zou hij gewis kunnen
rekenen op daverende lachsalvo's.
Dit behoeft in 't geheel geen spotten
te zijn, maar de man maakt het leven en
spreken naar Gods Woord tot een be
spotting.
Toen ik voorheen bij de vrijzinnige
Achterhoekse boeren over de vloer kwam
en bemerkte, dat ik Gereformeerd was en
nog wel dominé, dan keek menigeen mij
eerst aan, alsof ze te doen kregen met
een mens, die toch wel achterlijk moest
zijn, maar wanneer ik dan gewoon aan
tafel aanschikte, vroeg naar familiever
houdingen, foto's liet zien van vrouw en
kinderen en heel alledaags met ze keu
velden over rogge en knollen, koeien en
schapen, dan ontdooiden ze en dorsten
me te benaderen, temeer, "waar ik in kle
ding geen statigheid en standigheid ver
toonde, al trachtte ik boersigheid en ba-
naligheid verre van me te houden, wat
ze op prijs stelden.
Veelal meende men, dat Gereformeerd
zijn zo iets was als: je mag dit niet en
dat niet, je mag geen pleizier hebben, je
moet je gezicht strak zetten en 's Zon
dags plechtstatig naar de kerk gaanker
misgasten zijn duivelskinderen en paar-
densport-op-Zondag voert regelrecht naar
de hel.
Maar, o wee, wanneer een Griffer-
meerde er iemand had tussen genomen
in de handel, dan kwamen alle boze gees
ten los en ware de sterkste krachttermen
te zwak om die zwartkijkers, die kerk-
lopers-met-hun-vrome-gezichten te ho
nen. En 't is ook heel erg! Wie als
kerkmens wereldse activiteiten veroor
deelt, moet zeer voorzichtig zijn, in alles
betrouwbaar en oprecht, wil de Kerk des
Heren door de „wereld" niet worden ver
wenst. Niet het plechtig en kwasi-vroom
veroordelen van de „wereld", niet het
statig en standig kerkgaan maakt indruk
op de ongelovigen, maar het heel natuur
lijk, ongekunsteld, maar dan eerlijk en
trouw aan de belijdenis, omgaan met 'de
lieden-dezer-wereld, kan benadering mo
gelijk maken. Daarom vind ik 't een ze
gen, dat veel gekunsteldheid weg viel, al
nadert dan 't gevaar, dat 't onderscheid
tussen degenen, die God vrezen en die
Hem niet vrezen, wegvalt.
De Joden een Jood te zijn en de Grie
ken een Griek vind ik nog altijd een spor
tiviteit van Paulus, die moeilijk is na te
volgen, vooral in onze moderne tijd.
Uit het oude-Vossenland.
Let op u saeck.
Soms kunnen organisatoren van een
bijeenkomst een spreker een goede dienst
bewijzen door hem het onderwerp waar
over gesproken moet worden op te geven.
Zo kreeg ik voor de jeugdbij eenkomst
in de bekende week als titel op: „Let op
u saeck
Het ligt voor de hand dat je dan weer
eens de beroemde Valerius-Gedenckklank
onder het stof vandaan haalt, want van
dit lied kende ik ook niet veel meer dan
de aanvang van zegge zes woorden.
De drie coupletten van dit lied zijn be
slist de moeite van het herlezen waard.
Wat de vorm betreft valt op op welk
een sublieme wijze de dichter gebruik ge
maakt heeft van het werkwoord „oplet
ten".
Met één oogopslag zie je een verdeling
in deze geest
Let op u saeck, let op uw kracht, let
op het bedrog, let op God, moge God op
u letten.
Wat de inhoud betreft: dit lied vormt
een krachtig pleidooi voor het kritisch
uit de ogen kijken.
Het waarschuwt met klem toch goed
op te passen het meest waardevolle niet
uit het oog te verliezen, eigen kracht niet
te onderschatten, de kwaadaardige listen
van de vijand niet over het hoofd te zien,
God niet uit het gezichtsveld te bannen.
Krachtige opwekkingen, welke vandaag
niet minder actueel zijn, ook al hebben
we tegenwoordig niet bepaald last van het
Spaans geweld.
Het blijft voor ons belangrijk de ogen
wijd open te hebben, daar verslapping van
de aandacht leiden kan tot een langzaam
versterf van de eigen verantwoordelijk
heid, het eigen initiatief, de persoonlijke
vrijheid, de band van God.
De samenhang tussen de verbonden
heid aan God en, om een voorbeeld te
noemen, de politieke belangstelling is on
afwijsbaar.
Niet lang geleden las ik een boeiende
beschrijving van de politieke bedrijvig
heid in de tijd toen het districtenstelsel
nog in Nederland heerste.
Wat kwam het er voor een politieke
groepering op aan om stemmen te winnen
in een bepaald kiesdistrict. Wat werd er
een overtuigingskracht gevergd van de
ZONDAG 6 OKTOBER 1957
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av.
2.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av.
5 uur Ds P. van Til, Dankzegging
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. H. de Boer, Voorb. H. Av.
5 uur Ds J. H. de Boer
Rusthuis 2.30 uur Ds J. H. de Boer, Bed. H. Av.
Collecte steun Geref. Kerken Indonesië en arbeid op Nieuw-Guinea
Luth. Kerk avond 7.15 uur Ds Th. Sj. de Groot
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. J. Swierts te Enkhuizen
Domburg 10 uur Ds J. v. d. Wal, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp.
Gapinge 9 uur Ds G. D. L. Brederveld, 7 uur Ds P. van Til.
Grijpskerke 10 en 2.30 uur
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur
Oostkapelle 10 en 2.30 uur
Serooskerke 10.15 en 2.30 uur
St. Laurens 10 en 2.30 uur
10 oktober 11 uur
Souburg 9.30 uur
2.30 uur
V eer e 10 uur
7 uur
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Cand. C. J. Tissink te Middelburg
Ds A. Elshout
Ds M. E. van Heesen
Ds Th. Sj. de Groot
Ds S. van Wou we
Ds C. Boon
Ds C. Boon, Huwelijksbevestiging
Ds H. Schut
Ds G. D. L. Brederveld, Voorber. H. Av.
Ds J. C. Streefkerk, Voorber. H. Av.
Ds H. Schut, Miss. pred.
Drs A. Verschoor
Drs J. Vlaardingerbroek
Ds A. J. Dondorp
Ds J. v. d. Wal, Voorber. H. Av.
Collecte: Alg. Chr. Doeleinden.
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur
Westkapelle 9.30 uur
2.30 uur
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds M. Grashoff, Voorber. PI. Av.
Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée, Voorber. H. Av.
Bfeskens 10 en 3 uur Ds J. B. van Mechelen
Hoek 10 uur 5.30 uur Ds S. J. Verveld te den Horn
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur (Voorb. H. Av.) Ds S. J. Verveld
te den Horn
Terneuzen 10 en 3 uur Ds M. Moolhuizen te Dalfsen
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. Visscher te Zwijndrecht
Zaamslag 9.30 uur Ds D. Middelkoop, Voorb. H. Av. (Op. 2:18-23)
2.30 uur Ds D. Middelkoop, Zondag 45
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. J. Eman te Terneuzen
CLASSIS GOES
Baarland
Borssele 10 uur (Voorber. H. Av.) Ds Veldhuizen
2.30 uur Ds J. v. d. Veen
Driewegen 9.30 uur Ds J. v. d. Veen, 2 uur Leesdienst.
GoesWesterkerk, 10 uur Ds C. Stam
5 u. Ds F. D. Kraan, Koopvaardijpred. te Willemstad op Curagao
Oosterkerk, 10 uur Ds F. D. Kraan
5 uur Ds D. Bouwknegt
Collecte voor de Theol. Fac. V.U.
's-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds F. D. Kraan.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Lewedorp 9 en 2.30 uur
Kapelle 10 en 2.30 uur
Kruiningen 10 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
Ds S. Oegema
Ds J. v. d. Leèk
Ds J. Koolstra
Ds J. Spoelstra'te Tilburg
Ds C. de Ruyter
Ds D. Bouwknegt
Ds J. E. Booy, Voorber. H. Av.
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds P. van Dijk, Bed. H. Av.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds H. D. Bakker
Hoogerheide, Schapendreef 21, 4.15 uur Ds H. D. Bakker
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw, Voorber. H. Av.
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds v. d. Stoel.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Th. Stoffels
Tholen 10 en 5 uur Ds J. v. d. Stoel
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 10 en 2.30 uur
Bruinis se 10 en 5 uur
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 10 uur
3 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 uur Dr J.
3 uur
Oosterland 10 en 3 uur
Renesse, Evangelisatiegebouw,
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Wissekerke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur
Ds P. L. Schuddebeurs
Ds C. A. Wielemaker
Ds A. Schippers
Ds H. L. van Aller
Ds J. H. Meijer (Voorber. H. Av.)
Ds P. Melse
Ds A. J. Radder
H. Becker, Bevestiging Ambtsdragers
Dr J. H. Becker
Ds D. Hoornstra te Hoofddorp
7 uur Ds P. L. Schuddebeurs
Ds T. Kamper-
Ds M. C. Kersten, nam. Zondag 4
Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 uur Ds P. Melse, 2.30 uur Ds J. H. Meijer.
persoon die aangewezen werd een bepaal
de groepering met woord en daad te ver
tegenwoordigen
En het was of het volk aanvoelde er
bij betrokken te worden. Het ging er om
wie in de volksvertegenwoordiging een
plaats zou krijgen.
Welke voordelen ook mogen verbonden
zijn aan de evenredige volksvertegen-
waardiging, we missen toch de geestdrift
vim de bevolking, nu alle partijen met hun
lijsten pasklaar aankomen en het zwijgen
de papier, het stille stemhokje en het
stomme potlood (zij het dan ook rood ge
kleurd) zielloze vervangsels zijn van le
vendige reacties op gloedvol voorgedra
gen programma's.
Een zelfde soort herinnering heb ik
ook aan mijn J.V.-periode.
Nog kan ik duidelijk voor me halen de
vétgaderingen in een somber afgedankt
schoollokaal.
Pe voorzitter, een boerenzoon, specia-
op het gebied van de gemene gratie,
daar zijn vader deze boeken van Kuyper
bezat en de zoon het niet aan die vader
overliet zich in deze lectuur te verdiepen.
Verder was daar een bekende figuur
eeiji jongen, die de bijnaam droeg Sillevis
Smit. Hij was namelijk de bezitter van
Heden nam God tot Zich Zijn
Dienaar, onze lieve Man en
Vader
DIRK DE VRIES Jzn.,
Em. Pred.,
op de leeftijd van 69 jaar.
Gezang 180:1, 7.
G. DE VRIES—
BALHUIZEN.
JAN.
GREET.
JOHN.
DICK.
Stadskanaal (w.), 1 Oct. 1957
De rouwdienst wordt gehou
den op Vrijdag 4 October a.s.
in de Geref. Kerk te Stads-
kanaal-Pekelderweg om 15 uur
De begrafenis zal D.V. plaats
hebben op Zaterdag 5 October
a.s. om 11.30 uur, op de
Nieuwe Oosterbegraafplaats
in Amsterdam.