„Kleine Vossen" VARIA PREDIKBEURTEN zoveel gerucht makende, „apartheidspoli tiek" Maar ik zie, dat ik mij moet beperken en dat ik onmogelijk, in het bestek van dit artikel, alle kwesties, die deze week de Synode bezig hielden, zal kunnen „be handelen". Dat is trouwens ook niet de bedoeling van deze artikelen. Immers, de bedoeling daarvan is alleen déze, dat u blijft meeleven en vooral mee-bidden en dat u althans enig inzicht hebt in de gang van het synodale „bedrijf". Ja, dat synodale „bedrijf"! Daar is, nu even louter formeel gezien, ook het één en ander over gezegd. Het feit, dat onze Kerken haar arbeid uitstrekken over zo menig ander terrein dan vroeger het ge val was, brengt natuurlijk mee, dat er veel meer werk te doen valt, ook admi nistratief, om het nu zó even te noemen. Daarom is de Synode er toe over gegaan de mogelijkheid te scheppen van de aan stelling van 'n vaste functionaris, waar over ik u reeds in 'n vorig artikel inlicht te. Dat ging ook „zo maar" niet! Neen, maar daar zijn heel wat woorden aan besteed. Sommigen huiverden. Anderen wilden meteen vaststellen, dat deze func tionaris ook lid van de Synode en zelfs van het Moderamen zal kunnen zijn. 'n Derde vroeg, of er voor zo iemand wel voldoende arbeid zou zijn voor 'n heel jaar. Maar tenslotte heeft de Synode, als ik mij goed herinnermet algemene stem men, besloten, dat er 'n vaste functiona ris dient te komen, doch dat deze géén lid van de Synode zal kunnen zijn en ook haar comitézittingen niet zal mogen bij wonen. De huidige 1ste Scriba, Ds. v. An- del, heeft tot dit besluit het zijne bijge dragen, door ons eens even „achter de schermen" te laten kijken, waardoor we 'n beter inzicht krègen in wat er allemaal te doen valt, waarvan noodzakelijkerwijze nu nog veel op z'n „janboerefluitjes" moet worden afgehandeld. En dus nu maar eens afwachten, wié het worden zalHet zal niet gemakkelijk zijn, zo iemand te vinden, vooral niet als het iemand dient te wezen, die, zoals Prof. Nauta het uitdrukte, èn theologsch èn ju ridisch geschoold zal dienen te zijn Ook heel belangrijk was het debat naar aanleiding van de besluiten der Synode van Leeuwarden, rakende de verhouding van Diaconie en Overheid, doch dat is 'n apart artikel waard, waar deze zaak im mers ook op onze jaarlijkse provinciale diakonale Conferentie, dit jaar te Mid delburg gehouden (de „drie-kruisjes conferentie"), ons zo bijzonder heeft be zig gehouden. Ik wil dit artikel besluiten met te me moreren, dat de zaken van de herziening der Kerkenorde op de voortgezette zit tingen der Asser Synode aan de orde zul len komen. Om die zittingen 'n vlotter verloop te doen hebben, zal de synodale commissie, aan welke deze zaak in han den is gesteld, vooraf aan de leden der Synode haar rapport doen toekomen (dit zal ongeveer zijn in de maand februari), waarna de leden dan schriftelijk eventuele amendementen kunnen in dienen, 'n gang van zaken, die de behandeling op de Sy-^ node zélf uiteraard alleen maar kan be-* spoedigen. En dan hopen we volgende week deze, eerste, zitting te kunnen beëindigen. Dan gaan we dus naar huis tot, ja, dat is nog niet vastgesteld, maar ik vermoed, dat het wel april 1958 zal worden. Dan gaan we weer allen aan ons „ge wone" werk, dat echter (en laat ons dat vooral niet vergetenhet allerbelang rijkste is! Maar ongetwijfeld zullen we allemaal juist voor dat „gewone" werk veel ge leerd hebben en er onze winst mee kun nen doen. God gevetot heil van onze Kerken H. PESTMAN. Heel wat gewichtig-doenerij is ons de laatste jaren van de schouders gegleden. Natuur en waarheid hebben 't van liever lee gewonnen van veel kerk-aanstellerij. We hadden 't kerkleven, dat is de uiter lijke vorm van Godsverering in en buiten de kerk, zó wanstaltig en smakeloos aan gekleed, dat er van verhevenheid en sier lijkheid weinig was overgebleven. Eerbied en aanstellerij liggen immers hemelsbreed uit elkander. Plechtig en ge maakt èveneens. Bijgehouden vormen uit een vroeger tijdperk maakten dikwijls een potsierlijke indruk. Wat voorheen inderdaad plechtig, sta tig, deftig stond, is nu lachwekkend. Ver onderstel, dat een dominé in plechtig zwart, zwarte jas, zwarte das, zwarte hoge hoed, plechtstatig een legerplaats be trad, de soldaten zouden zeker denken èn zeggen: mensen, machten, mogendheden, wat is dat voor een voorwereldlijk schep sel, die komt zo maar stappen uit de al bum van m'n overgrootvader die man is zeker per ongeluk achtergebleven van een vorige generatieEn als deze „gees telijke" dan zalvend begon te spreken in de „tale Kanaans", zou hij gewis kunnen rekenen op daverende lachsalvo's. Dit behoeft in 't geheel geen spotten te zijn, maar de man maakt het leven en spreken naar Gods Woord tot een be spotting. Toen ik voorheen bij de vrijzinnige Achterhoekse boeren over de vloer kwam en bemerkte, dat ik Gereformeerd was en nog wel dominé, dan keek menigeen mij eerst aan, alsof ze te doen kregen met een mens, die toch wel achterlijk moest zijn, maar wanneer ik dan gewoon aan tafel aanschikte, vroeg naar familiever houdingen, foto's liet zien van vrouw en kinderen en heel alledaags met ze keu velden over rogge en knollen, koeien en schapen, dan ontdooiden ze en dorsten me te benaderen, temeer, "waar ik in kle ding geen statigheid en standigheid ver toonde, al trachtte ik boersigheid en ba- naligheid verre van me te houden, wat ze op prijs stelden. Veelal meende men, dat Gereformeerd zijn zo iets was als: je mag dit niet en dat niet, je mag geen pleizier hebben, je moet je gezicht strak zetten en 's Zon dags plechtstatig naar de kerk gaanker misgasten zijn duivelskinderen en paar- densport-op-Zondag voert regelrecht naar de hel. Maar, o wee, wanneer een Griffer- meerde er iemand had tussen genomen in de handel, dan kwamen alle boze gees ten los en ware de sterkste krachttermen te zwak om die zwartkijkers, die kerk- lopers-met-hun-vrome-gezichten te ho nen. En 't is ook heel erg! Wie als kerkmens wereldse activiteiten veroor deelt, moet zeer voorzichtig zijn, in alles betrouwbaar en oprecht, wil de Kerk des Heren door de „wereld" niet worden ver wenst. Niet het plechtig en kwasi-vroom veroordelen van de „wereld", niet het statig en standig kerkgaan maakt indruk op de ongelovigen, maar het heel natuur lijk, ongekunsteld, maar dan eerlijk en trouw aan de belijdenis, omgaan met 'de lieden-dezer-wereld, kan benadering mo gelijk maken. Daarom vind ik 't een ze gen, dat veel gekunsteldheid weg viel, al nadert dan 't gevaar, dat 't onderscheid tussen degenen, die God vrezen en die Hem niet vrezen, wegvalt. De Joden een Jood te zijn en de Grie ken een Griek vind ik nog altijd een spor tiviteit van Paulus, die moeilijk is na te volgen, vooral in onze moderne tijd. Uit het oude-Vossenland. Let op u saeck. Soms kunnen organisatoren van een bijeenkomst een spreker een goede dienst bewijzen door hem het onderwerp waar over gesproken moet worden op te geven. Zo kreeg ik voor de jeugdbij eenkomst in de bekende week als titel op: „Let op u saeck Het ligt voor de hand dat je dan weer eens de beroemde Valerius-Gedenckklank onder het stof vandaan haalt, want van dit lied kende ik ook niet veel meer dan de aanvang van zegge zes woorden. De drie coupletten van dit lied zijn be slist de moeite van het herlezen waard. Wat de vorm betreft valt op op welk een sublieme wijze de dichter gebruik ge maakt heeft van het werkwoord „oplet ten". Met één oogopslag zie je een verdeling in deze geest Let op u saeck, let op uw kracht, let op het bedrog, let op God, moge God op u letten. Wat de inhoud betreft: dit lied vormt een krachtig pleidooi voor het kritisch uit de ogen kijken. Het waarschuwt met klem toch goed op te passen het meest waardevolle niet uit het oog te verliezen, eigen kracht niet te onderschatten, de kwaadaardige listen van de vijand niet over het hoofd te zien, God niet uit het gezichtsveld te bannen. Krachtige opwekkingen, welke vandaag niet minder actueel zijn, ook al hebben we tegenwoordig niet bepaald last van het Spaans geweld. Het blijft voor ons belangrijk de ogen wijd open te hebben, daar verslapping van de aandacht leiden kan tot een langzaam versterf van de eigen verantwoordelijk heid, het eigen initiatief, de persoonlijke vrijheid, de band van God. De samenhang tussen de verbonden heid aan God en, om een voorbeeld te noemen, de politieke belangstelling is on afwijsbaar. Niet lang geleden las ik een boeiende beschrijving van de politieke bedrijvig heid in de tijd toen het districtenstelsel nog in Nederland heerste. Wat kwam het er voor een politieke groepering op aan om stemmen te winnen in een bepaald kiesdistrict. Wat werd er een overtuigingskracht gevergd van de ZONDAG 6 OKTOBER 1957 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av. 2.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av. 5 uur Ds P. van Til, Dankzegging (Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. H. de Boer, Voorb. H. Av. 5 uur Ds J. H. de Boer Rusthuis 2.30 uur Ds J. H. de Boer, Bed. H. Av. Collecte steun Geref. Kerken Indonesië en arbeid op Nieuw-Guinea Luth. Kerk avond 7.15 uur Ds Th. Sj. de Groot Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. J. Swierts te Enkhuizen Domburg 10 uur Ds J. v. d. Wal, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp. Gapinge 9 uur Ds G. D. L. Brederveld, 7 uur Ds P. van Til. Grijpskerke 10 en 2.30 uur Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Oostkapelle 10 en 2.30 uur Serooskerke 10.15 en 2.30 uur St. Laurens 10 en 2.30 uur 10 oktober 11 uur Souburg 9.30 uur 2.30 uur V eer e 10 uur 7 uur Vlissingen 9.30 en 5 uur Cand. C. J. Tissink te Middelburg Ds A. Elshout Ds M. E. van Heesen Ds Th. Sj. de Groot Ds S. van Wou we Ds C. Boon Ds C. Boon, Huwelijksbevestiging Ds H. Schut Ds G. D. L. Brederveld, Voorber. H. Av. Ds J. C. Streefkerk, Voorber. H. Av. Ds H. Schut, Miss. pred. Drs A. Verschoor Drs J. Vlaardingerbroek Ds A. J. Dondorp Ds J. v. d. Wal, Voorber. H. Av. Collecte: Alg. Chr. Doeleinden. Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Westkapelle 9.30 uur 2.30 uur CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds M. Grashoff, Voorber. PI. Av. Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée, Voorber. H. Av. Bfeskens 10 en 3 uur Ds J. B. van Mechelen Hoek 10 uur 5.30 uur Ds S. J. Verveld te den Horn Schoondijke 9.30 en 2.30 uur (Voorb. H. Av.) Ds S. J. Verveld te den Horn Terneuzen 10 en 3 uur Ds M. Moolhuizen te Dalfsen Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. Visscher te Zwijndrecht Zaamslag 9.30 uur Ds D. Middelkoop, Voorb. H. Av. (Op. 2:18-23) 2.30 uur Ds D. Middelkoop, Zondag 45 Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. J. Eman te Terneuzen CLASSIS GOES Baarland Borssele 10 uur (Voorber. H. Av.) Ds Veldhuizen 2.30 uur Ds J. v. d. Veen Driewegen 9.30 uur Ds J. v. d. Veen, 2 uur Leesdienst. GoesWesterkerk, 10 uur Ds C. Stam 5 u. Ds F. D. Kraan, Koopvaardijpred. te Willemstad op Curagao Oosterkerk, 10 uur Ds F. D. Kraan 5 uur Ds D. Bouwknegt Collecte voor de Theol. Fac. V.U. 's-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds F. D. Kraan. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Lewedorp 9 en 2.30 uur Kapelle 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur Ds S. Oegema Ds J. v. d. Leèk Ds J. Koolstra Ds J. Spoelstra'te Tilburg Ds C. de Ruyter Ds D. Bouwknegt Ds J. E. Booy, Voorber. H. Av. CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds P. van Dijk, Bed. H. Av. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds H. D. Bakker Hoogerheide, Schapendreef 21, 4.15 uur Ds H. D. Bakker Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Klaauw, Voorber. H. Av. Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds v. d. Stoel. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Th. Stoffels Tholen 10 en 5 uur Ds J. v. d. Stoel CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 10 en 2.30 uur Bruinis se 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 uur 3 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 uur Dr J. 3 uur Oosterland 10 en 3 uur Renesse, Evangelisatiegebouw, Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissekerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Ds P. L. Schuddebeurs Ds C. A. Wielemaker Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds J. H. Meijer (Voorber. H. Av.) Ds P. Melse Ds A. J. Radder H. Becker, Bevestiging Ambtsdragers Dr J. H. Becker Ds D. Hoornstra te Hoofddorp 7 uur Ds P. L. Schuddebeurs Ds T. Kamper- Ds M. C. Kersten, nam. Zondag 4 Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 uur Ds P. Melse, 2.30 uur Ds J. H. Meijer. persoon die aangewezen werd een bepaal de groepering met woord en daad te ver tegenwoordigen En het was of het volk aanvoelde er bij betrokken te worden. Het ging er om wie in de volksvertegenwoordiging een plaats zou krijgen. Welke voordelen ook mogen verbonden zijn aan de evenredige volksvertegen- waardiging, we missen toch de geestdrift vim de bevolking, nu alle partijen met hun lijsten pasklaar aankomen en het zwijgen de papier, het stille stemhokje en het stomme potlood (zij het dan ook rood ge kleurd) zielloze vervangsels zijn van le vendige reacties op gloedvol voorgedra gen programma's. Een zelfde soort herinnering heb ik ook aan mijn J.V.-periode. Nog kan ik duidelijk voor me halen de vétgaderingen in een somber afgedankt schoollokaal. Pe voorzitter, een boerenzoon, specia- op het gebied van de gemene gratie, daar zijn vader deze boeken van Kuyper bezat en de zoon het niet aan die vader overliet zich in deze lectuur te verdiepen. Verder was daar een bekende figuur eeiji jongen, die de bijnaam droeg Sillevis Smit. Hij was namelijk de bezitter van Heden nam God tot Zich Zijn Dienaar, onze lieve Man en Vader DIRK DE VRIES Jzn., Em. Pred., op de leeftijd van 69 jaar. Gezang 180:1, 7. G. DE VRIES— BALHUIZEN. JAN. GREET. JOHN. DICK. Stadskanaal (w.), 1 Oct. 1957 De rouwdienst wordt gehou den op Vrijdag 4 October a.s. in de Geref. Kerk te Stads- kanaal-Pekelderweg om 15 uur De begrafenis zal D.V. plaats hebben op Zaterdag 5 October a.s. om 11.30 uur, op de Nieuwe Oosterbegraafplaats in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1957 | | pagina 3