„Kleine Vossen"
Kerknieuws
Officiële Berichten
dominee-boer zoals Gustar Frenssen,
doch dan zónder die stinkende trac
toren en lawaaiende jakkercombine's.
Nee Ltwee vurige vossen voor m'n tent
wagen en drie zware Zeeuwen voor de
ploeg maar niet gecoupeerd. Die rui
ken ook, evenwel hoeveel fijner dan af
gewerkte olie en benzine. En het lééft
De oren van zo'n renpaard! En de voch
tige ogen van 'n merrie, waarmee zij naar
je omkijkt, als ze veulent!
Maar terzake: de Synode dan.
Verheven, lokkend, strelend woord
voor de één. De manier waarop sommige
vrouwen thuis zeggen: mijn man is naar
de Synode!
Als je er zelf lid van bent en bin
nensluipen moet door 'n achterdeur, koel
je wel af in je gewichtigheid.
Het zij-deurtje, het stallucht je en het
aftandse coupétje in hun gezamenlijke
vergankelijkheid verjagen wel de vossen
van ijdelheid
Juist ben ik nu toe aan de eigenlijke
vergadering, daar zie ik in de kerkbode
het begin van het „kort verslag" van de
Synode
Is mijn berekening juist, dan zal dus
tegelijk met deze Axeleria de staart van
dit officiële verslag in dit nummer te
grijpen zijn.
Dat zou dubbelop wezen.
Daarom zie ik van 'n feitelijk rapport
af en beperk mij tot 'n enkele indruk
en beschouwing.
Het agendum, nog weer ter vergade
ring aangevuld van letter 7a tot 7p, zag
er naar uit dat we minstens twee dagen
nodig zouden hebben.
Denk alleen maar eens aan de einde
loze reeks amandementen en correcties,
ingediend door de vijf classes op het ont-
werp-kerkorde
Maar de praeses wist met zijn leuke
gezicht de synodale viermaster veilig tus
sen al die kruiende ijsschotsen door te
loodsen.
M.i. is dit juist geweest.
Het lijkt mij óók 'n kwestie van be
scheidenheid tegenover de komende ge
neral e synode.
Zeker, we hebben allemaal als „mondi
ge" leden of, nóg schonerkrachtens „het
ambt der gelovigen" het „recht" om zelfs
ter generale synode onze op- en aanmer
kingen te doen horen. Ook de jongste do
minee en de pas afgezwaaide catechisant.
De methode der Hervormden met hun
steeds besloten vergaderingen lijkt mij
geen bewijs van leven en kracht.
Doch het is ook geen afdoend bewijs
van ootmoed, wanneer ieder maar meent,
zowel naar inhoud als vorm, dit door vak
mensen ontworpen concept-kerkorde van
artikel tot artikel en van letter tot letter
te kunnen verbeteren
Als ik alleen slechts de voor verbete
ring stellig vatbare stijl van deze of gene
collega opmerk, terwijl hij juist 'n aan
val doet op art. zoveel van dit goed over
wogen concept! Ach, beste broeder, ga
toch zitten en zwijg en neem thuis nog
wat herhalingsonderricht in het Neder
lands
Misschien blijft ge dan thans, met Uw
pogingen om anderer woorden te corri
geren, die ge wellicht niet eens goed ge
lézen hebt. Want lézen is 'n kunst, die
zelfs menig „intellectueel" maar slecht
verstaat, evenals luisteren naar 'n ander.
Was er niet nog pas 'n dominee, die in
'n krant 'n aanval op anderen deed „uit
ergernis" over hetgeen hij gelezen had
en die de week daarop reeds alles inslik
ken moest, omdat hij dat was ridder
lijk erkennen moest 'n exposé verkeerd
te hebben begrepen.
Waarover echter ieder althans mee
over na denken mag, denken moet, al
vorens er over te spreken of te schrijven,
is, of de richting, waarin het nieuwe ont
werp zich beweegt, de juiste is.
Die richting is onmiskenbaar géén ver
goding van de rechten van de plaatselijke
kerk of kerkeraad.
Is dit nu Schriftuurlijk?
Al weer zo'n gewichtig woord, waar
onder menigeen zonder het zich bewust
te worden, verstaat eigen traditionele op
vatting óf één of andere mogelijk niet
eens goed uitgelegde lievelingstekst.
Ik voor mij geloof, dat heel wat zoge
naamd Schriftuurlijks omtrent de plaat
selijke kerk eenvoudig is ontstaan onder
druk van de omstandigheden in de tijd
van de doleantie en uit reactie tegenover
het al te gecentraliseerde van de her
vormde en de roomse kerk. Uit nood om
eigen gereformeerd-kerkelijk bestaan.
Met het gevolg o.m., dat we thans nog
steeds zitten met 'n duidelijk ón-Schrif-
tuurlijke scheuring!
'n Baken in zee, om de rechten dei-
plaatselijke gemeenten niet te overspan
nen.
Hoeveel kleine meerderheden in ker
keraden eisten gehoorzaamheid aan plaat
selijk inzicht, op het moment dat zij zelf
ongehoorzaam waren aan grote meerder
heden in een generale Synode
Zoals de Schrift geen overal, altijd en
alléén geldige regeringsvorm aanwijst
voor de staat, meen ik, dat ook in het
kerkelijke de Schrift véél minder strakke
aanwijzingen geeft dan wij elkaar wel
eens willen opdringen.
Wij houden er soms veel te veel „be
ginselen" op na. Er zijn er in dit opzicht
ook niet vele, eigenlijk slechts één
Christus hoofd van Zijn duurgekochte
kerk.
Nü komt het er op aan Hem ook met
terdaad te laten regeren door ons men
sen.
Hém, zo weinig mogelijk in de weg
te staan.
Dat is meer 'n kwestie van ootmoed
dan van 'n welomschreven vorm van
kerkregering.
En schort het ons veelsoortige gerefor
meerden niet vaak aan die liefde en oot
moed, die het niet alléén wil weten?
Menigeen bestudeerde nooit zelfstan
dig Calvijn of Voetius of andere grote
gere formeerden
En praat toch in en uit over: goed-
gereformeerd
Ergermenig predikant bestudeerde
nooit zelfstandig de heilige Schrift op
het punt van kerkleiding en praat toch
maar over zijn van anderen overgenomen
standpunt als het enig-Schriftuurlijke.
U moet maar eens opletten hoe oot
moedig het beroepingswerk soms toegaat.
De kleinste gemeente, die hebben en
houden van de te beroepen dominee na
pluist, en natuurlijk één „van de boven
ste plank" wil, laat die haar eigen leven
ook zo napluizen?
En hoe weinig tot ootmoed stemmend
krijgt bij ons soms 'n broekje tien, twin
tig beroepen, of komt de naam van deze
of gene „ster" zó dikwijls achtereen in
de krant, dat nóg meer andere gemeen
ten hem „begeren".
Zou dit vaak ijdeltuiterig en ijdelma-
kend „beroepingswerk" ook al Schrif
tuurlijk zijn?
Met hoeveel ruzie en met hoe weinig
echt gebed gaat het soms gepaard.
D. J. C.
Op een studeerkamer kan een mens
veel leren. Nu hebben niet zoveel men
sen een studeerkamer, hoewel hedendaags
bijna ieder studeren moet. Je hebt tegen
woordig velerlei school en er is geen tak
van arbeid bijna meer, waarvoor je niet
een of andere school moet doorlopen. Of
men nu schoolmeester wil worden of
smidsknecht, apotheker of slager, je hebt
maar te zorgen, dat je de nodige diplo
ma's hebt. Ja, de dag breekt aan, dat aan
een koeienwachter gevraagd zal worden:
„zeg, ventje, waar is je bewijs, dat je de
cursus „koeienkennis" met vrucht hebt
doorlopen Enfin, we zijn allemaal stu
denten geworden, al worden we niet alle
maal professor.
In deze nieuwe tijd met z'n steeds zich
uitbreidend aantal scholen, zodat elk pro
vinciestadje een hele serie onderwijsin
richtingen telt, in deze wereld vol studen
ten is er altijd nog een ouderwetse school,
zo oud als de wereld. Het is een school,
waarop niemand zich eigener beweging
laat inschrijven. Ook is het geen school,
waarop alleen jongeren als leerlingen
worden ingeschreven; ook wordt er geen
onderzoek gedaan naar stand of afkomst,
ook niet naar aanleg en verstand.
Bovendien is het een instituut, dat geen
diploma's uitreikt en dat je ook zomaar
niet kunt verlaten, als je lust hebt. Maar,
het is een onderwijsinstelling, die een
mens doorgaans tot z'n schade mag ver
zuimen.
Deze wondere school is de school van
het lijden!
U zult wellicht verwonderd vragen,
wat heeft dat nu met 't vossenland te ma
ken. Ja, dat zal ik U zeggen.
Ik heb niet de minste pretentie, dat ik
van deze gewichtige school een leerling
ben, hoogstens, dat ik op heden een klein
beetje op de hoogte kom met de rooster
der lessen. Ik kijk op 't ogenblik om een
hoekje van de eerste klas van deze in
richting, die onze hemelse Vader gesticht
heeft om de hoogste levenswijsheden en
kundigheden zich eigen te maken.
Bij een temperatuur van 30° in de
schaduw lig ik gewikkeld in een wollen
deken en bedolven onder twee winter-
dito's te bed. 't Zweet parelt als knikkers
op 't voorhoofd en loopt soms tappelings
langs 't gelaat. Terwijl ik de mensen
bijna in Adamscostuum langs de weg zie
gaan, heeft de dokter me voor 400
uren in een oven gestopt. En o, nu zie
ik een leger kleine vossen rondom m'n
sponde! Ze kijken me met hun schalkse
oogjes aan; als daar zijn: ondankbaar
heid, onopmerkzaamheid, ontevredenheid,
weinig-waarderen van zoveel gezonde da
gen; onrust, uithuizigheid, onbarmhartig
heid, te-weinig-meeleven-in-andermans
leed en lijden. Enzovoort, een bont ge
zelschap
En nu bedreigt me nog het vosje van
zelfbeklag, zelfmedelijden maar ik
ben op m'n hoede en hoop de voorklassen
van deze lijdensschool niet zonder vrucht
te doorlopen. En dat ik uit deze oven
te voorschijn kome gelouterd van veel,
dat mij als herder ontsiert en in 't bij
zonder als verzorger van allen, die meer
klassen van de lijdensschool doorlopen.
Uit het oude-Vossenland.
Tweetal te Leiden (5e pred. pl.), G.
Brinkman te Schiedam en Mr. Dr. J.
Ozinga te Lunteren.
Beroepen te Avereest, H. Dijkstra te
Oosterend (Fr.) te Harlingen, C. W.
de Vries te Lollum te Leeuwarden
(7e pred. pl.) (2e maal), H. v. Benthem
te Wieringerwerf te Leiden (5e pred.
pl.), Mr. Dr. J. Ozinga te Lunteren
te 's-Gravenhage-Loosduinen (vac. J. B.
Vogelaar), L. J. Boeijinga te 's-Graven-
zande.
Aangenomen naar Capelle a. d. Yssel,
Joh. Pasveer, kand. te Coevorden.
Bedankt voor Drachten (3e pr. pl.),
S. v. Bekkum te Monster voor Bozum,
Hellendoorn, Enumatil, Leimuiden, Nieu-
werbrug en voor Nij Beets, Joh. Pas
veer, kand. te Coevorden,
Examens. De classis Apeldoorn
heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de lieer W. H. K. Meinders,
kand. te Apeldoorn, de classis Arnhem
de heer D. J. Suurmond, kand.. te Oos
terbeek, de classis Utrecht de heer P. H.
Steenhuis, kand. te Huis ter Heide en
de classis Zaandam de heer G. Vesseur,
kand. te Amsterdam-N. Aan de V.U.
zijn geslaagd voor het kand. examen the
ologie de heren G. J. Heersink te Aalten,
Mr. H. J. Hommes te Amsterdam, H. J.
Koffrie te Ede, P. M. Pakun te Amster
dam en I. Vergeer te Woerden. Voor
het doet. examen is geslaagd de heer W.
B. v. Wijk te Wijksvlei (Z. Afr.).
Ds. A. Elshout te Koudekerke
slaagde aan de V.U. voor het doet. ex.
theologie.
Afscheid en intrede. Ds A. J. van
Sluijs is voornemens 1 sept. afscheid te
nemen van Harlingen, om 22 sept. d.o.v.
intrede te doen te Enschedé, na bevesti
ging door Prof. Dr. R. Schippers van
Amsterdam. Ds C. Klapwijk is voor
nemens 5 sept. afscheid te nemen van
Bennebroek, om 25 sept. d.o.v. intrede
te doen te Apeldoorn, na bevestiging door
Ds J. Kleine aldaar. Ds J. R. Goris
is voornemens wegens bekomen emeritaat
8 sept. afscheid te nemen van Apeldoorn.
VERGADERING Classis Middelburg
op Dinsdag 9 Juli, 's middags 2 uur.
AGENDA
1. Opening.
2. Nazien der credentiebrieven.
3. Constituering Moderamen.
4. Notulen.
5. Peremptoir examen Cand. J. Vlaar-
dingerbroek.
a. Tekst voor de preek: Jes. 55:1,
2 en 3a.
b. Exegese O.T. Spr. 3 en 4.
c. Exegese N.T. Hand. 16 en Gal. 5.
Pauze.
6. Praeparatoir examen Cand. C. J. Tis-
sink.
a. Tekst voor de preek: Hebr. 11:7.
b. Exegese O.T. Ps. 19.
c. Exegese N.T. Rom. 7.
7. Rondvraag.
8. Sluiting.
Namens de roepende kerk van
Grijpskerke,
A. Geschiere J.Hz., Praeses.
P. Francke, Scriba.
KORT VERSLAG van de Particuliere
Synode, gehouden op 5 Juni 1957
te Middelburg.
(Vervolg)
10. Rapporten:
a. Zending.
Namens deputaten brengt Ds van Til
verslag uit over het afgelopen synodejaar.
Ons hele terrein telde per 1 Januari
1957: 1639 zielen, per 1 Januari 1956:
1475 zielen, een toename derhalve van
164 zielen.
Het totaal aantal inwoners op ons ter
rein is plm. 1.800.000.
Uit deze cijfers blijkt, dat we nog maar
aan het begin van onze arbeid staan, maar
het grote aantal leerlingen van niet-
christelijke huize op onze christelijke
scholen, doet ons hopen op een belang
rijke groei in de toekomst.
Ds Tirtasoewarna woont nu met zijn
gezin in Tuban.
Ds Schut heeft zich intensief bezig ge
houden met Onderwijszaken en Lectuur-
dienst, met voorlichting inzake het beroe
pen van predikanten en het aanstellen van
guru's indjil.
Dr van der Linden te Semarang treedt
momenteel als vertegenwoordiger van Ds
Schut op gedurende diens verlof.
Ons aandeel in de ontvangst van baten
uit de ACSIS-collecte was Rupia
207200,bestemd voor: afbouw lagere
school Rembang, uitbreiding lagere
school Tjepu, uitbreiding lagere school
Pulo, internaat te Blora, lagere school
Tuban.
Adopties:
Geref. kerk van Axelde chr. lagere
school in Pulo;
idem den Boschde chr. lagere school
van Bodjonegoro;
idem Breda: de chr. lagere school van
Rembang
idem Geleen: de chr. mulo van Tjepu;
idem Goesde chr. huishoudschool van
Tjepu;
idem Pleerlen: de chr. lagere school
van Sumbergondang
idem Kamperlandde chr. lagere
school van Tjepu;
idem Kapelle-Biezelingede chr. lagere
school van Djepon;
idem Nieuwendijk: de chr. mulo van
Blora.
Chr. nat. scholen van Brouwershaven,
Haamstede en Zierikzee adopteerden de
chr. lagere school van Tjepu.
Te Blora en Bodjonegoro wordt veel
aandacht besteed aan de voorziening van
christelijke lectuur.
De medische dienst meldt als bijzonder
belangrijke gebeurtenis de opening van
een christelijke polikliniek te Pulo. Meer
dan 1000 mensen meldden zich reeds
voor behandeling.
De leiding berust bij Dr van Walra
ven, arts aan het ziekenhuis te Blora.
Finantiëel verslag en begroting.
Br. Wattel, penningmeester van de
Zuiderzending, geeft een uitgebreide toe
lichting op de staat van inkomsten en uit
gaven en op de begroting, welke voor het
jaar 1957 op 158.500,is gesteld.
Contact zal de synode opnemen met de
part. synode van Noord-Brabant/Limburg
met het doel een meer evenredige verde
ling van de lasten te verkrijgen.
De penningmeester ontvangt de dank
der vergadering en décharge van zijn be
heer.
b. Geestelijke verzorging militairen:
Ds van Til rapporteert dat twee re-
crutendagen werden gehouden, waarvan
één in samenwerking met Brabant/Lim
burg te Breda.
c. Art. 11 (Hulpbehoevende kerken):
Ds van Mechelen brengt verslag uit en
blijkens dit verslag dient rekening gehou
den met de mogelijkheid dat mettertijd
grotere bedragen zullen worden gevraagd.
Goedgekeurd wordt door de synode het
voorstel van deputaten door middel van
een omslag de gevraagde bedragen te in
nen.
Dit jaar is nodig de som van ƒ8000,
uit vijf classes.
d. Evangelisatie:
Ds Streefkerk brengt verslag uit en
constateert, dat geen opzienbarende ac
tiviteiten aan de dag zijn gelegd, doch
dat hier en daar op de oude voet wordt
doorgewerkt. Hij vraagt en verkrijgt van
de synode één collecte.
e. Geestelijke arbeid onder schippers.
Br. Ligteringen rapporteert namens
deputaten en meldt dat het werk o.l.v. Ds
de Ruyter langzamerhand vastere lijnen
gaat vertonen.
Als plaatsen met goede contacten wor
den genoemd: Ter neuzen, Wemeldinge,
Middelburg en Goes en speciaal tijdens
de bietencampagneSas van Gent en
Axel.
Op landelijk niveau het volgendewerd
de administratie van de ruim 1100 va
rende Geref. gezinnen (tezamen .ongeveer
6000 zielen) aanvankelijk door Ds van
Kamp alleen gevoerd, nu is hiervoor een
administrateur gevonden in br. J. Valke
nier, Erasmusstraat 14a te Rotterdam,
die tevens de uitgave van „Contact over
water", ,,'t Toplicht", ,,'t Gidsje" en het
register zal redigeren.
Dit bureau staat ten dienste voor ieder,
die op een of andere wijze betrokken is
of wordt bij de binnenvaart.
De synode gaat met het voorstel van
deputaten accoord om voor 250,
's jaars te participeren.
Van de kerken zal met toestemming
van de synode 12 cent per ziel worden
gevraagd.
f. Art. 13 (Emeritciatskas)
Ds Pestman brengt rapport uit en laat
weten dat de begroting voor het jaar
1957/'58 is ƒ44.000,plus voor het re-