„Kleine Vossen" Kerknieuws Officiële Berichten dominee-boer zoals Gustar Frenssen, doch dan zónder die stinkende trac toren en lawaaiende jakkercombine's. Nee Ltwee vurige vossen voor m'n tent wagen en drie zware Zeeuwen voor de ploeg maar niet gecoupeerd. Die rui ken ook, evenwel hoeveel fijner dan af gewerkte olie en benzine. En het lééft De oren van zo'n renpaard! En de voch tige ogen van 'n merrie, waarmee zij naar je omkijkt, als ze veulent! Maar terzake: de Synode dan. Verheven, lokkend, strelend woord voor de één. De manier waarop sommige vrouwen thuis zeggen: mijn man is naar de Synode! Als je er zelf lid van bent en bin nensluipen moet door 'n achterdeur, koel je wel af in je gewichtigheid. Het zij-deurtje, het stallucht je en het aftandse coupétje in hun gezamenlijke vergankelijkheid verjagen wel de vossen van ijdelheid Juist ben ik nu toe aan de eigenlijke vergadering, daar zie ik in de kerkbode het begin van het „kort verslag" van de Synode Is mijn berekening juist, dan zal dus tegelijk met deze Axeleria de staart van dit officiële verslag in dit nummer te grijpen zijn. Dat zou dubbelop wezen. Daarom zie ik van 'n feitelijk rapport af en beperk mij tot 'n enkele indruk en beschouwing. Het agendum, nog weer ter vergade ring aangevuld van letter 7a tot 7p, zag er naar uit dat we minstens twee dagen nodig zouden hebben. Denk alleen maar eens aan de einde loze reeks amandementen en correcties, ingediend door de vijf classes op het ont- werp-kerkorde Maar de praeses wist met zijn leuke gezicht de synodale viermaster veilig tus sen al die kruiende ijsschotsen door te loodsen. M.i. is dit juist geweest. Het lijkt mij óók 'n kwestie van be scheidenheid tegenover de komende ge neral e synode. Zeker, we hebben allemaal als „mondi ge" leden of, nóg schonerkrachtens „het ambt der gelovigen" het „recht" om zelfs ter generale synode onze op- en aanmer kingen te doen horen. Ook de jongste do minee en de pas afgezwaaide catechisant. De methode der Hervormden met hun steeds besloten vergaderingen lijkt mij geen bewijs van leven en kracht. Doch het is ook geen afdoend bewijs van ootmoed, wanneer ieder maar meent, zowel naar inhoud als vorm, dit door vak mensen ontworpen concept-kerkorde van artikel tot artikel en van letter tot letter te kunnen verbeteren Als ik alleen slechts de voor verbete ring stellig vatbare stijl van deze of gene collega opmerk, terwijl hij juist 'n aan val doet op art. zoveel van dit goed over wogen concept! Ach, beste broeder, ga toch zitten en zwijg en neem thuis nog wat herhalingsonderricht in het Neder lands Misschien blijft ge dan thans, met Uw pogingen om anderer woorden te corri geren, die ge wellicht niet eens goed ge lézen hebt. Want lézen is 'n kunst, die zelfs menig „intellectueel" maar slecht verstaat, evenals luisteren naar 'n ander. Was er niet nog pas 'n dominee, die in 'n krant 'n aanval op anderen deed „uit ergernis" over hetgeen hij gelezen had en die de week daarop reeds alles inslik ken moest, omdat hij dat was ridder lijk erkennen moest 'n exposé verkeerd te hebben begrepen. Waarover echter ieder althans mee over na denken mag, denken moet, al vorens er over te spreken of te schrijven, is, of de richting, waarin het nieuwe ont werp zich beweegt, de juiste is. Die richting is onmiskenbaar géén ver goding van de rechten van de plaatselijke kerk of kerkeraad. Is dit nu Schriftuurlijk? Al weer zo'n gewichtig woord, waar onder menigeen zonder het zich bewust te worden, verstaat eigen traditionele op vatting óf één of andere mogelijk niet eens goed uitgelegde lievelingstekst. Ik voor mij geloof, dat heel wat zoge naamd Schriftuurlijks omtrent de plaat selijke kerk eenvoudig is ontstaan onder druk van de omstandigheden in de tijd van de doleantie en uit reactie tegenover het al te gecentraliseerde van de her vormde en de roomse kerk. Uit nood om eigen gereformeerd-kerkelijk bestaan. Met het gevolg o.m., dat we thans nog steeds zitten met 'n duidelijk ón-Schrif- tuurlijke scheuring! 'n Baken in zee, om de rechten dei- plaatselijke gemeenten niet te overspan nen. Hoeveel kleine meerderheden in ker keraden eisten gehoorzaamheid aan plaat selijk inzicht, op het moment dat zij zelf ongehoorzaam waren aan grote meerder heden in een generale Synode Zoals de Schrift geen overal, altijd en alléén geldige regeringsvorm aanwijst voor de staat, meen ik, dat ook in het kerkelijke de Schrift véél minder strakke aanwijzingen geeft dan wij elkaar wel eens willen opdringen. Wij houden er soms veel te veel „be ginselen" op na. Er zijn er in dit opzicht ook niet vele, eigenlijk slechts één Christus hoofd van Zijn duurgekochte kerk. Nü komt het er op aan Hem ook met terdaad te laten regeren door ons men sen. Hém, zo weinig mogelijk in de weg te staan. Dat is meer 'n kwestie van ootmoed dan van 'n welomschreven vorm van kerkregering. En schort het ons veelsoortige gerefor meerden niet vaak aan die liefde en oot moed, die het niet alléén wil weten? Menigeen bestudeerde nooit zelfstan dig Calvijn of Voetius of andere grote gere formeerden En praat toch in en uit over: goed- gereformeerd Ergermenig predikant bestudeerde nooit zelfstandig de heilige Schrift op het punt van kerkleiding en praat toch maar over zijn van anderen overgenomen standpunt als het enig-Schriftuurlijke. U moet maar eens opletten hoe oot moedig het beroepingswerk soms toegaat. De kleinste gemeente, die hebben en houden van de te beroepen dominee na pluist, en natuurlijk één „van de boven ste plank" wil, laat die haar eigen leven ook zo napluizen? En hoe weinig tot ootmoed stemmend krijgt bij ons soms 'n broekje tien, twin tig beroepen, of komt de naam van deze of gene „ster" zó dikwijls achtereen in de krant, dat nóg meer andere gemeen ten hem „begeren". Zou dit vaak ijdeltuiterig en ijdelma- kend „beroepingswerk" ook al Schrif tuurlijk zijn? Met hoeveel ruzie en met hoe weinig echt gebed gaat het soms gepaard. D. J. C. Op een studeerkamer kan een mens veel leren. Nu hebben niet zoveel men sen een studeerkamer, hoewel hedendaags bijna ieder studeren moet. Je hebt tegen woordig velerlei school en er is geen tak van arbeid bijna meer, waarvoor je niet een of andere school moet doorlopen. Of men nu schoolmeester wil worden of smidsknecht, apotheker of slager, je hebt maar te zorgen, dat je de nodige diplo ma's hebt. Ja, de dag breekt aan, dat aan een koeienwachter gevraagd zal worden: „zeg, ventje, waar is je bewijs, dat je de cursus „koeienkennis" met vrucht hebt doorlopen Enfin, we zijn allemaal stu denten geworden, al worden we niet alle maal professor. In deze nieuwe tijd met z'n steeds zich uitbreidend aantal scholen, zodat elk pro vinciestadje een hele serie onderwijsin richtingen telt, in deze wereld vol studen ten is er altijd nog een ouderwetse school, zo oud als de wereld. Het is een school, waarop niemand zich eigener beweging laat inschrijven. Ook is het geen school, waarop alleen jongeren als leerlingen worden ingeschreven; ook wordt er geen onderzoek gedaan naar stand of afkomst, ook niet naar aanleg en verstand. Bovendien is het een instituut, dat geen diploma's uitreikt en dat je ook zomaar niet kunt verlaten, als je lust hebt. Maar, het is een onderwijsinstelling, die een mens doorgaans tot z'n schade mag ver zuimen. Deze wondere school is de school van het lijden! U zult wellicht verwonderd vragen, wat heeft dat nu met 't vossenland te ma ken. Ja, dat zal ik U zeggen. Ik heb niet de minste pretentie, dat ik van deze gewichtige school een leerling ben, hoogstens, dat ik op heden een klein beetje op de hoogte kom met de rooster der lessen. Ik kijk op 't ogenblik om een hoekje van de eerste klas van deze in richting, die onze hemelse Vader gesticht heeft om de hoogste levenswijsheden en kundigheden zich eigen te maken. Bij een temperatuur van 30° in de schaduw lig ik gewikkeld in een wollen deken en bedolven onder twee winter- dito's te bed. 't Zweet parelt als knikkers op 't voorhoofd en loopt soms tappelings langs 't gelaat. Terwijl ik de mensen bijna in Adamscostuum langs de weg zie gaan, heeft de dokter me voor 400 uren in een oven gestopt. En o, nu zie ik een leger kleine vossen rondom m'n sponde! Ze kijken me met hun schalkse oogjes aan; als daar zijn: ondankbaar heid, onopmerkzaamheid, ontevredenheid, weinig-waarderen van zoveel gezonde da gen; onrust, uithuizigheid, onbarmhartig heid, te-weinig-meeleven-in-andermans leed en lijden. Enzovoort, een bont ge zelschap En nu bedreigt me nog het vosje van zelfbeklag, zelfmedelijden maar ik ben op m'n hoede en hoop de voorklassen van deze lijdensschool niet zonder vrucht te doorlopen. En dat ik uit deze oven te voorschijn kome gelouterd van veel, dat mij als herder ontsiert en in 't bij zonder als verzorger van allen, die meer klassen van de lijdensschool doorlopen. Uit het oude-Vossenland. Tweetal te Leiden (5e pred. pl.), G. Brinkman te Schiedam en Mr. Dr. J. Ozinga te Lunteren. Beroepen te Avereest, H. Dijkstra te Oosterend (Fr.) te Harlingen, C. W. de Vries te Lollum te Leeuwarden (7e pred. pl.) (2e maal), H. v. Benthem te Wieringerwerf te Leiden (5e pred. pl.), Mr. Dr. J. Ozinga te Lunteren te 's-Gravenhage-Loosduinen (vac. J. B. Vogelaar), L. J. Boeijinga te 's-Graven- zande. Aangenomen naar Capelle a. d. Yssel, Joh. Pasveer, kand. te Coevorden. Bedankt voor Drachten (3e pr. pl.), S. v. Bekkum te Monster voor Bozum, Hellendoorn, Enumatil, Leimuiden, Nieu- werbrug en voor Nij Beets, Joh. Pas veer, kand. te Coevorden, Examens. De classis Apeldoorn heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de lieer W. H. K. Meinders, kand. te Apeldoorn, de classis Arnhem de heer D. J. Suurmond, kand.. te Oos terbeek, de classis Utrecht de heer P. H. Steenhuis, kand. te Huis ter Heide en de classis Zaandam de heer G. Vesseur, kand. te Amsterdam-N. Aan de V.U. zijn geslaagd voor het kand. examen the ologie de heren G. J. Heersink te Aalten, Mr. H. J. Hommes te Amsterdam, H. J. Koffrie te Ede, P. M. Pakun te Amster dam en I. Vergeer te Woerden. Voor het doet. examen is geslaagd de heer W. B. v. Wijk te Wijksvlei (Z. Afr.). Ds. A. Elshout te Koudekerke slaagde aan de V.U. voor het doet. ex. theologie. Afscheid en intrede. Ds A. J. van Sluijs is voornemens 1 sept. afscheid te nemen van Harlingen, om 22 sept. d.o.v. intrede te doen te Enschedé, na bevesti ging door Prof. Dr. R. Schippers van Amsterdam. Ds C. Klapwijk is voor nemens 5 sept. afscheid te nemen van Bennebroek, om 25 sept. d.o.v. intrede te doen te Apeldoorn, na bevestiging door Ds J. Kleine aldaar. Ds J. R. Goris is voornemens wegens bekomen emeritaat 8 sept. afscheid te nemen van Apeldoorn. VERGADERING Classis Middelburg op Dinsdag 9 Juli, 's middags 2 uur. AGENDA 1. Opening. 2. Nazien der credentiebrieven. 3. Constituering Moderamen. 4. Notulen. 5. Peremptoir examen Cand. J. Vlaar- dingerbroek. a. Tekst voor de preek: Jes. 55:1, 2 en 3a. b. Exegese O.T. Spr. 3 en 4. c. Exegese N.T. Hand. 16 en Gal. 5. Pauze. 6. Praeparatoir examen Cand. C. J. Tis- sink. a. Tekst voor de preek: Hebr. 11:7. b. Exegese O.T. Ps. 19. c. Exegese N.T. Rom. 7. 7. Rondvraag. 8. Sluiting. Namens de roepende kerk van Grijpskerke, A. Geschiere J.Hz., Praeses. P. Francke, Scriba. KORT VERSLAG van de Particuliere Synode, gehouden op 5 Juni 1957 te Middelburg. (Vervolg) 10. Rapporten: a. Zending. Namens deputaten brengt Ds van Til verslag uit over het afgelopen synodejaar. Ons hele terrein telde per 1 Januari 1957: 1639 zielen, per 1 Januari 1956: 1475 zielen, een toename derhalve van 164 zielen. Het totaal aantal inwoners op ons ter rein is plm. 1.800.000. Uit deze cijfers blijkt, dat we nog maar aan het begin van onze arbeid staan, maar het grote aantal leerlingen van niet- christelijke huize op onze christelijke scholen, doet ons hopen op een belang rijke groei in de toekomst. Ds Tirtasoewarna woont nu met zijn gezin in Tuban. Ds Schut heeft zich intensief bezig ge houden met Onderwijszaken en Lectuur- dienst, met voorlichting inzake het beroe pen van predikanten en het aanstellen van guru's indjil. Dr van der Linden te Semarang treedt momenteel als vertegenwoordiger van Ds Schut op gedurende diens verlof. Ons aandeel in de ontvangst van baten uit de ACSIS-collecte was Rupia 207200,bestemd voor: afbouw lagere school Rembang, uitbreiding lagere school Tjepu, uitbreiding lagere school Pulo, internaat te Blora, lagere school Tuban. Adopties: Geref. kerk van Axelde chr. lagere school in Pulo; idem den Boschde chr. lagere school van Bodjonegoro; idem Breda: de chr. lagere school van Rembang idem Geleen: de chr. mulo van Tjepu; idem Goesde chr. huishoudschool van Tjepu; idem Pleerlen: de chr. lagere school van Sumbergondang idem Kamperlandde chr. lagere school van Tjepu; idem Kapelle-Biezelingede chr. lagere school van Djepon; idem Nieuwendijk: de chr. mulo van Blora. Chr. nat. scholen van Brouwershaven, Haamstede en Zierikzee adopteerden de chr. lagere school van Tjepu. Te Blora en Bodjonegoro wordt veel aandacht besteed aan de voorziening van christelijke lectuur. De medische dienst meldt als bijzonder belangrijke gebeurtenis de opening van een christelijke polikliniek te Pulo. Meer dan 1000 mensen meldden zich reeds voor behandeling. De leiding berust bij Dr van Walra ven, arts aan het ziekenhuis te Blora. Finantiëel verslag en begroting. Br. Wattel, penningmeester van de Zuiderzending, geeft een uitgebreide toe lichting op de staat van inkomsten en uit gaven en op de begroting, welke voor het jaar 1957 op 158.500,is gesteld. Contact zal de synode opnemen met de part. synode van Noord-Brabant/Limburg met het doel een meer evenredige verde ling van de lasten te verkrijgen. De penningmeester ontvangt de dank der vergadering en décharge van zijn be heer. b. Geestelijke verzorging militairen: Ds van Til rapporteert dat twee re- crutendagen werden gehouden, waarvan één in samenwerking met Brabant/Lim burg te Breda. c. Art. 11 (Hulpbehoevende kerken): Ds van Mechelen brengt verslag uit en blijkens dit verslag dient rekening gehou den met de mogelijkheid dat mettertijd grotere bedragen zullen worden gevraagd. Goedgekeurd wordt door de synode het voorstel van deputaten door middel van een omslag de gevraagde bedragen te in nen. Dit jaar is nodig de som van ƒ8000, uit vijf classes. d. Evangelisatie: Ds Streefkerk brengt verslag uit en constateert, dat geen opzienbarende ac tiviteiten aan de dag zijn gelegd, doch dat hier en daar op de oude voet wordt doorgewerkt. Hij vraagt en verkrijgt van de synode één collecte. e. Geestelijke arbeid onder schippers. Br. Ligteringen rapporteert namens deputaten en meldt dat het werk o.l.v. Ds de Ruyter langzamerhand vastere lijnen gaat vertonen. Als plaatsen met goede contacten wor den genoemd: Ter neuzen, Wemeldinge, Middelburg en Goes en speciaal tijdens de bietencampagneSas van Gent en Axel. Op landelijk niveau het volgendewerd de administratie van de ruim 1100 va rende Geref. gezinnen (tezamen .ongeveer 6000 zielen) aanvankelijk door Ds van Kamp alleen gevoerd, nu is hiervoor een administrateur gevonden in br. J. Valke nier, Erasmusstraat 14a te Rotterdam, die tevens de uitgave van „Contact over water", ,,'t Toplicht", ,,'t Gidsje" en het register zal redigeren. Dit bureau staat ten dienste voor ieder, die op een of andere wijze betrokken is of wordt bij de binnenvaart. De synode gaat met het voorstel van deputaten accoord om voor 250, 's jaars te participeren. Van de kerken zal met toestemming van de synode 12 cent per ziel worden gevraagd. f. Art. 13 (Emeritciatskas) Ds Pestman brengt rapport uit en laat weten dat de begroting voor het jaar 1957/'58 is ƒ44.000,plus voor het re-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1957 | | pagina 2