Jtongarije En het LEVEN gaat verder OPROEP Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland ZEEUWSE KERKBODE TWAALFDE JAARGANG no. 19 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 9 NOVEMBER 1956 Abonnementsprijs3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 10 cent per mm. Op verre afstand hebben wij allen mee geleefd met de gebeurtenissen in Honga rije. Daar was de maat van de verdruk king vol geworden. Het kwam zover, dat de Hongaren de ongelijke strijd verkozen boven een berusten in het leugensysteem, waarin alles gevangen zat. Eén ogenblik leek het er op, dat zij terrein zouden win nen. Een paar dagen konden zij zichzelf zijn, voor een deel afrekenen met de on derdrukkers, en plannen ontwerpen voor een nieuwe koers. De Kerken herademden. Helaashet heeft maar kort ge duurd. Ondanks gedane beloften over terug trekken, hebben de Russen hun slag ge slagen. Het is gruwelijk om te horen, hoe nu alles weer in het kader van het leugen systeem geperst is, en zó de wereld wordt ingezonden. Wanneer wij denken aan het lot van de leiders bij de opstand, die in Russische handen vielen, dan blijven de gedachten stilstaan En de vrije wereld redeneert, protes teert, endoet schijnbaar verder niets. Op die manier kunnen leugen en geweld steeds brutaler worden. Wij beseffen heel goed, welk een grote verantwoordelijkheid regeringen dragen in deze dagen. Maardie noodkreet, die „de premier van enkele dagen", Nagy, de wereld inzond j.l. Zondag, was zo aan grijpend. En de kranten schrijvenHon garije vermoordEn er komen op stootjes in onze steden, waar men het de aanhangers van het communisme wil doen gevoelen, dat het volksgeweten protes teert. Daarmee komt Hongarije niet veel verder. Als wij er zelf woonden, zouden wij van de wereld denkelijk iets anders ver wachten; zoals de Hongaren nu doen. Wanneer dat volk en dat land in de macht van het bolsjewisme worden gelaten, dan moeten wij huiveren bij de gevolgen daarvan. Is het niet „een teken" in deze tijd Weet iemand in de vrije wereld, wat er verder op het programma staat Weer zal het christendom in Hongarije zwaar onder het juk komen. Erger, dan wij het hier gekend hebben. Daar wordt een jeugd vervreemd van het evangelie. Zij moeten het leven leren bekijken van uit de leugen. Hoe lang zal dat zo blijven Totdat Gods gerechtigheid hier beslis send ingrijpt. Daar mogen wij wel ern stig om bidden. En, biddende, bedenken, hoe daarginds meer dan één volk, lijdt onder de macht van leugen en geweld. De tijden zijn boos. De Schrift zegt: onder zulke tekenen verschijnt de mens der zon de. Maar ook de Christus! Zal Hij ons vinden, getrouw aan de waarheid, terwijl wij de leugen wederstaan? Zal de Kerk er op wijzen in de wereld, dat God ons deze opdracht heeft gegeven? Wij wachten af, welke ontwikkelingen er verder komen. En vergeten niet onze broeders in hun onzegbaar leed. Heer, erbarm U over hen C. St. Spanning kan niet altijd blijven. Hoe graag je het zelf ook anders wilt. Van avond las ik ook andere berichten in de krant. Dat had ik de laatste dagen niet meer gedaan. Het was immers alles weg gevallen bij dat ene. De spanning over het lot van ons broedervolk, het lijdende en strijdende en naar menselijk inzicht ten ondergaande Hongaarse volk. Ik kom uit de kerk vanavond. Neen, niet op de Zondag. Maar op Maandag avond. Want we zijn hier in Middelburg vanavond ook interkerkelijk samen geko men in een korte gebedsure. Daar werd behoefte aan gevoeld. Deze dag van rouw om het lot van Hongarije af te sluiten voor het aangezicht des Heren. Niet al leen de vlag een dag halfstok laten han gen, maar ook komen bij Hem, die Ko ning der koningen en Here der heren is, de heilige rechter van hemel en aarde, de grote Hoorder en Verhoorder van alle gebeden, die in de Naam van Jezus Chris tus worden opgezonden. Enkel maar een dienst des gebeds. Zonder toespraak of preek. Het is im mers zo moeilijk om zuiver te blijven. Het zijn maar menselijke oordelen, die wij vaak uitspreken. In een gebed is het ge vaar voor „uitglijden" minder groot, zo als mijn hervormde collega opmerkte met wie ik die dienst mocht lijden. Omdat je dan nog meer je stelt onder de tucht van de H.G. „God is in de hemel en wij op de aarde. Laten uw woorden dan weinig zijn." Toch doet het goed. Ook dat samen komen in een kerk, die meer dan onze eigen kerkgebouwen imponeert. Vooral als zij vol is, zoals ditmaal het geval was, hoewel slechts gedurende twee uur voor de aanvang deze dienst door de stad had kunnen bekend gemaakt worden. Enkel zingen, lezen en bidden. Geen menselijk commentaar! Het Woord Gods en daar door geleid het gebedVragen, veel vra gen, waarvan je weet, dat ze niet beant woord worden, maar de rust van het ge loof in Hem, die al onze vragen overge nomen heeft en één antwoord geeft. Je zus Christus en in Hem alle beloften Gods „Ja" en „Amen". Jezus Christus de Heiland der wereld, de Redder nu en de Rechter éénmaal. Dan kom je thuis. Weer in de eigen omgeving. Er is allerlei werk blijven lig gen. Het moet weer worden opgenomen. Als overgang grijp je de krant en je ziet tot je verbazing, dat in de afgelopen da gen toch nog zoveel is verder gegaan. Vergaderingen en conferenties, muziek uitvoeringen en sportwedstrijden. Het le ven is verder gegaan. Heeft het eigenlijk wel één ogenblik stil gestaan? Is dat goed of is dat niet goed? Zo is de vraag nooit te beantwoorden. Daar voor is alles te gecompliceerd, daarvoor denken wij te weinig over vele dingen gelijk, daarvoor zijn er te veel machten en gewoonten, die noodwendig dwingen en drijven. Toch weer voort! Maar hóé Dat vraagt een christen zich af. Die vraag brengt het geloof meeWie het met zijn geloof ernstig neemt, ont komt nimmer aan die vraag. Hoe moeten we verder? Nu bedoel ik hiermee niet, dat wij zou den moeten aangeven, hoe de wereld in haar ontwikkeling en beloop verder moet gaan, hoe de situaties zich moeten ont wikkelen en waar regelend en ordenend, dat laatste ook in de grote en verant woordelijke taak der Verenigde Naties moet worden opgetreden. Daar hebben wij wel ons oordeel over, maar daar wor den we niet bij geroepen en hoewel ook hier de volksinvloed terdege kan meespre ken en ook moet inspreken, is het toch te weinig direct, dat wij als het ware wel bewust invloed zouden kunnen uitoefenen. Daar kunnen we voor bidden. Die macht mag niet onderschat worden, die invloed niet geminacht. Bidden voor onze rege ring, bidden voor de regeringen der lan den in hunne vergadering, dat zij het licht der gerechtigheid mogen zien en bij dat licht handelen. De kerk heeft hier bovenal een taak en verantwoordelijkheid, ook de kerken tezamen. Het bevredigt immers toch ook weer zo weinig, dat we op de Zondagen afzonderlijk als christenen bid den in onze eigen kerkgebouwen. Dat de christenheid niet één is. Daarom was het prachtig, dat hier in Middelburg, op ini tiatief van het convent der predikanten, ook gelegenheid werd geboden op één plaats, als één schare gelovigen samen te komen en onze eenheid te beleven voor het Aangezicht des Fleren Maar ook als gelovigen. Niet alleen samen in de kerken, of samen in één kerk, maar nu ook verder. Verder gaan met- bidden. Voor alle nood in de wereld, voor allen, die lijden, opdragen aan de troon der genade, een beroep doen op de barm hartigheid en goedertierenheid Gods, die nog altijd roemt tegen het oordeel. Het oordeel, dat er is. Dat zich in deze we reldsituatie ook openbaart. Over de zon den der wereld en over onze zonden. Als ik dat laatste noem, kom ik weel bij de opmerking in een vraag gesteld. Het leven gaat verder, maar höè? Daar bedoel ik mede, hóé gaan wij verder. Dat het leven verder gaat, weten we wel uit ervaring. We hebben wel meer critieke tijden doorleeft en gezien, dat na alle spanning, zelfs na alle ontzetting en duis ternis het leven verder gaat. Ongestoord zelfs, in oude en nieuwe vormen, soms nog zelfzuchtiger en naakter dan voor heen. Sommige mensen weten al weer niet beter te doen dan te gaan hamsteren. Anderen bekommeren zich het meeste over de vraag, of de Nederlandse sport- rhensen nu toch nog wel uitgezonden zul len worden naar de Olympische Spelen te Melbourne. Sommige zijn alleen maar bang geweest voor zich zelf en dachten met schrik, hoe dicht Hongarije van Ne- "derland ligt. Ditmaal geen ver Korea, maar het nabije Flongarije. Als het zal blijken, dat het gevaar der Russen tot dat land zich beperkt, zullen ze het wel gauw weer vergeten zijn. Ze leven rustig door. Als ze maar voor zich zelf niet bang be hoeven te zijn. Maar wij dan Wij, die bij het Woord Gods leven? Wij, die de toekomst van Jezus Christus verwachten? Ik ben maar zo bang, dat, höè diep bewogen we zijn met het tragische lot van dit dappere volk, en hoe heftig verontwaardigd over de verraderlijke en huichelende Russen, we te weinig beseffen het noodwendige in het gebeuren, bezien onder bijbels licht. Te weinig beseffen, dat het er niet alléén om gaat, dat de Russen gestraft worden en het volk der Hongaren hun vrijheid wordt teruggegeven. Het zou héérlijk zijn! Maatregelen der Verenigde Naties om de ongerechtigheid in het leven dei- volken terug te dringen, te beteugelen als het kon zijn. De weg openen naar de vrij heid voor alle bedrukten. Zekerheidsstel ling in heel de wereld, voor alle mensen. We mogen er voor bidden, voor strij den, ja, als het moet, zoals ik in een preek Zondag gezegd heb, met geweld van wa penen. Pacifistisch zijn kan ook zonde voor God wezen. Lijdelijk toezien en het bij woorden laten, onverantwoord tegen over brute macht en niets ontziend ge weld. Maar ook begrijpen, dat het geluk ken de wereld niet is toegezegd. Dat de hemel op aarde niet komt en geen para dijstoestand ooit wederkeert. Geloven, dat het moeilijker en moeilijker wordt om anti-goddelijke en anti-christelijke mach ten te bedwingen, want de Satan is grote macht gegeven in zijn laatste strijd met Jezus Christus. Wij kunnen ons niet vreemd stellen tegenover de ellende en het lijden, wij moeten niet denken, dat wij er wel voor bewaard zullen worden, in de overtuiging, dat we in de bezettings- en oorlogsjaren al genoeg van de Duitsers hebben te lijden gehad. De strijd zet zich voort. De inspannin gen van de Overste dezer wereld nemen toe, zijn duivelse aanslagen worden steeds listiger en geraffineerder. We zien het toch voor ogen. Tussen de eerste en tweede wereldoor log in deze eeuw lagen 22 jaren. Nog niet eens, maar ik reken met ons zelf, 10 Mei 1940. Zal het weer twintig jaren du ren? O, dat is geen zwartgallig pessimis me, maar nuchtere werkelijkheidszin. Het gaat met de wereld al dieper, on danks atoomenergie en de opmars der ro bots Het leven gaat verder. Ja, verwonder lijk, het schijnt onverwoestbaar, vindt nieuwe vormen, nieuwe mogelijkheden, maar zij gaat aan de oude zonden ten onder en de wereldontwikkeling eindigt in het catastrophaal wereldconflict. Het leven gaat verderMaar höè Hoe gaan wij verder. Na de spannende dagen weer aan ons werk. Weer ons geven aan onze zorgen, die nu weer vermeerderd zijn. Maar, óók sterker in het geloof, dat de dag des Heren nadert? Dat de laatste gebeurtenissen weer héél sterk naar Zijn komst héén wijzen. O, het ondragelijk lot, dat Flongarije ondergaat! Flet kan ook over ons komen. Het möèt. De uit barsting van de laatste ongerechtigheid, de openbaring van de volle macht van de Antichrist. Toch geloven in Christus' overwinning. Toch zeker zijn, dat Hem toekomt de macht en de heerlijkheid. Daarom alle ellendigen Hem toevertrouwen, alle nood- druftigen weten in de hand van de Goede Herder, de strijders voor recht en vrij heid, óók als zij ondergaan, zien als over winnaars, het kruis van Jezus Christus in de wereld stellen als onze enige hoop, onze enige uitkomst. Geloven, niet alleen, dat de Here uit komst geven zal, maar uitkomst gegeven heeft, toen Hij Jezus Christus gaf en Zijn eigen Zoon deed lijden aan het kruis. „De Here is verlossingOok nu„Want er is onder de hemel maar één Naam ge gevenJezus Christus. En die betekent: „De Fiere is verlossing". Verlossing in de ruimste zin. Vrede en vrijheid, heil en welvaart, eeuwig leven en zaligheid en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar op gerechtigheid wonen zal en een koning zal heersen in gerechtigheid, van de zee tot aan de zee en van de rivier tot aan het uiterste der aarde! Als we verder gaan moet blijken, dat we deze belijdenis steeds beter begrijpen en leren verstaan en ons hoe langer hoe meer scharen onder de banier van Onze Koning, onder Wiens heerschappij wij alleen zalig en vrij kunnen wezen. Hem belijden, van Hem getuigen en in het kruis van Jezus Christus, het antwoord zien op al onze vragen, in het kruis van Jezus Christus de oplossing zien van alle nood, ook voor de nood van dit ogenblik, ook voor het Hongaarse volk. Het leven gaat verder, maar het kruis staat onver anderd en zalig het volk, dat naar de klank van de stem van Jezus Christus hoortW. J. M. De stichting Admiraal de Ruyterfonds doet hierbij een dringend beroep op U ten behoeve van de grote hulpverlenings actie voor het Hongaarse volk. Zodra de strijd in Hongarije is geëindigd zal een hulpactie op grote schaal nodig zijn. Bij deze hulpactie hebben in het bijzonder ook de kerken een grote taak. Het Admi raal de Ruyterfonds, dat zich al geruime tijd bezig houdt met de hulpverlening aan noodlijdende Hongaren in Europa, staat gereed om deze hulp te verlenen. Hier voor zijn echter zeer belangrijke middelen nodig. Het Admiraal de Ruyterfonds, waarin samenwerken de Gereformeerde Kerken, de Ned. Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Geref. Kerken (onderh. art. 31 K.O.) doet dan ook een dringend beroep op uw giften voor dit doel over te maken op girono. 816430 ten name van het Admi- ra-al de Ruyterfonds te Utrecht. Inlichtin gen worden gaarne verstrekt door het bu reau der stichting, Koningslaan 7, Utrecht, tel. K 30—14721.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1956 | | pagina 1