Kerknieuws PREDIKBEURTEN Kleine Vossen" alles delend, geheel in elkaar opgaand en niets buiten de ander houden". Dat is het wezen van het huwelijk. Een samenleven in de volste zin van het woord. Ik wil dat vergelijken met wat ons heeft bezig gehouden. We geloven. Ik neem dat aan. Echt geloven. Het is de grote ver andering, die in ons leven is gekomen. We zijn voortaan geheel en al op een an der aangewezen, net, zoals wanneer er liefde in het leven gekomen is. Je staat niet meer alléén, je staat niet meer op je zelf, je wilt alles delen met de ander, je gaat in alles rekening er mee houden. Niet af en toe, als je eens even samen bent, maar voortdurend, óók in de afwezigheid van de ander. Je gedachten zijn nooit los van elkaar. Je leven is totaal met de an der samengeweven. Als je dat los zou willen maken, dan verscheur je iets. Staat het er ook zó voor met ons ge loof? Zo samenverweven ons leven met God? W. J. MEISTER. II De Here Jezus heeft Zijn volgelingen geen ridderorde's, geen lintjes, geen ere- medaille's in uitzicht gesteld, maar smaad schriften, brandmerken, handboeien e.d. Is een christen er daarom ongelukkiger aan toe? Ik geloof, dat we hedendaags te veel doen aan allerlei huldigingen, 't uit reiken van oorkonde's, eretekenen, het dragen van velerlei onderscheidingen en 't kon wel eens zijn, dat we de eer van mensen liever hebben, dan de ere Gods. Bovendien geloof ik, dat één blijk van 's Heren gunst oneindig veel meer waarde heeft en een christen oneindig meer ge lukkig maakt, dan alle onderscheidingen van mensen, al was 't van de Koningin of van één of meer ministers. Er heerst, meen ik, ook onder kerkgan gers een zekere weerzin, of laat ik zeggen een zekere wrange verachting voor 't ge nieten van Gods gunstbewijzen in de weg van getrouwheid en nauwgezetheid. Eigenlijk sluipt er de vos van „wat koop je er voor" rond, het is toch alle maal „larie", het stelt toch alles teleur. Die stemming onderkende ik voor en kele weken, toen ik m'n al te weelderige haardos liet fatsoeneren bij een kapper, ergens in Nederland. Als je op de hoogte wil komen van allerlei lopende meningen en opvattingen onder 't volk, dan moet je naar de barbier; tenminste vroeger, toen men nog niet beschikte over allerlei scheerapparaten. Vooral op Zaterdag avonden vond men in de scheersalon voorheen „scheerwinkel" geheten veel gemengd volk bijeen en dan kan je „ge nieten" van volkswijsheid en volkshumor. Ik geloof, dat die scheerapparaten veel schade gedaan hebben aan de volksge meenschap. Intussen ik liet me dus wel niet bij de neus, dan toch bij de oren nemen door de mij onbekende kapper. Al rondkijkende zag ik daar in de sa lon ingelijste oorkonden, bronsen en zil veren medailles, door ministers onderte kende dankbetuigingen voor prestaties, geleverd in de ondergrondse acties in de bezettingstijd. Ik dacht zo: hier heb ik te doen met een gelukkig mens, die terecht met voldoening en trots op 't verleden kon terugzien en met alle rechtgeaarde vaderlanders genoot van de teruggekeerde vrijheid en voorspoed van ons volk. Ik begon natuurlijk een gesprek en dacht hem uit de tent te lokken om zijn verge noegdheid over de goede gang van zaken te uiten. Maar wat schrok ikHij drukte zich letterlijk zó uit: „Wat het beste is, menheer, je van de hele boel geen „flik ker" aantrekken". Ik zeg „Wat zeg je me nou en je hebt je leven op 't spel gezet voor de vaderlandse zaak!" ,/t Is nu 't vaderland wel, niets dan geldzucht en hoogmoed en wangunstwe hebben 't veel te goed, menheer!" Och, och, dacht ik: wat een ongeluk kig, zuur en wrang gemoed te midden van alle eerbewijzen van mensen en machten. Ik had bepaald medelijden met deze te leurgestelde idealist. Als ik weer eens in de buurt kom, moet ik verder met deze vriend handelen. Inderdaad, wanneer we ons vertrouwen en onze verwachting stel len op mensen en toestanden, dan moet 't wel op een grote teleurstelling uitlopen. De vos „wat koop je er voor", „wat heb je er aan" loopt ook in de kerk rond. Maar weet weléén blijk van Gods gunst, één zegen van de Here in de weg van zelfverloochenende, zelfwegcijferende liqfde voor de zaak des Heren, onder veel droeve en teleurstellende ervaringen, maakt oneindig rijker en gelukkiger dan een wand vol eretekenen voor geleverde prestaties. Ik heb diepe eerbied voor die kapper; maar ik peins er over om als 't even mogelijk isstilletjes tussen al die eer- en dankbetuigingen een kartonnetje aan de wand te prikken met: „Het is beter tot de Here de toevlucht te nemen, dan op mensen te vertrouwen", of „we zullen d' eerkroon dragen, door U, door U al leen om 't eeuwig welbehagen". Uit het oude-Vossenland. Beroepen te Heerlen, J. A. van Netten te Slootdorp te Molenaarsgraaf-Brand- wijk, K. Sierink, kand. te Hardenberg te Nieuwdorp, Th. Rienks te Schoondijke te Edam, A. Corporaal, kand. te Zwartsluis te Kampen (3e pred. pl.), W. H. Melles te Wijhe te Uithoorn, G. van Wilgenburg te Ulverstone (Tas- manië) (voorheen te Amsterdam). Aangenomen naar Erica, F. J. v. d. Wal, kand. te Utrecht, die bedankte voor Ternaard naar Dordrecht (5e pr. pl.), A. Donkers te Medemblik naar Klun- dert, R. v. Reenen te Capelle a. d. Yssel. Bedankt voor Amsterdam (vak. P. Veenhuizen), W. v. d. Linden te Rotter dam-Kralingen voor Heerjansdam, R. van Reenen te Capelle aan de Yssel. Afscheid en intrede. Ds. G. Aal- bersberg te Nieuwdorp is voornemens 13 sept. intrede te doen te Vlaardingen, na bevestiging in dezelfde dienst door Ds. Joh. Lever aldaar. Dr. D. v. Swigchem is voornemens 23 sept. afscheid te nemen van O. en N. Wetering, om 7 oct. d.o.v. intrede te doen te Kampen, na bevesti ging door Prof. Dr. G. B. Wurth aldaar. Ds. W. v. d. Zwan te Bruchterveld is voornemens 30 sept. intrede te doen te Nieuwe-Pekela. Ds. F. Guillaume is verhuisd van 483 Willard Ave, naar 163 Glendo Wyn ne Road Toronto 9, Ontario, Canada. Dr. J. C. A. v. Loon te Rotterdam- Delfshaven, is verhuisd naar Samuël Mul- lerplein lib te Rotter dam-West I. Het telefoonno. blijft 50210. Ds. B. G. Mees ten Oever te Wa- geningen, die wegens overspanning enige tijd uitgeschakeld was, is weer een heel stuk opgeknapt. Observatie in het zieken huis te Utrecht heeft uitgewezen, dat van hartbezwaren geen sprake is. Ds. Mees ten Oever heeft van de behandelende arts toestemming gekregen het noodzakelijk- lopende werk te doen. Ds. G. van Aalbersberg te Nieuw dorp gaat zich metterwoon- vestigen Schie- damseweg 98 te Vlaardingen, welk pand de kerkeraad aldaar voor hem als pasto rie heeft aangekocht. Ds. G. Mulder te Alphen a. d. Rijn, die reeds geruime tijd ziek is, gaat goed vooruit. De behandelende specialist heeft hem toestemming gegeven om de veer tien dagen te preken en catechetisch on derwijs te gaan geven. Ds. P. H. Pellicaan. Wij lezen in het verslag van de vergadering van de kerkeraad van Melbourne, voorkomend in het „Contact Orgaan" van de Ref. Chur ches of Victoria, dat bij deze kerkeraad omtrent de gezondheidstoestand van Ds. P. H. Pellicaan, die, gelijk bekend, met ziekenverlof in Nederland vertoeft, noch van Ds. Pellicaan noch van deputaten ook maar enig bericht inkwam. Ds. H. de Wit te Leeuwarden, die door zijn kerkeraad was uitgeleend, vertrekt 15 aug. weer naar Nederland. De kerkeraad had gehoopt krachtens mededelingen uit een brief van Ds. Pellicaan, dat Ds. K. W. Dercksen te Maassluis, die boordpredikant op de Johan van Oldebarneveldt zal zijn, de ar beid een paar maanden in Melbourne zou komen verrichten, maar uit een brief die Ds. de Wit van Ds. Dercksen ontving blijkt, dat Ds. Derckselt tegelijk met hem mee terugvaart. De vraag hoe de gemeen te nu straks verzorgd moet worden geeft de kerkeraad dan ook veel zorg. Baarn. De kerkeraad heeft zich in verband met een leidraad die was ontwor pen in betrekking tot uit de gemeente ge komen suggesties langdurig met tal van zaken bezig gehouden. Aan predikanten van buiten zal verzocht worden 's mor gens en 's middags dezelfde preek te hou den. Tegen het plaatsen van bloemen in de kerkgebouwen is geen bezwaar. Het meebrengen van fruit etc. bij oogstdien- sten naar de kerk wordt voor een niet- agrarische gemeente als Baarn is niet noodzakelijk geacht. Wat het houden van bid- en dankstonden op zondag betreft, dit wordt niet gewenst geacht. De be staande toestand blijft gehandhaafd en de ZONDAG 5 AUGUSTUS 1956. CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Melse te Mariënberg 2 uur Ds J. H. Dragt te N.-Amstel 5 uur Ds J. H. Dragt (Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. H. Dragt 5 uur Ds J. Melse Collecte Evangelisatie in België. Luth. Kerk, avond 7.15 uur geen dienst Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. Scholing te Zuidland Domburg 10.30 uur Ds J. Spoelstra, 2.30 uur Ds J. H. de Boer. Gapinge 9 en 2 uur Grijpskerke 10 en 2.30 uur Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Oostkapelle 10 en 2.30 uur Serooskerke 10 en 2.30 uur St. Laurens 10 en 2.30 uur Souburg 9.30 en 2.30 uur Veere 10 en 2.30 uur Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Ds J. Spoelstra Cand. A. Sierink te Hardenberg Ds H. Moolhuizen te Dalfsen Ds Bokma te Voorthuizen Ds A. Brouwer te Rotterdam Ds P. van Dijk te Krommenie Ds C. Boon Ds J. H. Baas te Hillegersberg Ds G. Meynen te Hilversum Ds H. v. d. Wey te Emmen Ds J. v. d. Wal Westkapelle 9.30 uur 2.30 uur Ds H. v. d. Wey. Collecte geestelijke arbeid doofstommen. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Axel 10 en 3 uur Breskens 10 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 3.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds M. Grashof f Ds Zijlstra te Koudekerk a. d. Rijn Ds F. L. Schalkwijk Ds Th. Rienks Ds W. Moene te Ten Boer Ds J. B. van Mechelen Ds D. Middelkoop Voormiddag Matth. 18: 10, namiddag Zondag 6. Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Collecte voor 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kapelle 10 en 2.30 uur Ds H. Kruiningen 10 en 2.30 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Leesdienst d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Cand. P. Joosse te Goes Cand. P. Joosse de Kas deputaten Emigratie. Ds J. Koolstra Th. van Munster te Gorinchem Ds A. Nagelkerke te Zweelo Ds G. Aalbersberg Ds J. C. Streefkerk te Veere CLASSIS THOLEN I Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds Spoelstra te Genemuiden Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds I. Hamming te Loppersum Hoogerheide, R.K. Lagere Landbouwschool, 4.15 uur Ds I. Hamming Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Drs,P. de Bruyn te Woerden Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. D. Bakker. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels Tholen 10 en 5 uur Ds H. D. Bakker CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 11.15 en 3.15 uur Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 9, 10.30 en 5 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 5 uur Oosterland 10 en 3 uur Ds P. L. Schuddebeurs Cand. van Uddel te den Haag Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds J. H. Mulder te Amsterdam-Z. Ds J. v. d. Leek te Kapelle Ds A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom Ds J. C. Jonkers te Delft Renesse, Evangelisatiegebouw, 7.30 uur Ds Joh. de Boer te Bierum Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper Wissekerke 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds A. Schippers. Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 3 uur Ds Joh. den Boer te Bierum kerkeraad wil nog eens nadrukkelijk sti puleren, dat het diensten zijn voor „gewas en arbeid". De kerkeraad acht een brom fiets voor de predikanten niet noodzake lijk. Aangezien hij een cursus voor de ouderlingen van groot belang acht zal de kerkeraad deze zaak ter classicale ver gadering brengen. Van catechisaties voor belijdende leden heeft de kerkeraad geen verwachting, blijkens de practijk, want men begon met 40 personen, waarvan er na drie maanden nog 2 over waren. Voor het verkrijgen van meer ontwikkeling op geestelijk gebied zijn er de mannen- en vrouwenverenigingen. Ook is de kerke raad van oordeel, dat hpt niet op zijn weg licht voor lectuur te zorgen. Er is een evangelisatiebibliotheek en het zendings- centrum is vlakbij, terwijl gemeenteleden die lid zijn van de openbare leeszaal, in vloed kunnen aanwenden dat daar Chr. lectuur komt. De vorming van een studie groep en een werkgroep in verband met mogelijk ingrijpende wijziging in de or ganisatie van het kerkelijk leven is de kerkeraad wat de omschrijving betreft niet duidelijk. Komt men terzake met na der omschreven plannen, dan zal de ker keraad deze zaak in zijn sept. vergadering opnieuw aan de orde stellen. Den Bommel. Wat de nieuwe for mulieren die de synode samenstelde be treft, sprak de kerkeraad algemeen als zijn gevoelen uit, dat hoe mooi die for mulieren ook zijn, ze toch te lang zijn en in taal en stijl ver afwijken van de hedendaagse spreektaal. De tweede bedie ning van het H. Avondmaal 's avonds met een herhaling van het lange formulier

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1956 | | pagina 3