Kerknieuws
PREDIKBEURTEN
Kleine Vossen"
alles delend, geheel in elkaar opgaand en
niets buiten de ander houden". Dat is het
wezen van het huwelijk. Een samenleven
in de volste zin van het woord.
Ik wil dat vergelijken met wat ons heeft
bezig gehouden. We geloven. Ik neem dat
aan. Echt geloven. Het is de grote ver
andering, die in ons leven is gekomen.
We zijn voortaan geheel en al op een an
der aangewezen, net, zoals wanneer er
liefde in het leven gekomen is. Je staat
niet meer alléén, je staat niet meer op je
zelf, je wilt alles delen met de ander, je
gaat in alles rekening er mee houden. Niet
af en toe, als je eens even samen bent,
maar voortdurend, óók in de afwezigheid
van de ander. Je gedachten zijn nooit los
van elkaar. Je leven is totaal met de an
der samengeweven. Als je dat los zou
willen maken, dan verscheur je iets.
Staat het er ook zó voor met ons ge
loof? Zo samenverweven ons leven met
God?
W. J. MEISTER.
II
De Here Jezus heeft Zijn volgelingen
geen ridderorde's, geen lintjes, geen ere-
medaille's in uitzicht gesteld, maar smaad
schriften, brandmerken, handboeien e.d.
Is een christen er daarom ongelukkiger
aan toe? Ik geloof, dat we hedendaags te
veel doen aan allerlei huldigingen, 't uit
reiken van oorkonde's, eretekenen, het
dragen van velerlei onderscheidingen
en 't kon wel eens zijn, dat we de eer van
mensen liever hebben, dan de ere Gods.
Bovendien geloof ik, dat één blijk van
's Heren gunst oneindig veel meer waarde
heeft en een christen oneindig meer ge
lukkig maakt, dan alle onderscheidingen
van mensen, al was 't van de Koningin
of van één of meer ministers.
Er heerst, meen ik, ook onder kerkgan
gers een zekere weerzin, of laat ik zeggen
een zekere wrange verachting voor 't ge
nieten van Gods gunstbewijzen in de weg
van getrouwheid en nauwgezetheid.
Eigenlijk sluipt er de vos van „wat
koop je er voor" rond, het is toch alle
maal „larie", het stelt toch alles teleur.
Die stemming onderkende ik voor en
kele weken, toen ik m'n al te weelderige
haardos liet fatsoeneren bij een kapper,
ergens in Nederland. Als je op de hoogte
wil komen van allerlei lopende meningen
en opvattingen onder 't volk, dan moet je
naar de barbier; tenminste vroeger, toen
men nog niet beschikte over allerlei
scheerapparaten. Vooral op Zaterdag
avonden vond men in de scheersalon
voorheen „scheerwinkel" geheten veel
gemengd volk bijeen en dan kan je „ge
nieten" van volkswijsheid en volkshumor.
Ik geloof, dat die scheerapparaten veel
schade gedaan hebben aan de volksge
meenschap. Intussen ik liet me dus
wel niet bij de neus, dan toch bij de oren
nemen door de mij onbekende kapper.
Al rondkijkende zag ik daar in de sa
lon ingelijste oorkonden, bronsen en zil
veren medailles, door ministers onderte
kende dankbetuigingen voor prestaties,
geleverd in de ondergrondse acties in de
bezettingstijd. Ik dacht zo: hier heb ik
te doen met een gelukkig mens, die terecht
met voldoening en trots op 't verleden
kon terugzien en met alle rechtgeaarde
vaderlanders genoot van de teruggekeerde
vrijheid en voorspoed van ons volk. Ik
begon natuurlijk een gesprek en dacht
hem uit de tent te lokken om zijn verge
noegdheid over de goede gang van zaken
te uiten. Maar wat schrok ikHij drukte
zich letterlijk zó uit: „Wat het beste is,
menheer, je van de hele boel geen „flik
ker" aantrekken". Ik zeg „Wat zeg je me
nou en je hebt je leven op 't spel gezet
voor de vaderlandse zaak!" ,/t Is nu 't
vaderland wel, niets dan geldzucht en
hoogmoed en wangunstwe hebben 't veel
te goed, menheer!"
Och, och, dacht ik: wat een ongeluk
kig, zuur en wrang gemoed te midden van
alle eerbewijzen van mensen en machten.
Ik had bepaald medelijden met deze te
leurgestelde idealist. Als ik weer eens in
de buurt kom, moet ik verder met deze
vriend handelen. Inderdaad, wanneer we
ons vertrouwen en onze verwachting stel
len op mensen en toestanden, dan moet
't wel op een grote teleurstelling uitlopen.
De vos „wat koop je er voor", „wat heb
je er aan" loopt ook in de kerk rond.
Maar weet weléén blijk van Gods gunst,
één zegen van de Here in de weg
van zelfverloochenende, zelfwegcijferende
liqfde voor de zaak des Heren, onder veel
droeve en teleurstellende ervaringen,
maakt oneindig rijker en gelukkiger dan
een wand vol eretekenen voor geleverde
prestaties.
Ik heb diepe eerbied voor die kapper;
maar ik peins er over om als 't even
mogelijk isstilletjes tussen al die eer-
en dankbetuigingen een kartonnetje aan
de wand te prikken met: „Het is beter
tot de Here de toevlucht te nemen, dan
op mensen te vertrouwen", of „we zullen
d' eerkroon dragen, door U, door U al
leen om 't eeuwig welbehagen".
Uit het oude-Vossenland.
Beroepen te Heerlen, J. A. van Netten
te Slootdorp te Molenaarsgraaf-Brand-
wijk, K. Sierink, kand. te Hardenberg
te Nieuwdorp, Th. Rienks te Schoondijke
te Edam, A. Corporaal, kand. te
Zwartsluis te Kampen (3e pred. pl.),
W. H. Melles te Wijhe te Uithoorn,
G. van Wilgenburg te Ulverstone (Tas-
manië) (voorheen te Amsterdam).
Aangenomen naar Erica, F. J. v. d.
Wal, kand. te Utrecht, die bedankte voor
Ternaard naar Dordrecht (5e pr. pl.),
A. Donkers te Medemblik naar Klun-
dert, R. v. Reenen te Capelle a. d. Yssel.
Bedankt voor Amsterdam (vak. P.
Veenhuizen), W. v. d. Linden te Rotter
dam-Kralingen voor Heerjansdam, R.
van Reenen te Capelle aan de Yssel.
Afscheid en intrede. Ds. G. Aal-
bersberg te Nieuwdorp is voornemens 13
sept. intrede te doen te Vlaardingen, na
bevestiging in dezelfde dienst door Ds.
Joh. Lever aldaar. Dr. D. v. Swigchem
is voornemens 23 sept. afscheid te nemen
van O. en N. Wetering, om 7 oct. d.o.v.
intrede te doen te Kampen, na bevesti
ging door Prof. Dr. G. B. Wurth aldaar.
Ds. W. v. d. Zwan te Bruchterveld is
voornemens 30 sept. intrede te doen te
Nieuwe-Pekela.
Ds. F. Guillaume is verhuisd van
483 Willard Ave, naar 163 Glendo Wyn
ne Road Toronto 9, Ontario, Canada.
Dr. J. C. A. v. Loon te Rotterdam-
Delfshaven, is verhuisd naar Samuël Mul-
lerplein lib te Rotter dam-West I. Het
telefoonno. blijft 50210.
Ds. B. G. Mees ten Oever te Wa-
geningen, die wegens overspanning enige
tijd uitgeschakeld was, is weer een heel
stuk opgeknapt. Observatie in het zieken
huis te Utrecht heeft uitgewezen, dat van
hartbezwaren geen sprake is. Ds. Mees
ten Oever heeft van de behandelende arts
toestemming gekregen het noodzakelijk-
lopende werk te doen.
Ds. G. van Aalbersberg te Nieuw
dorp gaat zich metterwoon- vestigen Schie-
damseweg 98 te Vlaardingen, welk pand
de kerkeraad aldaar voor hem als pasto
rie heeft aangekocht.
Ds. G. Mulder te Alphen a. d. Rijn,
die reeds geruime tijd ziek is, gaat goed
vooruit. De behandelende specialist heeft
hem toestemming gegeven om de veer
tien dagen te preken en catechetisch on
derwijs te gaan geven.
Ds. P. H. Pellicaan. Wij lezen in
het verslag van de vergadering van de
kerkeraad van Melbourne, voorkomend in
het „Contact Orgaan" van de Ref. Chur
ches of Victoria, dat bij deze kerkeraad
omtrent de gezondheidstoestand van Ds.
P. H. Pellicaan, die, gelijk bekend, met
ziekenverlof in Nederland vertoeft, noch
van Ds. Pellicaan noch van deputaten ook
maar enig bericht inkwam. Ds. H. de Wit
te Leeuwarden, die door zijn kerkeraad
was uitgeleend, vertrekt 15 aug. weer naar
Nederland. De kerkeraad had gehoopt
krachtens mededelingen uit een brief van
Ds. Pellicaan, dat Ds. K. W. Dercksen
te Maassluis, die boordpredikant op de
Johan van Oldebarneveldt zal zijn, de ar
beid een paar maanden in Melbourne zou
komen verrichten, maar uit een brief die
Ds. de Wit van Ds. Dercksen ontving
blijkt, dat Ds. Derckselt tegelijk met hem
mee terugvaart. De vraag hoe de gemeen
te nu straks verzorgd moet worden geeft
de kerkeraad dan ook veel zorg.
Baarn. De kerkeraad heeft zich in
verband met een leidraad die was ontwor
pen in betrekking tot uit de gemeente ge
komen suggesties langdurig met tal van
zaken bezig gehouden. Aan predikanten
van buiten zal verzocht worden 's mor
gens en 's middags dezelfde preek te hou
den. Tegen het plaatsen van bloemen in
de kerkgebouwen is geen bezwaar. Het
meebrengen van fruit etc. bij oogstdien-
sten naar de kerk wordt voor een niet-
agrarische gemeente als Baarn is niet
noodzakelijk geacht. Wat het houden van
bid- en dankstonden op zondag betreft,
dit wordt niet gewenst geacht. De be
staande toestand blijft gehandhaafd en de
ZONDAG 5 AUGUSTUS 1956.
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. Melse te Mariënberg
2 uur Ds J. H. Dragt te N.-Amstel
5 uur Ds J. H. Dragt
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds J. H. Dragt
5 uur Ds J. Melse
Collecte Evangelisatie in België.
Luth. Kerk, avond 7.15 uur geen dienst
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. Scholing te Zuidland
Domburg 10.30 uur Ds J. Spoelstra, 2.30 uur Ds J. H. de Boer.
Gapinge 9 en 2 uur
Grijpskerke 10 en 2.30 uur
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur
Oostkapelle 10 en 2.30 uur
Serooskerke 10 en 2.30 uur
St. Laurens 10 en 2.30 uur
Souburg 9.30 en 2.30 uur
Veere 10 en 2.30 uur
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur
Ds J. Spoelstra
Cand. A. Sierink te Hardenberg
Ds H. Moolhuizen te Dalfsen
Ds Bokma te Voorthuizen
Ds A. Brouwer te Rotterdam
Ds P. van Dijk te Krommenie
Ds C. Boon
Ds J. H. Baas te Hillegersberg
Ds G. Meynen te Hilversum
Ds H. v. d. Wey te Emmen
Ds J. v. d. Wal
Westkapelle 9.30 uur 2.30 uur Ds H. v. d. Wey.
Collecte geestelijke arbeid doofstommen.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 10 en 3 uur
Breskens 10 en 3 uur
Hoek 10 en 2.30 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Terneuzen 10 en 3.30 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Ds M. Grashof f
Ds Zijlstra te Koudekerk a. d. Rijn
Ds F. L. Schalkwijk
Ds Th. Rienks
Ds W. Moene te Ten Boer
Ds J. B. van Mechelen
Ds D. Middelkoop
Voormiddag Matth. 18: 10, namiddag Zondag 6.
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10 en 2.30 uur
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v.
Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur
Collecte voor
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds H.
Kruiningen 10 en 2.30 uur
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
Ds A. Veldhuijzen
Leesdienst
d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz.
Cand. P. Joosse te Goes
Cand. P. Joosse
de Kas deputaten Emigratie.
Ds J. Koolstra
Th. van Munster te Gorinchem
Ds A. Nagelkerke te Zweelo
Ds G. Aalbersberg
Ds J. C. Streefkerk te Veere
CLASSIS THOLEN
I
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds Spoelstra te Genemuiden
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds I. Hamming te Loppersum
Hoogerheide, R.K. Lagere Landbouwschool, 4.15 uur Ds I. Hamming
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Drs,P. de Bruyn te Woerden
Oud-Vossemeer 10 en 6.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. D. Bakker.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels
Tholen 10 en 5 uur Ds H. D. Bakker
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 11.15 en 3.15 uur
Bruinisse 10 en 5 uur
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 9, 10.30 en 5 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 en 5 uur
Oosterland 10 en 3 uur
Ds P. L. Schuddebeurs
Cand. van Uddel te den Haag
Ds A. Schippers
Ds H. L. van Aller
Ds J. H. Mulder te Amsterdam-Z.
Ds J. v. d. Leek te Kapelle
Ds A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom
Ds J. C. Jonkers te Delft
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7.30 uur Ds Joh. de Boer te Bierum
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds T. Kamper
Wissekerke 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds A. Schippers.
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 3 uur Ds Joh. den Boer te Bierum
kerkeraad wil nog eens nadrukkelijk sti
puleren, dat het diensten zijn voor „gewas
en arbeid". De kerkeraad acht een brom
fiets voor de predikanten niet noodzake
lijk. Aangezien hij een cursus voor de
ouderlingen van groot belang acht zal de
kerkeraad deze zaak ter classicale ver
gadering brengen. Van catechisaties voor
belijdende leden heeft de kerkeraad geen
verwachting, blijkens de practijk, want
men begon met 40 personen, waarvan er
na drie maanden nog 2 over waren. Voor
het verkrijgen van meer ontwikkeling op
geestelijk gebied zijn er de mannen- en
vrouwenverenigingen. Ook is de kerke
raad van oordeel, dat hpt niet op zijn weg
licht voor lectuur te zorgen. Er is een
evangelisatiebibliotheek en het zendings-
centrum is vlakbij, terwijl gemeenteleden
die lid zijn van de openbare leeszaal, in
vloed kunnen aanwenden dat daar Chr.
lectuur komt. De vorming van een studie
groep en een werkgroep in verband met
mogelijk ingrijpende wijziging in de or
ganisatie van het kerkelijk leven is de
kerkeraad wat de omschrijving betreft
niet duidelijk. Komt men terzake met na
der omschreven plannen, dan zal de ker
keraad deze zaak in zijn sept. vergadering
opnieuw aan de orde stellen.
Den Bommel. Wat de nieuwe for
mulieren die de synode samenstelde be
treft, sprak de kerkeraad algemeen als
zijn gevoelen uit, dat hoe mooi die for
mulieren ook zijn, ze toch te lang zijn
en in taal en stijl ver afwijken van de
hedendaagse spreektaal. De tweede bedie
ning van het H. Avondmaal 's avonds met
een herhaling van het lange formulier