Gestalten der Vroomheid PREDIKBEURTEN „DE WEEFSTOEL" de schepping niet „uitgeput" raakt, is het wonder Gods. Of er nu „manna" regent uit dg hemel, dan wel brood wordt gebroken in de han den van Jezus, of de raven het voedsel aandragen dan wel een restant meel in de kruik aanwezig blijft.het wijst alles op hetzelfde goddelijk'wonder. God doet Zijn hand open en verzadigt mens en beest. God geeft de „wasdom" in heel het rijk der natuur. En dat ondanks de vloek, die om onzentwil op het geschapen leven rust. Dat maakt alles wat wij na de zondeval van God ontvangen tot genade. Steenkool en aardolie, electriciteit en atoomenergie, het is alles goddelijke toevoer van genade gaven in een onafzienbare en ononderbro ken stroom. De mens heeft handen tekort om Gods gaven aan te nemen en te ver werken. Om maar steeds weer de „oogst" binnen te halen van wat God gééft. God stelt ons telkens voor nieuwe ver rassingen. Hij is een eeuwige Fontein van alle goed. Wie dat erkent, en beseft dat hij in Gods gaven de vruchten plukt van Chris tus' kruisoffer en al die gaven ziet in het licht van Gods Vaderliefde, zal het be zorgd-zijn wel afleren. We mogen immers elke dag weer aanschuiven aan Gods ta fel? We zijn toch kinderen van God Zijn huisgenoten Gods kinderen gaan toch niet „ergens anders" eten als het etenstijd is? Ze eten toch „thuis" bij hun hemelse Vader. HIJ zorgt immers voor hen? Er zijn mensen die voor hun „zalig heid" tot Jezus gaan, maar voor hun „wel vaart" hebben ze andere adressen. Ik weet niet waarin de „zaligheid" van die mensen bestaat, wanneer die zaligheid niet tevens hun welvaart insluit. En ik begrijp al evenmin wat zij als hun „wel vaart" najagen, als zij die niet zoeken bij Jezus. Als het goed is lusten wij alleen brood uit de handen van Jezus. We lusten alleen manna uit de hemel. Wat we niet uit Gods hand kunnen aannemen mógen wij niet aannemen. Moeten we soms voor ons brood uit eindelijk de duivel bedanken? En voor onze rechtvaardiging de Heiland Dienen we twee heren of Eén Wie werkelijk één Heer dient, behoeft zich over het broodvraagstuk geen zorg te maken. Hij behoeft slechts te bidden om zijn dagrantsoen en het zal hem ge geven worden. Zolang God in Zijn rijk op aarde een taak en plaats voor ons heeft, worden wij met het oog daarop door de Here onderhouden. Daar mogen we op rekenen. Maar als ons leven en werken niet „voor de Here" is, zoek dan Uw brood maar. Maar wie garandeert U het vinden? Onze arbeid is ^'zonder Gods zegen tot vruchteloosheid gedoemd. God kan ons ook met overproductie vloeken. God liet de Israëlieten stikken in de kwakkels. Niet dat zij die geproduceerd hadden. Maar de overvloed garandeert niet dat wij daarvan eten. Het is niet in de over vloed gelegen, dat een mens lééft uit zijn goederen. Alle „zelfverzorgers" met volle kelders liggen onder Gods oordeelGij dwaas Onze zorg en arbeid zonder Gods ze gen dusónder Gods vloek redden het leven niet. En zelfs Gods gaven zonder Gods ze gen kunnen niet gedijen. Dan is metter daad „de dood in de pot". Wij zullen ons vertrouwen van alle schepselen aftrekken en op God alleen stellen Dat is de nieuwe levenshouding van Gods kinderen, voor wie het arbeids vraagstuk en het broodvraagstuk "in het licht van het evangelie een nieuw ant woord hebben ontvangen. Zij roemen niet hun eigen prestatie en de zin van hun werken is niet het loonzakje. Maar hun arbeid is „voor de Here" en hun eten is „van de Here". Zij worden bevrijd van alle valse af hankelijkheidsgevoel, van alle minder waardige slavernij en ogendienarij. Van alle drukkende angsten en zorgen. Ze we ten zich slechts van Eén afhankelijk. In alles Maar die afhankelijkheid ervaren zij als een dagelijkse geborgenheid. Een voorschot op de zaligheid: geheel en al en voor eeuwig in de liefde Gods gebor gen te zijn. Zo eten en arbeiden, zo leven en ster ven Gods kinderen in het volste vertrou wen dat hun Vader in de hemel voor hen zorgt. Zo liggen zaligheid en welvaart voor hen binnen dezelfde cirkelde lichtkring rond het kruis der verzoening. Zo genieten zij, zeer in het bijzonder óók aan de maaltijdhet begin van de eeuwige vreugde. A. V. I. Op verzoek wil ik het op de Provinciale Ouderlingenconferentie ingeleide en be sprokene in een aantal artikelen in de Zeeuwse Kerkbode weergeven. Het gaat allereerst om een inleiding rondom de titel van dit onderwerp, dat een toelichting en een verdediging be hoeft. Want met „Gestalten der vroom heid" duid ik aan typen van geloofsleven en levenshouding, die onder de Gerefor meerde gezindte en dus ook in ons kerke lijk leven aangetroffen worden. En is het niet gevaarlijk om deze on derscheiden typen aan te duiden met het woord „gestalte" Komen wij dan niet héél dicht in de buurt van een tijd en een mentaliteit, welke graag over „gestalten" en het „gestaltelijke" van het geloofsleven sprak en spreekt? Was het Schortinghuis niet, die zijn werk het „Innige Christendom" wijdde aan het „bevindelike en gestaltelike van het waare Christendom" Hij bedoelde daarmee de velerlei gemoedsgesteldheden, inwendige geloofservaringen, welke een mens tot de ware geloofsgemeenschap met God door Jezus Christus brengen. Dat houdt mij er niet van af om voor een andere zaak toch het „woord" gestalte te gebruiken. Ik doe dat op bijbelse grond. Paulus zegt in Galaten 4:19: „Mijne kin- derkens, die ik wederom arbeid te baren totdat Christus eene gestalte in u krjjge". Zo luidt de Statenvertaling, maar tot mijn genoegen heeft de nieuwe vertaling in deze tekst het woord „gestalte" gehand haafd, een bewijs, dat én het woord èn de zaak helemaal niet verouderd blijkt te zijn. Als Kanttekening lees ik bij deze tekst „Dat is, gelijk een moeder haaf kind zoo lang draagt, totdat het een volkomen ge stalte heeft verkregen en dan hetzelve baart; alzoo zal ik niet ophouden te ar beiden, totdat gij in de rechte kennis van Christus zult bevestigd zijn". Ik behoef geen verdere exegetische ver klaring van deze tekst te geven. Wel ge loof ik, dat het betrekken alleen op de rechte kennis van Christus, die de gelovi gen moeten verkrijgen, te éénzijdig door de kanttekenaren is opgevat. Calvijn ver klaart veel voller en rijker„Voorts, dat Christus een gedaante in ons krijgt, en wij in Christus beduidt hetzelfde. Want wij worden geboren om nieuwe schepse len in Hem te worden en PIij wordt op zijn beurt in ons geboren, opdat wij zijn leven leven"Geheel in overeenstemming hiermede Greijdanus„Het moet weer al len Christus worden, Die hen vervult, Dien men uit hen hoort, aan hen ziet, in hun leven en denken waarneemt" (Korte Verklaring). De gestalte, die Jezus Christus moet verkrijgen in het leven der gelovigen, is de aanleiding voor mij om over gestalten der vroomheid te spreken als aanduiding- niet van allerlei gemoedsgesteldheden bij één en dezelfde mens in het voortschrij den op de weg der genade, maar de ge stalte, die het geloof vertoont bij dezelfde mensen, die met gelijke belijdenis in het leven staan. Ik duid daarmede de pluri formiteit van het geloofsleven aan en voor het uitgedrukte beeld van het geloof in leer en leven gebruik ik het woord ge stalte. Daarbij huiver ik evenmin er voor te rug om van gestalten der vroomheid te spreken. Dat woord doet het m.i. beter, wanneer het er over gaat om de „praxis pietatis", het leven der godzaligheid weer te geven. O, ik weet wel, dat het een woord is, dat ook een bepaalde gevoels waarde heeft en dadelijk te associëren valt met verkeerde verschijnselen, maar dat weegt niet te zwaar. Een gelovige is een vrome, zijn levens- en geloofsopen- baring mag met het woord vroomheid worden weergegeven. Maar die voorkeur voor het woord ge stalte heeft niet maar een formele kant alleen, n.l. het kunnen aansluiten bij het bijbels spraakgebruik. Er is ook een ma teriële grond voor aan te geven. Zodra wij immers gestalten der vroomheid gaan onderscheiden, die trachten te definiëren en analyseren komt ogenblikkelijk de vraag naar de legimiteit, de wettigheid daarvan op. Hebben zij recht van be staan? Worden zuiver menselijke nuan- ZONDAG 6 NOVEMBER 1955 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. H. de Boer, Zondag 28 2 uur Ds P. van Til 5 uur Ds P. van Til (Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til 5 uur Ds J. H. de Boer, Zondag 28 Collecte Evangelisatie in eigen stad. Luth. Kerk, avond 7.15 uur Ds W. J. Meister Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. K. Poelman Domburg 10 uur Ds A. Dondorp, 2.30 uur Leesdienst. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds W. J. Meister Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds J. Goumare Koude kerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout Meliskerke 9.30 uur Drs O. Jager, 2.30 uur Ds C. van Nes. Oostkapelle 10 en 2.30 u.ur Ds H. M. Dercksen Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf Vrouwenpolder 10 uur 2.30 uur Drs O. Jager. Westkapelle 9.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds A. J. Dondorp, Voorber. H. Av. Collecte Oorlogsschade getroffen Kerken. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Axel Zaterdagavond 5 November Axel 10 en 3 uur Breskens 10 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Ter neuzen 10 en 3 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Voormiddag 1 Petr. 4: Zoutespui (Chr. School) 10 en 3 uur CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds M. Grashof f Zangdien st Ds D. J. Couvée Ds F. L. Schalkwijk Ds Th. Rienks Ds J. B. van Mechelen Ds H. Pestman Ds D. Middelkoop 18, namiddag Zondag 34. Ds M. Ros te Hoofddorp Ds A. Veldhuijzen Bed. H. Av. en Dankz. Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen, Bed. H. Av. en Dankz. Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman, Zondag 45 Collecte Hulpbehoevende Kerken in de Classis. 's-Gravenpolder 10 en 2 uur Heinkenszand 10 en 2.30 uur JCapclle 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Lezvedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuzvdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10* en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur Dr C. Stam Ds G. N. Lammens te Rotterdam Ds J. v. d. Leek Ds J. Koolstra Ds S. Oegema Ds G. Aalbersberg Ds C. de Ruiter Drs A. Verschoor te Vlissingen Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Hoogerheide 4.15 uur Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds A. T. Besselaar Oud-Vossemeer Ds A. Koning Poortvliet 10 en 2.30 uur Ds H. D. Bakker Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds Ph. Stoffels, Voorber. H. Av. Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds H. D. Bakker. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 11.15 en 3.15 uur Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 5 uur Oosterland 10 uur Leesdienst, 3 uur Dr J Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissekerke 10 en 2.30 uur Cand. Zierikzee 10 en 5 uur Ds H. Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs Cand. v. d. Meulen Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds J. H. Meijer Ds A. J. Radder Dr J. H. Becker H. Becker. Ds Y. J. Tiemersma J. A. Kemp te Rotterdam Steenhuis, Legerpredikant Ds Y. J. Tiemersma Om te bordurenKapmanteltjes 2,10, Schortjes 2,60, Kleedjes 40 ct. Kussens 3,55. Nachtzak ken 2,60. Ontbijtlakens 4,95. D.M.C. Haak- en Borduurgarens. Niéuwe collectie Zakdoekjes. SPECIAALHUIS LANGEVIELE 3» Middelburg ces, uitvloeisels van verschillen in karak ter en geaardheid, nationaliteit en ontwik keling niet vereenzelvigd met wettig te aanvaarden verschillende gestalten. Moet juist niet verwacht worden, dat de ene belijdenis een uniform type van geloofs- en levensopenbaring oplevert. Dat de ge loofsbelijdenis vormende kracht heeft, dat in het bijzonder de Gereformeerde belij denis gestalte geeft aan het leven van de Gereformeerde belijder staat toch wel vast. Maar zou dan niet één bepaalde gestal te, die in allen steeds weer herkend kan worden, verwacht mogen worden Allen gevallen zondaars, allen door dezelfde ge nade, die immers voor een ieder genoeg moet zijn, wedergeboren, allen levend bij hetzelfde Woord, allen tot dezelfde ge hoorzaamheid opgeroepen, allen in dezelf de verantwoordelijkheid geplaatst. Hoe het dan toch mogelijk is, dat we bij het volledig erkennen van het boven staande, toch kunnen onderscheiden ge stalten der vroomheid onder de Gerefor meerde gezindte hangt samen met wat Paulus in de reeds geciteerde tekst zegt, met de gestalte, die Christus in ons ver krijgen moet. Maar daarover een volgende keer. Alleen wil ik besluiten, met wat uit het tot hiertoe betoogde, reeds valt op te maken, dat wij daar slechts van bepaalde, wettige gestalten der vroomheid mogen spreken, waar metterdaad verband gelegd lean worden met de gestalte van Jezus Christus in de gelovigen. Maar dan geloof ik, dat wij ook op de enig juiste wijze er over spreken. Vanuit de geloofswerkelijk- heid, de geloofsexistentie. Dan kunnen wij onze eenheid in Christus beleven, on danks de verschillende gestalte, die onze vroomheid vertoont, dan zien we de ver scheidenheid als aanvulling. Dat kan im mers alleen in Christus, daar waar onze gestalte der vroomheid geïdentificeerd kan worden met de gestalte, die Jezus Christus in ons moet verkrijgen, wanneer wij, om met Calvijn te spreken, Zijn le ven leven W. J. MEISTER.'

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1955 | | pagina 3