Een mooi aandenken JTxelaria MEDITATIE De goedheid Gods Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland Op naar DENDERLEEUW ZEEUWSE KERKBODE ELFDE JAARGANG No. 19 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 4 NOVEMBER 1955 Abonnementsprijs: ƒ3,per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 10 cent per mm. Tegelijk met de Jubileum-dagen der Vrije Universiteit viel ook de verschijning van het gedenkboek: vijf-en-zeventig jaar Vrije Universiteit. Deze uitgave is van de bekende Uitgeverij J. H. Kok, N.V., Kampen, en kost 7,90. Een pracht- boekwerk van 228 bladzijden, mooi pa pier en veel fotomateriaal. Het was niet meer mogelijk, om een artikel aan dit Gedenkboek te wijden vóór de jubileumdagen. Nu schrijven we er iets over, op hoop, dat velen mede hier door zullen besluiten, om zich deze bron aan te schaffen. Hier is een stuk geschie denisbeschrijving, de Universiteit betref fende, op hoog plan. Dr J. Roelink heeft dit werk op zich genomen, in opdracht van de Directeuren der Vereniging. Over de wijze, waarop hij zich van zijn taak heeft gekweten, kan men alleen maar waardering hebben. Alleen al het fotomateriaal, hier bijeen gebracht, maakt deze uitgave waardevol. Van alle Hoogleraren van vroeger en nu zijn foto's opgenomen. Evenzo van de gebouwen der Universiteit, enz. De spre kende beeltenis van Dr A. Kuyper, naast bl. 46, doet U haast even denken aan de bekende uitdrukking: Abraham, de ge weldige. Hoeveel intelligentie, vastbe radenheid en dóórzetting valt er op dat gezicht op te merken. Ontegenzeggelijk een figuur, die vele anderen in de scha duw moest stellen, wiens schier onge ëvenaarde kracht niet altijd gepaard ging met gemakkelijkheid. Maar, een figuur, die staan kon in de strijd om het recht van het Christelijk leven en denken, die de slagen opving, en voortging, èn terrein mocht winnen. Op Vrijdag 11 November a.s. wordt er in Denderleeuw een grote Evangelische Landdag gehouden. Dit is in België een gebeurtenis van betekenis. Aangezien Zee land niet ver verwijderd ligt, bestaat er mogelijkheid, om deze landdag bij te wo nen. We willen daartoe gaarne opwekken. Het is voor de broeders in België zeker van grote betekenis, wanneer zij vanuit Nederland belangstelling ondervinden. Teneinde U volledig in te lichten over wat deze landdag „biedt", geven we hier onder het gehele programma: EVANGELISCHE LANDDAG, in Denderleeuw op 11 November. Thema van de dag: Christus^ overwint! Program: In de aula van de school met de Bijbel, Nieuwstraat 12b. 's Morgens om 10 uur: bidstonde. 10 uur 30: Bijbelstudie over Marcus 51—20. a. Inleiding door Ds H. Wiersinga, Ge reformeerd predikant van Gent. b. Bespreking van dit Bijbelgedeelte door drie groepen. c. Voltallige zitting. Beantwoording van vragen. 12.00 uur: Gezamenlijke maaltijd (Pata tes frites enz.). 14.30 uur: Middagvergadering onder lei ding van Mr. J. Bruggeman, em. voor ganger van de Silovereniging, aProf. Dr. A. J. Bronkhorst van de theologische faculteit van Brussel. Van hoevéél betekenis Kuyper geweest is in de worsteling der vorige eeuw, valt in een paar regels niet te zeggen. Zeker is, dat in de stichting van de Vrije Uni versiteit iets tot stand kwam, dat zeker als één van de meest vruchtbare werken mag worden genoemd. Over dit werk schrijft Dr Roelink, zo dat U blijft lezen. Plij verplaatst U naar de dagen, waarin de liberale „groten" glimlachend opzagen bij deze naar hun gevoelen „dwaze poging", om een Christe lijke wetenschap, nog wel naar Gerefor meerde gedachte, daadwerkelijk voor te staan. Plij vertelt U van het kleine begin, met weinig vooruitzichten. Van de spot en hoon, die allerwege werd vernomen. En van het langzaam maar zeker voortschrij den, in vast vertrouwen, dat God hierdoor Zijn werk wilde brengen. Met belangstelling hebben we ook ken- - nis genomen van wat Dr Roelink schrijft over de pijnlijke kwestieKuyperde Savornin Lohman. Hier is een eerlijke weergave, waarin kracht èn zwakheid bij de „groten" niet wordt verzwegen. Vanzelf vindt U hier geen geschied- beschrijving met alle bijzonderheden. Maar toch wel zóveel, dat U heel het ver loop der 75 jaren kunt nagaan, om te ont dekken, hoe wonderlijk alles gegroeid is. We gaan het boek niet breed excerpe ren. U moet het zelf lezen. U koopt met dit werk een bezit van blijvende waarde. Het zal U altijd herinneren aan het ge loofsvertrouwen van ons voorgeslacht, dat een Calvinist-Universiteit durfde openen, wetende, dat God met hen zou zijn. C. St. Onderwerp: „Strategische lijnen", b. Dr. J. Bruyneel van de Chr. verga dering te Gent. Onderwerp: „De gees telijke wapenrusting". 17.00 uurStraatprediking onder leiding van Aalmoezenier R. Couvreur van de Silovereniging. 18.00 uur: Gezamenlijke maaltijd. Om 7 uur 's avondsMassasamenkomst in de zaal van het Achturenhuis, Statie straat, onder leiding van Ds H. J. Heg- ger. Sprekers: a. Ds A. Pieters van de Methodisten over: „Het offer van Zijn leven". b. Ds. F. A. Wageschiet van de Bel gische Evangelische Zending over „Stierf Hij tevergeefs?" Het bekende zangkoor van Zeist zal die dag naar Denderleeuw komen en meer stemmige zang uitvoeren. Op 11 November zullen we een Evan gelische landdag hebben te Denderleeuw. Een comité ter voorbereiding daarvan is gevormd, bestaande uit: Ds K. Glom- maert van de Methodisten, Aalm. R. Cou vreur van de Silokerk, Mr. Overbeke van de Zendingskerk, Ds. Germeraad van de Bond der Kerken, Ds. van der Beek van de Belgische Evangelische Zending, Ds. H. J. Hagger van de Gereformeerde kerk. Het algemene thema van deze landdag sluit aan aan de wapenstilstand, die op die nationale feestdag gevierd wordt, n.l. Christus overzvint. Jezus wil geen wapen stilstand met de machten van de duister nis. Hij heeft de strijd gestreden tot het uiterste. Hij heeft er het leven bij gela ten. Maar dit offer van Zijn leven was Tegen den Here hebben zij trouweloos gehandeld want zij hebben bastaardkinderen verwekt. (Hosea 5: 7.) De Here is goed voor Zijn volk, dat is een gedachte die als een zeer scherpe en duidelijke lijn uit het Oude Testament naar voren komt. En als dat volk die goedheid van de Here niet ziet en uit die goedheid van de Iiere niet leeft, dan is dat volk niet alleen dwaas en ondankbaar, maar ook trouweloos. De Iiere geeft Zijn volk wel vrijheid, de echte vrijheid, maar dat houdt niet in dat dat volk nu ook maar zelf bepalen mag of het de Here zal dienen ja dan neen. Als het de Here niet dient, dan blijven de gevolgen niet uit. De profeet Hosea wijst in onze tekst op die gevolgen voor de kin deren. De kinderen van Israël worden bastaardkinderen, wanneer Israël de Fiere vergeet en verlaat. In onze tijd horen wij dat woord bastaardkinderen niet zo dikwijls meer. U moet hier vooral denken aan ontaarding. Het worden andere kin deren. Pleel hun leven en denken is anders ingesteld en gericht. Het echte leven van de kinderen van Gods volk is het leven met de Fiere. In het geloof aan Zijn barmhartigheid, in het leven aan Zijn dienst gewijd. U voelt dat dit alles voor ons vandaag ook nog van de grootste betekenis is. Hoe leven wij voor de Fiere? Geloven we in Plem? Dienen we Hem op de wijze zoals Hij dat vraagt of menen wij misschien ook, dat we Plem vrijblijvend kunnen dienen, op de wijze, waarop wij dat zelf verkiezen? Het gevaar van trouweloosheid is elke dag aanwezig ook in Uw en mijn leven. En onze slordigheid en halfheid en ongevoeligheid wreekt zich in ons gezin. Onze jongeren worden bastaard jongeren, die de Here niet meer kennen, die niet meer leven van Zijn goedertierenheid. Ze ver vreemden van de Here en Zijn Woord. Ze gaan op andere wijze nooit de betere wegen. We zouden dan wel kunnen klagen over de jeugd van tegenwoordig die toch zo achteruitgaat, maar dan vergeten we, dat het onze kinderen zijn die de Here ons gegeven heeft om ze tot Hem te brengen. Hier past ons allen een ernstig zelfonderzoek. En als we dan als ouderen iedere dag weer tot de overtuiging komen, dat we het zelf niet kunnen en dat we in dat oude Israël veel van onszelf terugvinden, dan gaan we afhankelijker leven. Dan worden we niet lijdelijk, maar we gaan veel en ernstig bidden. We gaan ons ook veel concreter nog afvragen hoe de Here wil dat wij leven. Ja, beslist concreter, want niets is hier zo gevaarlijk als het spreken in algemene, dikwijls nietszeggende termen, waarmee we soms honderden meters boven ons dagelijks leven zweven. Ook vrome termen, als het termen blijven, kunnen ons niet helpen. Plet gaat er om, dat wij om het nu Nieuwtestamentisch te zeggen, elke dag horen naar de stem van de goede Herder en Hem volgen. Alleen dan zijn onze kinderen geen bastaardkinderen. En als we ons dan zwak weten, dan hebben we de belofte: Hij zal als een herder Zijn kudde weiden, in Zijn arm de lammeren ver gaderen en ze in Zijn schoot dragen, de zogenden zal Hij zachtkens leiden. (Jes. 40:11.) Veere. J. C. STREEFKERK. juist Zijn overwinning. In de middagvergadering is het onder werp van de eerste sprekerStrategische lijnen". Deze spreker zal ons het grote krijgsplan van het Belgische Protestantis me ontvouwen. Wij mogen geen guerilla- oorlog voeren. De opmars van het Evan gelie in België moet goed georganiseerd zijn. Ook' de kinderen des lichts moeten slim zijn, methodisch te werk gaan. Te samen moeten wij oprukken achter Jezus, onze Veldheer, Die ons voorgaat. De tweede spreker heeft als onder werp De geestelijke wapenrusting"Hij zal ons vertellen hoe de geest moet zijn, die elk christelijk strijder moet bezielen. Hij zal ons aangeven met welke geeste lijke wapenen wij uitgerust moeten zijn, willen wij de strijd op het geestelijk front goed voeren. Hij zal ons tekenende christelijke infanterist. Een leger heeft niets aan een schitterend krijgsplan, als de afzonderlijke soldaat niet bekwaam is of niet mee wil werken. Zo hebben wij ook niets aan een prachtig georganiseerd Belgisch Protestantisme, als de afzonder lijke gelovigen daar niet achter staan met heel hun hart. In de avondvergadering zullen als on derwerp behandeld worden 1Het offer van Zijn leven". 2. Stierf Hij tever geefs?" Laten wij deze avond biddend voorbe reiden. Trouwens heel deze dag. Mis schien kunnen zich kleine gebedskringen vormen van twee of drie families, die elke week een keer bij elkaar komen om te bidden voor het welslagen van deze landdag. Zonder gebed kan deze dag mis schien wel succesvol zijn, maar de zegen zal er aan ontbreken. En de zegen Gods is het enige dat we nodig hebben. Die ze gen kunnen we biddend van de hemel naar ons toetrekken. Vrije jeugdvorming? Op de vergadering te Goes kwam ook in debat de vraag: jeugdzorg, d.w.z. moet er voor de jeugd worden gezorgd door leiders; óf: vrije jeugdvorming, waarbij de jeugd zichzelf vormt? De inleider koos voor de laatste. Daartegen werd door 'n collega opge merkt, dat indien er naast de kadervor ming straks ook nog jeugdconsulenten zouden worden losgelaten op de J.V.'s, men toch moeilijk meer spreken kon van vrije jeugdvorming. De inleider ant woordde, dat het beter was te spreken van jeugdzwr&consulenten. Of dit ver schil maakt? Persoonlijk meen ik dat de tegenstelling te kras is gesteld. De jeugd is 'n tijd van overgang. Daarom reeds gelóóf ik niet aan vol strekt vrije jeugdvorming. Ik acht ze ook niet gewenst. Ik acht ze, in strikte zin, onmogelijk. Ook vrijdenkers en vrijzin nigen bereiken dit aangekondigde ideaal nooit. Zij juist het minst. Maar m.i. heeft ze met name in de eigen gereformeerde kring ook nooit echt bestaan. Zou iemand, die de leiding van ds Von- kenberg heeft meegemaakt, durven vol houden dat er toen voluit vrije jeugdvor ming was? Afgezien van de in opdracht van ds V. door ouderen (emeriti geschreven schetsen; de weinige bronnen, alle echter met haast pauselijk gezagKuyper, Groen, Fabius, Bavinck, was er generaal Vonkenberg met zijn jongelingsblad. Wee, wie daarin zelfs maar probeerde 'n afwijkende mening ik zeg niet van bijbel of belijdenis doch van het in zicht van de bondsvoorzitter te lanceren. Die werd wat moet ik zeggenaf-, of i n-gemaakt Zelf houd ik déze herinnering aan mijn eerste en laatste „ingezonden" stuk in het jongelingsblad. Ds Vonkenberg had in de bijzonderheden kan ik mij na zo veel jaar vergissen, en nazien vermag ik het niet meer de driedelige letterkunde van mijn rector dr J. van der Valk, in zijn blad genegeerd. Hij mocht hem waar schijnlijk niet en vond ook zijn boek mis schien niet positief genoeg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1955 | | pagina 1