Een mooi aandenken
JTxelaria
MEDITATIE
De goedheid Gods
Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Op naar DENDERLEEUW
ZEEUWSE KERKBODE
ELFDE JAARGANG No. 19
Berichten en opgaven Predikbeur
ten tot Dinsdagsmorgens te zenden
aan de drukkers Littooij Olthoff,
Spanjaardstraat 47, Middelburg.
Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563.
Redacteuren: Ds D. J. Couvée, Ds A. Koning, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor.
Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem.
Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280
VRIJDAG 4 NOVEMBER 1955
Abonnementsprijs: ƒ3,per half
jaar (bij vooruitbetaling).
Afzonderlijke nummers 12 cent.
Advertentiën 10 cent per mm.
Tegelijk met de Jubileum-dagen der
Vrije Universiteit viel ook de verschijning
van het gedenkboek: vijf-en-zeventig jaar
Vrije Universiteit. Deze uitgave is van
de bekende Uitgeverij J. H. Kok, N.V.,
Kampen, en kost 7,90. Een pracht-
boekwerk van 228 bladzijden, mooi pa
pier en veel fotomateriaal.
Het was niet meer mogelijk, om een
artikel aan dit Gedenkboek te wijden vóór
de jubileumdagen. Nu schrijven we er
iets over, op hoop, dat velen mede hier
door zullen besluiten, om zich deze bron
aan te schaffen. Hier is een stuk geschie
denisbeschrijving, de Universiteit betref
fende, op hoog plan.
Dr J. Roelink heeft dit werk op zich
genomen, in opdracht van de Directeuren
der Vereniging. Over de wijze, waarop
hij zich van zijn taak heeft gekweten, kan
men alleen maar waardering hebben.
Alleen al het fotomateriaal, hier bijeen
gebracht, maakt deze uitgave waardevol.
Van alle Hoogleraren van vroeger en nu
zijn foto's opgenomen. Evenzo van de
gebouwen der Universiteit, enz. De spre
kende beeltenis van Dr A. Kuyper, naast
bl. 46, doet U haast even denken aan de
bekende uitdrukking: Abraham, de ge
weldige. Hoeveel intelligentie, vastbe
radenheid en dóórzetting valt er op dat
gezicht op te merken. Ontegenzeggelijk
een figuur, die vele anderen in de scha
duw moest stellen, wiens schier onge
ëvenaarde kracht niet altijd gepaard ging
met gemakkelijkheid. Maar, een figuur,
die staan kon in de strijd om het recht
van het Christelijk leven en denken, die
de slagen opving, en voortging, èn
terrein mocht winnen.
Op Vrijdag 11 November a.s. wordt
er in Denderleeuw een grote Evangelische
Landdag gehouden. Dit is in België een
gebeurtenis van betekenis. Aangezien Zee
land niet ver verwijderd ligt, bestaat er
mogelijkheid, om deze landdag bij te wo
nen. We willen daartoe gaarne opwekken.
Het is voor de broeders in België zeker
van grote betekenis, wanneer zij vanuit
Nederland belangstelling ondervinden.
Teneinde U volledig in te lichten over
wat deze landdag „biedt", geven we hier
onder het gehele programma:
EVANGELISCHE LANDDAG,
in Denderleeuw op 11 November.
Thema van de dag: Christus^ overwint!
Program: In de aula van de school met
de Bijbel, Nieuwstraat 12b.
's Morgens om 10 uur: bidstonde.
10 uur 30: Bijbelstudie over Marcus
51—20.
a. Inleiding door Ds H. Wiersinga, Ge
reformeerd predikant van Gent.
b. Bespreking van dit Bijbelgedeelte
door drie groepen.
c. Voltallige zitting. Beantwoording van
vragen.
12.00 uur: Gezamenlijke maaltijd (Pata
tes frites enz.).
14.30 uur: Middagvergadering onder lei
ding van Mr. J. Bruggeman, em. voor
ganger van de Silovereniging,
aProf. Dr. A. J. Bronkhorst van de
theologische faculteit van Brussel.
Van hoevéél betekenis Kuyper geweest
is in de worsteling der vorige eeuw, valt
in een paar regels niet te zeggen. Zeker
is, dat in de stichting van de Vrije Uni
versiteit iets tot stand kwam, dat zeker
als één van de meest vruchtbare werken
mag worden genoemd.
Over dit werk schrijft Dr Roelink, zo
dat U blijft lezen. Plij verplaatst U naar
de dagen, waarin de liberale „groten"
glimlachend opzagen bij deze naar hun
gevoelen „dwaze poging", om een Christe
lijke wetenschap, nog wel naar Gerefor
meerde gedachte, daadwerkelijk voor te
staan.
Plij vertelt U van het kleine begin, met
weinig vooruitzichten. Van de spot en
hoon, die allerwege werd vernomen. En
van het langzaam maar zeker voortschrij
den, in vast vertrouwen, dat God hierdoor
Zijn werk wilde brengen.
Met belangstelling hebben we ook ken- -
nis genomen van wat Dr Roelink schrijft
over de pijnlijke kwestieKuyperde
Savornin Lohman. Hier is een eerlijke
weergave, waarin kracht èn zwakheid bij
de „groten" niet wordt verzwegen.
Vanzelf vindt U hier geen geschied-
beschrijving met alle bijzonderheden.
Maar toch wel zóveel, dat U heel het ver
loop der 75 jaren kunt nagaan, om te ont
dekken, hoe wonderlijk alles gegroeid is.
We gaan het boek niet breed excerpe
ren. U moet het zelf lezen. U koopt met
dit werk een bezit van blijvende waarde.
Het zal U altijd herinneren aan het ge
loofsvertrouwen van ons voorgeslacht, dat
een Calvinist-Universiteit durfde openen,
wetende, dat God met hen zou zijn.
C. St.
Onderwerp: „Strategische lijnen",
b. Dr. J. Bruyneel van de Chr. verga
dering te Gent. Onderwerp: „De gees
telijke wapenrusting".
17.00 uurStraatprediking onder leiding
van Aalmoezenier R. Couvreur van de
Silovereniging.
18.00 uur: Gezamenlijke maaltijd.
Om 7 uur 's avondsMassasamenkomst
in de zaal van het Achturenhuis, Statie
straat, onder leiding van Ds H. J. Heg-
ger. Sprekers:
a. Ds A. Pieters van de Methodisten
over: „Het offer van Zijn leven".
b. Ds. F. A. Wageschiet van de Bel
gische Evangelische Zending over
„Stierf Hij tevergeefs?"
Het bekende zangkoor van Zeist zal die
dag naar Denderleeuw komen en meer
stemmige zang uitvoeren.
Op 11 November zullen we een Evan
gelische landdag hebben te Denderleeuw.
Een comité ter voorbereiding daarvan is
gevormd, bestaande uit: Ds K. Glom-
maert van de Methodisten, Aalm. R. Cou
vreur van de Silokerk, Mr. Overbeke van
de Zendingskerk, Ds. Germeraad van de
Bond der Kerken, Ds. van der Beek van
de Belgische Evangelische Zending, Ds.
H. J. Hagger van de Gereformeerde kerk.
Het algemene thema van deze landdag
sluit aan aan de wapenstilstand, die op die
nationale feestdag gevierd wordt, n.l.
Christus overzvint. Jezus wil geen wapen
stilstand met de machten van de duister
nis. Hij heeft de strijd gestreden tot het
uiterste. Hij heeft er het leven bij gela
ten. Maar dit offer van Zijn leven was
Tegen den Here hebben zij trouweloos gehandeld
want zij hebben bastaardkinderen verwekt.
(Hosea 5: 7.)
De Here is goed voor Zijn volk, dat is een gedachte die als een zeer
scherpe en duidelijke lijn uit het Oude Testament naar voren komt.
En als dat volk die goedheid van de Here niet ziet en uit die goedheid
van de Iiere niet leeft, dan is dat volk niet alleen dwaas en ondankbaar,
maar ook trouweloos.
De Iiere geeft Zijn volk wel vrijheid, de echte vrijheid, maar dat
houdt niet in dat dat volk nu ook maar zelf bepalen mag of het de
Here zal dienen ja dan neen.
Als het de Here niet dient, dan blijven de gevolgen niet uit.
De profeet Hosea wijst in onze tekst op die gevolgen voor de kin
deren.
De kinderen van Israël worden bastaardkinderen, wanneer Israël
de Fiere vergeet en verlaat.
In onze tijd horen wij dat woord bastaardkinderen niet zo dikwijls
meer.
U moet hier vooral denken aan ontaarding. Het worden andere kin
deren. Pleel hun leven en denken is anders ingesteld en gericht.
Het echte leven van de kinderen van Gods volk is het leven met de
Fiere. In het geloof aan Zijn barmhartigheid, in het leven aan Zijn
dienst gewijd. U voelt dat dit alles voor ons vandaag ook nog van de
grootste betekenis is. Hoe leven wij voor de Fiere? Geloven we in
Plem? Dienen we Hem op de wijze zoals Hij dat vraagt of menen
wij misschien ook, dat we Plem vrijblijvend kunnen dienen, op de
wijze, waarop wij dat zelf verkiezen?
Het gevaar van trouweloosheid is elke dag aanwezig ook in Uw
en mijn leven.
En onze slordigheid en halfheid en ongevoeligheid wreekt zich in
ons gezin. Onze jongeren worden bastaard jongeren, die de Here niet
meer kennen, die niet meer leven van Zijn goedertierenheid. Ze ver
vreemden van de Here en Zijn Woord. Ze gaan op andere wijze
nooit de betere wegen.
We zouden dan wel kunnen klagen over de jeugd van tegenwoordig
die toch zo achteruitgaat, maar dan vergeten we, dat het onze kinderen
zijn die de Here ons gegeven heeft om ze tot Hem te brengen.
Hier past ons allen een ernstig zelfonderzoek.
En als we dan als ouderen iedere dag weer tot de overtuiging komen,
dat we het zelf niet kunnen en dat we in dat oude Israël veel van
onszelf terugvinden, dan gaan we afhankelijker leven. Dan worden we
niet lijdelijk, maar we gaan veel en ernstig bidden. We gaan ons ook
veel concreter nog afvragen hoe de Here wil dat wij leven. Ja, beslist
concreter, want niets is hier zo gevaarlijk als het spreken in algemene,
dikwijls nietszeggende termen, waarmee we soms honderden meters
boven ons dagelijks leven zweven. Ook vrome termen, als het termen
blijven, kunnen ons niet helpen.
Plet gaat er om, dat wij om het nu Nieuwtestamentisch te zeggen,
elke dag horen naar de stem van de goede Herder en Hem volgen.
Alleen dan zijn onze kinderen geen bastaardkinderen.
En als we ons dan zwak weten, dan hebben we de belofte: Hij zal
als een herder Zijn kudde weiden, in Zijn arm de lammeren ver
gaderen en ze in Zijn schoot dragen, de zogenden zal Hij zachtkens
leiden. (Jes. 40:11.)
Veere.
J. C. STREEFKERK.
juist Zijn overwinning.
In de middagvergadering is het onder
werp van de eerste sprekerStrategische
lijnen". Deze spreker zal ons het grote
krijgsplan van het Belgische Protestantis
me ontvouwen. Wij mogen geen guerilla-
oorlog voeren. De opmars van het Evan
gelie in België moet goed georganiseerd
zijn. Ook' de kinderen des lichts moeten
slim zijn, methodisch te werk gaan. Te
samen moeten wij oprukken achter Jezus,
onze Veldheer, Die ons voorgaat.
De tweede spreker heeft als onder
werp De geestelijke wapenrusting"Hij
zal ons vertellen hoe de geest moet zijn,
die elk christelijk strijder moet bezielen.
Hij zal ons aangeven met welke geeste
lijke wapenen wij uitgerust moeten zijn,
willen wij de strijd op het geestelijk front
goed voeren. Hij zal ons tekenende
christelijke infanterist. Een leger heeft
niets aan een schitterend krijgsplan, als
de afzonderlijke soldaat niet bekwaam is
of niet mee wil werken. Zo hebben wij
ook niets aan een prachtig georganiseerd
Belgisch Protestantisme, als de afzonder
lijke gelovigen daar niet achter staan met
heel hun hart.
In de avondvergadering zullen als on
derwerp behandeld worden 1Het offer
van Zijn leven". 2. Stierf Hij tever
geefs?"
Laten wij deze avond biddend voorbe
reiden. Trouwens heel deze dag. Mis
schien kunnen zich kleine gebedskringen
vormen van twee of drie families, die
elke week een keer bij elkaar komen om
te bidden voor het welslagen van deze
landdag. Zonder gebed kan deze dag mis
schien wel succesvol zijn, maar de zegen
zal er aan ontbreken. En de zegen Gods
is het enige dat we nodig hebben. Die ze
gen kunnen we biddend van de hemel
naar ons toetrekken.
Vrije jeugdvorming?
Op de vergadering te Goes kwam ook
in debat de vraag: jeugdzorg, d.w.z. moet
er voor de jeugd worden gezorgd door
leiders; óf: vrije jeugdvorming, waarbij
de jeugd zichzelf vormt?
De inleider koos voor de laatste.
Daartegen werd door 'n collega opge
merkt, dat indien er naast de kadervor
ming straks ook nog jeugdconsulenten
zouden worden losgelaten op de J.V.'s,
men toch moeilijk meer spreken kon van
vrije jeugdvorming. De inleider ant
woordde, dat het beter was te spreken
van jeugdzwr&consulenten. Of dit ver
schil maakt?
Persoonlijk meen ik dat de tegenstelling
te kras is gesteld. De jeugd is 'n tijd van
overgang.
Daarom reeds gelóóf ik niet aan vol
strekt vrije jeugdvorming. Ik acht ze ook
niet gewenst. Ik acht ze, in strikte zin,
onmogelijk. Ook vrijdenkers en vrijzin
nigen bereiken dit aangekondigde ideaal
nooit. Zij juist het minst. Maar m.i. heeft
ze met name in de eigen gereformeerde
kring ook nooit echt bestaan.
Zou iemand, die de leiding van ds Von-
kenberg heeft meegemaakt, durven vol
houden dat er toen voluit vrije jeugdvor
ming was?
Afgezien van de in opdracht van ds V.
door ouderen (emeriti geschreven
schetsen; de weinige bronnen, alle echter
met haast pauselijk gezagKuyper,
Groen, Fabius, Bavinck, was er generaal
Vonkenberg met zijn jongelingsblad.
Wee, wie daarin zelfs maar probeerde 'n
afwijkende mening ik zeg niet van
bijbel of belijdenis doch van het in
zicht van de bondsvoorzitter te lanceren.
Die werd wat moet ik zeggenaf-, of
i n-gemaakt
Zelf houd ik déze herinnering aan mijn
eerste en laatste „ingezonden" stuk in het
jongelingsblad. Ds Vonkenberg had in
de bijzonderheden kan ik mij na zo veel
jaar vergissen, en nazien vermag ik het
niet meer de driedelige letterkunde van
mijn rector dr J. van der Valk, in zijn
blad genegeerd. Hij mocht hem waar
schijnlijk niet en vond ook zijn boek mis
schien niet positief genoeg.