PREDIKBEURTEN nSK |0|jj§^ „Kleine Vossen" Kerknieuws ZONDAG 25 SEPTEMBER 1955 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. H. de Boer, Zondag 24 2 uur Ds P. van Til 5 uur Ds P. van Til (Noorderkerk) 9.30 uur v Ds P. van Til 5 uur Ds J. H. oe Boer, Zondag 24 Collecte Steun Geref. Kerken in Indonesië. Luth. Kerkavond 7.15 uur Drs O. Jager te Vrouwenpolder 4memuiden 10 en 2.30 uur Ds R. Bakker, Legerpredikant te Doorn (Voorber. H. Av.) Domburg 10 uur 2.30 uur Ds J. H. de Boer. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds J. Goumare Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds H. M. Dercksen Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon Vee-re 10 uur Ds J. C. Streefkerk, 2.30 uur Ds P. v. d. Schaaf. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf 'Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Drs O. Jager Westkapelle 9.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk. Collecte eigen Restauratiefonds. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Ds M. Grashoff Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée Breskens 10 en 3 uurDs J. B. van Mechelen, Bed. H. Av. en Dankz. Hoek 10 en 2.30 uur Ds F. L. Schalkwijk Sclioondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Joh. Ribberink te Overschie Oostburg 10 en 2.30 uur Ds Th. Rienks Tcrneuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman Z aam slag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen Driezvegen 9.30 en 2 uur Dr C. Stam Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman Kerk Westwal, 10.30 en 5 uui* Ds R. A. Flinterman, Zondag 41 Collecte Kas hulpbehoevende Diaconieën. s-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 5 uur Ds H. J. Kouwenhoven. Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lezvedorp 9 en 2.30 uur Ds S. Oegema, Bed. H. Av. en Dankz Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruiter Wolfaartsdijk 10 en 3 uur Ds D. Bouwknegt Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds K. Smit Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds D.' Middelkoop te Zaamslag Hoogerheide 4 uur Ds D. Middelkoop Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds A. T. Besselaar Oud-Vossemeer Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. D. Bakker. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 10 en 5 uur Ds H. D. Bakker CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs Bruinisse 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma, Bed. H. Av. en Dankz. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 3 uur Ds J. H. Jonker te Voorburg Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker Oosterland 10 en 3 uur Ds W. Steunenberg te Rotterdam-Z. Rënesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. H. Jonker Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom Wissekerke 10 en 2.30 u. Ds D. H. Borgers te Nieuwerkerk a.d. IJssel Zierikzee 10 en 5 uur Cand. Dondorp te Heemstede Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds J. Eringa te Oegstgeest En wat was er nu te zien Och dat vind ik niet het belangrijkste. Zeven hoofdmomenten uit Maria's leven, -in Roomse zin geduid als hare zeven vreug den, zoals aankondiging, geboorte werden ten dele realistisch, ten dele symbolisch uitgebeeld. Dat wezenlijke mooi wel om te zien, gaf de niet-Roomse toeschouwer geen voldoening. Niet alleen omdat hier, volkomen onbijbels aan Maria een plaats wordt ingeruimd, die haar in het geheel niet toekomt, maar ook omdat bepaalde dingen, die zuiver geestelijk zijn, ik zou haast zeggen van een andere dan mense lijke örde in het waarneembare vlak niet afgebeeld kunnen worden. Er zijn nu een maal dingen, die geloofd worden en het geloof richt zich op vele zaken, die niet gezien worden. Maar dat is voor onze Roomse mede-christenen geheel anders. Die zijn van jongs af opgevoed bij de waarneembare vorm van het heil, bij de* zichtbare symbolische afbeelding', het maakt een deel van hun geloof uit. Of dan alles in die zin beschouwd voor een ander nietszeggend bleef? O, neen, daar ging van meerdere onderdelen een sprake uit. De verbeelding van de zeven vreugden van Maria vormde de hoofd groep, maar evenals een muziekstuk een ouverture kent, een boek een inleiding, ging daaraan vooraf beelden uit het O.T., die in bepaalde zin op symbolische wijze of anti-typisch of pro-typisch met Maria in verband staan. Vier vrouwenfiguren in hun natuur lijke entourage vormden die inleiding. Eva, de moeder aller levenden, bedreigd door de slang, de oeroude-verleider, Sara, de vorstin, de moeder van de zoon dei- belofte, Esther het instrument in Gods handen, waardoor God Zijn volk redde en Judith die Holofernes doodde. Dit laatste tafreel uit de Apocriefe litteratuur, die immers in het Roomse geheel der H.S. een zelfde plaats bijna inneemt als de Canonieke boeken. Ik dacht, dadelijk dat de keuze typisch Rooms was. In het geslachtsregister van de Here Jezus worden in het evangelie ook vier vrouwen genoemd, Thamar, Ra- chab, Ruth en Bathseba. Figuren, die ge heel andere gedachten oproepen, doen denken aan het nederige en verachte de zer wereld, dat uitverkoren wordt, aan de wondere lijn der genade, dingen, die in de Roomse tendenz naar uitbeelding van het triomferende juist niet passen. "Maar, dat daaraan toe. Het was verantwoord. Jesaja en Amos liepen in de stoet en de clameerden hun profetieën. Machtig was dat, als tegen de huizen en in de straten de woorden, die nooit hun kracht verlie zen", weerklonken tot een getuigenis mid den in de wereld voor Rooms en niet- Rooms, gelovig en ongelovig, van de ver lossing door God, van de Heiland, die voorspeld en gekomen is. Ja, dat woord had ook zijn plaats, zij het bescheiden. Liet ontbrak niet. Enig in het Nieuwtes tamentisch gedeelte Johannes de Doper, omringd door de schare, mannen en vrou wen, moeders en kinderen, tollenaars en soldaten, discipelen en pharizeën. Zo uit het Oosten en die tijd weggelopen, even als de herders van Effratha met schapen, echte, die onophoudelijk mekkerden en hun spoor op straat nalieten. Hoe dicht staat het dan bij je. Zo maar aanschou welijk onderwijs. De kinderen bij ons ge noten Maar over dat alles wilde ik hier niet schrijven. Daar zou je over kunnen pra ten met degenen, die het gezien hebben. Dit was goed en dat. Hier gaat het mij om iets anders. Maar eerst een opmerking vooraf. Ik ben pro testant in hart en nieren. Ik kan zelfs nooit geloven, dat iemand, die goed bij bels is opgevoed ooit Rooms kan worden, daar vrede vindt, al dat echt menselijk waarneembaar gemaakte en aan het men selijke aangepaste van het heil aanvaardt. Daar hoeft geen misverstand over te ontstaan. Niemand zal mij van paapse neigingen verdenken, ook al verklaar ik, dat ik niets ergerlijks ontdekte, wat som mige mensen altijd wel menen te moeten ontdekken, om dat het Rooms is en dus veroordeeld moet worden. Maar het heeft mij getroffen, met welk een toewijding dit alles geschiedde. Ik heb in de meest gunstige omstandigheden ver keerd om dat te beoordelen. Vlak na de start heb ik de hele stoet aanschouwd, alles dus nog fris en vers. En na twee uur op dezelfde plaats de terugkeer. Toen waren ze de stad in die urenlange rond gang doorgetogen. Maar niets was ver slapt of tot een zinledig gebaar geworden. De heilige Christophorus droeg nog op zijn brede schouder het Christuskind, als of het daar net pas een plaats had gekre gen. Johannes de Doper getuigde nog even vurig tot de Romeinse soldaten, dat ze tevreden moesten zijn met hun soldij. De zingende meisjes legden dezelfde be zieling en toewijding in de gebaren, waar mede hun zang begeleid, werd als aan het begin. Ik zou daar voorbeelden van. op kun nen noemen tot in het oneindige. Echte toewijding. Omdat het Rooms geloven echter is dan het Protestans ge loven en er, want daar komt het dan op neer dus minder bij zijn, die maar mee lopen Ik kan daar niet over oordelen Ik geloof dat ook niet! Iedere kerk tobt met hetzelfde probleem. Enkele jaren ge leden liepen mijn vrouw en ik in een Bra bants dorp de R.K. kerk binnen. Liet was 's avonds en we troffen daar een oude pastoor aan, die ons welwillend rondleidde en uitleg gaf. Llij had veel om trots op te zien. De kruisstaties waren van een beroemd schilder, zijn kerk had een prachtige uitrusting, toen we in de doop kapel stonden bij het doopvont vertelde hij dat"drie jongens, die daar gedoopt wa ren nu bisschoppen waren. Toen ik mij bekend maakte en wij als (wat we tocli zijn) collega's een gesprek over parochi ale, zieleherderlijke ervaringen kregen, bleek er zoveel hetzelfde te zijn. Daaraan denk ik als ik hier zeg, dat iedere kerk tobt met huichelaars en onverschilligen. Daarom geloof ik niet, dat het Roomse geloven echter is dan het Protestants be lijden. Er is overal koren èn kaf Er komt nog iets bij. Er is daar in Bergen op Zoom 'n historische vergroeid- heid ontstaan. Tien jaar valt dit rondgaan al plaats. Velen zijn echt in hun rollen ingegroeid. Een jongen, die als kind met een schaap bij de herders meeliep voor tien jaar, dirigeert nu die gehele groep. Ze zijn er ingeleefd, ze streven steeds om het nog mooier, nog beter te doen. Dat kan veel van de toewijding verkla ren.' Maar er is ook iets meer. Daar lie pen mensen, die echt blij waren omdat hun een vorm gegeven werd, waarin zij hun toewijding, hun geloof konden uiten. En dat missen wij veelszins. Ik kan op dat probleem als zodanig niet ingaan. Daar zit zoveel aan vast. Maar ik heb er in die zin een goede indruk van gekregen. O, waar het om ging wijs je af. Ik ken geen Maria, die verheerlijkt moet worden. Ik ken alleen maar Jezus Christus en dien gekruisigd En een Maria, een nederige dienstmaagd des Heren, die evenals ieder ander men senkind door haar eigen zoon van haar zonden verlost moest worden. Dat begrij pen-we van elkaar wel. Daar heb je ook geen behoefte aan. Maar er was meerAllereerst een dankbaarheid, die doorwerkte jaren lang. Geen achteraf spreken van een toevallig heid, maar een geloof, dat er een godde lijke Voorzienigheid is in de gebeurtenis sen. Een belofte, die gestand gedaan werd. En mensen aan wie gelegenheid gegeven werd om te uiten, wat in hun hart leefde, voor wie het echt een toewijding ja, aan Maria betekende om daar in de ommegang een rol te vervullen om daar in op te gaan. Daar hoef je niet Rooms om te worden. Maar dat doet je als Protestant toch vragen wat wij daar tegenover stellen. Een vraag, die ik niet zo gemakkelijk te beantwoorden weet! W. J. MEISTER. Zoals ik reeds opmerkte, maken kleine vossen 'n prettige, bekoorlijke indruk. Zeer aantrekkelijk, schalks en dartel. En zo onschuldig, op 't eerste gezicht. Maar achteraf -bemerk je, dat het een sluwe sluiper is, die heel wat bederven kan in de hof des geloofs. Zo overkomt 't ons bijna dagelijks, dat je dit vosje ontdekt in de ziekenkamer. Je hebt bij een min-of-meer ernstige pa tient een bezoek gebracht. Heel aange naam gesproken over een preek, over een voorgelezen gedeelte uit de Schrift; met veel instemming gewezen op het heerlijke leven bij Gods eeuwige beloften; je hebt samen ernstig gebeden; nog een laatste- bemoediging, een knikje, een handdruk, een verklaring van 's Heren zegen of daar komt 't vosje te voorschijn, van on der 't ledikant, van onder de dekens en je hoort ,,'t is te hopen, dominé". Kijk, dat lijkt inderdaad niet zo lelijk 't klinkt zo schuchter, zo ootmoedig, zo stil-afwachtend, zo vroom, maar 't is een vosje, dat lelijk wroet in de geloofs- tuin. ,,'t Is-te-hopen"-vosje, we betrappen hem hier regelmatig, hoewel vroeger ook wel op Walcheren, maar op ons eiland krioelt 't er van. Maar, zult U zeggen, is dat nu zo erg, zo gevaarlijkis 't niet een blijk van oot moed en van 't diep besef van onwaar digheid? Och, zo zie ik 't dikwijls ook en ik schiet er dan ook niet met geweld op los. We zitten niet altijd boven in de geloofsboom te kwinkeleren en te jube len. Maar als 't altijd maar blijft tot de stervenssponde toe ,,'t is te hopen, domi né", dan is dat toch een blijk van wan trouwen, van ongelovigheid. Je hebt juist „Amen" gezegd,,'t zal waar en zeker zijn, want m'n gebed is veel zekerder van God verhoord, dan ik in m'n hart gevoel, dat ik zulks van Hem begeer" of dan verzucht 't ,,'t is te hopen". Nu kan ik daarvoor wel een paar vreemde, woorden voor gebruiken van „mysticisme" of „fa talisme", maar dat zijn zulke schrikkelijke monsters, hoewel dat vosje er wel een achterneefje van kan wezen. Intussen verdrijven we deze vos door alle dagen ons eerst-geleerd psalmversje te zingen: Opent Uwe mond, eis van Mij vrijmoe dig, op mijn trouw Verbondal wat U ontbreekt, schenk Ik, zo gij 't smeekt. Mild en overvloedig, 't Jonge, wat zongen we dat op school en er was in heel 't schoollokaal geen vosje ,,'t Is te hopen" te bespeuren Uit 't OudeVossenland. Beroepen te Perth (Australië), P. v. d. Schaaf te Vlissingen te Goessen Oud- en Nieuwkerk, J. P. Haspels te Goënga te Nes (W.D.), Oostvoorne en te Lichtenvoorde, H. T. v. Reenen, cand. te Soestdijk te Hallum, J. W. Vlaanderen te Blokzijl te Laungeston (Tasmanië, Australië) (Ref. Ch.), K. Kramer te Barendrecht te Wissekerke, M. C. Kersten, cand. te Amsterdam te Beetgum, A. Griffioen te Zoutkamp te Eefde-Gorssel, P. A. E. Sillevis Smitt te Mechelen (België) te Roermond, M. D. Geleynse te Winsum (Fr.) te 's-Gravenha"ge-Moerwijk (vac. Dr R. Kooistra), R. de Vries te Kampen. Aangenomen naar Zijldijk, J. Koen, cand. te Groningen naar Wolvega- Noordwolde, G. de Ruiter, cand. te Tju- chem. Bedankt vöor Wolvega, H. Moll te Midwolda (Old.) voor Geesteren-Gel- selaar, Roodeschool en voor Sellingen, G. de Ruiter, cand. te Tjuchem voor Fer- werd (Fr.), H. Dijkstra te Hendrik-Ido- Ambacht. Examens. Aan de Theol. Hogeschool te Kampen is geslaagd voor het cand. ex. de heer H. M. Ohmann te Meppel. De classis Leiden heeft praep. geëxami neerd en beroepbaar verklaard, de heer H. N. de Mooy, cand. te Leiden, die een e.v. beroep terstond in overweging nemen zal. Zijn adres is Lange Dief steeg 18 te Leiden en de classis Rotterdam de heer J. A. Kemp, te Rotterdam, cand. aan de V.U., die terstond een e.v. beroep in over weging neemt. Zijn adres is J. de Mees- terstraat 7b te Rotterdam-C. en de classis Amsterdam heeft preap. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer L. Schuur man, cand. aldaar.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1955 | | pagina 3