PREDIKBEURTEN
nSK
|0|jj§^ „Kleine Vossen"
Kerknieuws
ZONDAG 25 SEPTEMBER 1955
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds J. H. de Boer, Zondag 24
2 uur Ds P. van Til
5 uur Ds P. van Til
(Noorderkerk) 9.30 uur v Ds P. van Til
5 uur Ds J. H. oe Boer, Zondag 24
Collecte Steun Geref. Kerken in Indonesië.
Luth. Kerkavond 7.15 uur Drs O. Jager te Vrouwenpolder
4memuiden 10 en 2.30 uur Ds R. Bakker, Legerpredikant te Doorn
(Voorber. H. Av.)
Domburg 10 uur 2.30 uur Ds J. H. de Boer.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds J. Goumare
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds H. M. Dercksen
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon
Vee-re 10 uur Ds J. C. Streefkerk, 2.30 uur Ds P. v. d. Schaaf.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf
'Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Drs O. Jager
Westkapelle 9.30 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk.
Collecte eigen Restauratiefonds.
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Ds M. Grashoff
Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée
Breskens 10 en 3 uurDs J. B. van Mechelen, Bed. H. Av. en Dankz.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds F. L. Schalkwijk
Sclioondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Joh. Ribberink te Overschie
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds Th. Rienks
Tcrneuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman
Z aam slag 9.30 en 2.30 uur
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen
Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen
Driezvegen 9.30 en 2 uur Dr C. Stam
Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uui* Ds R. A. Flinterman, Zondag 41
Collecte Kas hulpbehoevende Diaconieën.
s-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 5 uur Ds H. J. Kouwenhoven.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lezvedorp 9 en 2.30 uur Ds S. Oegema, Bed. H. Av. en Dankz
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruiter
Wolfaartsdijk 10 en 3 uur Ds D. Bouwknegt
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds K. Smit
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds D.' Middelkoop te Zaamslag
Hoogerheide 4 uur Ds D. Middelkoop
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds A. T. Besselaar
Oud-Vossemeer Ds A. Koning
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. D. Bakker.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 10 en 5 uur Ds H. D. Bakker
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs
Bruinisse 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma, Bed. H. Av. en Dankz.
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 3 uur Ds J. H. Jonker te Voorburg
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker
Oosterland 10 en 3 uur Ds W. Steunenberg te Rotterdam-Z.
Rënesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. H. Jonker
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom
Wissekerke 10 en 2.30 u. Ds D. H. Borgers te Nieuwerkerk a.d. IJssel
Zierikzee 10 en 5 uur Cand. Dondorp te Heemstede
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds J. Eringa te Oegstgeest
En wat was er nu te zien Och dat
vind ik niet het belangrijkste. Zeven
hoofdmomenten uit Maria's leven, -in
Roomse zin geduid als hare zeven vreug
den, zoals aankondiging, geboorte werden
ten dele realistisch, ten dele symbolisch
uitgebeeld. Dat wezenlijke mooi wel om
te zien, gaf de niet-Roomse toeschouwer
geen voldoening. Niet alleen omdat hier,
volkomen onbijbels aan Maria een plaats
wordt ingeruimd, die haar in het geheel
niet toekomt, maar ook omdat bepaalde
dingen, die zuiver geestelijk zijn, ik zou
haast zeggen van een andere dan mense
lijke örde in het waarneembare vlak niet
afgebeeld kunnen worden. Er zijn nu een
maal dingen, die geloofd worden en het
geloof richt zich op vele zaken, die niet
gezien worden. Maar dat is voor onze
Roomse mede-christenen geheel anders.
Die zijn van jongs af opgevoed bij de
waarneembare vorm van het heil, bij de*
zichtbare symbolische afbeelding', het
maakt een deel van hun geloof uit.
Of dan alles in die zin beschouwd voor
een ander nietszeggend bleef? O, neen,
daar ging van meerdere onderdelen een
sprake uit. De verbeelding van de zeven
vreugden van Maria vormde de hoofd
groep, maar evenals een muziekstuk een
ouverture kent, een boek een inleiding,
ging daaraan vooraf beelden uit het O.T.,
die in bepaalde zin op symbolische wijze
of anti-typisch of pro-typisch met Maria
in verband staan.
Vier vrouwenfiguren in hun natuur
lijke entourage vormden die inleiding.
Eva, de moeder aller levenden, bedreigd
door de slang, de oeroude-verleider, Sara,
de vorstin, de moeder van de zoon dei-
belofte, Esther het instrument in Gods
handen, waardoor God Zijn volk redde
en Judith die Holofernes doodde. Dit
laatste tafreel uit de Apocriefe litteratuur,
die immers in het Roomse geheel der H.S.
een zelfde plaats bijna inneemt als de
Canonieke boeken.
Ik dacht, dadelijk dat de keuze typisch
Rooms was. In het geslachtsregister van
de Here Jezus worden in het evangelie
ook vier vrouwen genoemd, Thamar, Ra-
chab, Ruth en Bathseba. Figuren, die ge
heel andere gedachten oproepen, doen
denken aan het nederige en verachte de
zer wereld, dat uitverkoren wordt, aan de
wondere lijn der genade, dingen, die in
de Roomse tendenz naar uitbeelding van
het triomferende juist niet passen. "Maar,
dat daaraan toe. Het was verantwoord.
Jesaja en Amos liepen in de stoet en de
clameerden hun profetieën. Machtig was
dat, als tegen de huizen en in de straten
de woorden, die nooit hun kracht verlie
zen", weerklonken tot een getuigenis mid
den in de wereld voor Rooms en niet-
Rooms, gelovig en ongelovig, van de ver
lossing door God, van de Heiland, die
voorspeld en gekomen is. Ja, dat woord
had ook zijn plaats, zij het bescheiden.
Liet ontbrak niet. Enig in het Nieuwtes
tamentisch gedeelte Johannes de Doper,
omringd door de schare, mannen en vrou
wen, moeders en kinderen, tollenaars en
soldaten, discipelen en pharizeën. Zo uit
het Oosten en die tijd weggelopen, even
als de herders van Effratha met schapen,
echte, die onophoudelijk mekkerden en
hun spoor op straat nalieten. Hoe dicht
staat het dan bij je. Zo maar aanschou
welijk onderwijs. De kinderen bij ons ge
noten
Maar over dat alles wilde ik hier niet
schrijven. Daar zou je over kunnen pra
ten met degenen, die het gezien hebben.
Dit was goed en dat.
Hier gaat het mij om iets anders. Maar
eerst een opmerking vooraf. Ik ben pro
testant in hart en nieren. Ik kan zelfs
nooit geloven, dat iemand, die goed bij
bels is opgevoed ooit Rooms kan worden,
daar vrede vindt, al dat echt menselijk
waarneembaar gemaakte en aan het men
selijke aangepaste van het heil aanvaardt.
Daar hoeft geen misverstand over te
ontstaan. Niemand zal mij van paapse
neigingen verdenken, ook al verklaar ik,
dat ik niets ergerlijks ontdekte, wat som
mige mensen altijd wel menen te moeten
ontdekken, om dat het Rooms is en dus
veroordeeld moet worden.
Maar het heeft mij getroffen, met welk
een toewijding dit alles geschiedde. Ik heb
in de meest gunstige omstandigheden ver
keerd om dat te beoordelen. Vlak na de
start heb ik de hele stoet aanschouwd,
alles dus nog fris en vers. En na twee
uur op dezelfde plaats de terugkeer. Toen
waren ze de stad in die urenlange rond
gang doorgetogen. Maar niets was ver
slapt of tot een zinledig gebaar geworden.
De heilige Christophorus droeg nog op
zijn brede schouder het Christuskind, als
of het daar net pas een plaats had gekre
gen. Johannes de Doper getuigde nog
even vurig tot de Romeinse soldaten, dat
ze tevreden moesten zijn met hun soldij.
De zingende meisjes legden dezelfde be
zieling en toewijding in de gebaren, waar
mede hun zang begeleid, werd als aan het
begin.
Ik zou daar voorbeelden van. op kun
nen noemen tot in het oneindige.
Echte toewijding. Omdat het Rooms
geloven echter is dan het Protestans ge
loven en er, want daar komt het dan op
neer dus minder bij zijn, die maar mee
lopen Ik kan daar niet over oordelen
Ik geloof dat ook niet! Iedere kerk tobt
met hetzelfde probleem. Enkele jaren ge
leden liepen mijn vrouw en ik in een Bra
bants dorp de R.K. kerk binnen. Liet was
's avonds en we troffen daar een oude
pastoor aan, die ons welwillend rondleidde
en uitleg gaf. Llij had veel om trots op
te zien. De kruisstaties waren van een
beroemd schilder, zijn kerk had een
prachtige uitrusting, toen we in de doop
kapel stonden bij het doopvont vertelde
hij dat"drie jongens, die daar gedoopt wa
ren nu bisschoppen waren. Toen ik mij
bekend maakte en wij als (wat we tocli
zijn) collega's een gesprek over parochi
ale, zieleherderlijke ervaringen kregen,
bleek er zoveel hetzelfde te zijn. Daaraan
denk ik als ik hier zeg, dat iedere kerk
tobt met huichelaars en onverschilligen.
Daarom geloof ik niet, dat het Roomse
geloven echter is dan het Protestants be
lijden. Er is overal koren èn kaf
Er komt nog iets bij. Er is daar in
Bergen op Zoom 'n historische vergroeid-
heid ontstaan. Tien jaar valt dit rondgaan
al plaats. Velen zijn echt in hun rollen
ingegroeid. Een jongen, die als kind met
een schaap bij de herders meeliep voor
tien jaar, dirigeert nu die gehele groep.
Ze zijn er ingeleefd, ze streven steeds om
het nog mooier, nog beter te doen.
Dat kan veel van de toewijding verkla
ren.' Maar er is ook iets meer. Daar lie
pen mensen, die echt blij waren omdat
hun een vorm gegeven werd, waarin zij
hun toewijding, hun geloof konden uiten.
En dat missen wij veelszins. Ik kan op
dat probleem als zodanig niet ingaan.
Daar zit zoveel aan vast.
Maar ik heb er in die zin een goede
indruk van gekregen. O, waar het om
ging wijs je af. Ik ken geen Maria, die
verheerlijkt moet worden. Ik ken alleen
maar Jezus Christus en dien gekruisigd
En een Maria, een nederige dienstmaagd
des Heren, die evenals ieder ander men
senkind door haar eigen zoon van haar
zonden verlost moest worden. Dat begrij
pen-we van elkaar wel. Daar heb je ook
geen behoefte aan.
Maar er was meerAllereerst een
dankbaarheid, die doorwerkte jaren lang.
Geen achteraf spreken van een toevallig
heid, maar een geloof, dat er een godde
lijke Voorzienigheid is in de gebeurtenis
sen. Een belofte, die gestand gedaan werd.
En mensen aan wie gelegenheid gegeven
werd om te uiten, wat in hun hart leefde,
voor wie het echt een toewijding ja,
aan Maria betekende om daar in de
ommegang een rol te vervullen om daar
in op te gaan.
Daar hoef je niet Rooms om te worden.
Maar dat doet je als Protestant toch
vragen wat wij daar tegenover stellen.
Een vraag, die ik niet zo gemakkelijk te
beantwoorden weet!
W. J. MEISTER.
Zoals ik reeds opmerkte, maken kleine
vossen 'n prettige, bekoorlijke indruk.
Zeer aantrekkelijk, schalks en dartel. En
zo onschuldig, op 't eerste gezicht.
Maar achteraf -bemerk je, dat het een
sluwe sluiper is, die heel wat bederven
kan in de hof des geloofs.
Zo overkomt 't ons bijna dagelijks, dat
je dit vosje ontdekt in de ziekenkamer.
Je hebt bij een min-of-meer ernstige pa
tient een bezoek gebracht. Heel aange
naam gesproken over een preek, over een
voorgelezen gedeelte uit de Schrift; met
veel instemming gewezen op het heerlijke
leven bij Gods eeuwige beloften; je hebt
samen ernstig gebeden; nog een laatste-
bemoediging, een knikje, een handdruk,
een verklaring van 's Heren zegen of
daar komt 't vosje te voorschijn, van on
der 't ledikant, van onder de dekens en
je hoort ,,'t is te hopen, dominé".
Kijk, dat lijkt inderdaad niet zo lelijk
't klinkt zo schuchter, zo ootmoedig,
zo stil-afwachtend, zo vroom, maar 't is
een vosje, dat lelijk wroet in de geloofs-
tuin.
,,'t Is-te-hopen"-vosje, we betrappen
hem hier regelmatig, hoewel vroeger ook
wel op Walcheren, maar op ons eiland
krioelt 't er van.
Maar, zult U zeggen, is dat nu zo erg,
zo gevaarlijkis 't niet een blijk van oot
moed en van 't diep besef van onwaar
digheid? Och, zo zie ik 't dikwijls ook
en ik schiet er dan ook niet met geweld
op los. We zitten niet altijd boven in de
geloofsboom te kwinkeleren en te jube
len. Maar als 't altijd maar blijft tot de
stervenssponde toe ,,'t is te hopen, domi
né", dan is dat toch een blijk van wan
trouwen, van ongelovigheid. Je hebt juist
„Amen" gezegd,,'t zal waar en zeker
zijn, want m'n gebed is veel zekerder van
God verhoord, dan ik in m'n hart gevoel,
dat ik zulks van Hem begeer" of dan
verzucht 't ,,'t is te hopen". Nu kan ik
daarvoor wel een paar vreemde, woorden
voor gebruiken van „mysticisme" of „fa
talisme", maar dat zijn zulke schrikkelijke
monsters, hoewel dat vosje er wel een
achterneefje van kan wezen. Intussen
verdrijven we deze vos door alle dagen
ons eerst-geleerd psalmversje te zingen:
Opent Uwe mond, eis van Mij vrijmoe
dig, op mijn trouw Verbondal wat U
ontbreekt, schenk Ik, zo gij 't smeekt.
Mild en overvloedig, 't Jonge, wat zongen
we dat op school en er was in heel 't
schoollokaal geen vosje ,,'t Is te hopen"
te bespeuren
Uit 't OudeVossenland.
Beroepen te Perth (Australië), P.
v. d. Schaaf te Vlissingen te Goessen
Oud- en Nieuwkerk, J. P. Haspels te
Goënga te Nes (W.D.), Oostvoorne
en te Lichtenvoorde, H. T. v. Reenen,
cand. te Soestdijk te Hallum, J. W.
Vlaanderen te Blokzijl te Laungeston
(Tasmanië, Australië) (Ref. Ch.), K.
Kramer te Barendrecht te Wissekerke,
M. C. Kersten, cand. te Amsterdam
te Beetgum, A. Griffioen te Zoutkamp
te Eefde-Gorssel, P. A. E. Sillevis Smitt
te Mechelen (België) te Roermond,
M. D. Geleynse te Winsum (Fr.) te
's-Gravenha"ge-Moerwijk (vac. Dr R.
Kooistra), R. de Vries te Kampen.
Aangenomen naar Zijldijk, J. Koen,
cand. te Groningen naar Wolvega-
Noordwolde, G. de Ruiter, cand. te Tju-
chem.
Bedankt vöor Wolvega, H. Moll te
Midwolda (Old.) voor Geesteren-Gel-
selaar, Roodeschool en voor Sellingen, G.
de Ruiter, cand. te Tjuchem voor Fer-
werd (Fr.), H. Dijkstra te Hendrik-Ido-
Ambacht.
Examens. Aan de Theol. Hogeschool
te Kampen is geslaagd voor het cand. ex.
de heer H. M. Ohmann te Meppel.
De classis Leiden heeft praep. geëxami
neerd en beroepbaar verklaard, de heer
H. N. de Mooy, cand. te Leiden, die een
e.v. beroep terstond in overweging nemen
zal. Zijn adres is Lange Dief steeg 18 te
Leiden en de classis Rotterdam de heer
J. A. Kemp, te Rotterdam, cand. aan de
V.U., die terstond een e.v. beroep in over
weging neemt. Zijn adres is J. de Mees-
terstraat 7b te Rotterdam-C. en de classis
Amsterdam heeft preap. geëxamineerd en
beroepbaar verklaard de heer L. Schuur
man, cand. aldaar.