Ambachtschoiierefl BAAYENS Uw opticien! Dubbele Levensduur DTieuw Sngelcind" School voor Geref. U. L. 0. HUISORGEL. Voor uw Drukwerk naar LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg Batavus »Bilonet« MENNES' LAMPENHUIS EN - Drogisterij „DE WEEFSTOEL" Bederf Uw ogen toch niet Een zee van licht Rijwielh* den Engelsman A. CORNELISSE 99 GALVANISEREN Fraai, sterk en waterdicht glas in lood GLAS F* D* G* PRINS Zonen L, JANSE Sigarenmag* Bosdijk GOUDSWAARD MMwm achtig de hoorders trachtte te benaderen. Nu zal men misschien vragen: wat is Uw bedoeling met over deze dingen zo te schrijven. Laat ik allereerst zeggen wat mijn be doeling niet is. Mijn bedoeling is niet de meer moderne wijze van preken als zo danig te veroordelen. Wil men preken in de gewone taal, de buren erbij te pas brengen en de indrukken trachten weer te geven die wij mensen van deze tijd zou den gekregen hebben als wij bijv. van de wonderen van Jezus getuige waren ge weest, dan is daar helemaal niets tegen. Er is niets op tegen de gebeurtenissen, die in de bijbel verhaald worden, heel dichtbij te plaatsen, Paulus bijv. in een café te laten optreden en Jezus op de beurs. Tenslotte heeft het evangelie ook iets te maken met de verhouding tot onze buren van drie-hoog. Wij plaatsen de ge beurtenissen en de waarden van de Hei lige Schrift zo dikwijls op een afstand. En het graf van Jozef van Arimathea is een gewoon grafJozua en Jesaja moeten we zien als gewone mensen, met heel ge wone menselijke gedachten en reacties. Wie dit in de omgangstaal van deze tijd tot uitdrukking wil brengen, heeft dit ge wonnen, dat het evangelie voor ons komt te staan. En toch zou ik hier willen opmerken, dat deze wijze van preken haar bijzondere gevaren met zich meebrengt en dat doe ik naar aanleiding van de preken, die ik hoorde. Het grote gevaar allereerst van het fantaseren over de tekst. Ik zou hier niet over schrijven, als ik zelf niet met deze moeilijkheden telkens weer moest worstelen. En als we gaan fantaseren en dingen naar voren brengen, die helemaal niet in de tekst staan, hebben wij dan zo veel gewonnen Zijn we dan niet heel ver van huis gekomen Is de gemeente dan wel onder het beslag van het Woord Gods gebracht? Nog eens: ik keur de methode niet af, wel mag ik wijzen op de gevaren van de methode. En dan in de tweede plaats. Sterk heb ik de indruk gekregen, dat de rustige wijze van preken, om het zo eens te zeg gen, meer menselijk is. Meer menselijk in deze zin, dat ze rekening houdt met het feit, dat wij mensen ook bespiegelend van aard zijn. En dat het evangelie ook tot ons komt langs de weg van het nadenken, van het beseffen, van het rustig over de din gen doordenken. Men kan het wel laten bliksemen in de kerk, maar wij mensen, wij gewone mensen, zijn zo bliksemachtig niet, zo door de band genomen. Wij moe ten het er op wagen van een sluimerend geloof te spreken, dat moet worden ge wekt. Als de mensen in de kerk komen, stralen hun aangezichten niet, ze komen met hun zorgen en vaak met hun eigen gedachten. Zeker, we maken wel eens de indruk van lauw en traag te zijn. We hebben 's morgens Jesaja niet ontmoet en geen gesprek met Jezus gehad. We komen ergens van drie-hoog en hebben het getik van de type-machines nog in de oren. Ik vraag me wel eens af of we nu heus zo bliksemachtig moeten geloven als ons wel eens wordt voorgesteld. Of het waar is, dat de preek moet „inslaan". Of we niet veel meer moeten werken in de richting van het beseffen, dan van de mo menten. Rekening moeten houden met het sluimerende van het geloofsleven. Zeker, we kunnen traag zijn. Maar getuigt het niet van zielszorg, als we aansluiten bij de feiten van de zielkunde, d.w.z. bij het feit dat wij mensen nu eenmaal bespiege lend, nadenkend van aard zijn en ons te genover de dingen plaatsen. Dat de on middellijkheid dikwijls zoek is. En dat God wel onmiddellijk is, maar toch komt langs de weg van de middellijkheidonze (Zijn) begrippen die weer aansluiten bij onze beseffen. Zelfs zou ik willen vragen of Gods ge nade wel als genade voldoende tot haar recht komt als we met deze feiten niet volop rekening houden. Of wij mensen niet zo voor Gods genade worden neer geslagen als ze momenteel, bliksemachtig voor ons komt te staan, dat van de ge nade weinig of niets overblijft. Zij werpt ons zo neer (we zijn immers zulke heel gewone mensen), dat ze ons- geheel ont moedigt. Er is geen rust in. Daarom is het de vraag of ze nog wel genade is. Er wordt te weinig rekening gehouden met de „kleine zielen", de mensen die komen van boerderijtjes en de arbeidershuisjes en al dat geweldige zo weinig ervaren. De tobbers, die het toch waarlijk om God te doen is. Soms dan zijn het lichtjes die schijnen in hun leven, zeker en het moest een allesoverstralende gloed zijn, maar waarom met zulk een geweld, de pistool op de borst, de genade verkondigd, als Jezus ook voor deze mensen Zaligmaker is en hun dat heel eenvoudig mag gepre dikt worden? Ik bedoel dat wij ook in de wijze van preken de genade als genade moeten la ten uitkomen. Nog eensik veroordeel de aanpak niet, wijs alleen op de gevaren. Moeten we niet veel, niet alles overlaten aan Gods Geest Heeft de moderne wijze van preken niet iets krampachtigs, liever, kan ze niet iets krampachtigs krijgen- nu op het moment geloven, nu zo uit de kerk gaan, nu, hier Gods genade en anders geen genade. De bliksem in de kerk en anders geen licht. Worden we zo niet een beetje wettisch? Moet Gods Geest het dan niet meer doen? Moeten we geen vertrouwen hebben in de werking van Gods Geest op al die ogenschijnlijk zo lauwe en onbewogen kerkmensen? Wie kan in hun innerlijk zien, wie weet wat er in hen omgaat? Moeten we niet gelo ven naar de aard der liefde en hopen? Waarlijk, God heeft onze bliksemende preken niet nodig. We moeten het na tuurlijk zo goed mogelijk doen en dan toch weer achteruit treden. Groeit het ko ren niet meer onmerkbaar in de akker Nog eenswil iemand „existentieel" preken, het heeft ook weer z'n voordelen. Maar laat hij voorzichtig zijn. En van de genade niet ongemerkt toch weer een wet maken. De zielszorg mag niet vergeten. Het meditatieve, beschouwende, bespiege lende leven heeft z'n grote waarde. We kunnen de mensen niet verbieden mensen te zijn. En mensen zijn nu eenmaal ge schapen met aanleg tot bespiegeling. Dogmatischgenade en natuur zijn geen tegenstelling. Genade, die niet bij de natuur aansluit is geen genade. Alle ge nade, die niet bij de natuur aansluit, wordt wettisch, is geen „barmhartige" ménse lijke genade meer. Komt boven de men sen te staan. Vindt de mensen niet meer. Of de oude manier van preken dan ook geen gevaren met zich meebrengt? Na tuurlijk. Het gevaar van in te slapen is hier groot. We moeten op de man af pre ken. Maar altijd schriftuurlijk. Dat is wel het allereerste. De tekst niet mishandelen. De lezers hebben natuurlijk wel begre pen, dat ik alle „moderne" preken niet over één kam geschoren heb. Dit om mis verstand te voorkomen! „Friesche Kerkbode.' M. P. v. D. ADVERTENTIËN lllllllllillllllllllllllllllllllllllli^ Op 8 September a.s. hopen onze geliefde Ouders f P. MARIJS 1 I C. M. MARIJS— JJ MINDERHOUD, g hun 50-jarig huwelijksfeest te M H herdenken. H M Dat God hen nog lang voor ff M elkaar en voor ons spare, is g M de wens van hun dankbare kin- deren, behuwd- en kleinkinde- M ren. W Gelegenheid tot feliciteren in de Bogardzaal van 4 tot 5 uur. Jf Middelburg, ff H Oude Vlissingseweg. ff MlllI!lll|||||||llll!llHllllllllll!l'llllllllllllllllllllilllllllll!l!llllllllllllllll^ NIEUW IS UW BEDSTEL, indien door ons GESTOOMD EN BIJGEVULD. „DE LELIE", Leliestraat 19 Telefoon 3286, Middelburg Koningstraat 6, Goes. met zo'n donkere kap hebt U met onze 3- en 5-lichtskronen met onderballon Prijzen vanaf 35, „De verlichtingszaak sinds 25 jaar" Lange Noordstraat 5759 to. de Doopsgezinde Kerk, Telefoon 2492, Middelburg. KOOPT MET KENNIS, GA NAAR MENNES Bromfiets met de sterke JLO motor. Kom dat zien. ZANDSTRAAT 23 TELEFOON 2069, MIDDELBURG Voor IEDER VAK hebben wij een uitgebreide sortering GEREEDSCHAPPEN. VLASMARKT 14, Middelburg LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 COSTUUM met twee pantalons f 145.'—, prima tropical in •grijs, beige en bruin. GABARDINE REGENJASSEN in zes kleuren f 85.—, f 95. f 105.— tot f 140. Keuze uit 500 stuks. LANGE DELFT 19, MIDDELBURG. Fa. KOEJEMANS NIEUWE HAVEN 4, MIDDELBURG. De lessen worden Maandag 5 Sept. des morgens 9 uur hervat. Dan worden ook de nieuw-ingeschreven leerlingen verwacht. J. IJSSELSTEIN (H. d. S.). Voorkom overtollige transpiratie door het ge bruik van Odorex - Odorono - Bac stift - Arrid of dergelijke pre paraten. Hiervoor naar K. Noordstr. 44, Middel burg naast de Kazerne, Telefoon 3331 Laat Uw zinken Waskuipen, Wasketels, Emmers en Wasteiltjes bij J. MEEUWSE, Gravenstraat 5961, Middelburg. N. Th. de JONG en ZN, $7.PIETERSTR,RQT 11. TEL:5344 MIDDELBURG GRMEUR.S e-"» JUWELIERS HORLOGERS heet O? O oMiloO Voor kerken, woningen en interieurs. In eenvoudige en gebrandschilderde uitvoering. Verf fabriek en Glasbedrijf VLISSINGEN ROOSENDAAL 10% 10% Vanaf 1 September geven wij 10 korting in verband met de afschaf fing van de Omzetbelasting. Nu koopt U veel goedkoper. Profiteert hiervan bij M. VAN LOO Korte Noordstraat 4, Middelburg. 10% 10% Als de „motten" komen brengt FLIT OMYL ROXASECT direct uitkomst, in handige spuitbussen. DROGISTERIJ en VERFHANDEL LANGE NOORDSTRAAT 70 TELEFOON 2419, MIDDELBURG D^T* Koopt een pijp bij Bosdijk. In alle gewenste prijzen, soorten en modellen en op alle pijpen duur of goedkoop garantieZe liggen niet alle in de etalage, komt daarom bin nen bij onze zeer grote collectie. J. DE WILDE, LANGEVIELE 11, Middelburg. Wie kan ons helpen aan een goed Ds Schalkwijk, Hoek, Tel. 239. ROOKTAFELS, ook met verlich ting en lectuurbak. Rookstandaards vanaf 14,75 Lectuurbakken vanaf 15,75 Borstelgarnituurs vanaf 4,75 Courantenhangers vanaf 6,75 Naaiboxen, naai- en zakdoekdozen enz- Koop ook deze artikelen goed en voordelig bij Korte Noordstraat 6, Middelburg 10% KORTING op al onze Nylons, al onze Babygoederen, alle soorten wol. Vasana Nylons nu reeds voor 2,50. SPECIAALHUIS LANGEVIELE 3, Middelburg Laat bij ons Uw films ONTWIKKELEN, AFDRUKKEN EN VERGROTEN. Wij werken uitsluitend op prima materiaal, zodat Uw kiekjes op z'n best worden behandeld. Het beste adres voor camera's, films, platen en ander fotobenodigdheden is bij FOTOHANDEL KORTE DELFT 2 (tegenover de Reigerstraat) Tel. 2731, MIDDELBURG. Is uw Naaimachine defect 1 Dekker maakt het perfect I Het adres is nog steeds DEKKER'S naaimachinehandel, Giststraat, Middelburg DAMES 1 Koopt Uw BABY- EN KINDERKLEDING bij MEJ. POPPE, Gravenstraat 86, Middelburg Vertegenwoordiger voor SerooskerkeJ. C. VERTON, aldaar. n Eiland Tholen en omgeving: H. J. NELISSE, Vossemeerse poort, Tholen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1955 | | pagina 4