PREDIKBEURTEN Moderne MARiA-LEGENDE gebedsleven zich verdiepen moet. Bid dend moeten wij aan die strijd deelnemen. Niet alléén door het gebed, maar toch nooit zonder het gebed. Wij moeten concreet leren bidden om de verstoring van de „werken" van de duivel. Al wat hij gedaan heeft en tot stand gebracht heeft in zijn vijandschap tegen God. Alle invloed die hij geoefend heeft in de loop der geschiedenis in het denken en begeren van mensen. Alle pro ductie van die geest uit de afgrond door het menselijk handelen heen. Wij moeten om de radicale afbraak daarvan bidden. En aan die radicale afbraak van wat de duivel tot stand bracht, ook in ons eigen hart en leven, moeten wij vastbe sloten al onze krachten wijden. Dan is ons geloof nooit zonder taak. Dan is er altijd werk in overvloed. Dan feert onze liefde tot God ons ook haten alles wat God mishaagt en allen die God mishagen. Dan leren we vooral ook wat zelfmisha gen is. Dat wordt dan niet een „vroom" woord, dat we bij onze belijdenis en bij de voorbereiding tot het Avondmaal als een bekende klank langs onze oren horen gaan, maar dan wekt dat woord ons tot de strijd tegen onszelf, voorzover in ons leven de afval van God zich nog doet gelden. Want niet alleen wat de duivel tot stand bracht moet worden afgebroken, maar heel onze samenwerking met de dui vel worden beëindigd. Dit compagnon schap is als zodanig verkeerd en alles wat daarin ook door ons werd tot stand ge bracht valt onder het oordeel van Gods komend rijk. Het dient als rijk der duis ternis beschouwd te worden. Alle heerschappij, die zich tegen God verheft. Alle boze raadslagen, die tegen Gods Woord bedacht worden. Er woelt en werkt zoveel in mensen harten. Er woelt en werkt zoveel in ons den ken en begeren. Er woelt en werkt zoveel in de geschie denis en in de cultuur. Wij worden door het licht der Open baring ontdekt aan onze val, aan onze verdorvenheid. In ons persooiilijk leven. In de diepe verborgen holen van ons hart. In ons huiselijk leven, in de besloten kring van huwelijk en gezin. In ons publieke leven naar buiten. Ons verkocht zijn onder de zonde daar moet een mens aan ontdekt worden. Dat gebeurt, wanneer Gods genade heerschappij ons hart en leven gaat ver overen en bezetten. Dan zien we hoe taai de macht der zonde is. En hoezeer wij in de strik van de duivel verstrikt waren. En hoever wij in ons afvallen van God wel afgegleden zijn. Zal Gods rijk komen, dan moet het oer woud van onze ongerechtigheid, waar door ons leven werd overwoekerd, wor den weggekapt. Wat een enorme opgave! Vooral wanneer we dit niet alleen als een persoonlijke zaak zien, maar ook als een publieke opdracht in het mensenleven. Dan wordt de antithese tegen de afval, ondanks alle smaad en schimp ook van de zijde van mede-christenen, voor ons de enige mogelijkheid. We leven in een gevaarlijke tijd. In een tijd van pacificatie en tolerantie. We zijn oorlogsmoe, niet alleen wat be treft de „warme" oorlog, ook wat betreft de „koude" oorlog. We zoeken nieuwe wegen. We hunke ren naar rust. Co-existentie, het naast elkaar in vrede leven, schijnt het ideaal van onze tijd. Daar liggen echter grote gevaren in voor de toekomst. Wanneer voor die co-existentie de prijs betaald zou worden, die men er voor ge ven wil, dan is het de vraag of we in de toekomst het Onze Vader nog in op rechtheid kunnen bidden. Psalm 139 staat nog altijd in de bijbel: mogen wij wel blijven haten met een vol komen haat? Of moeten we in het „humane" elkaar vinden Wat is dat humane Voorzover men daarmee bedoelt dat- het menselijk fungéren van die God dient en die Hem niet dient functioneel het zelfde is, accoord Denken is denken en liefhebben is lief hebben en geloven is geloven aan beide zijden van het grote geestelijk front, dat dwars door de wereld, door alle landen en volken loopt. Maar méér is dat „humane" toch niet. Plet is niet en mag nooit worden een eiland van gelukzaligheid, waarop gelo vigen, alle strijd moeook de geestelijke wapenrusting uittrekken en zeggenhet rijk Gods en het rijk der duisternis zijn voor ons moderne mensen slechts „be grippen" uit voorbije tijden. De idee van het humane, als het ge meenschappelijk te verdedigen goed van christen en niet-christen en de idee der zgn. solidariteit, die de antithese moet vervangen, kunnen de tijd inluiden van de symbiose van gelovigen en ongelovi gen, zoals die voor de dagen van de grote afval wordt geprofeteerd in de Schrift. Dan zal de liefde van velen verkouden. Plet zal een „liefde" worden, die geen haat meer kent. Wanneer dat de prijs zou worden, die voor de co-existentie, het vreedzaam sa menleven, zou moeten worden betaald, dan zou dit een positief zvinstpunt zijn voor het rijk der duisternis. Bidden wij om de komst van Gods rijk, ook in deze zinverstoor de werken des duivels en alle heerschappij' die zich te gen U verheft. En beproeven wij, ook in de politieke en sociale vragen van deze tijd, de gees ten of ze uit God zijn. En stellen wij bóven de solidariteit van het humane de antithese der genade Gods, die met de afval der mensen nooit zal pactiseren. Het is door deze strijd heen, dat de grote vrede van de Vredevorst over het leven zal neerdalen. A. V. Op 15 Augustus van dit jaar trok in Bergen op Zoom, nu de 10e maal na de bevrijding een luisterijke Maria-Omme- gang door de straten. 1800 deelnemers beeldden in histori sche gewaden de Zeven vreugden van Maria uit, die verzinnebeeld werden door talrijke zingende en dansende Maagden- groepen en Engelenscharen in kleurrijke, flonkerende kledij. Talloze declamerende en musicerende Reien en Koren van oog verblindende schoonheid trokken 3 uur lang door de oude stad. Het is als het ware een herleving van oude Middeleeuwse gebruiken. Net ook als in die tijd verbonden met een legende. Een Maria-legende. Deze Moderne Ma- ria-legende luidt als volgt. Dit keer het verhaal, een volgend maal de indrukken van en de beoordeling dezer ommegang. Hecht en onwankelbaar nog schenen de stellingen van de vijand over de uit gestrekte slagvelden van Europa. En het was een vijand, die vocht met een niets en niemand ontziende gruwzaamheid. Wat zal het lot van deze oude stede zijn, zo luidde de vraag, die een jong en actief priester reeds maandenlang kwelde, telkens vooral als hij het fiere opschrift las boven het oude schone stadhuisMille periculis supersum, duizend gevaren te boven gekomen. Echte zoon van Nederland als hij was geloofde hij met rotsvaste trouw aan de uiteindelijke zegepraal van het recht. Een maal zou Nederland herrijzen en dan zou deze oude vesting weer de smaak der vrij heid proeven. „Gij moet op de Voorzie nigheid rekenen" zo spoorde hij menig twijfelaar tot volhouden aan. Maar, diep in zijn hart heerste een bang vermoeden van de kommer en ellende die dit volk nog zou te doorstaan hebben vooraleer de trotse beiaard van de stadstoren het uur der bevrijding zou inluiden. Uit een samenspraak met de voorzit ster van zijn geliefde Maria-Congregatie werd de dure belofte geboren, dat Bergen op Zoom de Moeder Gods openlijk van jaar tot jaar zou huldigen als Bergen voor de vernietiging, die in verleden eeuwen zo vaak haar deel was geweest, gespaard zou blijven. Slechts enkelen echter weten hoe hoog de gevaren later werkelijk zijn gestegen, want het volk bleef onkundig van het feit dat Bergen op Zoom op het nippertje van de afgrond der algehele vernietiging is geweest. Fel en verbeten was de eindstrijd om het bezit van de Schelde in de October- dagen van 1944. Zelfs de ondergang van het bloeiende Walcheren was niet vol doende om de Schelde vrij te maken en de grote havens van Antwerpen te her overen. Ook de toevoerlijnen via de af- sluitdam van Brabant uit moesten daartoe in handen van de bevrijders komen. Bergen op Zoom schoof daartoe hoe langer hoe meer naar de gevarenzone. Gehele dorpen uit de verre omgeving wa ren reeds naar Bergen geëvacueerd. De stad was overvol, want ze was de vlucht- haven voor geheel West-Brabant gewor den. In Woensdrecht werd een verbitterde strijd van man tegen man gestreden, waarbij aan beide zijden stromen bloed vloeiden. Maar, voetje voor voetje won nen de stoere jongens uit de diepe wou den en onmetelijke velden van Canada. ZONDAG 28 AUGUSTUS 1955 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 20 2 uur Ds P. Rullmann te Hoek van Holland 5 uur Ds P. Rullmann (Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. Rullmann 5 uur Ds P. van Til, Zondag 20v Collecte Yi verstrooiden in Frankrijk, ontheemden. Luth. Kerkavond 7.15 uur Drs A. Verschoor Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds W. F. M. Lindeboom te Zwijndrecht Domburg 10' en 2.30 uur Dr N. J. Hommes te Rotterdam Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 uur Ds J. Goumare, 2.30 uur Leesdienst. Koudekerke 9.30 uur Ds A. Elshout, 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds M. Vreugdenhil te Ruinerwold Oostkapelle 10 en 2.30 uur Cand. Kaker te Zaandam Serooskerke 10 en 2.30 uur Drs A. Verschoor. Voorm. Voorb. H. Av. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds J. Melse te Mariënberg Veere 10 uur Ds J. C. Streefkerk, 2.30 uur Ds A. Elshout. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds S. van Wouwe Vrouzvenpolder 10, 2 en zeven uur Drs O. Jager Westkapelle 9.30 2.30 uur Ds J. Goumare. Collecte eigen Restauratiefonds. CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Axel 10 en 3 uur Breskens 10 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 3.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui (Chr. School) 11 en CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Borssele 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruyter Driezvegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen GoesAula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman, Zondag 39 Collecte voor hulpbehoevende kerken in de provincie. Ds E. Brunsting te Baarn Ds A. J. Boss te Leidsendam Ds W. J. Meister te Middelburg Ds F. L. Schalkwijk Ds Moens te Heerlen Ds J. B. van Mechelen Ds S. Doornbos te Amsterdam Ds D. Middelkoop 4.30 uur Ds J. J. Ritsema te Rijsoord Namiddag Voorber. H. Av. 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Heink ens zand 10 én 2.30 uur Kapelle 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Dr C. Stam Ds J. Koolstra Ds J. v. d. Leek Dr W. H. v. Zuylen te Rotterdam-Z. Ds Y. J. Tiemersma te Zierilczee Ds G. Aalbersberg Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds C. de Ruyter. Wolf aartsdijk 10 en 3 uur Ds L. de Nood te Papendrecht Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ILoogerheide 4 uur Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Oud-Vossemeer Poortvliet 10 en 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds K. Smit Ds H. Scholing te Zuidland Ds PI. Scholing Ds A. T. Besselaar Ds PI. D. Bakker Ds Ph. Stoffels Tholen 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds H. D. Bakker. CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 11.15 en 3.15 Bruinisse 10 uur Leesdienst, 5 Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwer kerk 10 en 5 uur Oosterland 10 en 3 uur Renesse, Evangelisatiegebouw, Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissekerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen uur Ds H. C. Voorneveld. Ds H. van Aller Ds J. M. Mulder te Amsterdam Ds J. Hindriks te Rotterdam Leesdienst Ds H. C. Voorneveld te Pernis Bed. H. Av. en Dankz. 7 uur Ds J. M. Mulder Cand. J. PI. Kappers te Nijkerk Ds A. Schippers Ds W. J. van Otterlo te Amsterdam Cand. M. C. Kersten te den Haag Nog echter gaf de taaie vijand weinig krimp, ja feller werd zijn verzet. Op zekere dag gaf de bevelvoerende generaal der strijdende Duitse troepen order aan de „Ortskommandant" van Bergen op Zoom om de stad te verlaten. Waarheen met de ontelbare volksmassa? Evacueren! Waarheen? Onmogelijk! Dat wordt een afgrijselijke ramp. Daarenbo ven was deze burgemeester niet verheeld wat het verdere lot der stad zou zijnEr was gesproken over phosphorgranaten als de stad tot uitvalspoort voor de gealli eerde troepen zou dienen. Groot was de ontsteltenis, de toestand scheen zonder enige uitkomst. Nog één krachtige po ging zou de burgervader bij de „Orts kommandant" doen. Als 't moest zou hij er alles op wagen. In dit laatste onder houd schilderde hij in geuren en kleuren de zekere ondergang der stad als het evacuatiebevel zou worden uitgevoerd. Deze stadskommandant was geboren in het Duitse Rijnland, waar de mensen, evenals hier, mild zijn en vroom en van de oude Katholieke cultuur en zeden. Lang dacht hij zwijgend na. De seconden leken eeuwen. Eindelijk nam hij zijn be sluit en zeide: „Accoord burgemeester, ik zal mij tegen de evacuatie Uwer stad met heel mijn persoon verzetten". „Een bede werd verhoord Op 15 Augustus van het eerste bevrij dingsjaar trok na vier eeuwen stille-stand weerom de eerste Maria-Ommegang door de straten van het oude Bergen. De mare van de belofte was van mond tot mond gegaan. Bij duizenden stonden de mensen langs de straten. Zij baden in stilte, zij baden luide. Vele weenden „Ave Maria, gratia plena." Uit de keurig uitgegeven folder nam ik ongewijzigd de legende over. We staan hier tegenover een typische uiting van Roomse devotie en vroomheid. Ook van geloof. Beter dan de loop der gebeurtenissen toe te schrijven aan de wisselende kans of het grillige noodlot, is het te geloven aan leiding van Gods Voorzienigheid, die spreekt en het is er en gebeden hoort, die uit de nood worden opgezonden. Dit gelóóf delen wij met onze Rooms-Katho- lieke broeders en zusters. O, wij denken daarbij niet aan Maria, vol van genade. Wij belijden ons geloof in de eeuwige Vader van Onze Here Jezus Christus, Schepper en Onderhouder van deze we reld. Maar het doet weldadig aan en het is te loven, dat nu al jaren na de bevrij ding het geloof in het wonder en de dank baarheid nog aanwezig is. Maar hoe wordt nu dit geloof tot uiting gebracht en hoe is deze dankbaarheid ge symboliseerd in de ommegang, die door de straten van de oude stede trok. Daar over een volgende keer W. J. MEISTER.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1955 | | pagina 3