PREDIKBEURTEN Nieuv<s ZONDAG 24 JULI 1955 CLASSIS MIDDELBURG Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds W. J. Meister, Zondag 18 2 uur Ds A. de Groot te Ermelo 5 uur Ds A. de Groot (Noorderkerk) 9.30 uur Ds A. de Groot 5 uur Ds G. Meynen te Hilversum Collecte Emigratie. Luth. Kerk, avond 7.15 uur Ds H. M. Dercksen te Oostkapelle Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds M. de Regt te Nieuwendijk Domburg 10 en 2.30 uur Ds R. A. Flinterman te Goes Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 en 2.30.uur Ds G. Meynen te Hilversum Koudekerk e 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout, Bed. H. Av. en Dankz. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds H. Herder te Ruinerwold Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds H. M. Dercksen Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds H. H. v. Kapel te Rhoon St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon, Bed. H. Av. en Dankz. Woensdag 27 Juli 2.30 uur Ds C. Boon, Huwelijksbevestiging Veere 10 uur Ds J. C. Streefkerk, 7 uur Drs O. Jager. Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf Vrouzvenp older 10 en 2.30 uur Drs O. Jager Westkapelle 9.30 2.30 u. Ds H. Vos, Luchtmachtpr. te Woensdrecht V2 collecte Evangelisatie onder Studerenden. 1/2 collecte Suriname-Zending, CLASSIS AXEL Aardenburg 10 en 3 uur Cand. J. van der Meulen te Landsmeer Axel 10 en 3 uur Cand. W. van Wijk te Amsterdam Breskens 10.30 en 3 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen Hoek 10 en 2.30 uur Ds F. L. Schalkwijk Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen, nam. Zondag 22 Terneuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds Middelkoop Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. P. M. Brouwer, Bussum CLASSIS GOES Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen, Voorb. H. Av. Borssele 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Dr C. Stam Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 35 Collecte voor de Theol. Fac. van de V.U. 's-Gravenp older 9.30 en 2 uur Ds Boer te Heerenveen Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds H. J. Kouwenhoven Kapelle 10 en 5 uur Rev. C. Witt te Trenton (Canada) Kruiningen 10 en 2.30 uur Lcwedorp 9.15 en 2.30 uur Ds S. Oegema Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg, Bed. H. Av. en Dankz. Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruyter Wolf aartsdijk Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy CLASSIS THOLEN Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds K. Smit Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. van der Stoel Hoogerheide 4 uur Ds G. J. Pontier Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds A. T. Besselaar Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. J. Swierts. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. G. van Loenen te Delft Tholen 10 en 5 uur Ds H. J. Swierts te Enkhuizen CLASSIS ZIERIKZEE Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs Bruinisse 10 en 5 uur Ds L. J. Allaart te Baarn Colijnsplaat 10 en 6 uur Leesdienst Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 9 en 10.30 en 5 uur Ds L. v. d. Linde te Rijnsburg Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder, Bed. H. Av. en Dankz. Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker Oosterland 10 en 3 uur Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. li. Meijer Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds J. li. Meijer Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds G. Hengeveld te Woubrugge Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur mag. Alsof iets voor de Alwetende ver borgen is In het „hoe-langer-hoe-meer" zit de tendenz naar de volkomenheid. Dit „hoe-langer-hoe-meer" zal ons niet met rust laten, zolang er aan onze onder werping ook nog maar het minste ont breekt. Zolang onze gehoorzaamheid ten dele is, gebrekkig, zolang er nog voorbehoud of bijbedoeling bij ons gevonden wordt, slapheid, matheid, gebrek aan overgave, gebrek aan zelfzucht, worden wij door dit „hoe-langer-hoe-meer" opgejaagd en voortgedreven. Opgejaagd uit een leven, dat tweeslachtig is, dubbelhartig, niet ra dicaal in het dienen van God. Voortge dreven naar een leven, dat zichzelf in de dienst Gods volkomen wil verteren. Ieder die zichzelf ook maar enigszins kent, weet hoever hij hiervan verwijderd is. Hier kan geen mens zichzelf brengen, bij een zo volkomen onderwerping aan God. Wat zijn we daar mijlenver van af Er is maar één manier om in dit op zicht de moed niet te verliezenblijven onder de macht van Gods Woord en van Gods Geest. Want als het er op aan komt moeten die machten van God-zelf het in ons leven doen. Het Woord Gods, dat ons Zijn genade èn Zijn gebod laat horen, dat ons de we gen wijst, waarin God ons tegemoet komt en waarop wij Hém tegemoet kunnen gaan. Amos stelt ergens een eigenaardige vraag als hij zegt: Kunnen wel twee te zamen wandelen, tenzij dat ze bijeenge komen zijn? Dat is het geheim van Gods verborgen omgang. Wij moeten in Góds wegen gaan, dat wil zeggen in de wegen, die Hij WIJST in Zijn gebod. Wij hebben in het genade- verbond een afspraak met God. Daaraan moeten wij ons hóuden. We hebben Zijn Woord nodig als een lamp voor onze voet, die de functie heeft van een bermlwip op een autoèn als een licht op ons pad, dat ons vanuit de verte wenkt en waaraan wij ons kunnen oriënteren, zoals de lichtba kens de loods de weg wijzen in de zee gaten. God maakt een afspraak met ons. Dan moeten wij ook kómen daar, waar Hij ons ontbiedt. Dat punt-van-af spraak vinden we in het gebod. E11 vandaaruit wil God met ons wandelen, zoals met Henoch, zo lang wij n.l. in de weg van Zijn geboden gaan, de nieuwe gehoorzaamheid betrach tend, die God in het verbond van Zijn genade van ons mag verwachten. Houden we ons daar niet aan, dan is er van verborgen omgang met God geen sprake. Dan komt er van onze gehoor zaamheid niets terecht, wanneer we ons niet willen conformeren aan Gods Woord, wanneer we ons door Zijn geboden niet de wet en de weg laten voorschrijven. Wanneer we op eigenwijze wijze God willen dienen, dan is er in feite, hoe vroom we ook in eigen ogen misschien zijn, geen onderwerping aan de Here. De Heiland sprak: het is Mijn spijze om Uw wil te doen. Zo moeten ook wij met het genade woord van Gods geboden dagelijks ge spijzigd worden. Daarin alleen ligt de mo NIEUWERKERIC Juli 1955. Daar de rubriek „Uit de getroffen Ker ken" in de Zeeuwse Kerkbode is opge heven, en in de plaats daarvan „Nieuws uit de Zeeuwse Kerken" zeer terecht en juist is gekozen en gekomen. Zoals alom bekend was de kerk van Nieuwerkerk een der zwaarste, zo niet de zwaarste getroffen kerk in de ramp- bieden. Duidelijk en klaar zien wij, die daarbij zo nauw betrokken waren, nog voor ons oog de chaos der verwoesting allerwege door het geweld van wind en water, tel kens herinneren wij ons en doorvoelen zonder daarbij te spreken of te klagen, het schrijnende leed dat moest worden doorleden over verlies van zoveel dat ons lief en waard was en overdenken wij de gelijkheid van nieuwe gehoorzaamheid en van voortgaande bekering, die de vreugde insluit van het „hoe langer hoe meer" zich onderwerpen aan God. En dan is het de Geest Gods, die het woord aan onze harten heiligt, die er ons hart voor opent, die het toegankelijk maakt voor de heerschappij der genade Gods. Die Geest Gods kunnen we geen ogenblik missen. Het Wóórd Gods is onverteerbaar voor ons zonder de Géést Gods. Het Woord Gods slaagt alleen als Zwaard-des-Geestes erin om door te drin gen in de diepste schuilhoeken van ons leven. Alleen als Zwaard des Geestes, door de Heilige Geest gehanteerd, dringt het door tot het merg van ons gebeente en scheidt het vaneen de diepste gedach ten van ons hart. Er is geen plaats in ons hart voor het Woord Gods, ons hart is er hermetisch voor gesloten, er is geen opening des har ten voor het Woord, er is geen weltoebe reide aarde, er is geen vóór voor het zaadzonder de wederbarende genade van de Heilige Géést. Dat is dan ook mede de inhoud van dit gebed: Uw koninkrijk kome. Regeer ons. Word niet moede ons te regeren. Blijf ons regeren. Hoe afkerig wij ook zijn. Hoe teleurstellend het ook voor U is. Hoe ondankbaar wij ook zijn, hoe hardnekkig ons verzet, hoe beledigend onze ongehoorzaamheid, hoe tergend onze onwil Houd ons onder beslag van Uw W.oord. Spijzig ons met Uw geboden, ook al wil len wij niet slikken en vinden wij Uw „manna" walgelijk van smaak.... blijf ons Uw Woord geven, ook al moet het ons worden opgedrongen. Word niet moe ons Uw geboden voor te houden, ook al lopen wij er telkens bij weg En laat Uw Geest het tenslotte bij ons winnen. Laat de akker van ons hart worden opengelegd. Laat er vernieuzving komen wedergeboorte, ritseling van nieuzv le ven O, wij bidden U - tegen heel onze oude natuur inis het niet het werk van Uw Geest, dat wij biddenf Wij bidden U: blijf ons met Uw Woord èn Geest regeren! En geef, dat het bruggehoofd, dat Uw rijk in ons afvallig leven bezet houdt, met kracht en vaart mag worden vergroot en dat er „hoe langer hoe meer" WER KELIJKE gehoorzaamheid in ons leven gezien mag worden O, ons rebelse hart! Breng het tot onderwerping, 0 Vader in de hemel. Sticht in ons leven Uw rijk. Heers in 011s hart met Uw genade. Verover ons door Uw vergiffenis en liefde. Laat de rechten van Uw gerechtigheid in ons leven aan bod komen. O, Woord Gods, breng ons onder tucht. O, Geest Gods, trek diepe voren over de bodem van ons hart. Onze Vader, die in de hemelen zijt, UW koninkrijk kóme! A. V. vele nooit gedachte of verwachte moei lijkheden en zorgen waarvoor wij als ge-1 troffenen opeens geplaatst werden, ja, dan worden wij stil. Al deze dingen moesten zonder aarze ling en tegenspreken gelovig door ons worden aanvaard en gedragen, er moest worden aangepakt en gewerkt, alsof alles van ons overleg en arbeid afhing, en toch, er kwam door alle gebeuren (naar het mij voorkomt) niets duidelijker aan het licht dan onze kleinheid en onmacht te genover Gods grootheid en almacht. Door Zijn majestieuze grootheid wer den als met één slag vele dierbaren uit ons midden weggenomen en onze sterk gewaande vestingen neergeslagen op een wijze, die ons verwonderde en deed sid deren. Door Zijn Goddelijke almacht heelde Hij wat gewond, richtte op wat verzwakt en neergebogen, en bouwde op wat neer geveld en uit ons oog verdwenen was. Was dit nu zo in ons persoonlijk le ven, ons gezin en onze familie, in niet mindere mate was dit ook zo in ons ker kelijk leven. Zien wij terug in 't verleden tot voor 1953, dan is er veel dat ons bedroefd en wellicht meer nog, dat ons aanklaagt. Ons kerkelijk leven kon toen in alles gewoon doorgaan vinden, de jaarlijkse verkiezing en bevestiging van ambtsdra gers had zo juist plaats gehad en het be- roepingswerk zou een aanvang nemen, doch zie, slechts even hadden wij de drem pel van het jaar 1953 overschreden, of aan alle voornemen en arbeid kwam on verhoeds en op ongedachte wijze een ein de. De Here beproefde ons, doch vergat ons niet. „De mens die wikt, maar God beschikt", het is de regel waaraan zo zelden gedacht, doch in alles bewaarheid en bevestigd wordt. Thans staan wij die bij het leven ge spaard zijn ruim 2*/2 jaar achter de bange onvergetelijke rampdagen, er is heel veel dat ons bedroefd, doch ook weer heel veel dat ons verblijd en tot innige dankbaar heid stemmen moet. Wij mogen nog leven, en zijn met beide Voeten geplaatst in het drukke heden en worden op alle terrein van het Koninkrijk Gods tot arbeid geroepen. Dit Commando, zo heeft wijlen Dr H. Colijn eens op een vergadering gezegd, gaat steeds door en laat nimmer af, en God geeft daarop zegen op Zijn tijd. Welnu, dat mag onder ons worden ge zien en tot roem van Gods genade en trouw door onze getroffen kerk worden betuigd en beleden. Wij zeggen dit met ootmoed. Laten wij toch goed zien en opmerken. Ons goed onderhouden kerkgebouw werd door de elementen der natuur zeer geschonden, het was een vervallen hut ge lijk geworden, en wie had ooit gedacht dat reeds op de 15 Juli 1954 op de plaats waarover zo lang de eb en vloed was ge komen en gegaan een keurig ingerichte noodkerk voor ons zou worden openge steld Wie kon vermoeden, dat alle broeders en zusters met hun kinderen zo wijd ver spreid iedere Zondag per bus konden ko men onder de bediening van Woord en Sacrament op eigen woonplaats onder één kerkelijk dak? Meer nog: wie kon verwachten dat de weg juist nu zou worden gebaand en de finantiën geregeld, waardoor op de 8ste

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1955 | | pagina 3