PREDIKBEURTEN
Nieuv<s
ZONDAG 24 JULI 1955
CLASSIS MIDDELBURG
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds W. J. Meister, Zondag 18
2 uur Ds A. de Groot te Ermelo
5 uur Ds A. de Groot
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds A. de Groot
5 uur Ds G. Meynen te Hilversum
Collecte Emigratie.
Luth. Kerk, avond 7.15 uur Ds H. M. Dercksen te Oostkapelle
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds M. de Regt te Nieuwendijk
Domburg 10 en 2.30 uur Ds R. A. Flinterman te Goes
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra
Grijpskerke 10 en 2.30.uur Ds G. Meynen te Hilversum
Koudekerk e 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout, Bed. H. Av. en Dankz.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds H. Herder te Ruinerwold
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds H. M. Dercksen
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds H. H. v. Kapel te Rhoon
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon, Bed. H. Av. en Dankz.
Woensdag 27 Juli 2.30 uur Ds C. Boon, Huwelijksbevestiging
Veere 10 uur Ds J. C. Streefkerk, 7 uur Drs O. Jager.
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf
Vrouzvenp older 10 en 2.30 uur Drs O. Jager
Westkapelle 9.30 2.30 u. Ds H. Vos, Luchtmachtpr. te Woensdrecht
V2 collecte Evangelisatie onder Studerenden.
1/2 collecte Suriname-Zending,
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 en 3 uur Cand. J. van der Meulen te Landsmeer
Axel 10 en 3 uur Cand. W. van Wijk te Amsterdam
Breskens 10.30 en 3 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Hoek 10 en 2.30 uur Ds F. L. Schalkwijk
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen, nam. Zondag 22
Terneuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds Middelkoop
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. P. M. Brouwer, Bussum
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen, Voorb. H. Av.
Borssele 10 en 2.30 uur
Driewegen 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Dr C. Stam
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 35
Collecte voor de Theol. Fac. van de V.U.
's-Gravenp older 9.30 en 2 uur Ds Boer te Heerenveen
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds H. J. Kouwenhoven
Kapelle 10 en 5 uur Rev. C. Witt te Trenton (Canada)
Kruiningen 10 en 2.30 uur
Lcwedorp 9.15 en 2.30 uur Ds S. Oegema
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg, Bed. H. Av. en Dankz.
Wemeldinge 10 en 2.30 uur Ds C. de Ruyter
Wolf aartsdijk
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy
CLASSIS THOLEN
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds K. Smit
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. van der Stoel
Hoogerheide 4 uur Ds G. J. Pontier
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds A. T. Besselaar
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. J. Swierts.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. G. van Loenen te Delft
Tholen 10 en 5 uur Ds H. J. Swierts te Enkhuizen
CLASSIS ZIERIKZEE
Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs
Bruinisse 10 en 5 uur Ds L. J. Allaart te Baarn
Colijnsplaat 10 en 6 uur Leesdienst
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 9 en 10.30 en 5 uur Ds L. v. d. Linde te Rijnsburg
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder, Bed. H. Av. en Dankz.
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Dr J. H. Becker
Oosterland 10 en 3 uur
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. li. Meijer
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds J. li. Meijer
Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds G. Hengeveld te Woubrugge
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
mag. Alsof iets voor de Alwetende ver
borgen is
In het „hoe-langer-hoe-meer" zit de
tendenz naar de volkomenheid.
Dit „hoe-langer-hoe-meer" zal ons niet
met rust laten, zolang er aan onze onder
werping ook nog maar het minste ont
breekt.
Zolang onze gehoorzaamheid ten dele
is, gebrekkig, zolang er nog voorbehoud
of bijbedoeling bij ons gevonden wordt,
slapheid, matheid, gebrek aan overgave,
gebrek aan zelfzucht, worden wij door
dit „hoe-langer-hoe-meer" opgejaagd en
voortgedreven. Opgejaagd uit een leven,
dat tweeslachtig is, dubbelhartig, niet ra
dicaal in het dienen van God. Voortge
dreven naar een leven, dat zichzelf in de
dienst Gods volkomen wil verteren.
Ieder die zichzelf ook maar enigszins
kent, weet hoever hij hiervan verwijderd
is. Hier kan geen mens zichzelf brengen,
bij een zo volkomen onderwerping aan
God. Wat zijn we daar mijlenver van af
Er is maar één manier om in dit op
zicht de moed niet te verliezenblijven
onder de macht van Gods Woord en van
Gods Geest. Want als het er op aan komt
moeten die machten van God-zelf het in
ons leven doen.
Het Woord Gods, dat ons Zijn genade
èn Zijn gebod laat horen, dat ons de we
gen wijst, waarin God ons tegemoet komt
en waarop wij Hém tegemoet kunnen
gaan.
Amos stelt ergens een eigenaardige
vraag als hij zegt: Kunnen wel twee te
zamen wandelen, tenzij dat ze bijeenge
komen zijn?
Dat is het geheim van Gods verborgen
omgang.
Wij moeten in Góds wegen gaan, dat
wil zeggen in de wegen, die Hij WIJST
in Zijn gebod. Wij hebben in het genade-
verbond een afspraak met God. Daaraan
moeten wij ons hóuden. We hebben Zijn
Woord nodig als een lamp voor onze voet,
die de functie heeft van een bermlwip op
een autoèn als een licht op ons pad, dat
ons vanuit de verte wenkt en waaraan wij
ons kunnen oriënteren, zoals de lichtba
kens de loods de weg wijzen in de zee
gaten.
God maakt een afspraak met ons. Dan
moeten wij ook kómen daar, waar Hij ons
ontbiedt. Dat punt-van-af spraak vinden
we in het gebod. E11 vandaaruit wil God
met ons wandelen, zoals met Henoch, zo
lang wij n.l. in de weg van Zijn geboden
gaan, de nieuwe gehoorzaamheid betrach
tend, die God in het verbond van Zijn
genade van ons mag verwachten.
Houden we ons daar niet aan, dan is
er van verborgen omgang met God geen
sprake. Dan komt er van onze gehoor
zaamheid niets terecht, wanneer we ons
niet willen conformeren aan Gods Woord,
wanneer we ons door Zijn geboden niet
de wet en de weg laten voorschrijven.
Wanneer we op eigenwijze wijze God
willen dienen, dan is er in feite, hoe
vroom we ook in eigen ogen misschien
zijn, geen onderwerping aan de Here.
De Heiland sprak: het is Mijn spijze
om Uw wil te doen.
Zo moeten ook wij met het genade
woord van Gods geboden dagelijks ge
spijzigd worden. Daarin alleen ligt de mo
NIEUWERKERIC
Juli 1955.
Daar de rubriek „Uit de getroffen Ker
ken" in de Zeeuwse Kerkbode is opge
heven, en in de plaats daarvan „Nieuws
uit de Zeeuwse Kerken" zeer terecht en
juist is gekozen en gekomen.
Zoals alom bekend was de kerk van
Nieuwerkerk een der zwaarste, zo niet
de zwaarste getroffen kerk in de ramp-
bieden.
Duidelijk en klaar zien wij, die daarbij
zo nauw betrokken waren, nog voor ons
oog de chaos der verwoesting allerwege
door het geweld van wind en water, tel
kens herinneren wij ons en doorvoelen
zonder daarbij te spreken of te klagen,
het schrijnende leed dat moest worden
doorleden over verlies van zoveel dat ons
lief en waard was en overdenken wij de
gelijkheid van nieuwe gehoorzaamheid en
van voortgaande bekering, die de vreugde
insluit van het „hoe langer hoe meer"
zich onderwerpen aan God.
En dan is het de Geest Gods, die het
woord aan onze harten heiligt, die er ons
hart voor opent, die het toegankelijk
maakt voor de heerschappij der genade
Gods. Die Geest Gods kunnen we geen
ogenblik missen.
Het Wóórd Gods is onverteerbaar voor
ons zonder de Géést Gods.
Het Woord Gods slaagt alleen als
Zwaard-des-Geestes erin om door te drin
gen in de diepste schuilhoeken van ons
leven. Alleen als Zwaard des Geestes,
door de Heilige Geest gehanteerd, dringt
het door tot het merg van ons gebeente
en scheidt het vaneen de diepste gedach
ten van ons hart.
Er is geen plaats in ons hart voor het
Woord Gods, ons hart is er hermetisch
voor gesloten, er is geen opening des har
ten voor het Woord, er is geen weltoebe
reide aarde, er is geen vóór voor het
zaadzonder de wederbarende genade
van de Heilige Géést.
Dat is dan ook mede de inhoud van dit
gebed: Uw koninkrijk kome.
Regeer ons. Word niet moede ons te
regeren. Blijf ons regeren. Hoe afkerig
wij ook zijn. Hoe teleurstellend het ook
voor U is. Hoe ondankbaar wij ook zijn,
hoe hardnekkig ons verzet, hoe beledigend
onze ongehoorzaamheid, hoe tergend onze
onwil
Houd ons onder beslag van Uw W.oord.
Spijzig ons met Uw geboden, ook al wil
len wij niet slikken en vinden wij Uw
„manna" walgelijk van smaak.... blijf
ons Uw Woord geven, ook al moet het
ons worden opgedrongen.
Word niet moe ons Uw geboden voor
te houden, ook al lopen wij er telkens
bij weg
En laat Uw Geest het tenslotte bij ons
winnen.
Laat de akker van ons hart worden
opengelegd. Laat er vernieuzving komen
wedergeboorte, ritseling van nieuzv le
ven
O, wij bidden U - tegen heel onze
oude natuur inis het niet het werk
van Uw Geest, dat wij biddenf Wij
bidden U: blijf ons met Uw Woord èn
Geest regeren!
En geef, dat het bruggehoofd, dat Uw
rijk in ons afvallig leven bezet houdt,
met kracht en vaart mag worden vergroot
en dat er „hoe langer hoe meer" WER
KELIJKE gehoorzaamheid in ons leven
gezien mag worden
O, ons rebelse hart!
Breng het tot onderwerping, 0 Vader
in de hemel.
Sticht in ons leven Uw rijk.
Heers in 011s hart met Uw genade.
Verover ons door Uw vergiffenis en
liefde.
Laat de rechten van Uw gerechtigheid
in ons leven aan bod komen.
O, Woord Gods, breng ons onder tucht.
O, Geest Gods, trek diepe voren over
de bodem van ons hart.
Onze Vader, die in de hemelen zijt,
UW koninkrijk kóme! A. V.
vele nooit gedachte of verwachte moei
lijkheden en zorgen waarvoor wij als ge-1
troffenen opeens geplaatst werden, ja,
dan worden wij stil.
Al deze dingen moesten zonder aarze
ling en tegenspreken gelovig door ons
worden aanvaard en gedragen, er moest
worden aangepakt en gewerkt, alsof alles
van ons overleg en arbeid afhing, en toch,
er kwam door alle gebeuren (naar het
mij voorkomt) niets duidelijker aan het
licht dan onze kleinheid en onmacht te
genover Gods grootheid en almacht.
Door Zijn majestieuze grootheid wer
den als met één slag vele dierbaren uit
ons midden weggenomen en onze sterk
gewaande vestingen neergeslagen op een
wijze, die ons verwonderde en deed sid
deren.
Door Zijn Goddelijke almacht heelde
Hij wat gewond, richtte op wat verzwakt
en neergebogen, en bouwde op wat neer
geveld en uit ons oog verdwenen was.
Was dit nu zo in ons persoonlijk le
ven, ons gezin en onze familie, in niet
mindere mate was dit ook zo in ons ker
kelijk leven.
Zien wij terug in 't verleden tot voor
1953, dan is er veel dat ons bedroefd en
wellicht meer nog, dat ons aanklaagt.
Ons kerkelijk leven kon toen in alles
gewoon doorgaan vinden, de jaarlijkse
verkiezing en bevestiging van ambtsdra
gers had zo juist plaats gehad en het be-
roepingswerk zou een aanvang nemen,
doch zie, slechts even hadden wij de drem
pel van het jaar 1953 overschreden, of
aan alle voornemen en arbeid kwam on
verhoeds en op ongedachte wijze een ein
de. De Here beproefde ons, doch vergat
ons niet.
„De mens die wikt, maar God beschikt",
het is de regel waaraan zo zelden gedacht,
doch in alles bewaarheid en bevestigd
wordt.
Thans staan wij die bij het leven ge
spaard zijn ruim 2*/2 jaar achter de bange
onvergetelijke rampdagen, er is heel veel
dat ons bedroefd, doch ook weer heel veel
dat ons verblijd en tot innige dankbaar
heid stemmen moet.
Wij mogen nog leven, en zijn met beide
Voeten geplaatst in het drukke heden en
worden op alle terrein van het Koninkrijk
Gods tot arbeid geroepen.
Dit Commando, zo heeft wijlen Dr H.
Colijn eens op een vergadering gezegd,
gaat steeds door en laat nimmer af, en
God geeft daarop zegen op Zijn tijd.
Welnu, dat mag onder ons worden ge
zien en tot roem van Gods genade en
trouw door onze getroffen kerk worden
betuigd en beleden. Wij zeggen dit met
ootmoed.
Laten wij toch goed zien en opmerken.
Ons goed onderhouden kerkgebouw
werd door de elementen der natuur zeer
geschonden, het was een vervallen hut ge
lijk geworden, en wie had ooit gedacht
dat reeds op de 15 Juli 1954 op de plaats
waarover zo lang de eb en vloed was ge
komen en gegaan een keurig ingerichte
noodkerk voor ons zou worden openge
steld
Wie kon vermoeden, dat alle broeders
en zusters met hun kinderen zo wijd ver
spreid iedere Zondag per bus konden ko
men onder de bediening van Woord en
Sacrament op eigen woonplaats onder één
kerkelijk dak?
Meer nog: wie kon verwachten dat de
weg juist nu zou worden gebaand en de
finantiën geregeld, waardoor op de 8ste