Zending
Officiële Berichten
PREDIKBEURTEN
TE ZIFTEN ALS DE TARWE....
ZONDAG 26 JUNI 1955
Ds W. J. Meister, Zondag 16
Ds J. H. de Boer
Ds J. H. de Boer
Ds J. H. de Boer
Ds W. J. Meister, Zondag 16
Collecte gescheurde Kerken.
Ds W. J. Meister
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur
2 uur
5 uur
(Noorderkerk) 9.30 uur
5 uur
Luth. Kerk, avond 7.15 uur
Amemuiden 10 en 2.30 uur Ds C. van Nes, Bed. H. Av. en Dankz.
Domburg 10 en 2.30 uur Ds D. Scheele te Assen. Bed. H. Av. en Dankz
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds J. Goumare
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds Pontier te Maasdijk. Voorber. H. Av.
Ds P. van Dijk, Em. pred. Zaandam
Voormiddag Voorber. H. Av.
Ds S. van Wou we
Ds G. D. L. Breder veld
Ds C. Boon
Ds C. Boon, Huwelijksbevestiging
Ds J. C. Streefkerk
Drs A. Verschoor
Ds J. M. Bloemkolk te Ede
Ds P. v. d. Schaaf
Collecte eigen Restauratiefonds.
Oostkapelle 10 en 2.30 uur
Serooskerke 10 en 2.30 uur
Souburg 9.30 en 2.30 uur
St. Laurens 10 en 2.30 uur
Woensdag 29 Juni 2.30 uur
Vcere 10 en 2.,30 uur
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur
CLASSIS AXEL,
Aardenburg 10 en
Axel 10 en 3 uur
Breskens 10.30 en
Hoek 10 en 2.30 uur
uur
uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Terneuzcn 10 en 3.30 uur
Z aamslag 9.30 en 2.30 uur
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur
CLASSIS GOES,
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10 en 2.30 uur
Driewegen 9.30 en 2 uur
Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur
Cand. K. Snoeij te Waddinxveen
Ds D. J. Couvée, Voorb. H. Av.
Ds J. B. van Mechelen
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds G. J. van Kamp te Amsterdam-W.
Namiddag Voorber. H. Av.
"Ds Th. Rienks
Ds A. Dragt te Nieuwer Amstel
Ds A. F. Fanoy te Eindhoven
Ds J. F. Mantz te Rozenburg
Ds H. Pestman
Ds A. Veldhuijzen
Leesdienst
Ds J. v. d. Veen
Dr C. Stam
Dr C. Stam, Zondag 32
s-Gravenp older 9.30 en 2 uur
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapelle 10 en 2.30 uur
Kruiningen 10 en 2.30 uur
Lezvedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
Collecte voor de Evangelisatie onder de Schippers.
Ds J. E. Booy
Ds H. J. Kouwenhoven
Ds J. v. d. Leek
Ds A. T. Besselaar te Krabbendijke
Ds S. Oegema
Ds G. Aalbersberg
Ds Heida, Em. pred. te Vlaardingen
Ds G. Heijerman
geen opgave ontvangen
Ds K. Smit
Ds R. A. F1 interman te Goes
Ds R. A. Flinterman te Goes
Ds J. Koolstra te Kruiningen
Ds A. Koning
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Hoogerheide 4 uur
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. D. Bakker.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen
Tholen 10 en 5 uur Ds H. D. Bakker
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 11.15 en 3.15 uur Ds H. M. Kuitert
Stud, predikant te Amsterdam-C.
Geen opgave ontvangen
Ds A. Schippers
Ds H. L. van Aller
Ds M. den Boer te Voorschoten
Ds A. J. Radder
Ds A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom
Ds J. C. Jonkers te Delft
Bruinisse 10 en 5 uur
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 10 en 3 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwer kerk 10 en 5 uur
Oosterland 10 en 3 uur
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Wissekerke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
Ds M. den Boer
Ds J. H. Meijer
Ds P. van Til te Middelburg
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds Y. J. Tiemersma
Cand. Grashof f te Voorburg
we voor onszèlf opeisen, is in wezen een
poging om het Gódsrijk te begrenzen.
Met „vrome" voorwendsels kan dit af
vallig streven niet wordep gecamoufleerd
en nog veel minder verontschuldigd.
Zo heeft men bijv. het koninkrijk Gods,
geheel willekeurig, ingeperkt tot het gees
telijk-zedelijk leven van de mens. Dit is
met name in de liberale theologie en in
de vrijzinnige prediking het geval ge
weest. Men ziet dan in de Here Jezus het
grote voorbeeld. Hij is de grote geeste
lijke leider, die een nieuwe gemeenschap
van mensen sticht, waarin niet de mate
riële, maar de ideële waarden van het
leven op de voorgrond komen. De heer
schappij van God over het wérkelijke,
concrete mensenleven en de triumf der
goddelijke genade over de zonde en over
het rijk-der-duisternis raakten geheel uit
het gezichtsveld. Daarvoor in de plaats
kwam de cultivering van de menselijke
geest, die onder leiding van HET grote
vóórbeeld het leven van Jezus tot
zulke gróte geestelijk-zedelijke prestaties
in staat zou zijn.
De volstrekte Souvereiniteit van God,
als Schepper, en de overmacht der genade
Gods troffen beide, op ondermijnende
wijze, de vrijheid en heerlijkheid van de
menselijke geest, die, uitzwevend boven
Vriendelijk verzoeken we onze lezers
-fc ter voldoening van het abonnements-
geld over het tweede halfjaar 1955
3,op onze giro-rekening 42280
te willen storten of ons dit bedrag
op een andere wijze te doen toeko-
-K men.
Onze lezers besparen hiermede 0,25
incassokosten.
"t* De Administratie.
WW*****************
Ik heb reeds lang van het bestaan der
zeef geweten,
waarmee het kaf verwijderd wordt uit
't graan.
Het schudden van de zeef, zo rustig
afgemeten,
het rythme van die zwenk leerd' ik
verstaan.
Ik zie wat rom'lig stro met halve aren
schuiven.
Hoe onder haar het graan zich nederstort.
en telkens weer een wolk van stof
verstuiven,
en hoe de korenhoop steeds groter wordt.
Het wiegen van het touw, waaraan de
zeef gehangen,
't eentonig storten van het blanke graan
ik heb dat als een lied geleerd met
schone zangen
zo vaak ik op de dorsvloer heb gestaan.
Ik heb reeds lang van het bestaan der
zeef geweten,
dat werktuig door de Satan zeer begeerd.
Gedurig word ook ik door hem daarop
gesmeten
en door 't schier eind'loqs zeven haast
verteerd.
Ik word geschud, gewendhet resultaat
is pover.
Veel waard'loos kaf, een grijnslach
staart mij aan.
Een wolk van zonderoet, wat blijft zo
van mij over?
Helaas mijn God er valt geen
korrel graan
Ik heb reeds lang van het bestaan dier.
zeef geweten,
'k Zag ook mijn Heiland met gevouwen
handen staan
„Behoud hen bij 't geloof 1" Fleer, laat
mij in dit weten
Uw dorsvloer binnen gaan.
P. Labruyère.
NIET zo, MAAR ANDERS!
In m'n eerste gemeente woont ergens
diep het land in een vrouw van tegen de
vijfendertig. Ze huist met haar broer, die
landarbeider is, in wat nu met recht een
„stulp" genoemd kan worden. Hun le
vensonderhoud is navenant. In hun fami
lie hebben ze een behoorlijk brok verdriet
meegemaakt. Ze is even rond als ruig,
heel pienter en bij de pinken, en heeft
een hart van goud. Verenigingsleven,
V.U. en dergelijke hebben aan haar een
verbeten voorvechtster. En van de Zen
ding weet ze een hoop af. Van tijd tot
tijd krijgen we brieven van haar, en die
geven mijn vrouw en mij steeds een zeld
zaam genot. Ze zet ons vaak aan het den
ken, en formuleert soms een probleem op
een originele en puntige manier, zoals al
leen een vrouw uit het volk dat kan.
Wat vindt U bijvoorbeeld van het vol
gende
de materiële wereld, in eigen luister wilde
stralen.
Het was om die reden in feite de
ontkenning van de zonde, als de grote
ergernis voor de verlichte mensdat
men Gods Schepperssouvereiniteit en de
majesteit der goddelijke genade, als ge
nade, niet in zijn systeem gebruiken kon.
De Heiland was niet de Messias-koning
in het messicttmse rijk Gods, waarin de
souvereine genade van God hoogtij viert,
maar Hij was veeleer de ideale mens, in
Wien de geestelijk-zedelijke krachten van
het mensenleven-zelf een hoogtepunt be
reikten. Menselijk zelf-behagen stelde zich
hier tegenover goddelijk zvelbehagen.
Het koninkrijk der hemelen, dat men,
na al deze besnoeiingen, nog overhield,
was in feite een rijk, waarin de mense
lijke geest als triumfator uit de strijd
kwam.
En het evangelie van dat koninkrijk
werd een boodschap, waarin ieder zich
kon vinden, die aan de waan van eigen
grootheid nog niet gestorven was.
Het is deze prediking geweest, waar
door de massa is vervreemd van de ver
tróósting Israëls, die geschonken is in het
kruis en in de opstanding van Jezus
Christus en die de mensen blind gemaakt
heeft voor het Welbehagen van Hem,
Wiens rijk desondanks kómt met alles-
overwinnende kracht. A. V.
„Naar ik hoorde staat uw huis midden
tusschen de sawah's, kun je dan niet wat
in contact komen met die rijstbewerkende
vrouwen, en van hen kun je toch allicht
ook de taal beter leeren, kun je niet een
naaikransje of eenvoudige Bijbelkring
met die vrouwen vormen Al is de preek
wat eenvoudiger als we hier in Holland
gewend zijn, Christus zelf „preekte" ook
zoo dat een kind het volgen kon, en toch
hebben al de zijnen er voor immer ge
noeg aan" (spellingsfouten e.d. heb ik la
ten staan).
Deze interessante èn belangrijke vraag
was met name aan mijn vrouw gesteld
Maar ze raakt direct aan die andere, bij
velen levende veronderstelling: een zen
deling is iemand, die tot heiden-mensen
met de boodschap van Christus komt.
„Rijstbewerkende" of wat voor soort
mensen ook: hij vertelt ze in hun eigen
taal van Jezus.
Is dat zo? Ik veronderstel, dat U het
prettig vindt, als ik die vraag nu eens
aansnijd. Want ik weet wel zeker, dat U
zichzelf die vraag ook wel een enkele maal
gesteld hebt, na wat U alzo over onze
Zending op Java hebt gehoord en gele
zen. En dan herinnert U zich misschien
de zendingsverhalen, die men U vroeger
vertelde en die U nog wel hier en daar
tegenkomt, waarin het dan altijd die Wes
terse zendeling is, die de „inlander" in
zijn dessa of kampong voor het eerst in
aanraking met het Evangelie brengt. De
zendingsarbeider is hier dus de bood
schapper zelf.
Gaat het zó?
Mijn antwoord luidt: zo gaat het nog
maar in heel enkele gevallen. En, eerlijk
gezegd, gaat het in die enkele gevallen
meestal nog vrij slecht! Waarom? Voor
namelijk om twee redenenomdat hij de
taal slechts zeer ten dele kent (dat blijft
gelden, ook na jarenlange oefening), èn
omdat hij voor het volk ten diepste toch
altijd een vreemde blijft.
Maar hoe dan? De zendingsgeschiede
nis van alle eeuwen en landen geeft steeds
hetzelfde antwoord: de eerste echte be
keerling van het heidenvolk zelf dat is de
eerste echte zendeling onder dat volkEn
door hem (of haar) volgen er meer. En
zo komt daar een kerk, een inheemse kerk.
En vanuit die kerk werkt de Heilige Geest
die van alles uiteindelijk de Werker
is! verder, en wil van al die christe
nen op een of andere wijze zendingsar
beiders maken. In een bizondere positie
als pandita, guru indjil, ouderling, onder
wijzer. Of als gewoon gemeentelid zon
der speciale opdracht.
En waar is intussen nu die buitenlandse
zendeling gebleven? Naarmate er meer
actief meewerkende inheemse christenen
kwamen, is hij bij de directe evangelisatie
op de achtergrond gekomen. Zijn taak
werd meer en meer verschoven. Hij werd
van „boodschapper zelf" tot raadsman
der boodschappers"En daarnaast meestal
ookorganisator van het zendingswerk.
In dit stadium nu verkeert onze arbeid
op Java zeer duidelijk. Al moet men wel
bedenken, dat er tussen de verschillende
terreinen op Java onderling niet onbe
langrijke punten van onderscheid bestaan.
Om bij ons eigen gebied te blijvenBlora
is nog een veel „maagdelijker" terrein
dan b.v. Jogja. Ik bedoel daarmee dit:
De Javaanse en Chinese kerken zijn
daar nog zeer gering in aantal en daarbij
maar klein in omvang. Er zijn dus ook
nog maar weinig „boodschappers", en
mee als gevolg daarvan staat het zendings
werk organisatorisch nog in de kinder
schoenen.
Als U mij nu vraagt„Waar komt Uw
werk daar in Blora dan voornamelijk op
neer?" dan is mijn bescheid:
Samen met de_ Javaanse miss. predi
kant (Ds Tirto) leiding geven aan de
zendingsarbeid. Zulks in gedurig en nauw
overleg met de zendingsdeputaten der
Classis Blora (die op hun beurt over de
gang van het werk met de deputaten der
Zuiderzending overleg plegen). Dit lei
ding geven proberen we dan met name te
doen door
1. het instrueren der voorgangers (direct
bij de Zending betrokken zoals de
guru's indjil, of indirect zoals de pan-
dita's, ouderlingen en onderwijzers)
2. het activeren der gemeenten;
3. het uitdenken van allerlei plannen, die
de voortgang van de Zending kunnen
dienen.
Op deze wijze waarop we dit allemaal
alzo trachten te doen, zal ik nu maar niet
nader ingaan. Zoveel zal U nu al wel dui
delijk zijn, dat we aan bovengenoemde
taak reeds onze handen vol hebben.
Wat ik U nog wel even wil zeggen is
dit, dat we ons in de naaste toekomst
veel meer dan voorheen willen toeleggen
op dat „activeren der gemeenten". Want
onze overtuiging wordt met de dag ster
ker, dat de verbreiding van het koninkrijk
Gods menselijk gezien veel meer
afhangt van de getrouwe ijver der gezvone
kerkleden dan van de activiteit van aller
lei speciale krachten.
H. Schut.
Blora, 3 Juni 1955.
BERGEN OP ZOOM.
Het adres van de Scriba Geref. Kerk
Bergen op Zoom is: P. Schipper, Zand
straat 57, Tel. 1354.
KRUININGEN.
Het telefoonnummer van Ds J. Kool-
'stra te Kruiningen is veranderd. Het is
nu: 01130242. Het telefoonnummer,
dat in het nieuwe jaarboekje staat, is ver
keerd.
De 28e Zeeuwse Prov. Diac. Confe
rentie zal D.V. gehouden worden op
Woensdag 29 Juni 1955 in de Geref. Kerk
:te Goes, 's morgens om 10 uur.
Eerst worden de huishoudelijke zaken
afgehandeld, daarna zal Mej. J. C. v. d.
Meulen te Amsterdam voor ons spreken
over„Gezinszorg".
In de middagvergadering, die om 2 uur
zal beginnen, zal Prof. Mr. I. A. Diepen
horst te Amsterdam, een referaat houden
■en titel hiervan is: „Wat veranderde er
voor de Diaconie?"
Hierna zal er nog gelegenheid zijn voor
het stellen van vragen.
Namens het Comité,
A. DE POORTE, Voorzitter.
B. SCHREUDER, Secretaris.