Zending Officiële Berichten PREDIKBEURTEN TE ZIFTEN ALS DE TARWE.... ZONDAG 26 JUNI 1955 Ds W. J. Meister, Zondag 16 Ds J. H. de Boer Ds J. H. de Boer Ds J. H. de Boer Ds W. J. Meister, Zondag 16 Collecte gescheurde Kerken. Ds W. J. Meister CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur 2 uur 5 uur (Noorderkerk) 9.30 uur 5 uur Luth. Kerk, avond 7.15 uur Amemuiden 10 en 2.30 uur Ds C. van Nes, Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 10 en 2.30 uur Ds D. Scheele te Assen. Bed. H. Av. en Dankz Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds J. Goumare Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds Pontier te Maasdijk. Voorber. H. Av. Ds P. van Dijk, Em. pred. Zaandam Voormiddag Voorber. H. Av. Ds S. van Wou we Ds G. D. L. Breder veld Ds C. Boon Ds C. Boon, Huwelijksbevestiging Ds J. C. Streefkerk Drs A. Verschoor Ds J. M. Bloemkolk te Ede Ds P. v. d. Schaaf Collecte eigen Restauratiefonds. Oostkapelle 10 en 2.30 uur Serooskerke 10 en 2.30 uur Souburg 9.30 en 2.30 uur St. Laurens 10 en 2.30 uur Woensdag 29 Juni 2.30 uur Vcere 10 en 2.,30 uur Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Westkapelle 9.30 en 2.30 uur CLASSIS AXEL, Aardenburg 10 en Axel 10 en 3 uur Breskens 10.30 en Hoek 10 en 2.30 uur uur uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Terneuzcn 10 en 3.30 uur Z aamslag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur CLASSIS GOES, Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 en 2 uur Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Cand. K. Snoeij te Waddinxveen Ds D. J. Couvée, Voorb. H. Av. Ds J. B. van Mechelen Bed. H. Av. en Dankz. Ds G. J. van Kamp te Amsterdam-W. Namiddag Voorber. H. Av. "Ds Th. Rienks Ds A. Dragt te Nieuwer Amstel Ds A. F. Fanoy te Eindhoven Ds J. F. Mantz te Rozenburg Ds H. Pestman Ds A. Veldhuijzen Leesdienst Ds J. v. d. Veen Dr C. Stam Dr C. Stam, Zondag 32 s-Gravenp older 9.30 en 2 uur Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kapelle 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Lezvedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur Collecte voor de Evangelisatie onder de Schippers. Ds J. E. Booy Ds H. J. Kouwenhoven Ds J. v. d. Leek Ds A. T. Besselaar te Krabbendijke Ds S. Oegema Ds G. Aalbersberg Ds Heida, Em. pred. te Vlaardingen Ds G. Heijerman geen opgave ontvangen Ds K. Smit Ds R. A. F1 interman te Goes Ds R. A. Flinterman te Goes Ds J. Koolstra te Kruiningen Ds A. Koning CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Hoogerheide 4 uur Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds H. D. Bakker. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds G. J. Pontier te Vlissingen Tholen 10 en 5 uur Ds H. D. Bakker CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 11.15 en 3.15 uur Ds H. M. Kuitert Stud, predikant te Amsterdam-C. Geen opgave ontvangen Ds A. Schippers Ds H. L. van Aller Ds M. den Boer te Voorschoten Ds A. J. Radder Ds A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom Ds J. C. Jonkers te Delft Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwer kerk 10 en 5 uur Oosterland 10 en 3 uur Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissekerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds M. den Boer Ds J. H. Meijer Ds P. van Til te Middelburg Bed. H. Av. en Dankz. Ds Y. J. Tiemersma Cand. Grashof f te Voorburg we voor onszèlf opeisen, is in wezen een poging om het Gódsrijk te begrenzen. Met „vrome" voorwendsels kan dit af vallig streven niet wordep gecamoufleerd en nog veel minder verontschuldigd. Zo heeft men bijv. het koninkrijk Gods, geheel willekeurig, ingeperkt tot het gees telijk-zedelijk leven van de mens. Dit is met name in de liberale theologie en in de vrijzinnige prediking het geval ge weest. Men ziet dan in de Here Jezus het grote voorbeeld. Hij is de grote geeste lijke leider, die een nieuwe gemeenschap van mensen sticht, waarin niet de mate riële, maar de ideële waarden van het leven op de voorgrond komen. De heer schappij van God over het wérkelijke, concrete mensenleven en de triumf der goddelijke genade over de zonde en over het rijk-der-duisternis raakten geheel uit het gezichtsveld. Daarvoor in de plaats kwam de cultivering van de menselijke geest, die onder leiding van HET grote vóórbeeld het leven van Jezus tot zulke gróte geestelijk-zedelijke prestaties in staat zou zijn. De volstrekte Souvereiniteit van God, als Schepper, en de overmacht der genade Gods troffen beide, op ondermijnende wijze, de vrijheid en heerlijkheid van de menselijke geest, die, uitzwevend boven Vriendelijk verzoeken we onze lezers -fc ter voldoening van het abonnements- geld over het tweede halfjaar 1955 3,op onze giro-rekening 42280 te willen storten of ons dit bedrag op een andere wijze te doen toeko- -K men. Onze lezers besparen hiermede 0,25 incassokosten. "t* De Administratie. WW***************** Ik heb reeds lang van het bestaan der zeef geweten, waarmee het kaf verwijderd wordt uit 't graan. Het schudden van de zeef, zo rustig afgemeten, het rythme van die zwenk leerd' ik verstaan. Ik zie wat rom'lig stro met halve aren schuiven. Hoe onder haar het graan zich nederstort. en telkens weer een wolk van stof verstuiven, en hoe de korenhoop steeds groter wordt. Het wiegen van het touw, waaraan de zeef gehangen, 't eentonig storten van het blanke graan ik heb dat als een lied geleerd met schone zangen zo vaak ik op de dorsvloer heb gestaan. Ik heb reeds lang van het bestaan der zeef geweten, dat werktuig door de Satan zeer begeerd. Gedurig word ook ik door hem daarop gesmeten en door 't schier eind'loqs zeven haast verteerd. Ik word geschud, gewendhet resultaat is pover. Veel waard'loos kaf, een grijnslach staart mij aan. Een wolk van zonderoet, wat blijft zo van mij over? Helaas mijn God er valt geen korrel graan Ik heb reeds lang van het bestaan dier. zeef geweten, 'k Zag ook mijn Heiland met gevouwen handen staan „Behoud hen bij 't geloof 1" Fleer, laat mij in dit weten Uw dorsvloer binnen gaan. P. Labruyère. NIET zo, MAAR ANDERS! In m'n eerste gemeente woont ergens diep het land in een vrouw van tegen de vijfendertig. Ze huist met haar broer, die landarbeider is, in wat nu met recht een „stulp" genoemd kan worden. Hun le vensonderhoud is navenant. In hun fami lie hebben ze een behoorlijk brok verdriet meegemaakt. Ze is even rond als ruig, heel pienter en bij de pinken, en heeft een hart van goud. Verenigingsleven, V.U. en dergelijke hebben aan haar een verbeten voorvechtster. En van de Zen ding weet ze een hoop af. Van tijd tot tijd krijgen we brieven van haar, en die geven mijn vrouw en mij steeds een zeld zaam genot. Ze zet ons vaak aan het den ken, en formuleert soms een probleem op een originele en puntige manier, zoals al leen een vrouw uit het volk dat kan. Wat vindt U bijvoorbeeld van het vol gende de materiële wereld, in eigen luister wilde stralen. Het was om die reden in feite de ontkenning van de zonde, als de grote ergernis voor de verlichte mensdat men Gods Schepperssouvereiniteit en de majesteit der goddelijke genade, als ge nade, niet in zijn systeem gebruiken kon. De Heiland was niet de Messias-koning in het messicttmse rijk Gods, waarin de souvereine genade van God hoogtij viert, maar Hij was veeleer de ideale mens, in Wien de geestelijk-zedelijke krachten van het mensenleven-zelf een hoogtepunt be reikten. Menselijk zelf-behagen stelde zich hier tegenover goddelijk zvelbehagen. Het koninkrijk der hemelen, dat men, na al deze besnoeiingen, nog overhield, was in feite een rijk, waarin de mense lijke geest als triumfator uit de strijd kwam. En het evangelie van dat koninkrijk werd een boodschap, waarin ieder zich kon vinden, die aan de waan van eigen grootheid nog niet gestorven was. Het is deze prediking geweest, waar door de massa is vervreemd van de ver tróósting Israëls, die geschonken is in het kruis en in de opstanding van Jezus Christus en die de mensen blind gemaakt heeft voor het Welbehagen van Hem, Wiens rijk desondanks kómt met alles- overwinnende kracht. A. V. „Naar ik hoorde staat uw huis midden tusschen de sawah's, kun je dan niet wat in contact komen met die rijstbewerkende vrouwen, en van hen kun je toch allicht ook de taal beter leeren, kun je niet een naaikransje of eenvoudige Bijbelkring met die vrouwen vormen Al is de preek wat eenvoudiger als we hier in Holland gewend zijn, Christus zelf „preekte" ook zoo dat een kind het volgen kon, en toch hebben al de zijnen er voor immer ge noeg aan" (spellingsfouten e.d. heb ik la ten staan). Deze interessante èn belangrijke vraag was met name aan mijn vrouw gesteld Maar ze raakt direct aan die andere, bij velen levende veronderstelling: een zen deling is iemand, die tot heiden-mensen met de boodschap van Christus komt. „Rijstbewerkende" of wat voor soort mensen ook: hij vertelt ze in hun eigen taal van Jezus. Is dat zo? Ik veronderstel, dat U het prettig vindt, als ik die vraag nu eens aansnijd. Want ik weet wel zeker, dat U zichzelf die vraag ook wel een enkele maal gesteld hebt, na wat U alzo over onze Zending op Java hebt gehoord en gele zen. En dan herinnert U zich misschien de zendingsverhalen, die men U vroeger vertelde en die U nog wel hier en daar tegenkomt, waarin het dan altijd die Wes terse zendeling is, die de „inlander" in zijn dessa of kampong voor het eerst in aanraking met het Evangelie brengt. De zendingsarbeider is hier dus de bood schapper zelf. Gaat het zó? Mijn antwoord luidt: zo gaat het nog maar in heel enkele gevallen. En, eerlijk gezegd, gaat het in die enkele gevallen meestal nog vrij slecht! Waarom? Voor namelijk om twee redenenomdat hij de taal slechts zeer ten dele kent (dat blijft gelden, ook na jarenlange oefening), èn omdat hij voor het volk ten diepste toch altijd een vreemde blijft. Maar hoe dan? De zendingsgeschiede nis van alle eeuwen en landen geeft steeds hetzelfde antwoord: de eerste echte be keerling van het heidenvolk zelf dat is de eerste echte zendeling onder dat volkEn door hem (of haar) volgen er meer. En zo komt daar een kerk, een inheemse kerk. En vanuit die kerk werkt de Heilige Geest die van alles uiteindelijk de Werker is! verder, en wil van al die christe nen op een of andere wijze zendingsar beiders maken. In een bizondere positie als pandita, guru indjil, ouderling, onder wijzer. Of als gewoon gemeentelid zon der speciale opdracht. En waar is intussen nu die buitenlandse zendeling gebleven? Naarmate er meer actief meewerkende inheemse christenen kwamen, is hij bij de directe evangelisatie op de achtergrond gekomen. Zijn taak werd meer en meer verschoven. Hij werd van „boodschapper zelf" tot raadsman der boodschappers"En daarnaast meestal ookorganisator van het zendingswerk. In dit stadium nu verkeert onze arbeid op Java zeer duidelijk. Al moet men wel bedenken, dat er tussen de verschillende terreinen op Java onderling niet onbe langrijke punten van onderscheid bestaan. Om bij ons eigen gebied te blijvenBlora is nog een veel „maagdelijker" terrein dan b.v. Jogja. Ik bedoel daarmee dit: De Javaanse en Chinese kerken zijn daar nog zeer gering in aantal en daarbij maar klein in omvang. Er zijn dus ook nog maar weinig „boodschappers", en mee als gevolg daarvan staat het zendings werk organisatorisch nog in de kinder schoenen. Als U mij nu vraagt„Waar komt Uw werk daar in Blora dan voornamelijk op neer?" dan is mijn bescheid: Samen met de_ Javaanse miss. predi kant (Ds Tirto) leiding geven aan de zendingsarbeid. Zulks in gedurig en nauw overleg met de zendingsdeputaten der Classis Blora (die op hun beurt over de gang van het werk met de deputaten der Zuiderzending overleg plegen). Dit lei ding geven proberen we dan met name te doen door 1. het instrueren der voorgangers (direct bij de Zending betrokken zoals de guru's indjil, of indirect zoals de pan- dita's, ouderlingen en onderwijzers) 2. het activeren der gemeenten; 3. het uitdenken van allerlei plannen, die de voortgang van de Zending kunnen dienen. Op deze wijze waarop we dit allemaal alzo trachten te doen, zal ik nu maar niet nader ingaan. Zoveel zal U nu al wel dui delijk zijn, dat we aan bovengenoemde taak reeds onze handen vol hebben. Wat ik U nog wel even wil zeggen is dit, dat we ons in de naaste toekomst veel meer dan voorheen willen toeleggen op dat „activeren der gemeenten". Want onze overtuiging wordt met de dag ster ker, dat de verbreiding van het koninkrijk Gods menselijk gezien veel meer afhangt van de getrouwe ijver der gezvone kerkleden dan van de activiteit van aller lei speciale krachten. H. Schut. Blora, 3 Juni 1955. BERGEN OP ZOOM. Het adres van de Scriba Geref. Kerk Bergen op Zoom is: P. Schipper, Zand straat 57, Tel. 1354. KRUININGEN. Het telefoonnummer van Ds J. Kool- 'stra te Kruiningen is veranderd. Het is nu: 01130242. Het telefoonnummer, dat in het nieuwe jaarboekje staat, is ver keerd. De 28e Zeeuwse Prov. Diac. Confe rentie zal D.V. gehouden worden op Woensdag 29 Juni 1955 in de Geref. Kerk :te Goes, 's morgens om 10 uur. Eerst worden de huishoudelijke zaken afgehandeld, daarna zal Mej. J. C. v. d. Meulen te Amsterdam voor ons spreken over„Gezinszorg". In de middagvergadering, die om 2 uur zal beginnen, zal Prof. Mr. I. A. Diepen horst te Amsterdam, een referaat houden ■en titel hiervan is: „Wat veranderde er voor de Diaconie?" Hierna zal er nog gelegenheid zijn voor het stellen van vragen. Namens het Comité, A. DE POORTE, Voorzitter. B. SCHREUDER, Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1955 | | pagina 3