PREDIKBEURTEN Kerknieuws Uit de getroffen Kerken ADRIAAN MEIJERS, eindelijk ook bedoeld. En ik heb al schrij vend ook niemand anders dan hen op het oog. Het gaat deze keer over de vorm van je leven. En daarover dat wij allemaal aan die vorm moeten werken. Dan neem ik meteen maar een voor beeld bij de kop. Denk eens aan een beeldhouwer. Zo'n man heeft heel wat klompen ruwe steen in zijn atelier staan, waar nog geen lijn en geen vorm in te ontdekken valt. Op een goeie dag droomt die beeldhou wer (ze dromen altijd overdag, zulke mensen) van een prachtig beeld. Hij is ei zo verrukt van, dat het hem niet meer loslaat. Hij ziet in zijn gedachten alles al in. de juiste verhoudingen en in de juiste grootte. Maar dat is allemaal nog maar gedroomd. En de een droomt duidelijker dan de ander. Wil dat beeld werkelijkheid worden, dan moet die goede man aan het werk, zoals dat woord „werkelijkheid'' al zegt. Hij pakt zijn hamer en zijn beitel en zijn passer en wat dies meer zij, en gaat met zo'n klomp steen aan de gang. Die klomp steen is er wel, maar die klomp steen moet gestalte krijgen. Het moet niet zo'n vormeloze massa blijven, maar uit die bonk steen moet langzamer hand iets naar voren treden, hoe langer hoe duidelijker, totdat de mensen einde lijk gaan uitroepenhé, dat is die kleine Bartje van „Bartje zoekt het geluk". Of dat is de kop van Calvijn. Als het zover is, dan heeft die onge vormde klomp steen „vorm" gekregen, herkenbare vorm. En zo is dat nu min of meer in ons leven. Als ik zo eens in sommige starende ogen kijk onder de catechisatieles, dan lees ik daarin vaak zo'n droom die min of meer duidelijk gedroomd wordt (ook catechisanten kunnen dus overdag dromen en wie weet verschillen ze niet zoveel van die beeldhouwer). Waarover die droom gaat, doet niet ter zake. Het gaat zeker, bewust of onbewust over de vorm van je leven. Als je dat nu bij dromen laat, en dus niets anders doet dan dromen en broeden over allerlei vage verlangens, dan blijft je leven zo'n ongevormde klomp, waar vorm noch gestalte aan te zien is. Zo lopen er mij toch eigenlijk teveel rond onder de Zeeuwse jongens en meis jes: ze zijn niet verder gekomen dan die vage, min of meer duidelijk gedroomde dromen over hun leven. Weet je wat er dan gebeuren moet? Dan moet je aan het werk. Dan moet je aan je leven „vorm" leren geven. Zoals die beeldhouwer dat aan dat klompje steen moest doen. Nu is dat woord „vorm" eigenlijk een verkeerd woord. We gebruiken dat woord meer als het om dingen gaat, of om uiter lijkheden. Maar daarom is het me echt niet te doen. Het komt natuurlijk ook op de buitenkant aan. Toen Jezus zei, dat de Farizeërs alleen de buitenkant van de drinkbeker reinigden, toen bedoelde hij niet te zeggen, dat dus de buitenkant voortaan maar ongewassen moest blijven. En als we vandaag veel over de binnen kant praten en over het hart, dan betekent dat niet dat tandenpoetsen en handenwas sen absoluut onbelangrijk geworden zijn. Maar over deze buitenkant wil ik het deze keer niet hebben. Daarom is het woord „gestalte" een beter woord. Je moet je leven een bepaal de. gestalte geven. Dat woord gebruiken we voor levende wezens, vooral voor men sen. En nu bedoel ik niet zo in 't algemeen maak er wat van. Dat is het bekende va ren zonder kompas, 't Geeft niet hoe en waarheen, als je maar vaart. Dat is een stelregel, die het op het eerste gezicht wel doet, maar die kennelijk uitgevonden is door mensen die de moeite teveel vonden, om koers te houden. Nee, het gaat er heus niet om dat je „er wat van maakt". Juist dat woordeke „wat", ja wat maak je er van? Laten we ons dat door de apostel Pau- lus laten vertellen. Hij gebruikte ook dat- woord „gestalte" al. Als een soort beeldhouwer is Paulus in opdracht van zijn grote Baas bezig ge weest met beitelen en passen en meten, opdat hij aan de gemeente's waarin hij werkte de „gestalte van Christus" mocht geven. Dat zelfde geldt ook voor ieder chris ten. Die 'moet ook aan het werk. Niet alleen in de gemeente waarin hij leeft, maar ook in zijn eigen leven. Dat eigen leven moet niet een vorme loze klomp blijven. Je hebt wel heel de gelijk de opdracht om maar niet op de golven van het gebeuren wat mee te drij ven, maar om te zwemmen. Dat wil zeg gen je armen en je benen gebruiken. Of om in de beeldspraak van de beeld houwer te blijvenom de beitel en de ha mer te hanteren en te werken voor die gestalte. Maar dan ook terdegede gestalte van Christus. Hoezeer ook de Heilige Geest de eigen lijke beeldhouwer hiervan is, het waait je niet aan. God wil activiteit van je zien, ook in dat vorm-geven aan je eigen leven. Sch. H. M. K. NIEUWERKERK Waarde Broeders en Zusters, De mensen die na de vloed van 1 Febr. 1953 met grote en smartelijke verliezen hun grond moesten verlaten, de meeste •voor de tweede keer in hun leven de eva cuatie in moesten en blind in de toekomst deze weg moesten aanvaarden, weten el kander over deze dingen bij tijden en ge legenheid nog al eens aardig bezig te hou den. Er wordt soms met weinig woorden, of ook wel met breed opgezette verhalen, een uiteenzetting gegeven over een vriende lijke of minder vriendelijke ontvangst in de vreemde, over aangewezen behuizing- of gevonden onderdak, en dan hoort men bij aandachtig luisteren daarover heel veel mooie dingen, al zijn het dan ook zoals te begrijpen is, niet allemaal mooie din gen. Er is een spreekwoord dat zegtAls de roos heel mooi en lieflijk bloeit, priempt en prikt haar doorn het meeste pijnlijk. Een broeder der gemeente zeide mij eensZwijg tegen mij over evacuatie, want als het goed gaat, gaat het nóg niet goed. Als het goed gaat in de evacuatie, dat is dan de roos, en als het niet goed gaat, dat is dan de doorn. Welnu, die tweemaal 16 maanden in zijn korte leven geëvacueerd is geweest met al de aankleve van dien, die heeft voor die roos, en voor die doorn wel enig begrip naar ik meen. Het was wel een beetje aardig en schichtig gezegd van die broeder, maar daar ligt toch wel een tikje waarheid in. Geëvacueerd zijn wil zeggen dat men uithuizig is, en als men uithuizig is, dan heeft het zelfbestuur, het zeggen hoe men het wil en hoe het moet, opgehouden. Men is inwonende en steken onze voe ten onder de tafel bij anderen en of dit nu in een nederige woning is of in een paleis, men wordt bevolen, en men is ge houden ons zelf te schikken naar de re gels van het huis waarin men opgenomen is en baas in eigen huis, zoals wij dat kenden en liefhadden, is voor korter of langer duur uitgesloten en dat is voor een mens, een gezin dat een zelfstandig be staan genoot een drukkend kruis en dik wijls een lastige last om het stil en on derworpen aan de wil des Heren te dra gen. Merkwaardig is, dat zachte naturen meestal behoren tot de dankbaren van hart, dat zijn de mensen, die niet op ieder slakje zout leggen, stil en gelaten hun weg gaan en hoe zwaar ook beproefd, al tijd maar zeggen: wij zijn geëvacueerd, dat iswij zijn niet thuis en men kan het ■niet altijd krijgen zoals men dat gewoon is of wenst, zij weten zich aan te passen (al is het niet zonder moeite) in de om geving waar zij beland zijn, weten vèr- genoegd te zijn met hetgeen zij nog be zitten, en zijn dankbaar voor ieder vrien delijk woord en ieder toegestoken hand. Doch er zijn, zoals dit altijd is, ook teleur gestelden en deze teleurgestelden vindt men aan twee kanten. Aan de éne kant de mensen, die aange daan en bewogen over zoveel leed en ver driet van hun getro'ffen medemensen hun hart en huis hadden opengezet om de hun onbekende geëvacueerden man, vrouw of gezin vriendelijk te ontvangen, zo goed als dit mogelijk was te huisvesten en hun het leven goed en aangenaam te maken. Aan de andere kant vond men de ge troffen mensen, die geslagen door rouw en leed, verkleumd van koude en ontbe ring buitengewoon dankbaar waren voor de hartelijke ontvangst in de vreemde wat viel dat bij velen mee en hoe werd ge hoopt en gebeden, dat het verder in alles zo blijven zou. Dit gelukte in vele gevallen de eerste tijd vrijwel volkomen. Men was goed met elkaar en soms ook wel geholpen doordat er nu opeens hulp in de huishouding of arbeidskracht voor het land of werkplaats aanwezig was, doch daar de evacuatie een ongedachte duur aannam van 12 tot 16 maanden of nog langer, men elkaar in de krop ging kennen, ging bij de ene partij de roem, en bij de andere partij de room er wel een beetje af. (Wordt vervolgd) CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 5 DECEMBER 1954 Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur 2 uur 5 uur (Noorderkerk) 9.30 uur 5 uur Luth. Kerk, avond 7.15 uur Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds J. J. van Wageningen te Schiedam. Ds P. van Til, Zondag 51 Ds P. van Til, Zondag 51 Ds P. van Til, Zondag 51 Zang door Evangelisatie Zangkoor. Ds J. J. van Wageningen Collecte verschillende doeleinden. Dhr P. J. de Jonge Ds P. M. Veldhuijzen Pomburg 10 uur Cand. Struijs te Rotterdam, 2.30 uur J. Spoelstra Gapinge 9.30 en 7 uur Grijpskerke 10 en 2.30 uur Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Oostkapelle 11 en 3 uur Ds J. Spoelstra Ds J. Goumare Ds A. Elshout Ds C. van Nes Ds H. M. Dercksen Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe, Bed. PI. Av. en Dankz. Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld, Voorber. H. Av. St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf Vrouwenpolder 9.30 uur Ds H. M. Dercksen, 2.30 uur Drs O. Jager. Westkapelle 10 uur Drs O. Jager, 2.30 uur Cand. Struijs te Rotterdam Collecte algemene Chr. doeleinden. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds I Axel 10 en 3 uur Breskens 10.30 en 3 uur Hoek 10 uur 6 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Terneuzen 10 en 3 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Zout.espui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ringnalda, Verkiezing Ambtsdragers Ds D. J. Couvée Ds P. J. Richel te Heemstede Ds F. L. Schalkwijk. Intrede Ds Th. Rienks Ds H. Pestman Ds D. Middelkoop Ds J. B. van Mechelen CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 en 2 uur Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R Collecte voor de slachtoffers van 's-Gravenp older Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kapellc 10 en 2.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ILoogerheide 4 uur Krdbbendijke 9.30 en 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Poortvliet T hol en 10 en 5 uur Ds A. Veldhuijzen Ds J. v. d. Leek Ds J. v. d. Veen Ds R. A. Flinterman A. Flinterman, Zondag 11 de watersnood in Canada. Ds H. J. Kouwenhoven Ds J. Koolstra Ds PI. Wiersinga Ds G. Aalbersberg Ds C. de Ruyter Ds G. Pleijerman Ds J. E. Booy Ds K. Smit Ds A. G. v. d. Stoel Ds A. G. Baaijen Ds A. Koning Ds PI. D. Bakker CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 11.15 uur Leesdienst, 3.15 uur Ds H. M. Kuitert Voorber. PI. Av. Bruinisst 10 en 3 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 3 uur Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuwerkerk 10 en 5 uur Oosterland 10 en 2.30 uur Leesdienst Leesdienst Ds PI. L. van Aller Ds C. v. d. Tas te Amsterdam-W. Ds A. J. Radder Cand. P. Schravendeel te Rotterdam £)s D. Bremmer Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds C. v. d. Tas Scliarendijke 10 en 2.30 uur Ds H. M. Kuitert, Bed. H. Av. en Dankz. Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke Beroepen te Wilsum (Ov.), W. Fok kens te Wissekerke te Westbroek, P. M. Veldhuijzen te Arnemuiden te Rot terdam, Drs O. Jager te Vrouwenpolder Ae Heeg (voor de miss. dienst op Poer- woredjo, Midden Java), G. P. Noote- boom te Borne te Dordrecht (vac. W. B. den Brave), B. G. Mees ten Oever te Kamerik te Krommenie, W. Struys, cand. te Rotterdam. Aangenomen naar Apeldoorn (vac. S. Eringa), G. Vellenga te Alkmaar naar Castricum, A. A. Leenhouts, hulppred. aldaar. Bedankt voor Scheemda, G. Sinia te Jutrijp-Bommerts voor 's-Gravenhage- West (vac. A. J. v. Sluijs), A. Brouwer te Barneveld voor Zeist (4e pred. pl.), W. van Boeijen te Eindhoven voor Bloemendaal, G. N. Lammens te Rotter dam-Kralingen voor Onstwedde, A. Reen te Ylst. Afscheid en intrede. Cand. F. L. Schalkwijk te Heemstede is voornemens a.s. Zondag intrede te doen te Hoek Ds A. G. Baaijen is voornemens 9 Jan. afscheid te nemen van Rilland-Bath. NOTITIE: Wegens plaatsgebrek moest deze week overstaan het artikel van Ds Meister „Waarheen" en het verslag der Classis Tholen. Redactie. Heden nam God tot Zich onze innig geliefde Man, Vader, Be huwd- en Grootvader, de heer in de ouderdom van 75 jaar. Uit aller naam, Wed. A. MEIJERS- MELIS. Serooskerke (W), 1 Dec. 1954. Begrafenis 4 December, 13 uur. □ar Voor rokersbenodigdheden zoals aanstekers, cigarettenkokers, tabakszakken en pijpen enz. is Uw beste adres Sigarenmagazijn BOSDIJK. Pracht reclame-aanbieding Tuime laar asbak gevuld met Hudson siga ren 5,50. 22 bolknakken van 22 ct. 4,84 5 Senoritas van 13 cent 0,65 Samen 5,49 De pracht asbak voor 0,01 (winkelwaarde 2, Totaal 5,50 Dit is gekregen SIGARENMAGAZIJN BOSDIJK LANGEVIELE 11, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 3