PREDIKBEURTEN
Kerknieuws
Uit de getroffen Kerken
ADRIAAN MEIJERS,
eindelijk ook bedoeld. En ik heb al schrij
vend ook niemand anders dan hen op het
oog.
Het gaat deze keer over de vorm van
je leven. En daarover dat wij allemaal
aan die vorm moeten werken.
Dan neem ik meteen maar een voor
beeld bij de kop.
Denk eens aan een beeldhouwer.
Zo'n man heeft heel wat klompen ruwe
steen in zijn atelier staan, waar nog geen
lijn en geen vorm in te ontdekken valt.
Op een goeie dag droomt die beeldhou
wer (ze dromen altijd overdag, zulke
mensen) van een prachtig beeld. Hij is
ei zo verrukt van, dat het hem niet meer
loslaat. Hij ziet in zijn gedachten alles al
in. de juiste verhoudingen en in de juiste
grootte. Maar dat is allemaal nog maar
gedroomd. En de een droomt duidelijker
dan de ander.
Wil dat beeld werkelijkheid worden,
dan moet die goede man aan het werk,
zoals dat woord „werkelijkheid'' al zegt.
Hij pakt zijn hamer en zijn beitel en
zijn passer en wat dies meer zij, en gaat
met zo'n klomp steen aan de gang.
Die klomp steen is er wel, maar die
klomp steen moet gestalte krijgen. Het
moet niet zo'n vormeloze massa blijven,
maar uit die bonk steen moet langzamer
hand iets naar voren treden, hoe langer
hoe duidelijker, totdat de mensen einde
lijk gaan uitroepenhé, dat is die kleine
Bartje van „Bartje zoekt het geluk". Of
dat is de kop van Calvijn.
Als het zover is, dan heeft die onge
vormde klomp steen „vorm" gekregen,
herkenbare vorm.
En zo is dat nu min of meer in ons
leven.
Als ik zo eens in sommige starende
ogen kijk onder de catechisatieles, dan
lees ik daarin vaak zo'n droom die min
of meer duidelijk gedroomd wordt (ook
catechisanten kunnen dus overdag dromen
en wie weet verschillen ze niet zoveel van
die beeldhouwer). Waarover die droom
gaat, doet niet ter zake. Het gaat zeker,
bewust of onbewust over de vorm van
je leven.
Als je dat nu bij dromen laat, en dus
niets anders doet dan dromen en broeden
over allerlei vage verlangens, dan blijft
je leven zo'n ongevormde klomp, waar
vorm noch gestalte aan te zien is.
Zo lopen er mij toch eigenlijk teveel
rond onder de Zeeuwse jongens en meis
jes: ze zijn niet verder gekomen dan die
vage, min of meer duidelijk gedroomde
dromen over hun leven.
Weet je wat er dan gebeuren moet?
Dan moet je aan het werk. Dan moet je
aan je leven „vorm" leren geven. Zoals
die beeldhouwer dat aan dat klompje
steen moest doen.
Nu is dat woord „vorm" eigenlijk een
verkeerd woord. We gebruiken dat woord
meer als het om dingen gaat, of om uiter
lijkheden. Maar daarom is het me echt
niet te doen. Het komt natuurlijk ook op
de buitenkant aan. Toen Jezus zei, dat
de Farizeërs alleen de buitenkant van de
drinkbeker reinigden, toen bedoelde hij
niet te zeggen, dat dus de buitenkant
voortaan maar ongewassen moest blijven.
En als we vandaag veel over de binnen
kant praten en over het hart, dan betekent
dat niet dat tandenpoetsen en handenwas
sen absoluut onbelangrijk geworden zijn.
Maar over deze buitenkant wil ik het deze
keer niet hebben.
Daarom is het woord „gestalte" een
beter woord. Je moet je leven een bepaal
de. gestalte geven. Dat woord gebruiken
we voor levende wezens, vooral voor men
sen.
En nu bedoel ik niet zo in 't algemeen
maak er wat van. Dat is het bekende va
ren zonder kompas, 't Geeft niet hoe en
waarheen, als je maar vaart. Dat is een
stelregel, die het op het eerste gezicht wel
doet, maar die kennelijk uitgevonden is
door mensen die de moeite teveel vonden,
om koers te houden.
Nee, het gaat er heus niet om dat je
„er wat van maakt". Juist dat woordeke
„wat", ja wat maak je er van?
Laten we ons dat door de apostel Pau-
lus laten vertellen. Hij gebruikte ook dat-
woord „gestalte" al.
Als een soort beeldhouwer is Paulus
in opdracht van zijn grote Baas bezig ge
weest met beitelen en passen en meten,
opdat hij aan de gemeente's waarin hij
werkte de „gestalte van Christus" mocht
geven.
Dat zelfde geldt ook voor ieder chris
ten. Die 'moet ook aan het werk. Niet
alleen in de gemeente waarin hij leeft,
maar ook in zijn eigen leven.
Dat eigen leven moet niet een vorme
loze klomp blijven. Je hebt wel heel de
gelijk de opdracht om maar niet op de
golven van het gebeuren wat mee te drij
ven, maar om te zwemmen. Dat wil zeg
gen je armen en je benen gebruiken.
Of om in de beeldspraak van de beeld
houwer te blijvenom de beitel en de ha
mer te hanteren en te werken voor die
gestalte.
Maar dan ook terdegede gestalte van
Christus.
Hoezeer ook de Heilige Geest de eigen
lijke beeldhouwer hiervan is, het waait je
niet aan.
God wil activiteit van je zien, ook in
dat vorm-geven aan je eigen leven.
Sch. H. M. K.
NIEUWERKERK
Waarde Broeders en Zusters,
De mensen die na de vloed van 1 Febr.
1953 met grote en smartelijke verliezen
hun grond moesten verlaten, de meeste
•voor de tweede keer in hun leven de eva
cuatie in moesten en blind in de toekomst
deze weg moesten aanvaarden, weten el
kander over deze dingen bij tijden en ge
legenheid nog al eens aardig bezig te hou
den.
Er wordt soms met weinig woorden, of
ook wel met breed opgezette verhalen, een
uiteenzetting gegeven over een vriende
lijke of minder vriendelijke ontvangst in
de vreemde, over aangewezen behuizing-
of gevonden onderdak, en dan hoort men
bij aandachtig luisteren daarover heel veel
mooie dingen, al zijn het dan ook zoals
te begrijpen is, niet allemaal mooie din
gen.
Er is een spreekwoord dat zegtAls
de roos heel mooi en lieflijk bloeit,
priempt en prikt haar doorn het meeste
pijnlijk.
Een broeder der gemeente zeide mij
eensZwijg tegen mij over evacuatie,
want als het goed gaat, gaat het nóg niet
goed. Als het goed gaat in de evacuatie,
dat is dan de roos, en als het niet goed
gaat, dat is dan de doorn.
Welnu, die tweemaal 16 maanden in
zijn korte leven geëvacueerd is geweest
met al de aankleve van dien, die heeft
voor die roos, en voor die doorn wel enig
begrip naar ik meen.
Het was wel een beetje aardig en
schichtig gezegd van die broeder, maar
daar ligt toch wel een tikje waarheid in.
Geëvacueerd zijn wil zeggen dat men
uithuizig is, en als men uithuizig is, dan
heeft het zelfbestuur, het zeggen hoe men
het wil en hoe het moet, opgehouden.
Men is inwonende en steken onze voe
ten onder de tafel bij anderen en of dit
nu in een nederige woning is of in een
paleis, men wordt bevolen, en men is ge
houden ons zelf te schikken naar de re
gels van het huis waarin men opgenomen
is en baas in eigen huis, zoals wij dat
kenden en liefhadden, is voor korter of
langer duur uitgesloten en dat is voor een
mens, een gezin dat een zelfstandig be
staan genoot een drukkend kruis en dik
wijls een lastige last om het stil en on
derworpen aan de wil des Heren te dra
gen.
Merkwaardig is, dat zachte naturen
meestal behoren tot de dankbaren van
hart, dat zijn de mensen, die niet op ieder
slakje zout leggen, stil en gelaten hun
weg gaan en hoe zwaar ook beproefd, al
tijd maar zeggen: wij zijn geëvacueerd,
dat iswij zijn niet thuis en men kan het
■niet altijd krijgen zoals men dat gewoon
is of wenst, zij weten zich aan te passen
(al is het niet zonder moeite) in de om
geving waar zij beland zijn, weten vèr-
genoegd te zijn met hetgeen zij nog be
zitten, en zijn dankbaar voor ieder vrien
delijk woord en ieder toegestoken hand.
Doch er zijn, zoals dit altijd is, ook
teleur gestelden en deze teleurgestelden
vindt men aan twee kanten.
Aan de éne kant de mensen, die aange
daan en bewogen over zoveel leed en ver
driet van hun getro'ffen medemensen hun
hart en huis hadden opengezet om de hun
onbekende geëvacueerden man, vrouw of
gezin vriendelijk te ontvangen, zo goed
als dit mogelijk was te huisvesten en hun
het leven goed en aangenaam te maken.
Aan de andere kant vond men de ge
troffen mensen, die geslagen door rouw
en leed, verkleumd van koude en ontbe
ring buitengewoon dankbaar waren voor
de hartelijke ontvangst in de vreemde
wat viel dat bij velen mee en hoe werd ge
hoopt en gebeden, dat het verder in alles
zo blijven zou.
Dit gelukte in vele gevallen de eerste
tijd vrijwel volkomen. Men was goed met
elkaar en soms ook wel geholpen doordat
er nu opeens hulp in de huishouding of
arbeidskracht voor het land of werkplaats
aanwezig was, doch daar de evacuatie een
ongedachte duur aannam van 12 tot 16
maanden of nog langer, men elkaar in de
krop ging kennen, ging bij de ene partij
de roem, en bij de andere partij de room
er wel een beetje af.
(Wordt vervolgd)
CLASSIS MIDDELBURG.
ZONDAG 5 DECEMBER 1954
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur
2 uur
5 uur
(Noorderkerk) 9.30 uur
5 uur
Luth. Kerk, avond 7.15 uur
Arnemuiden 10 en 2.30 uur
Ds J. J. van Wageningen
te Schiedam.
Ds P. van Til, Zondag 51
Ds P. van Til, Zondag 51
Ds P. van Til, Zondag 51
Zang door Evangelisatie Zangkoor.
Ds J. J. van Wageningen
Collecte verschillende doeleinden.
Dhr P. J. de Jonge
Ds P. M. Veldhuijzen
Pomburg 10 uur Cand. Struijs te Rotterdam, 2.30 uur J. Spoelstra
Gapinge 9.30 en 7 uur
Grijpskerke 10 en 2.30 uur
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur
Oostkapelle 11 en 3 uur
Ds J. Spoelstra
Ds J. Goumare
Ds A. Elshout
Ds C. van Nes
Ds H. M. Dercksen
Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe, Bed. PI. Av. en Dankz.
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld, Voorber. H. Av.
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon
Veere 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds P. v. d. Schaaf
Vrouwenpolder 9.30 uur Ds H. M. Dercksen, 2.30 uur Drs O. Jager.
Westkapelle 10 uur Drs O. Jager, 2.30 uur Cand. Struijs te Rotterdam
Collecte algemene Chr. doeleinden.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds I
Axel 10 en 3 uur
Breskens 10.30 en 3 uur
Hoek 10 uur
6 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Terneuzen 10 en 3 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Zout.espui (Chr. School) 10 en 2.30 uur
Ringnalda, Verkiezing Ambtsdragers
Ds D. J. Couvée
Ds P. J. Richel te Heemstede
Ds F. L. Schalkwijk. Intrede
Ds Th. Rienks
Ds H. Pestman
Ds D. Middelkoop
Ds J. B. van Mechelen
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10 en 2.30 uur
Driewegen 9.30 en 2 uur
Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R
Collecte voor de slachtoffers van
's-Gravenp older
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapellc 10 en 2.30 uur
Kruiningen 10 en 2.30 uur
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
ILoogerheide 4 uur
Krdbbendijke 9.30 en 2.30 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur
Poortvliet
T hol en 10 en 5 uur
Ds A. Veldhuijzen
Ds J. v. d. Leek
Ds J. v. d. Veen
Ds R. A. Flinterman
A. Flinterman, Zondag 11
de watersnood in Canada.
Ds H. J. Kouwenhoven
Ds J. Koolstra
Ds PI. Wiersinga
Ds G. Aalbersberg
Ds C. de Ruyter
Ds G. Pleijerman
Ds J. E. Booy
Ds K. Smit
Ds A. G. v. d. Stoel
Ds A. G. Baaijen
Ds A. Koning
Ds PI. D. Bakker
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 11.15 uur Leesdienst, 3.15 uur Ds H. M. Kuitert
Voorber. PI. Av.
Bruinisst 10 en 3 uur
Colijnsplaat 10 en 6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 10 en 3 uur
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuwerkerk 10 en 5 uur
Oosterland 10 en 2.30 uur
Leesdienst
Leesdienst
Ds PI. L. van Aller
Ds C. v. d. Tas te Amsterdam-W.
Ds A. J. Radder
Cand. P. Schravendeel te Rotterdam
£)s D. Bremmer
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds C. v. d. Tas
Scliarendijke 10 en 2.30 uur Ds H. M. Kuitert, Bed. H. Av. en Dankz.
Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke
Beroepen te Wilsum (Ov.), W. Fok
kens te Wissekerke te Westbroek, P.
M. Veldhuijzen te Arnemuiden te Rot
terdam, Drs O. Jager te Vrouwenpolder
Ae Heeg (voor de miss. dienst op Poer-
woredjo, Midden Java), G. P. Noote-
boom te Borne te Dordrecht (vac. W.
B. den Brave), B. G. Mees ten Oever te
Kamerik te Krommenie, W. Struys,
cand. te Rotterdam.
Aangenomen naar Apeldoorn (vac. S.
Eringa), G. Vellenga te Alkmaar naar
Castricum, A. A. Leenhouts, hulppred.
aldaar.
Bedankt voor Scheemda, G. Sinia te
Jutrijp-Bommerts voor 's-Gravenhage-
West (vac. A. J. v. Sluijs), A. Brouwer
te Barneveld voor Zeist (4e pred. pl.),
W. van Boeijen te Eindhoven voor
Bloemendaal, G. N. Lammens te Rotter
dam-Kralingen voor Onstwedde, A.
Reen te Ylst.
Afscheid en intrede. Cand. F. L.
Schalkwijk te Heemstede is voornemens
a.s. Zondag intrede te doen te Hoek
Ds A. G. Baaijen is voornemens 9 Jan.
afscheid te nemen van Rilland-Bath.
NOTITIE: Wegens plaatsgebrek moest
deze week overstaan het artikel van Ds
Meister „Waarheen" en het verslag der
Classis Tholen. Redactie.
Heden nam God tot Zich onze
innig geliefde Man, Vader, Be
huwd- en Grootvader, de heer
in de ouderdom van 75 jaar.
Uit aller naam,
Wed. A. MEIJERS-
MELIS.
Serooskerke (W), 1 Dec. 1954.
Begrafenis 4 December, 13 uur.
□ar Voor rokersbenodigdheden
zoals aanstekers, cigarettenkokers,
tabakszakken en pijpen enz. is Uw
beste adres
Sigarenmagazijn BOSDIJK.
Pracht reclame-aanbieding Tuime
laar asbak gevuld met Hudson siga
ren 5,50.
22 bolknakken van 22 ct. 4,84
5 Senoritas van 13 cent 0,65
Samen 5,49
De pracht asbak voor 0,01
(winkelwaarde 2,
Totaal 5,50
Dit is gekregen
SIGARENMAGAZIJN BOSDIJK
LANGEVIELE 11, Middelburg