hervorming jVxelaria de ROEP d KERK- Weekblad van de Gereformeerde Kerken in Zeeland Een Bijbeldag voor Zeeland te Middelburg ZEEUWSE KERKBODE TIENDE JAARGANG No. 18 Berichten en opgaven Predikbeur ten tot Dinsdagsmorgens te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Hoofdredacteur: Dr C. Stam, Westwal 2, Goes, Telefoon 2563. RedacteurenDs D. J. Couvée, Ds Y. J. Tiemersma, Drs A. Verschoor. Medewerker: Ds H. Veldkamp, Veldweg C 260i, Telefoon 884, Hattem. Drukkers: Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 VRIJDAG 29 OCTOBER 1954 Abonnementsprijs: ƒ2,75 per half jaar (bij vooruitbetaling). Afzonderlijke nummers 12 cent. Advertentiën 10 cent per mm. De herinnering, opgeroepen door de datum, 31 October, moeten wij niet terug dringen. Want, wij zouden daarmee een belangrijke gebeurtenis naar de achter grond schuiven. U kunt gerust zeggen dat er reformatorisch leven is, kerkelijk leven, waarin de bediening van het Evan gelie in het midden staat dat is vrucht van de gebeurtenis in Wittenberg, op 31 October 1517. Plet ging toen tegen de ajlaat. Er ver schenen stellingen in het publiek, te ver dedigen door Dr Maarten Luther. Een monnik, die van zijn pij zóveel hield, dat hij deze nog enkele jaren gedragen heeft, nadat de breuk met de Roomse Kerk had plaats gevonden. Fel, zoals deze mens kon zijn, verzette hij zich tegen de Rooms-Katholieke dwa ling inzake de vergeving der zonden. En niet minder tegen het droevig misbruik van de aflaathandel, die een soort goud winning^ moest worden. Dit was het eerste, vrij simpele begin. Een verzet in de kring van de academie. Waarbij zelfs de gedachte niet eens op kwam, om met de kerk te breken. De Paus zag het dan ook niet zo erg in. Wat ruzie in de monnikenwereld, wie kan dat tegenhouden In de zekerheid, dat al les gauw voorbij zou zijn, liet de kerk vorst het voorlopig maar gaan. Wat de Paus niet dacht, en wat Luther niet bedoelde, dat bleek er uit voort te komen. Plet was het sein tot verandering. Na deze inzet kwam het tot een optrekken voor de vrijheid van overtuiging, een stel len van een ander èn hoger gezag boven dat van Paus of kerk. Het onfeilbaar ge zag van het Woord Gods. Achter al de kerkelijke ceremoniën ging de heerlijkheid van het Evangelie schuil. Het werd de zegen der Hervor ming, dat de verkondiging van het Evan gelie stelde in de geloofsblijdschap. Tegenwoordig zeggen sommige propa gandisten voor het Rooms-Katholicisme, dat een protestant zijn geloofszekerheid pas ontvangt, wanneer hij van zijn zoeken komt tot het vinden van de tegenwoordig heid van Christus in de kerk, bij de dienst van het altaar. Wie de geschiedenis der Hervorming nagaat, die leert het uit de feiten precies andersom. De overtuiging, die de druk van het geweten wegnam, kreeg Luther onder Gods bestel door het Evangelie. Daarom staat hij niet alleen. Van Calvijn is eveneens bekend, dat hij door het Woord Gods tot het inzicht kwam, waar of de weg ten leven ligt. Lang vóór het uur der Hervorming waren er al gekomen, die de ontzaggelijke betekenis van het Woord, en de waarde der prediking, hebben uitgeroepen. MaarRome kón die stemmen toen nog grotendeels tot zwijgen brengen. Sinds Luthers daad was dit onmogelijk. Zelfs het krasse ingrijpen van paus en keizer konden niet verhinderen, dat Gods Woord zijn loop nam door de landen. Bedreiging en vervolging, kerker en brandstapel waren niet bij machte, de kracht van het Woord en de Geest te bre ken. Plet is wel een pijnlijke ontdekking. Rome beleed de Drie-eenheid, zo goed als de Reformatoren. Enin naam van dezelfde God, Die door de Reforma toren naar het Woord beleden werd, gaf Rome aan de Reformatie het bevel, om dit belijden te stakenDe feiten wezen al spoedig uit, dat het niet bij woorden bleef. In naam van God werden ze straks, om de belijdenis van God, gedood. Daar ligt iets tragisch in dit verloop der ge beurtenissen Fanatisme is altijd gevaar lijk. Op kerkelijk en godsdienstig gebied schijnt het soms te grenzen aan het dae- monische. Rome, met de apostolische geloofsbe lijdenis en de oecumenische symbolen, èn de Reformatie, met diezelfde belijdenis sen, en toch kreeg de laatste geen levens kans van de eerste. In dezelfde zin, als het Farizeïsme van Paulus zei, dat deze man niet behoorde te leven, heeft ook Rome de vloek uitgesproken over de Re formatie, en over de belijdenis, dat een zondaar zalig wordt uit genade alleen. De tegenstelling bleek onverzoenlijk. En dat, terwijl Luther eerst niet dacht over breken met de kerk. Nog na zijn ban-vloek droeg hij het priesterlijk ge waad. Jarenlang hoopte men nog, dat er een weg gevonden zou worden, waarin het samenleven der kerk weer werkelijk heid zou worden. Totdat de gebeurtenis sen, godsdienstgesprekken en Trente niet te vergeten, het ijdele van deze hoop al te duidelijk maakten. In welke zin Rome de Plervorming ziet, is bij verschillende gelegenheden wel ge bleken. De toepassing van het Schrift woord een kwade boom kan geen goede vrucht voortbrengen, laat aan „verkla ring" niets te wensen over. En het is goed, dat wij deze dingen verstaan. Plet spreekt vanzelf, dat wij, bij her innering aan het begin der Hervorming, ons ook voor deze tijd afvragen, in hoe ver de kracht, die toen openbaar werd, ook nu nog werkt en dringt tot daden van geloof en gehoorzaamheid aan Gods Woord. De verhoudingen liggen wel geheel an ders dan in de zestiende eeuw. Rome kreeg wel weer invloed in de landen van Europa, maar daarnaast zijn allerlei krachten opgekomen, die jammer genoeg het beginsel der gehoorzaamheid aan Gods Woord niet hebben. Als we de tijd van de Hervorming ver gelijken met de onze, dan is de betekenis van de kerk in het leven erg veranderd. Plet is te merken in de politiek der volken, in de conferenties der diplomaten, en in de ontwikkeling van het leven. Het is daarom niet altijd een zuivere opzet, wan neer men, in naam van de vrijheid, pro test aantekent tegen kerkelijke inmenging. Want, deze vrijheid is maar al te vaak zich critisch stellen tegenover het Woord Gods, en het gezag van het menselijk in zicht en kunnen hoger achten dan het getuigenis der Openbaring. Daarom moeten wij de roep van de kerkhervorming horen. Dat was maar niet een beetje restauratie, of een willen in gaan tegen de tot die tijd gevolgde tradi tie. Het was een oproep tot het belijden van het Koningschap van Christus over héél het leven. Zeker eerst in de kerk, maar niet minder in het leven daarom heen. Daarbij zou het Woord Gods alleen le ren, welke de inrichting der kerk moest zijn, en welke beginselen voor gezin en maatschappij moesten gevolgd worden. In deze worsteling moesten de Refor matoren zich wel in de eerste plaats zetten tot verklaring van het Woord Gods. Luther heeft wel eens gezegd, dat hij eigenlijk niets anders gedaan heeft. Ook Calvijn heeft een heel stuk van zijn leven gewijd aan uitlegging en pre diking. Plet verwijt, later wel eens aan de Her vormers gemaakt, dat zij belangrijke din gen vergeten hebben (zending, eschatolo gie), is niet geheel billijk, gezien de taak, die in de eerste plaats moest vervuld wor den. Als wij, in zoveel later eeuw, verrijkt met de vrucht van het werk der Refor matoren, dan maar zorgen, dat wij de zegen van het Woord Gods uitdragen. Eén ding is soms ontstellend. In ver schillende kring is er de oproep tot het Woord. Daarbij stellen zij zich soms te genover elkander, zonder dat er van een waarachtig zoeken van elkaar sprake is. Wie nagaat, hoe of de Calvinisten ge tracht hebben de Lutheranen in de 16e eeuw te zoeken, die zal daaruit leren, dat het zoeken van elkander zeker niet een verboden weg is. Om eens een vreemd voorbeeld te noe men. De naam van Gandhi is nog niet vergeten. Welk een invloed had deze man met zijn zelfopofferende toewijding aan de zaak, die hij liefhadZonder geweld, maar met kracht van overtuiging en door zelfkastijding, worstelde hij naar de over winning toe. Welke is de toewijding van de kinderen der Reformatie aan de zaak van het Evangelie? Dezer dagen lazen wij cijfers over „op komst onder het Woord", in onze centra, in Geref. kring, 's Morgens 43^ pCt., 's avonds 31 pCt. Nergens kwam men 's avonds verder dan 35 pCt. En 's mor gens nauwelijks de helft van de gemeente. Zeker zijn deze cijfers „gunstig", ver geleken met wat pas uit Herv. kring ge publiceerd is. Maar.deze vergelijking is uiterst gevaarlijk. Met dit voor ogen, wordt de roep der Plervorming voor ons in deze tijd toch wel duidelijk De slapenden wakker maken, de gezin nen bearbeiden, de gemeente indachtig maken, dat „Gereformeerd" zijn betekent de erfenis der Reformatie bewaren, en er wat mee doenDe dominees voorop Inplaats van „gewaagde sprongen", ligt er iets, dat rijker vrucht draagt. Zelf bezield met liefde voor het belijden dei- waarheid, heel de gemeente tot de rijkdom van de belijdenis te brengen. Het volk, de jeugd, bewust maken, dat zij Gerefor meerd zijn, om in deze weg de zegen der Reformatie verder te dragen, opdat het Woord Gods zal brengen tot de overwin ning van de wereld. Als dit in het persoonlijk leven begint te werken, dan kan God hierdoor grote dingen doen. Als in de eeuw der Her vorming. C. St. Tot nu toe belegde het Nederlandse Bijbelgenootschap eens of tweemaal per jaar in elke provincie districtsvergaderin gen, die in hoofdzaak waren gewijd aan de bespreking van het organisatorische werk in de betrokken provincie en vrijwel uitsluitend werden bezocht door de afge vaardigden van de afdelingen. Volgens de nieuwe wet en de reglemen ten van het N.B.G., die op 15 Juni 1954 in werking zijn getreden, zullen deze pro vinciale vergaderingen een enigszins an der karakter krijgen. Zij zullen voortaan in verschillende plaatsen worden gehouden, zodat alle de len van de provincie in de gelegenheid zul len zijn om meer van nabij kennis te ne men van het werk van het Bijbelgenoot schap. De morgenvergadering zal alleen voor de afgevaardigden toegankelijk blijven, maar in de middagvergadering zal ieder, die belang stelt in de Bijbel hartelijk wel kom zijn. In de middagvergadering zal steeds een spreker een belangrijk en ac tueel onderwerp behandelen. Dit jaar zal de Bijbeldag voor Zeeland op Zaterdag 6 November a.s. in „De Ver genoeging" te Middelburg worden gehou den. Om 10 uur zal de huishoudelijke ver gadering beginnen, terwijl in de openbare middagvergadering, die om 2 uur aan vangt, de heer D. v. d. Meulen, iemand, die de Oosterse wereld kent, zal spreken over„De Bijbel en de Islam". Verwacht wordt, dat voor deze spreker en voor dit onderwerp bij de leden van alle kerken, in de kringen van het onder wijs, maar ook bij buitenkerkelijke men sen grote belangstelling zal bestaan. We willen bovenstaande oproep graag voorzien van een woord van hartelijke aanbeveling. De arbeid van het Bijbelgenootschap, èn het onderwerp van 6 Nov. a.s., hebben beide recht op onze belangstelling. Eén der grote problemen van het Oosten komt aan de orde. Wie kan, die kome, met name ook uit de kringen van predikanten en kerkeraadsleden. S. De predikanten zullen allerwege hun oudere catechisanten wel weer hebben op gewekt om belijdenis van geloof af te leggen. Maarhun ouders Hebben die hier ook 'n taak? Het zijn immers hun zoons en dochters, die geroepen werden om de ouderlijke belofte, bij hun doop aan God gegeven, te maken tot hun eigen ja-woord op de vraag des Herengelooft gij nu eindelijk ook zelf dat ik üw God wil zijn? Dat ik mijn kostbaarst Bezit ook voor u ten of fer aan het kruis heb gebracht? Zouden daarom de ouders niet zelfs de allereerste aangewezenen zijn om er met eigen kind over te spreken Het derde gebod, naar de verklaring van de Catechismus, spoort ons aan om Gods Naam te belijden. Hoe menigmaal wordt dit feitelijk al leen verstaan van 'n vrij uitwendig op nemen voor de Fiere te midden van cle wereld. Flet blijft zo vaak dan bij 'n te genspreken van 'n ergerlijke zondaar indien dat tenminste nog gebeurt! of '11 rechts stemmen in de politiek. Maar hoe betrekkelijk zelden wordt dit 'n belijden van de naam van de Zaligma ker allereerst in 'n persoonlijk gesprek met ons eigen kind. Zeker, ook tegenover hen wordt wel eens Gods Naam uitgesproken. Als ze iets gedaan hebben of begeren tedoen, wat wij verkeerd achten, gebruiken we wel eens Gods NaamGod ziet hetofGod wil dat nietofGod zou u tegenkomen. Maar komt het ook wel eens met onze eigen kinderen tot 'n indringen in hun hart, door ze te laten doordringen tot ons eigen hart? En kunnen onze kinderen op de bodem van dat vader-, van dat moederhart, vin den de blijdschap en de vrede Gods over het verzoenend sterven van onze Heiland Misschien wordt door deze nog wel eens 'n keer te koop gelopen met eigen innerlijke ervaring of wat daar dan voor door moet gaan. Doch, dat dit gevaar nu bepaald dreigt in onze kringen, daarvan hebben wij, eerlijk gezegd, niet zoveel van bespeurd. Eer het tegendeel, 'n Zwijgen soms, 'n totaal zwijgen over de dingen des geloofs. Zelfs tegenover eigen man, eigen vrouw. Helaas zal dit wel eens voorkomen, omdat er nauwelijks geloof aanwezig is, omdat men er zelf feitelijk buiten staat. Maar het blijkt toch ook wel eens het geval bij mensen, die toch zelf niet ge heel vreemd zijn aan de kennis van eigen schuld en Gods genezende genade. Dan is er gebrek aan vrijmoedigheid, een niet geheel te loven schuchterheid, die 'n enkele maal zelfs schade bracht, waar schade had kunnen worden voorkomen en omgekeerdzegen in het eigen gezin had kunnen worden verspreid. Zo heeft het stellig ook zijn eigenaar dige moeilijkheden voor ouders om met de eigen kinderen te spreken. Zelf ma ken ze het ons niet steeds gemakkelijk. En. onze tegenwoordige woningen zijn ook al niet erg ingericht op afzondering en rust. Ieder kan die bezwaren kennen en verstaan. Maar dit mag geen reden zijn om maat niet met hen te spreken. Waarom zou toch God ieder kind eigen ouders geven, die door vlees en bloed, ka rakter, aanleg en gebruiken zo heel dicht bij elkander staan, waarom anders dan opdat zij, meer en beter en ook inniger' dan welke vreemde, die de ambtsdrager toch steeds blijft, niet hun kinderen zou den handelen, hun tot 'n voet en hand zijn, en hen zachtkens leiden op de eeuwi ge weg. Daarom ouders, redeneer niet te veel met uw zoons en dochters. Ge zoudt het misschien tegen 'n enkele in kennis moeten afleggen. En alle debat-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 1