PREDIKBEURTEN Uit de getroffen Kerken CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 10 OCTOBER 1954. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av. 2 uur Ds W. J. Meister, Bed. H. Av. 5 uur Ds P. van Til, Dankz. (Noorderkerk) 9.30 uur Ds W. J. Meister, Voorber. H. Av. 5 uur Ds W. J. Meister, Vrije stof Collecte Arbeid Gen. Depp, geestel. verzorging Militairen. Luik. Kerkavond 7.15 uur Drs O. Jager te Vrouwenpolder Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Domburg 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds P. v. d. Schaaf. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra. Voormiddag Voorb. H. Av. Grijpskerke 10 uur Ds J. Goumare, 2.30 uur Ds S. van Wouwe. Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds B. A. Knoppers, em. pr. Amsterdam-Z. Oostkapelle 10.45 en 3.15 uur Ds H. M. Dercksen Bed. H. Av. en Dankz. Serooskerke 10 uur Ds S. van Wouwe, 2.30 uur Drs A. Verschoor Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon Veere 9.30 uur Ds J. C. Streefkerk, Bed. Ii. Av. 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk, Bed. PI. Av. en Dankz. Ds P. v. d. Schaaf Vlissingen 9.30 en 5 uur Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur Westkapelle 9.30 en 2.30 uur CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Axel 9.30 en 3 uur Breskens 10.30 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Drs O. Jager Ds G. J. Pontier Collecte Evangelisatie in België. Ds L. Ringnalda, Voorber. H. Av. Ds D. J. Couvée, Voorber. PI. Av. Ds C. van Nes te Meliskerke Ds D. Scheel e te Assen Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks, Bed. H. Av. en Dankz. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen Tcrneuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman, Bed. H. Av. en Dankz. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds M. de Wit te Rotterdam CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Borssele 10 en 2.30 uur Dr C. Stam Driewegen 9.30 en 2.30 uur Ds J. v«sl. Veen GoesAula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman, Zondag 3 Collecte voor de Theol. Hogeschool. 's-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 5.30 uur Ds J. v. d. Leek. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Kapelle 10 en 2.30 uur K ruining en 10 en 2.30 uur Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Nieuzvdorp 10 en 2.30 uur Ds H. J. Kouwenhoven Namiddag Voorber. H. Av. Ds J. v. d. Leek Ds J. Koolstra Ds PI. Wiersinga Ds G. Aalbersberg Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. E. Booy, Voorber. H. Av. Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Hoogerheide 4 uur Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Poortvliet Tholén 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 11.15 en 16.30 uur Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 10 uur 6 uur Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 4 uur Ds G. Heijerman Ds J. E. Booy, Bed. H. Av. en Dankz. Ds M. Ros te Hoofddorp Ds A. G. v. d. Stoel Bed. H. Av. en Dankz. Geen dienst Ds A. Pos te Haarlem Bed. H. Av. en Dankz. Ds A. G. Baai jen Ds A. Koning Ds H. D. Bakker Kamperland 9.30 en 2.30 uur Nieuzverkerk 10 en 5 uur Oosterland 10 en 2.30 uur Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 Scharendijke 10 en 2.30 uur Wissekerke 10 en 2.30 uur Zierikzee 10 en 5 uur Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs Ds D. Bremmer, Zondag 17 Cand. B. Woltjers te Amsterdam Cand. Han Bing Kong Ds H. L. van Aller Ds W. M. Ie Cointre te Amsterdam Bed. H. Av. en Dankz. Ds A. J. Radder Dr van Zuijlen te Rotterdam Namiddag Voorber. PI. Av. Ds A. Schippers, Voorber. H. Av. uur Ds W. M. Ie Cointre Ds H. M. Kuitert Ds W. Fokkens Ds Y. J. Tiemersma Ds A. Nagelkerke hebben en beoordelen kunnen. Beschei denheid siert een mens. Een christen al lermeest. Bovendien vergeten we vaak en daarin is de natuur sterker dan de leer, dat ook op ogenblikken, waarin wij me nen zuiver met ons denken iets te beoor delen, 'wij ons mens-zijn niet kunnen ver loochenen en in dat denkproces beïnvloed worden door allerlei dingen die ons eigen mens-zijn uitmaken. Ik lees wat iemand gezegd of gedaan heeft en wil nu bijv. dat woord, die daad toetsen aan Gods Woord. Ik stel dus die beide tegenover elkaar om door verstandelijk overwegen, door den ken tot een conclusie te komen of dit of dat wel met Gods Woord overeenkomt. Maar, och, lieve, terwijl ik zo zuiver denk bezig te zijn, heb ik er geen erg in, dat ik met m'n denken niet in een volkomen geïsoleerd kamertje van mijn zelfzijn, mijn bewustzijn bezig ben, maar ook be ïnvloed wordt door allerlei gevoelens en motieven, door allerlei vooroordelen of anders zich reeds vastgezette, door mijn natuur bepaalde denkgewoonten en denk- paden. Heel zuiver meende ik mijn oordeel te vormen, maar 't blijkt toch onzuiver te worden. En ten laatste. Ik heb met mijn tegen stander niet enkel te maken op het vlak van het denken, maar ook in zijn totale persoonlijkheid. Vaak treft het mij, dat iemand een an der aanvalt en bestrijdt, die hij alleen bij name kent en op grond van wat iemand gedaan heeft, gezegd heeft, geschreven heeft hem motieven en beweegredenen toeschrijft, die alleen maar door hem ge constateerd zoüden kunnen worden bij een echt kennen. We onderwerpen hem aan onze critiek, de uiting van ons oordelend verstand, we laten hem verder als mens liggen, dat raakt ons zelfs niet, dat interesseert ons zelfs niet. Die of die is slechts degene, die dat of dat gezegd of gedaan heeft. We hebben ons oordeel uitgesproken, handelen naar dat oordeel en de zaak is afgedaan. Het is niet helemaal onmogelijk, dat mensen elkander later ontmoeten en zich schamen moeten over dingen, die zij over elkander, zonder elkander te kennen, zon der de persoon- tot persoon relatie, die tussen hen bestaat te erkennen, klakke loos gezegd en neergeschreven hebben. Dat zou niet mogelijk geweest zijn, als bij de bestrijding de levende mens voor ogen had gestaan. Het zou mogelijk zijn om deze gedach- tengang naar alle kanten uit te breiden en toe te passen. Ik laat het voor ditmaal bij deze enkele opmerkingen. Wij kennen ons zelf vaak zo slecht. Bezinning is steeds nodig. Een besef van ons kunnen en kennen nooit overbodig. Een je zelf kunnen beschouwen, als het ware op een afstand, allernoodzakelijkst. Nu zal iemand zeggen: „Je kunt toch niet buiten je zelf treden en je op een afstand gaan bekijken". Ja, dat kan wel. En we hebben daarbij nog een prachtig hulpmiddel, n.l. Gods Woord, dat ons steeds in staat stelt om ons zelf op een afstand te bekijken. En dat is dan ook nog onder het juiste licht, zodat niets ver borgen blijft, waarvoor wij zo gemakke lijk de ogen sluiten en liet doen, alsof wij niets zien. W. J. MEISTER. NIEUWERKERK Waarde Broeders en Zusters Zoals beloofd zou ik iets schrijven over het eerste contact, dat gelegd is geworden tussen de kerk van Zwijndrecht en de kerk van Nieuwerkerk en vervolgens wat daaruit is geboren en voortgekomen. Hoe is toch dat contact tussen de kerk van Zwijndrecht en onze gemeente tot stand gekomen? Deze vraag is mij uit de boezem onzer gemeente meermalen ge steld geworden en dat was niet te ver wonderen. Zwijndrecht, en vooral haar Geref. ^kerkelijk leven was voor velen van ons geheel onbekend en was de watersnood niet over ons gekomen (wij spreken op menselijke wijze), dan was dit wellicht zo gebleven. De ramp van 1 Febr. 1953 is in de middelijke weg door Gods bestel een aan leiding geweest, dat deze beide kerken el kander in een weg van onpeilbare nood en rampspoed hebben gevonden. Het eerste contact is tot stand gekomen op 26 Maart 1953, toen na een gehouden contactmiddag met een aantal geëvacu eerde mensen uit de omgeving in de lo kalen van de Geref. Kerk te Zwijndrecht, een vergadering is gehouden door drie mensen, drie ambtsdragers, t.w. Ds W. F. M. Lindeboom, Ds D. Bremmer en ondergetekende. Van alle kanten zijn toen de moeilijk heden bezien en besproken, waarin onze gemeente, die voor 100% geëvacueerd was, verkeerde en toen de vraag gesteld werd, wat moet er gedaan worden, om elkander in deze schreiende nood te hel pen en bij te staan, werd allereerst ge dacht aan onze belijdeniscatechisanten, voor deze jonge mensen een gelegenheid te zoeken voor het afleggen van hun openbare belijdenis des geloofs en met goedkeuring en medewerking van beide kerkeraden zonder enig uitstel daartoe te besluiten en over te gaan. Na gevraagd te zijn verklaarde de ker- keraad van Zwijndrecht zich ten volle be reid om ons in alles zijn medewerking te verlenen en na overleg met onze belijde niscatechisanten werd de datum van open bare belijdenis des geloofs na vooraf gaand onderzoek door de kerkeraad in haar vergadering van 2 April 1953 vast gesteld op Zondag 12 April in de Geref. Kerk te Zwijndrecht. De verbondenheid van beide kerken was hiermede door de goede hand Gods over ons tot stand gekomen en brs en zrs, wie onzer is in staat of bij machte de zegen uit te spreken, die uit deze ver bondenheid is geboren en zonder ophou den is voortgevloeid. Dit is aan geen men sen, zelfs niet aan ambtsdragers gegeven, doch de eeuwigheid alleen zal dit in alle klaarheid en waarheid eenmaal openba ren. Wat verder uit de verbondenheid van de kerk van Zwijndrecht en de kerk van Nieuwerkerk is voortgekomen, daarover D.V. een volgende keer. Een verslag of korte weergave over de Dienst der openbare belijdenis op Zon dag voormiddag 12 April 1953 te Zwijn drecht vindt U in de Zeeuwse Kerkbode van 24A'53. W. van Dijke, Scriba. SCHARENDIJKE Lieve broeders en zusters Er is deze week niet zo heel veel te vertellen, wat U beslist weten moet. Laat ik beginnen met enkele mededelingen, die meer de personen betreffen. Van Marie van Westervoort kreeg ik bericht, dat de operatie die ze moest on dergaan, goed geslaagd was. Van bijzon der veel pijn of ongemak had ze zelfs weinig gemerkt. Nu vroeg ze: Ds, jullie hebben samen voor me gebeden in de kerk, willen jullie nu ook samen voor me danken? Nu, dat zullen we graag doen. Ik stel voor dat we a.s. Zondag in de morgendienst samen met haar danken. En bidden of God haar nu spoedig herstel wil geven, zodat ze weer thuis mag komen. Ook van Jac. van der Wekken hoorde ik goede berichten. Hij was, zoals U alle maal wel weet, ernstig ziek en moest een zware operatie ondergaan. En al hoort de familie van der Wekken dan sinds kort niet meer tot onze gemeente wegens-hun vertrek naar de N.O.P., ze zijn toch nog zo met ons verbonden, dat hun lot ons niet koud laat. U weet het nu dus alle maal: het gaat bijzonder gezegend. En naar het oordeel van de arts wordt hij weer helemaal de oude! Dat is dus niet alleen voor zijn vrouw, maar toch ook nog een beetje voor ons, een grote reden tot dankbaarheid. Een zuster van onze gemeente moest intussen in het ziekenhuis opgenomen worden: zr Lemsom. We hopen, dat het goed mag gaan. En onze gebeden verge zellen haar. Uit Loosduinen is tenslotte terugge keerd zr. E. van der Weele, die daar lan ge tijd heeft doorgebracht. Samen met de oude heer de Haan, die ook naar de rust van Scharendijke kwam, heten we haar van harte welkom. Het blijft op Scharen dijke noghoe meer zielen, hoe meer vreugd De meer zakelijke mededeling gaat over het a.s. Jeugdgebouw. Daar is de aanne mer inmiddels met man en macht aan be gonnen. Ik zal niet zeggen, dat het een lust voor het oog is. Integendeel, het is een ravage. Maar eerst waar afbraak is, kan weer opnieuw opgebouwd worden, zullen we maar zeggen. En dan kijken we over een weekje eens weer. Allen hartelijk gegroet van Uw H.M. Kuitert. ONZE O U DERLINGEN-C ONFERENT IE Zaterdagmiddag 18 September kwamen ruim honderd ouderlingen en jongelingen samen in de Geref. Kerk te Goes, om de z.g. middagconferentie der Zeeuwse Geref. Ouderlingen te houden. Mij werd verzocht van die vergadering enkele in drukken in onze Kerkbode weer te geven. Het bleek, dat tussen ouderlingen en jeugd geen tegenstelling behoeft te be staan. Op verzoek van de Zeeuwse afdeling- van de Bond der Geref. Jongelingsver. had het Comité de heer Ad. Kuiper te Huis ter Heide uitgenodigd, die behalve directeur van het Geref. jeugdcentrum „De Witte Hei", tevens ouderling is, om te spreken over een onderwerp in betrek king tot het jeugdwerk. Nu, dat was hem wel toevertrouwd. Nadat de Voorzitter, br. J. J. Boon van Bergen op Zoom, na Psalmgezang, met gebed en Schriftlezing de vergadering had geopend, sprak de heer Kuiper over„De huidige situatie van 't jeugdwerk" Of het aan mij lag weet ik niet, maar ik vond dat óf de spreker te hoog, óf de microfoon te laag stond. In elk geval heel duidelijk te verstaan was hij voor ieder niet. Waarom toch vergaderd in een kerk gebouw? Neen, dat moet men voortaan in een zaal doen, die zijn er toch genoeg in Goes. Dat is veel gezelliger. Daar komt nog iets bij. Als de Voorzitter de aanwe zigen beloofd: U krijgt in de pauze thee en de Secretaris br. Douw komt verkla ren dat dit op Zaterdagmiddag voor de koster niet te doen is, brengt dit enige teleurstelling, behalve dan voor de Pen ningmeester br. Caan, die vertelde slecht bij kas te zijn. Maar dit zijn maar bijzaken. Toch hoop ik, dat het Comité in 't vervolg met een en ander rekening houdt. De heer Kuiper, aan 't woord komend meende, dat er niet genoegzaam redenen zijn aan te geven als zou het er mei de jeugd niet al te best voorstaan. Hij wees op gunstige verschijnselen bij de georga- niseerden in Arjos, J. en E. en de drie Jeugdbonden van M.V., J.V. en Jeugd clubs. Helaas zijn er plm. 47 procent niet hierbij aangesloten. (Toch geloof ik, dat er wel enige overdrijving school in de be wering, dat de genoemde groep niet-aan- geslotenen nergens belangstelling voor heeft.) En in zijn inleiding èn in de be spreking bleek het moeilijk te zijn metho des aan te geven, die kunnen leiden tot- groter activiteit bij de onverschilligen. Over de nieuwere methodiek gaf spre ker tal van voorbeelden, maar uitte de klacht, dat er groot gebrek is aan goede voorzitters, leiders en leidsters. Helaas zijn er nog te velen die willen vasthouden aan verouderde gewoonten. Met een krachtige opwekking tot hartelijk meele ven met de jeugd en hun organisatie be sloot de heer Kuiper zijn rede in de vaste overtuiging, dat er Gode zij dank veel valt te roemen over de vele hulpmiddelen van thans in onderscheiding van vroegere ja ren. Plet was te begrijpen, dat veel broeders ouderlingen en predikanten iets te vragen of op te merken hadden, zowel over het geen gezegd of niet gezegd was. En van zelf het voor'en tegen van spel en ont spanning, vragen over dans en bioscoop. Maar bij verschil van inzicht bleek grote waardering voor hetgeen de inleider ten beste gaf en de rijke zegen van het jeugd werk voor Kerk en Koninkrijk Gods. Moge al het gesprokene hieraan dienst baar worden gesteld. Indrukken weergeven is geen verslag maken. Dat kunnen ónze persmensen be ter. Mag ik alle belangstellenden verwij zen naar het uitnemend verslag, dat ons Zeeuws Dagblad gaf en immers door al onze Geref. mensen wordt gelezen? St. L.B. B. Sr. L.S. De vergadering van de Kerken in de Classis Zierikzee zal D.V. worden gehou den op Woensdag 10 Nov. a.s. Stukken voor het agendum te zenden aan de eerstondergetekende vóór Maan dag 1 Nov. a.s. Namens de roepende kerk van Bruinisse, D. Bremmer, Praese's. J. L. Edelschaap, Scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 3