PREDIKBEURTEN
Uit de getroffen Kerken
CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 10 OCTOBER 1954.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Bed. H. Av.
2 uur Ds W. J. Meister, Bed. H. Av.
5 uur Ds P. van Til, Dankz.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds W. J. Meister, Voorber. H. Av.
5 uur Ds W. J. Meister, Vrije stof
Collecte Arbeid Gen. Depp, geestel. verzorging Militairen.
Luik. Kerkavond 7.15 uur Drs O. Jager te Vrouwenpolder
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen
Domburg 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds P. v. d. Schaaf.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra. Voormiddag Voorb. H. Av.
Grijpskerke 10 uur Ds J. Goumare, 2.30 uur Ds S. van Wouwe.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds B. A. Knoppers, em. pr. Amsterdam-Z.
Oostkapelle 10.45 en 3.15 uur Ds H. M. Dercksen
Bed. H. Av. en Dankz.
Serooskerke 10 uur Ds S. van Wouwe, 2.30 uur Drs A. Verschoor
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds G. D. L. Brederveld
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon
Veere 9.30 uur Ds J. C. Streefkerk, Bed. Ii. Av.
2.30 uur Ds J. C. Streefkerk, Bed. PI. Av. en Dankz.
Ds P. v. d. Schaaf
Vlissingen 9.30 en 5 uur
Vrouwenpolder 10 en 2.30 uur
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 9.30 en 3 uur
Breskens 10.30 en 3 uur
Hoek 10 en 2.30 uur
Drs O. Jager
Ds G. J. Pontier
Collecte Evangelisatie in België.
Ds L. Ringnalda, Voorber. H. Av.
Ds D. J. Couvée, Voorber. PI. Av.
Ds C. van Nes te Meliskerke
Ds D. Scheel e te Assen
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks, Bed. H. Av. en Dankz.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen
Tcrneuzen 10 en 3.30 uur Ds H. Pestman, Bed. H. Av. en Dankz.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds M. de Wit te Rotterdam
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen
Borssele 10 en 2.30 uur Dr C. Stam
Driewegen 9.30 en 2.30 uur Ds J. v«sl. Veen
GoesAula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman, Zondag 3
Collecte voor de Theol. Hogeschool.
's-Gravenpolder 9.30 uur Leesdienst, 5.30 uur Ds J. v. d. Leek.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapelle 10 en 2.30 uur
K ruining en 10 en 2.30 uur
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur
Nieuzvdorp 10 en 2.30 uur
Ds H. J. Kouwenhoven
Namiddag Voorber. H. Av.
Ds J. v. d. Leek
Ds J. Koolstra
Ds PI. Wiersinga
Ds G. Aalbersberg
Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. E. Booy, Voorber. H. Av.
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Hoogerheide 4 uur
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur
Poortvliet
Tholén 10 en 5 uur
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 11.15 en 16.30 uur
Bruinisse 10 en 5 uur
Colijnsplaat 10 uur
6 uur
Geersdijk 10 en 2.30 uur
Haamstede 10 en 4 uur
Ds G. Heijerman
Ds J. E. Booy, Bed. H. Av. en Dankz.
Ds M. Ros te Hoofddorp
Ds A. G. v. d. Stoel
Bed. H. Av. en Dankz.
Geen dienst
Ds A. Pos te Haarlem
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds A. G. Baai jen
Ds A. Koning
Ds H. D. Bakker
Kamperland 9.30 en 2.30 uur
Nieuzverkerk 10 en 5 uur
Oosterland 10 en 2.30 uur
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7
Scharendijke 10 en 2.30 uur
Wissekerke 10 en 2.30 uur
Zierikzee 10 en 5 uur
Zonnemaire 10 en 2.30 uur
Ds P. L. Schuddebeurs
Ds D. Bremmer, Zondag 17
Cand. B. Woltjers te Amsterdam
Cand. Han Bing Kong
Ds H. L. van Aller
Ds W. M. Ie Cointre te Amsterdam
Bed. H. Av. en Dankz.
Ds A. J. Radder
Dr van Zuijlen te Rotterdam
Namiddag Voorber. PI. Av.
Ds A. Schippers, Voorber. H. Av.
uur Ds W. M. Ie Cointre
Ds H. M. Kuitert
Ds W. Fokkens
Ds Y. J. Tiemersma
Ds A. Nagelkerke
hebben en beoordelen kunnen. Beschei
denheid siert een mens. Een christen al
lermeest.
Bovendien vergeten we vaak en
daarin is de natuur sterker dan de leer,
dat ook op ogenblikken, waarin wij me
nen zuiver met ons denken iets te beoor
delen, 'wij ons mens-zijn niet kunnen ver
loochenen en in dat denkproces beïnvloed
worden door allerlei dingen die ons eigen
mens-zijn uitmaken. Ik lees wat iemand
gezegd of gedaan heeft en wil nu bijv. dat
woord, die daad toetsen aan Gods Woord.
Ik stel dus die beide tegenover elkaar om
door verstandelijk overwegen, door den
ken tot een conclusie te komen of dit of
dat wel met Gods Woord overeenkomt.
Maar, och, lieve, terwijl ik zo zuiver denk
bezig te zijn, heb ik er geen erg in, dat
ik met m'n denken niet in een volkomen
geïsoleerd kamertje van mijn zelfzijn,
mijn bewustzijn bezig ben, maar ook be
ïnvloed wordt door allerlei gevoelens en
motieven, door allerlei vooroordelen of
anders zich reeds vastgezette, door mijn
natuur bepaalde denkgewoonten en denk-
paden.
Heel zuiver meende ik mijn oordeel te
vormen, maar 't blijkt toch onzuiver te
worden.
En ten laatste. Ik heb met mijn tegen
stander niet enkel te maken op het vlak
van het denken, maar ook in zijn totale
persoonlijkheid.
Vaak treft het mij, dat iemand een an
der aanvalt en bestrijdt, die hij alleen bij
name kent en op grond van wat iemand
gedaan heeft, gezegd heeft, geschreven
heeft hem motieven en beweegredenen
toeschrijft, die alleen maar door hem ge
constateerd zoüden kunnen worden bij
een echt kennen.
We onderwerpen hem aan onze critiek,
de uiting van ons oordelend verstand, we
laten hem verder als mens liggen, dat
raakt ons zelfs niet, dat interesseert ons
zelfs niet. Die of die is slechts degene,
die dat of dat gezegd of gedaan heeft.
We hebben ons oordeel uitgesproken,
handelen naar dat oordeel en de zaak is
afgedaan.
Het is niet helemaal onmogelijk, dat
mensen elkander later ontmoeten en zich
schamen moeten over dingen, die zij over
elkander, zonder elkander te kennen, zon
der de persoon- tot persoon relatie, die
tussen hen bestaat te erkennen, klakke
loos gezegd en neergeschreven hebben.
Dat zou niet mogelijk geweest zijn, als
bij de bestrijding de levende mens voor
ogen had gestaan.
Het zou mogelijk zijn om deze gedach-
tengang naar alle kanten uit te breiden
en toe te passen. Ik laat het voor ditmaal
bij deze enkele opmerkingen.
Wij kennen ons zelf vaak zo slecht.
Bezinning is steeds nodig. Een besef van
ons kunnen en kennen nooit overbodig.
Een je zelf kunnen beschouwen, als het
ware op een afstand, allernoodzakelijkst.
Nu zal iemand zeggen: „Je kunt toch
niet buiten je zelf treden en je op een
afstand gaan bekijken". Ja, dat kan wel.
En we hebben daarbij nog een prachtig
hulpmiddel, n.l. Gods Woord, dat ons
steeds in staat stelt om ons zelf op een
afstand te bekijken. En dat is dan ook
nog onder het juiste licht, zodat niets ver
borgen blijft, waarvoor wij zo gemakke
lijk de ogen sluiten en liet doen, alsof
wij niets zien. W. J. MEISTER.
NIEUWERKERK
Waarde Broeders en Zusters
Zoals beloofd zou ik iets schrijven over
het eerste contact, dat gelegd is geworden
tussen de kerk van Zwijndrecht en de
kerk van Nieuwerkerk en vervolgens wat
daaruit is geboren en voortgekomen.
Hoe is toch dat contact tussen de kerk
van Zwijndrecht en onze gemeente tot
stand gekomen? Deze vraag is mij uit de
boezem onzer gemeente meermalen ge
steld geworden en dat was niet te ver
wonderen.
Zwijndrecht, en vooral haar Geref.
^kerkelijk leven was voor velen van ons
geheel onbekend en was de watersnood
niet over ons gekomen (wij spreken op
menselijke wijze), dan was dit wellicht
zo gebleven.
De ramp van 1 Febr. 1953 is in de
middelijke weg door Gods bestel een aan
leiding geweest, dat deze beide kerken el
kander in een weg van onpeilbare nood
en rampspoed hebben gevonden.
Het eerste contact is tot stand gekomen
op 26 Maart 1953, toen na een gehouden
contactmiddag met een aantal geëvacu
eerde mensen uit de omgeving in de lo
kalen van de Geref. Kerk te Zwijndrecht,
een vergadering is gehouden door drie
mensen, drie ambtsdragers, t.w. Ds W.
F. M. Lindeboom, Ds D. Bremmer en
ondergetekende.
Van alle kanten zijn toen de moeilijk
heden bezien en besproken, waarin onze
gemeente, die voor 100% geëvacueerd
was, verkeerde en toen de vraag gesteld
werd, wat moet er gedaan worden, om
elkander in deze schreiende nood te hel
pen en bij te staan, werd allereerst ge
dacht aan onze belijdeniscatechisanten,
voor deze jonge mensen een gelegenheid
te zoeken voor het afleggen van hun
openbare belijdenis des geloofs en met
goedkeuring en medewerking van beide
kerkeraden zonder enig uitstel daartoe
te besluiten en over te gaan.
Na gevraagd te zijn verklaarde de ker-
keraad van Zwijndrecht zich ten volle be
reid om ons in alles zijn medewerking te
verlenen en na overleg met onze belijde
niscatechisanten werd de datum van open
bare belijdenis des geloofs na vooraf
gaand onderzoek door de kerkeraad in
haar vergadering van 2 April 1953 vast
gesteld op Zondag 12 April in de Geref.
Kerk te Zwijndrecht.
De verbondenheid van beide kerken
was hiermede door de goede hand Gods
over ons tot stand gekomen en brs en zrs,
wie onzer is in staat of bij machte de
zegen uit te spreken, die uit deze ver
bondenheid is geboren en zonder ophou
den is voortgevloeid. Dit is aan geen men
sen, zelfs niet aan ambtsdragers gegeven,
doch de eeuwigheid alleen zal dit in alle
klaarheid en waarheid eenmaal openba
ren. Wat verder uit de verbondenheid van
de kerk van Zwijndrecht en de kerk van
Nieuwerkerk is voortgekomen, daarover
D.V. een volgende keer.
Een verslag of korte weergave over
de Dienst der openbare belijdenis op Zon
dag voormiddag 12 April 1953 te Zwijn
drecht vindt U in de Zeeuwse Kerkbode
van 24A'53.
W. van Dijke, Scriba.
SCHARENDIJKE
Lieve broeders en zusters
Er is deze week niet zo heel veel te
vertellen, wat U beslist weten moet. Laat
ik beginnen met enkele mededelingen, die
meer de personen betreffen.
Van Marie van Westervoort kreeg ik
bericht, dat de operatie die ze moest on
dergaan, goed geslaagd was. Van bijzon
der veel pijn of ongemak had ze zelfs
weinig gemerkt. Nu vroeg ze: Ds, jullie
hebben samen voor me gebeden in de
kerk, willen jullie nu ook samen voor me
danken? Nu, dat zullen we graag doen.
Ik stel voor dat we a.s. Zondag in de
morgendienst samen met haar danken. En
bidden of God haar nu spoedig herstel wil
geven, zodat ze weer thuis mag komen.
Ook van Jac. van der Wekken hoorde
ik goede berichten. Hij was, zoals U alle
maal wel weet, ernstig ziek en moest een
zware operatie ondergaan. En al hoort de
familie van der Wekken dan sinds kort
niet meer tot onze gemeente wegens-hun
vertrek naar de N.O.P., ze zijn toch nog
zo met ons verbonden, dat hun lot ons
niet koud laat. U weet het nu dus alle
maal: het gaat bijzonder gezegend. En
naar het oordeel van de arts wordt hij
weer helemaal de oude! Dat is dus niet
alleen voor zijn vrouw, maar toch ook nog
een beetje voor ons, een grote reden tot
dankbaarheid.
Een zuster van onze gemeente moest
intussen in het ziekenhuis opgenomen
worden: zr Lemsom. We hopen, dat het
goed mag gaan. En onze gebeden verge
zellen haar.
Uit Loosduinen is tenslotte terugge
keerd zr. E. van der Weele, die daar lan
ge tijd heeft doorgebracht. Samen met de
oude heer de Haan, die ook naar de rust
van Scharendijke kwam, heten we haar
van harte welkom. Het blijft op Scharen
dijke noghoe meer zielen, hoe meer
vreugd
De meer zakelijke mededeling gaat over
het a.s. Jeugdgebouw. Daar is de aanne
mer inmiddels met man en macht aan be
gonnen. Ik zal niet zeggen, dat het een
lust voor het oog is. Integendeel, het is
een ravage. Maar eerst waar afbraak is,
kan weer opnieuw opgebouwd worden,
zullen we maar zeggen. En dan kijken
we over een weekje eens weer.
Allen hartelijk gegroet van
Uw H.M. Kuitert.
ONZE
O U DERLINGEN-C ONFERENT IE
Zaterdagmiddag 18 September kwamen
ruim honderd ouderlingen en jongelingen
samen in de Geref. Kerk te Goes, om de
z.g. middagconferentie der Zeeuwse
Geref. Ouderlingen te houden. Mij werd
verzocht van die vergadering enkele in
drukken in onze Kerkbode weer te geven.
Het bleek, dat tussen ouderlingen en
jeugd geen tegenstelling behoeft te be
staan.
Op verzoek van de Zeeuwse afdeling-
van de Bond der Geref. Jongelingsver.
had het Comité de heer Ad. Kuiper te
Huis ter Heide uitgenodigd, die behalve
directeur van het Geref. jeugdcentrum
„De Witte Hei", tevens ouderling is, om
te spreken over een onderwerp in betrek
king tot het jeugdwerk. Nu, dat was hem
wel toevertrouwd.
Nadat de Voorzitter, br. J. J. Boon van
Bergen op Zoom, na Psalmgezang, met
gebed en Schriftlezing de vergadering had
geopend, sprak de heer Kuiper over„De
huidige situatie van 't jeugdwerk"
Of het aan mij lag weet ik niet, maar
ik vond dat óf de spreker te hoog, óf de
microfoon te laag stond. In elk geval heel
duidelijk te verstaan was hij voor ieder
niet.
Waarom toch vergaderd in een kerk
gebouw? Neen, dat moet men voortaan
in een zaal doen, die zijn er toch genoeg
in Goes. Dat is veel gezelliger. Daar komt
nog iets bij. Als de Voorzitter de aanwe
zigen beloofd: U krijgt in de pauze thee
en de Secretaris br. Douw komt verkla
ren dat dit op Zaterdagmiddag voor de
koster niet te doen is, brengt dit enige
teleurstelling, behalve dan voor de Pen
ningmeester br. Caan, die vertelde slecht
bij kas te zijn.
Maar dit zijn maar bijzaken. Toch hoop
ik, dat het Comité in 't vervolg met een
en ander rekening houdt.
De heer Kuiper, aan 't woord komend
meende, dat er niet genoegzaam redenen
zijn aan te geven als zou het er mei de
jeugd niet al te best voorstaan. Hij wees
op gunstige verschijnselen bij de georga-
niseerden in Arjos, J. en E. en de drie
Jeugdbonden van M.V., J.V. en Jeugd
clubs. Helaas zijn er plm. 47 procent niet
hierbij aangesloten. (Toch geloof ik, dat
er wel enige overdrijving school in de be
wering, dat de genoemde groep niet-aan-
geslotenen nergens belangstelling voor
heeft.) En in zijn inleiding èn in de be
spreking bleek het moeilijk te zijn metho
des aan te geven, die kunnen leiden tot-
groter activiteit bij de onverschilligen.
Over de nieuwere methodiek gaf spre
ker tal van voorbeelden, maar uitte de
klacht, dat er groot gebrek is aan goede
voorzitters, leiders en leidsters. Helaas
zijn er nog te velen die willen vasthouden
aan verouderde gewoonten. Met een
krachtige opwekking tot hartelijk meele
ven met de jeugd en hun organisatie be
sloot de heer Kuiper zijn rede in de vaste
overtuiging, dat er Gode zij dank veel valt
te roemen over de vele hulpmiddelen van
thans in onderscheiding van vroegere ja
ren.
Plet was te begrijpen, dat veel broeders
ouderlingen en predikanten iets te vragen
of op te merken hadden, zowel over het
geen gezegd of niet gezegd was. En van
zelf het voor'en tegen van spel en ont
spanning, vragen over dans en bioscoop.
Maar bij verschil van inzicht bleek grote
waardering voor hetgeen de inleider ten
beste gaf en de rijke zegen van het jeugd
werk voor Kerk en Koninkrijk Gods.
Moge al het gesprokene hieraan dienst
baar worden gesteld.
Indrukken weergeven is geen verslag
maken. Dat kunnen ónze persmensen be
ter. Mag ik alle belangstellenden verwij
zen naar het uitnemend verslag, dat ons
Zeeuws Dagblad gaf en immers door al
onze Geref. mensen wordt gelezen?
St. L.B. B. Sr.
L.S.
De vergadering van de Kerken in de
Classis Zierikzee zal D.V. worden gehou
den op Woensdag 10 Nov. a.s.
Stukken voor het agendum te zenden
aan de eerstondergetekende vóór Maan
dag 1 Nov. a.s.
Namens de roepende kerk van
Bruinisse,
D. Bremmer, Praese's.
J. L. Edelschaap, Scriba.