Jeugdrubriek PREDIKBEURTEN Uit de getroffen Kerken NET MEISJE CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 3 OCTOBER 1954 Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 u. Ds G. Zeyl te Baarn, Voorb. H.A. 2 uur Ds P. van Til, Zondag 46 5 uur Ds P. van Til, Zondag 46 (Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 46 5 uur Ds G. Zeyl Collecte Geref. Jeugdverband alhier. Luih. Kerkavond 7.15 uur Ds G. J. Pontier te Domburg Afnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Domburg 9.30 en 2 uur Ds H. M. Dercksen, Bed. H. Av. en Dankz. Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds J. Goumare Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes Oostkapelle 11 uur Ds H. M. Dercksen, Voorber. H. Av. 3.15 uur Drs A. Verschoor Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds C. B. Bavinck te Brussel St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon V eer e 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk Vlissingenn 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor Vrouwenp.older 10 en 2.30 uur Drs O. Jager, Bed. H. Av. en Dankz. Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds P. v. d. Schaaf Collecte Theol. Fac. V.U. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds L. Ringnalda Axel 9.30 en 3 uur Ds D. J. Couvée Breskens 10 en 3 uur Ds G. J. Pontier te Domburg Hoek 10 en 2.30 uur Cand. F. L. Schalkwijk te Heemstede Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks, Voorber. H. Av. Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen Terneuzen 10 en 3.30 uur Ds li. Pestman, Voorber. H. Av. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. F. R. M. Elders te Amsterdam. CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen Borsselc 10 uur Leesdienst, 2 uur Ds J. v. d. Veen. Driewegen 9.30 uur Ds J. v. d. Veen, 2 uur Leesdienst. Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Dr C. Stam Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 2 Collecte voor Hulpbeh. Kerken in de Classis. 's-Gravenpoldcr 9.30 en 2 uur Ds W. J. Meister te Middelburg Hcinkcnszand 10 uur Ds J. C. Jonkers te Delft Bevestiging Cand. H. J. Kouwenhoven. 2.30 uur Ds li. J. Kouwenhoven. Intrede Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 9.15 en 5 uur Ds PI. Wiersinga Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. Koolstra. Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. Heijerman Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy. Voorm. Voorber. H. Av. CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds H. Veldkamp te Hattem Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel, Voorb. H. Av. Hoogerheide 4 uur Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. R. der Nederlander te Hillegom Voorber. H. Av. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds A. G. Baaijen Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Poortvliet Tholen 10 uur Ds J. H. Halsema. Bevestiging van Cand. PI. D. Bakker 5 uur Ds H. D. Bakker, Intrede CLASSIS ZIERIKZEE. Brouwershaven 11.15 uur Ds H. M. Kuitert, Bevestiging Ds P. L. Schuddebeurs 16.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs, Intrede Bruinisse 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds PI. Veldkamp te Plattem. Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Haamstede 10 en 4 uur Ds W. A. Krijger te Schiedam, Voorb. H. Av. Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder Nieuwerkerk 10 en 5 uur Cand. K. Smit Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. K. Smit. Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds W. A. Krijger Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds H. M. Kuitert Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke ger polemiek dan dit moet er in Neder land nog verschijnen. Dan gaan wij ook wat trouwer worden. Ik heb nu nog niet direct het oog op het „trouw naar de kerk gaan", want zulk een trouw kan gecon denseerde ontrouw zijn. Maar ik bedoel trouw in de mooie betekenis van het woord, die in ons „trouwen" zit. D.w.z. je hoort bij elkaar voor je leven. Sommi gen schijnen tegenwoordig bij de foto graaf er al over te piekeren, hoe ze op de netste manier weer scheiden kunnen, maar de inslag van een ouderwetse trou werij was, dat je voor je leven bij elkaar bleef, en er zelfs niet over dacht, hoe dit ook anders zou kunnen. Nu, laat mij op het „stuk van de kerk" dan ook maar ouderwets wezen. Het ouderwetse gaat er bij door, zeggen de mensen soms. En dan ben ik van oordeel, dat het niet minder dan behoorlijk is, of laat me zeggendat het eenvoudig een kwestie van trouw is, dat je als je een maal Gereformeerd bent, je dat ook blijft. Dit is een band voor je leven. Daar kan geen jongen of meisje tussenkomen. Wil len ze met je trouwen, goed, maar dan is punt éénde kerk. Daar trekken ze je met geen honderd paardenkrachten van af. Uit het diepst van mijn hart verfoei ik dat geleur en gesol met de kerk, waar bij men bij het opmaken van de trouw- acte al zit te piekeren over de scheidings procedure. Ik heb u al gezegd, dat ik op dit punt hopeloos ouderwets was, maar ik prijs het gelukkig, dat er nog velen zo zijn en ik heb de hoop nog anderen tot dit ouderwetse standpunt te bekeren. Het is niet eens een „heimelijk" gekoesterde wens, ik zeg het maar eerlijk en ronduit. PI. V. „Blöo-J AN Dit is dus een andere Jan. Niet de Zwijger, maar de Jan die nu zomaar niet durft. Sommige lui van de vereniging schijnen daar hun hand niet voor om te draaien om zomaar eens een nummertje praten weg te geven. Maar onze vriend „blöo- Jan" (die van: beter blóo-Jan, dan döo- Jan, weet je wel) heeft daar altijd vrese lijk veel moeite mee. Hij durft niet, rond uit gezegd. Je voelt weldat is een heel ander pro bleem. Ik was met jullie aan het praten over de „zwijgers" op de verenigingen. We zijn er achter gekomen, dat er „zwijgers" zijn, die liefst maar wat meer studeren of lezen moesten, en die dan vanzelf wel stof krijgen om over te pra ten. Maar bij „blöo-Jan" ligt het probleem heel ergens anders. Hij zou wel graag wat willen vragen. Misschien had hij zelfs een prima opmerking in zijn gedachten. Maar hij durft zich niet te uiten. Hij kan niet zomaar voor de draad komen met zijn gedachten. Is er iemand die wat te vragen heeft, vraagt de voorzitter dan. Als er veel van deze Jannen op de ver eniging zijn, dan blijft het een kwartier tje pijnlijk stil. Dat bekende kwartiertje, waarin je jezelf en je buurman kan ho ren ademen, zo stil is hetIedereen wacht op de ander. Of iedereen kauwt, wat hij zeggen wou, zolang uit in zijn gedachten, dat het weer karnemelk wordt in dat hoofd. Enzovoorts. Wat moeten we daaraan nu doen? Laten we het nog even goed bij de naam noemenhet is dus gebrek aan spontaniteit, wat ik nu bedoel. Zodra je wat wil gaan zeggen, is het alsof er 'aan een rem getrokken wordt, en wil het niet meer. Ik geloof, dat de schuld hiervan aller eerst ligt in de verleden tijd. Wij hebben in de Geref. Kerk elkaar al te lang wijs gemaakt dat alle vogeltjes gelijk gebekt waren. En dat het Gereformeerd was, om precies zo te praten als alle andere Gereformeerden. Dat heeft ons een stuk van onze spontaniteit gekost. Als alle ge dachten telkens in dezelfde vormen ge wrongen moeten worden, dan loopt dat tenslotte vast. Dat werkt letterlijk als een rem, die de vaart van het denken en uit spreken tegenhoudt. Gelukkig begint dat misverstand al weer iets te verdwijnen (er zijn zelfs te genovergestelde misverstanden ontstaan maar dat is nog maar een heel langzaam aan proces. We moeten dit even goed met elkaar zien: ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Dat betekent natuurlijk niet, dat een onbeschofte hark nu ook maar onbeschofte taal mag uitslaan. Plet bete kent, wat Kuyper al eens zeieenvormig heid is de vloek van het moderne leven. Laten Gereformeerde jongens en meisjes dat vooral onthouden. Het is ook de vloek voor het Gereformeerde leven. Laat deze rem je dus niet hinderen. Zeg het maar, zoals het in je opkomt. Een tweede fout maken heel veel men sen, die het al te mooi willen zeggen. Ik heb een familielid die eigenlijk geen goede zin kan uiten, alleen om dat hij zichzelf telkens verbetert door weer een mooier woord te gebruiken. En al zwervende door Nederland op vacantie-Zondagen heb ik menig gebed van ouderlingen of diakenen horen ver ongelukken, alleen omdat ze het te mooi wilden maken, en toen in zulke ingewik kelde zinnen terecht kwamen, dat ze kop noch staart er meer aan vinden konden. Ik zou dus willen zeggenhoudt het zo eenvoudig mogelijkHet komt er niet op aan of vriend en vijand vindt dat je het „netjes" gezegd hebt. Het komt er enkel maar op aan, dat ze snappen wat je be doelt. Dan ben je al een heel eind. En dan kan je er later wel eens mee beginnen om er een taalkundig juweel van te ma ken. De derde fout is: we oefenen veel te weinig. De helft van alle zwijgers zwijgt, omdat het veel te weinig oefening heeft om de gedachten onder woorden te bren gen. Dat is niet best. Want dan wordt het hoe langer hoe erger met dat zwijgen. Wie niet regelmatig zijn gedachten onder woorden brengt, sluit zich hoe langer hoe meer in zichzelf op, en wordt straks een man van het „ingekeerde leven", wat misschien heel rijk kan wezen in zichzelf, maar waar een ander nooit meer iets van merkt. Want de woorden en de taal heb je gekregen om levend contact te houden met andere mensen. Wie niet praten kan en wie niet horen kan, raakt tenslotte bui ten de levende maatschappij. Dat weten we wel van alle dove en stomme mensen. Ik zou in de laatste plaats dus willen zeggendoe hetProbeer voortdurend om je gedachten onder woorden te bren gen. Je hebt daar op je vereniging een unieke kans voor. Je kan beter op de vereniging een keer uitgelachen worden dan ergens anders! Of zit misschien daar tenslotte de hele kneep van het zwijgen? Dat we met z'n allen doodsbenauwd zijn 0111 uitgelachen te worden, en dat we daarom maar hele maal de mond houden. Dan kunnen ze 'tenminste niet 0111 ons lachen. Dan weet ik wel wat die rem is, in dit geval. Dat is eerzucht. Een beetje hard woord. En toch een ziekte waar we alle maal last van hebben. Wie weet, ging alles op de vereniging wel wat spontaner, als je ook je eerzucht eens liet vallen. Sch. H. M. IC. NIEUWERKERK Waarde Broeders en Zusters, Op Maandag 20 Sept. had Uw kerke- raad het voorrecht en het genoegen haar eerste vergadering te mogen houden in eigen kerk, zij het dan een noodkerk. Een druk bezette agenda moest worden afgewerkt en zoals voor ieder begrijpe lijk waren er heel wat touwtjes los, en meerdere nog vast te maken, zoals dit bij een kerk, die in het centrum van het rampgebied staat, die bezig is zich op nieuw op te richten, te verwachten is. Tot roem van Gods genade mogen wij echter niet anders dan blijmoedig betui gen, dat wij als gemeente, hoe zwaar ook beproefd geworden, berooid van alles door de woeste golven die over ons kwa men, en nog steeds voor een groot deel in evacuatie en in de verstrooiing moeten voortleven, ons al meer in opwaartse lijn kunnen ontplooien en naar buiten kun nen openbaren. Broeders en zusters, wat een reeks van voorrechten en zegeningen zijn ons bij alle verlies en smart nog gelaten en wat een reden tot ootmoedige dankbaarheid, als wij terugzien op ons donker verleden en letten op ons nu weer lichtend heden. Hoe fel waren de slagen, die ons troffen en hoe diep in ons innerlijk de wonden, maar dank zij Gods genade en trouw, er was honig aan de roede. De Fiere heeft ons en Zijn Kerk niet verlaten. Hij kwam de zwakken sterken te rechter tijd, de troostelozen troosten, de neergebogenen oprichten. Goot olie en wijn in de won den, heelde de smart bij velen en behoede allen voor bezwijken op de weg, onder alle leed en rouw. En hoe (zo kan gevraagd) staat het nu met onze kerkelijke goederen? Broeders en Zusters, zo goed als alles is verloren gegaan en wat aanvankelijk was gered geworden bleek later toch on bruikbaar, alleen de knielbank dienstig bij de huwelijksbevestiging is uit de puin hopen te voorschijn gekomen en is na re paratie en bekleding in bruikbare staat gebracht kunnen worden. En hoewel onze zielen niet geheel en al aan de materiële dingen waren ver kleefd, wij waren toch niet zonder zorg voor de toekomst, die ons wachtte, doch wij kunnen zeggen, dat op wondere en ongedachte wijze in alles is voorzien ge worden. Broeders en Zusters, heel veel is er bij ons door de ramp verloren gegaan, doch stel U gerust, want er is inmiddels al heel veel in de plaats terug gekomen. De Deputaten van de B.W.C. te Utrecht hebben ons daarin bijgestaan door de offervaardigheid van al onze ker ken, geholpen tot en met in onze nood. Ook moet worden vermeld, dat de kerk van Edam ons rijkelijk heeft be dacht. Deze zusterkerk zond op 18 Sept. j.l. een deputatie van vier broeders uit haar midden tot ons en schonk ons na wederzijdse correspondentie en verstaan een prachtig volledig Avondmaalstel, een keurig uitgedacht aandenken. Op een der broodschalen ziet men gegraveerd: „Daar al deze dingen aldus vergaan, hoedanig behoort gij dan te zijn in heili gen wandel en Godsvrucht, vol verwach ting U spoedende naar de komst van den dag Gods". 2 Petrus 3:11 en 12. Aangeboden door de Geref. Kerk van Edam ter vervanging van het Avondmaal stel, dat in de golven verdween tijdens de stormramp 1953. De kerk van Broek op Langendijk zond ons toe een bedrag van 373,zijnde een deel van een door haar gehouden col lecte groot 938,99 en bestemd was voor de meest getroffen kerken op Schouwen en Duiveland. Als laatste tot vandaag moet ik noemen de kerk van Zwijndrecht. Dat is de kerk, die op cle dag van de nationale ramp won derlijk voor overstroming is gespaard en als onder de oksels van ruwe sterke zee armen veilig is bewaard geworden. Het is ook de kerk met wie het eerste con tact is tot stand gekomen op de 26 Maart 1953 tussen haar en ons. En daar over dit eerste gelegde contact en wat daaruit is geboren en voortgekomen, hoop ik D.V. éen volgende keer nader te omschrijven. W. van Dijke, Scriba. SCHARENDIJKE Lieve broeders en zusters, De catechisaties zijn weer begonnen. Ten overvloede schrijf ik de uren hier nog even op. Dat is dan bestemd voor de ouders. Die- kunnen dan zien of hun GEVRAAGD Aanmelden na 7 uur. Adres Mevr. MEINSTER, Groene- woud 66, VLISSINGEN. spruiten op de bestemde uren ter bestem der plaatse zijn. KI. meisjes en kl. jongens56 uur Gr. meisjes: 78 uur. Gr. jongens89 uur. Alles op Woensdag. Met de belijdenis catechisanten spreek ik nog wel een uur af. Met het huisbezoek gaan we ook weer verder. Zoals U gemerkt hebt, volgen we nu een ander systeem. Het wordt niet meer afgekondigd, maar afgesproken. Voor dat U het weet, bent U dus inder daad aan de beurt. Wel valt er een be schikbare avond af. In verband met de militaire dienst van Ds Meijer, zal ik dit komende jaar weer consulent van Haam stede moeten zijn. Dat betekent in elk geval de Dinsdagen daar catechisatie hou den. De afgelopen week zijn de J.V. en de M.V. weer zelfstandig gestart. Er waren wel enige voeten in de aarde, maar voor uit de jongelui moeten nu samen maar eens laten zien wat er in Scharendijke wel of niet kan. Ook de jongensclub is gestart. Dat schijnt wel wat te worden. De meisjesclub is wat moeilijker. Een leidster is er wel, maar hebben we al weer voldoende meisjes? Daar hoort U in ieder geval nog van. De klap op de vuurpijl is in elk geval, dat het jeugdgebouw deze week is aanbe steed. Nu komt er schot in! Straks gaan we met gejuich uit het kleine consisto-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 3