Jeugdrubriek
PREDIKBEURTEN
Uit de getroffen Kerken
NET MEISJE
CLASSIS MIDDELBURG. ZONDAG 3 OCTOBER 1954
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 u. Ds G. Zeyl te Baarn, Voorb. H.A.
2 uur Ds P. van Til, Zondag 46
5 uur Ds P. van Til, Zondag 46
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds P. van Til, Zondag 46
5 uur Ds G. Zeyl
Collecte Geref. Jeugdverband alhier.
Luih. Kerkavond 7.15 uur Ds G. J. Pontier te Domburg
Afnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen
Domburg 9.30 en 2 uur Ds H. M. Dercksen, Bed. H. Av. en Dankz.
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds J. Spoelstra
Grijpskerke 10 en 2.30 uur Ds J. Goumare
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds A. Elshout
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds C. van Nes
Oostkapelle 11 uur Ds H. M. Dercksen, Voorber. H. Av.
3.15 uur Drs A. Verschoor
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe
Souburg 9.30 en 2.30 uur Ds C. B. Bavinck te Brussel
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon
V eer e 10 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vlissingenn 9.30 en 5 uur Drs A. Verschoor
Vrouwenp.older 10 en 2.30 uur Drs O. Jager, Bed. H. Av. en Dankz.
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds P. v. d. Schaaf
Collecte Theol. Fac. V.U.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds L. Ringnalda
Axel 9.30 en 3 uur Ds D. J. Couvée
Breskens 10 en 3 uur Ds G. J. Pontier te Domburg
Hoek 10 en 2.30 uur Cand. F. L. Schalkwijk te Heemstede
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Th. Rienks, Voorber. H. Av.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds J. B. van Mechelen
Terneuzen 10 en 3.30 uur Ds li. Pestman, Voorber. H. Av.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds D. Middelkoop
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Cand. F. R. M. Elders
te Amsterdam.
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds A. Veldhuijzen
Borsselc 10 uur Leesdienst, 2 uur Ds J. v. d. Veen.
Driewegen 9.30 uur Ds J. v. d. Veen, 2 uur Leesdienst.
Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Dr C. Stam
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Dr C. Stam, Zondag 2
Collecte voor Hulpbeh. Kerken in de Classis.
's-Gravenpoldcr 9.30 en 2 uur Ds W. J. Meister te Middelburg
Hcinkcnszand 10 uur Ds J. C. Jonkers te Delft
Bevestiging Cand. H. J. Kouwenhoven.
2.30 uur Ds li. J. Kouwenhoven. Intrede
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 9.15 en 5 uur Ds PI. Wiersinga
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg
Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds J. Koolstra.
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. Heijerman
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds J. E. Booy. Voorm. Voorber. H. Av.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds H. Veldkamp te Hattem
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds A. G. v. d. Stoel, Voorb. H. Av.
Hoogerheide 4 uur
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Cand. R. der Nederlander te Hillegom
Voorber. H. Av.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds A. G. Baaijen
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Poortvliet
Tholen 10 uur Ds J. H. Halsema. Bevestiging van Cand. PI. D. Bakker
5 uur Ds H. D. Bakker, Intrede
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 11.15 uur Ds H. M. Kuitert,
Bevestiging Ds P. L. Schuddebeurs
16.30 uur Ds P. L. Schuddebeurs, Intrede
Bruinisse 10 uur Leesdienst, 5 uur Ds PI. Veldkamp te Plattem.
Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Haamstede 10 en 4 uur Ds W. A. Krijger te Schiedam, Voorb. H. Av.
Kamperland 9.30 en 2.30 uur Ds A. J. Radder
Nieuwerkerk 10 en 5 uur Cand. K. Smit
Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Cand. K. Smit.
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds W. A. Krijger
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds H. M. Kuitert
Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens
Zierikzee 10 en 5 uur Ds Y. J. Tiemersma
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds A. Nagelkerke
ger polemiek dan dit moet er in Neder
land nog verschijnen. Dan gaan wij ook
wat trouwer worden. Ik heb nu nog niet
direct het oog op het „trouw naar de kerk
gaan", want zulk een trouw kan gecon
denseerde ontrouw zijn. Maar ik bedoel
trouw in de mooie betekenis van het
woord, die in ons „trouwen" zit. D.w.z.
je hoort bij elkaar voor je leven. Sommi
gen schijnen tegenwoordig bij de foto
graaf er al over te piekeren, hoe ze op
de netste manier weer scheiden kunnen,
maar de inslag van een ouderwetse trou
werij was, dat je voor je leven bij elkaar
bleef, en er zelfs niet over dacht, hoe dit
ook anders zou kunnen.
Nu, laat mij op het „stuk van de kerk"
dan ook maar ouderwets wezen. Het
ouderwetse gaat er bij door, zeggen de
mensen soms. En dan ben ik van oordeel,
dat het niet minder dan behoorlijk is, of
laat me zeggendat het eenvoudig een
kwestie van trouw is, dat je als je een
maal Gereformeerd bent, je dat ook blijft.
Dit is een band voor je leven. Daar kan
geen jongen of meisje tussenkomen. Wil
len ze met je trouwen, goed, maar dan
is punt éénde kerk. Daar trekken ze je
met geen honderd paardenkrachten van
af. Uit het diepst van mijn hart verfoei
ik dat geleur en gesol met de kerk, waar
bij men bij het opmaken van de trouw-
acte al zit te piekeren over de scheidings
procedure. Ik heb u al gezegd, dat ik op
dit punt hopeloos ouderwets was, maar
ik prijs het gelukkig, dat er nog velen zo
zijn en ik heb de hoop nog anderen tot
dit ouderwetse standpunt te bekeren. Het
is niet eens een „heimelijk" gekoesterde
wens, ik zeg het maar eerlijk en ronduit.
PI. V.
„Blöo-J AN
Dit is dus een andere Jan. Niet de
Zwijger, maar de Jan die nu zomaar niet
durft.
Sommige lui van de vereniging schijnen
daar hun hand niet voor om te draaien
om zomaar eens een nummertje praten
weg te geven. Maar onze vriend „blöo-
Jan" (die van: beter blóo-Jan, dan döo-
Jan, weet je wel) heeft daar altijd vrese
lijk veel moeite mee. Hij durft niet, rond
uit gezegd.
Je voelt weldat is een heel ander pro
bleem. Ik was met jullie aan het praten
over de „zwijgers" op de verenigingen.
We zijn er achter gekomen, dat er
„zwijgers" zijn, die liefst maar wat meer
studeren of lezen moesten, en die dan
vanzelf wel stof krijgen om over te pra
ten.
Maar bij „blöo-Jan" ligt het probleem
heel ergens anders. Hij zou wel graag
wat willen vragen. Misschien had hij zelfs
een prima opmerking in zijn gedachten.
Maar hij durft zich niet te uiten. Hij
kan niet zomaar voor de draad komen
met zijn gedachten.
Is er iemand die wat te vragen heeft,
vraagt de voorzitter dan.
Als er veel van deze Jannen op de ver
eniging zijn, dan blijft het een kwartier
tje pijnlijk stil. Dat bekende kwartiertje,
waarin je jezelf en je buurman kan ho
ren ademen, zo stil is hetIedereen wacht
op de ander. Of iedereen kauwt, wat hij
zeggen wou, zolang uit in zijn gedachten,
dat het weer karnemelk wordt in dat
hoofd. Enzovoorts.
Wat moeten we daaraan nu doen?
Laten we het nog even goed bij de
naam noemenhet is dus gebrek aan
spontaniteit, wat ik nu bedoel. Zodra je
wat wil gaan zeggen, is het alsof er 'aan
een rem getrokken wordt, en wil het niet
meer.
Ik geloof, dat de schuld hiervan aller
eerst ligt in de verleden tijd. Wij hebben
in de Geref. Kerk elkaar al te lang wijs
gemaakt dat alle vogeltjes gelijk gebekt
waren. En dat het Gereformeerd was,
om precies zo te praten als alle andere
Gereformeerden. Dat heeft ons een stuk
van onze spontaniteit gekost. Als alle ge
dachten telkens in dezelfde vormen ge
wrongen moeten worden, dan loopt dat
tenslotte vast. Dat werkt letterlijk als een
rem, die de vaart van het denken en uit
spreken tegenhoudt.
Gelukkig begint dat misverstand al
weer iets te verdwijnen (er zijn zelfs te
genovergestelde misverstanden ontstaan
maar dat is nog maar een heel langzaam
aan proces. We moeten dit even goed met
elkaar zien: ieder vogeltje zingt zoals het
gebekt is. Dat betekent natuurlijk niet,
dat een onbeschofte hark nu ook maar
onbeschofte taal mag uitslaan. Plet bete
kent, wat Kuyper al eens zeieenvormig
heid is de vloek van het moderne leven.
Laten Gereformeerde jongens en meisjes
dat vooral onthouden. Het is ook de vloek
voor het Gereformeerde leven. Laat deze
rem je dus niet hinderen. Zeg het maar,
zoals het in je opkomt.
Een tweede fout maken heel veel men
sen, die het al te mooi willen zeggen. Ik
heb een familielid die eigenlijk geen goede
zin kan uiten, alleen om dat hij zichzelf
telkens verbetert door weer een mooier
woord te gebruiken.
En al zwervende door Nederland op
vacantie-Zondagen heb ik menig gebed
van ouderlingen of diakenen horen ver
ongelukken, alleen omdat ze het te mooi
wilden maken, en toen in zulke ingewik
kelde zinnen terecht kwamen, dat ze kop
noch staart er meer aan vinden konden.
Ik zou dus willen zeggenhoudt het zo
eenvoudig mogelijkHet komt er niet op
aan of vriend en vijand vindt dat je het
„netjes" gezegd hebt. Het komt er enkel
maar op aan, dat ze snappen wat je be
doelt. Dan ben je al een heel eind. En dan
kan je er later wel eens mee beginnen
om er een taalkundig juweel van te ma
ken.
De derde fout is: we oefenen veel te
weinig. De helft van alle zwijgers zwijgt,
omdat het veel te weinig oefening heeft
om de gedachten onder woorden te bren
gen. Dat is niet best. Want dan wordt het
hoe langer hoe erger met dat zwijgen.
Wie niet regelmatig zijn gedachten onder
woorden brengt, sluit zich hoe langer hoe
meer in zichzelf op, en wordt straks een
man van het „ingekeerde leven", wat
misschien heel rijk kan wezen in zichzelf,
maar waar een ander nooit meer iets van
merkt. Want de woorden en de taal heb
je gekregen om levend contact te houden
met andere mensen. Wie niet praten kan
en wie niet horen kan, raakt tenslotte bui
ten de levende maatschappij. Dat weten
we wel van alle dove en stomme mensen.
Ik zou in de laatste plaats dus willen
zeggendoe hetProbeer voortdurend
om je gedachten onder woorden te bren
gen. Je hebt daar op je vereniging een
unieke kans voor. Je kan beter op de
vereniging een keer uitgelachen worden
dan ergens anders!
Of zit misschien daar tenslotte de hele
kneep van het zwijgen? Dat we met z'n
allen doodsbenauwd zijn 0111 uitgelachen
te worden, en dat we daarom maar hele
maal de mond houden. Dan kunnen ze
'tenminste niet 0111 ons lachen.
Dan weet ik wel wat die rem is, in dit
geval. Dat is eerzucht. Een beetje hard
woord. En toch een ziekte waar we alle
maal last van hebben.
Wie weet, ging alles op de vereniging
wel wat spontaner, als je ook je eerzucht
eens liet vallen.
Sch. H. M. IC.
NIEUWERKERK
Waarde Broeders en Zusters,
Op Maandag 20 Sept. had Uw kerke-
raad het voorrecht en het genoegen haar
eerste vergadering te mogen houden in
eigen kerk, zij het dan een noodkerk.
Een druk bezette agenda moest worden
afgewerkt en zoals voor ieder begrijpe
lijk waren er heel wat touwtjes los, en
meerdere nog vast te maken, zoals dit bij
een kerk, die in het centrum van het
rampgebied staat, die bezig is zich op
nieuw op te richten, te verwachten is.
Tot roem van Gods genade mogen wij
echter niet anders dan blijmoedig betui
gen, dat wij als gemeente, hoe zwaar ook
beproefd geworden, berooid van alles
door de woeste golven die over ons kwa
men, en nog steeds voor een groot deel
in evacuatie en in de verstrooiing moeten
voortleven, ons al meer in opwaartse lijn
kunnen ontplooien en naar buiten kun
nen openbaren.
Broeders en zusters, wat een reeks van
voorrechten en zegeningen zijn ons bij
alle verlies en smart nog gelaten en wat
een reden tot ootmoedige dankbaarheid,
als wij terugzien op ons donker verleden
en letten op ons nu weer lichtend heden.
Hoe fel waren de slagen, die ons troffen
en hoe diep in ons innerlijk de wonden,
maar dank zij Gods genade en trouw, er
was honig aan de roede. De Fiere heeft
ons en Zijn Kerk niet verlaten. Hij kwam
de zwakken sterken te rechter tijd, de
troostelozen troosten, de neergebogenen
oprichten. Goot olie en wijn in de won
den, heelde de smart bij velen en behoede
allen voor bezwijken op de weg, onder
alle leed en rouw.
En hoe (zo kan gevraagd) staat het
nu met onze kerkelijke goederen?
Broeders en Zusters, zo goed als alles
is verloren gegaan en wat aanvankelijk
was gered geworden bleek later toch on
bruikbaar, alleen de knielbank dienstig bij
de huwelijksbevestiging is uit de puin
hopen te voorschijn gekomen en is na re
paratie en bekleding in bruikbare staat
gebracht kunnen worden.
En hoewel onze zielen niet geheel en
al aan de materiële dingen waren ver
kleefd, wij waren toch niet zonder zorg
voor de toekomst, die ons wachtte, doch
wij kunnen zeggen, dat op wondere en
ongedachte wijze in alles is voorzien ge
worden.
Broeders en Zusters, heel veel is er bij
ons door de ramp verloren gegaan, doch
stel U gerust, want er is inmiddels al heel
veel in de plaats terug gekomen.
De Deputaten van de B.W.C. te
Utrecht hebben ons daarin bijgestaan
door de offervaardigheid van al onze ker
ken, geholpen tot en met in onze nood.
Ook moet worden vermeld, dat de
kerk van Edam ons rijkelijk heeft be
dacht. Deze zusterkerk zond op 18 Sept.
j.l. een deputatie van vier broeders uit
haar midden tot ons en schonk ons na
wederzijdse correspondentie en verstaan
een prachtig volledig Avondmaalstel, een
keurig uitgedacht aandenken. Op een der
broodschalen ziet men gegraveerd:
„Daar al deze dingen aldus vergaan,
hoedanig behoort gij dan te zijn in heili
gen wandel en Godsvrucht, vol verwach
ting U spoedende naar de komst van den
dag Gods". 2 Petrus 3:11 en 12.
Aangeboden door de Geref. Kerk van
Edam ter vervanging van het Avondmaal
stel, dat in de golven verdween tijdens de
stormramp 1953.
De kerk van Broek op Langendijk zond
ons toe een bedrag van 373,zijnde
een deel van een door haar gehouden col
lecte groot 938,99 en bestemd was voor
de meest getroffen kerken op Schouwen
en Duiveland.
Als laatste tot vandaag moet ik noemen
de kerk van Zwijndrecht. Dat is de kerk,
die op cle dag van de nationale ramp won
derlijk voor overstroming is gespaard en
als onder de oksels van ruwe sterke zee
armen veilig is bewaard geworden. Het
is ook de kerk met wie het eerste con
tact is tot stand gekomen op de 26 Maart
1953 tussen haar en ons. En daar over dit
eerste gelegde contact en wat daaruit is
geboren en voortgekomen, hoop ik D.V.
éen volgende keer nader te omschrijven.
W. van Dijke, Scriba.
SCHARENDIJKE
Lieve broeders en zusters,
De catechisaties zijn weer begonnen.
Ten overvloede schrijf ik de uren hier
nog even op. Dat is dan bestemd voor
de ouders. Die- kunnen dan zien of hun
GEVRAAGD
Aanmelden na 7 uur.
Adres Mevr. MEINSTER, Groene-
woud 66, VLISSINGEN.
spruiten op de bestemde uren ter bestem
der plaatse zijn.
KI. meisjes en kl. jongens56 uur
Gr. meisjes: 78 uur.
Gr. jongens89 uur.
Alles op Woensdag. Met de belijdenis
catechisanten spreek ik nog wel een uur
af.
Met het huisbezoek gaan we ook weer
verder. Zoals U gemerkt hebt, volgen we
nu een ander systeem. Het wordt niet
meer afgekondigd, maar afgesproken.
Voor dat U het weet, bent U dus inder
daad aan de beurt. Wel valt er een be
schikbare avond af. In verband met de
militaire dienst van Ds Meijer, zal ik dit
komende jaar weer consulent van Haam
stede moeten zijn. Dat betekent in elk
geval de Dinsdagen daar catechisatie hou
den.
De afgelopen week zijn de J.V. en de
M.V. weer zelfstandig gestart. Er waren
wel enige voeten in de aarde, maar voor
uit de jongelui moeten nu samen maar
eens laten zien wat er in Scharendijke
wel of niet kan.
Ook de jongensclub is gestart. Dat
schijnt wel wat te worden.
De meisjesclub is wat moeilijker. Een
leidster is er wel, maar hebben we al weer
voldoende meisjes? Daar hoort U in ieder
geval nog van.
De klap op de vuurpijl is in elk geval,
dat het jeugdgebouw deze week is aanbe
steed. Nu komt er schot in! Straks gaan
we met gejuich uit het kleine consisto-