Kerknieuws PREDIKBEURTEN Officiële Berichten ken verenigingen een behoorlijk contact hebben. Dan begint pas zijn eigenlijke werk, wat allereerst moet bestaan in het kweken van een team-spirit, waarover ik je vo rige keer heb geschreven. Dat is n.l. de bakermat voor alle verdere activiteiten. Is die team-spirit er niet, dan mislukt de club, om het even of het nu een korfbal club of een J.V. is. Men heeft daar intussen op gestudeerd. Zodoende bestaan er tegenwoordig ver antwoorde methodes, om die geest er in te kweken. Iets daarvan zien we al bij de kleine clubs van ons Geref. jeugdwerk, die we vroeger Knapenvereniging en Kleine Meisjesvereniging noemden. Van daar dat de klachten over het werk van deze kleine clubs lang zo talrijk niet zijn, als de klachten over dat van de grote. Intussen blijft ook dat aan- of in-kwe- ken van die gemeenschapsgeest een hulp middel. Dat eigenlijke doel van de verenigingen blijft: studie. Ik zou daar van harte aan willen vasthouden. Wij moeten met het badwater het kind niet weggooien. Maar ook die studie kan nog wel wat anders ingericht worden. Dat studeren op de J.V. en de M.V. is voor een groot deel nog gebaseerd op een illusie. N.l. deze illusie, dat ieder lid daaraan graag en van harte deelneemt. In de practijk is dat per tinent niet waar. Er is zelfs in de ver enigingen nog een brede rand, die weinig of geen interesse heeft, laat staan de ve len nog, die buiten staan. De hele opzet van de studie moet dus wel veranderen. Ik denk aan het beproef de systeem van twee inleidingen per avond. Of aan de beroemde of beruchte schetsenbundels, waarvan iedere schets iedere inleiding vele malen in lengte over treft, zodat het maken van een inleiding- meestal neerkomt op het maken van een meer of minder slap extract uit de schet- senbundel. Trouwens, wat is eigenlijk: een inlei ding? Kan men een onderwerp niet an ders belichten dan via een inleiding in de gangbare vorm? Of zouden er ook mogelijkheden bestaan, om een onderwerp op andere wijze „in te leiden"? Ik zie ook op dit studie-terrein werk in overvloed liggen voor een vaste kracht. Daarnaast zet ik nog even heel de kwestie van „de weg weten". Er bestaan n.l. heel wat soorten subsidies voor alle jeugdwerk. Zowel kerkelijke subsidies, als subsidies van de overheid. Het is al leen al de moeite waard, om daar wat van te weten. Wie weet dat bnder ons? Wie heeft er een dag de tijd voor om er ach teraan te sjouwen? Opnieuw: de vaste kracht. Aan welke kant we de zaak ook be kijken, ze zijn onmisbaar. Er is nog één kant aan de zaak, die misschien wel een bezwaar zou kunnen zijn. Het zou er op kunnen gaan lijken, dat heel die aanpak door een vaste kracht uit loopt op een soort bevoogding van de verenigingen. Nu ben ik voor bevoogding op zichzelf helemaal niet bang. Als iemand niet meer op eigen benen kan staan, dan moet je hem een voogd toewijzen. Maar dat moeten we niet hebben bij onze J.V.'s en M.V.'s. Want daar is juist een van de doelstellingen, dat onze jonge mensen leren om op eigen benen te staan. Dat doel moeten we dus niet uit het oog verliezen. Ook niet als we een vaste kracht aanwijzen. Er liggen, in het groot gezien, dus twee lijnen. De eerste lijn is de oude lijndie van de eigen verantwoordelijkheid. Jonge mensen die leren om zelfstandig te stu deren, en die de J.V.'s en de M.V.'s heb ben om de eerste wankele schreden op dit pad der zelfstandigheid te doen. Daarnaast de andere lijnde vaste kracht. De hulplijn, die we vandaag nood zakelijk trekken moeten, om de situatie de baas te blijven. Sch. H. M. IC. SCHARENDIJKE Lieve broeders en zusters, Deze keer kan ik erg kort zijn. Eerst iets over de vacantiegangers. Want die komen ook naar Scharendijke. Althans, ze komen hier naar de kerk. Dat- hebt U allemaal ook wel gemerkt. Wij moeten die mensen vriendelijk ontvan gen. U zegt misschien: dat spreekt vanzelf. Zeker! maar dat moet blijken. Ik ben zelf deze zomer ook eens „ge woon" naar de kerk geweest. Dat is het voordeel van de vacantie, dat je eens iemand anders hoort dan jezelf. Nu wilde het geval, dat mijn Psalmboek nog in de koffer zat, en dat ik dus „ongewapend" naar de kerk ging. Vriendelijke mensen, hoor. Maar nogal onbekende Psalmen, zelfs voor een dominee. Toen dacht ik: deze vriendelijke mensen zullen me wel gauw een Psalmboek toesteken, dan kan ik tenminste meezingen. Inderdaad, onder de slotzang kreeg ik van achteren een Psalmboek toegestoken. U weet dus al, wat ik zeggen wilzo moet het bij ons niet. In Scharendijke steekt men de vreemdelingen in de kerk niet onder de slotzang een Psalmboek toe, maar daar doet men dat meteen. Die roep moeten alle vreemde mensen die bij ons in de kerk kwamen, straks meenemen naar huis. En als ze eens op dat plekje zitten, uit gerekend dat plekje waar U nou juist wou zitten? Ja, dat wordt moeilijk. Moet je ze er dan afjagen? Vort, min plakke? Ik weet het beter, want er is nog ruim te genoeg. Dan denkt U even terug aan de tijd, dat we allemaal moesten evacu eren. Toen hebt U in Haamstede of in Amersfoort ook vast wel op de plaats van iemand anders gezeten. En dat von den de mensen daar best. Wij gaan dat hier dus net zo doen. We schikken dan zelf maar een eindje op, we gaan naar een lege bank. Dan kan niemand iets anders zeggen danvrien delijke mensen daar in Scharendijke. Dan een adreswijziging. Het gezin C. Dalebout is verhuisd van Westen-Schou wen naar Loperskapelle, p.a. J. M. Stoel, die ook zelf naar zijn eigen woning te ruggekeerd is. En tenslotte nog een verantwoording van een gift van 5,voor Kerkherstel van een zuster van de gemeente. Allen hartelijk gegroet van Uw H. M. Kuitert. Beroepen te Plemelum, W. Blanken,, cand. te Zwolle te Loenen a. d. Vecht, M. J. Vermeer te Nij-Beets (Fr.) te Oppenhuizen, K. Smit, cand. te Soest te Zuid-Beijerland, A. G. Baayen te Ril- land-Bath te Baambrugge, G. W. H. Peddemors, cand. te Kampen. Aangenomen naar Wemeldinge (mede als schipperspred.), C. de Ruiter, cand. te Leidschendam naar Leiden (vac. J. Plomp), Dr F. H. von Meyenfeldt te Amersfoort naar Ottoland, A. van Leeuwen, cand. te Den Fielder. Bedankt voor Eernewoude, Valkenburg (Z.H.), Wilsumen, Oldemarkt, A. van Leeuwen, cand. te Den Helder voor Zwagerveen, T. B. van Houten te Aals meer voor Nieuwe-Pekela, G. Sinia te Jutrijp-Hommerts. Benoemd tot veldprediker J. Bonda te Staveren. Ds K. Welbedaclit te Oudewater is; aangezocht een jaar als reserve-legerpre- dikant te willen optreden. Eindhoven. Ter vergadering van de kerkeraad kwam het vrouwenkiesrecht ter sprake. Drie meningen stonden tegenover elkaar. De eerste was, dat de vrouw in de gemeente, naar het apostolisch ver maan moet zwijgen, dus ook bij de ver kiezing niet mocht meespreken, zelfs niet stemmen. De tweede mening was, dat stemmen geen regeerdaad in zich houdt, doch slechts een uitbreiding van het ap- probatierecht is dat de vrouw reeds lang bezit en deze groep maakte dus het kies recht los van de gronden, waarop de Sy node het had doen steunen. De kerkeraad wees beide meningen af en verenigde zich met de derde, die in overeenstemming met het besluit der Synode aan de vrouw het kiesrecht geven wilde. Bij de laatste ver kiezing van ambtsdragers hebben derhal ve ook de zusters daaraan deelgenomen. Heemstede. Als scriba is opgetreden de heer D. J. Coumou, Rhododendron- plein 14. Een vaste 'catechisatie-dag. Naar aanleiding van een vraag van de kerk van Witmarsum of het ook wenselijk is, ge zien de vele cursussen en avondscholen voor de jeugd, met andere kerkformaties contact op te nemen teneinde e.v. te ko ZONDAG 15 AUGUSTUS 1954 CLASSIS MIDDELBURG. Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds O. Bouwman te Nijverdal 2 uur Ds H. M. Wierda te den Haag-Loosduinen 5 uur Ds H. M. Wierda (Noorderkerk) 9.30 uur Ds H. M. Wierda 5 uur Ds O. Bouwman Collecte Hulpbehoevende Kerken. Luth. Kerk, avond 7.15 uur Ds M. de Goede te Amsterdam Arnemuiden 10 en 2.30 uur Domburg 9.30 uur 2.30 uur Gapinge 9.30 en 2.30 uur Grijpskerke 10 en 2.30 uur Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Meliskerke 9.30 en 2 uur Oostkapelle 11 en 7 uur Serooskerke 10 en 2.30 uur Souburg 9.30 en 2.30 uur St. Laurens 10 en 2.30 uur Veere 10 en 2.30 uur Vlissingen 9 en 5 uur Vrouwenpolder 10, 2.30 en 7 uur Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen Ds N. J. Hommes te Rotterdam Ds A. Verschoor Ds J. Spoelstra Ds H. J. Kampherbeek te Heemse Ds L. F. Stolk te Putten Ds Grafe te Epe Ds N. J. Hommes Ds S. van Wouwe Ds P. Joziasse te Ternaard Ds K. Bokma te Voorthuizen Ds M. de Goede te Amsterdam Ds A. Verschoor Ds O. Jager Ds J. E. Visser te Suameer Collecte Hulpbehoevende Kerken in de provincie. CLASSIS AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Axel 9.30 en 3 uur Breskens 10 en 3 uur Hoek 10 en 2.30 uur Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds Oostburg 10 en 2.30 uur Ds E. I. Terneusen 10 en 3.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur Ds L. Ringnalda Ds C. Moens te Heerlen Ds Oldemans te De Glind J. H. Baas te Hillegersberg F. Nawijn te den Haag. Ds H. Pestman Ds D. Middelkoop Ds G. J. Pontier te Domburg CLASSIS GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 10 uur Leesdienst, 5.30 uur Ds R. Beukema. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman, Zondag 49 Collecte voor Hulpbehoevende Kerken in de provincie. 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Leesdienst Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen Kapelle 10 en 2.30 uur Ds H. Scholing te Zuidland Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds W. J. Meister te Middelburg Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds J. G. van Ginhoven te Westervoort Ds R. D. Beukema te Doorn Ds li. Wiersinga Ds G. Heijennan Ds A. J. Bos te Marum Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Wemeldinge 10 en 2.30 uur Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur Yerseke 9.30 en 2 uur CLASSIS THOLEN. Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds M. J. Arntzen te 's-Gravendeel Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Hoogerheide 4 uur Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur Poortvliet Tholen 10 en 5 uur CLASSIS ZIERIKZEE. Ds R. Bakker te Rotterdam Ds R. Bakker Ds J. Koolstra te Kruiningen Ds A. G. Baaijen Ds A. Koning Ds M. den Boer te Voorschoten Brouwershaven 11.15 en 3.15 -uur Cand. R. Akkerman te Amsterdam Bruinisse 10 en 5 uur Ds D. Bremmer, Zondag 11 Col ijns plaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller Namiddag Zondag 36. Haamstede 10 en 4 uur Ds J. M. Mulder te Amsterdam. Kamperland (Geref. Kerk) 9.30 en 2.30 uur Ds Ph. J. Huijser te Werkendam. Nieuwcrkerk 10 en 6 uur Ds G. O. Donner te Scheveningen Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds G. O. Donner. Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. M. Mulder te Amsterdam Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds H. M. Kuitert Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens Zierikzee 10 en 5 uur Ds F. J. B. Schiebaan te De Krim Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds Aalbersberg te Nieuwdorp men tot een vaste catechisatiedag, werd aan het moderamen opdracht gegeven in deze richting stappen te ondernemen. Giften en legaten. Voor kerkbouw in de Noorderkerk te Groningen werd van een oude zuster der gemeente een gift ontvangen van 4000, Den Ham. De kerkeraad heeft de bouw van het verenigingsgebouw voor de som van ƒ64.500,gegund aan de Fa. Blekkenhorst en ter Burgt. Het door de architect begroot bedrag werd met enkele honderden guldens overschreden. CLASSIS GOES. In verband met het peremptoir examen van de Candidaat P. JKouwenhoven te Delft, beroepen Predikant te Heinkens- zand, worden de kerken in genoemde Classis, in vergadering opgeroepen op D.V. 15 September e.k., te 13.00 uur, in de Gereformeerde Kerk te Goes. Namens de roepende kerk, R. A. Flinterman, Praeses h.t. I. van Wijk, Scriba. SOCIETAS STUDIOSORUM REEORMATORUM AMSTELODAMENSIS. Wanneer de eindexamens achter de rug zijn, rijst voor de a.s. student de vraag: Wat nu? ook in deze vorm: Hoe zal de studie aangepakt moeten worden? Sta ons toe, de aandacht vast op een punt te vestigen. Het verdient aanbeveling, dat de per soonlijke en geestelijke vorming gelijke tred houden met de wetenschappelijke ontwikkeling. De S.S.R.A. is de Amsterdamse af deling van de Societas Studiosorum Re format orum en staat open voor alle stu denten van confessioneel-gereformeerde huize, die in Amsterdam studeren. Deze Societas wil aan genoemde vor ming op Reformatorische grondslag een bijdrage leveren. Wie over het studentenleven, de studie of de vereniging nog nadere inlichtingen wenst, kan zich wenden tot de Heer N. W. D. C. von Hertzberg, Wakkerstraat 49, Amsterdam-Oost, de Heer J. Winkler Prins, Leidsegracht 108, Amsterdam-Centrum.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 3