Kerknieuws
PREDIKBEURTEN
Officiële Berichten
ken verenigingen een behoorlijk contact
hebben.
Dan begint pas zijn eigenlijke werk,
wat allereerst moet bestaan in het kweken
van een team-spirit, waarover ik je vo
rige keer heb geschreven. Dat is n.l. de
bakermat voor alle verdere activiteiten.
Is die team-spirit er niet, dan mislukt de
club, om het even of het nu een korfbal
club of een J.V. is.
Men heeft daar intussen op gestudeerd.
Zodoende bestaan er tegenwoordig ver
antwoorde methodes, om die geest er in
te kweken. Iets daarvan zien we al bij
de kleine clubs van ons Geref. jeugdwerk,
die we vroeger Knapenvereniging en
Kleine Meisjesvereniging noemden. Van
daar dat de klachten over het werk van
deze kleine clubs lang zo talrijk niet zijn,
als de klachten over dat van de grote.
Intussen blijft ook dat aan- of in-kwe-
ken van die gemeenschapsgeest een hulp
middel.
Dat eigenlijke doel van de verenigingen
blijft: studie. Ik zou daar van harte aan
willen vasthouden. Wij moeten met het
badwater het kind niet weggooien.
Maar ook die studie kan nog wel wat
anders ingericht worden. Dat studeren op
de J.V. en de M.V. is voor een groot deel
nog gebaseerd op een illusie. N.l. deze
illusie, dat ieder lid daaraan graag en van
harte deelneemt. In de practijk is dat per
tinent niet waar. Er is zelfs in de ver
enigingen nog een brede rand, die weinig
of geen interesse heeft, laat staan de ve
len nog, die buiten staan.
De hele opzet van de studie moet dus
wel veranderen. Ik denk aan het beproef
de systeem van twee inleidingen per
avond. Of aan de beroemde of beruchte
schetsenbundels, waarvan iedere schets
iedere inleiding vele malen in lengte over
treft, zodat het maken van een inleiding-
meestal neerkomt op het maken van een
meer of minder slap extract uit de schet-
senbundel.
Trouwens, wat is eigenlijk: een inlei
ding? Kan men een onderwerp niet an
ders belichten dan via een inleiding in
de gangbare vorm? Of zouden er ook
mogelijkheden bestaan, om een onderwerp
op andere wijze „in te leiden"?
Ik zie ook op dit studie-terrein werk in
overvloed liggen voor een vaste kracht.
Daarnaast zet ik nog even heel de
kwestie van „de weg weten". Er bestaan
n.l. heel wat soorten subsidies voor alle
jeugdwerk. Zowel kerkelijke subsidies,
als subsidies van de overheid. Het is al
leen al de moeite waard, om daar wat van
te weten. Wie weet dat bnder ons? Wie
heeft er een dag de tijd voor om er ach
teraan te sjouwen?
Opnieuw: de vaste kracht.
Aan welke kant we de zaak ook be
kijken, ze zijn onmisbaar.
Er is nog één kant aan de zaak, die
misschien wel een bezwaar zou kunnen
zijn.
Het zou er op kunnen gaan lijken, dat
heel die aanpak door een vaste kracht uit
loopt op een soort bevoogding van de
verenigingen.
Nu ben ik voor bevoogding op zichzelf
helemaal niet bang. Als iemand niet meer
op eigen benen kan staan, dan moet je
hem een voogd toewijzen.
Maar dat moeten we niet hebben bij
onze J.V.'s en M.V.'s. Want daar is juist
een van de doelstellingen, dat onze jonge
mensen leren om op eigen benen te staan.
Dat doel moeten we dus niet uit het
oog verliezen. Ook niet als we een vaste
kracht aanwijzen.
Er liggen, in het groot gezien, dus twee
lijnen.
De eerste lijn is de oude lijndie van
de eigen verantwoordelijkheid. Jonge
mensen die leren om zelfstandig te stu
deren, en die de J.V.'s en de M.V.'s heb
ben om de eerste wankele schreden op
dit pad der zelfstandigheid te doen.
Daarnaast de andere lijnde vaste
kracht. De hulplijn, die we vandaag nood
zakelijk trekken moeten, om de situatie
de baas te blijven.
Sch. H. M. IC.
SCHARENDIJKE
Lieve broeders en zusters,
Deze keer kan ik erg kort zijn.
Eerst iets over de vacantiegangers.
Want die komen ook naar Scharendijke.
Althans, ze komen hier naar de kerk. Dat-
hebt U allemaal ook wel gemerkt. Wij
moeten die mensen vriendelijk ontvan
gen.
U zegt misschien: dat spreekt vanzelf.
Zeker! maar dat moet blijken.
Ik ben zelf deze zomer ook eens „ge
woon" naar de kerk geweest. Dat is het
voordeel van de vacantie, dat je eens
iemand anders hoort dan jezelf. Nu wilde
het geval, dat mijn Psalmboek nog in de
koffer zat, en dat ik dus „ongewapend"
naar de kerk ging. Vriendelijke mensen,
hoor. Maar nogal onbekende Psalmen,
zelfs voor een dominee. Toen dacht ik:
deze vriendelijke mensen zullen me wel
gauw een Psalmboek toesteken, dan kan
ik tenminste meezingen. Inderdaad, onder
de slotzang kreeg ik van achteren een
Psalmboek toegestoken.
U weet dus al, wat ik zeggen wilzo
moet het bij ons niet. In Scharendijke
steekt men de vreemdelingen in de kerk
niet onder de slotzang een Psalmboek toe,
maar daar doet men dat meteen. Die roep
moeten alle vreemde mensen die bij ons
in de kerk kwamen, straks meenemen
naar huis.
En als ze eens op dat plekje zitten, uit
gerekend dat plekje waar U nou juist
wou zitten? Ja, dat wordt moeilijk. Moet
je ze er dan afjagen? Vort, min plakke?
Ik weet het beter, want er is nog ruim
te genoeg. Dan denkt U even terug aan
de tijd, dat we allemaal moesten evacu
eren. Toen hebt U in Haamstede of in
Amersfoort ook vast wel op de plaats
van iemand anders gezeten. En dat von
den de mensen daar best.
Wij gaan dat hier dus net zo doen.
We schikken dan zelf maar een eindje
op, we gaan naar een lege bank. Dan kan
niemand iets anders zeggen danvrien
delijke mensen daar in Scharendijke.
Dan een adreswijziging. Het gezin C.
Dalebout is verhuisd van Westen-Schou
wen naar Loperskapelle, p.a. J. M. Stoel,
die ook zelf naar zijn eigen woning te
ruggekeerd is.
En tenslotte nog een verantwoording
van een gift van 5,voor Kerkherstel
van een zuster van de gemeente.
Allen hartelijk gegroet van Uw
H. M. Kuitert.
Beroepen te Plemelum, W. Blanken,,
cand. te Zwolle te Loenen a. d. Vecht,
M. J. Vermeer te Nij-Beets (Fr.) te
Oppenhuizen, K. Smit, cand. te Soest
te Zuid-Beijerland, A. G. Baayen te Ril-
land-Bath te Baambrugge, G. W. H.
Peddemors, cand. te Kampen.
Aangenomen naar Wemeldinge (mede
als schipperspred.), C. de Ruiter, cand.
te Leidschendam naar Leiden (vac.
J. Plomp), Dr F. H. von Meyenfeldt te
Amersfoort naar Ottoland, A. van
Leeuwen, cand. te Den Fielder.
Bedankt voor Eernewoude, Valkenburg
(Z.H.), Wilsumen, Oldemarkt, A. van
Leeuwen, cand. te Den Helder voor
Zwagerveen, T. B. van Houten te Aals
meer voor Nieuwe-Pekela, G. Sinia
te Jutrijp-Hommerts.
Benoemd tot veldprediker J. Bonda te
Staveren.
Ds K. Welbedaclit te Oudewater is;
aangezocht een jaar als reserve-legerpre-
dikant te willen optreden.
Eindhoven. Ter vergadering van de
kerkeraad kwam het vrouwenkiesrecht ter
sprake. Drie meningen stonden tegenover
elkaar. De eerste was, dat de vrouw in
de gemeente, naar het apostolisch ver
maan moet zwijgen, dus ook bij de ver
kiezing niet mocht meespreken, zelfs niet
stemmen. De tweede mening was, dat
stemmen geen regeerdaad in zich houdt,
doch slechts een uitbreiding van het ap-
probatierecht is dat de vrouw reeds lang
bezit en deze groep maakte dus het kies
recht los van de gronden, waarop de Sy
node het had doen steunen. De kerkeraad
wees beide meningen af en verenigde zich
met de derde, die in overeenstemming met
het besluit der Synode aan de vrouw het
kiesrecht geven wilde. Bij de laatste ver
kiezing van ambtsdragers hebben derhal
ve ook de zusters daaraan deelgenomen.
Heemstede. Als scriba is opgetreden
de heer D. J. Coumou, Rhododendron-
plein 14.
Een vaste 'catechisatie-dag. Naar
aanleiding van een vraag van de kerk van
Witmarsum of het ook wenselijk is, ge
zien de vele cursussen en avondscholen
voor de jeugd, met andere kerkformaties
contact op te nemen teneinde e.v. te ko
ZONDAG 15 AUGUSTUS 1954
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds O. Bouwman te Nijverdal
2 uur Ds H. M. Wierda te den Haag-Loosduinen
5 uur Ds H. M. Wierda
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds H. M. Wierda
5 uur Ds O. Bouwman
Collecte Hulpbehoevende Kerken.
Luth. Kerk, avond 7.15 uur Ds M. de Goede te Amsterdam
Arnemuiden 10 en 2.30 uur
Domburg 9.30 uur
2.30 uur
Gapinge 9.30 en 2.30 uur
Grijpskerke 10 en 2.30 uur
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur
Meliskerke 9.30 en 2 uur
Oostkapelle 11 en 7 uur
Serooskerke 10 en 2.30 uur
Souburg 9.30 en 2.30 uur
St. Laurens 10 en 2.30 uur
Veere 10 en 2.30 uur
Vlissingen 9 en 5 uur
Vrouwenpolder 10, 2.30 en 7 uur
Westkapelle 9.30 en 2.30 uur
Ds P. M. Veldhuijzen
Ds N. J. Hommes te Rotterdam
Ds A. Verschoor
Ds J. Spoelstra
Ds H. J. Kampherbeek te Heemse
Ds L. F. Stolk te Putten
Ds Grafe te Epe
Ds N. J. Hommes
Ds S. van Wouwe
Ds P. Joziasse te Ternaard
Ds K. Bokma te Voorthuizen
Ds M. de Goede te Amsterdam
Ds A. Verschoor
Ds O. Jager
Ds J. E. Visser te Suameer
Collecte Hulpbehoevende Kerken in de provincie.
CLASSIS AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 9.30 en 3 uur
Breskens 10 en 3 uur
Hoek 10 en 2.30 uur
Schoondijke 9.30 en 2.30 uur Ds
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds E. I.
Terneusen 10 en 3.30 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Zoutespui (Chr. School) 10 en 2.30 uur
Ds L. Ringnalda
Ds C. Moens te Heerlen
Ds Oldemans te De Glind
J. H. Baas te Hillegersberg
F. Nawijn te den Haag.
Ds H. Pestman
Ds D. Middelkoop
Ds G. J. Pontier te Domburg
CLASSIS GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 10 uur Leesdienst, 5.30 uur Ds R. Beukema.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds J. v. d. Veen
Goes, Aula Chr. Lyceum, 9 uur Ds R. A. Flinterman
Kerk Westwal, 10.30 en 5 uur Ds R. A. Flinterman, Zondag 49
Collecte voor Hulpbehoevende Kerken in de provincie.
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Leesdienst
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds A. Veldhuijzen
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds H. Scholing te Zuidland
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds W. J. Meister te Middelburg
Lewedorp 9.15 en 2.30 uur Ds J. G. van Ginhoven te Westervoort
Ds R. D. Beukema te Doorn
Ds li. Wiersinga
Ds G. Heijennan
Ds A. J. Bos te Marum
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur
Wemeldinge 10 en 2.30 uur
Wolf aartsdijk 10 en 2.30 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds M. J. Arntzen te 's-Gravendeel
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Hoogerheide 4 uur
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Oud-Vossemeer 10 en 2.30 uur
Poortvliet
Tholen 10 en 5 uur
CLASSIS ZIERIKZEE.
Ds R. Bakker te Rotterdam
Ds R. Bakker
Ds J. Koolstra te Kruiningen
Ds A. G. Baaijen
Ds A. Koning
Ds M. den Boer te Voorschoten
Brouwershaven 11.15 en 3.15 -uur Cand. R. Akkerman te Amsterdam
Bruinisse 10 en 5 uur Ds D. Bremmer, Zondag 11
Col ijns plaat 10 en 6 uur Ds A. Schippers
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Namiddag Zondag 36.
Haamstede 10 en 4 uur Ds J. M. Mulder te Amsterdam.
Kamperland (Geref. Kerk) 9.30 en 2.30 uur Ds Ph. J. Huijser
te Werkendam.
Nieuwcrkerk 10 en 6 uur Ds G. O. Donner te Scheveningen
Oosterland 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds G. O. Donner.
Renesse, Evangelisatiegebouw, 7 uur Ds J. M. Mulder te Amsterdam
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds H. M. Kuitert
Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds W. Fokkens
Zierikzee 10 en 5 uur Ds F. J. B. Schiebaan te De Krim
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds Aalbersberg te Nieuwdorp
men tot een vaste catechisatiedag, werd
aan het moderamen opdracht gegeven in
deze richting stappen te ondernemen.
Giften en legaten. Voor kerkbouw
in de Noorderkerk te Groningen werd
van een oude zuster der gemeente een
gift ontvangen van 4000,
Den Ham. De kerkeraad heeft de
bouw van het verenigingsgebouw voor de
som van ƒ64.500,gegund aan de Fa.
Blekkenhorst en ter Burgt. Het door de
architect begroot bedrag werd met enkele
honderden guldens overschreden.
CLASSIS GOES.
In verband met het peremptoir examen
van de Candidaat P. JKouwenhoven te
Delft, beroepen Predikant te Heinkens-
zand, worden de kerken in genoemde
Classis, in vergadering opgeroepen op
D.V. 15 September e.k., te 13.00 uur, in
de Gereformeerde Kerk te Goes.
Namens de roepende kerk,
R. A. Flinterman, Praeses h.t.
I. van Wijk, Scriba.
SOCIETAS STUDIOSORUM
REEORMATORUM
AMSTELODAMENSIS.
Wanneer de eindexamens achter de
rug zijn, rijst voor de a.s. student de
vraag: Wat nu? ook in deze vorm: Hoe
zal de studie aangepakt moeten worden?
Sta ons toe, de aandacht vast op een
punt te vestigen.
Het verdient aanbeveling, dat de per
soonlijke en geestelijke vorming gelijke
tred houden met de wetenschappelijke
ontwikkeling.
De S.S.R.A. is de Amsterdamse af
deling van de Societas Studiosorum Re
format orum en staat open voor alle stu
denten van confessioneel-gereformeerde
huize, die in Amsterdam studeren.
Deze Societas wil aan genoemde vor
ming op Reformatorische grondslag een
bijdrage leveren.
Wie over het studentenleven, de studie
of de vereniging nog nadere inlichtingen
wenst, kan zich wenden tot
de Heer N. W. D. C. von Hertzberg,
Wakkerstraat 49, Amsterdam-Oost,
de Heer J. Winkler Prins, Leidsegracht
108, Amsterdam-Centrum.