Jeam-opirit Vijf minuten op bezoek bij de moeder van BILLY GRAHAM Zending jeugdrubriek Cf Q maar wie er stemden. De capaciteit van de man wordt niet bij meerderheid van stemmen uitgemaakt, evenmin als de qualiteit van zijn preken. In de politiek sukkelen wij hier te lande met het alge meen kiesrecht. Erg democratisch natuur lijk Maar U houdt uw hart vast als U bedenkt, wie er allemaal stemmen. Ons kiesstelsel zou waarde hebben, als de stemmen niet werden geteld, maar gewo gen. Nu worden ze alleen maar geteld. De stem, uitgebracht door een minister president heeft evenveel waarde als de stem van een politieke analphabeet. Het domme getal beslist hoe en door wie ons land zal worden geregeerd en niet de ge zonde en bezonnen wijsheid. Er is in ze kere zin geen gevaarlijker wapen dan het wapen van het getal. Dit getal kan een leer, een kerk, een organisatie, een ver eniging volledig naar de ondergang voe ren. Wie de Bijbel kent heeft begrepen, dat onder de vele dingen, die deze „wereld" waardevol acht, maar die in wezen waar deloos en zelfs gevaarlijk zijn, ook het getal behoort. Dat de overwinning niet bij velen, noch bij weinigen ligt, maar al leen een zaak van de Here is, hebben Gideon en na hem velen goed begrepen. En het is om deze reden, dat het vloekt met elk begrip van christelijke stijl, als men z'n roem gaat zoeken in.de getallen, en met zekere ophef verteltzó en zoveel mensen hebben wij met kunst- en vlieg werk naar Sonsbeek gesleurd. En als Ju- belga met zijn legioenen over dit getal jubileert, moet hun in de eerste plaats Zij wachtte elke dag op hem als hij van school thuis kwam, en luisterde dan be reidwillig naar alles wat hij die dag had geleerd. Toen hij ongeveer 10 jaar was leerde ze hem de Catechismus zo goed, dat hij die van voren naar achteren en van achteren naar voren kon opzeggen. Zeven jaar lang, toen hij op de Bijbel- school en de universiteit was bad zij elke dag voor hem, met als uitgangspunt 2 Ti- motheüs 2:15. „Maak er ernst mee U welbeproefd ten dienste van God te stel len, als een arbeider die zich niet behoeft te schamen, maar rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waar heid". Zondagsmiddags las zij hem ver halen uit de Bijbel voor en nam hem met haar en haar man mee naar de Zondags school en de kerk en leerde hem hier zo veel van te houden, dat hij ongeduldig werd als ze laat van huis gingen. Ze zond hem dozen met fruit en koek jes en dergelijks toen hij samen met de zangleider Cliff Barrows naar Engeland ging in 1946'47 voor een Youth for Christ campagne in die koude winter, wel wetende dat hij het meestentijds niet zelf zou opeten, maar het aan Engelsen zou uitdelen, die gebrek leden. Deze dame, over wie we schrijven, met haar stralende Dit is alweer een Engels woord, wat bijna onvertaalbaar is. Zoals er meer vreemde woorden in het Nederlands bin nendringen, om de eenvoudige reden, dat er in onze taal geen plaatsvervangend woord bestaat. Je zou het kunnen vertalen met: club geest. Maar dat kan soms hetzelfde be tekenen als „clubjesgeest", en dat wordt er juist helemaal niet mee bedoeld. Team-spirit heeft meer het oog op het gezamenlijk optrekken van de clubleden onderling, op het voor-elkaar-opnemen in alle situaties. Kortom, vele mannen die tezamen staan tegenover de buitenwereld als één enig man, en daarom elkaar nooit afvallen. Dat was even zoeken naar woorden, om tenminste vooraf vast te stellen waar over we het zullen hebben. Die team-spirit is n.l. een vereiste, een eerste vereiste voor iedere club. Dus ook voor de clubs, die we kennen onder de namen van J.V. en M.V. Je zou misschien willen tegenwerpen ja, maar we doen op onze J.V.'g !en M.V.'s toch aan principiële studie. Dat loopt toch wel vanzelf. En ieder die op de vereniging komt, die is het toch met dat principiële doel eens. Als die team spirit dan al ontbreekt, dan is het toch niet zo erg We studeren toch wel Dat klinkt allemaal wel heel aardig, bijgebracht worden, dat althans deze ju bel geen klankbodem mag vinden in het christelijk geweten, en in wezen werelds is. Ik ben mij bewust, dat deze opmerking ook weer negatief is, maar daarom be hoeft ze toch niet waardeloos te zijn. Een professor in de predikkunde heeft eens aan zijn studenten het advies gegeven, dat ze veel slechte preken moesten lezen dan wisten ze in elk geval hoe het niet moest. Ik geloof dat wij al een aardig eind op de goede weg zijn, als wij in bepaalde dingen weten hoe het niet moet. Als ik op een viersprong sta, en ik weet alvast van twee wegen, dat ik die niet moet hebben, dan ben ik er nog niet hele maal, maar toch al wat verder, dan op het moment, dat ik van geen van de vier wegen wist, welke de goede was. Wij spreken nogal eens van een „chris telijk stempel" dat ergens op gedrukt moet zijn. Daar ben ik niet erg voor. Een stempel zit altijd aan de buitenkant, dat zit er op, maar er niet in. U weet, de Farizeën gingen met die stempels ook nogal handig om, en zij waren meesters in de verfraaiing aan de buitenkant. De binnenkant zag er meestal niet zo roos kleurig uit, U weet wel van die fraai ge pleisterde graven, maar van binnen vol dorre doodsbeenderen. Eens in m'n leven heb ik een huwelijks- sluiting meegemaakt vanaf de kerkelijke bevestiging tot en met het daarop vol gende huwelijksfeest. Dat was zo'n geval ogen is Mrs. William Franklin Graham uit Charlotte (Noord Caroline) de moe der van Billy Graham. U moet eens een paar dagen bij haar doorbrengen, zoals wij dat een maand geleden hebben gedaan in haar huis te Charlotte en U zult in minder dan geen tijd twee oorzaken kun nen aanwijzen waarom God de bediening van haar oudste zoon zegent. Zij is een van die oorzaken. De andere is haar echt genoot, die even lang is als Billy, en die op zichzelf al een artikeltje waard zou zijn. Zittend in een schommelstoel, rustig doorbreiend aan een pullover, af en toe even rustend, kunt U uit de mond van deze grijzende dame met haar jeugdige hart het volgende horen „We hebben er voor gebeden en er voor gewerkt dat al onze kinderen, Billy incluis, geen oppervlakkige Christenen zouden worden, maar mensen met een diep en stevig geestelijk leven Ik zal die dag nooit vergeten dat Billy uit Florida schreef dat hij predikant wil de wordenWij hielden gezamenlijk ons avondgebed, terwijl elk van ons een Bijbelvers las tot het hoofdstuk uit was. Daarna bad ieder van ons. Boven de ont bijttafel hadden we een Bijbelse kalender maar van zo'n houding plukt iedere ver eniging bittere vruchten. Denk allereerst maar eens aan de bui tenstaanders. Dat zijn dus de mensen, die niet helemaal overtuigd zijn van de nood zaak om principiëel te studeren. Of mis schien welhelemaal niet overtuigd. Zul ke mensen lopen er- tegenwoordig nogal wat rond. Hoe kun je ze ooit overtuigen, als je eigen vereniging alle geest van ge meenschap mistVoor zulke „loslopende" mensen moet een verband aanwezig zijn, een bezielende gemeenschap, willen ze ooit meedoen. En denk verder maar aan alle bij- en meelopers, die zo'n beetje in het kielzog van de vereniging meevaren. Die wil je er toch graag bij houden Dan moet je daar je best voor doen. Niet met een enkel toepasselijk woord over het nut van principiële studie. Dat moet ook gebeu ren. Meer nog: dat is al heel vaak ge beurd. En het heeft bitter weinig gehol pen. Dan moet je naar een ander middel kij ken om ze vast te houden. Zit er in je club wel die team-spirit, dat verband wat ze allemaal maakt tot één enig man? Ik ken verenigingen waar dat bestond. Ik heb zelfs het genoegen gehad om lid van zo'n vereniging te mogen zijn. Voor de eerlijkheid moet ik er bij zeggen, dat met een christelijk stempel. Dat stempel was namelijk het kerkelijke geval dat voorafging. De pleistering. Het ging alle maal verbazend plechtig en deftig. Er waren dure auto's met geuniformde chauffeurs, veel hoge hoeden en zwarte jassen en onwaarschijnlijke japonnen. Er was ook nog een koor, dat iets zong en een zeer magere collecte. Nadat men al deze uitbundigheden en plechtigheden af gewerkt en overleefd had, kwam het eigenlijke feest. Toen kwam er uit, wat er in zat. Er zat niets in. Het was een volkomen leegte, en deze absolute leegte werd gevuld door een afgehuurde pianist, een conferencier, en een goochelaar. Men had zelf niets, om aan het „feest" een eigen inhoud te geven, en daarom liet men bijvullen door anderen. En dat opvulsel vond iedereen prachtig. Het werd een „happy day, Oh, mein Papa, en veel Moonlight", en allen gingen voldaan naar huis. Over de ongelooflijke prestaties van die goochelaar is nog lang nagepraat. U voelt nu wel, wat wij met „eigen stijl" bedoelen. Hier was geen eigen stijl, hier was zelfs helemaal geen stijl. Het was geen christelijk feest, maar een puur werelds feest, nadat heel even getipt was aan het hors d' oeuvre van de kerkelijke bevestiging. Men vond die „eerste gang" ook nog wel smakelijk en precies voldoen de om de eetlust op te wekken. Plet wa ren voorts allemaal geleende spulletjes, gegapt kunt U ook gerust zeggen, van de „wereld". Waarom zal toch elke bruid volstandig weigeren naar het Stadhuis en de kerk met voor elke dag een vers om over na te denken en bij stil te staan die dag tij dens het werk of op school. De eerste tekst die Billy leerde was Spreuken 3:6: „Ken Plem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken" Elke avond ba den wij met de kinderen, een voor een, in de kamer naast de woonkamer en daar na werden ze met een vaartje naar bed gestuurd Als je er tegenover haar over begint dat haar internationaal bekende zoon suc ces op succes boekt, krijgt U van haar hetzelfde antwoord als van Billy: „Plet is alles van God. Billy is slechts het ka naal". Vraag haar of zij ook heeft vermoed dat de oudste van haar vier kinderen zo'n plaats zou gaan innemen in het geestelijke leven van deze tijd, dan krijgt U als ant woord: „Bij God is alles mogelijk. We hebben voor Billy Frank (zoals iedereen in de familie hem noemt) even veel ge beden als voor de andere drie kinderen. In hoeverre Plij Billy Frank wil gebrui ken staat aan Hem. We moeten gelovig bidden". Deze Godvrezende moeder en haar echtgenoot, die veeboer is, hebben Billy in de jaren van zijn opvoeding een ideale achtergrond gegeven. Prettige, rus tige mensen, die de Bijbel als middelpunt van hun leven hebben. Zij vertelt wat over de gebroken enkel, die ze heeft gehad, en dat haar been ongeneeslijk was verklaard door de negen doktoren, die er bij geweest waren. Nu kan ze er zelfs al weer de zol dertrap mee opkomenHaar vader had altijd graag gewild dat ze een jongen zou het in de oorlogsjaren was, en dat heel de situatie van die dagen er toe meewerk te om een onvervalste gemeenschapsgeest aan te kweken. Ik ken echter ook verenigingen (dat heb ik meegemaakt) waar de hele ver eniging lacht en giert en brult, als een of ander een vraag stelt die dom lijkt, of niet-pricipiëel lijkt. En ik heb het meegemaakt, dat alle leden om 8.30 uur al op de klok kijken of ze nog niet naar huis kunnenBlijk baar was het niet zo pakkend, dat ze nog langer wilden blijven. Dat zijn (maar een paar) fouten in de team-spirit. Zulke fouten wreken zich op een fatale manier. Daar gaan de ver enigingen van over de kop. En je moet niet zeggen: ja, maar wij zijn toch studie-clubs. Daar is diezelfde samenbindende geest even belangrijk. Je komt toch hoop ik niet bij elkaar WEER EENS REMBANG (Vervolg) De vorige keer vertelde ik U, hoe merkwaardig soms het verband ligt tussen ons gebed voor de Zending en Gods ver horing, en hoe we dat merken uit de ont wikkeling van het kerkelijk leven in Rem bang. Ik was met mijn verhaal echter nog niet klaar. Het vervolg, dat hier geboden wordt, is al even merkwaardig. De Here heeft immers een sterke voortgang van te gaan in een afdragertje van grootmoe der, en waarom zijn wij, zodra het feest georneerd moet worden fel op allerlei af- dragertjes waar de wereld al „niets meer aan" vindt? Waarom moet er op al onze feesten, samenkomsten, meetings, en in de gezellige huiselijke kring, van alles aangedragen en bijgesleept worden, wat met het „eigene", het wezenlijke van ons leven en onze levensovertuiging niets, maar dan ook niets te maken heeft. Het is ons natuurlijk bekend, dat aller lei staten in de noodzakelijkheid zijn op gezette tijden leningen te sluiten om hun huishouding op de been te houden. Laten wij nu goed in de gaten houden, dat wij burgers zijn van het Koninkrijk Gods. Niet alleen maar in de kerk, maar in al onze levensuitingen en levensver richtingen. Dit Koninkrijk Gods is in alle opzichten iets aparts, iets eigensoortigs. Ook in dit opzicht, dat het nooit leningen sluit. Wie zelf geen geld genoeg heeft, behoeft van een ander niets te lenen. De rijkdom van het Koninkrijk Gods is zó uitbundig, dat er niets te lenen valt. Zo dra de burgers van het Koninkrijk Gods van de wereld gaan lenen, o f wat nog erger is, gaan stelen, dan zijn zij in een wereld terecht gekomen, waar ze niet thuis horen, namelijk in de onderwereld van de misdaad. Wij bezitten waarlijk zelf genoeg om ons levenshuis in eigen stijl op te bouwen, waar de wereld zelfs niet op uitgekeken raakt, als wij maar over voldoende chris telijke fantasie beschikken om dit ook uit te buiten. H. V. zijn, maar toen ik als derde dochter ter wereld kwam, nam hij daar toch ook ge noegen mee" Zij werkte mee op de Zondagsschool, naast nog veel ander werk voor de Heer. Zij spreekt liever niet te veel over de pakken op zijn broek die Billy heeft ge had en verdiend en ze gelooft eigen lijk, dat ze haar lange opgeschoten jon gen, die altijd zo vol energie en levens lustig was een beetje te strak heeft ge houden. „Hij was een typische jongen, vol kattekwaad. Hij was goedig, ook als hij streken uithaalde. Niet gemeen." Toen we van ons bezoek terug reden hadden we een warm gevoel van binnen, dat we in Billy's ouderlijk huis hadden meegekregen. Het lag niet in de eerste plaats aan de gastvrijheid of het voedsel, hoewel beide goed waren. Er was iets anders. Billy zelf beschrijft het het beste toen hij ons enige tijd geleden vertelde: Zij hebben me de godsdienst nooit opgedron gen, toen ik als jongen opgroeide. Zij leefden eenvoudigweg dicht bij de Heer. In dat huis en in die sfeer heb ik vele lessen geleerd en nog iets anders wat ik me toen nog niet bewust was. In mijn huis werd het leven van de Heer Jezus geleefd". Op het ogenblik wordt een jon ge Amerikaanse evangelist door God ge bruikt om honderden voor Christus te winnen. Een van de oorzaken ligt in dat huis in Charlotte, North Carolina; een biddende moeder, die haar Bijbel leest. Uit „Jeugd in Actie". Juli 1954. W. J. M. in die vereniging als een stel individualis ten, die ook inde vereniging -ieder op zichzelf blijven staan. Dat is misschien een ideaal voor ge nieën, maar wij als gewone mensen zijn toch langzamerhand zulke onbijbelse prin cipes van de 19e eeuw zat geworden. Je komt bij elkaar als vereniging, als team. En als vereniging ga je het stude ren leren. Als vereniging, let wel. Daarom is het eerste, wat je verder ook van plan bent te gaan doen, team spirit. Je vereniging zal een gemeenschap zijn, of ze zal niet zijn. Dat klinkt een beetje profetisch, zie ik. Laat maar staan. Zo kun je het gemakkelijk onthouden. En, naar ik hoop, zo spoedig mogelijk in practijk brengen. Er is wel haast bij Sch. H. M. IC. Zijn werk in deze Islamitische stad ge geven, waar wij vorig jaar, toen ik U voor het eerst over R. schreef, nog niet van konden dromenWelke voortgang dan? We kunnen dat heel in 't kort zó samenvatten: als U dit leest, is er in R. al een Chr. Lagere School geopend! Het begon in Jan. '54 bij de aanvaarding door de Zuiderzending van het door de Zen- dingsdeputaten-Classis Blora ingediende „Onderwijsplan 1954". Daarin was ook opgenomen een voorstel tot inrichting van een tijdelijk schoolgebouw en tot het ge ven van „startkapitaal" voor een te stich ten Chr. Lagere School in R. Daarop werd er uitvoerig samengesproken tussen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1954 | | pagina 2